Polmic - FB

calendar of events

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

18 listopada 2015 roku o godz. 19.00 w ramach cyklu „Środa na Okólniku” w Sali Koncertowaj Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się recital wokalny Artura Rucińskiego. Przy fortepianie zasiądzie Anna Marchwińska.

W programie znajdą się pieśni Mieczysława Karłowicza oraz słynne arie operowe Gaetano Donizettiego, Giuseppe Verdiego, Vincenzo Belliniego, Piotra Czajkowskiego i Stanisława Moniuszki.

Bilety w cenie 15 zł w sprzedaży od 12 listopada: w kasie biletowej UMFC od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00 oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl.

ZOBACZ: program koncertu – Plik PDF


Na przełomie listopada i grudnia 2015 roku nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie ukazała się książka Marii Peryt zatytułowana Postmodernizm się skończył. Autorka przedstawia w swojej pracy cechy Generacji Młoda Warszawa w odniesieniu do idei postmodernizmu.

Prowokujący tytuł książki z jednej strony nawiązuje do szeroko pojętej sytuacji współczesnej, XXI-wiecznej kultury muzycznej, z drugiej zaś stanowi stwierdzenie, będące punktem wyjścia do prezentacji grupy młodych polskich kompozytorów, których twórcze założenia i ich dźwiękowe realizacje pozwalają mówić o wspólnocie pokoleniowej – pisze w przedmowie prof. Zbigniew Skowron i dodaje – Obraz ich twórczości wpisany jest w perspektywę postmodernizmu, nakreśloną poprzez odwołania do czołowych przedstawicieli tej orientacji kulturowej i ich głównych założeń. Odniesienia te służą jednak wykazaniu, że propozycje młodych twórców warszawskich przyniosły przełom w dominującej w kilku ostatnich dekadach estetyce i poetyce postmodernizmu, z jej nieskrępowaną grą konwencji; co więcej – są również przejawem ich dystansu wobec wcześniejszych jeszcze wzorców modernistycznych, ukształtowanych przez powojenną awangardę.

Książka przedstawia Generację Młoda Warszawa, którą współtworzą urodzeni po 1980 roku czterej kompozytorzy: Tomasz Jakub Opałka, Dariusz Przybylski, Paweł Przezwański i Wojciech Błażejczyk. Estetyczną kanwę książki stanowi wpisanie przedstawicieli tej grupy w kontekst postmodernizmu oraz wyprowadzone stąd wnioski. Publikacja jest cennym dokumentem kształtującej się na naszych oczach polskiej twórczości muzycznej XXI wieku, do której tak znaczący i bogaty wkład wnoszą młodzi twórcy w ośrodku warszawskim.

Więcej informacji – na stronie: www.wydawnictwa.chopin.edu.pl/index.php?ki=150

Read more


Łącząc siły z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w ramach akcji „140 litrów krwi z okazji 140 lat Komunikacji Miejskiej w Krakowie”, 19 listopada 2015 roku w specjalnie z tej okazji kursującym tramwaju muzycy Sinfonietty Cracovii będą zapraszać mieszkańców Krakowa, by razem z nimi udali się do Centrum Krwiodawstwa i honorowo oddali krew. W tym roku w ramach akcji „Daj się zaskoczyć!” orkiestra przygotuje cykl koncertów-niespodzianek dla pacjentów krakowskich szpitali.

Rok temu chcieliśmy zaskoczyć mieszkańców, a sami zostaliśmy zaskoczeni ich reakcją oraz tym ile radości możemy dać w tak prosty dla nas sposób. Szczególnie cieszę się, że w tym roku zagramy również dla małych pacjentów m.in. w obchodzącym jubileusz szpitalu w Prokocimiu – podkreśla Jurek Dybał, dyrektor Sinfonietty Cracovii i pomysłodawca akcji.

Sinfonietta Cracovia jest na bieżąco nie tylko z postępem w dziedzinie sztuki muzycznej, lecz również medycznej. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że cały proces oddawania krwi jest całkowicie bezpieczny, zajmuje jedynie godzinę, a może uratować czyjeś życie. Docieranie z tym przekazem do powszechnej świadomości jest niezwykle ważne w kontekście statystyk, które jasno wykazują, że liczba dawców rośnie co roku o około 3,6 %, podczas gdy potrzeby w tym samym czasie wzrastają aż o 8,6%. Ponadto naukowcy od lat są zgodni co do uzdrawiającej mocy muzyki, jej pozytywnego wpływu na pacjentów oraz ich nastawienie do leczenia, które jest przecież kluczowe dla skuteczności terapii. Muzykoterapeuci z Sinfonietty będą leczyć przy użyciu solidnej dawki klasycznych dzieł muzyki polskiej.

Więcej informacji – na stronie: www.sinfonietta.pl


19 i 20 listopada 2015 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się koncert zatytułowany W zwierciadle muzyki – „A to Polska właśnie”, poświęcony rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

Od wielu lat listopadowe koncerty z cyklu „Musica – ars amanda” Filharmonia Krakowska poświęca tak ważnemu wydarzeniu w historii kraju. Nie powinno dziwić, że w ich programach znajduje się tak wiele dzieł powstałych w XIX wieku. To właśnie romantycznym artystom zawdzięczamy uporczywe przywoływanie narodowej spuścizny, dzięki czemu polski duch nie utracił swej siły, a po ponad stuletniej niewoli kulturę polską można było kontynuować, z pełną świadomością swoich korzeni.

Na program listopadowego spotkania z muzyką składają się dzieła jawnie odwołujące się do historii i tradycji Polski. W wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod kierunkiem Macieja Koczura zabrzmią: Uwertura do opery Jadwiga, królowa Polski Karola Kurpińskiego, Fantazja na tematy Polskie A-dur op. 13 Fryderyka Chopina, Polonez triumfalny A-dur op. 11 (opr. na orkiestrę R. D. Golianek) Juliusza Zarębskiego, Suita staropolska Andrzeja Panufnika, Preludium symfoniczne Polonia op. 76 Edwarda Elgara oraz Fantazja polska gis-moll op. 19 Ignacego Jana Paderewskiego. Solistką wieczorów będzie pianistka Joanna Marcinkowska.

Bezpośrednio po koncercie odbędzie się spotkanie z artystami. Wstęp wolny.


19 listopada 2015 roku o godzinie 20.30 w sali koncertowej w podziemiach Pałacu Ostrogskich – Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert towarzyszący konferencji naukowej Instytutu Badań Literackich PAN oraz Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina dotyczącej Refleksji humanistycznej w planowaniu przestrzennym.

Wystąpi sopranistka Ewa Leszczyńska, na fortpianie historycznym towarzyszyć będzie jej Janusz Olejniczak. W programie znajdą się utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego oraz Juliana Fontany.

Wstęp wolny dla gości konferencji i osób zarejestrowanych na liście zaproszonych – rejestracja następuje poprzez wysłanie e-maila na adres: conference@nifc.pl.


20 listopada 2015 roku zostanie zainaugurowana „multijubileuszowa” X edycja śląskiego Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, celebrująca okrągłe rocznice urodzin mistrzów baroku – Bacha, Haendla, Scarlattiego oraz samego patrona festiwalu. W programie aż szesnaście różnorodnych repertuarowo koncertów z udziałem wybitnych gości z kraju i ze świata. Festiwal potrwa do 6 grudnia 2015 roku.

Tegoroczna edycja śląskiego festiwalu zapowiada się wyjątkowo spektakularnie, a wszystko za sprawą zbiegających się w roku 2015 rocznic urodzin: 330. w przypadku Bacha, Haendla i Scarlattiego oraz 350. jeśli chodzi o Gorczyckiego. Podkreślając tę niebywałą zbieżność organizatorzy nadali wydarzeniu podtytuł „Jubileusz Baroku – Baroque Jubilee”. Pomimo postawienia baroku oraz czterech ówczesnych „muzycznych wieszczów” w centrum zainteresowania, program nie ogranicza się do wykonań historycznych, a wręcz kipi mnogością kontekstów i powiązań, niejednokrotnie przekraczając granice czasu i przestrzeni.

Muzyka czterech głównych bohaterów tegorocznego festiwalu styka się z twórczością klasyków wiedeńskich, Debussy’ego, Góreckiego, Pendereckiego, a nawet Możdżera. Na scenach Śląska i Krakowa spotykają się znakomici soliści i zespoły: Richard Galliano, Concerto Köln, German Brass, Rainer Honeck, London Baroque, Paul Goodwin, Patrick Gallois, Iwona Sobotka, Camerata Silesia, Octava Ensemble oraz orkiestry: AUKSO, Capella Cracoviensis, NOSPR czy współorganizator tegorocznego festiwalu – Sinfonietta Cracovia.

W ramach festiwalu kontynuowane jest także zapoczątkowane rok temu przedsięwzięcie rejestracji dzieł wszystkich patrona festiwalu – Gorczycki in extenso. Głównym celem tej inicjatywy jest promocja spuścizny kompozytora w wymiarze europejskim, zarówno wśród amatorów, jak i profesjonalistów, oraz włączenie jego dzieł do globalnego repertuaru. W tym roku do grona popularyzatorów Gorczyckiego dołączą tacy wykonawcy jak: Concerto Köln, London Baroque, Capella Cracoviensis, Camerata Silesia i Octava Ensemble.

Więcej informacji – na stronie: www.gorczycki.pl

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Program Festiwalu - Plik PDF

 


20 listopada 2015 roku o godz. 19.00 na scenie Opery Wrocławskiej wystawiony zostanie Król Roger Karola Szymanowskiego. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objęła Ewa Michnik, reżyserią zajął się Mariusz Treliński.

Akcja opery zrealizowanej według libretta Jarosława Iwaszkiewicz rozgrywa się w średniowiecznej Sycylii. Dzieło splata atmosferę surowego ascetyzmu wczesnego chrześcijaństwa z barwnym i tajemniczym światem kultury arabsko-bizantyjskiej oraz z kultem wysublimowanego erotyzmu i radości życia (ucieleśnionej w postaci Pasterza, przemieniającego się następnie w greckiego boga Dionizosa). Muzyka Karola Szymanowskiego łączy śmiałą nowoczesność z operową śpiewnością partii solowych i teatralną efektownością scen zespołowych. Nie znalazł Król Roger kontynuatorów wśród polskich twórców, trudno też znaleźć dlań bezpośrednich prekursorów w muzyce europejskiej.


Premiera opery Olimpia z Gdańska Zygmunta Krauzego na podstawie oryginalego libretta Krystyny i Blaise’a de Obaldich będzie miała miejsce 20 listopada 2015 roku na scenie Opery Bałtyckiej. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem w reżyserii Jerzego Lacha objęła Maja Matelska.

Dzieło osnute jest na wątkach z życia i twórczości polskiej powieściopisarki Stanisławy Przybyszewskiej.
Publiczność usłyszy pisarkę, narkomankę, kochankę swojego ojca, opętaną wyimaginowaną miłością do Robespierre’a, która usiłuje dokończyć swoją książkę. Podziwia i utożsamia się z Olimpią de Gouges – bohaterką Rewolucji Francuskiej, autorką Deklaracji Praw Kobiet. W dziewięciu scenach przewijają się postaci realne i wyimaginowane. Stanisława śni, podlega też halucynacji po zażyciu morfiny. Utwór śpiewany jest po polsku i po francusku.

W operze szukam człowieka, jego charakteru, jego postawy, emocji. Śpiew jest po to, aby zwielokrotnić przeżycia i konflikty emocjonalne bohaterów. Jest to rodzaj opery, w którym element teatralny odgrywa rolę równorzędną z warstwą muzyczną. Muzyka podporządkowana jest słowu. Olimpia z Gdańska podobnie jak pięć moich poprzednich oper (Gwiazda, Balthasar, Iwona księżniczka Burgunda, Polieukt i Pułapka), kontynuuje nurt opery teatralno-dramatycznej. – skomentował sam kompozytor.

Wystąpią: Jan Monowid (Robespierre), Anna Mikołajczyk (Stanisława), Monika Ledzion (Olimpia), Stanisław Kierner (Stanisław), Przemysław Baiński (Saint Just), Mateusz Teliński (Książę Filip), Dariusz Górski (Markiz), Marzena Ostryńska (Simone), Marcin Miloch (Abel), Witalij Wydra (Oficer), Joanna Wesołowska (Amedine), Magdalena Nanowska (Zelina) oraz Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej pod batutą Maji Metelskiej.

Kolejne spektakle odbędą się 21 i 22 listopada 2015 roku.


Nowe Otwarcie Opery na Zamku w Szczecinie (ul. Energetyków 40) to jedenaście dni niezwykłych wydarzeń artystycznych z okazji powrotu teatru do dawnej siedziby, która została poddana trwającej kilka lat, gruntownej przebudowie. 20 listopada 2015 roku o godz. 18.00 przedsięwzięcie zainauguruje uroczysta gala, podczas której będzie miała miejsce premiera Balu Maskowego Giuseppe Verdiego.

W programie artystycznym nowego otwarcia znajdą się m.in. opera, musical, operetka, recital, koncert kameralny, projekty dla dzieci, wystawy oraz gala operowa. Na trzech scenach nowo otwartego teatru wystąpią gwiazdy światowych estrad. Wśród nich jedna z najbardziej znanych polskich mezzosopranistek, Małgorzata Walewska, która zaśpiewa w premierowym przedstawieniu Balu maskowego w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. Artystkę będzie można zobaczyć i usłyszeć także podczas wyjątkowej gali operowej, gdzie u jej boku wystąpi tenor Dominik Sutowicz oraz Soliści, Chór i Orkiestra Opery na Zamku w Szczecinie pod batutą Vladimíra Kiradjieva. W programie znajdą się najsłynniejsze arie, duety i chóry z oper, które w ostatnich latach gościły na szczecińskiej scenie oraz z tych, których premiery odbędą się w najbliższym sezonie (m.in. Traviata, Nabucco, Napój miłosny, Eugeniusz Oniegin, Bal maskowy).

Głównym punktem programu będzie koncert francuskiej śpiewaczki Patricii Petibon, która 23 listopada po raz pierwszy będzie gościć na polskiej estradzie. Artystka znajduje się w ścisłym gronie najwybitniejszych solistek operowych świata, łącząc swój niezwykły talent wokalny z wysokimi umiejętnościami aktorskimi. Znana jest przede wszystkim jako doskonała wykonawczyni muzyki barokowej, ale śpiewa praktycznie cały repertuar, od baroku po muzykę XX wieku. Rok temu, z udziałem pianistki Susan Manoff, Petibon wydała swoją kolejną autorską płytę La Belle Excentrique, na której prezentuje się w lżejszym repertuarze francuskim: od Fauré, Satie, Poulenca po Ferre. Utworów z tej właśnie płyty będzie można posłuchać podczas szczecińskiego koncertu.

Dla publiczności gustującej w lżejszym repertuarze doskonałą propozycją będzie współczesna realizacja Hrabiny Mariki Imre Kálmána w reżyserii Natalii Babińskiej. Ciekawie zapowiada się również propozycja dla najmłodszych widzów. Podczas premier spektakli lalkowo-muzycznych na scenie dojdzie do fuzji teatru marionetek i muzyki klasycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.opera.szczecin.pl/pl/2014-08-21-22-47-32/nowe-otwarcie


Koncert kameralny Skrzypce i akordeon odbędzie się 20 listopada 2015 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej Filharmonii Kaliskiej. Publiczność będzie miała okazję wysłuchać pierwszego popremierowego wykonania Sonaty na skrzypce i akordeon Mikołaja Majkusiaka.

Około 20-minutowa kompozycja złożona jest z pięciu części, strukturalnie nawiązując do charakteru i budowy sonaty typowej dla epoki baroku. Poza utworem Majkusiaka podczas koncertu zabrzmi także: Suita w danym stylu Alfreda Schnittke, Suite populaire espagnole Manuela de Falli oraz Taniec hiszpański nr 2 „Oriental” (na akordeon solo) Enrique Granadosa. Kompozycje wykonają: skrzypaczka Agata Szymczewska oraz akordeonista Maciej Frąckiewicz.

Sonata na skrzypce i akordeon jest częścią projektu zainicjowanego przez Agatę Szymczewską, który ma na celu poszerzenie standardowego repertuaru skrzypcowego. Artystka zaprosiła do współpracy młodych muzyków i kompozytorów, czego efektem są cztery nowe kompozycje.


20, 21 i 22 listopada 2015 roku odbędą się trzy ostatnie koncerty w ramach awangardowego 3x3 Festival. W Poznaniu, Gdańsku oraz Warszawie zabrzmią fugi i kanony Jana Sebastiana Bacha w niespotykanej interpretacji zespołu Arte dei Suonatori oraz turntablisty DJ-a Lenara.

3x3 Festival powstał z inicjatywy orkiestry barokowej Arte dei Suonatori, która zaprosiła do współpracy trzech muzyków reprezentujących diametralnie różne światy muzyczne. Dzięki temu powstały trzy innowacyjne przedsięwzięcia na skrzyżowaniu gatunków: projekt z zespołem sceny alternatywnej Czesław Śpiewa – na pograniczu folku i baroku, awangardowy projekt z pianistą klasycznym i jazzowym Marcinem Maseckim oraz ambientowy projekt z turntablistą DJ-em Lenarem.

Jaki będzie wynik z dodania do siebie muzyki dawnej z muzyką współczesną – popularną, elektroniczną lub jazzową? Otóż będzie zawsze ten sam – wypadkową jest zupełnie nowa wartość. Tutaj niestety kończy się możliwość kalkulacji. To co łączy matematykę z muzyką to fakt, iż są płaszczyznami idealnymi do eksperymentu i innowacji. Festiwal 3x3 nie stroni od awangardy, a wręcz ją pomnaża.

Więcej informacji – na stronie: www.3x3festival.pl


W listopadzie Orkiestra Sound Factory weźmie udział w kolejnym projekcie związanym z rozpowszechnianiem muzyki nowej. Tym razem będzie on dotyczył muzyki saksofonowej i zagości na czterech europejskich scenach: we Wrocławiu, Antwerpii, Amsterdamie i Utrechcie. Kolejne koncerty odbędą się 20, 23, 24 i 25 listopada 2015 roku.

Przedsięwzięcie współorganizowane przez Instytut Muzyki i Tańca realizowane jest w ramach promocji Wrocławia jako Europejskiej Stolicy Kultury. Wezmą w nim udział wybitni saksofoniści: Johan van der Linden z Konserwatorium Muzycznego w Utrechcie, Hans de Jong z Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Antwerpii oraz Ryszard Żołędziewski z Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Towarzyszyć im będzie Sound Factory Orchestra pod dyrekcją Roberta Kurdybachy.

W ramach projektu, 20 listopada 2015 roku o godz. 17.00  w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej we Wrocławiu premierowo wykonane zostaną napisane specjalnie na tą okazję: Saxconcerto nr 2 na saksofon i orkiestrę smyczkową Henry’ego Keldera, Concertino da Camera Hansa de Jonga oraz Koncert na saksofon i orkiestrę kameralną Roberta Kurdybachy, który powstał na zamówienie Instytutu Muzyki i Tańca. Podczas koncertu zabrzmią także Komety na orkiestrę kameralną Macieja Bałenkowskiego. Trzy dni później w Antwerpii – jednym z miast na trasie koncertowej projektu, odbędą się wykłady, warsztaty i konsultacje metodyczne dla młodzieży szkolnej i akademickiej w zakresie techniki gry na saksofonie, interpretacji muzyki nowej oraz kompozycji.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.


W piątek, 20 listopada 2015 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach odbędzie się koncert zatytułowany Władysław Szpilman – portret artysty.

Wydarzenie poświęcone będzie postaci i twórczości kompozytora i pianisty, twórcy muzyki klasycznej i wielu niezapomnianych piosenek, które na stałe wpisały się w historię kultury XX wieku, a także współtwórcy Polskiego Radia i takich wydarzeń, jak Festiwal Piosenki w Sopocie. Postaci Władysława Szpilmana poświęcono sporo książek i artykułów prasowych. Powstał również film, bowiem losy kompozytora to gotowy scenariusz. W tym kontekście warto zatem wspomnieć o muzyce Wojciecha Kilara do filmu Romana Polańskiego Pianista z 2002 roku.

Koncert rozpocznie Uwertura na orkiestrę Władysława Szpilmana, którą wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Jacka Rogali. Następnie publiczność usłyszy dwie kompozycje w interpretacji Marka Brachy, obecnie jednego z najciekawszych polskich pianistów. Pierwszą z nich będzie Koncert warszawski brytyjskiego kompozytora Richarda Addinsella, który powstał w 1941 roku do filmu Niebezpieczne światło księżyca, przedstawiającego losy polskiego lotnika-pianisty w czasie II wojny światowej. Drugim utworem będzie Concertino Władysława Szpilmana, które powstało w 1940 roku w warszawskim getcie. Pracę nad kompozycją autor traktował jako formę samoobrony przed nieludzkim światem zewnętrznym. Prawykonanie utworu miało miejsce w 2001 roku w Los Angeles.

W drugiej części koncertu szereg piosenek Władysława Szpilmana wykona Lala Czaplicka (wł. Joanna Lalek), córka Jerzego Czaplickiego – światowej sławy śpiewaka, który w latach trzydziestych ubiegłego stulecia współpracował z orkiestrami Petersburskiego i Golda, występując w legendarnym lokalu przedwojennej Adrii. Piosenki, takie jak W małym kinie, Pójdę na Stare Miasto czy Nie ma szczęścia bez miłości zostały zaaranżowane specjalnie dla zespołu Adria Orkiestra w składzie: Grzegorz Lalek – skrzypce; Anna Wandtke – skrzypce; Urszula Borkowska – fortepian; Piotr Malicki – gitara; Rafał Grząka – akordeon; Kuba Szydlo – perkusja oraz Sebastian Wypych – kontrabas. Koncert poprowadzi Paweł Sztompke, dziennikarz i szef muzyczny radiowej „Jedynki”.


Jesienna Edycja Festiwalu „Wszystkie Mazurki Świata” odbędzie się w dniach 20-22 listopada 2015 roku w Warszawie. W programie wspomnienia i opowieści o legendarnych wiejskich mistrzach skrzypiec, śpiewanie tradycyjne za dusze zmarłych, a także dużo zabawy i muzyka do tańca w najlepszym wykonaniu.

20 listopada o godz. 19.30 w Centralnej Bibliotece Rolniczej (ul. Krakowskie Przedmieście 66) wydarzenie zainauguruje koncert Kanon Trzech. Meto, Kędzierski, Lewandowski, poświęcony trzem wybitnym, nieżyjącym już skrzypkom wiejskim, których gra była i jest inspiracją dla młodego pokolenia muzyków. Wspomnienia tych postaci w formie filmów i opowieści przygotuje Andrzej Bieńkowski, a zagrają ich uczniowie: Maciej Filipczuk z kapelą „Goście weselni” zagra muzykę po Kazimierzu Meto, muzykę po Józefie Kędzierskim - Mateusz Kowalski z kapelą, a mazurki po Janie Lewandowskim – Janusz Prusinowski Kompania. Przed koncertem odbędzie się pokaz filmu Witka Brody Puste Noce.

Wybitny skrzypek wiejski, Piotr Gaca (ur. 1927) zagra z muzykantami, którzy przyjadą uświetnić jego benefis w sobotni wieczór, 21 listopada o godz. 20.30 w Skwerze (ul. Krakowskie Przedmieście 60a). Pojawią się skrzypkowie i harmoniści z Radomszczyzny i z innych stron Polski. Benefis rozpocznie Noc Tańca, która potrwa do piątej rano, a zagra na niej jeszcze wiele kapel – z Polski (między innymi młodzi wykonawcy z Kurpiów), a także z Białorusi i z Estonii.

Przez całą sobotę, w Centrum Promocji Kultury (ul. Podskarbińskiej 2), odbywać się będą warsztaty gry na skrzypcach i harmonii, śpiewu (trzy grupy – pieśni z Podlasia, z radomskiego i z Kurpiów) i przede wszystkim tańca (zaplanowana jest nauka tańców z pięciu regionów Polski).

Nie zabraknie też Małych Mazurków. Zajęcia dla dzieci przy muzyce z Mazowsza, a także z Estonii będą trwały od 11.00 do 14.30 w fundacji Sto Pociech (ul. Freta 20/24a). Oprócz zabaw muzycznych dzieci będą tworzyć ozdoby z filcu i z papieru. Marianna Oklejak będzie podpisywać książkę własnego autorstwa Cuda wianki, poświęoną o polskiej sztuce ludowej.

Ostatnia część jesiennej edycji festiwalu to wspólne śpiewanie tradycyjnych pieśni za dusze zmarłych w podziemiach Kościoła Pokamedulskiego (ul. Dewajtis 3) i w trakcie mszy św. o g. 11.00.

Więcej informacji – na stronie: www.festivalmazurki.pl

Read more


W dniach od 20 listopada do 4 grudnia 2015 roku wiolonczelista Marcin Zdunik i pianista Aleksander Dębicz zaprezentują w polskich salach koncertowych „Nową podróż zimową” –autorski projekt nawiązujący do cyklu pieśni Franciszka Schuberta. Koncerty odbędą się w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach oraz Filharmonii Kaliskiej.

Artyści znani są jako wykonawcy muzyki klasycznej, jednak w swych najnowszych przedsięwzięciach realizują potrzebę wyjścia poza ograniczenia wynikające z zapisu nutowego utworów, ukazując, że ich wspólną pasją jest improwizacja. „Nowa podróż zimowa” stanowi symboliczną wędrówkę przez różne odcienie muzycznego romantyzmu. Wyruszając w nią, wykonawcy chcą odpowiedzieć na dojmujący brak romantycznej ekspresji w komponowanej obecnie muzyce. Program zbudowany został wokół formy pieśni, ale potraktowanej niekonwencjonalnie. Muzycy nawiązali bowiem do idei „pieśni bez słów”, w której głos ludzki zastępuje instrument.

Duet Zdunika i Dębicza rozpoczął działalność w 2014 roku, przygotowując projekt „Bach. Chorały. Improwizacje”, w którym ukazał nowatorskie spojrzenie na preludia chorałowe niemieckiego mistrza. Koncerty spotkały się z zainteresowaniem publiczności i wielu organizatorów życia muzycznego w Polsce. W ślad za nimi przyszło zamówienie na program oparty na muzyce Fryderyka Chopina, zaprezentowany podczas „Chopiniany – 13. Dni Fryderyka Chopina” w Płocku we wrześniu 2015 roku. „Nowa podróż zimowa” to już trzeci z projektów artystów.

Więcej informacji – na stronie: www.muzyczneaspiracje.pl/artysci/zdunik-debicz-duo


20 i 21 listopada 2015 roku w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędą się koncerty symfoniczne pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, podczas których zabrzmią kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Mieczysława Weinberga.

IV Symfonia „Tansman epizody” Henryka Mikołaja Góreckiego to niedokończone opus ultimum wybitnego twórcy zmarłego w 2010 roku. Jej prawykonanie miało miejsce w Londynie w kwietniu 2014 roku. Dzieło powstałe z inspiracji dyrektora łódzkiego Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Indywidualności Muzycznych „Tansman” Andrzeja Wendlanda, subtelnie nawiązuje do twórczości pochodzącego z Łodzi neoklasyka i wykorzystuje litery jego nazwiska jako ukryty muzyczny „kod”. Niestety, kompozytor nie doczekał prawykonania, a kompletny wyciąg fortepianowy zinstrumentował – według ścisłych wskazówek ojca – Mikołaj Górecki.

Prowadzący koncert Jacek Kaspszyk ponownie zwraca uwagę na postać odkrywanego po latach na nowo wybitnego polskiego kompozytora Mieczysława Weinberga (na zdjęciu), który choć spędził większość twórczego życia w ZSRR, nie zapomniał o ojczyźnie swej młodości i dawał temu wyraz na kartach swych barwnych, żywo instrumentowanych dzieł. Podczas wieczoru publiczność będzie miała okazję usłyszeć Melodie polskie na orkiestrę op. 47/2.

W ramach koncertów wykonane zostaną także Preludium i fuga Es-dur BWV 552 Jana Sebastiana Bacha w opracowaniu orkiestrowym Arnolda Schönberga oraz Symfonia koncertująca B-dur Hob.I:105 Josepha Haydna, pochodząza z okresu wizyt w Londynie, a więc z końcowej fazy symfonicznej twórczości autora. Zgodnie z tradycją tamtej epoki, partie solowe wykonają koncertmistrzowie i soliści poszczególnych sekcji orkiestry Filharmonii Narodowej: skrzypaczka Maria Wachowska, wiolonczelistka Aleksandra Ohar-Sprawka, oboista Aleksander Rojek oraz fagocista Leszek Wachnik.
 


Paweł Gabara, nowy dyrektor Teatru Wielkiego w Łodzi, ogłosił plany repertuarowe instytucji na czas swojej kadencji, a więc na najbliższe cztery lata.

W każdym sezonie publiczność może spodziewać się premierowych przedstawień dwóch oper (grand i kameralnej), jednej premiery baletowej, a także jednego musicalu lub operetki. Za linię artystyczną łódzkiej opery odpowiadać będzie Wojciech Rodek, natomiast kierownikiem chóru zostanie Dawid Jarząb.

Wśród polskich tytułów, które mają pojawić się na deskach Teatru Wielkiego w sezonach 2015/16, 2016/17, 2017/18 i 2018/19 znajdują się m.in.: Krzesany Wojciecha Kilara, Złote runo Aleksandra Tansmana, Lamaila Macieja Pawłowskiego, Ubu Rex Krzysztofa Pendereckiego oraz Król Roger Karola Szymanowskiego. Ponadto zobaczymy również Święto wiosny Igora Strawińskiego.

Do repertuaru Teatru Wielkiego na stałe wejdą także koncerty plenerowe. Na zakończenie każdego sezonu planowane są następujące widowiska: Gala Giuseppe Verdiego (2016 rok), Carmina Burana Carla Orffa (2017 rok), Muzyka filmowa z gwiazdami (2018 rok) oraz Bel canto pod księżycem (2019 rok).

Najbliższą premierą Teatru Wielkiego będzie Don Giovanni Mozarta w reżyserii Natalii Babińskiej, nad którym kierownictwo muzyczne objął Wojciech Rodek. Spektakl zostanie wystawiony po raz pierwszy 21 listopada 2015 roku.


W dniach 21 listopada – 5 grudnia 2015 roku odbędzie się XXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”, w ramach którego publiczność będzie miała okazję uczestniczyć w pięciu koncertach: w Sali Kameralnej NOSPR – 21 i 25 listopada o godz. 19.30, a następnie w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach – 29 listopada o godz. 18.00 oraz 2 i 5 grudnia o godz. 19.00.

Idea tegorocznej edycji Festiwalu to Mistrz i uczeń, a wraz z nią pytanie: czy ta relacja to wyzwanie czy anachronizm? Czy mentoring to innowacja, trend czy może znak naszych czasów? Artyści spróbują to prześledzić – w różnych epokach, stylach i kierunkach. W takiej formule mieści się twórczość kompozytorów pochodzących z bliskich i odległych kręgów kulturowych i stylistycznych, począwszy od Polski, przez Rosję, Francję i Anglię, po Amerykę Południową. Tegoroczny festiwal składa się z przykładów tej relacji w osobach i utworach takich kompozytorów, jak: Ginastera – Piazzolla, Voughan-Williams – Ravel, Mendelssohn – Gade, Bridge – Britten, MaliszewskiLutosławski, Gliére – Prokofiew i Miaskowski. W niektórych jednak przypadkach okazuje się, że to uczeń stał się mistrzem, że przerósł nauczyciela. Nazwisko tego drugiego popadłoby w zapomnienie, gdyby nie jego fenomenalny student. A zatem Mistrz i uczeń, nauczyciel – mistrz jest chyba słusznym rozwinięciem tytułu tegorocznej edycji Festiwalu.

W obsadzie wykonawczej młodość również zderzy się z doświadczeniem. Na jednym z koncertów studenci wystąpią razem z nauczycielami. Do grona tegorocznych gości zaproszeni zostali zarówno młodzi artyści, laureaci licznych konkursów i przesłuchań (Szczepan Kończal - pianista, Julia Łopuszańska – studentka w klasie harfy katowickiej AM), jak i akademickich profesorów o imponującym dorobku estradowym i dydaktycznym (Maria Szwajger-Kułakowska, Tomasz Miczka, Tomasz Strahl). Spośród dwóch Oktetów, które znalazły się w programie – Nielsa Gade i Rheinholda Gliére’a – pierwszy wykonany zostanie przez Kwartet Śląski z młodym angielskim Kwartetem Jubilee, w drugim natomiast z gospodarzami wystąpi Kwartet Camerata.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
 

Read more


W ramach obchodów jubileuszu 100-lecia urodzin gdańskiego kompozytora Henryka Hubertusa Jabłońskiego Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zaprasza na cykl koncertów w hołdzie swojemu pedagogowi. Wydarzenia pod hasłem Henryk Hubertus Jabłoński In Memoriam odbędą się w dniach 21-27 listopada 2015 roku w gdańskiej Akademii Muzycznej oraz w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku.

3 listopada 2015 roku minęło 100 lat od dnia urodzin Henryka Hubertusa Jabłońskiego – gdańskiego kompozytora, wieloletniego (1954-1980) wykładowcy kompozycji i instrumentacji w PWSM (obecnie Akademii Muzycznej) w Gdańsku. Podczas uroczystych obchodów tego okrągłego jubileuszu, przypadających na ostatni tydzień listopada, Akademia Muzyczna w Gdańsku zaplanowała szereg koncertów prezentujących bogatą twórczość kompozytora. Wykonawcami podczas każdego z nich będą pracownicy i studenci uczelni. Całemu wydarzeniu będzie towarzyszyła okolicznościowa wystawa przygotowana przez Bibliotekę Główną Akademii Muzycznej w Gdańsku. Wstęp na wszystkie koncerty w ramach obchodów jubileuszu jest wolny.

Pełny harmonogram wydarzeń: www.facebook.com/events/1054673797960452 

Patronat medialny nad obchodami jubileuszu objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Festiwal „Polska Muzyka Odnaleziona”, organizowany przez Narodowe Centrum Kultury w ramach projektu „Historia Muzyki Polskiej”, wypełni dwa ostatnie weekendy listopada. Festiwalowe koncerty odbywać się będą w Pałacu Na Wyspie w Łazienkach Królewskich w Warszawie w soboty i niedziele: 21 i 22 oraz 28 i 29 listopada 2015 roku o godz. 17.00.

