Polmic - FB

aktualności

Gdańsk | Muzyczne epitafium ku pamięci Pawła Adamowicza

Carillony Gdańska18 stycznia 2019 roku o godz. 14:45 na carillonie kościoła św. Katarzyny Monika Kaźmierczak dokona polskiego prawykonania Epitafium dla Pawła Adamowicza skomponowanego przez Katarzynę Kwiecień-Długosz.

Gdańsk jest jedynym polskim miastem, w którym są trzy czynne carillony koncertowe: dwa znajdują się w wieżach kościoła św. Katarzyny (50 dzwonów) oraz Ratusza Głównego Miasta (37 dzwonów), trzeci – Carillon Mobilny Gdańsk – ma 48 dzwonów. Te wyjątkowe instrumenty są pod nadzorem i opieką Muzeum Gdańska. Właśnie na carillon, dźwięki którego kojarzą się z Gdańskiem, kompozytorka przeznaczyła swój najnowszy utwór.

Katarzyna Kwiecień-Długosz dedykowała Epitafium tragicznie zmarłemu Prezydentowi. Utwór zawiera odniesienia do Gdańska i Pawła Adamowicza (tematy opierają się na dźwiękach a-d-a i g-d-a).

Monika Kaźmierczak, pełniąca funkcję miejskiej carillonistki, zachęciła do wykonania tego niezwykłego utworu carillonistów z całego świata, którzy solidaryzują się z gdańszczanami. Oddadzą hołd Prezydentowi wykonując Epitafium na swoich instrumentach. Utwór ku pamięci prezydenta Pawła Adamowicza został już odegrany na belgijskim Carillonie Pokoju, a 19 stycznia o godz. 11.00 w ramach koncertu z Wieży Dom w Utrechcie kompozycję zagra gdańszczanka Malgorzata Fiebig. W Gdańsku utwór zabrzmi podczas cotygodniowego koncertu na wieży kościoła św. Katarzyny ok. godz. 14.45. Do miejskiej carillonistki dołączą trębacze z zespołu Tubicinatores Gedanenses. Muzycy wykonają również historyczne chorały.

Olsztyn | Mistrzowski recital organowy Tommaso Marii Mazzolettiego

Warmińsko-MazurskaW pierwszym w 2019 roku mistrzowskim recitalu organowym w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej 18 stycznia 2019 roku o godz.19.00 wystąpi znakomity włoski organista Tommaso Maria Mazzoletti.

Artysta urodził się w 1991 roku w Novara. Od dzieciństwa uczył się muzyki – najpierw gry na fortepianie, potem na organach u Alberta Sali, a następnie w Konserwatoriach Muzycznych w Novara i Cuneo. Był m.in. uczniem Massimo Nosettiego w klasie organów i kompozycji. Specjalistyczne studia z zakresu francuskiej muzyki organowej (od romantycznej po współczesną) odbył w Paryżu pod kierunkiem Pierre’a Mea. Włoski repertuar organowy studiował u Emanuele Vianellego, zaś sztuki improwizacji uczył się u Fausto Caporalego. W 2017 roku z tytułem „Master de Concert” ukończył Haute École de Musique de Genève w klasie Alessia Cortiego. W 2014 roku zdobył pierwszą nagrodę w konkursie Award of the Arts w Rzymie. Od 2018 roku jest zastępcą głównego organisty katedry w Lozannie. Ponadto pełni funkcję prezesa stowarzyszenia Orgue en Jeux-la Côte (Mauvernay, Vaud) oraz dyrektora artystycznego festiwalu Orgue en Jeux.

Recital artysta rozpocznie od zaprezentowania Preludium i fugi e-moll BWV 548 Johanna Sebastiana Bacha – jednego z najdłuższych, najbardziej kunsztownych i wirtuozowskich utworów organowych tego kompozytora. Ukłonem z stronę polskiej muzyki organowej będzie wykonanie przez Tommaso M. Mazzolettiego Preludium e-moll Feliksa Nowowiejskiego. Kolejne pozycje repertuarowe recitalu to utwory francuskich kompozytorów Césara Francka i Charlesa Marii Widora. Recital zakończą dzieła twórców włoskich: Marco Enrico Bossiego, Ottorino Respighiego i Pietro Alessandro Yona.

(Piotr Reszczyński)

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/mistrzowskie-recitale-organowe-3/ 

Kielce | Muzyczne wojaże

FSw18 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga odbędzie się prawykonanie Koncertu na flet, fortepian i orkiestrę symfoniczną Mikołaja Majkusiaka.

