Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Koncert muzyki chóralnej z okazji 40. rocznicy inauguracji pontyfikatu Jana Pawła II

FNTowarzystwo Przyjaciół Fundacji Jana Pawła II w Warszawie zaprasza wszystkich na uroczysty koncert muzyki chóralnej z okazji 40. rocznicy inauguracji pontyfikatu Jana Pawła II, który odbędzie się 23 października 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej.

Wybór kardynała Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową w październiku 1978 roku zaowocował istnym wysypem okolicznościowych kompozycji. Najbardziej skalę wydarzenia podkreśla fakt, że twórcy w sposób bardzo spektakularny sięgnęli po teksty religijne.

Utwory wybrane do programu koncertu październikowego ukazują różnorodność twórczości o tematyce religijnej z ostatnich ponad 120 lat. Swoistą prostotą emanują pieśni religijne na chór mieszany Henryka Mikołaja Góreckiego, pisane m.in. w połowie lat 80-tych XX wieku. Ukończona w 2012 roku Missa brevis Krzysztofa Pendereckiego plasuje się na antypodach jego monumentalnych, wokalno-instrumentalnych fresków. Delikatna i prosta – napisana została tak, by mógł ją wykonać zarówno chór dziecięcy, jak i chór męski. W obsadzie Psalmów Charlesa Ivesa (tworzonych na przełomie XIX i XX w.) głosom wokalnym towarzyszą organy, dzwony bądź instrumenty perkusyjne. Także Te Deum łotewskiego kompozytora Rihardsa Dubry – jedno z najważniejszych jego dzieł – wykorzystuje podobną obsadę wykonawczą, wzbogaconą jeszcze o saksofon i waltornię.

Utwory zaprezentują Chór Filharmonii Narodowej, Chór Dziecięcy "Artos" im. Władysława Skoraczewskiego i Muzycy Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego, a także organiści ​Emanuel Bączkowski i Jakub Pankowiak.

Zamówienia na bilety przyjmują: Towarzystwo Przyjaciół Fundacji Jana Pawła II – mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz kasy Filharmonii Narodowej.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie Filharmonii.

Warszawa | Ogólnopolska konferencja naukowa „Wybitni polscy dyrygenci”: Henryk Czyż

UMFCWydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz Katedra Dyrygentury Symfoniczno-Operowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zapraszają do udziału w trzeciej edycji ogólnopolskiej konferencji z cyklu „Wybitni polscy dyrygenci”, która odbędzie się 22 października 2018 roku w Nowej Sali Senatu UMFC.

Konferencja będzie poświęcona życiu oraz działalności artystycznej, pedagogicznej i popularyzatorskiej prof. Henryka Czyża. Celem konferencji jest ukazanie bogatej, wieloaspektowej działalności profesora, wieloletniego pedagoga warszawskiej uczelni. W szerokim kręgu zagadnień znajdują się przede wszystkim:

- działalność dyrygencka, w tym preferencje repertuarowe, charakterystyka interpretacji, dokonania na gruncie promowania polskiej muzyki współczesnej, współpraca z instytucjami w Polsce i na świecie, z uwzględnieniem funkcji kierowniczych, dokonania fonograficzne;

- spuścizna kompozytorska, m. in. szczególne dokonania na gruncie opery, dzieła orkiestrowe i kameralne, twórczość filmowa i rozrywkowa;

- działalność pedagogiczna na wyższych uczelniach muzycznych w Krakowie i Warszawie;

działalność popularyzatorska, ze szczególnym uwzględnieniem programów telewizyjnych;

- działalność literacka.

Udział w konferencji wezmą m. in. prof. dr hab. Krystyna Juszyńska, dr hab. Maja Metelska, dr Iwona Świdnicka, dr Jarosław Praszczałek, dr Rafał Janiak. Zostaną zaprezentowane fragmenty programów telewizyjnych Nie taki diabeł straszny z archiwów TVP oraz takie utwory Henryka Czyża, jak Etiuda jazzowa na kwartet smyczkowy i Canzona di barocco w wersji na kwintet smyczkowy.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Elbląg | W fortepianowym świecie Krzysztofa Książka

EOK21 października 2018 roku o godz. 18:00 w Sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu będzie miał miejsce koncert „Krzysztof Książek – dżentelmen fortepianu”.

Pierwsze skrzypce zagra…fortepian – tak jednym zdaniem można opisać październikowy koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. Kameraliści wystąpią bowiem w towarzystwie Krzysztofa Książka – jednego z najzdolniejszych polskich pianistów młodego pokolenia. Artysty, który lubi, jak stwierdził w jednym z wywiadów, „korespondować na fortepianie z kompozytorami”.

Tym razem EOK i zaproszony gość będą „korespondować” między innymi z Fryderykiem Chopinem, Samuelem Barberem i Leošem Janáčkiem. Zabrzmią m. in. Chopinowski Koncert fortepianowy e-moll op.11, którego prawykonaniem Chopin pożegnał się z Polską w 1830 roku, a także Sinfonietta „Time is ticking” Macieja Bałenkowskiego.

Muzycy zagrają pod czujnym okiem Mateusza Rusowicza – rezydenta Orkiestry w sezonie 2018/2019, który współpracował dotychczas m.in. z Markiem Mosiem, Arturem Zagajewskim i Rudhigerem Bohnem. Słowo do publiczności wygłosi zaś niezawodny Jarosław Praszczałek.

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Dyrygent-rezydent 2018/2019”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu

Tychy | XVII Śląska Jesień Gitarowa – światowo, regionalnie, koncertowo i warsztatowo

SJGŚwiatowa czołówka klasycznych gitarzystów i po raz pierwszy aż trzy orkiestry: NOSPR, AUKSO i {oh!} Orkiestra Historyczna, a także prapremierowe wykonania dwóch koncertów gitarowych, które powstały z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości przez RP oraz inspirujące wydarzenia dodatkowe dla każdego – tak wygląda XVII edycja Śląskiej Jesieni Gitarowej, która potrwa od 21 do 27 października 2018 roku.

Wyjątkowy tydzień z gitarą klasyczną w tle rozpocznie koncert w Sali Koncertowej NOSPR w Katowicach z Marcinem Dyllą i Łukaszem Kuropaczewskim, najwybitniejszymi polskimi gitarzystami naszych czasów. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmi Arioso e furioso Mikołaja Góreckiego – koncertu gitarowego napisanego w roku 2014 specjalnie dla Festiwalu. Następnie przeniesiemy się do Tychów, gdzie w Mediatece przez siedem kolejnych dni będziemy mieli okazję poznać muzykę z Europy i świata w wykonaniu wirtuozów gitary – usłyszymy Brasil Guitar Duo z Brazylii i European Guitar Quartet (Chorwacja, Czechy, Niemcy), w mistrzowskich koncertach zagrają: Marko Topchii (Ukraina), Bireli Lagrene i Cyprien N'tsaï (Francja), Francesco Buzzurro (Włochy), Dávid Adorján (Niemcy) oraz Avi Avital i Chen Reiss (Izrael). Wyjątkowości XVII Śląskiej Jesieni Gitarowej nadają prapremierowe wykonania dwóch koncertów gitarowych: Clarice Assad i Marka Pasiecznego – kompozycji na światowym poziomie napisanych specjalnie na potrzeby festiwalu, w których z łatwością doszukamy się polskich, podhalańskich etnicznych inspiracji.

Część koncertową Festiwalu uzupełni cały wachlarz wydarzeń towarzyszących. Odbędzie się sesja naukowo-artystyczna „Gitara w Polsce wczoraj – dziś – jutro” i spotkanie z włoskim lutnikiem Gabriele Lodi, fundatorem gitary koncertowej, jednej z nagród w ramach Międzynarodowego Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego dla adeptów gitary do 30 roku życia, odbywającego się w ramach Śląskiej Jesieni Gitarowej. Praktyczną część zapewnią warsztaty wokalne z Clarice Assad oraz lekcje mistrzowskie prowadzone przez jurorów Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego. Nie zabraknie okazji do wspominania minionych edycji Festiwalu dzięki wystawie fotografii Ireneusza Kaźmierczaka, dokumentującego to cykliczne święto gitary na przestrzeni lat.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://guitar.tychy.pl/pl/ 

Warszawa | Teatr Wielki – Opera Narodowa: Głosy Gór

TW-ON21 października 2018 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert „Głosy Gór”, podczas którego zabrzmi muzyka Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara.

Podobno góra z górą się nie zejdzie… Po raz 9. Opera Narodowa udowadnia, że to nieprawda! Na muzycznych szczytach podczas koncertu spotykają się takie osobistości, jak Dawid Lubowicz, Sebastian Karpiel-Bułecka i Janusz Olejniczak – kierownik muzyczny przedsięwzięcia. Folklor góralskiego pejzażu odmalowywany jest tu dzięki muzyce Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara i Mateusza Smoczyńskiego. Wszystko wzbogacone jest dodatkowo nowoczesnymi brzmieniami drum&bass oraz jazzu, to z kolei dzięki obecności Jana Smoczyńskiego, Jana Młynarskiego i Michała Barańskiego.

