Polmic - FB

calendar of events

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Łódzki Oddział Związku Kompozytorów Polskich zapraszają na dwie odsłony 76. Sesji Musica Moderna 2020: koncert „Dźwiękowe oblicza” (14 grudnia, godz. 18.15) oraz koncert „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy” (16 grudnia, godz. 18.00). Transmisje koncertów będą publikowane na kanale YouTube uczelni. Dostęp do platformy jest bezpłatny.

Pierwszy koncert w poniedziałek 14 grudnia wypełni głównie twórczość kompozytorów związanych z łódzką uczelnią muzyczną. Kompozycje Olgi Hans, Krzysztofa Grzeszczaka, Sławomira Kaczorowskiego, Bogdana Dowlasza, Macieja Kabzy, Tomasza Szczepanika i Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej (AM Poznań) zabrzmią w wykonaniu artystów działających w łódzkim środowisku. Na zakończenie zabrzmi Łódzka suita na instrumenty dęte, fortepian i taśmę, która jest zbiorem utworów powstałych w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Głównym celem było stworzenie utworu kolektywnego, wyeksponowanie pracy zespołowej. Trzej kompozytorzy – Sławomir Kaczorowski, Tomasz Szczepanik i Krzysztof Grzeszczak – skomponowali po jednej z trzech części suity: Łódzka impresja, Fonetikus i Toccata per fiati e pianoforte.

W środę 16 grudnia podczas koncertu „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy” publiczność będzie miała okazję wysłuchać utworów studentów kompozycji i kompozycji muzyki filmowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Syntia Chojnowska oraz Jakub Jung kształcą się w klasie prof. AM dr hab. Olgi Hans, Olga Pasek i Marcin Powalski studiują pod kierunkiem prof. AM dr. hab. Marcina Stańczyka, Michał Wiosna jest studentem z klasy prof. Zygmunta Krauze. Prezentacje młodych kompozytorów to jedno z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń w ramach każdej sesji Musica Moderna.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl 


Filharmonia Świetokrzyska im. Oskara Kolberga zaprasza 15 grudnia 2020 o godz. 18.30 na koncert online w ramach programu „Scena dla Muzyki Polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas koncertu znakomity Ãtma Quartet zaprezentuje dzieła Stanisława Moniuszki, Krzysztofa Pendereckiego, Andrzeja Panufnika i Karola Szymanowskiego.

Znakomite artystki z Ãtma Quartet, którego nazwa nawiązuje do willi w Zakopanem, gdzie mieszkał Karol Szymanowski, a oznacza duszę – zaprezentują w ramach serii „Scena dla Muzyki Polskiej" dzieła czterech twórców: od romantyzmu po klasyków XX wieku.

I Kwartet smyczkowy d-moll Stanisława Moniuszki powstał w Berlinie około 1837 roku. W zamyśle kompozytora miał służyć prywatnemu muzykowaniu. W całym kwartecie dominuje pieśniowo-operowa narracja. II Kwartet smyczkowy op. 56 Karola Szymanowskiego przeniknięty jest niemal w całości nawiązaniami do folkloru góralskiego. W środkowej części trzyczęściowego kwartetu kompozytor cytuje fragmenty pieśni, wykorzystane również w balecie Harnasie (Hej, idem w las, piórko mi się migoce i Pocies chłopcy, chłopcy, pocies zbijać), zaś w finale – nutę zbójnicką. Kwartet stał się jednym z ważniejszych utworów w historii kameralistyki XX wieku. „Wycinanki", podtytuł III Kwartetu smyczkowego Andrzeja Panufnika, wskazuje na inspiracje polską kulturą ludową. Powstał w 1990 roku na zamówienie londyńskiego Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych. Panufnik podkreślał, że pięć części utworu jest jak pięć „zupełnie różnych w kształcie i kolorze wycinanek, pochodzących z pięciu różnych miejsc Polski, wyrażających dodatkowo ukryty charakter osoby, która je stworzyła". Jednoczęściowy III Kwartet smyczkowy Krzysztofa Pendereckiego jest, jak wyznał kompozytor, „podróżą sentymentalną", stąd postrzegany bywa jako rodzaj osobistego pamiętnika, ewokujący różne etapy życia twórcy Harnasiów. Uwagę zwraca melodia huculska, kołomyjka, którą w dzieciństwie słyszał graną na skrzypcach przez swego pochodzącego z Rohatynia ojca. Temat ten „rozrósł się w kolejnych wariacjach i niemal zawładnął moim utworem" – mówił Penderecki.

Materiały organizatora

Więcej - na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 


Związek Kompozytorów Polskich Oddział Wrocław zaprasza na drugie wydarzenie z cyklu koncertów „Wybieram Muzykę Współczesną”, prezentujących szeroką paletę dokonań twórczych kompozytorów wrocławskich, które odbędzie się w formule online 15 grudnia 2020 o godz. 20.00. Transmisja będzie dostępna na stronie: https://www.facebook.com/ZKPWRO 

Koncert Generacje #ZKP, zaplanowany w wyjątkowej przestrzeni koncertowej kamienicy Op Enhaim przy Placu Solnym 4 we Wrocławiu, jest prezentacją najstarszego pokolenia twórców wrocławskich, których muzyka jest niezwykle wartościowa i wciąż inspirująca nowe pokolenia (w większości twórcy ci byli lub są również pedagogami). Udział w wydarzeniu weźmie akordeonista Rafał Łuc z zespołem Kompopolex, odnoszącym sukcesy na scenie polskiej (zespół wystąpił np. podczas Międzynarodowego Festiwalu „Warszawska Jesień”).

Wykonane zostaną aranżacje istniejących już kompozycji Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Ryszarda Klisowskiego, Piotra Drożdżewskiego i Leszka Wisłockiego, przygotowane specjalnie na tę okazję przez zespół, oraz nowa kompozycja Rafała Augustyna Omaggio a MPK dla trojga wykonawców.

Dofinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przez Gminę Wrocław.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


„Negatyw” to wspólny projekt multimedialny dwóch sióstr – Małgorzaty i Doroty Walentynowicz. Jego myślą przewodnią jest zagadnienie przestrzeni, która zostanie wykorzystana do zaprezentowania projekcji wideo autorstwa drugiej z wymienionych artystek. 17 grudnia 2020 o godz. 19.00 ekranem staną się nie tylko ściany i inne powierzchnie, lecz także fortepian. Po raz pierwszy usłyszymy najnowsze dzieła Sławomira Wojciechowskiego i Cezarego Duchnowskiego.

Negatyw oznacza kontrast pomiędzy czernią a bielą, widoczny chociażby na klawiaturze fortepianu. Tego wieczoru zabrzmią kompozycje czterech artystów, które powstały specjalnie na potrzeby koncertu. Wspólnym mianownikiem utworów Rituals Sławomira Wojciechowskiego, eSequenza IV Carbon&Milk for keys Cezarego Duchnowskiego i Bilokacja II Teoniki Rożynek jest obszerne korzystanie z elektroniki i technik wideo. Zamówienie utworu Rituals na preparowany fortepian, elektronikę i wideo Wojciechowskiego dofinansowano w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Utwór powstał na zamówienie festiwalu Musica Polonica Nova. Podczas koncertu będziemy również świadkami polskiej premiery Piano piano but not pianissimo na dwa fortepiany i jednego pianistę autorstwa Agaty Zubel.

Pianistka Małgorzata Walentynowicz jest absolwentką Hochschule für Musik Theater und Medien w Hanowerze, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie oraz Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie pracuje na stanowisku adiunkta. Chętnie wykonuje utwory fortepianowe w połączeniu z elektroniką, samplerami, sztuką wideo, fotografią, a także kompozycje z elementami teatru muzycznego i performance’u. Dorota Walentynowicz jest artystką wizualną. Pracuje w obszarze fotografii, wideo, sztuki nowych mediów i performance’u. Interesują ją powiązania pomiędzy technologią i naturą, teorią i praktyką, logiką i poznaniem intuicyjnym.

Materiały prasowe organizatora

Informacje o transmisji – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7974 


17 i 18 grudnia 2020 roku tym razem nie w murach Akademii Muzycznej I. J. Paderewskiego w Poznaniu, a wirtualnie, odbędzie się IX Ogólnopolska Studencko-Doktorancka Konferencja Naukowa Neofonia, organizowana przez Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki AM. Wydarzeniu towarzyszyć będzie Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski.

Podczas obrad tegorocznej edycji uczestnicy pochylą się nad wpływem szeroko pojętych nowych technologii na muzykę i jej przyszłość. Ostatnie stulecie przyniosło rozwój technologiczny w zakresie syntezy dźwięku, co umożliwiło powstanie instrumentów generujących dźwięki przy użyciu przetworników elektroakustycznych. Jedną z największych przemian w muzyce wywołały procesy miniaturyzacji – redukując elektronikę do rozmiaru laptopa – nowego instrumentu, który na stałe wpisał się w obszar działań muzycznych XXI wieku. Technologiczny kontekst muzyki nie dotyczy już tylko samych narzędzi czy środków wyrazu, ale również organizacji i działania systemu w jakim muzyce przyszło dzisiaj funkcjonować. Konferencja jest doskonałą okazją do wymiany spostrzeżeń na temat nowych technologii i doświadczeń młodych badaczy z różnych polskich ośrodków akademickich.

