polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
SuperSam +1: Mark Feldman i Piotr Mełech
4 maja 2018, Warszawa
Polska kameralistyka XX wieku
9 maja 2018, Warszawa
32. „Warszawskie Spotkania Muzyczne”
12-19 maja 2018, Warszawa
IV Małopolska Akademia Talentów
1–8 lipca 2018, Łącko

aktualności

„Kopciuszek” Jules’a Masseneta 28 kwietnia w kinach na żywo z Met

MetSezon 2017/2018 transmisji z The Metropolitan Opera zakończy 28 kwietnia Kopciuszek Jules’a Masseneta. Transmisja opery HD LIVE z Nowego Jorku odbędzie się w Kinie Praha o godz. 18.35.

Ktoś policzył, że istnieje około 700 wersji historii o dziewczynie-sierocie gnębionej przez macochę i złe siostry. Do najpopularniejszych na gruncie europejskim należy oczywiście baśń Charlesa Perraulta z tomu Bajki babci Gąski. Na jej podstawie powstały późniejsze opracowania wątku dla dzieci, a także Kopciuszek baletowy do muzyki Prokofiewa i operowe, m.in. Rossiniego i Julesa Masseneta. To ostatnie dzieło miało swoją prapremierę w 1899 roku w Opéra-Comique w Paryżu. Opera odniosła ogromny sukces, bo była grana ponad 50 razy tylko w pierwszym sezonie prezentacji.

Poetycka opowieść o biednej dziewczynie zyskała w inscenizacji Laurenta Pelly fantazyjną oprawę scenograficzną i została przeniesiona do świata książek dla dzieci. Gwiazdą tego przedstawienia będzie amerykańska mezzosopranistka Joyce DiDonato. Wystąpią również: Alice Coote jako Książę z Bajki, Stephanie Blythe jako zła macocha i Laurent Naouri jako ojciec Kopciuszka. Wróżką będzie Kathleen Kim. Dyryguje Bertrand de Billy.

Zakończenie obecnego sezonu pokazów na żywo nie oznacza rozstania z nowojorską sceną aż do października. Zanim rozpocznie się kolejny sezon (2018/2019), widzów na całym świecie czekają tradycyjnie już letnio-jesienne powtórki najbardziej wartościowych spektakli Met z minionych lat. Dwie letnio-jesienne powtórki Met postanowiła poświęcić pamięci zmarłego niedawno barytona Dmitrija Hvorostovsky’ego. W repertuarze pojawi się Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego (2007) oraz Trubadur Giuseppe Verdiego (2015) z jego udziałem.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronach: http://www.kinopraha.pl oraz http://new.nazywowkinach.pl/met-in-hd 

Elbląg | Muzyczna ofensywa w argentyńskich rytmach

eokPodobno „do tanga trzeba dwojga”. Czy na pewno? Przeczy temu tercet, który 13 maja 2018 roku po raz kolejny zagra z Elbląską Orkiestrą Kameralną w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu o godz. 18.00.

Tango Attack wraz z Elbląską Orkiestrą Kameralną zabierze melomanów w podróż do Buenos Aires – miasta, które stanowi inspirację dla wielbicieli tanga na całym świecie. Dzięki temu słuchacze poznają wielokulturowy świat argentyńskiej stolicy. Wczują się w atmosferę roztańczonych i wypełnionych kolorowymi muralami portowych uliczek.

W repertuarze nie zabraknie największych przebojów tanga argentyńskiego (Cumparsita, El Choclo, Por una Cabeza). Pojawią się kompozycje Astora Piazzolii, jednej z najważniejszych postaci w historii tego gatunku (np. Muerte del Angel, Otono Porteno, Libertango) oraz utwory autorskie, w tym Lejdistango Hadriana Filipa Tabęckiego.

Przewodnikami po meandrach południowoamerykańskiej muzyki będą wybitni instrumentaliści, łączący tradycję z nowoczesnymi eksperymentami brzmieniowymi. Hadrian Filip Tąbecki (fortepian) to wszechstronnie uzdolniony kompozytor i aranżer. Współpracował m.in. z Michałem Bajorem, a jego utwory znalazły się na płytach Jose Cury, Jacka Bończyka oraz Mieczysława Szcześniaka. Piotr Malicki (gitara) wyspecjalizował się w grze w kameralnych składach; fascynują go argentyńskie rytmy. Z kolei Grzegorza Bożewicza (bandoneon) krytycy cenią jako interpretatora muzyki argentyńskiej, greckiej, irlandzkiej, francuskiej, a także barokowej i współczesnej.

Koncert objęty programem „Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!”. Koordynatorem programu jest Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: www.eok.elblag.eu

Warszawa | Polska kameralistyka XX wieku

UMFC9 maja 2018 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert w ramach cyklu „Środa na Okólniku” pt. „Polska kameralistyka XX wieku”.

Udział w koncercie wezmą znakomici artyści: skrzypek Janusz Wawrowski, wiolonczelista Jakub Dubik i pianista Grzegorz Skrobiński. W ich interpretacji usłyszymy rzadko wykonywane dzieła Andrzeja Panufnika, Mieczysława Wajnberga oraz należących do grupy kompozytorów Młodej Polski Ludomira Różyckiego i Karola Szymanowskiego: Rapsodię op. 33 na trio fortepianowe i Taniec z baletu Harnasie w opracowaniu Pawła Kochańskiego.

Trio fortepianowe Andrzej Panufnik stworzył jeszcze przed II wojną światową. Podczas prapremiery partię fortepianu wykonał Mieczysław Wajnberg. Mimo, iż partytura utworu spłonęła w czasie wojny, kompozytor odtworzył ją z pamięci. Utwór dedykowany matce kompozytora nawiązuje formalnie do wzorców klasycznych. Kompozycja samego Wajnberga również zabrzmi podczas koncertu: Janusz Wawrowski i Grzegorz Skrobiński zaprezentują Sonatinę na skrzypce i fortepian, która została napisana przez Wajnberga podczas moskiewskiego okresu twórczości w 1949 roku.

Jednym z najbardziej interesujących punktów programu będzie prawykonanie III Sonatiny Norberta Paleja – polskiego kompozytora mieszkającego obecnie w Kanadzie, wykładowcy na Uniwersytecie Torontońskim, dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Współczesnej w Toronto.

Na koncerty z cyklu „Środa na Okólniku” obowiązują bilety w cenie 15 zł, które można zakupić od 26 kwietnia w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00 – 19.00) oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Mazowsze w Koronie” dla Niepodległej

mTegoroczny piętnasty sezon cyklu „Mazowsze w Koronie”, organizowanego przez Mazowiecki Instytut Kultury i partnerów z Mazowsza, będzie związany z obchodami jubileuszu 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Inauguracja cyklu odbędzie się 3 maja 2018 roku o godz. 18:00 w Konkatedrze w Sokołowie Podlaskim.

Podczas inauguracji cyklu wystąpią znakomici artyści: orkiestra Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza, która świętuje w tym roku dwudziestolecie swojej artystycznej działalności, oraz pianista Karol Radziwonowicz. Muzycy wykonają dzieła Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina, Witolda Lutosławskiego i Wojciecha Kilara. Ten sam program orkiestra zaprezentuje podczas kolejnego koncertu 6 maja o godz. 19:00 w Bazylice Mniejszej pw. Wniebowzięcia NMP w Węgrowie.

Patriotyczne akcenty obecne były w festiwalu „Mazowsze w Koronie” od początku jego istnienia. Pierwsza edycja projektu upamiętniała 475. rocznicę inkorporacji Księstwa Mazowieckiego do Korony Królestwa Polskiego. Nie mogło ich zabraknąć w jubileuszowym roku 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Na wszystkich jedenastu koncertach rozbrzmiewać będzie polska muzyka, w dużej mierze autorstwa kompozytorów tworzących w okresie 1918–2018. Finałowy koncert „Raduj się Matko, Polsko!” odbędzie się 11 listopada.

Tradycją festiwalu jest współpraca głównego organizatora – Mazowieckiego Instytutu Kultury – z lokalnymi partnerami z terenu województwa mazowieckiego. Współorganizatorami koncertu inaugurującego cykl są: Burmistrz Sokołowa Podlaskiego, Sokołowski Ośrodek Kultury i Parafia Rzymskokatolicka pw. Niepokalanego Serca NMP w Sokołowie Podlaskim. Koncert w Węgrowie współorganizują: Miasto Węgrów, Węgrowski Ośrodek Kultury, Parafia Rzymskokatolicka pw. Wniebowzięcia NMP w Węgrowie.

Wstęp na koncerty w ramach cyklu jest wolny. Szczegóły na stronie internetowej www.mazowszewkoronie.pl 

XIV Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat Sopot”

mcXIV edycja Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat Sopot” potrwa w tym roku od 28 kwietnia do 20 maja 2018. W ramach festiwalu obok wydarzeń konkursowych, odbywających się w Sopocie, zorganizowano również cykl „Gdańskie Koncerty Towarzyszące”, który rozpoczyna się już 21 kwietnia.

Organizatorami Festiwalu obok Fundacji Mundus Cantat są Miasto Sopot oraz Bałtycka Agencja Artystyczna BART. Patronatem honorowym obejmują wydarzenie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk oraz Jego Magnificencja prof. dr hab. Maciej Sobczak – Rektor Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

W tym roku, w związku z obchodami stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości, organizatorzy festiwalu kładą duży nacisk na muzyczne akcenty polskie. W programie festiwalu znajdują się koncerty wielu znakomitych artystów z Polski, a na koncertach rozbrzmiewać będzie polska muzyka, w tym utwory współczesnych polskich kompozytorów: Anny Rocławskiej-Musiałczyk i Marka Raczyńskiego. Na Gali Finałowej usłyszymy Gaude Mater Polonia w wykonaniu chórów z całego świata, a nowopowstała specjalna kategoria muzyczna polega na wykonaniu pieśni współczesnego, kaszubskiego kompozytora. Tymi działaniami „Mundus Cantat” będzie promować kulturę polską na arenie międzynarodowej. Gośćmi festiwalu będą Chór mieszany Kor Som Helst z Kristiansand (Norwegia), który odwiedzi Trójmiasto pod koniec kwietnia, oraz Chór Szkoły Dla Dziewcząt z Bruton (Wielka Brytania), którego koncerty odbędą się w lipcu.

„Mundus Cantat” to również wysokiej rangi konkurs umożliwiający twórczy dialog między chórzystami z Polski i z zagranicy. Organizatorzy zapraszają chóry dorosłe, seniorów, akademickie oraz dziecięco-młodzieżowe, aby rywalizowały w kilku kategoriach muzycznych: muzyka sakralna, świecka (w tym folklor) oraz gospel, jazz, spirituals. Ponadto w programie Festiwalu znajdą się koncerty z udziałem wyjątkowych chórów z krajów takich, jak Białoruś, Łotwa, Szwecja i Ukraina oraz liczna reprezentacja polskich chórów z Leszna, Lęborka, Koszalina, Gdańska, Opola, Sopotu i Wejherowa, które pokażą odmienność swojej kultury oraz zaprezentują swoje techniki wykonawcze.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://munduscantat.pl/ 

Warszawa | Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

si28 kwietnia 2018 roku w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego o godz. 19.00 będzie miał miejsce koncert, podczas którego w wykonaniu Bomsori Kim i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zabrzmi m. in. II Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego.

Dwa utwory z programu kwietniowego koncertu – Krzysztofa Pendereckiego i Feliksa Mendelssohna – dopełnione są ciekawymi podtytułami zdradzającymi pewne intencje ich twórców. Takie podtytuły często bywają dopisane przez późniejszych edytorów, nie zawsze zgodnie z wolą autorów, w tych jednak przypadkach pochodzą od nich samych.

Symfonia „Szkocka” Feliksa Mendelssohna jest jego artystyczną odpowiedzią na ogrom wrażeń, jakie chłonął podczas długiej letniej podróży po Szkocji w 1829 roku. Zrodzone wówczas pomysły dojrzewały bardzo długo, bo dopiero po kilkunastu latach ukończył dzieło, na którego kartach znajdziemy dźwiękową reminiscencję wizyty w zrujnowanej kaplicy pałacu Holyrood w Edynburgu, echa skocznych ludowych melodii w wesołym scherzu czy wzruszającą (domniemaną) „modlitwę królowej Marii Stuart” w cytacie z własnego opracowania Ave Maria Mendelssohna.

Z kolei podtytuł II Koncertu skrzypcowego Krzysztofa Pendereckiego, skomponowanego w 1996 roku dla wspaniałej Anne-Sophie Mutter, tak objaśnił sam kompozytor (rozmowa z Jakubem Haufą, 2007) w bardzo ciekawej wypowiedzi dającej – dość przecież rzadki – wgląd w proces twórczy: „II Koncert skrzypcowy «Metamorfozy» powstawał w dwóch etapach. A ponieważ Koncert podlegał zmianom, dlatego tytuł «Metamorfozy» wydał mi się słuszny, adekwatny. Nie byłem przekonany do mojej pierwszej koncepcji, wydawało mi się, że nie jest to jeszcze to, co chciałbym napisać. [...] ważne tematy pojawiają się ciągle, ale właśnie w metamorfozie, czyli że za każdym razem są inaczej potraktowane: w innej instrumentacji, w innym charakterze, ale te czołowe tematy występują w Koncercie od początku aż do końca. […] Zauważyłem w trakcie gry Anne-Sophie Mutter, że w tym Koncercie nie ma zbyt wielu lirycznych momentów. Nie była to jej sugestia, jednak już po tym spotkaniu pomyślałem, że trzeba rozszerzyć Koncert o różne tematy liryczne, aby nie był on tylko takim wirtuozowskim dziełem. Potem dokonałem retuszy i pojawiły się tam te tzw. drugie tematy”.

W Warszawie to bardzo interesujące dzieło, skrzące się wirtuozerią, ale też zachwycające liryzmem nowych, „odmienionych” tematów zabrzmi w wykonaniu genialnej południowokoreańskiej wiolinistki Bomsori Kim, łączącej olśniewającą technikę ze wspaniałą muzykalnością i głębią interpretacji. Jest tryumfatorką wielu prestiżowych konkursów, a polska publiczność pamięta ją zwłaszcza z roku 2016, gdy zajęła drugie miejsce na XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Koncert poprowadzi Łukasz Borowicz.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl 

Katowice | Polska muzyka za mało znana: tria Karola Lipińskiego

NOSPR28 kwietnia 2018 roku o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Polska muzyka za mało znana”, podczas którego zabrzmią tria Karola Lipińskiego.

Karol Lipiński zrobił w XIX wieku zawrotną karierę. W Wiedniu poznał Luisa Spohra, w Piacenzy w 1818 roku wystąpił na koncercie z Nicolo Paganinim tocząc niejako bitwę o miano najlepszego, w Paryżu koncert pomógł mu zorganizować Fryderyk Chopin. Od 1839 roku przebywał w Dreźnie, gdzie został koncertmistrzem Kapeli Królewskiej. Tam koncertował z Franzem Lisztem, współpracował z Richardem Wagnerem, przyjaźnił się z Robertem Schumannem. Karol Lipiński jako jeden z pierwszych przed Fryderykiem Chopinem utorował drogę do światowego uznania polskiej szkoły wykonawczej.

Podczas koncertu kwietniowego tria A-dur op. 12 i g-moll op. 8 na 2 skrzypiec i wiolonczelę Karola Lipińskiego zaprezentują absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: skrzypkowie Voytek Proniewicz i Adam Roszkowski oraz wiolonczelista i kompozytor Jan Roszkowski.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie NOSPR.

Łódź | Koncert symfoniczny dla uczczenia przewodnictwa Bułgarii w Unii Europejskiej

FLKoncert symfoniczny 27 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina będzie okazją nie tylko do wysłuchania utworów nieczęsto pojawiających się w filharmonicznych repertuarach (w tym jednej łódzkiej prapremiery), ale również uczczenia przewodnictwa Bułgarii w Unii Europejskiej.

Przed nami łódzka premiera odkrytego kilka lat temu Koncertu fortepianowego h-moll Maurycego Moszkowskiego. Ten niemiecko-polsko-żydowski pianista (ur. 1854 we Wrocławiu) skomponował kilkaset wirtuozowskich utworów na fortepian. Cenili je i grywali chętnie znani soliści, m.in. Ignacy Jan Paderewski. Prócz etiud Moszkowskiego najczęściej wykonuje się Koncert fortepianowy E-dur, jak sądzono, jedyny. Okazało się jednak, że istnieje wcześniejszy. Z łódzkimi filharmonikami zaprezentują go bułgarscy artyści – pianista Ludmil Angelov, doskonały interpretator utworów Fryderyka Chopina, i dyrygent Vladimir Kiradjiev. Tak więc zapowiada się wydarzenie o wysokiej randze artystycznej.

Podczas tego koncertu, organizowanego dla uczczenia przewodnictwa Bułgarii w UE, zabrzmi też Suita bułgarska Pancho Vladigerova, spokrewnionego ze znaną rodziną Pasternaków. Program koncertu dopełniają Polskie melodie Mieczysława Wajnberga, urodzonego w Warszawie kompozytora pochodzenia żydowskiego, od 1939 roku zamieszkałego w ZSRR.

Spotkanie przedkoncertowe o godz. 18.15 poprowadzi Piotr Matwiejczuk.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl

Katowice | Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska

n25 kwietnia 2018 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice (ul. Ligonia 29) odbędzie się koncert z cyklu „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”.

W drugim koncercie cyklu „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”, organizowanym w Katowicach przez Instytucję Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” wystąpi Messages Quartet, który postrzegany jest w ostatnich latach jako jeden z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych. W 2015 roku zdobył II Nagrodę, Srebrny Medal oraz Nagrodę Specjalną za interpretację kwartetu Dymitra Szostakowicza na II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Płowdiw w Bułgarii. Został również laureatem Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, dzięki któremu ukazała się debiutancka płyta zespołu zawierająca nagranie kwartetów smyczkowych Szymona Laksa. Członkinie Messages Quartet są absolwentkami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończyły także studia solistyczne oraz klasy mistrzowskie w czołowych uczelniach europejskich (Paryż, Bruksela, Wiedeń, Stuttgart). Obecnie, obok działalności koncertowej, są wykładowcami w akademiach muzycznych w Katowicach oraz w Krakowie.

Można powiedzieć, że w duszy Messages Quartet gra muzyka polska, skoro wśród swoich priorytetów repertuarowych postrzega polską muzykę kameralną, zwłaszcza tę mniej znaną, oraz dzieła współczesne. Odzwierciedla to program koncertu w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice. Znalazł się w nim III Kwartet smyczkowy „Na polskie tematy ludowe” (1945) Szymona Laksa, zarejestrowany na dedykowanej mu płycie, cenny dla polskiej muzyki kameralnej I kwartet smyczkowy (~1839) Stanisława Moniuszki oraz II kwartet smyczkowy „Messages” (1980) Andrzeja Panufnika, nawiązujący do nazwy – wizytówki zespołu.

Bezpłatne wejściówki na kwietniowy koncert dostępne są w biurze IPiUM Silesia (Katowice, pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20).

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl