Muzyka do spektakli teatralnych wiedzie często efemeryczny byt – związana z jednym przedstawieniem schodzi z afisza wraz z nim, ale są od tej reguły wyjątki. Arlezjanka (L’Arlésienne, znana też jako Dziewczyna z Arles) to sztuka na kanwie noweli wybitnego francuskiego pisarza Alphonse’a Daudeta, piewcy piękna i kultury Prowansji. Bizet dokonał orkiestrowej aranżacji czterech szczególnie efektownych fragmentów, w których pojawiają się m.in. motywy muzyki ludowej z Prowansji. Po przedwczesnej śmierci Bizeta, jego przyjaciel Ernest Guiraud zestawił drugą suitę, korzystając z zachowanych szkiców. Oba efektowne, barwne cykle odniosły z czasem znaczący sukces pomnażając sławę autora, który zmarł mając 37 lat w biedzie i zgryzocie, w poczuciu całkowitego niedocenienia…
Z amerykańskim kompozytorem George Gershwinem łączy Bizeta imię oraz niemal dokładnie ten sam, o wiele za młody wiek, w którym obaj twórcy zakończyli żywot – na tym jednak podobieństwa się kończą. Gershwin szybko zdobył sławę i uznanie jako kompozytor oryginalnie włączający do swej muzyki symfonicznej i operowej elementy jazzu. To także cechuje jego Koncert F dur, skomponowany (1925) po wielkim sukcesie Błękitnej rapsodii. Utwór wykazuje się znakomitym opanowaniem formy i faktury, co docenili słuchacze i krytycy, a także pianiści chętnie włączający go do repertuaru.
Piotr Maculewicz
Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/gershwin-bizet/
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.