Polmic - FB

calendar of events

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Katedra Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej w Łodzi zaprasza na dwudniową konferencję naukowo-artystyczną pt. „Bogactwo form i technik wykonawczych w literaturze smyczkowej XX i XXI wieku”, organizowaną w dniach 23-24 października 2018 roku. Wykłady odbywać się będą w godzinach 10.00-13.00 (wtorek) i 10.00-12.30 (środa). Na pierwszy i drugi dzień zaplanowano dwa koncerty o godzinie 17.00.

Grono zaproszonych prelegentów to specjaliści z polskich uczelni muzycznych. Pierwszy dzień konferencji rozpocznie się o godzinie 10.00 wykładem Altówka i jej nowe brzmienia w twórczości kompozytorów polskich XX i XXI wieku dr Doroty Stanisławskiej z łódzkiej Akademii Muzycznej. Następne będą wystąpienia prof. dr hab. Agaty Jareckiej, dr hab. Ewy Guzowskiej, dr hab. prof. Arkadiusza Kubicy. Prof. dr hab. Jolanta Kukuła-Kopczyńska zaprezentuje Historię koncertu altówkowego Bogusława Schaeffera. Program popołudniowego koncertu o godzinie 17.00 to muzyka XX i XXI wieku. Usłyszymy m. in. utwór Nostalgia na altówkę solo Agaty Jareckiej, Sonatę nr 2 op. 63 Mieczysława Wajnberga, Bi-Kaleidoscopium na dwie altówki, autorstwa Bogdana Dowlasza. Koncert zakończą Mity op. 30 Karola Szymanowskiego.

Drugi dzień konferencji rozpocznie dr hab. Jan Kalinowski z krakowskiej Akademii Muzycznej wykładem o Współczesnych technikach wykonawczych w wybranych utworach polskich kompozytorów na wiolonczelę i fortepian w XXI wieku (godz. 10.00). Kolejni prelegenci – to dr Sebastian Wypych, dr Anna Wandtke. Ostatnim wykładem konferencji będzie Nowatorstwo w zakresie techniki gry oraz formy w dziełach skrzypcowych Karola Szymanowskiego – prezentacja przygotowana przez prof. dr. hab. Sławomira Tomasika z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Drugi koncert także upłynie przy muzyce związanej z konferencją (godz. 17.00). Jako pierwszy wystąpi Sławomir Tomasik w swoim utworze „La cadenza” pamięci Ignacego Jana Paderewskiego op. 3. Następnie Sławomir Tomasik z towarzyszeniem Paul Kletzki String Quartet wykonają Mały Koncert Polski Bartosza Kowalskiego. Zabrzmi również Duo Concertante Krzysztofa Pendereckiego.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl


24 października 2018 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina będzie miał miejsce koncert promujący płytę absolwenta i pedagoga Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Dariusza Przybylskiego.

Wieloletnia przyjaźń Kompozytora z perkusistą Leszkiem Lorentem zaowocowała jednym z najciekawszych albumów CD ostatnich lat. Dariusz Przybylski. Percussion Works to płyta, która łączy w sobie brzmienie klasyczne z sonorystycznym, dzikość i szamanizm z wysmakowanymi nawiązaniami do wielkiej literatury.

„Perkusja stanowi dla mnie nieograniczoną skarbnicę brzmień, barw i sposobów muzycznej ekspresji. Język tego instrumentu, którego podstawą jest rytm, w sposób bezpośredni odwołuje się do zamierzchłych czasów i w sposób naturalny archaizuje dzieło muzyczne” – opowiada Dariusz Przybylski.

Na płycie znalazło się pięć dzieł perkusyjnych, wśród nich kompozycja na dwie perkusje Rituals, Subkontur na perkusję i taśmę, …the rest is silence… na perkusję i duet fortepianowy oraz Nekyia na trzy instrumenty perkusyjne i kwartet puzonowy. Utwory wykonają perkusiści Leszek Lorent, Rafał Kozyra i Tamara Kurkiewicz, pianiści Aleksander Dębicz i Andrzej Karałow, a także Zespół Instrumentalny pod dyrekcją Dawida Runtza.

Na koncerty z cyklu „Środa na Okólniku” obowiązują bilety w cenie 15 zł, które można zakupić najwcześniej na dwa tygodnie przez koncertem. Sprzedaż odbywa się w Chopin University Press w holu głównym uczelni od poniedziałku do środy oraz w piątki w godz. 16.00–19.00 oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


24 października 2018 roku o godz. 19:00 w Sali kameralnej Filharmonii Szczecińskiej będzie miał miejsce koncert muzyków Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie, którzy wykonają kompozycje wyłącznie z kręgu muzyki polskiej, ale praktycznie nieznane szerszej publiczności.

Kameralistyka należy do trudniejszych aktywności muzycznych – wymaga umiejętności współpracy w zespole, a jednocześnie odpowiedzialności za własne działania, niesterowane przez dyrygenta. Swoje zdolności do kameralnego koncertowania zaprezentują muzycy na co dzień pozostający częścią Orkiestry Filharmonii. Usłyszymy dwa składy: kwartet smyczkowy oraz trio klarnetu, wiolonczeli i fortepianu.

Artyści zaprezentują m.in. pierwszy z dwóch młodzieńczych kwartetów smyczkowych Stanisława MoniuszkiKwartet d-moll, dedykowany Józefowi Elsnerowi. Poza kwartetem Moniuszki w programie znalazł się repertuar z drugiej połowy XX wieku. Pięcioczęściowy III Kwartet smyczkowy „Wycinanki” Andrzej Panufnik napisał w 1990 roku, po powrocie do Polski po 36 latach emigracji. Stąd w tytule i założeniach formalnych odwołanie do polskiego folkloru – symetrii ludowych wycinanek. Kolejną kompozycją przeznaczoną na kwartet smyczkowy jest jednoczęściowa Uwertura Mikołaja Góreckiego z 2000 roku, którą charakteryzuje żywiołowy motyw przewodni oraz ciągłe zmaganie tonalności z atonalnością. W programie znalazły się też dwa tria współczesnych twórców związanych ze Szczecinem – Artura Cieślaka i Tadeusza Mazurka. Wieczór zakończy Fantasy Trio op. 26 na klarnet, wiolonczelę i fortepian polsko-amerykańskiego kompozytora urodzonego w Chicago – Roberta Muczyńskiego. Choć sam twórca, wnuk polskiego emigranta, nie znał polskiego, lubił podkreślać swoje polskie korzenie.

Informacja o biletach – na stronie  https://filharmonia.szczecin.pl


25 października 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Szábolcs Esztényi i Anna Jędrzejewska.

„SuperSam +1” to jeden z projektów realizowanych przez Fundacja Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation” we współpracy z klubem DZiK, cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W październiku po raz pierwszy na scenie spotkają się Szábolcs Esztényi i Anna Jędrzejewska.