Podczas pierwszego z nich publiczność będzie miała okazję usłyszeć nieznane pieśni kompozytorów XIX i XX wieku w wykonaniu znakomitej śpiewaczki Olgi Pasiecznik, której przy fortepianie towarzyszyć będzie siostra Natalia Pasiecznik. W repertuarze m.in. kompozycje Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Józefa Nowakowskiego, Stanisława Dunieckiego, Witolda Maliszewskiego, Emanuela Kani, Witolda Friemanna czy Stanisława Lipskiego. Dzień później utwory z repertuaru wawelskiej kapeli rorantystów wykona Zespół Męski „Gregorianum” pod dyrekcją Bereniki Jozajtis. W programie znajdą się utwory Sebastiana z Felsztyna, Magnificaty Jeana Lheritiera i Jacotina oraz anonimowe kompozycje z rękopisu WM2.

W ramach koncertu 28 listopada zaprezentowane zostaną śpiewy historyczne i salonowe skomponowane przez przedstawicieli arystokracji polskiej: Antoniego Radziwiłła, Wacława Seweryna Rzewuskiego, Rozalię Rzewuską, Konstancję Małgorzatę Rzewuską, Franciszka Lessla, Karola Kurpińskiego, Zofię Ossolińską i Kazimierza Lubomirskiego. Wśród wykonawców znajdą się soliści i kameraliści: Justyna Stępień – sopran, Dorota Lachowicz – mezzosopran, Artur Janda – bas, Anna Kowalska – gitara romantyczna, Mateusz Szmyt – wiolonczela, Viola Łabanow – fortepian, kierownictwo artystyczne.

Ostatniego dnia festiwalu odbędzie się koncert zatytułowany „Polskie retrospekcje muzyczne na skrzypce”. W programie znajdą się utwory: Ireny Wieniawskiej, Adama Wrońskiego, Maurycego Moszkowskiego, Emila Młynarskiego, Pawła Łosakiewicza i Jana Fotka. Koncert wykona skrzypaczka Paulina Sokołowska, której przy fortepianie towarzyszyć będzie Janusz Olejniczak.

Organizatorem Festiwalu jest Narodowe Centrum Kultury we współpracy z Łazienkami Królewskimi w Warszawie i POLONĄ.

Wstęp na koncerty jest wolny. Obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można otrzymać w kasach Łazienek Królewskich (od 19 listopada na koncerty w dniach 21 i 22 listopada i od 26 listopada na koncerty 28 i 29 listopada) oraz w Pałacu na Wyspie na godzinę przed koncertami.


Agencja Muzyczna Polskiego Radia, artCONNECTIONmusic i Stowarzyszenie „Symphonia” zapraszają 21 listopada 2015 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego na koncert z okazji 17-lecia orkiestry Sinfonia Viva.

Sinfonia Viva, która otrzymała w tym roku we Francji prestiżową nagrodę „Złoty Orfeusz 2015”, dokładnie 21 listopada 2015 roku obchodzi swoje 17 urodziny. Podczas koncertu orkiestra pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza wykona utwory zamieszczone na płycie Muzyka polska, wydanej z okazji tego jubileuszu. Jako soliści wystąpią skrzypek Voytek Proniewicz oraz wiolonczelistka Dorota Woźniak-Mocarska.

W programie: Karol Szymanowski Etiuda b-moll op. 4 nr 3 (oprac. na orkiestrę: Tomasz Radziwonowicz), Fryderyk ChopinNokturn Es-dur op. 9 nr 2 (oprac. na skrzypce i orkiestrę kameralną: Pablo Sarasate/Tomasz Radziwonowicz), Witold Lutosławski Pięć melodii ludowych, Tomasz Radziwonowicz – Koncert wiolonczelowy, Mieczysław KarłowiczSerenada op. 2 na orkiestrę smyczkową.

Patronat medialny: Program 2 TVP, CameralMusic.pl. Patronat honorowy: Narodowe Centrum Kultury.
Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na kolejne koncerty z cyklu „BACH 200 UW – 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego”, które odbędą się 21 i 22 listopada 2015 roku w Kościele Sióstr Wizytek (ul. Krakowskie Przedmieście 34).

Kantaty BWV 84 Ich bin vergnügt mit meinem Glücke, BWV 156 Ich steh mit einem Fuß im Grabe, BWV 166 Wo gehest du hin? i BWV 185 Barmherziges Herze der ewigen Liebe Jana Sebastiana Bacha wykona zespół muzyki dawnej Gradus ad Parnassum pod kierownictwem Krzysztofa Garstki z towarzyszeniem solistów – Joanny Freszel (sopran), Wandy Franek (alt), Przemysława Borysa (tenor) i Pawła Czekały (bas).

Koncert organizowany jest przez Biuro Promocji UW we współpracy z Instytutem Muzykologii UW i Fundacją Uniwersytetu Warszawskiego, pod patronatem medialnym Programu 2 Polskiego Radia. Koncerty cyklu „BACH 200 UW” w latach 2013–2015 odbywają się dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, są także elementem obchodów Jubileuszu 200-lecia Uniwersytetu Warszawskiego.

Wstęp wolny.


Uroczysty koncert z cyklu „Mistrzowskie Interpretacje” odbędzie się 22 listopada 2015 roku o godz. 18.00 w sali Sceny Bajka Kina Amok w Gliwicach (ul. Dolnych Wałów 3) w ramach obchodów Jubileuszu 15-lecia Gliwickiej Orkiestry Kameralnej. Orkiestrę poprowadzi Massimiliano Caldi, laureat I nagrody w VI Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach.

Podczas finałowego wydarzenia jubileuszu odbędzie się gliwickie prawykonanie Koncertu na 2 flety Janusza Bieleckiego. Solistą będzie Łukasz Długosz – wybitny polski flecista, laureat wielu międzynarodowych konkursów fletowych, koncertujący i nagrywający z najlepszymi europejskimi zespołami orkiestrowymi. Towarzyszyć będzie mu żona Agata Kielar-Długosz, solistka oraz kameralistka występująca w Polsce oraz w wielu krajach Europy i USA.

W ramach cyklu zabrzmi także muzyka klasyczna: Divertimento F-dur KV 138 i Koncert fletowy G-dur KV 313 Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz Symfonia G- dur nr 88 Josepha Haydna. Celem cyklu koncertowego „Mistrzowskie interpretacje”, realizowanego od 2005 roku, jest prezentacja wybitnych dzieł muzyki kameralnej z udziałem znakomitych artystów muzyków z towarzyszeniem Gliwickiej Orkiestry Kameralnej.

Więcej informacji – na stronie: www.gliwickaorkiestra.pl oraz profilu FB


W niedzielę 22 listopada 2015 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie odbędzie się koncert specjalny, podczas którego wystąpi Krzysztof Książek, półfinalista i laureat dwóch nagród pozaregulaminowych na XVII Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

W pierwszej części krakowski pianista wykona recital fortepianowy, podczas którego zabrzmią: Fantazja f-moll op. 49, Mazurki op. 7 nr 1-4, Walc As-dur op. 42 oraz Polonez fis-moll op. 44 Fryderyka Chopina. W drugiej części Krzysztof Książek wraz z Krakowską Orkiestrą Kameralną pod batutą Stanisława Krawczyńskiego zagra Koncert fortepianowy e-moll polskiego kompozytora.

Read more


W niedzielę, 22 listopada 2015 roku o godz. 19.30 w Archikatedrze Oliwskiej w Gdańsku odbędzie się koncert pamięci ofiar zamachów terrorystycznych w Paryżu.

Pragnąc włączyć się w ruch solidarności z narodem francuskim, Polski Chór Kameralny oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają na koncert pamięci ofiar zamachów, które miały miejsce 13 listopada 2015 roku w Paryżu. Wsłuchując się w dźwięki Requiem d-moll op. 48 francuskiego kompozytora Gabriela Fauré, organizatorzy pragną wspomnieć tych, którzy zostali brutalnie zamordowani i okazać wsparcie tym, którzy zmagają się ze strachem i bólem straty.

Wystąpią: Bożena Harasimowicz – sopran, Leszek Skrla – baryton, Polski Chór Kameralny oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot pod batutą Jana Łukaszewskiego. Zarówno artyści, jak i partnerzy organizacyjni oraz medialni występują na zasadach honorowych.

Wstęp wolny.


23 listopada 2015 roku o godz. 19:00 w Auli Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Białymstoku (ul. Podleśna 2) odbędzie się premiera cyklu pieśni „Wspomnij lato...” Pawła Łukaszewskiego do słów Jarosława Iwaszkiewicza.

Wystąpi sopranistka Anna Mikołajczyk z towarzyszeniem pianisty Wojciecha Świętońskiego. W programie kameralnego koncertu, stanowiącego muzyczny portret kompozytora, znajdą się także takie dzieła Pawła Łukaszewskiego, jak: Haiku, 8 Piosenek dla dzieci, Souvenir II oraz 2 Preludia.

Organizatorem koncertu jest Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp wolny.


24 listopada 2015 roku o godz. 18.00 w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie (ul. Okólnik 1) zrealizowane zostanie słuchowisko Fortepian Chopina. Wstęp wolny.

Jak Warszawa pamięta, upamiętnia i co robi z pamięcią o Fryderyku Chopinie? Gdzie ta pamięć jest dobra, a gdzie zawodzi? O czym pamiętać nie chce, a gdzie przeradza się w mit? Kompozycja radiowa autorstwa trzech wywodzących się z różnych dziedzin sztuki warszawskich artystów Marcina Maseckiego, Wojtka Zrałka-Kossakowskiego i Marcina Lenarczyka to próba rekonstrukcji szeroko rozumianej pamięci o „wielkim/największym/najbardziej polskim kompozytorze”.

Będący oryginalną formą słuchowiska utwór zaciera granice między wymiarem muzycznym, dźwiękowym i reportażowo-fabularnym. Wszystkie te elementy w równoprawny sposób tworzą spójną – i przewrotną – narrację: muzyczną opowieść, dokument dźwiękowy, kompozycję radiową.

Po prezentacji słuchowiska organizatorzy zapraszają do udziału w panelu, w którym udział wezmą jego twórcy: Wojtek Zrałek-Kossakowski, Marcin Masecki i Marcin Lenarczyk. Spotkanie poprowadzi Antoni Michnik.


25 listopada 2015 roku o godz. 19.30 w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej odbędzie się koncert specjalny W tonacji Witkacego, podczas którego zabrzmi muzyka autorstwa Jerzego Chruścińskiego ze spetakli Stanisława Ignacego Witkiewicza, realizowanych w teatrze w Zakopanem.

W roku 2015 przypadają dwa niezwykle ważne jubileusze: 100. rocznica śmierci Stanisława Witkiewicza (1851-1915) oraz 130. rocznica urodzin Stanisława Ignacego Witkiewicza (1885-1939). Rocznice te stanowią doskonałą okazję do oddania hołdu tym znakomitym twórcom polskiej kultury. Z tej okazji okazji artyści Filharmonii Krakowskiej wraz z twórcami Teatru im. Stanisława Ignacego Witkacego w Zakopanem przygotowali wspólny koncert.

Podczas wieczoru zabrzmią sztandarowe kompozycje Jerzego Chruścińskiego: Finał ze spektaklu Sonata B St I. Witkiewicza, Błogosławieni do wiersza J. Kasprowicza, Finał ze spektaklu Wariat i Zakonnica St. I. Witkiewicza, Dezyderata do tekstu M. Ehrmanna oraz Suita Jubileuszowa "Durent", napisana specjalnei na 30-lecie Teatru Witkacego. Na filharmonicznej estradzie pojawi się Orkiestra i Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej pod batutą Joanny Natalii Ślusarczyk, Max Klezmer Band, wokalistka Łucja Czarnecka, aktorzy z Teatru Witkacego oraz sam Jerzy Chruściński przy fortepianie.

Read more


Jerzy Artysz25 listopada 2015 o godz. 19.00 w Sali Młynarskiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się koncert z okazji jubileuszu 85. urodzin Jerzego Artysza.

Wybitny polski baryton urodzony w 1930 roku w Sohaczewie debiutował już jako student na łódzkiej scenie operowej, z którą związany był do 1963 roku. Następnie przez okres 26 lat był solistą Teatru Wielkiego w Warszawie. Występował niemalże w całej Europie, a także w Izraelu, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych, mając w repertuarze najważniejsze partie barytonowe w dziełach muzyczno-scenicznych począwszy od wczesnego baroku, poprzez okres klasyczno-romantyczny, aż po współczesność. Od dłuższego czasu poświęca się głównie pracy pedagogicznej. W 2011 roku został odznaczony Złotym Medalem Gloria Artis za zasługi dla kultury.

W programie jubileuszowego koncertu znajdą się między innymi kompozycje Antonia Vivaldiego (recytatywCessate omai cessate i aria Ah, ch’infelice sempre z Kantaty RV 684, Gelido in ogni vena z opery Farnace RV 711) oraz Georga Friedricha Haendla (aria Dopo notte z opery Ariodante HWV 33). Interpretacji dokonają wybitni soliści: Jan Jakub Monowid (kontratenor), Kacper Szelążek (alt) i Anna Radziejewska (mezzosopran) z towarzyszeniem Zespołu Instrumentów Dawnych MACV po kierownictwem klawesynistki Lilianny Stawarz. Na zakończenie koncertu zabrzmią Sonety Tadeusza Bairda w wykonaniu Jarosława Bręka (bas) oraz Anny Marchwińskiej (fortepian).

Zaproszenia do odbioru w kasach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej od 20 listopada 2015 roku.


W czwartek, 26 listopada 2015 roku o godz. 19.00 w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się koncert zatytułowany Kurpiński w Auli Nova.

W programie znajdą się następujące kompozycje Karola Kurpińskiego: Uwertura do opery Marcinowa z Dunaju, Uwertura do opery Pałac Lucypera, Koncert klarnetowy, Aria Wojewody z opery Pałac Lucypera, Aria Konrada z opery Jadwiga, królowa Polska, Aria Wandalii z opery Czaromysł oraz Polonais varies (aria z fortepianem).

Wystąpi klarnecista Gustaw Bachorz – laureat II nagrody XVI Akademickiego Konkursu Klarnetowego we Włoszakowicach, pianista Michał Francuz, soliści – wokaliści z Wydziału Wokalno-Aktorskiego oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu pod batutą Przemysława Neumanna.

Opiekę merytoryczną nad koncertem sprawuje Katedra Dyrygentury Symfonicznej i Operowej, Katedra Instrumentów Dętych, Katedra Fortepianu, Klawesynu i Organów, Katedra Perkusji oraz Katedra Instrumentów Smyczkowych, Harfy i Gitary Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.


W kolejnej odsłonie cyklu „Włącz Orkiestrę!”, 26 listopada 2015 roku o godz. 20.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Szczecin z Baltic Neopolis Orchestra wystąpi jazzowy skrzypek i kompozytor Adam Bałdych. Muzycy wykonają utwór napisany specjalnie na tę okazję przez wykonawcę, a dotyczący ziem zachodniopomorskich. Koncert transmitowany będzie na żywo na antenie Polskiego Radia Szczecin.

Kompozycja Adama Bałdycha Mozaika – Impresje to wieloczęściowa suita zainspirowana kulturami ludności napływowych na ziemie zachodnie po zakończeniu II wojny światowej. W 1945 roku tereny województwa zachodniopomorskiego, lubuskiego i dolnośląskiego zostały zaludnione przez reprezentantów kultur: żydowskiej, łemkowskiej, poleskiej oraz niemieckiej. Kompozycja stanowi dialog z tymi kulturami, próbę wydobycia ich esencji i połączenia ze współczesnymi technikami kompozytorskimi. Dzieło skomponowane jest na orkiestrę smyczkową, skrzypce solo, fortepian, kontrabas oraz instrumenty perkusyjne i łączy w sobie elementy wielu gatunków muzycznych: muzyki poważnej, muzyki ludowej oraz muzyki jazzowej. Wykonanie wzbogacone będzie o głosy wokalistów, a przez wprowadzenie elementów improwizacji, utwór stanie się niezwykle komunikatywny z odbiorcą, który doświadczy procesu kreacji w czasie rzeczywistym.

Bilety na koncert do nabycia na stronie www.bilety.fm oraz godzinę przed wydarzeniem. Koncert poprzedzą warsztaty z Adamem Bałdychem z kompozycji i improwizacji, które odbędą się w środę, 25 listopada 2015 roku o godz. 12.00 w Akademii Sztuki w Szczecinie. Wstęp bezpłatny. Zapisy: 504 716 740, biuro@balticneopolis.pl.

Read more


Szymon Nehring, zdobywca wyróżnienia w XVII Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie, otrzymał także pozaregulaminową nagrodę Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie dla najlepszego polskiego uczestnika konkursu. Z wyróżnieniem tym wiąże się wystąpienie pianisty z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej pod batutą Jean-Luca Tingauda podczas koncertów symfonicznych w dniach 27 i 28 listopada 2015 roku. Artysta wykona wówczas Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina.

Nagroda Filharmonii Krakowskiej wręczona została pianiście przez Dyrektora Naczelnego Bogdana Toszę podczas uroczystości, która odbyła się 22 października 2015 roku w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej. Szymon Nehring już kilkukrotnie wystąpił w Filharmonii Krakowskiej. Jako jedenastolatek uczestniczył w koncertach dla dzieci Na zamku czarnoksiężnika, natomiast w 2010 roku wcielił się w 15-letniego Fryderyka Chopina podczas koncertów W salonie muzycznym u Państwa Chopinów, jakie odbyły się w Filharmonii Krakowskiej w rocznicę 200-lecia urodzin kompozytora.

Dwa listopadowe koncerty rozpocznie Polonez na orkiestrę symfoniczną Krzysztofa Pendereckiego – utwór zamówiony na koncert inaugurujący tegoroczny Konkurs Chopinowski. Publiczność będzie miała także okazję usłyszeć Nokturn As-dur op. 32 nr 2 oraz Grande valse brillante Es-dur op. 18 Fryderyka Chopina w orkiestracji Igora Strawińskiego. Całość zakończy wykonanie muzyki z baletu Pietruszka wspomnianego kompozytora z Rosji.

Koncert sobotni (28 listopada 2015) dedykowany jest niedawno zmarłemu wieloletniemu dyrektorowi Filharmonii Krakowskiej, wybitnemu dyrygentowi i pedagogowi – profesorowi Jerzemu Katlewiczowi (1927-2015).


W piątek 27 listopada 2015 roku w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się Koncert Laureatów 5. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz. W programie Muzyka na smyczki, trąbki i perkusję Grażyny Bacewicz oraz prawykonania nagrodzonych utworów Manuela Martineza Burgosa (I nagroda), FarangisNurulla-Khoja (II nagroda) i Johna Weeksa (III nagroda). Wystąpią: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Szymona Bywalca oraz soliści: Agata Piotrowska-Bartoszek (obój), Dagna Sadkowska (skrzypce) i Manuel Blanco (trąbka).

Po raz pierwszy podczas koncertu zabrzmią utwory nagrodzone w ramach 5. edycji Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz. Będą to: Dung-Chen na trąbkę solo i orkiestrę smyczkową Manuela Martineza Burgosa z Hiszpanii (I nagroda), Daidu na skrzypce solo, 3 perkusistów i smyczki tadżycko-kanadyjskiej kompozytorki FarangisNurulla-Khoja (II nagroda) oraz ...intothatgoodnight na obój miłosny, perkusję i orkiestrę smyczkową Brytyjczyka Johna Weeksa (III nagroda). Wszyscy laureaci przyjadą do Łodzi, aby usłyszeć prawykonania swoich utworów i odebrać nagrody. Nagrodzone kompozycje zostały wyłonione spośród 94 partytur nadesłanych na konkurs z niemal całego świata – z wielu krajów Europy, Azji, obu Ameryk i Australii. Oceniało je międzynarodowe jury, które obradowało pod kierunkiem prof. Zygmunta Krauzego w łódzkiej Akademii we wrześniu tego roku.

Koncert jest artystyczną inauguracją Międzynarodowego Festiwalu im. Grażyny Bacewicz w Łodzi, na który składają się również Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Grażyna Bacewicz – interpersonalnie i kontekstualnie” (27-28 listopada 2015) oraz 1. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz (9-13 grudnia 2015).

Patronat medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Indormacji Muzycznej.


W piątek 27 listopada 2015 roku o godz. 19.00 w Sali Symfonicznej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się koncert Lecha Antonia Uszyńskiego (na zdjęciu), który zagra na altówce Stradivariusa z 1734 roku. To jedna z dziesięciu na świecie altówek wybitnego lutnika z Cremony, której rynkowa cena sięga 45 milionów dolarów.

W programie koncertu znajdzie się Symfonia „Harold w Italii“ op. 16 Hectora Berlioza oraz Symfonia nr 7 C-dur op. 105 Jeana Sibeliusa. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie poprowadzi Ewa Strusińska. Lech Antonio Uszyński jako jedyny Polak będzie miał okazję zagrać na 281-letnim instrumencie Antonia Stradivariego, użyczonym mu przez fundację Stradivari Stiftung Habisreutinger. Jego właścicielem był George Alfred Gibson, członek kwartetu Józefa Joachima; w wykonaniach dzieł kameralnych Brahmsa, które słyszał sam kompozytor, była zatem wykorzystywana ta właśnie altówka.

Charakterystyczny, ciepły dźwięk instrumentu oraz wrażliwa interpretacja sprawia, iż młody polski artysta jest jednym z bardziej obiecujących altowiolistów swojego pokolenia. Lech Antonio Uszyński urodził się w Padwie, obecnie mieszka w Szwajcarii. Ukończył studia w klasie prof. Any Chumachenco i prof. Zakhara Brona, jest laureatem wielu konkursów i wielokrotnym stypendystą. Jest członkiem kwartetu Stradivari, z którym koncertuje na całym świecie. W tym roku zostanie wydana jego solowa płyta Progetto Gibson oraz płyta kwartetu Stradivari z Kwartetami Pruskimi Mozarta.


27 i 28 listopada 2015 roku w Narodowym Instytucie Audiowizualnym w Warszawie odbędzie się festiwal Rewolucja Cyfrowa Muzyki.

Na projekt składają się wystawa, dwa koncerty oraz wykłady, a punkt wyjścia stanowi książka niemieckiego filozofa Harry’ego Lehmanna Rewolucja cyfrowa w muzyce. Filozofia muzyki (Bęc Zmiana 2015), opisująca estetyczne i instytucjonalne konsekwencje przemian technologicznych w nowej muzyce. Od czasu ukazania się książki wersji niemieckiej w 2012 roku pozostaje ona przedmiotem kontrowersji. Sceptycyzmowi części środowiska towarzyszy entuzjazm młodych kompozytorów, przedstawicieli pokolenia „cyfrowych tubylców”, których twórczość Lehmann opisuje.

Powszechna dostępność mediów elektronicznych w praktyce kompozytorskiej i wykonawczej stworzyła nową sytuację w muzyce. Samplowanie i remiksowanie nagrań, wzmacnianie i przetwarzanie dźwięków instrumentów – wszystko to spowodowało głębokie zmiany w estetyce i praktyce kompozytorskiej. Rewolucja cyfrowa doprowadziła do demokratyzacji muzyki, a także do redefinicji pojęcia dźwięku i nowości. Skonceptualizowała też sposób jej tworzenia i odbioru. Wreszcie spowodowała przesunięcie zainteresowania twórców z eksperymentów czysto dźwiękowych w stronę relacji muzyki ze światem zewnętrznym. Łączenie muzyki z elementami obcymi, a więc tekstami, filmem, konceptami, gestami scenicznymi, jeszcze nigdy nie było tak proste.

Podczas cyklu wydarzeń w NInA będzie można przyjrzeć się temu, jak cyfrowa rewolucja wpłynęła na muzykę. Na wystawie pokazane zostaną kompozycje w formie wideo, ukazujące różne sposoby wykorzystania tego medium w twórczości muzycznej. Podczas dwóch koncertów kameralnych zabrzmią utwory „cyfrowych tubylców” muzyki, w tym słynny performans Johannesa Kreidlera Fremdarbeit, podejmujący temat globalnego rynku pracy oraz wyzysku w kontekście twórczości artystycznej. Okazją do dyskusji o możliwościach i dylematach nowej muzyki w kontekście rewolucji technologicznej będzie konferencja z udziałem zagranicznych gości, wśród których nie zabraknie Harry’ego Lehmanna.

Więcej informacji – na stronie: www.nina.gov.pl/wydarzenia/rewolucja-cyfrowa-muzyki

Read more


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi w sobotę 28 listopada 2015 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Zespołem pokieruje Michał Maciaszczyk, dyrygent i skrzypek mieszkający na stałe w Wiedniu. W programie koncertu znajdą się Passacaglia op. 1 Antona Weberna oraz Poemat symfoniczny „Życie bohatera” op. 40 Richarda Straussa.

Przeznaczona na orkiestrę Passacaglia Antona Weberna pochodzi z pierwszego opusu austriackiego kompozytora. Chociaż skomponowany w 1908 roku utwór utrzymany jest jeszcze w systemie tonalnym i słychać w nim wpływy muzyki Arnolda Schönberga (u którego Webern się uczył), to jednocześnie zawiera on wiele oryginalnych cech stylu kompozytorskiego jednego z ojców muzyki XX wieku. Z kolei kompozycja Richarda Straussa reprezentuje gatuenk poematu symfonicznego, który twórca doprowadził do perfekcji. Dzieła takie jak Śmierć i wyzwolenie, Dyl Sowizdrzał, Tako rzecze Zaratustra czy Don Kichot są majstersztykami muzyki orkiestrowej. Należy do nich również nieco rzadziej wykonywany poemat Życie bohateraop. 40, skomponowany w 1898 roku. Utrzymany w tonacji Es-dur utwór w metaforyczny sposób opowiada historię kluczowych momentów z życia tytułowego bohatera. Poszczególne części poematu obrazują kolejno m.in. bohatera, jego adwersarzy, kompanów, bitwę i w końcu pożegnanie bohatera ze światem.

Bilety dostępne na www.eBilet.pl oraz www.sklep.polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego (ul. Modzelewskiego 59) na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Prawykonanie oratorium Peregrinus na 3 soprany solo, narratora, chór, organy i orkiestrę autorstwa Dariusza Swoszowskiego do słów Ryszarda Ostrowskiego odbędzie się 28 listopada 2015 roku o godz. 16:00 w kościele pw. św. Andrzeja Apostoła w Porąbce Uszewskiej (woj. małopolskie). Dzień później koncert zostanie powtórzony w kościele pw. św. Idziego Opata w Zakliczynie.

Kompozycję wykona ponad 200 muzyków, w tym uczniowie i nauczyciele Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach oraz Jurkowski Chór Kameralny, który przygotuje Aleksandra Bośković-Różak oraz Łucja Nowak. W roli solistek wystąpią śpiewaczki operowe: Magda Niedbała, Ewelina Szybilska oraz Anna Wilk. Przy organach zasiądzie Iwona Karwacka, natomiast w roli narratora wystąpi Jacek Wojnicki. Całością pokieruje dyrygent Waldemar Groń.

Dariusz Swoszowski, kompozytor i pedagog młodego pokolenia urodzony w Tarnowie, opisuje swój utwór następującymi słowami: Wędrówka tytułowego pielgrzyma jest metaforą życia człowieka zamykającego się w powtarzalnym cyklu życia, a każda jego obserwacja (prospectus) skupia się na pięknie lokalnej przyrody, regionalnej tradycji, problemach człowieka. Jego codzienna walka z przeciwnościami losu jest przedstawiona w pieśniach (carmina) poprzez spotkania z personifikacjami żywiołów: Powietrza (Aer), Wody (Aqua), Ognia (Ignis) i Ziemi (Terra). Aksjologiczne i eschatologiczne niepokoje zawiera przemyślenie (cogitatio), a ich rozwiązanie i akt złożenia ufności w Bogu – kończący każdą z części psalm.

Organizatorzy: Szkoła Muzyczna I Stopnia w Domosławicach i Stowarzyszenie Entuzjaści Uśmiechu SPON.
Koncerty współfinansowane przez: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego oraz Urząd Starostwa Brzeskiego.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


W ostatni weekend listopada unikatowe wnętrza nowego gmachu Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie posłużą jako miejsce przeplatania się rozmaitych form sztuki: muzyki, instalacji i rzeźby. Festiwal Diffusion_Art, którego pomysłodawcami są Jerzy Mazzoll i Robert Knuth, celuje w ukazanie alternatywnej twórczości muzycznej i wizualnej.

Festiwal rozpocznie się w sobotę 28 listopada 2015 roku o godz. 18.00 w Sali Symfonicznej od wyjątkowego koncertu Tribute to Bogusław Schaeffer, podczas którego kontrabasista Sławek Janicki i pianista Szábolcs Esztényi (na zdjęciu) oddadzą hołd wybitnemu polskiemu kompozytorowi i historykowi muzyki. Po koncercie odbędzie się uroczyste zakończenie festiwalu Młode Wilki 15, prezentującego dokonania studentów Akademii Sztuki w Szczecinie.

Następnie na scenę wkroczy trio Jurek Przeździecki (elektronika), Peter Brötzmann (saksofon) i Jerzy Mazzoll (klarnet). Po tym występie publiczność przeniesie się do przestronnego holu, aby wysłuchać występu grupy Innercity Ensemble, któremu towarzyszyć będzie instalacja Dow Ralfa Urbana Bühlera. Zaprezentowana zostanie także instalacja Diffusion Glass Jerzego Mazzolla i Roberta Knutha.

Niedzielna odsłona Diffusion_Art wystartuje o godz. 14.00 w Sali Kameralnej występem Flora Quartet – zespołu łączącego elektronikę, field recording, diaskopowe wizualizacje i muzykę klezmerską. Na zakończenie przed publicznością zaprezentuje się jednoosobowy projekt Micromelancolié, bazujący na samplingu, cut-upach i plądrofonii.


W niedzielę 29 listopada 2015 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert Katedry Dyrygentury Chóralnej z cyklu „Interpretacje muzyki chóralnej”. W programie znajdą się utwory Romualda Twardowskiego, warszawskiego twórcy obchodzącego w tym roku 85-lecie urodzin.

Wystąpią: Chór i Zespół Instrumentalny Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca, Daria Antczak – dyrygent, Jan Królak – organy, Katarzyna Karbownik – fortepian, Młodzieżowa Orkiestra Dęta „Con Grazia” z Płońska, Leszek Kalkowski — kapelmistrz, Dorota Szczepańska – sopran, Maciej Madaliński — tenor, Rafał Szymański — dyrygent

Bezpłatne karty wstępu dostępne w kasie UMFC od 23 listopada.


W niedzielę 29 listopada 2015 roku o godz. 19.00 w Kościele Św. Ducha w Warszawie (ul. Długa 3) odbędzie się koncert z okazji Jubileuszu 24-lecia działalności Ekumenicznego Chóru Kameralnego Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Warszawie.

Koncert a cappella zatytułowany Każde stworzenie śpiewaj wykona Ekumeniczny Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Warszawie oraz Żeński Zespół Wokalny Re-Formacja pod dyrekcją Pawła Hruszwickiego. Publiczność będzie miała okazję usłyszeć interpretacje chorału gregoriańskiego, anonimowych utworów staropolskich, a także kompozycji Gregora Aichingera, Richarda Farranta, Annibale Stabile, Antonia Lottiego, Georga Philippa Telemanna, Jana Galla, Henryka Mikołaja Góreckiego, Andrzeja Koszewskiego, Mariana Sawy, Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Antona Brucknera i Igora Strawińskiego.

Wstęp wolny.


Koncert z okazji 70-lecia Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. Aleksandra Tansmana w Łodzi odbędzie się w niedzielę 29 listopada 2015 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Andrzeja Rubinsteina.

W koncercie wezmą udział uczniowie Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. Aleksandra Tansmana oraz zaproszeni goście. W pierwszej części najmłodsi wykonawcy zaprezentują między innymi utwory Krzysztofa Grzeszczaka, Doroty Obijalskiej, Jerzego Lefelda, Lucjana Jelicza, Andrzeja Klemby, Aleksandra Tansmana, Antonia Vivaldiego czy Johanna Straussa (syna). W części drugiej publiczność usłyszy absolwentów i nauczycieli szkoły, którzy wykonają takie kompozycje, jak: Piosenka jest dobra na wszystko Jerzego Wasowskiego i Jeremiego Przybory, Rondo op. 25 Franza Dopplera, Liber Tango Astora Piazzolli, temat z filmu Zapach kobiety Thomasa Newmana, Suitę na flet i jazzowy fortepian Claude’a Bollinga, New York, New York… Johna Kandera oraz Creole Jazz Ackera Bilka.


W dniach 30 listopada i 1 grudnia 2015 roku w siedzibie Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Neofonia, której towarzyszyć będzie Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski.

Temat tegorocznej edycji konferencji: Etno- i techno- w muzyce XX i XXI wieku. Poszukiwanie źródeł czy pościg za nowością II stanowi kontynuację ubiegłorocznych rozważań nad inspiracjami dla twórców muzyki nowej oraz dalszymi kierunkami rozwoju muzyki najnowszej. W czasie dwudniowych obrad studenci z uczelni muzycznych z Gdańska, Krakowa, Lublina, Wrocławia i Poznania debatować będą nad zagadnieniami dotyczącymi: źródeł inspiracji w muzyce nowej, współczesnych technik kompozytorskich, indywidualizacji środków stylistycznych, poszukiwania wyrazu artystycznego, kontekstualności dzieła muzycznego, różnorodności kategorii estetycznych oraz problematyki recepcji muzyki nowej. Wydarzenie jest doskonałą okazją do wymiany myśli i doświadczeń młodych badaczy wywodzących się z różnych ośrodków akademickich. Ponadto pierwszego dnia konferencji wykład inauguracyjny wygłosi dr hab. Krzysztof Moraczewski z Instytuty Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, natomiast drugiego dnia mgr Tomasz Kozieł, dyrektor T&M Music wygłosi wykład na temat: O muzycznej „kampanii reklamowej” – jak się reklamujemy, co powinniśmy brać pod uwagę i jakie częste błędy popełniamy?

Dnia 30 listopada o godzinie 19.00 w Auli Nova w poznańskiej Akademii Muzycznej odbędzie się Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski towarzyszący konferencji, podczas którego wykonane zostaną utwory kameralne twórców młodego pokolenia, reprezentujących polskie uczelnie muzyczne z Bydgoszczy (Paweł Sławiński, Ryszard Lubieniecki, Stanisław Zdrojewski), Gdańska (Piotr Jędrzejczyk, Jakub Nikiel), Katowic (Tomasz Kozieł) i Poznania (Paulina Zujewska, Paweł Michałowski, Filip Grześkowiak, Tomasz Citak, Przemysław Jan Kowalski, Karol Klugowski, Mateusz Matysek, Michał Janocha, Aleksandra Słyż, Dominik Puk). Oba wydarzenia zostały zorganizowane z inicjatywy Koła Artystyczno-Naukowego Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

Patronat medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program konferencji – plik PDFprogram koncertu – plik PDF