Polmic - FB

aktualności

XVII Festiwal Muzyczne Konfrontacje: Inspiracja – Inwencja – Interpretacja

Muzyczne Konfrontacje„Inspiracja – inwencja – interpretacja" to hasło tematyczne XVII Festiwalu Muzyczne Konfrontacje, odbywającego się w dniach 25 września - 23 października 2016 roku.

Ideą tegorocznego przedsięwziecia jest zwrócenie uwagi na często pomijany, niekiedy wręcz dyskredytowany problem inspiracji i inwencji w muzyce polskiej, konfrontacja wybranych dzieł kompozytorów minionych epok, także uznanych mistrzów XX i XXI wieku z utworami powstającymi współcześnie. Festiwal będzie próbą spojrzenia na te zagadnienia z perspektywy poglądów i refleksji wybitnego polskiego muzykologa Bohdana Pocieja, który współtworzył pierwsze Muzyczne Konfrontacje. Jemu to – w piątą rocznicę śmierci – XVII Muzyczne Konfrontacje są dedykowane.

Program festiwalu pozwala na zaledwie dotknięcie złożonej problematyki określonej w podtytule. Dobór repertuaru warunkuje kameralna przestrzeń wnętrz, w których odbywać się będą koncerty. W porównaniu z poprzednimi edycjami Muzycznych Konfrontacji tegoroczny program w znacznie większym stopniu uwzględnia twórczość kompozytorów polskich XX i XXI wieku. Po raz pierwszy w siedemnastoletniej historii Muzycznych Konfrontacji na tegorocznym Festiwalu zabrzmią prawykonania nowych utworów kompozytorów polskich. Zgodnie z tradycją tego Festiwalu w programie znajdują się różne gatunki muzyczne, w tym jazz, muzyka improwizowana (inspirowana autentycznymi pieśniami ludowymi z Kurpiów) oraz spektakl poetycko-muzyczny, inspirowany poezją Adama Zagajewskiego (Prolog wydarzenia).

Festiwal stanowić będzie ponadto konfrontację muzycznych interpretacji/kreacji wybitnych polskich artystów (laureatów prestiżowych nagród na międzynarodowych konkursach muzycznych i festiwalach, zdobywców „Fryderyków"), specjalizujących się w wykonawstwie muzyki różnych epok i stylów.

Data ostatniego spotkania festiwalowego (Epilogu) przypada 23 października, tj. w dniu 60. rocznicy Powstania Węgierskiego 1956 roku. Wydarzenie zakończy zatem muzyka Beli Bartoka oraz Tańce węgierskie Johannesa Brahmsa.

Organizatorem XVII Festiwalu jest po raz pierwszy Fundacja Spotkania Muzyczne, działająca przy Związku Kompozytorów Polskich.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

 

Czytaj więcej: XVII Festiwal Muzyczne Konfrontacje: Inspiracja – Inwencja – Interpretacja

XIV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego

Konkurs kompozytorskiPolskie Wydawnictwo Muzyczne ogłosiło czternastą edycję Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego. Motywem przewodnim tegorocznego Konkursu jest utwór na kontrabas i warstwę elektroniczną. Konkurs ma na celu promocję młodych kompozytorów. Jego patronem jest założyciel PWM, animator życia muzycznego w Polsce, pedagog i skrzypek Tadeusz Ochlewski.

Do udziału są zaproszeni kompozytorzy, którzy do 31 grudnia 2015 nie ukończyli 30. roku życia.

Oryginalne, wcześniej niepublikowane oraz niewykonywane utwory należy nadesłać w terminie do dnia 6 grudnia 2016 roku.

Jury w składzie: Aleksander Gabryś, Jurek Dybał, Grzegorz Frankowski oraz Daniel Cichy wyłoni laureata/laureatów do końca 2016 roku. Kompozycja wybrana przez jury zostanie włączona do katalogu PWM, wydana drukiem oraz wykonana podczas publicznego koncertu.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły Konkursu dostępne są pod linkiem: pwm.com.pl/pl/page/konkurs_kompozytorski.html

Nagrody Związku Kompozytorów Polskich

Nagrody ZKP21 września 2016 roku o godz. 13.00 w siedzibie Stowarzyszenia Historyków Sztuki odbędzie się uroczyste wręczenie nagród, przyznawanych przez Związek Kompozytorów Polskich.

Doroczna Nagroda ZKP przyznawana jest od 1949 roku: do 1991 dla uhonorowania twórców i odtwórców za ich wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki, a od 1991 – „polskim kompozytorom, wykonawcom, muzykologom, pedagogom i organizatorom życia muzycznego za wybitne osiągnięcia". W roku 2016 Jury w składzie: Mieczysław Kominek (przewodniczący), Beata Bolesławska-Lewandowska (sekretarz), Krzysztof Baculewski i Jerzy Kornowicz przyznało Doroczne Nagrody dwóm wybitnym osobistościom: Elżbiecie Jasińskiej-Jędrosz – za stworzenie i wieloletnie prowadzenie Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, zwieńczone autorskim dziełem w postaci katalogu Rękopisy muzyczne w zbiorach Archiwum Kompozytorów Polskich BUW, a także Pawłowi Mykietynowi – za ważny, indywidualny ślad w panoramie współczesnej muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem nowego dzieła operowego Czarodziejska góra.

Tegoroczne Nagrody Honorowe za zasługi dla promocji muzyki polskiej Prezydium Zarządu Głównego ZKP przyznało Ewie Bogusz-Moore – za konsekwentną pracę na rzecz obecności muzyki polskiej na estradach Europy i świata, a w szczególności za nawiązanie współpracy z renomowanym Huddersfield Contemporary Music Festival; Stefanowi Sutkowskiemu – za wykreowanie kompletnej wizji historii muzyki polskiej, zrealizowanej w serii książek wybitnych muzykologów polskich, opublikowanych w języku polskim i angielskim; oraz Annie Dorocie Władyczce – za oddaną pracę w międzynarodowym środowisku muzyki współczesnej na rzecz twórczości kompozytorów polskich.

Drugą w historii Nagrodę ZKP za zasługi na polu edukacji muzycznej otrzymała Paulina Celińska – za autorską koncepcję festiwalu muzyki współczesnej dla dzieci „Mała Warszawska Jesień”, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Ponadto zostaną wręczone nagrody laureatom 57. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda: Jakubowi Szafrańskiemu, Markowi Raczyńskiemu, Wojciechowi Trębickiemu, Michałowi Malcowi oraz Aleksandrze Chmielewskiej.

Zygmunt Krauze: Preludia do „Bukolik” – prawykonanie

Krauze17 września 2016 roku w Szczecinie po raz pierwszy wykonany zostanie nowy utwór Zygmunta Krauzego . Preludia do „Bukolik". Kompozycja powstała na zamówienie Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Tytuł najnowszego utworu Zygmunta Krauzego nie pozostawia najmniejszej wątpliwości co do jego muzycznych inspiracji i powiązań. Komponując Preludia do „Bukolik” autor odwoływał się do muzyki ludowej użytej przez Lutosławskiego. Bukoliki Witolda Lutosławskiego mogą stanowić koncertową całość wraz z Preludiami Zygmunta Krauzego.

Właśnie w takim układzie Preludia do „Bukolik” zostaną wykonane przez International Lutosławski Youth Orchestra pod dyrekcją Ewy Strusińskiej. W partiach solowych wystąpią Katarzyna Budnik-Gałązka (altówka) oraz Andrzej Bauer (wiolonczela).

Koncert ten rozpoczyna cykl jesiennych prawykonań, organizowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W najbliższych miesiącach odbędzie się kilka koncertów, podczas których po raz pierwszy zabrzmią także inne utwory z katalogu PWM. Będą to m.in. kompozycje Mikołaja Góreckiego oraz Agaty Zubel.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://pwm.com.pl/

Projekt badawczy „Dynamiki karier muzyków w obszarze całego środowiska muzycznego"

PRMPolska Rada Muzyczna zaprasza wszystkich przedstawicieli polskiego środowiska muzycznego do udziału w projekcie badawczym „Dynamiki karier muzyków w obszarze całego środowiska muzycznego”.

Polska Rada Muzyczna od roku 2014 prowadzi prace mające na celu polepszenie sytuacji prawnej i socjalnej muzyków w Polsce. Kluczowa dla sukcesu jest dokładna ocena obecnej sytuacji związanej z uprawianiem aktywności muzycznej w naszym kraju. W obliczu braku opracowań w tym zakresie Polska Rada Muzyczna rozpoczęła pionierskie badania Dynamiki karier muzyków w obszarze całego środowiska muzycznego". Badania, prowadzone w latach 2015-2016, są współfinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Obserwatorium Kultury. Celem jest ukazanie dynamiki i zróżnicowania ścieżek kariery muzyków w Polsce, a także wskazanie czynników na nie wpływających, uchwycenie wewnętrznej struktury grupy zawodów muzycznych oraz prześledzenie sytuacji socjalnej osób je wykonujących. Badanie składa się trzech modułów: analiza danych zastanych (dane z GUS, ZKP, STOART, IMiT, itd.); badanie ilościowe (anonimowa ankieta internetowa); badanie jakościowe (zanonimizowane wywiady pogłębione z wybranymi reprezentantami zawodów muzycznych z całej Polski).

Całościowy raport z badania zostanie opublikowany na stronie PRM pod koniec 2016 roku. Jednym z zadań tego raportu jest diagnoza sytuacji społeczno-ekonomicznej osób wykonujących zawody muzyczne oraz zainicjowanie szerokiej dyskusji nad sytuacją socjalną i prawną muzyków prowadzącej do konkretnych rozwiązań systemowych.

Zapraszamy do wypełnienia ankiety: http://www.surveygizmo.com/s3/2749311/BadanieMuzykow

Msza na ponad 1000 wykonawców

Missa 966Missa in honorem Sancti Adalberti to pierwsza polska msza poświęcona św. Wojciechowi i zarazem jedno z nielicznych dzieł w światowej literaturze muzycznej, w którym publiczność staje się współwykonawcą. Prapremiera mszy ku czci św. Wojciecha będzie miała miejsce w Farze Poznańskiej (Bazylika Matki Boskiej Nieustającej Pomocy i św. Marii Magdaleny) 17 września 2016 roku.

To niezwykłe dzieło zostało stworzone z okazji 1050 rocznicy Chrztu Polski przez kompozytora Łukasza Urbaniaka. Missa in honorem Sancti Adalberti jest pierwszą tego typu kompozycją w historii polskiej muzyki: przeznaczona jest na chór, kwintet dęty blaszany, perkusistów i … słuchaczy. Przy tym twórca pozwala artystom i słuchaczom na zamianę ról. Włącza w wykonanie 966-osobową publiczność, powierzając jej istotne zadania muzyczne. Język muzyczny Mszy czerpie z ascezy muzyki średniowiecza i renesansu, jak i najważniejszych zdobyczy muzyki XX wieku. Cofając się o setki lat, kompozytor łączy tradycję (odwołanie do Chrztu Polski i postaci Świętego Wojciecha) z nowoczesnością (współczesne środki wyrazu i instrumentarium). Publiczność będzie uczestniczyć wykonaniu utworu szepcząc, recytując tekst, śpiewając, używając dzwonków, papieru, wody i imitując szumu wiatru.

Dzieło powstało we współpracy ze znakomitymi poznańskimi wykonawcami, realizującymi wiele nieszablonowych przedsięwzięć artystycznych. Prawykonanie odbędzie się pod kierunkiem Bartosza Michałowskiego – dyrygenta Poznańskiego Chóru Kameralnego oraz pomysłodawcy projektu.

Powstanie i prawykonanie dzieła dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://missa966.pl

Muzyczne Pory Roku – Jesień

Jesień20 września 2016 roku o godz. 16.00 w Kościele Ewangelicko-Reformowanym przy Al. Solidarności 76a odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Muzyczne Pory Roku – Jesień”.

Tegoroczny Koncert jest zorganizowany przez Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich i dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Wydarzenia artystyczne". Autorami koncepcji artystycznej wydarzenia są kompozytorzy Sławomir Czarnecki, prezes Oddziału Warszawskiego, oraz Anna Ignatowicz-Glińska, sekretarz Oddziału.

W programie koncertu znalazły się wyłącznie dzieła XXI wieku autorstwa tak znanych kompozytorów, jak Bartosz Kowalski, Jan Oleszkowicz, Dariusz Przybylski, Artur Żuchowski, Aldona Nawrocka, Romuald Twardowski.

Na szczególną uwagę zasługują prawykonania Siesty na trąbkę, skrzypce i wiolonczelę Hanny Kulenty (2016) oraz MarganA na perkusję Anny Ignatowicz-Glińskiej (2016).

Wstęp wolny.

V Festiwal NeoArte - Spektrum Muzyki Nowej

NeoArteW dniach 6-8 października 2016 roku w Gdańsku odbędzie się V Festiwal NeoArte - Spektrum Muzyki Nowej. Piąta odsłona wydarzenia poświęconego muzyce kompozytorów XX i XXI wieku to trzy dni spotkań ze sztuką najnowszą o międzynarodowym wymiarze. Tegorocznej edycji patronuje wybitna postać – polska kompozytorka Joanna Bruzdowicz.

Festiwal prezentuje najciekawsze trendy w muzyce współczesnej, łącząc artystów z różnych kultur i dziedzin. Podczas festiwalu widownia będzie mogła uczestniczyć w trzech koncertach, odbędą się także panele dyskusyjne prowadzone przez kompozytorów i muzyków oraz warsztaty dla studentów kompozycji.

Pierwszego dnia w Ratuszu Staromiejskim zaprezentuje się jeden z najciekawszych europejskich zespołów muzyki współczesnej – Kwadrofonik. Zespół przedstawi program złożony z kompozycji polskich kompozytorów młodego pokolenia (Wojciechowski, Blecharz, Zapała, Laskowski). Drugi dzień to występ trójmiejskiego NeoQuartet we wnętrzach Kolonii Artystów. Trzeciego dnia odbędzie się pierwsze gdańskie wykonanie utworu Four seasons greetings na orkiestrę smyczkową i solistów z muzyką Joanny Bruzdowicz. Ostatni dzień festiwalu i zarazem jego finał został pomyślany jako spektakl multimedialny, o którego wyjątkową atmosferę i atrakcyjność dla widowni zadbają reżyser i aktor teatralny Maciej Konopiński oraz artysta sztuk wizualnych Filip Ignatowicz. Wśród wykonawców partii solowych usłyszymy flecistę Łukasza Długosza, wibrafonistę Dominika Bukowskiego, pianistów Tomasza Jocza i Joannę Żabierek oraz skrzypków Karolinę Piątkowską-Nowicką i Pawła Kapicę. Festiwalową orkiestrą kameralną dyrygować będzie Łukasz Wódecki.

Inicjator i pomysłodawca festiwalu, trójmiejski zespół NeoQuartet na festiwalu wystąpi z polską częścią projektu „Bałtyckie Spektrum Muzyki Nowej”. Muzycy zaprezentują pięć kwartetów smyczkowych napisanych przez kompozytorów z krajów leżących w basenie Morza Bałtyckiego: Helmuta Zapfa (Niemcy), Reia Munakaty (Szwecja), Helenę Tulve (Estonia), Antona Safronova (Rosja), Aleksandra Kościowa (Polska). Przed koncertem odbędzie się panel dyskusyjny z udziałem kompozytorów uczestniczących w projekcie. Koncert zespołu NeoQuartet odbędzie się w ramach trasy Bałtyckie Spektrum Muzyki Nowej.

Więcej informacji – na stronie: www.neoarte.pl

Patronat medialny nad trasą koncertową NeoQuartet objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Prezentacja portalu poświęconego Romanowi Palestrowi

Palester16 września 2016 roku o godz. 16.00 w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego przy ul. Dobrej 56/66 w Sali im. B. Lindego będzie miała miejsce prezentacja portalu poświęconego wybitnemu kompozytorowi Romanowi Palestrowi.

Twórczość Palestra w dzisiejszym polskim życiu muzycznym niemal nie istnieje, co wobec jej wartości artystycznej jest złośliwym paradoksem współczesnej historii Polski. Nie ma jej zresztą również w obrazie muzyki polskiej ostatniego półwiecza, kształtowanym przez koncerty w polskich filharmoniach, przez nagrania płytowe oraz krytykę tych płyt i koncertów, a także przez muzykologię. Tymczasem bezpośrednio po II wojnie światowej Palester był głównym reprezentantem polskiego środowiska muzycznego na forum międzynarodowym, uważano go za najwybitniejszego polskiego kompozytora, widziano w nim nawet następcę Szymanowskiego.

Uruchomienie portalu www.palester.polmic.pl ma na celu przedstawienie w nowatorskiej, atrakcyjnej formie życia i twórczości jednego z wybitnych kompozytorów polskich, a także przywrócenie dorobku Palestra do obiegu i świadomości ludzi zainteresowanych muzyką współczesną. Portal jest kolejnym, realizowanym przez ZKP/POLMIC, serwisem poświęconym kompozytorowi XX wieku.

Spotkanie poprowadzi Piotr Maculewicz, zaś gościem specjalnym będzie prof. dr hab. Zofia Helman, autorka pierwszej monografii Palestra. Wydarzenie, którego organizatorami są Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Biblioteka Uniwersytecka oraz Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego, towarzyszy 59. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Po oficjalnej prezentacji portalu odbędzie się koncert, podczas którego Jakub Tchorzewski wykona utwory fortepianowe Romana Palestra.

Wstęp wolny.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz miasta stołecznego Warszawy.