Polmic - FB

concerts

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII


Noty o utworach:

Rzeka Podziemna 2 (nowa wersja)
na dźwięk elektroniczny i orkiestrę symfoniczną
Rzeka Podziemna 2 jest kontynuacją idei, którą podjąłem w 1987 roku dla festiwalu Rencontre de Musique Contemporaine w Metz, we Francji. Inspiracją do obydwu utworów jest rzeka podziemna, która płynie pod miastem Nancy we francuskiej Lotaryngii. Mroczny, tajemniczy, zapomniany i cichy świat podziemnej rzeki. Są takie rzeki w wielu miejscach na różnych kontynentach. Również pod wielkimi miastami, w Paryżu, Londynie, Seulu i wielu innych.
Zygmunt Krauze

Pięć pieśni na baryton i zespół kameralny (nowa wersja)
Jest to pięć pieśni o dużej sile wyrazu, szlachetnej ekspresji, romantycznych z ducha, choć przyprawionych odrobiną impresjonistycznego nalotu. Muzyka utworów przekonująco współgra na różne sposoby z bogatym światem egzystencjalnej problematyki wierszy Różewicza, a duch francuskiej pieśni przełomu wieków ulata nad linią barytonu, gdy ta znienacka kantylenową frazą zadziwi i zachwyci.
Krystyna Tarnawska-Kaczorowska

Tableau vivant
na orkiestrę kameralną
Jest to utwór o ciszy, strachu, gniewie i o uporze. Pomysł powstał 13 grudnia 1981 roku. Fakt ogłoszenia w tym dniu stanu wojennego w Polsce. Tableau Vivant to jakby powolny marsz pokonanych i cierpiących lecz wierzących i silnych. W utworze pojawia się początkowy motyw polskiego hymnu. Tableau Vivant ostatecznie zapisałem kilka miesięcy później, kiedy spędzałem lato w podparyskiej miejscowości. Usiadłem do fortepianu, włączyłem magnetofon i zagrałem jeden raz. Nagranie to zapisałem bez żadnych zmian. Praca kompozytorska polegała na instrumentacji, lecz forma utworu była już gotowa. Piętnastoosobowy zespół instrumentalny podzielony jest na dwie grupy. Prowadzą one ze sobą dialog. Rytm powolnego marszu podlega zniekształceniom, zakłóceniom i nieznacznym zmianom.
Zygmunt Krauze

Canzona
na zespół instrumentalny
Pytanie: czy melodia jest jeszcze atrakcyjna w nowej muzyce? Czy może być pomocna, aby wyrazić dzisiejsze emocje i konflikty? W populanych piosenkach – chyba tak. Ale czy w artystycznej muzyce współczesnej? Wiekszość kompozytorów boi się melodii; w każdym razie nie używa jej jako wehikułu wiodącego. Ja również starałem się ją pominąć w swoich wcześniejszych kompozycjach. Teraz jednak zdecydowałem spróbować.
Canzona jest drugim moim utworem po Serenadzie (1999), w którym idę za prostą radą Jean Baptiste Lully (1632-1687), który powiedział: utwór muzyczny zbudowany jest z melodii i akompaniamentu! Canzona składa się z kilku zwrotek, czasami w formie wariacji. Znaczenie tych zwrotek to: płacz, krzyk i śpiew. Trzeba nie mieć wstydu, aby coś takiego skomponować.
Zygmunt Krauze

Muzyka strun
Muzyka strun
to utwór na 5 instrumentów strunowych – szarpanych, uderzanych i smyczkowych. Drgająca struna jest obiektem, w którym muzyka w wyjątkowy sposób splata się z matematyką i fizyką. Kompozytor eksploruje możliwości strun, stosując m.in. grę alikwotową, bitony (dźwięki uzyskiwane poprzez szarpanie naciśniętej struny gitary z obu stron), wprowadzanie strun fortepianu w drgania przy użyciu struny gitarowej, zmieniając charakter drgań na nieharmoniczny za pomocą preparacji.
Wojciech Błażejczyk

Posłuchy
Posłuchy odnoszą się do optycznego zjawiska powidoków, zwanych także obrazami następczymi. Powidoki możemy zaobserwować po dłuższym wpatrywaniu się w jakiś kształt i późniejszym odwróceniu wzroku lub zamknięciu oczu. Widzimy wtedy przez chwilę ten sam, zamazany kształt w barwie dopełniającej. Posłuchy to wybrzmienia dźwięków, ale także swoista gra z odbiorcą z pomocą teatralizacji wykonania. Komponowane zależności pomiędzy tym, co widać, a tym co słychać, pozwalające czasem na odwrócenie naturalnego układu impuls - rezonans.
Marcin Stańczyk

Back