Szábolcs Esztényi to kompozytor, pianista, improwizator i pedagog pochodzenia węgierskiego mieszkający od 1969 roku w Polsce. Jako kompozytor i solista występował w kraju oraz za granicą na wielu festiwalach. Dokonał wielu prawykonań dzieł polskich kompozytorów oraz nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia. Kompozytorka, reżyser, autorka projektów multimedialnych, instalacji, widowisk multimedialnych Anna Jędrzejewska łączy improwizację i współczesne zdobycze technik kompozytorskich. Jest autorką „Mindful Improvisation” – muzyki intuicyjnej, łączącej muzykę i psychologię, badającej obszary percepcji, koncentracji i intuicji.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 


W dniach 25–27 października 2018 roku w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie (ul. Długa 26) odbędzie się 47. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich „Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji”.

Rok 2018 to jednocześnie jubileusz 70-lecia istnienia Sekcji Muzykologów ZKP, stąd też wszystkich Państwa serdecznie zapraszamy do udziału w obradach konferencji – historii i teraźniejszości Sekcji poświęcona będzie pierwsza sesja panelowa, której uczestniczkami będą Katarzyna Dadak-Kozicka, wieloletnia przewodnicząca Sekcji Muzykologów, a także autorka książki Obrońcy dobra powierzonego, mówiącej o początkach powstania ZKP i Sekcji Muzykologów; Iwona Lindstedt, redaktor naczelna „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” oraz Sławomira Żerańska-Kominek, redaktor naczelna „Musicology Today”. Referaty uczestników Konferencji będą poświęcone także zagadnieniom zarówno z zakresu historii muzyki, jak również etnomuzykologii, antropologii i socjologii muzyki, mieszczącym się w dwóch komplementarnych zakresach tematycznych, zapowiadanych tytułem konferencji. Pierwszy z nich dotyczy różnych form obecności muzyki przeszłości w kulturze danego okresu, drugi ‒ relacji muzyki do tradycji identyfikowanej z danym gatunkiem muzycznym, ośrodkiem, regionem czy grupą społeczną.

Konferencję przygotowuje Komitet Programowy w składzie: Agnieszka Draus, Paweł Gancarczyk, Barbara Przybyszewska-Jarmińska oraz przewodnicząca SM ZKP Beata Bolesławska-Lewandowska. Konferencja organizowana jest przy współpracy z międzynarodowym projektem badawczym HERA „Sound Memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early Modern Europe” (www.soundme.eu). Przedsięwzięcie finansowane jest w ramach umowy 1013/P-DUN/2018 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Wstęp na obrady jest wolny.

POBIERZ: Program Konferencji.


Polskie i światowe prawykonania, muzycy z krajów nadbałtyckich, Korei Południowej, Szwecji i czołówka polskiej sceny muzyki nowej. VII Festiwal „NeoArte. Syntezator Sztuki” odbędzie się w dniach 25-27 października 2018 roku w Gdańsku.

„NeoArte. Syntezator Sztuki” to festiwal prezentujący najciekawsze trendy w muzyce i sztuce współczesnej, platforma łącząca artystów z różnych kultur i dziedzin, wydarzenie intrygujące i nietuzinkowe dające szansę na kontakt z muzyką i sztuką pobudzającą nowe obszary zmysłów i wzbogacającą spojrzenie na świat. Inicjatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest trójmiejski zespół NeoQuartet, który specjalizuje się w wykonawstwie muzyki nowej.

Imprezę zainauguruje koncert inicjatorów imprezy – gdańskiego kwartetu smyczkowego NeoQuartet, który przedstawi kolejną odsłonę unikatowego projektu Neo Electric Quartet w Kolonii Artystów. Tego wieczoru usłyszymy również Electric Primitivo – duet stworzony przez szwajcarskich artystów Arturo Corralesa oraz Emilio Guim. Drugiego dnia festiwalu w Nadbałtyckim Centrum Kultury zaprezentowana zostanie najnowsza sztuka koreańska oraz muzyka performatywna z krajów leżących nad Bałtykiem. 27 października organizatorzy zaproszą do Nowej Synagogi na sześciogodzinny koncert finałowy, na którym wystąpią czołowi europejscy wykonawcy muzyki nowej (Spółdzielnia Muzyczna, Kwartludium, Rei Munakata) oraz zaprezentowane zostaną najnowsze utwory oraz instalacje muzyczne Wojtka Blecharza, patrona tegorocznej edycji festiwalu. Każdy z koncertów został zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, podczas większości z nich publiczność będzie częścią procesu artystycznego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie http://neoarte.pl/syntezator-sztuki/ 


LutosAir Quintet zaprasza na wieczór z muzyką kameralną na instrumenty dęte 25 października 2018 roku, który będzie miał miejsce w Narodowym Forum Muzyki o godz. 19:00. Hasłem przewodnim spotkania będzie twórczość kompozytorów inspirujących się kulturą Nowego Świata. Zabrzmią m. in. utwory Józefa Świdra i Kazimierza Machali.

Mówiąc o dziełach inspirowanych muzyką Nowego Świata, nie sposób pominąć jazzu. Do tego gatunku twórczości rozrywkowej nawiązuje La Nouvelle Orleans Lalo Schifrina. Zabrzmi również muzyka Kurta Weilla – niemieckiego twórcy, który od połowy lat 30. XX stulecia na stałe zamieszkał w Stanach Zjednoczonych. Artysta ten chętnie czerpał w swej twórczości inspiracje z muzyki jazzowej.

Mimo amerykańskiej tematyki tego koncertu w programie nie zabraknie polskich akcentów. Jednym z nich będzie dzieło Kazimierza Machali – waltornisty, kompozytora i wykładowcy warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, który przez lata był związany zawodowo ze Stanami Zjednoczonymi. W efekcie w jego American Folk Suite słyszymy przeplatające się najpopularniejsze tradycyjne melodie amerykańskie. Innym polskim dziełem, które usłyszymy w wykonaniu LutosAir Quintet tego wieczoru, będzie Mini-Quintetto Józefa Świdra – artysty związanego ze Śląskiem Cieszyńskim i Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach.

Obok dzieł polskich kompozytorów w programie koncertu wrocławskiego zespołu instrumentów dętych znalazło się również prawykonanie najnowszego utworu Paula Preussera. Pochodzący z Denver w stanie Kolorado artysta od lat mieszka we Wrocławiu – ukończył tutejszą Akademię Muzyczną im. K. Lipińskiego, a obecnie pracuje w niej jako wykładowca specjalizujący się w muzyce amerykańskiej XX i XXI stulecia. W swoim najnowszym utworze kompozytor podkreśla indywidualne brzmienie instrumentów dętych, powierzając im partie zróżnicowane pod względem tempa i rytmu.

Zamówienie utworu 5 [+1] Paula Preussera dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza 25 października 2018 roku o godz. 18:00 do Sali Koncertowej przy ul. św. Tomasza 43 na muzyczny wieczór o intrygująco brzmiącym tytule „Pociąg… do muzyki”.

Będzie to koncert zorganizowany przez Katedrę Kameralistyki z okazji jubileuszu 130-lecia krakowskiej Uczelni. Wśród wykonawców na estradzie pojawią się członkowie tejże Katedry: Jerzy Tosik-Warszawiak, Danuta Mroczek-Szlezer, Monika Wilińska-Tarcholik, Anna Armatys-Borrelli, Renata Żełobowska-Orzechowska, Anna Dębowska-Jaroszek, Beata Urbanek-Kalinowska, Justyna Duda-Krane, Monika Gardoń-Preinl, Barbara Łypik-Sobaniec, Justyna Danczowska, Wiesława Pławska, Sławomir Cierpik, Bartłomiej Kominek, Michał Dziad, Paweł Kubica, Łukasz Dębski oraz gościnnie legendarna skrzypaczka – prof. Kaja Danczowska. Koncert poprowadzi muzykolog Maciej Negrey, a w programie znajdą się utwory takich polskich kompozytorów, jak Władysław Żeleński, Roman Maciejewski, Mateusz Bień; zabrzmią również dzieła Aleksandra Głazunowa i Siergieja Rachmaninowa. Nie zabraknie specjalnie przygotowanych na tę uroczystość niespodzianek…

Początki kameralistyki w krakowskiej uczelni sięgają roku 1957, kiedy to w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej powstało siedem katedr. Jedną z nich była Katedra Fortepianu i Kameralistyki kierowana przez prof. Jana Hoffmana. Odrębna, samodzielna Katedra Kameralistyki powstała w roku 1972.

Wstęp na koncert jest wolny!

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.amuz.krakow.pl


Fundacja Polskiej Rady Muzycznej zaprasza na 13. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum”, który odbędzie się w dniach 25–27 października 2018 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Hasłem przewodnim tegorocznej edycji jest „Women Alarm!”.

Powszechne przekonanie, że świat muzyki tworzony jest przez mężczyzn, że to oni piszą jej historię, zmieniają style, odkrywają nowe brzmienia, poszerzają zakres możliwości instrumentów, dokonują estetycznych rewolucji, na naszych oczach ulega weryfikacji. Dzieje się to za sprawą wybitnych kobiet sceny muzyki współczesnej i improwizowanej. 13. edycja festiwalu Ad Libitum skupi się na wybitnych, a niewystarczająco docenianych na światowej scenie improwizacji, wielkich damach tego gatunku muzycznego.

W gronie zaproszonych gości – legendarna pianistka Irene Schweitzer, fascynująca skrzypaczka i wokalistka Iva Bittová oraz fenomenalne: Lauren Newton, Nicole Mitchell, Joëlle Léandre i Myra Melford. Obok legend wystąpią artystki młodszego pokolenia, jak Sophie Agnel. Festiwalową grupę warsztatową, zaprojektowaną specjalnie na tę edycję festiwalu w oparciu o skład Kraków Improvisers Orchestra Pauliny Owczarek, poprowadzi na warsztatach i wspólnym koncercie Charlotte Hug – zjawiskowa skrzypaczka-performerka i wykładowczyni w Hochschule der Künste, Zürich.

Festiwal realizowany jest dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oraz Miasta Stołecznego Warszawy.

Więcej: www.ad-libitum.pl 

Facebook: https://www.facebook.com/FestiwalAdLibitum 


„Muzyka polska za mało znana” – tytuł koncertu z serii „NOSPR kameralnie” zapowiada wydarzenie z wyjątkowym, choć rzadko prezentowanym programem w roli głównej. Muzycy NOSPR wraz z Ewą Biegas (sopran) wystąpią 25 października 2018 roku o godz. 19.30 w sali kameralnej NOSPR.

Artyści rozpoczną trzema utworami z cyklu Pieśni Ignacego Jana Paderewskiego: Gdy ostatnia róża zwiędła op. 7 nr 1, Chłopca mego mi zabrali op. 7 nr 4 do słów Adama Asnyka oraz Nad wodą wielką i czystą op. 18 nr 4 do słów autorstwa Adama Mickiewicza. Następnie usłyszymy Dormitinę na skrzypce, altówkę i wiolonczelę Andrzeja Kurylewicza – pioniera muzyki jazzowej w Polsce, kojarzonego również z muzyką filmową, który jednak znaczną uwagę w swojej twórczości poświęcił współczesnej muzyce klasycznej. Dormitina, pełna syntez i kolaży, łącząca w sobie wielość inspiracji, wpisuje się w nurt najbliższy sercu kompozytora – postmodernizm.

Na lepsze poznanie w pełni zasługują utwory Józefa Kofflera. Chociaż nie znalazły się w głównym nurcie polskiego życia muzycznego w latach międzywojennych, stanowią dobro, które warto ocalić od zapomnienia, tym bardziej że w latach, kiedy były pisane wykonywano je ma światowych festiwalach oraz publikowano w Lipsku, Wiedniu i Paryżu. Kantata Miłość op. 14 na sopran, klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę należy do jego najdojrzalszych dzieł. Kompozytor dokonał w swoim dziele syntezy techniki dwunastotonowej ze wskazaniami neoklasycyzmu.

Ostatni utwór, który usłyszymy podczas koncertu, to Suite – Divertissement na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian Aleksandra Tansmana. Fuzja inspiracji mających źródło w muzyce baroku, modnych paryskich kabaretów, pełna subtelnych detali, kolorów i humoru. Nie brak w niej jednak poruszającego liryzmu i atmosfery sennych marzeń zwieńczonej wyrazem wzniosłości.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl


W dniach 26, 27 i 28 października 2018 roku opera Tango Michała Dobrzyńskiego z librettem opracowanym na podstawie dramatu Sławomira Mrożka wystawiona będzie w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

Jeden z ważniejszych polskich dramatów, Tango Sławomira Mrożka, opowiedziane zostało językiem muzycznym. Jego przetransponowania na płaszczyznę operową podjął się Michał Dobrzyński, uznany polski kompozytor muzyki współczesnej. Dramat Mrożka, dzieło wielopłaszczyznowe i pełne niuansów, rozłożone zostało na części, by następnie ponownie połączyć je w całość – tym razem jednak środek ciężkości przenosząc z samego tekstu na warstwę słowno-muzyczną. Za sprawą środków muzycznego wyrazu utwór ten nabiera nowych znaczeń, staje się nie tyle eksperymentem muzycznym, co zupełnie nową opowieścią – nie odbiegając jednocześnie od założeń mrożkowskiego pierwowzoru.

Światowa prapremiera opery Tango w reżyserii Macieja Wojtyszko pod dyrekcją José Maria Florêncio odbyła się grudniu 2017 w Warszawskiej Operze Kameralnej. Utwór został przyjęty entuzjastycznie przez publiczność, a teatrdlawas.pl przyznał kompozytorowi zaszczytne „Operowe Olśnienie Roku 2017” w kategorii: „najlepsza muzyka”. Ponadto uhonorowano kontratenora Jana Jakuba Monowida, kreującego główną rolę w operze (postać Artura) w kategorii „najlepsza rola”. 22 października 2018 opera Dobrzyńskiego została wystawiona w Estońskiej Operze Narodowej.

Tango jest produkcją Warszawskiej Opery Kameralnej, a projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje – zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach – na stronie https://operabaltycka.pl/ 


26 października 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Szczecińskiej odbędzie się koncert finałowy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego zorganizowanego z okazji 100-lecia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Konkurs został zorganizowany z okazji 100-lecia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz jubileuszu 70-lecia aktywności artystycznej Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie. Przedmiotem Konkursu jest utwór na wielką orkiestrę symfoniczną. Pula nagród to okrągłe 100.000 złotych! Niezależnie od nagród jury, swoje nagrody przyzna także szczecińska Publiczność i Orkiestra.

Podczas koncertu finałowego wytypowane w selekcji pierwszego etapu prace zostaną prawykonanie przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie pod dyrekcją Patrycji Pieczary i Adama Sztaby. Wówczas nastąpi też ostateczne rozstrzygnięcie konkursu. Podczas koncertu zabrzmią takie kompozycje, jak: E->E III Masashi Kawashima, Phenomenon Eunho Changa, Dalal Petera Hindertüra, In broken images Ottona Wankego, Largo Stanisława Krupowicza i Glow! Wojciecha Kostrzewy. Po przerwie zostanie zaprezentowany utwór Adama Sztaby Riffenuto.

Informacja o biletach: https://filharmonia.szczecin.pl


26 października 2018 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce recital Damiana Oleksiaka „Oblicza współczesnej perkusji”.

Perkusista Damian Oleksiak uczył się w POSM II st. oraz Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. W obu przypadkach jego nauczycielem był dr hab. Krzysztof Jaguszewski, pod okiem to którego pogłębia obecnie wiedzę na stacjonarnych studiach doktoranckich. Przez pewien czas studiował również w „Music Prince Claus Conservatoir” w Groningen (Holandia) w klasie Tatiany Kolev’ej. Do najważniejszych jego osiągnięć należą m. in. Grand Prix w Ogólnopolskim Konkursie Marimbafonowym „Drum Fest” (Opole 2013), II miejsce na „International Marimba Competition” (Bamberg 2014), I miejsce w „XI International Young Virtuosos Competition” (Sofia 2015). Był uczestnikiem kursów oraz warsztatów perkusyjnych prowadzonych przez tak uznanych muzyków, jak: Marta Klimasara, Vassilena Serafimova, Mark Ford, Nebojsa Jovan Živković, Katarzyna Myćka, Casey Cangelosi, Eric Sammut czy Svet Stoynow. W roku akademickim 2014/15 był stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego a w następnym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest beneficjentem „Młodej Polski” (XIII edycja). Współpracuje z NOSPR-em, Orkiestrą Kameralną „ Aukso”, Śląską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Gorzowską oraz „Orkiestrą Muzyki Nowej”.

Podczas koncertu w NOSPR Damian Oleksiak zaprezentuje kompozycje Jose Manuela Lopeza, Iannisa Xenakisa, Dolfa de Kinkeldera, Emmanuela Sejourne’a, a także Arista Omen Śmierci Marcina Błażewicza i Konstrukcje na wibrafon Bogusława Scheffera.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl


26 października 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego zabrzmi Missa pro pace na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę Wojciecha Kilara.

Koncert październikowy wypełni jedno nadzwyczajne dzieło Wojciecha Kilara, które jest jego pierwszą ściśle liturgiczną kompozycją. Missa pro pace powstała w 2000 na zamówienie Kazimierza Korda z okazji jubileuszu stulecia Filharmonii Narodowej. Kompozytor nawiązuje w niej do idiomów muzycznych wczesnego średniowiecza, baroku i romantyzmu. Mszę, przyjętą z wielkim entuzjazmem, Bohdan Pociej opisał słowami: „głęboko tradycyjna, w średniowiecznej aż pobożności zakorzeniona – jest w swej ekspresji niezwykła. Uderza jej moc wewnętrzna, duchowa, tłumacząca się siłą wiary. Tę moc muzyki prostą i skupioną odczuje każdy jej słuchacz współuczestniczący w mszalnym misterium. Albowiem Wojciech Kilar napisał muzykę religijną do rdzenia – w całkowitej adekwatności środków, języka i stylu do łacińskiego tekstu Mszy”.

Uduchowione piękno Kilarowskiej Mszy zapewne odda grono jej wykonawców: zarówno legendarne już Poznańskie Słowiki pod dyrekcją Macieja Wielocha, jak i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej oraz znamienici soliści śpiewacy: Marzena Michałowska (sopran), Agnieszka Rehlis (alt), Rafał Bartmiński (tenor) i Robert Gierlach (bas).

Ten koncert to kolejny wspólny projekt Filharmonii Pomorskiej i Poznańskiej i zostanie powtórzony następnego dnia w stolicy Wielkopolski. Koncert realizowany pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl


27 października 2018 odbędzie się pierwszy z dwóch spektakularnych koncertów z udziałem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Alexandra Humali z towarzyszeniem światowej sławy muzyków w ramach projektu "BMW Art Club. Przyszłość to sztuka".

W ramach projektu zainicjowanego przez BMW i tworzonego przez najwybitniejsze instytucje kultury organizowane są wyjątkowe wydarzenia z obszaru sztuki współczesnej i nowych technologii. Głównym zamysłem przedsięwzięcia jest spotkanie charakterystycznej dla muzyki współczesnej awangardy brzmieniowej z nowymi mediami, za które odpowiada Witek Orski.

Program koncertu to swoisty kalejdoskop utworów najważniejszych polskich kompozytorów współczesnych: Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Andrzeja Panufnika. Ich twórczość – budząca zachwyty na całym świecie, niezwykle nowoczesna, awangardowa – nieustannie inspiruje i wyznacza trendy przedstawicielom różnych gatunków sztuk, w tym artystów operujących nowymi mediami, video-artem.

W programie koncertu znajdą się m. in. dwie kompozycje mistrza Krzysztofa Pendereckiego, najsłynniejszego żyjącego polskiego kompozytora, który skończy w listopadzie 2018 roku 85 lat i swymi fascynującymi dziełami nie przestaje zadziwiać znawców muzyki współczesnej. Usłyszymy Koncert na róg i orkiestrę Winterreise i Concertino na trąbkę i orkiestrę w wykonaniu światowej sławy trębacza Gábora Boldoczkiego.

Usłyszymy także Mi-parti na orkiestrę Witolda Lutosławskiego, kompozytora uważanego za jedną z największych osobowości polskiej i europejskiej awangardy i hipnotyczną Kołysankę Andrzeja Panufnika, jednego z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku.

Nie zabraknie dzieł najsłynniejszego śląskiego kompozytora – Henryka Mikołaja Góreckiego, którego 3. Symfonia trafiła swojego czasu na pierwsze miejsca amerykańskich i angielskich list przebojów. W programie koncertu znajdzie się demoniczny, kipiący witalnością i energią Koncert klawesynowy op. 40 w wykonaniu Piotra Orzechowskiego, a na zakończenie wykonane zostaną Trzy tańce na orkiestrę  op. 34.

Bilety dostępne w systemie sprzedaży online, a od 21 sierpnia 2018 także w kasie biletowej NOSPR.


27 października 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert charytatywny na rzecz rehabilitacji dzieci dotkniętych porażeniem mózgowym.

Koncert jest jednym z elementów Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej #17milionów organizowanej już po raz czwarty przez Fundację Pomocy Dzieciom „Kolorowy Świat” w Łodzi. Pozyskane ze sprzedaży biletów środki przeznaczone zostaną na rehabilitację dzieci z „Kolorowego Świata”. To wydarzenie będzie jednocześnie muzycznym wyrazem solidarności ze wszystkimi 17 milionami osób na świecie dotkniętymi mózgowym porażeniem dziecięcym – MPD. Wrażliwość na los drugiego człowieka zabrzmi piękną nutą, a dzięki muzyce pragnienia osób niepełnosprawnych będą bardziej słyszalne. W trakcie koncertu przeprowadzona zostanie także licytacja na ten cel.

