Polmic - FB

news

14th Tadeusz Ochlewski Composition Competition

Konkurs kompozytorskiPWM Edition has announced the 14th edition of the Tadeusz Ochlewski Composition Competition.

Entrants for this year’s competition, ie. composers of Polish nationality, no older than 30 years of age on 31 December 2015, are required to submit an original composition for double bass and electronics.

The prizes include publication of works, performance as well as material prizes. PWM Edition will also launch appropriate promotional campaign for the published works in order to initiate performances.

Submission deadline: December 6, 2016.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

More information: www.pwm.com.pl

 

Polish Composers’ Union Awards

Nagrody ZKP Annual Awards of the Polish Composers’ Union will be handed over to the recipients on September 21, 2016 at 1.00 pm at the Association of Art Historians’ office.

Awards of the Polish Composers’ Union are granted to outstanding composers, performers, musicologists, teachers and organizers of cultural events in order to honour their achevements and contribution to Polish culture. This year, the Jury (Mieczysław Kominek – chairman, Beata Bolesławska-Lewandowska, Krzysztof Baculewski and Jerzy Kornowicz) decided to award:

Annual Awards

Elżbieta Jasińska – Jędrosz (for establishing and running the Polish Composers’ Archive at the University of Warsaw Library);

Paweł Mykietyn (for his output, especially recent opera The Magic Mountain);

Paulina Celińska (for creating the concert cycle for children "Little Warsaw Autumn").

Honorary Awards

Ewa Bogusz-Moore (for promoting Polish music abroad);

Stefan Sutkowski (for his publications on the history of Polish music);

Anna Dorota Władyczka (for promoting Polish music abroad).

Zygmunt Krauze: Preludia do „Bukolik” – prawykonanie

Krauze17 września 2016 roku w Szczecinie po raz pierwszy wykonany zostanie nowy utwór Zygmunta Krauzego . Preludia do „Bukolik". Kompozycja powstała na zamówienie Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Tytuł najnowszego utworu Zygmunta Krauzego nie pozostawia najmniejszej wątpliwości co do jego muzycznych inspiracji i powiązań. Komponując Preludia do „Bukolik” autor odwoływał się do muzyki ludowej użytej przez Lutosławskiego. Bukoliki Witolda Lutosławskiego mogą stanowić koncertową całość wraz z Preludiami Zygmunta Krauzego.

Właśnie w takim układzie Preludia do „Bukolik” zostaną wykonane przez International Lutosławski Youth Orchestra pod dyrekcją Ewy Strusińskiej. W partiach solowych wystąpią Katarzyna Budnik-Gałązka (altówka) oraz Andrzej Bauer (wiolonczela).

Koncert ten rozpoczyna cykl jesiennych prawykonań, organizowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W najbliższych miesiącach odbędzie się kilka koncertów, podczas których po raz pierwszy zabrzmią także inne utwory z katalogu PWM. Będą to m.in. kompozycje Mikołaja Góreckiego oraz Agaty Zubel.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://pwm.com.pl/

Projekt badawczy „Dynamiki karier muzyków w obszarze całego środowiska muzycznego"

PRMPolska Rada Muzyczna zaprasza wszystkich przedstawicieli polskiego środowiska muzycznego do udziału w projekcie badawczym „Dynamiki karier muzyków w obszarze całego środowiska muzycznego”.

Polska Rada Muzyczna od roku 2014 prowadzi prace mające na celu polepszenie sytuacji prawnej i socjalnej muzyków w Polsce. Kluczowa dla sukcesu jest dokładna ocena obecnej sytuacji związanej z uprawianiem aktywności muzycznej w naszym kraju. W obliczu braku opracowań w tym zakresie Polska Rada Muzyczna rozpoczęła pionierskie badania Dynamiki karier muzyków w obszarze całego środowiska muzycznego". Badania, prowadzone w latach 2015-2016, są współfinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Obserwatorium Kultury. Celem jest ukazanie dynamiki i zróżnicowania ścieżek kariery muzyków w Polsce, a także wskazanie czynników na nie wpływających, uchwycenie wewnętrznej struktury grupy zawodów muzycznych oraz prześledzenie sytuacji socjalnej osób je wykonujących. Badanie składa się trzech modułów: analiza danych zastanych (dane z GUS, ZKP, STOART, IMiT, itd.); badanie ilościowe (anonimowa ankieta internetowa); badanie jakościowe (zanonimizowane wywiady pogłębione z wybranymi reprezentantami zawodów muzycznych z całej Polski).

Całościowy raport z badania zostanie opublikowany na stronie PRM pod koniec 2016 roku. Jednym z zadań tego raportu jest diagnoza sytuacji społeczno-ekonomicznej osób wykonujących zawody muzyczne oraz zainicjowanie szerokiej dyskusji nad sytuacją socjalną i prawną muzyków prowadzącej do konkretnych rozwiązań systemowych.

Zapraszamy do wypełnienia ankiety: http://www.surveygizmo.com/s3/2749311/BadanieMuzykow

Msza na ponad 1000 wykonawców

Missa 966Missa in honorem Sancti Adalberti to pierwsza polska msza poświęcona św. Wojciechowi i zarazem jedno z nielicznych dzieł w światowej literaturze muzycznej, w którym publiczność staje się współwykonawcą. Prapremiera mszy ku czci św. Wojciecha będzie miała miejsce w Farze Poznańskiej (Bazylika Matki Boskiej Nieustającej Pomocy i św. Marii Magdaleny) 17 września 2016 roku.

To niezwykłe dzieło zostało stworzone z okazji 1050 rocznicy Chrztu Polski przez kompozytora Łukasza Urbaniaka. Missa in honorem Sancti Adalberti jest pierwszą tego typu kompozycją w historii polskiej muzyki: przeznaczona jest na chór, kwintet dęty blaszany, perkusistów i … słuchaczy. Przy tym twórca pozwala artystom i słuchaczom na zamianę ról. Włącza w wykonanie 966-osobową publiczność, powierzając jej istotne zadania muzyczne. Język muzyczny Mszy czerpie z ascezy muzyki średniowiecza i renesansu, jak i najważniejszych zdobyczy muzyki XX wieku. Cofając się o setki lat, kompozytor łączy tradycję (odwołanie do Chrztu Polski i postaci Świętego Wojciecha) z nowoczesnością (współczesne środki wyrazu i instrumentarium). Publiczność będzie uczestniczyć wykonaniu utworu szepcząc, recytując tekst, śpiewając, używając dzwonków, papieru, wody i imitując szumu wiatru.

Dzieło powstało we współpracy ze znakomitymi poznańskimi wykonawcami, realizującymi wiele nieszablonowych przedsięwzięć artystycznych. Prawykonanie odbędzie się pod kierunkiem Bartosza Michałowskiego – dyrygenta Poznańskiego Chóru Kameralnego oraz pomysłodawcy projektu.

Powstanie i prawykonanie dzieła dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://missa966.pl

Musical Seasons - Autumn 2016

Jesień On September 20, 2016, the Evangelical Reformed Church in Warsaw (76a Solidarności Av.) will host a concert entitled "Musical Seasons - Autumn".

The programme features compositions by 21st-century Polish composers, including Bartosz Kowalski, Jan Oleszkowicz, Dariusz Przybylski, Artur Żuchowski, Aldona Nawrocka, Romuald Twardowski, Hanna Kulenty (premiere of Siesta for trumpet, violin and cello) and Anna Ignatowicz-Glińska (premiere of MarganA for percussion).

The concert is organized by the Polish Composers’ Union and co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage.

Admission free.

5th NeoArte Festival - New Music Spectrum

NeoArte5th edition of NeoArte Festival - New Music Spectrum will be held on October 6-8, 2016 in Gdańsk.

The main idea of this annual event is to popularise contemporary classical music to a wider audience. Renowned composers, established artists and young talented musicians meet to formulate a new musical perspective of contemporary times. The first edition of the festival was held in October 2012 with Polish composer Paweł Szymański as guest of honour, followed by Elżbieta Sikora in 2013, Cezary Duchnowski in 2014 and Paweł Mykietyn in 2015. This time, a monograph concert will be devoted to music by Joanna Bruzdowicz.

Performers at this year’s festival include Kwadrofonik with singer Barbara Kinga Majewska, NeoQuartet, flutist Łukasz Długosz, vibraphonist Dominik Bukowski, pianists Tomasz Jocz and Joanna Żabierek, violinists Karolina Piątkowska-Nowicka and Paweł Kapica, as well as Festival Chamber Orchestra conducted by Wódecki. Since 2013 the festival’s formula has been gradually expanded to include also workshops and discussion panels.

More information: www.neoarte.pl

Presentation of a new website dedicated to Roman Palester

Palester A newly launched website dedicated to composer Roman Palester will be officially presented at the Bogumił Linde Hall in University of Warsaw Library (55/66 Dobra Str.) on September 16, 2016 a 4.00 pm.

Roman Palester’s music is virtually absent from present-day musical life in Poland, which, considering its artistic value, is one of the painful paradoxes of contemporary Polish history. It has not appeared much in the panorama of Polish music (concert programmes, music records, critical reviews and musicological research) over the last 50 years, either. Interestingly eoungh, directly after World War II Palester was one of the main representatives of Polish culture abroad, and was regarded as the most eminent Polish composer, even – a successor to Karol Szymanowski.

New website (www.palester.polmic.pl) belongs to the series of webpages launched by the Polish Composers’ Union/Polish Music Information Centre, which are dedicated to the 20th-century composers.

Host: Piotr Maculewicz

Special guest: Prof. Zofia Helman

The presentation is the fringe event of the 59th International Festival of Contemporary Music "Warsaw Autumn" and will be followed by piano recital by Jakub Tchorzewski.

Admission free.

Organizers: University of Warsaw Library, Polish Music Information Centre POLMIC, University of Warsaw Foundation. Co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage and the City of Warsaw.

Folk Traditions

Ludowe Tradycje Bronisław Huberman Częstochowa Philharmonic Choir under Janusz Siadlak will open its 2016/17 season with the concert entitled "Folk Traditions" held on October 13, 2016.

The artists will present folklore-inspired works by Polish composers – Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki, Roman Maciejewski, Karol Szymanowski, Stanisław Wiechowicz, Juliusz Łuciuk and Romuald Twardowski. The programme covers the variety of fokloristic traditions from many regions in Poland, including Silesia, Mazovia, Lesser and Greater Poland, Podlasie and Lubelskie regions.

Tickets available on-line at: www.filharmonia.com.pl

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.