Na jednej scenie wystąpią Atom String Quartet, Kwartet góralski Sebastiana Karpiela Bułecki i Neo String Quartet pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka. Pomysłodawcami koncertu są dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej Waldemar Dąbrowski, pianista Janusz Olejniczak i producent z firmy 2T Vision Promotion Jolanta Trykacz. 14 listopada artyści zdobędą także górę gór – po raz pierwszy wystąpią w Carnegie Hall w Nowym Jorku!

Informacja o biletach – na stronie https://teatrwielki.pl

Koncerty dla Gdańszczan: premiera „Francesco” Zygmunta Krauze

40021 października 2018 roku o godz. 16.30 we franciszkańskim kościele Św. Trójcy w Gdańsku w ramach cyklu „Koncerty dla Gdańszczan” odbędzie się światowa prapremiera kantaty Francesco Zygmunta Krauze - jednego z najwybitniejszych współcześnie żyjących polskich kompozytorów. Utwór powstał, aby uczcić obchody 400-lecia powstania wielkich organów barokowych w kościele Św. Trójcy w Gdańsku.

Obchody Jubileuszu 400-lecia powstania wielkich barokowych organów we franciszkańskim kościele Św. Trójcy w Gdańsku powoli dobiegają końca. Przedostatnim akcentem będzie koncert w ramach cyklu „Koncerty dla Gdańszczan” z nowymi kompozycjami współczesnych kompozytorów napisanymi specjalnie na ten instrument. Będą to kantata Francesco Zygmunta Krauze oparta na tekstach Św. Franciszka oraz Boskiej Komedii Dante Alighieriego na zespół instrumentów dawnych, chór kameralny, organy koncertujące, a także Prayer na syntezator i organy Piotra Jędrzejczyka oraz Brzmienia 2 na fagot i organy Andrzeja Szadejko. Całość programu koncertowego dopełnią fragmenty Missa Brevis na 8-głosowy chór a cappella Andrzeja Szadejko oraz premiera Songs of trumpets Emila Miszka i Pawła Hulisza.

Wykonawcami koncertu będą: Goldberg Baroque Ensemble, Chór Kameralny 441 Hz, Tubicinatores Gedanenses, Alina Ratkowska, Anna Wilczewska – dyrygenci, Andrzej Szadejko – organy, dyrekcja artystyczna, Piotr Jędrzejczyk – syntezator, Leszek Wachnik – fagot barokowy. W trakcie koncertu będą rozdawane ostatnie certyfikaty dla patronów piszczałek organowych. Koncert został objęty patronatem honorowym Ministra Prowincjalnego Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych o. Jana Maciejowskiego.

Koncert dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie” realizowanego przez instytut Muzyki i Tańca oraz Samorządu Województwa Pomorskiego.

Warszawa | Jubileusz Chóru Polskiego Radia

PRFundacja Rozwoju Sztuki Sonoris oraz Program 2 Polskiego Radia zapraszają 21 października 2018 roku o godz. 18.00 do Studia Lutosławskiego na koncert z okazji Jubileuszu 70-lecia Chóru Polskiego Radia.

Chór Polskiego Radia to jeden z najstarszych, profesjonalnych zespołów wokalnych w Polsce. Założony został przez słynnego w latach powojennych dyrygenta i kompozytora Jerzego Gerta w październiku 1948 roku. Poza działalnością koncertową zespół uczestniczy w licznych nagraniach archiwalnych dla Polskiego Radia, a także nagraniach płytowych dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych. Na przestrzeni tych 70. lat Chór Polskiego Radia dokonał również wielu prawykonań dzieł najwybitniejszych, współczesnych kompozytorów polskich, między innymi Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego czy Wojciecha Kilara.

Równie niezwykle zapowiadają się dwa październikowe koncerty galowe, będące kulminacyjnym punktem roku jubileuszowego Chóru Polskiego Radia: 21 października w Warszawie oraz 22 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków. W programie uroczystych wieczorów rozbrzmiewać będzie polska muzyka dawna, XIX-wieczna oraz współczesna. Na szczególną uwagę zasługują utwory Mikołaja Gomółki – Chór Polskiego Radia jest bowiem obecnie w trakcie nagrań wszystkich 150 psalmów tego kompozytora. W przeddzień obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki przypomniane zostaną jego urokliwe Litanie Ostrobramskie. Program uzupełnią dzieła wokalne świętującego 85. urodziny Krzysztofa Pendereckiego. Chór Polskiego Radia wystąpi pod dyrekcją Marii Piotrowskiej–Bogaleckiej. W koncercie wezmą udział również harfistka Agnieszka Budzińska–Bennett, lutnista Ziv Braha, perkusista Tomasz Sobaniec, sopranistka Ewa Biegas, alcistka Ewa Marciniec, tenor Tomasz Piluchowski, bas Łukasz Konieczny oraz Wrocławska Orkiestra Barokowa.

Dodatkowe informacje – na stronie https://fundacjasonoris.org

Gdańsk | Koncert Papieski. Elegia, wokalizy i divertimenta

Koncert Papieski20 października 2018 roku o godz. 19:00 w Archikatedrze Oliwskiej będzie miał miejsce Koncert Papieski w wykonaniu Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Massimiliano Caldiego.

Program koncertu papieskiego, zaproponowanego przez doskonale znanego gdańskim melomanom włoskiego kapelmistrza Massimiliano Caldiego, pełniącego funkcję pierwszego dyrygenta gościnnego Filharmoników Bałtyckich, jest w tym roku bardzo różnorodny. Złożą się nań głownie krótkie utwory polskich kompozytorów o elegijnym, śpiewnym charakterze, a także dwa efektowne divertimenta pochodzące z zupełnie odmiennych epok, ale utrzymane w podobnym nastroju.

Na początek powstałe w ostatnich latach XVIII wieku Divertimento arystokraty i kompozytora amatora Michała Radziwiłła. Pochodząca z 2000 roku Elegia na trąbkę armeńskiego kompozytora Arutuniana (znanego ze świetnego koncertu na trąbkę) wprowadzi nutę głębokiej zadumy. A potem muzyka genialnych Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego i Wojciecha Kilara, przedzielona utworem Hymnos gdańskiego puzonisty i kompozytora Tadeusza Kassaka i energetycznym Divertimentem najwybitniejszej polskiej kompozytorki XX wieku Grażyny Bacewicz.

Solistą w Elegii Arutuniana będzie pierwszy trębacz Filharmoników Bałtyckich – Janusz Szadowiak, a w Wokalizie Kilara i Pieśni Roksany usłyszymy absolwentkę gdańskiej Akademii Muzycznej, zwyciężczynię Konkursu im. Ady Sari w Nowym Sączu Agnieszkę Tomaszewską.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonia.gda.pl

„Samson i Dalila” z Elīną Garančą i Roberto Alagną z The Metropolitan Opera 20 października na żywo w kinach

MetNowa inscenizacja opery Camille’a Saint-Saënsa Samson i Dalila otworzyła we wrześniu sezon 2018–19 w The Metropolitan Opera, a teraz 20 października pojawia się na ekranach kin na całym świecie w cyklu transmisji „The Met: Live in HD”. Transmisja w warszawskim Kinie Praha odbędzie się o godz. 18:35.

Biblijna opowieść o hebrajskim siłaczu Samsonie i filistyńskiej uwodzicielce Dalili inspirowała wielu twórców. Dzieło Camille’a Saint-Saënsa jest jej najbardziej znaną muzyczną interpretacją, a jednocześnie jedyną operą kompozytora, która regularnie pojawia się na scenach świata. Dalila, przedstawicielka pokonanego przez Hebrajczyków plemienia, kusząc Samsona swoim pięknem i miłością, najpierw wydobywa od niego tajemnicę jego nadprzyrodzonej siły ukrytej w jego długich włosach, a potem pozbawia go jej przez ich obcięcie. Romantyzm muzyki Saint-Saënsa łączy się z wczesnym impresjonizmem dzięki nowatorskiej instrumentacji dzieła.

W głównych rolach wystąpią Elīna Garanča jako zmysłowa Dalila, filistyńska piękność, i Roberto Alagna jako izraelski przywódca, siłacz Samson. Francuski bas-baryton Laurent Naouri będzie Arcykapłanem, baryton z Azerbejdżanu Elchin Azizov wystąpi w barytonowej partii Abimeleka, a bas Dmitry Belosselskiy wcieli się w Starego Żyda. Dyryguje Sir Mark Elder. Przedstawienie w języku oryginału (francuskim) z polskimi napisami potrwa około 3 godzin.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z The Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl