Ukazały się roczniki wydawane przez Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich: „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2022 - „Kobiety i muzyka” - oraz „Musicology Today” 2022. Oba są już dostępne online: https://www.polskirocznikmuzykologiczny.pl/wydanenumery.php i https://sciendo.com/journal/MUSO.
„Polski Rocznik Muzykologiczny” ukazuje się w wersji online i drukowanej (PWM Kraków, czasopismo można zamawiać w księgarni internetowej wydawnictwa). Wersja online dostępna jest także na platformie naukowej https://sciendo.com/journal/PRM. Rocznik 2022 zawiera 12 artykułów. Dwa pierwsze opublikowane są w języku angielskim. Są to teksty Annegret Fauser (USA) o Wandzie Landowskiej i Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej o Nadii Boulanger w świetle pism Zygmunta Mycielskiego. Pozostałe artykuły opublikowane zostały w języku polskim (z angielskimi streszczeniami). Są to teksty Izabeli Zymer o Zofii Lissie i Włodzimierzu Iwannikowie, Anny Nowak o Hannie Kulenty, Iwony Świdnickiej i Marty Dziewanowskiej-Pachowskiej – oba o Lidii Zielińskiej, Barbary Literskiej o Katarzynie Kwiecińskiej-Długosz, Joanny Schiller-Rydzewskiej o kobietach w kulturze muzycznej Gdańska na podstawie zbiorów miejscowej biblioteki PAN, Stefana Drajewskiego o polskich kompozytorkach baletów, Aleksandry Kleinrok o dziewiętnastowiecznych warszawskich salonach muzycznych, Tomasza Górnego o Sarze Levy oraz – jako temat wolny – wnikliwie studium Edwarda Bonieckiego na temat Litanii Karola Szymanowskiego.
„Musicology Today”, w pełni angielskie pismo Sekcji, ukazuje się wyłącznie online na platformie Sciendo. W najnowszym numerze znajduje się siedem artykułów o zróżnicowanej tematyce. Olena Beregova (Ukraina) pisze o operze Myroslava Skoryka Mojżesz, Agnieszka Jeż przygląda się muzycznej edukacji w szkołach polskich przed II wojną światową w kontekście relacji polsko-żydowskich, Cindy Bylander (USA) przybliża koncepcję pieśni masowej dyskutowaną podczas seminarium w Nieborowie w 1950 roku, Beata Bolesławska-Lewandowska omawia ostatnie utwory Zygmunta Mycielskiego, Agnieszka Cieślak-Krupa przedstawia propozycję rekonstrukcji filmowego soundtracku na podstawie materiałów zachowanych w archiwum Bronisława Mirskiego, Sylwia Makomaska przedstawia możliwości zastosowania muzykologii w terapii osób z chorobami onkologicznymi, a Sławomira Żerańska-Kominek ogłasza swą polemikę w dyskusji na temat opublikowanego w 2020 roku stanowiska Philipa E. Ewella o stosowaniu w dzisiejszej muzykologii analizy schenkerowskiej.
Zapraszamy do czytania i życzymy owocnej lektury!
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu "Rozwój czasopism naukowych".
Beata Bolesławska-Lewandowska
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.