Polmic - FB

news

11. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum”: First Was The Voice, First Was The Drum

Ad LibitumOd 19 do 22 października 2016 roku potrwa 11. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum”, składający się z dwóch części: warsztatowej i koncertowej.

Festiwal Ad Libitum zaczyna drugą dekadę swojego istnienia pozostając w kręgu sztuki improwizacji, leżącej u samych podstaw aktu twórczego człowieka. W swej 11. edycji wskazuje na najbardziej pierwotne ludzkie instrumenty improwizacji, jakimi są głos i instrumenty perkusyjne. Program Ad Libitum 2016 zawiera koncerty śpiewaków i perkusistów, którzy reprezentują niekiedy skrajnie odmienne podejście do śpiewu i rytmicznej kreacji.

Urodzona w Turcji śpiewaczka Saadet Turkoz łączy współczesny język muzyczny z tradycją oralną Kasachstanu, Turkiestanu, z pieśniami koranicznymi, muzyką turecką, a także z free jazzem, który odkryła na samym końcu swoich muzycznych podróży. Wystąpi wraz ze słoweńskim perkusistą Zlatko Kaučičem. Na estradzie Ad Libitum pojawi się także Charlotte Hug – wokalistka, skrzypaczka i performerka współpracująca z jednym z najbardziej spektakularnych europejskich drummerów Lucasem Niggli. Premierowe projekty wokalno-perkusyjne zaprezentuje znany w Polsce wokalista Jorgos Skolias (koncert z synem Antonisem Skoliasem), oraz śpiewaczka ELMA (wspólne przedsięwzięcie z Bartłomiejem Olesiem zainspirowane twórczością Hildegardy z Bingen). Wystąpią także twórcy legendarnej brytyjskiej formacji AMM – perkusista Eddie Prévost i wybitny pianista, interpretator awangardy II poł. XX wieku, improwizator John Tilbury. Wydarzeniem tegorocznej edycji Ad Libitum będzie także występ najwybitniejszej kontrabasistki w historii muzyki współczesnej i improwizowanej Joëlle Léandre, która zagra w Warszawie po raz pierwszy w stworzonym specjalnie na festiwal duecie z kontrabasistą Bogdanem Mizerskim.

Nieodłączną i szczególnie ważną częścią festiwalu Ad Libitum jest działalność warsztatowa z udziałem artystów aktywnych także w dziedzinie edukacji. W tegorocznych warsztatach (19-20 października) wezmą udział Phil Minton i warszawski kolektyw improwizatorski Warsaw Improvisers Orchestra. Efekt tej pracy zostanie zaprezentowany w finale festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie: ad-libitum.pl

Karkowski/Xenakis (Extended) w Nowym Teatrze

XOd 17 października do 23 listopada 2016 roku w Nowym Teatrze (Warszawa, ul. Madalińskiego 10/16) potrwa cykl wydarzeni pt. „Karkowski/Xenakis”.

Centralnym wątkiem serii wydarzeń poświęconych Zbigniewowi Karkowskiemu jest próba ukazania twórczości polskiego kompozytora w kontekście wpływów jego mistrza Iannisa Xenakisa. Program przybliża także mało znaną muzykę instrumentalną i wokalną Karkowskiego w wykonaniu jego najbliższych współpracowników. Oprócz koncertów z udziałem m.in. Appartment House, Antona Lukoszevieze, Aleksandra Gabrysia, Kaspra Toeplitza i Chóru Gęba, odbędą się także prezentacje filmów z muzyką Zbigniewa Karkowskiego oraz dyskusje z artystami.

Kuratorką projektu jest Monika Pasiecznik. Programy koncertów zostały ułożone wokół dwóch wątków. Pierwszym z nich jest wpływ muzyki Xenakisa na twórczość Karkowskiego. Drugi to muzyka instrumentalna Karkowskiego – zdecydowanie mniej znana niż jego twórczość czysto elektroniczna.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Read more: Karkowski/Xenakis (Extended) w Nowym Teatrze

Koncert muzyki Grażyny Bacewicz

Liberator17 października 2016 w Muzeum Powstania Warszawskiego odbędzie się ostatni w tym roku koncert z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”. Kompozycje Grażyny Bacewicz – wybitnej polskiej kompozytorki i skrzypaczki – wykona duet w składzie Jakub Jakowicz (skrzypce) i Bartosz Bednarczyk (fortepian).

Grażyna Bacewicz (1909-1969) nie bez powodu nazwana została damą polskiej kompozycji. W rodzimej historii muzyki uchodzi bowiem za pierwszą kobietę, zaliczaną do grona twórców wybitnych. Zajmuje także ważne miejsce w światowej historii muzyki współczesnej. Katalog jej twórczości obejmuje koncerty na różne instrumenty, utwory symfoniczne, kwartety smyczkowe, utwory kameralne i balety. Pisała także muzykę do filmu i teatru, muzykę do słuchowisk Polskiego Radia oraz piosenki. Bacewicz była nie tylko kompozytorką, ale także wykształconą, koncertującą skrzypaczką, stąd w jej dorobku licznie obecne są kompozycje na ten instrument. Jest autorką m.in. siedmiu koncertów skrzypcowych, pięciu sonat na skrzypce i fortepian oraz dwóch sonat na skrzypce solo.

Na koncercie wieńczącym tegoroczny cykl „Muzyka pod Liberatorem” w najbliższy poniedziałek o godzinie 19.00 będzie okazja posłuchać jej dwóch Sonat na skrzypce z fortepianem, z 1947 i 1949 roku. Zabrzmią one w wykonaniu artystów związanych z Warszawą: skrzypka Jakuba Jakowicza i pianisty Bartosza Bednarczyka, którzy występują w duecie od 2000 roku. Artyści mają na swoim koncie kilka płyt: Subito (Polskie Radio, nominacja do nagrody „Fryderyk 2003”), Beethoven Violin Sonatas (Subito Records) oraz nagranie Partity Witolda Lutosławskiego (CD Accord).

Organizatorami cyklu są Muzeum Powstania Warszawskiego, Program Drugi Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Wstęp wolny.

Studencka premiera SOUNDWORK

Soundwork21 października 2016 roku w TR Warszawa odbędzie się studencka premiera spektaklu muzycznego Wojciecha Blecharza SOUNDWORK, którego tematem i bohaterem jest dźwięk, opowiadanie o nim przez pryzmat wybranych aspektów muzyki XX i XXI wieku oraz próba definicji podstawowych elementów muzycznych, takich jak melodyka, rytmika czy dynamika.

Spektakl, którego prapremiera miała miejsce 14 października, pokazuje, że muzyka współczesna jak żadna inna oferuje wyjątkowe bogactwo dźwiękowych kolorów, intensywności, szorstkości, półcieni, szeptów czy szmerów i właśnie to dźwiękowe bogactwo staje się librettem spektaklu. Również to muzyka współczesna, jak żadna inna, umożliwia przygotowanie utworu muzycznego nie-muzykom, pozwala na wspólne tworzenie dźwięku i wspólne muzykowanie, które dziś jest również czynnością praktycznie wymarłą.

Inscenizację z udziałem studentów poprzedzą warsztaty, sprzyjające rozwijaniu słuchowej wyobraźni. Uczestnicy wezmą udział w muzycznym laboratorium, podczas którego zbudują własne instrumenty i będą wydobywać dźwięki z przedmiotów codziennego użytku. Zajęcia posłużą stworzeniu improwizowanej kompozycji i wspólnemu muzykowaniu podczas spektaklu. Na warsztaty może przyjść każdy, bez względu na umiejętności i zdolności muzyczne. SOUNDWORK pomoże pewne dźwięki i zjawiska muzyczne poznać oraz nazwać, pozwoli odkrywać muzykę tam, gdzie jej wcześniej nie dostrzegaliśmy.

Powstanie spektaklu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

167th anniversary of Chopin’s death

NIFCAs part of celebrations of the 167th anniversary of Fryderyk Chopin's death, Mozart’s Requiem in D minor KV 626 will be performed on October 17, 2016 at the Holy Cross Basilica in Warsaw.

Each year on October 17, the Fryderyk Chopin Institute organizes a concert marking the anniversary of Fryderyk Chopin's death. Its program refers to the composer's funeral ceremony, which took place at St. Magdalene's Church in Paris on October 30, 1849, and during which - according to his wishes - Mozart's Requiem was played.

Traditionally, Requiem will be performed in the interior of the Holy Cross Basilica where Chopin's heart is laid to rest.

Performers:

Christina Landshamer – soprano

Ingeborg Danz – alto

Robert Getchell – tenor

Matthew Brook – bass

Collegium Vocale 1704

Collegium 1704

Václav Luks – conductor

Admission free.

Source: www.chopin.nifc.pl

12. Festiwal Kwartesencja

KwartesencjaFestiwal Kwartesencja to od 12 lat nie tylko esencja najpiękniejszego, bo kameralnie intymnego muzykowania, lecz także odpowiedź na pytania o to, jak brzmi współczesny świat. W dniach 22 – 23 października 2016 roku nadarzy się znakomita okazja przejrzenia się w dźwiękowym zwierciadle, które stawiają przed nami muzycy najlepszego polskiego kwartetu smyczkowego Royal String Quartet i zaproszeni przez nich goście.

Royal String Quartet zawsze dowodził, że muzykę powinno dzielić wyłącznie na dobrą i złą, a wykonywać tylko tę pierwszą. Ich współpraca z czołówką polskich jazzmanów, Kayah, DJ Lenarem, Kapelą Ze Wsi Warszawa czy Stanisławą Celińską przyniosła zespołowi popularność nie tylko w kręgach filharmonicznych. Choć artyści mają w repertuarze całą klasyczną literaturę kwartetową, to podczas Kwartesencji najchętniej grają dzieła XX wieku oraz utwory nowe, często pisane specjalnie dla nich.

Podczas 12. Kwartesencji w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego odbędzie się prawykonanie zamówionego przez RSQ Kwartetu smyczkowego Zygmunta Koniecznego, żywej legendy Piwnicy pod Baranami. Obok jego delikatnie melodyjnej muzyki zabrzmi intrygujący i mocny w wyrazie Kwintet fortepianowy Mieczysława Weinberga, odkrywanego od kilku lat w Polsce i na świecie polsko-żydowsko-rosyjskiego kompozytora połowy minionego stulecia. Nie zabraknie wielkich klasyków XX wieku: niegdysiejszego czołowego awangardzisty Europy Krzysztofa Pendereckiego (słynna klasycyzująca Sinfonietta w wersji na akordeon solo) oraz buntownika Wolfganga Rihma (cykl intensywnie emocjonalnych, niepokojących miniatur Fetzen na akordeon i kwartet). Wyjątkowo ciekawie zapowiada się wykonanie Musica da camera per quartetto d’archi Jana Krenza, obchodzącego dziewięćdziesiąte urodziny artysty, którego muzyka wciąż pozostaje w cieniu jego wybitnej działalności dyrygenckiej. RSQ zaprosił w tym roku charyzmatycznego Macieja Frąckiewicza, najlepszego polskiego akordeonistę młodego pokolenia, oraz pianistę Mischę Kozłowskiego, cenionego solistę i wybitnego kameralistę.

Royalsi i ich goście przekonują swoją publiczność, że słuchanie muzyki współczesnej – nawet jeśli wymaga od odbiorcy otwartości, skupienia i odrobiny wysiłku – daje ogromną satysfakcję i potrafi odmienić. Pokazują też niezwykłą różnorodność brzmień i stylów kameralistyki. Dowodzą, że Wolfgang Rihm miał rację, gdy twierdził, że muzyka jest wolnością.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Read more: 12. Festiwal Kwartesencja

Audio Stage 2016

ASPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na Audio Stage 2016. Wieczór preludiów i monodramów audioscenicznych odbędzie się 23 października o godz. 19:00 w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie.

Tegoroczny Audio Stage jest kontynuacją rozpoczętego w roku 2012 cyklu prawykonań utworów audioscenicznych. Projekt jest dedykowany sztukom performatywnym. Jego ideą przewodnią jest integracja muzyki ze sztukami scenicznymi. Formy muzyczno-teatralne – monodramy i preludia do nich, które w jego ramach powstają, funkcjonują jako pozycje repertuaru teatralnego oraz jako elementy wydarzeń muzycznych. Do udziału w Audio Stage są zapraszani kompozytorzy specjalizujący się w muzyce eksperymentalnej, którzy przygotowują utwory we współpracy z aktorami, mimami i tancerzami.

Podczas koncertu zostaną przedstawione prawykonania czterech monodramów audioscenicznych, skomponowanych przez Aldonę Nawrocką, Piotra Roemera, Adama Porębskiego i Andrzeja Kopcia. Wykonawcami oraz współautorami tych kompozycji będą aktorzy i tancerze: Bartosz M. Martyna, Ewa Wojtkiewicz, Krzysztof Boczkowski i Aleksandra Dziurosz.

Ich utwory zostaną poprzedzone preludiami muzycznymi – rodzajami małych uwertur z elementami teatru instrumentalnego. Kompozytorką cyklu preludiów jest Agnieszka Stulgińska, a wykonawcami – klarnecista Michał Górczyński oraz wiolonczelista Robert Jędrzejewski.

Imprezą towarzyszącą o godz. 18:00 będzie spotkanie artystów z publicznością, które poprowadzi dyrektor artystyczny projektu - Małgorzata Kołcz.

Zamówione przez PTMW u kompozytorów utwory, zostały sfinansowane w ramach stypendiów Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Projekt jest realizowany ze środków Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy oraz ZAiKS.

Wstęp na imprezę będzie wolny.

Patronem medialnym wydarzenia jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Marek Stachowski – Isang Yun. Masters and Their Students

StachowskiAcademy of Music in Krakow will host the event "Marek Stachowski – Isang Yun. Masters and Their Students" on October 18-19, 2016.

In what way the personality and the works of the masters influence the oeuvre of the students? The audience will be challenged to answer his question during the Marek Stachowski – Isang Yun. Masters and Their Students event, which consists of Michail Travlos’ lecture devoted to his teacher Isang Yun, and Yun’s other students and the concert featuring works by Marek Stachowski and Isang Yun, as well as works of their students including Wojciech Ziemowit Zych, Maciej Jabłoński (world premieres), Sukhi Kang and Toshio Hosokawa (whose compositions will be performed in Poland for the first time).

The event commemorates the 80th anniversary of birth of Prof. Marek Stachowski, composer and lecturer, rector of the Academy of Music in Kraków.

Organizers: Polish Composers’ Union (Krakow branch), Academy of Music in Krakow, Municipality of Krakow.

Admission free.

Read more: Marek Stachowski – Isang Yun. Masters and Their Students

Festival of Polish Composers in Bielsko-Biała

FKP2016 21st edition of the Henryk Mikołaj Górecki Festival of Polish Composers in Bielsko-Biała will be held between October 13-15, 2016.

The programme includes works by Henryk Mikołaj Górecki (Symphony No. 3 Op. 36 "Symphony of Sorrowful Songs"), Fryderyk Chopin, Karol Szymanowski, Wojciech Kilar, Zygmunt Konieczny, and other Polish composers, which will be presented by such artists as Iwona Hossa (soprano), Janusz Olejniczak (piano), Krzysztof Jakowicz (violin), Robert Morawski (piano), Sebastian Karpiel-Bułecka (voice, violin), Atom String Quartet and Neo Quartet.

Tickets available on-line at: www.bilety.bck.bielsko.pl