Po raz pierwszy w Łodzi zostanie zaprezentowany wielokrotnie nagradzany przez krytyków i dziennikarzy oraz cieszący się uznaniem publiczności zostanie projekt PIANO.PL. Dorota Miśkiewicz projektem PIANO.PL składa hołd polskiej pianistyce, podkreśla dokonania polskich pianistów jazzowych, którzy spektakularnie podążają drogą wyznaczoną niegdyś przez światowej sławy muzyka, Krzysztofa Komedę. Drogą wyznaczoną także przez Fryderyka Chopina, który był nie tylko znakomitym kompozytorem, pianistą, ale i improwizatorem.

Bilety w cenie 60, 80, 100 zł są już dostępne. Osoby kupujące bilety w cenie 100 zł otrzymają od organizatora koncertu – Fundacji Pomocy Dzieciom „Kolorowy Świat” wyjątkowe podziękowanie – niespodziankę.

Więcej informacji o Fundacji, kampanii, koncercie i artystach biorących w nim udział na www.kolorowyswiat.org  i www.17milionow.pl 


27 października 2018 roku o godz. 19.00 w Bazylice św. Krzyża w Warszawie w ramach cyklu „Musica Sacra” odbędzie się światowe prawykonanie utworu Lightflight na skrzypce i organy utalentowanej kompozytorki Nikolet Burzyńskiej.

Nikolet Burzyńska jest laureatką licznych nagród międzynarodowych. Jej utwory wykonują znaczące orkiestry polskie i europejskie, a także soliści tej klasy, co amerykańska skrzypaczka Hilary Hahn. Najnowszy utwór Burzyńskiej powstał w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

O Lightflight autorka pisze: „Światło i lot, lot do światła, światłolot, lekki lot... tytuł utworu można rozumieć niejednoznacznie. Kompozycja została zainicjowana przez wyjątkową skrzypaczkę Jolantę Sosnowską i dla niej napisana. Zostałam urzeczona jej zwinnością i zwiewnością gry, a także głęboką emocjonalnością i naturalnością frazowania. Świat dźwiękowy utworu to tryle i tremolanda od delikatnych przytłumionych, nosowych, czasem szeleszczących po iskrzące się i metaliczne w bardzo subtelnych odcieniach barw i „świateł" oraz przede wszystkim flażolety – trylujące, tremolandujące, wirtuozowsko zmienne oraz pastoralne, naturalne, dzielące strunę częściej niż zwyczajowo – w duchu pitagorejskim, wydobywając dalekie harmoniczne. Połączenie skrzypiec i organów otworzyło przede mną możliwości, których dotąd nie eksplorowałam: inspirujące łączenie barw i faktur, spajanie ze sobą tych dwóch instrumentów zwłaszcza w pięknej akustyce kościelnej. W wypowiedzi organowej również szukałam lekkości, feerii kolorów, ale także głębi i mocy brzmienia” - dodaje Burzyńska.

Skrzypaczce Jolancie Sosnowskiej, warszawiance osiadłej w Wiedniu, laureatce konkursów międzynarodowych specjalizującej się w odkrywaniu i kreowaniu muzyki nowej od baroku po współczesność, towarzyszyć będzie znakomity organista węgierski, partner Filharmoników Wiedeńskich, zdobywca pierwszych nagród w konkursach improwizacji organowej – Robert Kovács. Wybitni artyści zaprezentują ponadto dzieła Johanna Sebastiana Bacha, Eugène Ysaÿe'a, Komitasa Vardapeda oraz Nicoli Matteisa. Zabrzmią też improwizacje organowe. Koncert poprowadzi redaktor PR2 – Magdalena Łoś-Komarnicka.

Wstęp na koncert wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Koncert Laureatów X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga i konkursu Młody Muzyk Roku odbędzie się 27 października 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Wystąpią Sinfonia Iuventus pod batutą litewskiego dyrygenta Modestasa Barkauskasa oraz flecistka Marta Chlebicka.

Modestas Barkauskas, uczeń Juozasa Domarkasa, należy do najbardziej utalentowanych i rozpoznawalnych litewskich dyrygentów młodego pokolenia. Od 2008 r. pełni funkcję dyrektora artystycznego młodzieżowej orkiestry w Szkole Muzycznej im. B. Dvarionasa w Wilnie, z którą wykonywał koncerty w Niemczech, Belgii, Francji, Polsce oraz Łotwie. Został też dyrektorem artystycznym i dyrygentem St. Christopher Chamber Orchestra w Wilnie, wykłada na Wydziałach Dyrygentury oraz Śpiewu Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru. W 2017 r. zdobył III nagrodę w X Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach, a październikowy występ z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus stanowi realizację jednej z nagród konkursu, honorujących w ten sposób jego laureatów. Podczas Koncertu Laureatów wykona wraz z POSI V Symfonię Piotra Czajkowskiego.

Uroczy Koncert fletowy G dur Carla Stamitza zabrzmi w wykonaniu Marty Chlebickiej, uczennicy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Z. Brzewskiego w Warszawie i laureatki prestiżowego konkursu Młody Muzyk Roku, mającego wyłonić polskiego uczestnika konkursu Eurovision Young Musicians (którego tegoroczna edycja miała miejsce w sierpniu w Edynburgu). Styl muzyki Stamitza bywa często porównywany z klarownością i wdziękiem młodzieńczych utworów Mozarta (ów sam wiele zawdzięczał osiągnięciom „szkoły mannheimskiej”), dlatego też doskonałym dopełnieniem programu będzie jedno z jego ostatnich arcydzieł, błyskotliwa uwertura do Czarodziejskiego fletu.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl 


Światowej klasy tenor Jonas Kaufmann powraca do Met w westernowym dziele Giacoma Pucciniego. Szeryf, bandyta, złoto, poker, konie i wielka miłość to tematy Dziewczyny z Dzikiego Zachodu, którą nowojorska scena będzie transmitować na żywo do kin na całym świecie 27 października 2018 roku. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 18:35.

Opowieści związane z gorączką złota kojarzą się raczej z filmem, niż z operą. Tymczasem w 1910 roku Giacomo Puccini skomponował dzieło, którego akcja osadzona jest w Kalifornii właśnie w tym okresie. Minnie, właścicielka saloonu, szeryf Jack Rance i poszukiwany bandyta Ramirez, ukrywający się jako Dick Johnson, to postaci dramatu, w którym pojawiają się wszystkie westernowe atrybuty: dziewczyna na pędzącym koniu, broń, krople krwi kapiące z sufitu oraz rozstrzygająca o życiu i śmierci partia pokera. To jedna z nielicznych oper Pucciniego, która dobrze się kończy. Jej prapremiera w nowojorskiej Met (Puccini napisał to dzieło na zamówienie nowojorskiej sceny) budziła tak wielkie zainteresowanie, że dyrekcja wprowadziła ścisły system reglamentacji biletów – po jednym na osobę.

Przygotowana z rozmachem inscenizacja autorstwa Giancarla Del Monaco powraca na scenę The Metropolitan Opera i do cyklu transmisji wraz z nową gwiazdorską obsadą. W głównych rolach wystąpią: Eva-Maria Westbroek jako Minnie, czyli tytułowa Dziewczyna, i Jonas Kaufmann jako bandyta Ramirez (Dick Johnson). Dla niemieckiego tenora to powrót na scenę The Metropolitan Opera po czterech latach nieobecności. Željko Lučić będzie szeryfem Jackiem Rance’em, a w pozostałych rolach kowbojów i poszukiwaczy złota wystąpią: Michael Todd Simpson, Matthew Rose i Oren Gradus. Dyryguje Marco Armiliato.

Przedstawienie odbędzie się w języku oryginału (włoskim), a podczas transmisji będą wyświetlane polskie napisy.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z The Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


27 października 2018 roku o godz. 19.30 w sali koncertowej NOSPR odbędzie się pierwszy z dwóch spektakularnych koncertów z udziałem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Alexandra Humali z towarzyszeniem światowej sławy muzyków w ramach projektu „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka”.

BMW Art Club 2018 to unikatowe wydarzenie, zainicjowane przez BMW i tworzonego przez najwybitniejsze instytucje kultury, w ramach którego organizowane są wyjątkowe wydarzenia z obszaru sztuki współczesnej. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii stworzone zostaną wizualizacje przetworzonych cyfrowo krajobrazów, za które odpowiada Witek Orski i które ściśle współgrają ze strukturą utworów muzycznych składających się na program koncertu.

Program to swoisty kalejdoskop utworów najważniejszych polskich kompozytorów współczesnych. Ich twórczość – budząca zachwyty na całym świecie, niezwykle nowoczesna, awangardowa – nieustannie inspiruje i wyznacza trendy przedstawicielom różnych gatunków sztuk. W programie koncertu znalazły się Koncert na róg i orkiestrę „Winterreise” i Concertino na trąbkę i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu światowej sławy trębacza Gábora Boldoczkiego. Zabrzmi Mi-parti na orkiestrę Witolda Lutosławskiego i hipnotyczna Kołysanka Andrzeja Panufnika. Nie zabraknie dzieł Henryka Mikołaja Góreckiego. Usłyszymy demoniczny, kipiący witalnością i energią Koncert klawesynowy op. 40 w wykonaniu Piotra Orzechowskiego i na zakończenie Trzy tańce na orkiestrę op. 34.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza na dziewiąty cykl recitali organowych Śródmiejskie Koncerty Organowe na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się w dniach 25 luty – 16 grudnia 2018 roku.

Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2018 roku o godz. 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia) w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (al. „Solidarności” 74). W tym roku gościć będziemy wielu wybitnych muzyków z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Francji, Szwajcarii i Polski. W cyklu koncertów wezmą udział: Daniel Zaretsky (Petersburg), Sitze de Vries (Groningen), Christophe Mantoux (Paryż), Dariusz Hajdukiewicz (Białystok), Franz Lörch (Monachium), Christian Iwan (Graz), Taras Baginets (Jekaterynburg), Jean-Paul Imbert (Paryż), Olivier Eisenmann (Weggis), Andreas Jost (Zürych) i Krzysztof Urbaniak (Łódź). W ich wykonaniu usłyszymy dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Mariana Sawy.

Dyrektorem artystycznym cyklu recitali organowych jest Michał Markuszewski.

Tegoroczne „Śródmiejskie Koncerty Organowe” współfinansowane są przez m. st. Warszawa – Dzielnicę Śródmieście.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2018 


Koncert z cyklu „Generacje” – Generacje XXI – odbędzie się 28 października 2018 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Koncerty z cyklu „Generacje” organizowane są wspólnie przez Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z Programem 2 Polskiego Radia i Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS w Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego od 2003 roku. Prezentowane są utwory różnych polskich i sygnałowo zagranicznych generacji kompozytorskich XX i XXI wieku, postaci źle obecnych lub zapomnianych, debiuty orkiestrowe, premiery w wykonaniu wytrawnych muzyków.

Podczas tegorocznej 21. edycji usłyszymy utwór Edwarda Pałłasza  Dziewczyna o płowych włosach na orkiestrę, Concerto for Accordion and Orchestra obchodzącego w tym roku jubileusz 80. urodzin Zygmunta Krauze, Fantasia luminosité na skrzypce i orkiestrę absolwenta UMFC koreańskiego kompozytora Eunho Changa. Ponadto odbędzie się prawykonanie Duetu → Solo na orkiestrę i elektronikę Piotra Roemera oraz utworu Jana Oleszkowicza Parada Koncert na perkusję i orkiestrę, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wystąpią tak znakomici wykonawcy, jak akordeonista Maciej Frąckiewicz, perkusista Miłosz Pękala, skrzypaczka Agata Szymczewska i Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Michała Klauzy.

Koncert zorganizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka” oraz programu „Zamówienia kompozytorskie” i dofinansowany w ramach programu wsparcia Niemieckiego Konkursu Muzycznego – projektu Niemieckiej Rady Muzycznej. Patronat nad koncertem objęło Polskie Wydawnictwo Muzyczne w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!


Fundacja „Czas Sztuki” zaprasza 28 października 2018 roku o godz. 12:30 na czwarty koncert z cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier” w drewnianym kościele z 1758 roku w miejscowości Jeruzal.

Tym razem zabrzmi najbliższa nam wszystkim muzyka polskich kompozytorów obfitująca w motywy i rytmy ludowe: walce i nokturny Fryderyka Chopina w aranżacji na kwartet smyczkowy, I Kwartet smyczkowy d-moll Stanisława Moniuszki i IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz.

Utwory wykona kwartet smyczkowy The Time Quartet. Zespół tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie: I skrzypce – Maksymilian Grzesiak, II skrzypce – Katarzyna Boniecka, altówka – Aleksandra Demowska-Madejska i wiolonczela – Małgorzata Duź. Jest to jeden z najbardziej wszechstronnych kwartetów smyczkowych w Polsce, aktywnie uczestniczący w życiu muzycznym. W ciągu kilkunastu lat pracy artystycznej kwartet współpracował z wieloma znakomitymi zespołami i artystami: Andrzej Jagodziński Trio, Mietek Szcześniak, Michał Tokaj, Grażyna Auguścik, Henryk Miśkiewicz, Agnieszka Wilczyńska – z którą nagrali płytę Tutaj mieszkam (płyta ta w 2016 roku otrzymała nagrodę „Fryderyk” za fonograficzny debiut roku jazz).

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


W dniach 28 października – 25 listopada 2018 roku odbędzie się II Festiwal „Władysław Żeleński i krakowski salon muzyczny”. W tym czasie wysłuchać będzie można 6 koncertów kameralnych w wyśmienitych wykonaniach.

Zainauguruje Festiwal recital pieśniowy Hanny Hipp. Mezzosopranistka wywodząca się z Krakowa, działająca obecnie w Londynie, zaprezentuje pieśni W. Żeleńskiego, M. Ravela, B. Brittena, M. de Falli i F. Poulenca. 8 listopada sopranistka Magdalena Molendowska wspólnie z pianistką Julią Samojło wykonają muzykę polską: utwory Żeleńskiego, Moniuszki i Stojowskiego. Krakowianin z pochodzenia, uczeń Władysława, rozwijał się pianistycznie pod opieką Ignacego Jana Paderewskiego, by współpracować z nim przez całe życie. Osiadłszy w Stanach Zjednoczonych, prowadził wspólnie z Paderewskim aktywne działania na rzecz wspierania odzyskania przez Polskę niepodległości. Podczas festiwalu zaprezentowane zostaną m.in. dotychczas niewydane pieśni Stojowskiego, znajdujące się w kolekcji rękopisów w Polish Music Center przy USC w Los Angeles. Będzie to ich światowe prawykonanie!

Twórczość Stojowskiego pojawi się także podczas recitalu Bartosza Koziaka (wiolonczela) i Piotra Kosińskiego (fortepian). Krakowscy muzycy wykonają wspólnie Sonatę wiolonczelową Stojowskiego, a w I części recitalu Piotr Kosiński wykona utwory solowe kompozytora, prezentując również utwory jego mentorów –Żeleńskiego i Paderewskiego. Podczas Festiwalu pojawi się także niecodzienny duet, który wypełni muzyką wnętrza Domu Jana Matejki – Oddziału Muzeum Narodowego. Maria Sławek (skrzypce) i Marcin Zdunik (wiolonczela) zaprezentują Chaconne Krzysztofa Pendereckiego. Joanna Konarzewska, skrzypaczka, koncermistrzyni Filharmonii Krakowskiej wspólnie z pianistą Radosławem Kurkiem wykonają recital złożony z sonat skrzypcowych J. Brahmsa i I.J. Paderewskiego. W finale Festiwalu Lutosławski Quartet zaprezentuje utwory klasyków – Ludwiga van Beethovena i Józefa Haydna, a także kompozycję patrona Festiwalu – Władysława Żeleńskiego.

Więcej – na stronach www.spmk.com.pl  i https://web.facebook.com/stowarzyszeniekameralistow 


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą maestro Jerzego Maksymiuka już 28 października 2018 roku o godz. 18:00 uczci 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości wykonaniem monumentalnego dzieła Ignacego Jana PaderewskiegoSymfonii „Polonia”.

Wizualizację, które będą prezentowane podczas koncertu, stanowią fotografie należące głównie do zbiorów Muzeum Paderewskiego w Morges, Muzeum Polskiego w Chicago, Polsko-Amerykańskiego Muzeum w Port Washington oraz Instytutu Józefa Piłsudskiego w Nowym Jorku.

Koncertowi towarzyszyć będą filmy dokumentalne Ignacy Jan Paderewski – człowiek czynu, sukcesu i sławy oraz Prezydenci Paderewskiemu. Wydarzenie uświetni również wystawa przygotowana przez Wiesława Dąbrowskiego i Katarzynę Szumowską (tł. Mark Bence) Paderewski wygrał Polskę na fortepianie, od strony graficznej przygotowana przez Przemysława Sztandera.

Koncert organizowany jest pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Darmowe wejściówki w ilości maks. 4 na 1 osobę dostępne w kasie biletowej NOSPR.

Patronat nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 


28 października 2018 roku o godz. 19:00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej będzie miał miejsce recital Piotra Beczały.

Najgorętsze nazwisko wśród tenorów lirycznych na świecie. W 2018 roku został okrzyknięty najlepszym śpiewakiem i nagrodzony Operowym Oscarem – International Opera Award. Od lat wykonuje najważniejsze partie tenorowe w Metropolitan Opera czy Wiener Staatsoper. Kolejny, po Janie Kiepurze, „chłopak ze Śląska”, który śpiewem i grą aktorską zdobywa z łatwością kolejne sceny operowe świata. Jego sukcesy porównuje się do kariery Luciana Pavarottiego, a samego Piotra Beczałę nazywa jego następcą. W Polsce śpiewa rzadko, dlatego recital pieśni z akompaniamentem fortepianowym Helmuta Deutscha to jedna z niewielu okazji, aby posłuchać mistrza.

Znakomici artyści wykonają utwory Stefano Donaudy’ego, Ermano Wolf-Ferrariego, Ottorino Respighiego, Francesco Paolo Tostiego. Druga część recitalu będzie poświęcona muzyce polskiej. Usłyszymy Sześć pieśni op. 2 Karola Szymanowskiego, pieśni Mieczysława Karłowicza (Czasem, gdy długo na pół sennie marzę; Na spokojnym ciemnym morzu; Rdzawe liście; W wieczorną ciszę; Zasmuconej; Przed nocą wieczną; Zaczarowana królewna) i Stanisława Moniuszki (Dwie zorze, Prząśniczka, Polna różyczka, Krakowiaczek ci ja).

Więcej – na stronie https://teatrwielki.pl


Koncert Jubileuszowy Krakowskiego Kwintetu Dętego 30 października 2018 roku o godz. 19.00 w Auli „Florianka” Akademii Muzycznej w Krakowie odbędzie się koncert z okazji 20-lecia działalności artystycznej Krakowskiego Kwintetu Dętego.

Koncertowo świętować z zespołem będą znakomici goście: Beata Bilińska (fortepian) i Paweł Gusnar (saksofon). W programie jubileuszowego koncertu znajdą się utwory Francisa Poulenca, Dariusa Milhauda, Alexandra Zemlinsky’ego, a także kompozytorów polskich: Cantabile in h Krzesimira Dębskiego i Burlesca Mikołaja Góreckiego. Krakowski Kwintet Dęty wraz z Beatą Bilińską dokonał prawykonania tego utworu. 

Krakowski Kwintet Dęty powstał w 1998 roku i tworzą go członkowie Krakowskiego Tria Stroikowego – oboista Marek Mleczko, klarnecista Roman Widaszek, fagocista Paweł Solecki – oraz flecistka Katarzyna Kurowska-Mleczko i waltornista Tadeusz Tomaszewski. Członkowie Krakowskiego Kwintetu Dętego są laureatami wielu konkursów muzycznych, którzy spotkali się w krakowskiej orkiestrze kameralnej Capella Cracoviensis, współtworząc przez wiele lat grupę dętą o uniwersalnym charakterze. Muzycy mają w swym dorobku wiele koncertów kameralnych z różnorodnym repertuarem: od muzyki barokowej do współczesnej. Występowali w wielu ważnych ośrodkach muzycznych Europy (Paryż, Wiedeń, Lizbona) oraz niemalże na wszystkich prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce, spotykając się z entuzjazmem publiczności i uznaniem krytyków. Współpracując z pianistką Beatą Bilińską kwintet nagrał płytę z dziełami W.A. Mozarta, F. Danziego, G. Ligetiego, F. Poulenca, która była nominowana do nagrody „Fryderyk” w 2017 roku. Współpraca ta owocuje nowymi kompozycjami, które są dedykowane zespołowi. Członkowie Krakowskiego Kwintetu Dętego prowadzą również działalność pedagogiczną w Akademiach Muzycznych w Krakowie i Katowicach oraz Szkołach Muzycznych II stopnia.


30 października 2018 roku o godz. 19.30 w krakowskim Kościele Św. Katarzyny odbędzie się koncert z okazji jubileuszu Krzysztofa Pendereckiego i 100. rocznicy odzyskania niepodległości.

Krzysztof Penderecki ‒ jeden z najsłynniejszych i najbardziej zasłużonych twórców światowej muzyki współczesnej, obchodzi w tym roku jubileusz swoich 85. urodzin. Kompozytor i dyrygent swoje zawodowe i prywatne drogi związał z Krakowem ‒ jako rektor a później profesor krakowskiej Akademii Muzycznej, doktor honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego, członek Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa, Honorowy Obywatel Miasta Krakowa czy Przewodniczący Rady Artystyczno-Programowej Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, do której powstania przed prawie 25 laty w ogromnym stopniu się przyczynił.

30 października obchody Jubileuszu odbędą się w krakowskim Kościele św. Katarzyny. Sinfonietta Cracovia pod batutą dyrektora Jurka Dybała wykona wspólnie ze znakomitymi solistami, zespołem wokalnym Cracow Singers oraz armeńskim Hover Chamber Choir utwór Te Deum ‒ radosną, celebracyjną kompozycję napisaną przez Pendereckiego na cześć nowo wybranego papieża Polaka, Jana Pawła II. Historyczne inspiracje tego podniosłego i ujmującego dzieła, ukończonego zaledwie kilka tygodni przed wydarzeniami Sierpnia ’80, stanowią punkt wyjścia dla celebracji innego święta: 100. rocznicy wyzwolenia Krakowa, który ‒ jako pierwsze polskie miasto ‒ odzyskał niepodległość już 31 października 1918 roku.

Koncert w Kościele św. Katarzyny jest otwarty dla mieszkańców Krakowa i gości. Bezpłatne karty wstępu dostępne są w dwóch punktach InfoKraków – przy ul. św. Jana 2 oraz w Pawilonie Wyspiańskiego. Można dokonywać również rezerwacji internetowej wysyłając zgłoszenie na rezerwacja@sinfoniettacracovia.com

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://sinfonietta.pl/ 


30 października 2018 roku o godz. 20.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej będzie miał miejsce uroczysty koncert, którym Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej uświetnia obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie Te Deum Polonia Pawła Łukaszewskiego.

W uroczystym koncercie udział wezmą członkowie Rządu, Sejmu, Senatu, Korpus Dyplomatyczny, przedstawiciele świata kultury oraz instytucji państwowych i narodowych. Gośćmi Prezydenta podczas tego wieczoru będą także uczniowie wykazujący się szczególnymi osiągnięciami artystycznymi, a także dzieci i młodzież z kilkudziesięciu szkół z całej Polski noszących imię Ignacego Jana Paderewskiego.

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego prawykonają zamówiony specjalnie na tę okazję przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę nowy utwór Pawła Łukaszewskiego

Te Deum Polonia na bas, chór i orkiestrę. W roli solisty wystąpi Wojciech Gierlach. Na stulecie nie mogło zabrzmieć inne dzieło, jak Ciebie Boga wysławiamy, bo tylko przez uroczyste Te Deum można wyrazić wdzięczność, chwałę i radość. Te Deum Polonia Pawła Łukaszewskiego odsłania treść hymnu w pięciu częściach.

W programie wieczoru znalazła się także Fantazja polska gis-moll na fortepian i orkiestrę Ignacego Jana Paderewskiego. Partię fortepianu wykona Julia Kociuban.

Koncert będzie transmitowany online przez Polskie Radio program 2; retransmisja – na stronie Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Polskiego Radia oraz w TVP1 o godz. 21.00, w TV Polonia o godz. 23.00.

Dodatkowe informacje – na stronie https://teatrwielki.pl


Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zaprasza na kolejny koncert z cyklu „Scena Muzyki Nowej – cykl koncertów w Nowym Teatrze”, który odbędzie się 30 października 2018 roku o godz. 19:00.

W historii muzyki, nie tylko XX wieku, niewielu był twórców, których nazwiska tak mocno kojarzą się z ważnym, zainicjowanym przez nich nurtem. Do nich zaliczyć należy Gérarda Griseya (1946-1998) – kompozytora, którego nazwisko nieodmiennie przychodzi na myśl, kiedy słyszymy terminy „spektralizm”, „muzyka spektralna”. Modelowanie rozmaitych elementów muzyki (formy, przebiegów czasowo-rytmicznych, harmonii, barwy itd.) na wzór struktur odnajdywanych w naturze samego dźwięku, widocznych na „spektrogramach” okazało się jedną z ważniejszych inspiracji dla współczesnych kompozytorów. Vortex Temporum („wir czasu”) to jeden z jego najważniejszych utworów. Odnajdziemy w nim żywą, choć mocno złożoną pulsację rytmiczną, wyrafinowane współbrzmienia i konstrukcję formalną, niezwykłe ewolucje barw, charakterystyczne muzyczne gesty.

Na koncercie Chain Ensemble obok Vortex Temporum zabrzmi muzyka na flet solo Witolda Lutosławskiego do sztuki teatralnej Alfreda de Musseta Nie igra się z miłością. Utwór ten, powstały w 1953 roku na zamówienie Tadeusza Byrskiego, dyrektora teatrów w Kielcach i Poznaniu w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, długo uchodził za zaginiony. Odnaleziono go dopiero w 2013 roku.

Utwory zaprezentuje Chain Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Bauera.

Informacja o biletach na http://www.nowyteatr.org/


Między 30 października a 28 listopada 2018 roku odbędzie się V Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego. Tegoroczny Festiwal włącza się w uroczyste obchody 100-lecia odzyskania niepodległości, której jednym z architektów był Paderewski.

Artysta spędził w stolicy swoją młodość i wielokrotnie do Warszawy powracał, już nie tylko jako pianista i kompozytor, lecz również jako wybitny polityk, filantrop i patriota. Koncerty zostały zaplanowane w najważniejszych salach koncertowych stolicy: w Filharmonii Narodowej, Łazienkach Królewskich, na Zamku Królewskim i Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Wystąpią wybitni polscy i zagraniczni artyści oraz orkiestry, jak choćby Jerzy Maksymiuk z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Vadim Brodski, Peter Jablonski, Eduard Kunz czy Motion Trio. W ich wykonaniu usłyszymy dzieła patrona Festiwalu, a także utwory Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Zygmunta Stojowskiego, Karola Szymanowskiego i innych.

Wydarzenie rozpocznie koncert w Filharmonii Narodowej z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości pt. „Stolica Wolności”. Wystąpią Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka. Muzycy wykonają Symfonię h-moll I. J. Paderewskiego. W dzień urodzin Paderewskiego, 6 listopada, w Filharmonii Narodowej odbędzie się „Koncert urodzinowy”, podczas którego Peter Jablonski wykona Koncert fortepianowy a-moll op. 17, a pianista Eduard Kunz Fantazję Polską op.19 Paderewskiego. Muzycy wystąpią pod dyrekcją Marzeny Diakun.

Festiwal, jako impreza muzyczna, poszerzona jest o projekcje filmów dokumentalnych i wystawę, ukazuje Paderewskiego od innej nieco strony.

Program dostępny jest na stronie: http://www.avearte.pl/