Polmic - FB

calendar of events

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE
Spotkania z kompozytorami
[seria 4]
Warszawa, 5 października – 16 listopada 2014 r.
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych PEDAGOGIUM
ul. Marszałkowska 115, Aula nr 106


NIEDZIELA 05.10 GODZ. 9:40

Jarosław Siwiński – ur. w 1964 r.

Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Często podejmuje działania przekraczające tradycyjne granice muzyki, współpracując m.in. z poznańskim Centrum Sztuki Dziecka, a także z takimi artystami jak: Jan Lenica, Daniel Szczechura, Frederick Rzewski, Michelangelo Pistoletto, Viktor Lois, Yin Peet czy Grupa Azorro.
Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, m.st. Warszawy, a także Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Tematy rozmowy:

Cisza i nie-cisza.
Co jest muzyką?
Wycinanka.
Montowanie sztucznych światów.
Pieśni polskie.
Czy muzyka ludowa jest do słuchania?

Kompozytor zada publiczności proste, wydawałoby się, pytanie: kiedy mamy do czynienia z muzyką, a kiedy jedynie z hałasem czy odgłosami natury? Zaprezentuje m.in. utwory wycinane z innych utworów, „Lokomotywę” Juliana Tuwima w szalonym wykonaniu 4-latki i zanimowaną grafikę z lat 20. Wyjawi też, czy muzyka tradycyjna wprowadzała w trans i czego może się obawiać operowa zjawa.


SOBOTA 11.10 GODZ. 15:00

Agnieszka Stulgińska - ur. w 1978 r.

Studiowała u Krzysztofa Olczaka w Akademii Muzycznej w Gdańsku i Luca van Hove w Królewskim Konserwatorium w Atwerpii. W Łodzi uzupełniała studia w zakresie twórczości audiowizualnej. Laureatka konkursów kompozytorskich w Polsce, Belgii i USA, chętnie podejmuje współpracę z reżyserami, fotografami, designerami i choreografami, tworząc różnego rodzaju projekty multimedialne. Regularnie prowadzi warsztaty twórcze dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Tematy rozmowy:

Oto człowiek. Dokument współczesności.
Nawracanie.
W poszukiwaniu idealnego dźwięku.
Hiperrealizm.
DNA i faza REM.
Dla Agnieszki Stulgińskiej najciekawszą cechą muzyki współczesnej jest możliwość porzucenia dotychczasowych konwencji i reguł komponowania. Wyzwolenie od nich pozwala na maksymalne zbliżenie się do prawdziwego życia, także w jego podstawowym, biologicznym znaczeniu. Własną twórczość kompozytorka traktuje niemal jak pracę dokumentalisty, a w swoistym hiperrealizmie posuwa się daleko, przekładając np. częstotliwości fal mózgowych na rytm i wysokość dźwięku.


SOBOTA 25.10 GODZ. 15:00

Adam Sławiński - ur. w 1935 r.

Kompozytor muzyki poważnej, filmowej i rozrywkowej. Ważną częścią jego działalności był też jazz i publicystyka muzyczna. W latach 1974-75 był zastępcą dyrektora muzycznego Polskiego Radia, a w latach 1990-91 dyrektorem radiowej Dwójki. Kompozytor utworów symfonicznych i eksperymentalnych, ale także ok. 70 piosenek napisanych do telewizyjnych „Listów śpiewających” Agnieszki Osieckiej, muzyki dla Teatru Telewizji i do takich seriali jak „Chłopi”, „Komediantka” i „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy”.

Tematy rozmowy:

Krawiec muzyczny. Felietony, Osiecka i jazz.
Chłopi.
Gęste faktury smyczków.
Z życia radia i TV.
Cenzura i herbatka Yunnan.

Adam Sławiński prowadził w latach PRL-u co najmniej potrójne życie: kompozytora muzyki poważnej, filmowej i niepoważnej, a także „klezmera”, jazzmana i publicysty. Przez wiele lat współpracował m.in. z Agnieszką Osiecką i Jeremim Przyborą.
Opowie o swoich licznych zajęciach, przybliży też smakowite historie zza kulis ówczesnych mediów, m.in. jak zaczepiony na ulicy otrzymał pracę w telewizji i dlaczego w jego symfonii ocenzurowano herbatkę Yunnan...


SOBOTA 08.11 GODZ. 15:00

Romuald Twardowski - ur. w 1930 r.

W Wilnie, a następnie w Warszawie, studiował grę na fortepianie i kompozycję. W 1963 r. i 1966 r. studiował chorał gregoriański i polifonię średniowiecza pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu. Od 1971 r. wykłada na obecnym Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie. W jego twórczości istotną rolę odgrywa nurt muzyki religijnej. Często też nawiązuje do prawosławia, łącząc w sobie pierwiastki nowoczesności i odmiennych tradycji wschodniej i zachodniej Europy.

Tematy rozmowy:

Muzyka. Zaskakujące owoce zbieractwa.
Wielo-podróże.
Dal, głębia, czas.
Dwie Europy.
Czego nie słuchał hrabia.

Romuald Twardowski często nawiązuje w swej twórczości do muzyki tradycyjnej i ludowej - nie tylko polskiej, ale też krajów południa i wschodu Europy oraz do muzyki żydowskiej. Zagłębianie się w te tradycje to podróże nie tylko pod względem geograficznym, ale także w głąb czasu i duchowości, obecnej na różne, jakże odmienne, choć europejskie, sposoby.
Kompozytor zwróci również uwagę na fakt równoległego istnienia dwóch nurtów europejskiej muzyki: z jednej strony dworskiej – „piśmiennej” i „cywilizowanej”, z drugiej strony ludowej, „dzikiej”, przekazywanej wyłącznie poprzez wielosetletnią praktykę.


NIEDZIELA 16.10 GODZ. 11:20

Maciej Żółtowski
- ur. w 1971 r.

Kompozytor, dyrygent, skrzypek i pedagog. Studiował kompozycję u Mariana Borkowskiego, a dyrygenturę u Ryszarda Dudka w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jego utwory wykonywano zarówno w Polsce jak i na Ukrainie, w Rosji, Tatarstanie, Mongolii, Chinach i Japonii, a nagrane przez niego płyty otrzymywały liczne krajowe i międzynarodowe nagrody. Był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Cypryjskiej Orkiestry Państwowej w Nikozji, a od 2007 r. kieruje Radomską Orkiestrą Kameralną.

Tematy rozmowy:
Gu-zheng. Skąd się biorą dźwięki.
Najazdy i handel.
Globalizacja w świecie antyku.
Orkiestra.
Jedyny instrument z Europy?
Swoją aktywność Maciej Żółtowski dzieli pomiędzy komponowanie, a dyrygenturę. Szefuje także orkiestrze filharmonicznej działającej bez filharmonii. Wszechstronne zainteresowania dają mu szeroki ogląd zarówno na kwestie twórczości, jak i roli muzyki w świecie współczesnym i dawnym - wbrew pozorom nie tak odległym.
Kompozytor zaprezentuje również kilka instrumentów z własnej azjatyckiej kolekcji, które wykorzystywał w swoich utworach, jak gu-zheng czy morin-huur.

***

MODERATOR SPOTKAŃ
Małgorzata Kołcz
- absolwentka klasy kontrabasu gdańskiej AM oraz filologii klasycznej poznańskiego UAM. Jest kameralistką i muzykiem orkiestrowym. Zajmuje się również wykonywaniem muzyki eksperymentalnej.
Aktywnie działa na rzecz upowszechniania muzyki poważnej i jej twórców, projektując i organizując wydarzenia promujące kulturą wyższą.
Jest współtwórcą m.in.: projektu scenicznego „Audio Stage”, warszawskich „Letnich Festiwali Nowego Miasta”, festiwalu „Muzyka Słów Zbigniewa Herberta”. Współpracowała m.in. z festiwalami „Warszawska Jesień” i „Audio Art”.

Organizator: Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej
Współfinansowanie: Dzielnica Śródmieście m.st. Warszawy
Współpraca: Art Deco Group, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych PEDAGOGIUM
Patroni medialni: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Wawcity.pl, Cameralmusic.pl


Back