Polmic - FB

aktualności

Wrocław | „O magnum misterium”: koncert pożegnalny Agnieszki Franków-Żelazny

FrankówTen szczególny wieczór 30 września 2021 o godz. 19.00 na pewno będzie wyjątkowo nastrojowy, a to za sprawą programu koncertu pożegnalnego. Na estradzie Narodowego Forum Muzyki wystąpi dobrze znany wrocławskiej publiczności Chór NFM, kierowany po raz ostatni przez Agnieszkę Franków-Żelazny.

Na repertuar koncertu składają się dzieła bardzo bliskie dyrygentce i wielokrotnie już wykonywane przez chór NFM podczas piętnastoletniej pracy pod jej kierownictwem. Część z nich – jak Ubi Caritas Pawła Łukaszewskiego, Chwali, dusze moja, Gospoda Romualda Twardowskiego, Beatus vir Miłosza Bembinowa czy De profundis Marcina Łukaszewskiego, będące współczesną polską twórczością chóralną do tekstów biblijnych psalmów – została zarejestrowana na płytach Chóru NFM De Profundis (2016) oraz Ubi Caritas (2018).

Początkowy utwór O magnum mysterium hiszpańskiego lekarza a zarazem kompozytora Javiera Busta, zwraca uwagę połączeniem medytacyjnego charakteru z iście hiszpańską, opromienioną słońcem radością. Za główny punkt programu wypada uznać motety chóralne a cappella O Magnum Mysterium Francisa Poulenca, Denn er hat seinen Engeln befohlen Feliksa Mendelssohna oraz graduał Os justi meditabitur sapientiam Antona Brucknera.

Wieczór zakończy powstały specjalnie na zamówienie NFM utwór Jana Krutula do tekstu z biblijnej Pieśni nad Pieśniami.

Agnieszka Frei

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8664 

Poznań | Festiwal Händel 2021

HaendelW dniach 30 września – 3 października 2021 odbędzie się w Poznaniu Festiwal Händel, który będzie na różne sposoby prezentował i oświetlał twórczość tego wielkiego kompozytora: usłyszymy zarówno orkiestrowe fragmenty jego dzieł wokalno-instrumentalnych, utwory kameralne, kantaty, ale także refleksje na temat klawesynowych utworów barokowych skomponowane przez współczesnych polskich kompozytorów – Macieja Prochaskę i Andrzeja Henryka Bączyka.

Festiwal Händlowski istnieje w poznańskim życiu kulturalnym od 2009 roku. W tegorocznej edycji udział wezmą poznańskie zespoły barokowe Accademia dell'Arcadia oraz ContrO, soliści (trębacz Paweł Hulisz, śpiewaczka Anna Werecka-Gryć) oraz młodzi muzycy związani z Poznaniem: organista Kamil Lis i klawesynistka Monika Woźniak. Zaprezentują dzieła Georga Friedricha Händla w takiej formie brzmieniowej, w jakiej przypuszczalnie były wykonywane w XVIII wieku. Wydarzeniem towarzyszącym koncertom będzie panel dyskusyjny, podczas którego zaproszeni prelegenci omawiać będą wątki związane z twórczością i postacią Patrona Festiwalu.

Usłyszymy ponadto utwory współczesnych kompozytorów związanych z` Poznaniem: Tombeau de Mr L. Couperin Macieja Prochaski oraz Cyrkulacje i Fugorytmię Andrzeja Henryka Bączyka.

Festiwal finansowany jest przez Miasto Poznań oraz Marszałka Województwa Wielkopolskiego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Kraków | XIX Festiwal Muzyki Współczesnej „Sacrum Profanum”: „Dojrzałość” – znikająca teraźniejszość

Sacrum ProfanumXIX Festiwal Muzyki Współczesnej „Sacrum Profanum” potrwa od 29 września do 3 października 2021 w Krakowie. XIX edycja Festiwalu odbywa się pod hasłem „Dojrzałość”.

Dojrzałość – to proste hasło skrywa mnogość znaczeń. Festiwal „Sacrum Profanum” przybliży wiele z nich, na przykład w zestawieniu twórczości alternatywno-awangardowego gitarzysty i kompozytora Jima O’Rourke z Igorem Strawińskim czy prezentując najnowszy utwór jednego z najważniejszych współczesnych polskich kompozytorów – Pawła Mykietyna, który w tym roku świętuje 50. urodziny.

Podczas inauguracji odbędzie się premiera Purification – spektaklu Katarzyny Kalwat z muzyką Agaty Zubel. Koncert solowy Martyny Zakrzewskiej zatytułowany „Akordy ezoteryczne” skupi się na twórczości fortepianowej Barbary Buczek, której utwory przez wiele lat uchodziły za niemożliwe do wykonania z racji nagromadzenia trudności wykonawczych i skrajnej różnorodności rytmiczno-fakturalnej. Wspólnie z Ensemble Kompopolex prześledzimy, jak performatyka i konceptualizm zmieniały się na przestrzeni lat, w tym w polskiej twórczości (zabrzmią m. in. kompozycje Marka Chołoniewskiego i Marty Śniady).

Koncertami LEM: Lapidarna Ekspresja Moderny oraz Summa Lemmologiae festiwal „Sacrum Profanum” włącza się również w obchody setnej rocznicy urodzin Stanisława Lema. Przygotowane specjalnie dla Sacrum Profanum dwa programy z premierami kompozycji Andrzeja Karałowa, Zofii Dowgiałło, Cezarego Duchnowskiego i Piotra Peszata wykonają na żywo zespoły proMODERN oraz Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble z sopranistką Joanną Freszel. Koncert Trzy kolory nawiązuje do twórczości i symboliki Krzysztofa Kieślowskiego.

W finale festiwalu zespół Arditti Quartet wykona wyłącznie kompozycje napisane dla zespołu.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Program: http://sacrumprofanum.com/program 

Kraków | Międzypokoleniowa Akademia Muzyczna

SPMK

Czwarta edycja Międzypokoleniowej Akademii Muzycznej w Krakowie to muzyczno-artystyczny uniwersytet trzeciego wieku: w dniach 26 września – 19 grudnia 2021 odbędzie się seria spotkań artystyczno-edukacyjnych obejmujących zarówno klasyczne recitale, koncerty kameralne z muzyka współczesną, jak i prelekcje, spotkania z artystami oraz warsztaty artystyczne.

Międzypokoleniowa Akademia będzie miała miejsce w krakowskiej Willi Decjusza (ul. 28 Lipca 1943, 17a).

Podczas koncertów zabrzmią arcydzieła polskiej literatury kameralnej na trio stroikowe, utwory A. Kątskiego, B. Duranowskiego, S. Szczepanowskiego, W. Żeleńskiego, A. Tansmana, W. Lutosławskiego, A. Szałowskiego, B. Konowalskiego, a także muzyka angielska, francuska, argentyńska i hiszpańska.

Udział w koncertach wezmą: LLLeggioero Woodwind Trio, klarneciści Agnieszka Dąbrowska-Kras, Piotr Lato, pianistki Wioletta Fluda-Tkaczyk i Ewelina Panocha, skrzypkowie Paweł Wajrak i Justyna Dybek-Boczek, altowiolistka Anna Migdał-Chojecka, wiolonczelista Franciszek Pall i kontrabasista Duszan Korczakowski.

Podczas finałowego nadzwyczajnego koncertu świątecznego 19 grudnia pt. „Oblicza pianistyki” Marta Mołodyńska-Wheeler, Anna Duda, Monika Gardoń-Preinl, Ireneusz Boczek, Grzegorz Mania i Piotr Różański zaprezentują aranżacje kolęd w układzie na 4 i 6 rąk.

Wstęp na koncerty jest wolny!

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: https://spmk.com.pl/ 

Toruń | Verdi Gala - 120. rocznica śmierci króla opery Giuseppe Verdiego

TOS„Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze” to projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów i ważnych rocznic z nimi związanych, przypadających na rok 2021. Koncert 26 września o godz. 17.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki poświęcony będzie Giuseppe Verdiemu.

Projekt odwołuje się do takich rocznic, jak 280. rocznica śmierci A. Vivaldiego, 100. rocznica śmierci C. Saint-Saënsa, 50. rocznica śmierci I. Strawińskiego, 230. rocznica śmierci W. A. Mozarta, 110. rocznica śmierci G. Mahlera, 100. rocznica śmierci W. Żeleńskiego oraz 120. rocznica śmierci G. Verdiego.

Giuseppe Verdi jako prekursor muzycznego weryzmu zakładał, iż opera powinna mówić o sprawach dotykających zwykłych ludzi, z ich słabościami, ułomnościami i zanurzeniem w codzienność, ale również, jako gorący patriota odzwierciedlał w swoich dziełach ideały patriotyczne i narodowe. Specjalnie wyselekcjonowane arie, duety i uwertury z najpopularniejszych oper króla opery zabrzmią podczas koncertu „Verdi Gala”. Znakomici, niezwykle utalentowani i już utytułowani soliści Gabriela Gołaszewska oraz Piotr Buszewski gwarantują, że ten koncert będzie niezapomniany. Orkiestrę od pulpitu poprowadzi pierwszy dyrygent gościnny TOS Adam Banaszak.

Wszystkich Melomanów, którzy zakupili bilet na koncert „Verdi Gala”, zapraszamy na półgodzinne spotkanie wprowadzające do koncertu, które rozpocznie się o 16.00 w Sali Kameralnej CKK Jordanki. Poprowadzi je znawca opery Jerzy Snakowski.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://tos.art.pl/ 

Tarnowskie Góry | Cykl koncertowy Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej: „Old & Modern”

CWMK26 września 2021 w Pałacu w Rybnej o godz. 18.00 w ramach cyklu koncertowego Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej odbędzie się II wieczór muzyczny „Old & Modern”.

Duo „Siostry Gajeckie” tworzą bliźniaczki – klawesynistki i pianistki: Hanna Balcerzak i Aleksandra Gajecka-Antosiewicz. Artystki zadebiutowały w 1992 roku, wykonując Koncert podwójny Es-dur W. A. Mozarta. Od tego czasu z powodzeniem występują podczas prestiżowych festiwali w kraju i za granicą. Repertuar duetu obejmuje szereg utworów na klawesyn i fortepian na cztery ręce oraz na dwa klawesyny i na dwa fortepiany.

Podczas koncertu „Old & Modern” artystki przedstawią ciekawie dobrany i rzadko wykonywany repertuar składający się z utworów muzyki dawnej oraz współczesnej. Klawesyn powrócił bowiem do sal koncertowych nie tylko jako symbol przeszłości, ale również jako zwiastun tego, co nowe i nieznane, bo ... zapomniane. Zestawienie dwóch klawesynów (kopii wg Pascala Taskina z XVIII w. oraz modelu współczesnego zbudowanego specjalnie dla Elżbiety Chojnackiej przez Antony'ego Sideya) pozwoli na zapoznanie z bogactwem możliwości brzmieniowych i wyrazowych tych instrumentów.

Podczas koncertu zabrzmią „głosy z przeszłości" w utworach J.S. Bacha, F. Couperina i G. Frescobaldiego, które przeplatać się będą z muzyką XX i XXI wieku: komputerową P. Klimka, instrumentalno-elektroniczną S. Montaque'a, eksperymentalną B. K. Przybylskiego, M. T. Łukaszewskiego i J. Cage'a, minimalistyczno-repetytywną A. Zagajewskiego oraz P.-A. Charpy'ego, łączącego tradycję z nowoczesnością. Ponadto duet prawykona Pieśń wypowiedzianą na dwa klawesyny śląskiego kompozytora Kamila Pawłowskiego.

Wstęp wolny. Obowiązuje rezerwacja miejsc (tel. 32 284 18 37).

Patronat medialny nad cyklem koncertowym sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://bit.ly/2X67PM5 

„Z klasyką przez Polskę”: Urszula Kryger i Paweł Cłapiński

NIMiTW dniach 24–26 września 2021 polska muzyka zabrzmi w wykonaniu jej znakomitych interpretatorów – mezzosopranistki Urszuli Kryger i pianisty Pawła Cłapińskiego – w Centrum Kultury i Bibliotece w Przytyku, w Sali widowiskowej Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Biblioteki Samorządowej w Mogielnicy i w Sanktuarium św. Anny w Smardzewicach. Koncerty odbędą się w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Jedna z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek Urszula Kryger jest profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych konkursach muzycznych, otrzymując wysokie nagrody. W 1995 roku wystąpiła w La Scali z recitalem pieśni Fryderyka Chopina. Rok później z wielkim sukcesem debiutowała na scenie Semper Oper w Dreźnie w operze Kopciuszek G. Rossiniego w partii Angeliny. Występowała z takimi wybitnymi dyrygentami, jak Jan Krenz, Jerzy Semkow, Rafael Frühbeck de Burgos, Sir Colin Davis, Armin Jordan. Szczególną uwagą obdarza muzykę kameralną – jej sztuka interpretacji pieśni łączy w sobie perfekcyjność z niezwykłą naturalnością. Urszula Kryger dokonała wielu nagrań dla rozgłośni radiowych i firm fonograficznych. Paweł Cłapiński, związany z Akademią Muzyczną im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi, jest również korepetytorem w łódzkim Teatrze Wielkim. Niejednokrotnie zdobywał nagrody ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów pianistycznych zarówno jako solista, jak i najlepszy pianista-partner znanych śpiewaków. W latach 2016-2018 był członkiem Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim Opery Narodowej w Warszawie w klasie fortepianu Eytana Pessena.

W wykonaniu artystów podczas najbliższych koncertów usłyszymy najpiękniejsze pieśni Fryderyka Chopina, Władysława Żeleńskiego, a także Vincenza Belliniego, Gioacchina Rossiniego i Giacoma Pucciniego.

Wstęp wolny! Informacja o zaproszeniach – na stronie https://nimit.pl/ 

Sopot | XVII Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat”

MundusDo Sopotu wraca stacjonarnie Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat”! W 17. edycji festiwalu w dniach 22–26 września 2021 weźmie udział 15 chórów z całego świata. Gościem festiwalu będzie tegoroczny zdobywca nagrody „Fryderyk” – zespół Art’n’Voices.

Ze względu na sytuację epidemiczną część konkursowa odbędzie się dwutorowo. Polskie chóry wystąpią podczas przesłuchań na żywo w Kościele Gwiazda Morza. Natomiast chóry zagraniczne wezmą udział w wirtualnej odsłonie festiwalu. W konkursie na żywo staną w szranki chóry z Płocka, Wągrowca, Grudziądza, Wejherowa oraz reprezentanci Trójmiasta. Do konkursu on-line zgłosiło się osiem chórów z całego globu: Białorusi, Brazylii, Chin, Filipin, Meksyku, Słowacji i po raz pierwszy w festiwalu weźmie udział chór z Indonezji.

W ramach festiwalu odbędą się również koncerty towarzyszące w sopockich kościołach, Sopot Centrum oraz w Domu Pomocy Społecznej w Sopocie dla podopiecznych tejże placówki. W programie festiwalu są również dwa koncerty dedykowane Sopotowi z okazji 120. rocznicy nadania praw miejskich w wykonaniu Chóru Festiwalowego Mundus Cantat oraz uczniów Sopockiej Szkoły Muzycznej. Podczas Koncertu Finałowego 25 września w auli Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego wystąpi zespół wokalny Art’n’Voices wykonujący polską muzykę współczesną, który w 2015 roku podczas festiwalu „Mundus Cantat” zdobył nagrodę Grand Prix.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://munduscantat.pl/ 

Białystok | 40. Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2021”

HajnówkaPo raz czterdziesty chóry z całego świata zaprezentują się w Polsce na największym i najbardziej prestiżowym Festiwalu muzyki cerkiewnej. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” w Białymstoku odbędzie się w dniach 21–26 września 2021.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” jest pierwszą imprezą na świecie prezentującą muzykę cerkiewną od początku chrześcijaństwa do czasów współczesnych, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki tworzonej przez polskich kompozytorów. O prestiżowe I nagrody chórzyści walczą w konkursie ocenianym przez jury składające się z najznamienitszych kompozytorów i dyrygentów śpiewu cerkiewnego. Jury od wielu lat przewodniczy Romuald Twardowski, wybitny polski kompozytor i pedagog. Podczas Festiwalu muzykę cerkiewną wykonują chóry bez względu na narodowość i wyznanie – a więc chóry świeckie, wyznawcy prawosławia, katolicy, grekokatolicy, protestanci, muzułmanie, buddyści, wyznawcy judaizmu. Odbywa się on nieprzerwanie od 1982 r.

Do udziału w jubileuszowej edycji Festiwalu zostały zakwalifikowane i zaproszone 32 chóry z 18 krajów Europy, Azji i Afryki. Zwieńczeniem trwającego pięć dni święta muzyki będzie wyjątkowy koncert galowy podczas którego, oprócz laureatów, wystąpi Chór, który w 1982 r. zakończył I edycję Festiwalu tj. Dni Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 1982” – Zespół Muzyki Cerkiewnej ks. Jerzego Szurbaka z udziałem znakomitych solistów, m.in. prof. Jadwigi Rappé. Zespół wystąpi również 19 września w Kościele Najświętszej Bogurodzicy na warszawskim Bemowie w ramach koncertu promującego Festiwal.

Patronat nad Festiwalem objął Związek Kompozytorów Polskich.

Szczegółowy program – na stronie www.festiwal-hajnowka.pl