Muzyczne wojaże rozpoczną się od XIX-wiecznej Rosji, a konkretnie od dzieła Aleksandra Borodina – wybitnego chemika, profesora Akademii Medycznej w Petersburgu i kompozytora. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej po dyrekcją Jacka Rogali wykona programowy obraz symfoniczny W stepach Azji Środkowej Borodina. Autor wprowadza do utworu elementy ilustracyjności, orientalne melodie i motywy rosyjskich pieśni.

Polscy wirtuozi – flecistka Ania Karpowicz i pianista Marek Bracha – prawykonają Koncert na flet, fortepian i orkiestrę symfoniczną Mikołaja Majkusiaka, który został zamówiony przez Filharmonię Świętokrzyską w ramach programu MKiDN „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Jest to pięcioczęściowa kompozycja zróżnicowana rytmicznie i, jak zwraca uwagę w komentarzu autor, oprócz wirtuozerii solistów „bardzo ważnym aspektem brzmienia kompozycji jest specyficzna orkiestracja utworu, wykorzystująca towarzyszące solistom kameralne grupy instrumentów, które wchodzą w skład orkiestry symfonicznej”.

Jako ostatni tego wieczoru zabrzmi jeszcze jeden utwór programowy: Symfonia „Z Nowego Świata" Antonina Dvořáka.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/press/press_18.01.19.html 

Gorzów | Koncert kameralny „Do trzech razy sztuka”

FG18 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Gorzowskiej zabrzmi muzyka Aleksandra Tansmana podczas koncertu pt. „Do trzech razy sztuka”.

Ten koncert to okazja, by posłuchać jednego z najciekawszych zestawień brzmieniowych w muzyce kameralnej, jakim jest klasyczne trio stroikowe (d’anches). Program skomponowany został tak, by pokazać bogactwo możliwości oboju, klarnetu i fagotu. Złożyły się na niego utwory różne pod względem stylu, charakteru i nastroju.

III Divertimento KV 439b (ok. 1783) pochodzi ze zbioru 5 Divertimentos, którego autorstwo, choć do końca niepotwierdzone, za sprawą typowych dla stylu Mozarta elementów przypisywane jest właśnie jemu. Utwór noszący cechy wykwintnej kameralnej muzyki komnatowej skrzy się pogodnym nastrojem, a poprzez mistrzowsko napisane partie instrumentów dętych – zachwyca wysmakowaną harmonią i kolorystycznym wyrafinowaniem. Pozostałe kompozycje to trzy różne odsłony nurtu neoklasycystycznego I połowy ubiegłego wieku. Są nimi: taneczny i pełen wdzięku utwór Cinq Pieces en Trio (1935) francuskiego twórcy Jacquesa Iberta, nastrojowa i liryczna Suita na trio stroikowe (1949) Aleksandra Tansmana oraz ujmujący swobodą i wyobraźnią Divertissement (1927) na obój, klarnet i fagot czeskiego twórcy Erwina Schulhoffa.

Urszula Śliwińska

Informacja o biletach – na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1204/2019-01-18/19:00 

Warszawa | Oddźwięki. Nowa muzyka polska – retrospekcje

Oddźwięki 17 stycznia 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce drugi koncert z cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” (godz. 19:00), podczas którego Orkiestra Sinfonia Varsovia przypomni sylwetki i dzieła Mieczysława Wajnberga oraz Grażyny Bacewicz. Organizatorzy zapraszają także na spotkanie z bliskimi kompozytorów o godz. 18.00.

Drugi koncert cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” stanowi programowy kontrapunkt wobec pozostałych wydarzeń, wypełnionych prawykonaniami utworów, zamówionych przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia. Tym razem muzycy sięgną do kompozycji z lat 40. ubiegłego stulecia, aby pokazać szerszy kontekst historyczny nowej muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem okresu II wojny światowej, oraz zobrazować zmiany, jakie zaszły od tamtego czasu. Pretekstem do tej muzycznej retrospekcji są dwie wyjątkowe rocznice.

W tym roku Mieczysław Wajnberg obchodziłby swoje 100. urodziny. Jego Koncert wiolonczelowy op. 43 zabrzmi w interpretacji Marcela Markowskiego, cenionego solisty, kameralisty, a także lidera grupy wiolonczel Sinfonii Varsovii. Utwór ten pochodzi z okresu, kiedy Wajnberg po ucieczce z Warszawy układał swoje nowe życie na emigracji w ZSRR. Śmierć bliskich, prześladowania ze względu na żydowskie pochodzenie i groza wojny znalazły wyraźne odbicie w muzyce pisanej przez niego w tym czasie. W wielu trudnych momentach pomagał mu wydatnie Dymitr Szostakowicz, który żywił ogromne uznanie wobec twórczości Wajnberga. Tego wieczoru zabrzmi również klasycyzująca i lekka IX Symfonia Es-dur rosyjskiego twórcy polskiego pochodzenia.

Ponadto w dzień koncertu minie równo 50 lat od śmierci najwybitniejszej polskiej kompozytorki Grażyny Bacewicz. Podczas koncertu muzycy pod batutą Fuada Ibrahimova wykonają jej Uwerturę na orkiestrę symfoniczną. Ta żywiołowa miniatura powstała w 1944 roku, a swoje prawykonanie miała rok później, na pierwszym powojennym Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie.

Aby lepiej poznać losy tych trzech twórców organizatorzy zapraszają godzinę przed koncertem (18:00) na spotkanie z gośćmi specjalnymi. Andrei Ustinov, wybitny muzykolog i popularyzator twórczości Wajnberga w Rosji, oraz Joanna Sendłak, pisarka i wnuczka Grażyny Bacewicz, opowiedzą o swoich wspomnieniach związanych z kompozytorami. Spotkanie poprowadzi Aleksander Laskowski.

Orkiestra Sinfonia Varsovia

Patronem medialnym cyklu jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Wrocław | Sonety miłosne

NFMPierwsze w nowym roku spotkanie z literaturą pieśniarską 17 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 Narodowe Forum Muzyki poświęci jednemu z najważniejszych uczuć towarzyszących człowiekowi przez całe życie – miłości.

Ta zaś niejedno ma imię, o czym przekonamy się, słuchając utworów wokalnych napisanych w XX i XXI stuleciu i powstałych w oparciu o ponadczasowe dzieła literackie, które wykonają Joanna Dobrakowska (mezzosopran), Tobias Greenhalgh (baryton) i pianista Marcin Kozieł.

W pierwszej dekadzie XX wieku Ralph Vaughan Williams zainteresował się poezją Dantego Gabriela Rossettiego, której urokowi uległ również m.in. Claude Debussy. W ten sposób powstał cykl The House of Life, zawierający aż sześć pieśni poruszających tematykę miłości. Miłość jest również głównym tematem urokliwych pieśni Ludomiła Rogowskiego, stworzonych do słów polskiego poety przełomu XIX i XX stulecia – Stanisława Długosza. Ludomir Rogowski uczęszczał do klasy kompozycji Zygmunta Noskowskiego – Profesora, u którego kształcili się również Karol Szymanowski i Grzegorz Fitelberg. W przeciwieństwie do swoich słynnych kolegów Rogowski nie cieszył się początkowo zbytnim uznaniem krytyki i publiczności. Jego niemal zapomniana twórczość ostatnimi czasy zyskuje jednak kolejnych sympatyków – zarówno wśród słuchaczy, jak i wykonawców – zaprzeczając w ten sposób opinii przedwojennej krytyki.

Poezją niejednokrotnie inspirował się również Einojuhani Rautavaara, uznawany dziś za drugiego po Jeanie Sibeliusie najbardziej wyrazistego twórcę fińskiego. Wśród pieśni kompozytora odnajdujemy muzyczne opracowanie trzech sonetów Williama Szekspira. W finale tego koncertu publiczność NFM będzie miała szansę jako pierwsza w Polsce usłyszeć wyjątkowe Sonnets from Neruda Geoffreya Gordona – cykl sześciu pieśni do tekstów autorstwa chilijskiego noblisty Pabla Nerudy.

(Agnieszka Frei)

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6647 

Łódź | Uroczysta inauguracja obchodów roku Grażyny Bacewicz

AM LodzŁódzka Akademia Muzyczna 17 stycznia 2019 roku o godz. 18.00 zaprasza na uroczystą inaugurację roku Grażyny Bacewicz w 110. rocznicę urodzin i 50. rocznicę śmierci patronki uczelni.

To ważne wydarzenie dla społeczności akademickiej uświetni Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ Akademii Muzycznej w Łodzi pod batutą Łukasza Błaszczyka, wykonując utwory kompozytorki (Koncert i Divertimento na orkiestrę smyczkową). Na scenie zaprezentują się także studentki specjalności rytmika w choreografii przygotowanej do Divertimenta. Uroczystość dopełni projekcja filmu dokumentalnego o życiu i twórczości Grażyny Bacewicz.

Grażyna Bacewicz – wybitna kompozytorka i skrzypaczka – pierwsze lekcje pobierała w łódzkim Konserwatorium Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej. Po wojnie krótko wykładała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej – dzisiejszej Akademii Muzycznej, która w roku 1999 przyjęła imię Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów. Inauguracja rozpocznie rok pełen wydarzeń związanych z patronką, między innymi 2. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy, 6. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski (Grazyna Bacewicz International Composer Competition Lodz Poland) oraz wydanie specjalnej publikacji Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Łodzi.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Piotr Mika

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2019/153332-uroczysta-inauguracja-obchodow-roku-grazyny-bacewicz 

Katowice | Dni Mieczysława Wajnberga

NOSPRW roku setnej rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na cykl poświęconych mu koncertów, które odbędą się w dniach 17–27 stycznia 2019 roku.

22 symfonie, w tym siedem wokalno-instrumentalnych, 8 oper, 17 kwartetów smyczkowych, koncerty, sonaty, kantaty, pieśni – tak różnorodny i wielki jest dorobek artystyczny Mieczysława Wajnberga. Był on kompozytorem „z trzech światów”: polskim artystą żydowskiego pochodzenia, emigrantem na stałe osiadłym w Związku Radzieckim, uczniem Józefa Turczyńskiego i Wasilija Zołotariowa, przyjacielem Dymitra Szostakowicza i Mścisława Rostropowicza. Cudem ocalały świadek historii wyznawał ideę humanizmu, jako jedynej recepty na uzdrowienie ogarniętego szaleństwem XX stulecia.

Dni Mieczysława Wajnberga, którego setna rocznica urodzin mija 8 grudnia, to wyjątkowy czas celebracji twórczości tego twórcy. Wysłuchamy dzieł kompozytora w znakomitych interpretacjach, w tym samego Linusa Rotha (koncert finałowy 27 stycznia), z inicjatywy którego powstało Międzynarodowe Towarzystwo im. Mieczysława Weinberga. Cykl poświęcony jego pamięci zainauguruje 17 stycznia koncert z serii „NOSPR kameralnie”. 18 stycznia zabrzmi Fantazja na wiolonczelę i orkiestrę Wajnberga, którą wraz z orkiestrą NOSPR pod batutą Jamiego Phillipsa wykona uznany wiolonczelista młodego pokolenia Marcin Zdunik. Muzyka patrona cyklu znalazła się również w programie koncertu Kwartetu Śląskiego i Michała Francuza. 20 stycznia usłyszymy Pieśni dziecięce op. 13 Wajnberga, które wraz z triem wykona polska sopranistka Joanna Freszel. Na koncercie z serii „Środa Młodych”, włączonym w obchody, będziemy mogli podziwiać młodych artystów, którzy wykonają I Sonatę C-dur i II Sonatę g-moll na wiolonczelę i fortepian autorstwa Wajnberga. 24 stycznia muzyka patrona ponownie zagości w programie koncertu „NOSPR kameralnie”. Dzieła Wajnberga w interpretacji AUKSO, Jadwigi Kotnowskiej i Andrzeja Cieplińskiego pod batutą Marka Mosia wypełnią swym brzmieniem salę koncertową 26 stycznia.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Gdańsk | 9. Dni Muzyki Nowej

Dni Muzyki NowejW dniach 16–20 stycznia 2019 roku w gdańskim Klubie Żak odbędzie się festiwal 9. Dni Muzyki Nowej.

Dni Muzyki Nowej, organizowane przez Klub Żak, stawiają sobie za cel prezentowanie muzyki nieszablonowej. Festiwal chce pokazywać szerokie spektrum sceny eksperymentalnej, muzyki współczesnej i awangardowej. Muzykę nową definiuje jako taką, która szuka nowych rozwiązań na polu formalnym i treściowym, przez specyfikę kompozycji, wykorzystanych instrumentów, ale też pomysłów jak łączyć ze sobą różne, często nie przystające do siebie stylistyki. Program 9. Dni Muzyki Nowej jest wyborem najciekawszych, zdaniem organizatorów, zjawisk wpisujących się w te kryteria. W Klubie Żak pojawią się wykonawcy tworzący pomiędzy granicami muzyki współczesnej, kameralnej, elektronicznej, jazzowej i ambient. W jednym miejscu można będzie usłyszeć muzykę, której naturalnym środowiskiem prezentacji są zarówno sale koncertowe i filharmonie, jak i offowe kluby czy alternatywne festiwale.

Podczas tegorocznej edycji Neoquartet zaprezentuje utwory na kwartet smyczkowy, fortepian, pianino i elektronikę Sebastiana Zawadzkiego, utrzymane w minimalistycznej, tonalnej konwencji. 18 stycznia wystąpi Ensemble Kompopolex – zespół wrocławskiego kompozytora Jacka Sotomskiego, eksperymentującego z formą, konceptami i multimediami. Swoje utwory zaprezentuje także wiolonczelistka, kompozytorka i aranżerka Resina (Karolina Rec) – absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej zaliczana dziś do grona najbardziej interesujących twórczyń współczesnej kameralistyki. Warto zaznaczyć, że Dni Muzyki Nowej będą pierwszą okazją do zaprezentowania się przed polską publicznością dla japońskiej śpiewaczki Hatis Noit, niemieckiego pianisty Martina Kohlstedta i włoskiego duetu Luton.

Szczegółowy program – na stronie https://klubzak.com.pl/koncerty.html