Konferencję rozpocznie wykład dr Aleksandry Łukasiewicz Alcaraz, związanej m.in. z Akademią Sztuki w Szczecinie. W swoim wystąpieniu wprowadzi uczestników w świat muzyki tworzonej przez programy komputerowe, roboty, czy cyborgi. Prelegenci w swoich referatach poruszą takie zagadnienia, jak nowe media, muzyka telematyczna, postmedialna, music & science, wirtualni wykonawcy i wirtualna muzyka, czy wirtualna rzeczywistość.

Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski na stałe wpisał się już w program Neofonii. W tym roku utwory młodych kompozytorów usłyszeć będzie można w transmisji prosto z poznańskiej Auli Nova 18 grudnia o godz. 19.00. Na scenie pojawi się m.in. Trans-for-Matha Ensemble.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronach www.amuz.edu.pl  oraz www.facebook.com/kanamp2012 


W dniach 17–20 grudnia odbędzie się Festiwal Art Mintaka – Edycja Specjalna 2020, w ramach którego zostaną prawykonane cztery kameralne kompozycje zamówione u czterech polskich kompozytorów.

Celem Fundacji Polskiej Muzyki Kameralnej Art Mintaka, założonej przez Rafała Gorzyckiego, jest propagowanie polskiej muzyki kameralnej, innych dziedzin sztuki, twórców i ich dzieł oraz tworzenie rynku pracy dla artystów.

W trakcie trwania Festiwalu o godz. 20.00 każdego dnia na kanale Fundacji na YouTube odbędą się premiery utworów Lutostrada Michała Dobrzyńskiego, Brekkek Kekkek Rafała Gorzyckiego, Time dilation Marcina Gumieli i Hallucination I Dariusza Przybylskiego. Utwory zaprezentują Dorota Zimna (klawesyn), Stanisław Miłek (akordeon), Michał Kurczewski (fortepian), Janusz Stanecki (waltornia), Kamil Szewczyk (obój), Kinga Bubel (wiolonczela), Maciej Danielak (skrzypce) i sam kompozytor Rafał Gorzycki (instrumenty perkusyjne).

Dodatkowe informacje o projekcie – na stronie http://rafalgorzycki.com/pl/fundacja/ 


Największe i najstarsze święto chóralistyki na Pomorzu Zachodnim – 55. Międzynarodowy Festiwal Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach – odbędzie się tym razem w dniach 17–19 grudnia 2020 i w formule online. Świąteczny Festiwal będzie konkursem na najlepsze wykonanie kolęd, pastorałek oraz świątecznych utworów chóralnych.

Festiwal odbywa się nieprzerwanie od 1966 roku. Jest wpisany do kalendarza stałych imprez międzynarodowych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, znajduje się w rejestrze Światowej Unii Muzyki Chóralnej w Nowym Jorku, jest również członkiem International Choral Network – Międzynarodowego Stowarzyszenia Konkursów i Festiwali w Europie. Organizatorami festiwalu są: Polski Związek Chórów i Orkiestr Oddział w Szczecinie, Międzynarodowy Dom Kultury w Międzyzdrojach i Stowarzyszenie Przyjaciół Międzynarodowego Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach. Do udziału w tegorocznych koncertach festiwalowych zaproszono znakomite zespoły, m. in. Chór Madrygał Legnickiego Centrum Kultury, Chór Chłopięcy NFM, Chór Akademii Morskiej w Szczecinie, poznański Chór Kameralny Fermata i Chór Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Prezentacje konkursowe będą wyświetlane na profilu Festiwalu na Facebooku w czwartek i piątek, natomiast w sobotę 19 grudnia poznamy zwycięzców konkursu festiwalowego i konkursu Musica Sacra.

55. edycję Festiwalu dofinansowano w ramach programu „Muzyka” , realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: https://mfpch.eu/ 


W dniach 17–18 grudnia 2020 w dolnośląskiej Nowej Rudzie odbędą się ostatnie w tym roku bezpłatne warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, organizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Tym razem zajęcia w Niepublicznym Przedszkolu „Kraina Malucha” poprowadzą świetni muzycy: akordeonista Bartosz Kołsut, gitarzysta Paweł Kwaśny, kompozytor Jarosław Siwiński i kontrabasistka Małgorzata Kołcz. Podczas zajęć dzieci w wieku 3–5 lat będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie swoich opiekunów, świetnych muzyków i niezwykłych książek.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwala na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach.

Zajęcia w kilku małych grupach trwają ok. 90 minut z krótką przerwą.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/ptmw1923 


18 grudnia 2020 o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się świąteczny koncert kolęd „Przed pierwszą gwiazdką”, poświęcony jubileuszowi 80. urodzin Macieja Małeckiego.

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Grzegorza Brajnera wykona utwór Macieja Małeckiego Cicha noc – koncert kolęd na chór i orkiestrę smyczkową.

Autor dzieła tak opowiada o historii jego powstania: „W 2006 roku z inspiracji Jana Łukaszewskiego – dyrektora Polskiego Chóru Kameralnego – dokonałem twórczego opracowania kolęd i rzecz nazwałem Cicha noc – koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową. Zadanie było niełatwe, istnieją bowiem dziesiątki różnych opracowań i trudno coś oryginalnego dodać od siebie, by nie zatracić ducha pięknych polskich śpiewów bożonarodzeniowych. Cicha noc nie jest wprawdzie polską kolędą, ale na tyle wrosła w naszą tradycję, że bez obaw można było zamieścić ją w programie, a także posłużyć się jej tytułem i nadać go całemu koncertowi. Aby zróżnicować i wzbogacić dzieło dodałem swoją pastorałkę ze słowami Elżbiety Szeptyńskiej Niemowlątko na słomie na chór a cappella (I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Kolędę lub Pastorałkę – Będzin 1996), a Hej, w Dzień Narodzenia potraktowałem jako utwór wyłącznie instrumentalny wplatając weń tematy innych kolęd. […] W 2008 roku niemieckie wydawnictwo Carus-Verlag wydało płytę z Koncertem. Nagrania dokonał Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis" wraz z Polską Filharmonią Kameralną Sopot. Cicha noc była dotychczas wielokrotnie wykonywana przez polskie chóry i orkiestry, nierzadko ze zwiększoną obsadą smyczków. Fragmenty doczekały się też wykonania w USA, a całość w Niemczech, w tłumaczeniu na język niemiecki. Na prośbę dyrygenta chóru Filharmonii Narodowej – profesora Henryka Wojnarowskiego – dopisałem do zbioru kolędę Przybieżeli do Betlejem oraz dodałem własną Dziś z żywota Panieńskiego. Autorem słów tej ostatniej kolędy jest Stanisław Herakliusz Lubomirski".

Informacje o biletach – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 


Rok Jana Pawła II związany z 100. rocznicą urodzin Karola Wojtyły gdański Teatr Otwarty zwieńczy uroczystym koncertem kolęd na zakończenie Roku Jana Pawła II. Emisja koncertu zarejestrowanego w gdańskim Dworze Artusa odbędzie się 27 grudnia 2020 o godz. 18.00 na kanale YouTube (Dariusz Wójcik – Teatr Otwarty).

Atmosfera Bożego Narodzenia, niepowtarzalny klimat, tradycja są tym pięknem, które nas łączy, a nie dzieli. W kolędzie polskiej, zarówno w jej tekście, jak i w melodii, odnaleźć można skupienie duchowe, sarmacki temperament, słowiańską zadumę i tęsknotę, rzewność i czułość, wesołość i melancholię zarazem. Podobne elementy można odnaleźć w twórczości i działalności duszpasterskiej Świętego Jana Pawła II, którego zasługi dla Polski i świata są ogromne. Ważną wartością dla Jana Pawła II była rodzina. Przykładem tradycji integrujących wszystkich członków rodziny są tradycje związane m.in. ze Świętami Bożego Narodzenia, a wśród nich – dzielenie się opłatkiem i wspólne śpiewanie kolęd. Wieszcz narodowy, Adam Mickiewicz, podczas wykładu na paryskiej Sorbonie powiedział: „…Niezwykłe jest bogactwo kolęd polskich i niepospolite są ich wartości artystyczne. Nie wiem, czy inny kraj może pochwalić się zbiorem podobnym do tego, jaki posiada Polska...”.

Usłyszymy te utwory w interpretacji wspaniałych trójmiejskich muzyków: Dariusza S. Wójcika (bas), Joanny Nawrot (sopran), Jacka Szymańskiego (tenor), Andrzeja Wojciechowskiego (klarnet) i Rafała Lewandowskiego (fortepian). Artyści zaprezentują takie popularne kolędy i pastorałki polskie, jak Witaj gwiazdko złota Zygmunta Noskowskiego, Nad stajenką gwiazda płonie Jana Maklakiewicza, W nocy narodzony Tadeusza Trojanowskiego, Oj maluśki, maluśki, Jezusa narodzonego, a także kolędy świata, arie oratoryjno-kantatowe Johanna Sebastiana Bacha i Camille’a Saint-Saënsa nawiązujące do Świąt Bożego Narodzenia, amerykańskie pieśni świąteczne oraz utwory, które lubił Jan Paweł II, m.in. pieśni Moje miasto Wadowice i Góralu czy ci nie żal, Nokturn Es-dur i Scherzo h-moll Fryderyka Chopina.

Patronat honorowy nad koncertem objęli Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin i Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich.

Patronat medialny nad koncertem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.teatrotwarty.pl 


Katedra Teorii Muzyki oraz Pracownia Antropologii Kultury Muzycznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie zapraszają na ogólnopolską konferencję naukowo-artystyczną (w formule online) pt. „Rekonstrukcja II Koncertu fortepianowego G-dur Wojciecha Alberta Sowińskiego. Problemy interpretacyjne, wykonawcze i organizacyjne”, która odbędzie się 19 grudnia o godz. 16.00.

Tematem konferencji jest zrekonstruowany przez kompozytora i dyrygenta dr. Jarosława Praszczałka (UMFC) koncert fortepianowy autorstwa Wojciecha Sowińskiego – polskiego kompozytora epoki Romantyzmu, rówieśnika Fryderyka Chopina. Koncert utrzymany jest w modnym wówczas stylu brillant. Na podstawie dostępnego wyciągu fortepianowego autorowi rekonstrukcji udało się odbudować partię orkiestry.

W skład Rady Naukowej konferencji weszli znani pedagodzy i artyści: dr hab. Maria Gabryś-Heyke, prof. UMFC, dr hab. Marcin Łukaszewski, prof. UMFC, oraz ad. dr hab. Leszek Lorent (UMFC). Podczas tego ważnego spotkania miłośników muzyki polskiej XIX wieku swoje referaty wygłoszą dr Michał Piekarski z Instytutu Historii Nauki PAN oraz wykładowcy Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: dr Jarosław Praszczałek, mgr Monika Kuchta i mgr Tomasz Pawłowski. W tym roku koncert został zarejestrowany. Nagranie po raz pierwszy zostanie zaprezentowane po konferencji, o godz. 18.30. Pianista Tomasz Pawłowski wykona partię solową zrekonstruowanego utworu.

Wydarzenie sfinansowano ze stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Osoby zainteresowane wzięciem udziału w wydarzeniu prosimy o kontakt mailowy z kierownikiem konferencji: jaroslaw.praszczalek@chopin.edu.pl 

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Sympatycy twórczości Marcina Błażewicza z pewnością niecierpliwie wyczekują premiery nowego dzieła, która odbędzie się podczas koncertu online Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka 19 grudnia 2020 o godz. 20.00. Koncert powstał na zamówienie Fundacji Piąta Esencja w ramach programu: „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Marcin Błażewicz należy do szczególnie cenionych kompozytorów swego pokolenia, jest także animatorem życia muzycznego, profesorem klasy kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Pełnił wiele eksponowanych funkcji w polskich i zagranicznych stowarzyszeniach, współorganizował szereg festiwali i koncertów. W kręgu jego zainteresowań jest także filozofia wielu nurtów i kultur, toteż komentując swoją twórczość, mówił: „W moim przypadku komponowanie jest rozprawą z pewną sytuacją egzystencjalną, z własnym «cieniem» (używając określenia Junga). Jeżeli więc współczesny kompozytor chce mówić o tym, co go nurtuje, nie może używać struktur gramatyki muzycznej typowych dla epok przeszłych”. W swych utworach poszukuje nowych barw i brzmień, lecz nie dla nich samych – zawsze pozostają w służbie ekspresji i nadrzędnej idei kompozycji. Pierwszym wykonawcą partii solowej w jego najnowszym Koncercie na flet i orkiestrę będzie jeden ze znanych wirtuozów tego instrumentu Łukasz Długosz.

Podczas koncertu usłyszymy ponadto Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 i IV Symfonię B-dur op. 60 Ludwiga van Beethovena. Epokowy Koncert skrzypcowy D-dur należy do dzieł, które można by nazwać „kamieniami milowymi” w dziejach muzyki. Wykona go Roksana Kwaśnikowska, laureatka wielu nagród w prestiżowych konkursach o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Czwarta Symfonia Beethovena zdaje się pozostawać nieco w cieniu swych sławnych nieparzystych „sąsiadek”, a przecież także jest dziełem genialnym, choć w odróżnieniu od tamtych nie mierzy się tytanicznie z przeciwnościami losu, lecz raczej afirmuje wszystko to, co dobre, piękne i radosne.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Podczas koncertu symfonicznego online „Klasycznie i współcześnie” 19 grudnia 2020 o godz. 19.00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej pod dyrekcją Ryszarda Zimaka zaprezentuje dzieła Mikołaja Góreckiego i Josepha Haydna.

W interpretacji muzyków usłyszymy Elegię na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego oraz Symfonię D-dur nr104 Josepha Haydna.

Dzieła Mikołaja Góreckiego zajmują znaczące miejsce w muzyce polskiej XXI wieku. Elegia na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową została napisana w 2015 roku i zadedykowana Tomaszowi Strahlowi – wiolonczeliście, który następująco określił charakter tego dzieła: „Elegia rozpoczyna się mrocznym wstępem, po czym następują dwie pierwsze wariacje o charakterze wirtuozowskim, dramatycznym. Partia wiolonczeli opracowana jest znakomicie: są tu zdwojenia, dwudźwięki, wirtuozowska faktura szesnastkowa. Wariacja trzecia jest natomiast niczym promień słońca: na chwilę pojawia się tu nadzieja. Osobiście widzę tu analogię do Elegii Gabriela Fauré – kantylena wiolonczeli jest wspaniała, można wręcz powiedzieć: boska. Następnie znów pojawia się wirtuozowski zwrot akcji i na koniec całość zapada się w mroku, łkaniu wiolonczeli, które jakby dąży do niebytu”.

Podczas najbliższego koncertu partię solową wykona Antoni Wrona – stypendysta Nagrody stypendialnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne. Muzyk jest zdobywcą licznych nagród grand prix i pierwszych miejsc w wielu konkursach organizowanych w kraju i za granicą. Antoni Wrona występował w wielu znamienitych salach koncertowych, m. in. w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonii Zielonogórskiej, Zamku Królewskim w Warszawie i Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Informacje o transmisji – na stronie http://filharmoniazg.pl/events/klasycznie-i-wspolczesnie-koncert-symfoniczny-online/ 


W dniach 19–21 grudnia 2020 odbędzie się festiwal „Penderecki. Sinfonia Varsovia w hołdzie Mistrzowi”. Trzy koncerty, poświęcone twórczości Krzysztofa Pendereckiego w streamingu będzie można obejrzeć na kanale YouTube Sinfonii Varsovii oraz Facebooku orkiestry.

Dobiegający końca 2020 rok to jeden z najtrudniejszych momentów w historii Sinfonii Varsovii. W marcu odszedł Krzysztof Penderecki – wielki Kompozytor, wieloletni Dyrektor artystyczny orkiestry, najbliższy Przyjaciel. Sinfonia Varsovia we współpracy z Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach organizuje festiwal online poświęcony Jego pamięci. 19–21 grudnia orkiestra i zaproszeni goście wykonają utwory z różnych okresów twórczości Profesora. Zabrzmią m.in. Sinfonietta per archi; Sekstet na klarnet, róg, trio smyczkowe i fortepian; I Koncert wiolonczelowy; VI Symfonia „Pieśni chińskie" oraz II Symfonia „Wigilijna".

Orkiestra wystąpi pod batutą Macieja Tworka, ale muzycy Sinfonii Varsovii zaprezentują się także w mniejszych zespołach kameralnych. Specjalnymi gośćmi festiwalu będą Mariusz Wilczyński i Tomasz Konieczny.

Natalia Daca

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org 


Do 20 grudnia 2020 potrwa XI Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych w Kościele ewangelicko-reformowanym (al. „Solidarności” 74). Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca o godz. 19.00.

Muzyka organowa nierozerwalnie związana jest z wnętrzem kościoła. Warszawski kościół reformowany przetrwał szczęśliwie lata wojen i służy obecnie zborowi warszawskiemu nie tylko podczas niedzielnych nabożeństw, ale stanowi też ważny punkt na kulturalnej mapie stolicy. W jego wnętrzu zachowały się zabytkowe organy zainstalowane w 1900 roku przez świdnicką firmę Schlag und Söhne. To jedne z najstarszych zachowanych i najbardziej wartościowych organów w instrumentarium dzisiejszej Warszawy. Instrument ten staraniem Parafii został w latach 2004–2008 gruntownie i historycznie odrestaurowany. Dzięki temu możemy cieszyć się ponownie jego pięknym i szlachetnym brzmieniem. Dyrektorem artystycznym przedsięwzięcia jest organista dr hab. Michał Markuszewski, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

W tym roku udział w cyklu koncertowym biorą znakomici muzycy z siedmiu krajów Europy: Rumunii, Czech, Niemiec, Francji, Włoch, Słowacji i Polski. W programie ich recitali znalazły się dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Bolesława Szabelskiego.

Tegoroczny Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych współfinansuje m. st. Warszawa. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny! Obowiązuje zachowanie zasad ochrony epidemiologicznej, dezynfekcja rąk i noszenie maseczek ochronnych.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: https://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2020 


20 grudnia 2020 o godz. 11.00 odbędzie się pierwsza publiczna prezentacja dzieła Michała Moca st(R)uktura w przestrzeni Internetu, na kanale YouTube NOSPR. Utwór powstał na zamówienie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

st(R)uktura to utwór przeznaczony nie do typowego „wysłuchania”, ale przede wszystkim do słuchowej eksploracji na stronie internetowej. Jak w wielu utworach Michała Moca (np. realizowanym wcześniej z muzykami Orkiestry Muzyki Nowej mYear19 – w labiryncie zieleni przy siedzibie NOSPR) istotny jest element dydaktyczny, ukierunkowanie na ciekawość młodego słuchacza. st(R)uktura w szczególności dedykowana jest dzieciom i młodzieży w wieku szkolnym. W roku 2020 pandemiczna rzeczywistość nie pozwala doświadczać muzycznych struktur w koncertowym gmachu – „oko w oko” i „ucho w ucho” z muzykami. Premiera „utworu funkcjonującego online” to coś innego, niż samo wykonanie partii instrumentalnej siedząc na scenie. To wejście – nomen omen – w st(R)ukturę (!) i specyfikę Internetu.

Utwór składa się z czterech części. W drugiej, trzeciej i czwartej wymaga interwencji… słuchacza. Materiał muzyczny został ściśle wybrany przez kompozytora i odkrywany jest stopniowo, tak aby ostatecznie każdy miał szansę skojarzyć skąd wzięły się pomysły tworzące utwór od początku. Prezentacja online pozwala poznać całą st(R)ukturę w pół godziny, choć korzystając ze specyfiki sieci niecierpliwi będą zapewne eksplorować ją szybciej, a próbujący zrozumieć całość - spędzą wewnątrz znacznie więcej czasu. Inna jest też st(r)uktura utworu z perspektywy dzieci, młodzieży, inna w spojrzeniu dorosłych. Ponieważ przed monitorami zasiąść mogą rodziny – dlatego na stronie muzycy Orkiestry Muzyki Nowej pojawią się m.in. z uproszczonymi partiami „dziecięcymi” oraz z tymi… dojrzałymi (dla dorosłych). st(R)uktura jest zatem nietypowym utworem: jeśli zechcesz – w kolejnych częściach włączysz się w st(r)ukturę z aktywnością, która uczyni przebieg utworu jedynym w swoim rodzaju, niepowtarzalnym, Twoim osobistym.

Materiały prasowe organizatora

Więcej – na stronie https://nospr.org.pl/pl 


Potężne, bogate brzmienie organów Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina i szlachetna barwa Chóru FŁ wykreują nastrój przedbożonarodzeniowej niedzieli 20 grudnia 2020 o godz. 16.55. Bezpłatna transmisja koncertu odbędzie się na kanale YouTube Filharmonii.

Zaprezentowane zostaną utwory nawiązujące do tych wyjątkowych świąt. Wśród utworów organowych znajdą się wariacje na temat kolędy W żłobie leży francuskiego kompozytora Alexandre’a Guilmanta, tworzącego w stylu neoromantycznym, oraz fantazja polska Pasterka na Wawelu Feliksa Nowowiejskiego. Chór wykona między innymi Pieśń o narodzeniu Pańskiem Wacława z Szamotuł i Exsultate Deo Alessandra Scarlattiego. Wokaliści i organista połączą siły w kolędzie Wśród nocnej ciszy i średniowiecznym hymnie Bożonarodzeniowym Adeste fideles („Przybądźcie wierni”) w opracowaniu kompozytora i organisty Krzysztofa Grzeszczaka.

Za organowymi manuałami zasiądzie Krzysztof Musiał, wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi i doktorant Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest laureatem międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów organowych, m.in. X Międzynarodowego Konkursu im. Mikaela Tariverdieva w Kaliningradzie, VI Międzynarodowego Konkursu im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu oraz VI Ogólnopolskiego Konkursu Organowego im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie. Występuje także w duo organowym. Bierze udział w licznych festiwalach. Chór FŁ zaśpiewa pod dyrekcją Dawida Bera. O muzyce i utworach opowie Piotr Matwiejczuk.

Karolina Albińska

Szczegółowy program koncertu: https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/swiateczny-koncert-organowy 


Capella Cracoviensis zaprasza na deser – najlepszy cukierek 2020 roku. Premiera II Symfonii „Cukierek” Marcina Maseckiego, którą kompozytor zadedykował zespołowi z okazji jego 50-lecia, odbędzie się online 20 grudnia 2020 godz. 18:00.

Chór kameralny i orkiestra Capella Cracoviensis powstała w 1970 roku z inicjatywy ówczesnego dyrektora Filharmonii Krakowskiej Jerzego Katlewicza, który dzieło tworzenia przy instytucji zespołu specjalizującego się w wykonywaniu muzyki dawnej powierzył Stanisławowi Gałońskiemu. Z biegiem lat Capella Cracoviensis usamodzielniła się organizacyjnie, grając różnorodny repertuar od średniowiecza po prawykonania muzyki współczesnej. Od listopada 2008 roku dyrektorem naczelnym i artystycznym CC jest Jan Tomasz Adamus. CC jest gościem wielu ważnych festiwali i sal koncertowych. W maju 2018 CC rozpoczęła 6-letni projekt „Haydn – wszystkie symfonie 2018–2023” obejmujący koncerty oraz nagrania na żywo.

Prawykonanie muzycznego prezentu Maseckiego „Cukierek” w tym okresie przedświątecznym będzie miało miejsce w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i będzie dostępne na żywo na platformie Play Kraków. Zespół wykona ponadto Symfonie D-dur nr 53 i G-dur nr 54 Josepha Haydna.

Informacja o zespole – na stronie http://capellacracoviensis.pl/ 


Koncert orkiestry Filharmonii Kaliskiej „Od blasku Wiednia do świateł Paryża", zbliża się wielkimi krokami. Premiera online koncertu podwójnego na wiolonczelę, fortepian i orkiestrę Sombres Lumières Piotra Mossa w wykonaniu orkiestry, wiolonczelisty Jana Kalinowskiego i pianisty Marka Szlezera pod dyrekcją Pawła Kotli odbędzie się 20 grudnia 2020 o godz. 14.15 na stronie Filharmonii, na Facebooku i kanale YouTube.

Jak zaznacza sam kompozytor, „O napisanie tego koncertu zwrócili się do mnie Jan Kalinowski i Marek Szlezer, od lat grający w duecie wiolonczela / fortepian. Znani pod nazwa Cracow Duo wykonywali wielokrotnie moje utwory kameralne i wreszcie przyszedł czas na „coś większego”, na kompozycję z towarzyszeniem orkiestry. […] Już sam tytuł utworu, Sombres lumières („Ciemne światła”), sporo mówi o jego muzyce. Dużo tu posępnych barw instrumentalnych, mroku, tajemnicy, niepokoju… Forma koncertu jest wypadkową kontrastowania krótkich odcinków muzycznych, bardzo różnych w swoim charakterze. Muzyka jest bardzo ekspresyjna, nasycona. Choć jest to koncert instrumentalny i soliści mają tu „co do grania”, to partia orkiestry nie jest tylko zwyczajnym akompaniamentem, orkiestra jest tu pełnoprawnym partnerem koncertującego duetu. Warto zwrócić uwagę na wszechobecną w utworze perkusję, nadającą utworowi szczególny koloryt instrumentalny. Partia harfy też jest dość mocno rozbudowana”. Zamówiony przez Filharmonię Kaliską utwór Piotra Mossa powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca”.

Oprócz prawykonania nowego utworu Piotra Mossa, z okazji 250. rocznicy urodzin Ludwiga van Beethovena, która przypada już w tym tygodniu, zabrzmi również jego I Symfonia C-dur.

Więcej – na stronie http://filharmoniakaliska.pl/ 


XI edycja cyklu Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej odbędzie się w postaci koncertu 21 grudnia 2020 roku o godz. 19.00 na kanale YouTube Nadbałtyckiego Centrum Kultury w Gdańsku. W programie – prawykonania najnowszych dziel polskich twórców!

Cykl Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej to projekt z ponad dziesięcioletnią tradycją. Akordeon pełni w nim rolę pierwszoplanową. Podczas koncertów prezentowane są awangardowe utwory współczesnych twórców, klasyka literatury oraz transkrypcje. Dotychczasowe edycje gościły wiele muzycznych znakomitości. Każdego roku odbywają się cenne dla rozwoju literatury akordeonowej prawykonania kompozycji. Począwszy od 2008 roku na zamówienie GSIMA utwory komponowali: Marek Czerniewicz, Krzesimir Dębski, Anna Maria Huszcza, Paweł Kwapiński, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Steäbler, Edward Sielicki, Paweł Sławiński czy Maciej Zimka. Odbywające się w grudniu każdego roku koncerty wykonywane są w pięknych zabytkowych wnętrzach Gdańska: Ratusz Staromiejski, Kościół św. Jana w Gdańsku, sień Instytutu Kultury Miejskiej.

Podczas najbliższego koncertu wystąpią akordeoniści Elżbieta Rosińska, Paweł Ratajek, Paweł Zagańczyk, a także skrzypaczka Anna Wandtke. Artyści prawykonają Trzy miniatury (cz. I) Mikołaja Majkusiaka na akordeon solo i Reflections on the song „Dearest Mother Of Mine” by Platon Maiboroda Cezarego Paciorka na akordeon i skrzypce. Zaprezentowane zostaną utwory samych akordeonistów: Hometown Pawła Ratajka i Tribute to Maciej Kosycarz Pawła Zagańczyka. Ponadto w interpretacji artystów usłyszymy Meantime – dyptyk na akordeon solo Anny Rocławskiej-Musiałczyk i ACC I na akordeon solo Krzysztofa Olczaka.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.