polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
Premiera płyty "Pieśń o ziemi: polska muzyka skrzypcowa"
13 kwietnia 2018
30. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich
14–22 kwietnia 2018, Kraków
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych
15-21 kwietnia 2018, Nowy Sącz
32. „Warszawskie Spotkania Muzyczne”
12-19 maja 2018, Warszawa
IV Małopolska Akademia Talentów
1–8 lipca 2018, Łącko

aktualności

XIV Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat Sopot”

mcXIV edycja Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat Sopot” potrwa w tym roku od 28 kwietnia do 20 maja 2018. W ramach festiwalu obok wydarzeń konkursowych, odbywających się w Sopocie, zorganizowano również cykl „Gdańskie Koncerty Towarzyszące”, który rozpoczyna się już 21 kwietnia.

Organizatorami Festiwalu obok Fundacji Mundus Cantat są Miasto Sopot oraz Bałtycka Agencja Artystyczna BART. Patronatem honorowym obejmują wydarzenie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk oraz Jego Magnificencja prof. dr hab. Maciej Sobczak – