Polmic - FB

calendar of events

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

23 października 2021 roku w Auli Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Chełmnie odbędzie się XIII Ogólnopolski Turniej Chórów o Kryształowe Serce Chełmińskiej Jesieni, organizowany przez Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Collegium Cantorum z Chełmna.

W przesłuchaniach wezmą udział zespół wokalny „Semper Fidei” z Nakła nad Notecią, chór „Parati Semper” ze Świecia, chór „Akatyst” z Kcyni, zespół wokalny „Cantavi Ad Homini” ze Śremu, chór Akademicki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, chór kameralny „Armia Św. Jerzego” z Poznania, chór „Corda Cordi” ze Śremu, chłopięcy chór kameralny „Chcemy Śpiewać” z Łodzi, chór VRC z Warszawy. W programie konkursowym ważne miejsce zajmuje muzyka polska: zabrzmią m. in. utwory Piotra Jańczaka, Jacka Sykulskiego, Pawła Bębenka, Jana Maklakiewicza, Grzegorza Turnaua i Marka Raczyńskiego.

Zespoły oceniać będzie Jury konkursowe w składzie: dr hab. Andrzej Ryłko, prof. UAM – przewodniczący jury, prof. dr hab. Arkadiusz Kaczyński, dr hab. Monika Bachowska, prof. KAAFM, oraz mgr Michał Rajewski.

Chóry będą walczyć o złote, srebrne i brązowe pasma. Najlepszy chór otrzyma nagrodę Grand Prix i 2 tys. zł. Ponadto przewidziano nagrodę dla Najlepszego Dyrygenta, nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu G.G. Gorczyckiego i nagrodę specjalną za najlepsze walory brzmieniowe.

Turniej pod patronatem Burmistrza Miasta Chełmna współfinansowany jest ze środków Urzędu Miasta Chełmna.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Edukacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program - https://bit.ly/3bho0df 


Fundacja „Czas sztuki” zaprasza na siódme wydarzenie w ramach Festiwalu Artystycznego Powiatu Mińskiego w Kościele św. Trójcy w Latowiczu 24 października 2021 o godz. 13.00, podczas którego zabrzmią pieśni z XVII i XVIII wieku.

Wykona je krakowska sopranistka Katarzyna Wiwer i organista ze Świdnicy Maciej Bator, który zagra na pozytywie. W programie znajdą się utwory takich kompozytorów, jak Giulio Caccini, Giovanni Battista Bononcini, Claudio Monteverdi, Henry Purcell; zabrzmią ponadto anonimowe pieśni z Kancjonałów sióstr Benedyktynek ze Staniątek.

W ramach Festiwalu Artystycznego Powiatu Mińskiego zaplanowano 13 wydarzeń artystycznych, po jednym w każdej z trzynastu gmin powiatu mińskiego. Festiwal łączy w sobie wiele dziedzin sztuki: zorganizowano koncerty muzyki klasycznej, edukacyjne warsztaty muzyczne dla seniorów oraz dla dzieci, a także spotkania muzyczno-poetyckie upamiętniające wybitnych polskich poetów i ich twórczość.

Koncert odbędzie się po mszy świętej. Wstęp jest bezpłatny!

Dofinansowano ze środków budżetu Powiatu Mińskiego i Województwa Mazowieckiego. Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


W programie koncertu LutosAir Quintet i Bartłomieja Dusia 24 października 2021 o godz. 18.00 w Narodowym Forum Muzyki znalazły się dzieła przeznaczone na saksofon, flet, obój, klarnet, fagot i waltornię. Artyści prawykonają utwór Kanały napowietrzające Miłosza Wośko na kwintet dęty i elektronikę.

Koncert rozpocznie wykonanie utworu Henriego Tomasiego Printemps (Wiosna). Podczas wydarzenia usłyszymy też pełną wdzięku i bezpretensjonalną Suite innego francuskiego twórcy – Charlesa-Édouarda Lefebvre’a, reprezentującego epokę romantyzmu. Następnie zabrzmi The Garden of Love – przeznaczony na saksofon sopranowy i taśmę utwór urodzonego w 1951 roku holenderskiego kompozytora Jacoba ter Veldhuisa.

Miłosz Wośko, którego nowy utwór na kwintet dęty i elektronikę zostanie prawykonany podczas koncertu, jest przedstawicielem tzw. trzeciego nurtu w muzyce jazzowej: łączy w swoich dziełach elementy jazzu i muzyki poważnej. Najnowszy utwór tego muzyka wielu talentów „jest pełen wieloznaczności, historii i emocji”, jak podkreśla sam kompozytor.

Zwieńczy koncert ukończona w drugiej połowie lat 30. XX wieku suita Scaramouche op. 165 Dariusa Milhauda.

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 


Publiczność jubileuszowego X Festiwalu „NeoArte – syntezator sztuki” w dniach 25–31 października 2021 będzie mogła uczestniczyć w dziesięciu koncertach, dwóch instalacjach artystycznych oraz kilku performances. Inicjatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest trójmiejski NeoQuartet.

Festiwal jest platformą łączącą artystów z różnych kultur i dziedzin sztuki, wydarzeniem intrygującym i nietuzinkowym. Najnowsze światowe trendy w muzyce i sztuce współczesnej, międzynarodowa obsada, najwyższa jakość artystyczna oraz atmosfera sprzyjająca kontaktowi z kulturą – to charakteryzuje również jubileuszową edycję.

Każdy z koncertów jest zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, podczas większości z nich widownia będzie częścią procesu artystycznego. Wśród wykonawców zobaczymy zarówno czołówkę zagranicznych twórców (Trond Reinholdtsen, Moscow Contemporary Music Ensemble, Electric Primitivo, Jennifer Torence, Vocal Group Putni), jak i najznakomitsze polskie zespoły i solistów (Orkiestra Muzyki Nowej, Piotr Sałajczyk, Miłosz Pękala, Martyna Zakrzewska, Bartłomiej Sutt).

Specjalnie na potrzeby festiwalu powstanie performatywna instalacja Marka Rogulskiego oraz całonocny koncert – happening zaprojektowany przez Stefana Wesołowskiego. Gospodarze festiwalu, zespół NeoQuartet, wystąpią kilkukrotnie, prezentując między innymi kultowe dzieło Black Angels Georga Crumba oraz premierę projektu Modern Multicultural Quartet. Usłyszymy kilkadziesiąt kompozycji napisanych przez kompozytorów z całego świata, a dziewięć z nich będzie miało swoją premierę na festiwalu, w tym utwory, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Zakończenie imprezy i jej finałowy koncert, to jubileusz 15-lecia NeoQuartet i wspólny koncert z Małgorzatą Walentynowicz, Marsiją, Michałem Jacaszkiem i Emilem Miszkiem.

Studenci kompozycji będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach kompozytorskich prowadzonych przez patrona festiwalu Tronda Reinholdtsena oraz w indywidualnych warsztatach reading sessions prowadzonych przez NeoQuartet. Dzieci i młodzież będą mogli uczestniczyć w zajęciach teatralno-muzycznych prowadzonych przez aktorkę i reżyserkę Agnieszkę Płoszajską.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Mecenasi: Urząd Miejski w Gdańsku, Województwo Pomorskie, MKDNiS, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, Grupa NDI, ProHelvetia, Arts Council Norway.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program: https://neoarte.pl/ 


25 października 2021 w Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich we Wrocławiu odbędzie się premierowe wykonanie utworu Pawła Hendricha Osamotnienie(nie)..., a także towarzyszących mu kilku miniatur autorstwa artysty w wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca. Utwór Osamotnienie(nie)... jest wyrazem szacunku dla wrocławian, którzy ucierpieli w związku z Covid-19.

Sam kompozytor pisał o nim – jeszcze na etapie wstępnego pomysłu w 2020 r. – w ten sposób: „Źródłem koncepcji utworu jest obecna sytuacja pandemii i związane z nią ograniczenia. Jako społeczeństwo po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat znaleźliśmy się w tego rodzaju sytuacji powszechnego zagrożenia. Chociaż dotyczy ona nas wszystkich, to jednak każdy z nas odbiera ją subiektywnie. […] Tematem utworu będą więc emocje odczuwane podczas pandemii przez mieszkańców Wrocławia – miasta, które stało się jednym z pierwszych ognisk epidemii w Polsce. Na scenie zabrzmią dźwięki symbolizujące bunt przeciwko niechcianej izolacji, przymusowej rozłące z bliskimi i nieustannej niepewności”.

Premiera utworu Pawła Hendricha, połączona z finisażem wystawy „Psychopomp”, to wydarzenie finałowe projektu „Caspar Neumann. Dusze i fundusze. Księga narodzin i pogrzebów dla miasta Wrocławia”, odbywającego się w daniach 4-25 października 2021 r. Celem tego projektu jest zachęcenie odbiorców do wspólnej refleksji na takimi zagadnieniami, jak problemy klimatyczne, ekologiczne i medyczne. Projekt obejmuje wystawę, koncerty, konferencję naukową oraz badania socjologiczne. Rolę przewodników pełnią w nim członkowie Akademii Młodych Uczonych i Artystów oraz zaproszeni do współpracy ludzie kultury i nauki.

Utwór Osamotnienie(nie)… zrealizowany został ze środków pochodzących ze stypendium Miasta Wrocławia.

Szczegóły projektu na: https://akademia.wroc.pl/pl/ 


Messages Quartet i pianistka Julia Kociuban wystąpią 26 października 2021 o godz. 19.00 w ramach programu artystycznego „Scena Muzyki Polskiej” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Narodową.

Polska muzyka XX wieku skrywa jeszcze wiele nieodkrytych, wspaniałych dzieł, a i te odkryte potrzebują wciąż promocji i rozgłosu, aby trud wybitnych kompozytorów nie odszedł w zapomnienie. Na estradzie Filharmonii Narodowej zabrzmią dwa kwintety fortepianowe Grażyny Bacewicz – jedne z najpopularniejszych dzieł kameralnych tej artystki. Choć pierwszy kwintet, należący do neoklasycznego nurtu twórczości kompozytorki, czasem pojawia się na afiszach koncertowych, drugi – utwór bardziej sonorystyczny – wykonywany jest znacznie rzadziej.

Kończąca koncert Musica a cinque na kwartet smyczkowy i fortepian Aleksandra Tansmana, to pięcioczęściowy utwór napisany w okresie, w którym kompozytor cieszył się międzynarodową sławą. Premierowe nagranie utworu znajdzie się na oczekującej na wydanie płycie Julii Kociuban i Messages Quartet. Zestawienie tych dwóch kompozytorów w programie koncertu nie jest przypadkowe: łączy ich nie tylko wspólne miasto narodzin, ale także liczne podróże po Europie, język muzyczny oraz zamiłowanie do muzyki kameralnej.

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Informacja prasowa organizatorów

Informacje o biletach: http://filharmonia.pl/repertuar/-scena-muzyki-polskiej-10-2021 


Koncerty poświęcone pamięci Witolda Szalonka (w 20. rocznicę śmierci) odbędą się w trzech uczelniach muzycznych w Polsce: 26 października 2021 o godz. 19.00 w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, 27 października o 19.00 w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz 4 listopada o 19.00 w warszawskim Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

Witold Szalonek (1927–2001) – podobnie jak Wojciech Kilar i Romuald Twardowski – ukończył kompozycję w klasie Bolesława Woytowicza w katowickiej PWSM. Był odkrywcą „dźwięków kombinowanych" – wielodźwięków o specyficznej barwie, możliwych do uzyskania na instrumentach dętych drewnianych. Jego utwory były wykonywane na wielu festiwalach muzyki współczesnej, m.in. na Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt, Światowych Dniach Muzyki Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), czy „Warszawskiej Jesieni".

W wykonaniu Kwartetu Śląskiego i Michała Górczyńskiego (klarnet basowy), którzy wezmą udział w tym wyjątkowym projekcie pamięci Witolda Szalonka, usłyszymy kompozycje kameralne – one w doskonały sposób oddają najważniejsze cechy języka muzycznego tego twórcy i odważnego eksperymentatora.

Koncert organizowany we współpracy z Fundacją Musica Mundana i PWM Edition. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.wroc.pl/ 


28 października 2021 o godz. 18.00 Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie zaprasza na koncert muzyki Zbigniewa Bargielskiego w geście podziękowania profesorowi za jego wspaniałomyślną donację.

W roku 2019 profesor Zbigniew Bargielski ofiarował Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie swoje muzyczne rękopisy – świadectwo pięciu dekad twórczości, wzbogacając tym samym zbiory Archiwum Kompozytorów Polskich BUW. Koncert stanowi wyraz wdzięczności wobec Kompozytora, będzie też okazją prezentacji otrzymanego daru.

Kompozycje Profesora Bargielskiego zabrzmią w sali widowiskowej na poziomie -1 kompleksu BUW w wykonaniu znakomitych warszawskim muzyków. Wystąpią saksofonistka Alina Mleczko, sopranistka Ewa Leszczyńska, pianiści Paweł Popko i Adam Mikołaj Goździewski, skrzypaczka Dominika Przech i akordeonistka Sara Wienczek. W ich wykonaniu usłyszymy takie utwory, jak Pięć pieśni „Noc – Dzień”, Hierofania I, Neosonatina, Tango i Kilka minut obecności.

Osoby zainteresowane przybyciem na koncert proszone są o potwierdzenie obecności wiadomością na adres promocja.buw@uw.edu.pl .

Dodatkowe informacje - https://www.buw.uw.edu.pl/rekopisy-muzyczne-prof-zbigniewa-bargielskiego-w-archiwum-kompozytorow-polskich-buw/ 


„Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze” to projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów i ważnych rocznic z nimi związanych, przypadających na rok 2021. Z okazji 230. rocznicy śmierci Wolfganga Amadeusa Mozarta 28 października w Kinie Centrum CSW o godz. 16.00 odbędzie się projekcja filmu Nanerl, siostra Mozarta oraz 29 października o godz. 19.00 – koncert Requiem pamięci Mozarta w Sali Koncertowej CKK Jordanki.

Projekt odwołuje się do takich rocznic, jak 280. rocznica śmierci A. Vivaldiego, 100. rocznica śmierci C. Saint-Saënsa, 50. rocznica śmierci I. Strawińskiego, 230. rocznica śmierci W. A. Mozarta, 100. rocznica śmierci W. Żeleńskiego, 120. rocznica śmierci G. Verdiego oraz 110. rocznica śmierci G. Mahlera.

Udział w najbliższym koncercie wezmą Chór Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Chór Politechniki Bydgoskiej w Bydgoszczy, Chór Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod batutą Adama Banaszka; w roli solistów wystąpią Maria Rozynek-Banaszak (sopran), Elżbieta Wróblewska (mezzosopran), Sylwester Smulczyński (tenor) i Grzegorz Szostak (bas). W interpretacji artystów usłyszymy Requiem d-moll KV 626 Mozarta oraz IV Symfonię „Los Angeles" Arvo Pärta.

Spotkanie wprowadzające do koncertu, które poprowadzi Andrzej Sułek, rozpocznie się o godz. 18.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wstęp do kina jest wolny – bezpłatne wejściówki do odbioru w Kasie CKK Jordanki oraz w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu.

Informacja o biletach na koncert – na stronie https://tos.art.pl/ 


29 października 2021 o godz. 19.00 podczas XIII Ery Schaeffera w warszawskim Basenie Artystycznym będzie miał miejsce multimedialny spektakl pt. Schaeffer Arts Fight – energetyczna „Walka o sztukę” z perspektywy dzieł Mistrza Schaeffera.

Wszyscy, którzy znają awangardową twórczość prof. Bogusława Schaeffera, dobrze wiedzą, że każde spotkanie z dziełami Mistrza, łączącymi w niezwykły sposób teatr muzykę, taniec, grafikę i sztuki wizualne oraz grę aktorką, ma unikatowy charakter i jest niezwykłym przeżyciem na poziomie estetycznym i filozoficznym. Tak będzie i tym razem.

Cytując Macieja Sobocińskiego, który wyreżyserował wszystkie spektakle w ramach projektu Era Schaeffera od jego powstania „Era Schaeffera XIII zaskoczy swoją oryginalną formą jak żadna dotąd. Oparta w całości na schaefferowskim nieprzewidywalnym dialogu biorących w niej udział artystów stanie się niekonwencjonalnym pojedynkiem o Człowieka / Prawdę i Istotę Sztuki”.

W spektaklu wystąpią: Lidia Bogaczówna, Izabela Warykiewicz, Alicja Węgorzewska-Whiskerd, Sean Palmer, Marcel Wiercichowski, Witold Jurewicz, Janusz Radek, Marcin Wyrostek & Coloriage, Paweł Tomaszewski i Małe Instrumenty.

Wydarzenie patronatem honorowym objęli: Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik oraz Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy Rafał Trzaskowski.

Wydarzenie dofinansowano ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego. Projekt współfinansuje m.st. Warszawa. Dofinansowano go także ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, pochodzących z funduszu promocji kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Katarzyna Socha

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://aureaporta.eu/ 


W dniach 29–31 października 2021 roku odbędzie się w Bielsku-Białej i Szczyrku już druga edycja Beskidzkiego Festiwalu Klasyki „Beskid Classics” organizowanego przez fundację Temida Arts & Business – w tym roku największe tego typu wydarzenie w polskich Beskidach.

Już jego pierwsza odsłona w 2019 roku wzbudziła ogromne zainteresowanie melomanów i ogólnopolskich mediów, sprowadzając do Bielska-Białej takiej światowej klasy artystów, jak Charlie Siem i Valentina Igoshina. W tym roku wystąpią najlepsi wykonawcy z Polski (Cracow Duo: Kalinowski & Szlezer, Baltic Neopolis Virtuosi) oraz Narodowa Orkiestra Kameralna Słowacji „Slovak Sinfonietta” pod batutą Martina Leginusa z solistkami Klárą Přecechtělovą i Bibiáną Bienikovą. Dodatkowo koncerty festiwalowe odbędą się także poza Bielsko-Białą – w słynnej z dzieł magicznego realizmu Galerii Bator Art w Szczyrku. Usłyszymy dzieła romantyczne i muzykę współczesną, w tym utwory Fryderyka Chopina i Romualda Twardowskiego.

Ponadto w ramach festiwalu czołowi polscy specjaliści z zakresu optymalnej aranżacji akustycznej i sprzętowej domowych wnętrz poprowadzą warsztaty. To na pewno będzie w tym regionie wyjątkowa uczta muzyczna i artystyczna.

„stART – cykl koncertów" dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program i bilety: https://klasyka.eu/ 


Koncert symfoniczny w Filharmonii Śląskiej 29 października 2021 o godz. 19.00 będzie upamiętnieniem 120. rocznicy jedynego koncertu Ignacego Jana Paderewskiego na Śląsku: odbył się on właśnie w budynku, w którym od 1945 roku mieści się Filharmonia. W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego oraz pianisty Krzysztofa Książka zabrzmią dzieła samego Paderewskiego, a także Karola Szymanowskiego i Mieczysława Karłowicza.

Rozpocznie koncert Uwertura Es-dur Paderewskiego, pochodząca z młodzieńczego okresu twórczości kompozytora. Będzie ona swego rodzaju introdukcją do Koncertu fortepianowego a-moll tego samego twórcy. Przy fortepianie zasiądzie Krzysztof Książek, półfinalista i laureat dwóch nagród pozaregulaminowych XVII Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015) oraz laureat III nagrody i nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie mazurków I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych (2018).

Trzecim punktem programu będzie Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego, zorkiestrowana przez Grzegorza Fitelberga. Jest najbardziej znana z całego cyklu, mieszczącego się w op. 4, a spopularyzował ją nie kto inny, jak właśnie Ignacy Jan Paderewski, oczywiście w jej oryginalnej wersji – fortepianowej. Koncert zakończy poemat symfoniczny Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza.

Informacje prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/ 


Ważną misją Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa jest promocja muzyki polskiej – i tej historycznej, i najnowszej. Zawsze wielką radością i satysfakcją jest dla zespołu udział w prawykonaniach dzieł i taką okazją będzie koncert 30 października 2021 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, podczas którego zabrzmi najnowszy utwór Hanny Kulenty, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Hanna Kulenty – jedna z najciekawszych indywidualności kompozytorskich współczesnej polskiej sceny muzycznej – w swym bogatym i różnorodnym dorobku ma także kompozycje na różne instrumenty solowe, wykorzystując ich potencjał „do ujawniania realności i nierealności”, a solistom towarzyszy zwykle orkiestra o rozbudowanym składzie. Jej Alinea odwołuje się do konwencji koncertu, ale gatunek jest tu jednak umowny, upłynniony, pozostaje na usługach treści muzycznej i doświadczeniowej. Utwór jest jednoczęściowy, zbudowany na dialogu linii melodycznych klarnetu i fortepianu, którym towarzyszy duży zespół orkiestrowy. Główny temat o charakterze pseudotonalnym wybrzmiewający w instrumentach solowych ma być dialogiem dwóch światów. Solistą zapowiadającego się bardzo atrakcyjnie prawykonania będzie klarnecista Roman Widaszek, charyzmatyczny i wszechstronny wirtuoz swego instrumentu, artysta o imponującym dorobku koncertowym i nagraniowym.

Obok wyczekiwanej premiery nowego dzieła usłyszymy także dwa inne, atrakcyjne utwory: koncertową suitę Peleas i Melisanda Jeana Sibeliusa i młodzieńczą Symfonię G-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta. Koncert poprowadzi George Tchitchinadze – jeden z najbardziej lubianych muzyków Gruzji, który współpracował z wieloma polskimi orkiestrami, a wszystkie jego koncerty w naszym kraju spotykały się z gorącym przyjęciem.

Transmisja pierwszej część koncertu (Mozart, Kulenty) na kanale YouTube i na www.sinfoniaiuventus.pl.

Na koncert dostępne są bezpłatne wejściówki! Miejsca są numerowane, a liczba miejsc ograniczona.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje: www.sinfoniaiuventus.pl 


Nie od dziś wiadomo, że urodziny najlepiej świętować w gronie przyjaciół. Krzysztof Baculewski swoje 70-lecie będzie celebrował 30 października 2021 o godz. 18.00 w siedzibie NOSPR razem z Cameratą Silesią, z którą współpracuje od niemal trzech dekad.

Baculewski w oryginalny sposób łączy zdobycze współczesnego języka muzycznego z tradycją wyznaczoną przez wielkich mistrzów – trudno zatem wyobrazić sobie bardziej odpowiednich interpretatorów jego twórczości niż śląscy śpiewacy, którzy z równą wprawą wykonują dzieła od renesansu po czasy dzisiejsze. Poza Nox ultima, nox beata wszystkie znajdujące się w programie utwory napisane zostały z myślą o Cameracie, a The Profane Anthem to Anne, łączący barwowe jakości z duchem baroku spod znaku Henry’ego Purcella, zapoczątkował wspólną artystyczną drogę kompozytora i Anny Szostak. Będziemy też świadkami koncertowego prawykonania Glosy – sonorystycznego (zgodnie z tytułem) komentarza dotyczącego sztuki i otaczającej rzeczywistości, który swoją premierę miał w wirtualnej przestrzeni w 2020 roku.

Czeka nas również premiera najnowszego utworu Baculewskiego na kwartet solistów, 8-głosowy chór mieszany i kwintet smyczkowy L’ordre règne à Varsovie. „‘Porządek panuje w Warszawie’ – to opublikowany w dzienniku ‘Le Moniteur’ przez popularnego w XIX w. grafika, ilustratora i karykaturzystę Grandville’a wizualny komentarz do wypowiedzi francuskiego ministra spraw zagranicznych Horace’a Sébastianiego, który tymi słowy skwitował upadek powstańczej Warszawy we wrześniu 1831 roku” – pisze o źródłach swoich inspiracji kompozytor. „Zresztą – sentencję tę można ironicznie odnieść do wielu innych sytuacji i historycznych, i teraźniejszych. Litografia Grandville’a w zestawieniu z moralitetem Juliana Tuwima tworzą parę intelektualnych narzędzi oglądu rzeczywistości, do których niżej podpisany pozwolił sobie dodać warstwę muzyczną. Dnia 21 października 2021 roku mija 190 lat od upadku Powstania Listopadowego”.

Agnieszka Nowok-Zych

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bilety: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/camerata-silesia-baculewski-koncert-z-okazji-70-rocznicy-uro 


W tym roku mija 80. rocznica męczeńskiej śmierci polskiego franciszkanina o. Maksymiliana Kolbego w niemieckim obozie Auschwitz. 30 października 2021 o godz. 19.30 w gdyńskim kościele Ojców Franciszkanów w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego, orkiestry Sinfonia Varsovia i solistów pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego zabrzmi Requiem Pawła Łukaszewskiego.

Miejsce uroczystego koncertu jest nieprzypadkowe. To właśnie kaplicę pw. św. Antoniego, stanowiącą podwaliny obecnego kościoła, w maju 1937 roku osobiście poświęcił przyszły święty. Koncert pod patronatem Arcybiskupa Metropolity Gdańskiego Tadeusza Wojdy odbędzie się dzięki współpracy z Zakonem Franciszkanów, wsparciu MKDNiS oraz władz miasta Gdańska i Gdyni.

Postać św. Maksymiliana Marii Kolbego jest znana w Polsce, ale także na świecie, z powodu heroicznego czynu, na jaki Franciszkanin zdobył się w roku 1941. Zakonnik oddał życie za współwięźnia Franciszka Gajowniczka. Gdy zdecydował się iść na śmierć powiedział: „Chcę dodać innym odwagi do życia”. Został pierwszym Polakiem kanonizowanym po II wojnie światowej.

??????? (łac. „odpoczynek“) to kompozycja mszalna, wykonywana w dzień zaduszny i podczas uroczystości żałobnych. W przeddzień uroczystości Wszystkich Świętych Requiem Pawła Łukaszewskiego zaprezentują światowej sławy polskie zespoły, a w roli solistów wystąpią włoska sopranistka Roberta Mameli i Adam Krużel (baryton).

Wstęp wolny!

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: https://www.polskichorkameralny.pl/pl/ 


31 października 2021 o godz. 20.00 Filharmonia Narodowa zaprasza na Nadzwyczajny Koncert „Bach – Kilar”. Dzieła tych geniuszy usłyszymy w mistrzowskim wykonaniu artystów Filharmonii oraz Krzysztofa Jakowicza i Jakuba Jakowicza. Mistrz ojciec i mistrz syn na jednym koncercie to „nie lada gratka” dla melomanów!

W pierwszej części koncertu zabrzmią najbardziej znane i lubiane skrzypcowe utwory Johanna Sebastiana Bacha: Koncert skrzypcowy a-moll BWV 1041, Koncert skrzypcowy E-dur BWV 1042 oraz Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jana Lewtaka.

W drugiej części artyści zapraszają słuchaczy do świata przepięknej muzyki Wojciecha Kilara w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej oraz solistów: Marii Lewickiej (flet), Piotra Lisa (obój), Grzegorza Wołczańskiego (klarnet) i Danuty Kojro-Pawulskiej (klawesyn, fortepian). Artyści zaprezentują muzykę z filmów Z dalekiego kraju, Pan Tadeusz, Smuga cienia, Cwał, Kronika wypadków miłosnych, Pianista, Rodzina Połanieckich, Trędowata, Ziemia obiecana oraz Zazdrość i medycyna.

Koncert poprowadzi znany dziennikarz radiowy Paweł Sztompke.

Informacja prasowa organizatorów

Bilety: https://bit.ly/3v0XzBp 


Kolejny koncert w ramach IV Mazowieckich Muzycznych Spotkań bez Barier będzie miał miejsce w Pałacu Łochów 31 października 2021 o godz.17.00.

Ten dziewiętnastowieczny pałac należał do znamienitych polskich rodów arystokratycznych: Hornowskich, Downarowiczów, Zamoyskich i Kurnatowskich. Bywał w nim również Cyprian Kamil Norwid (babka poety, Anna z Sobieskich Zdzieborska i Józefa Hornowska były siostrami), którego 200. rocznica urodzin obchodzona jest w tym roku. W tym malowniczym miejscu wystąpią skrzypek Maksymilian Grzesiak i pianistka Iwona Sukienik, którzy zaprezentują utwory Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Arvo Pärta.

Fundacja „Czas Sztuki" powstała w listopadzie 2017 roku i jednym z głównych celów jej działalności jest organizacja bezpłatnych wydarzeń artystycznych dla osób ubogich, pochodzących z małych miejscowości wiejskich, którzy są wykluczeni z uczestnictwa w życiu kulturalnym. Dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w tym roku „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier" odbywają się po raz czwarty.

Wstęp bezpłatny! Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB