Polmic - FB

aktualności

Warszawa | X Festiwal „Era Schaeffera”

EraJuż 10. raz czeka nas niezwykłe spotkanie z twórczością Bogusława Schaeffera. Jubileuszowa edycja Festiwalu odbędzie się 29 września 2018 roku o godz. 19.00 w Domu Kultury Kadr w Warszawie.

Wydarzenie nazwane „Erą Schaeffera” od nazwiska Mistrza – wszechstronnego twórcy, artysty określanego mianem Leonarda da Vinci XXI wieku – doczekało się swojego dziesięciolecia. Organizowany nieprzerwanie przez dekadę Festiwal jest zakotwiczony w Warszawie, ale skupia artystów z całego świata. To odbywające się cyklicznie wydarzenie jest przybliżeniem twórczości polskiego artysty, spotkaniem z artystami różnych dziedzin muzyki, teatru, filmu oraz performance’u.

„10. edycja Ery Schaeffera to 10 lat w świecie Bogusława Schaeffera zamknięte w multimedialno-muzyczno-aktorską opowieść sięgającą do tego, co wydarzyło się przez minione lata oraz tego co Tu i Teraz. Z okazji dziesięciolecia Festiwalu zapraszamy widzów na nieprzewidywalne i zaskakujące wydarzenie przypominające Artystów związanych z Erą Schaeffera przez minione lata i świeżo przyglądające się Sobie i Swojej Kondycji w kontekście otaczającej Nas Rzeczywistości. Kumulacja zdarzeń i zderzenia Artystycznych Indywidualności w jednej przestrzeni - nigdy Nienazwanej i Niedookreślonej do końca – zawsze otwartej i inspirującej." – mówi reżyserujący po raz dziesiąty Erę Schaeffera Maciej Sobociński.

10. edycję „Ery Schaeffera” tworzą m.in. tacy muzycy, jak Olga Szwajgier, Michał Urbaniak, Andy Ninvalle, Artur Dutkiewicz, Marcin Wyrostek i Corazon. Gościem specjalnym wydarzenia będzie prof. Richard Demarco – promotor Tadeusza Kantora w latach 1970., założyciel Fringe Festiwalu w Edynburgu, Ambasador Prof. Schaeffera w krajach anglojęzycznych.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://aureaporta.eu/festiwal-era-schaeffera-10-edycja/ 

Wrocław | Międzynarodowy Festiwal Klarnetowy Clarimania 2018

ClarimaniaW dniach 27-29 września 2018 roku Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu będzie gospodarzem Międzynarodowego Festiwalu Klarnetowego Clarimania 2018.

Clarimania jest jednym z największych polskich festiwali poświęconych instrumentom dętym drewnianym. Kilka wrześniowych dni obfitować będzie w koncerty (codziennie, godz. 19.00, Sala Koncertowa AMKL, wstęp wolny!), lekcje mistrzowskie, wykłady z udziałem najznakomitszych muzyków oraz wystawy.

Podczas uroczystej inauguracji festiwalu z udziałem solistów i Radomskiej Orkiestry Kameralnej zabrzmią utwory kompozytorów fali Nowego Romantyzmu: Beniamina Baczewskiego, Łukasza Wosia, Dawida Pajdzika, Alesa Pavlorka. Wystąpią Roman Widaszek, Grzegorz Wieczorek, Andrzej Wojciechowski, Paweł Krauzowicz, Adam Eljasiński, Jean-Marc Fessard, a także saksofonistka Magdalena Jakubska-Szymiec oraz altowiolistka Aleksandra Demowska-Madejska.

Wydarzeniem specjalnym będzie Dzień Polski, a jego program zakłada prezentację dorobku Polskiej Szkoły Klarnetowej i jej najwybitniejszych przedstawicieli, ze szczególnym nastawieniem na promocję polskiej literatury na instrumenty dęte – wciąż mało znanej szerszej publiczności i nieobecnej w programach sal koncertowych. W tym kontekście obecność na Clarimanii Łukasza Wosia – kompozytora, który swoje serce oddał „dęciakom” – cieszy szczególnie.

W ostatnim dniu festiwalu po raz pierwszy w Polsce wystąpią: Wonkak Kim (Korea Południowa), Riccardo Crocilla (Włochy), Maureen Hurd (USA), Nicholas Cox (Wielka Brytania) oraz Wesley Ferreira (Kanada). Festiwal zamknie Pierre Genisson, jeden najwybitniejszych klarnecistów młodego pokolenia, któremu towarzyszył będzie Zemlinsky Quartet.

Szczegółowe informacje na www.clarimania.pl 

Bydgoszcz | Muzyka w Willi Blumwego

MuzykaW dniach 27 września – 13 grudnia 2018 roku odbędzie się Festiwal muzyczny „Muzyka w Willi Blumwego” w Bydgoszczy.

Historyczna nazwa budynku zajmowanego obecnie przez Polskie Radio PiK w Bydgoszczy - Willa Wilhelma Blumwego zainspirowała do nazwania jej imieniem całego cyklu. Ten historyczny, edukacyjny i informacyjny walor siedziby Polskiego Radia w Bydgoszczy będzie miał również swoje odbicie w realizacji projektu. Wszystkie koncerty są nagrywane i retransmitowane w poniedziałki po koncertach w audycji „Salon klasyczny” Polskiego Radia PiK.

W ramach Festiwalu odbędzie się pięć koncertów. Podczas Inauguracji New Music Quartet wykona utwory genialnych polskich kompozytorów: K. Szymanowskiego, A. Panufnika i K. Pendereckiego. W październiku wystąpi skrzypaczka Joanna Kreft i bydgoski zespół muzyki dawnej. 11 listopada turecki pianista Ferhat Çan Büyük zaprezentuje utwory F. Chopina, zaś 24 listopada w wykonaniu Herbert Piano Trio i Sekstetu wokalnego „Sigma" najnowszy utwór Sz. Godziemba-Trytka Elegia na odejście atramentu, lampy, pióra do słów Z. Herberta. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” Instytutu Muzyki i Tańca oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Podczas koncertu finałowego 13 grudnia Kamila Abrahamowicz-Szlempo i Michał Szlempo wykonają kolędy w autorskich jazzowych aranżacjach.

Wydarzenie organizowane jest przez Fundację im. Piotra Orawskiego i współfinansowane ze środków miasta Bydgoszcz oraz Instytutu Muzyki i Tańca. Partnerem jest Polskie Radio PiK w Bydgoszczy oraz Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

ZOBACZ: strona wydarzenia na FB 

Warszawa | Electro/Impro Night

WJKoło Młodych Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na koncerty Electro/Impro Night, będące imprezami towarzyszącymi 61. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Pierwszy z nich odbędzie się 26 września o g. 22.30 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, a drugi – 28 września o g. 22.30 w Sali Koncertowej im. Józefa Elsnera w Domu Studenckim „Dziekanka”.

Koncerty wypełni muzyka twórców młodego pokolenia, takich jak: Monika Szpyrka, Michał Janocha, Paweł Malinowski, Tomasz Bauć, Julian Gołosz, Mateusz Śmigasiewicz, Rafał Ryterski, Michał Lazar, Przemek Kunda, Piotr Bednarczyk, Grzegorz Łapiński, Paweł Kwapiński, Izabela Smelczyńska.

W programie – utwory wykorzystujące elementy elektroniki i improwizacji. Ponadto po raz pierwszy wykonane zostaną utwory nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim im. Zygmunta Mycielskiego: Strumień 11 Tomasza Baucia oraz The Piano Dance Pawła Kwapińskiego.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: http://www.warszawska-jesien.art.pl/wj2018/home_2018

 

Białystok | Polski Teatr Tańca

OiFPPolski Teatr Tańca z Poznania zagości na scenie kameralnej Opery i Filharmonii Podlaskiej 26 września 2018 roku o godz. 19.00.

Zespół zaprezentuje spektakl taneczny pt. Niech żywi grzebią umarłych. Spektakl jest efektem współpracy duetu artystycznego: choreografki prof. Aleksandry Dziurosz, pomysłodawczyni i dyrektor Warszawskiego Teatru Tańca, dyrektor Warsaw Dance Days, obecnie zastępcy dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca, oraz reżysera teatralnego Tomasza Szczepanka. Autorką muzyki elektronicznej, która stanowi warstwę dźwiękową spektaklu jest Aldona Nawrocka, kompozytorka, improwizatorka i pianistka.

Inspiracją dla twórców spektaklu „Niech żywi grzebią umarłych” Polskiego Teatru Tańca była tradycja romantyczna, przede wszystkim „Dziady” Adama Mickiewicza. Na scenie pojawią się wszyscy tancerze PTT, w czarno-białych kostiumach, po czym jeden zniknie. Tancerze, a z nimi widzowie, zmierzą się z pytaniami o nasze postawy wobec ostatecznego końca. Jak radzimy sobie z faktem śmierci na poziomie emocjonalnym, religijnym, moralnym? Jak wyglądają i przebiegają rytuały żałoby? Jak zachować zmarłych w pamięci, jednocześnie pozwalając im odejść? Jak przezwyciężyć ból po stracie, znaleźć oparcie w żywych?

Produkcję spektaklu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena dla tańca 2018”.

Informacja o biletach – na stronie https://oifp.eu

Warszawa | Urodziny fonografu

ISPANW dniach 25–26 września 2018 roku w Instytucie Sztuki PAN (Warszawa, ul. Długa 28) odbędzie się sesja naukowa „Fonografia dla muzyki i nauki: historia, relacje, współczesność”.

Wydarzenie, odbywające się z okazji 140 rocznicy wynalezienia fonografu, organizowane jest przez Samodzielne Koło Muzykologów przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, Sekcję Fonotek Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich i Zbiory Fonograficzne Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk.

Referaty wygłoszą m. in. tacy znani muzykolodzy, jak prof. dr hab. Irena Poniatowska (Narodowy Instytut Fryderyka Chopina), dr Weronika Grozdew-Kołacińska (z-ca kierownika Zakładu Muzykologii IS PAN), Jacek Jackowski (kierownik Zbiorów Fonograficznych IS PAN), dr Arleta Nawrocka-Wysocka (Instytut Sztuki PAN), dr Katarzyna Janczewska-Sołomko (Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków), Jan Popis (Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków), dr Mariusz Pucia (Uniwersytet Opolski), dr Kinga Strycharz-Bogacz (Katolicki Uniwersytet Lubelski), dr Marcin Konik (NIFC), dr Małgorzata Polańska (Firma Fonograficzna DUX) i dr Mieczysław Kominek, prezes Związku Kompozytorów Polskich, który wygłosi referat pt. Niemuzykalny Edison.

W trakcie sesji odbędzie się prezentacja fonografów z kolekcji Jerzego Gogacza.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.ispan.pl/pl/fonografia-dla-muzyki-i-nauki 

Lublin | VII Międzynarodowy Festiwal – „Andrzej Nikodemowicz – czas i dźwięk"

NikodemowiczTowarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego zaprasza na 12. edycję Międzynarodowego Festiwalu „Andrzej Nikodemowicz – czas i dźwięk". Wydarzenie potrwa od 22 września do 6 października 2018 roku.

Festiwal wpisuje dzieło Andrzeja Nikodemowicza, jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki sakralnej, w bogaty kontekst muzyki wszech czasów. To obraz muzyki emanującej pięknem brzmienia, duchowością, z doskonale słyszalnym historycznym continuum, nawiązaniem do najwartościowszych zjawisk w dziejach muzyki świata. Festiwal służy promocji polskiego i światowego dziedzictwa kultury, edukacji społecznej „w stronę sztuki”, formacji duchowej i dobrych obyczajów. Wśród wykonywanej muzyki szczególne miejsce będą zajmować utwory Honorowego Obywatela Miasta Lublina – Profesora Andrzeja Nikodemowicza.

Na Festiwal złożą się: inauguracyjny nadzwyczajny recital fortepianowy Mei Yi Foo, recital na skrzypce solo Marty Magdaleny Lelek, Nadzwyczajny recital fortepianowy z okazji 75. rocznicy urodzin Krzysztofa Meyera w wykonaniu Marka Szlezera, Koncert wokalno-instrumentalny „Sacrum i profanum” w Kościele pw. Świętej Rodziny z udziałem Zespołu Smyczkowego Filharmonii Lubelskiej, Chóru Filharmonii i chóru „Lutnia Lubelska", dwa koncerty kameralne oraz Finałowy koncert w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. H. Wieniawskiego pod dyrekcją Zygmunta Rycherta. Usłyszymy dzieła takich wybitnych kompozytorów polskich, jak Krzysztof Meyer, Krzysztof Penderecki i Karol Szymanowski. W klimat utworów prezentowanych podczas festiwalu wprowadzi Teresa Księska-Falger.

Szczegółowy program – na stronie: https://wieniawski.lublin.pl/vi-miedzynarodowy-festiwal/ 

Częstochowa | XII Festiwal Wiolinistyczny im. Bronisława Hubermana

FC74. sezon artystyczny Filharmonii Częstochowskiej rozpoczyna się XII Festiwalem Wiolinistycznym im. Bronisława Hubermana, który odbędzie się w dniach 22-28 września 2018 roku.

Festiwal zainicjowany w 1997 roku stanowi syntezę i kontynuację dwóch częstochowskich festiwali: Jeunesses Musicales oraz Festiwalu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz, a jednocześnie promuje Częstochowę jako miejsce urodzenia jednego z najwybitniejszych skrzypków XX wieku – Bronisława Hubermana, założyciela i patrona Narodowej Filharmonii Izraela. Impreza ta w swojej formule obejmuje recitale mistrzowskie, koncerty kameralne i symfoniczne. Festiwal umożliwia prezentację wielkich dzieł w wykonaniu uznanych artystów oraz promuje młodych uzdolnionych muzyków.

12. edycja Festiwalu to siedem niezwykłych, zróżnicowanych stylem i charakterem wydarzeń koncertowych. Koncerty inauguracyjny i finałowy to popisy światowej sławy skrzypków, którzy wystąpią z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej. Gwiazdą pierwszego będzie Shlomo Mintz. Z kolei finałowy koncert uświetni Roby Lakatos z programem „Szalone skrzypce i muzyka świata”. Ponadto podczas 12. Festiwalu Hubermanowskiego odbędzie się recital Aleksandry Szwejkowskiej promujący płytę Pieśń o Ziemi. Artystka wykona kompozycje K. Szymanowskiego, G. Bacewicz, Sz. Laksa, B. Kaszuby, R. Palestra, J. Łuciuka i R. Twardowskiego. Podczas koncertu kameralnego 27 września Diverso String Quartet i Huberman Piano Trio zaprezentują utwory R. Padlewskiego, A. Tansmana, F. Chopina w transkrypcji B. Hubermana i A. Panufnika.

Szczegółowy program – na stronie: https://www.filharmonia.com.pl

61. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

WJ61. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” odbędzie się w dniach 21–29 września 2018 roku. W 100 lecie polskiej niepodległości Festiwal bada relacje muzyki współczesnej z rozpoznawaną przez nią rzeczywistością.

Program tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” jest obramowany słowami Ignacego Jana Paderewskiego i Józefa Piłsudskiego w kompozycji tekstowo-dźwiękowej Rafała Augustyna i Cezarego Duchnowskiego na inaugurację Festiwalu i w finale Louisa Andriessena De Staat (Republika) – legendarnym traktatem o państwie i władzy z tekstami z Państwa platońskiego. Utwory, spektakle muzyczne, teatr dźwięku, intermedia, elektronika, instrumenty tradycyjne i nowe, improwizacja, instalacje oraz film. Po raz trzeci „Warszawska Jesień Klubowo”, po raz ósmy „Mała Warszawska Jesień”. Jak zawsze spotkania z kompozytorami, po raz drugi warsztaty dla młodych kompozytorów i audycje radia internetowego. Wśród kilkudziesięciu utworów Festiwalu kilkanaście premier i zamówień festiwalowych, wśród nich utwory Michała Nejtka, Aleksandra Nowaka, Anny Zawadzkiej-Gołosz, Rafała Ryterskiego, Krzysztofa Wołka, Wojciecha Błażejczyka, Mateusza Ryczka, Zbigniewa Bargielskiego i Piotra Tabakiernika.

Utwory zaprezentują: Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod kierunkiem Etienne’a Siebensa, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej poprowadzona przez Wiktora Kociubana, Klangforum Wien pod dyrekcją Titusa Engela, orkiestra EWCM i Rüdiger Bohn, Orkiestra Muzyki Nowej i Szymon Bywalec, Ensemble Recherche, Black Page Orchestra, Spółdzielnia Muzyczna, Kwartludium oraz proMODERN.

Więcej: http://www.warszawska-jesien.art.pl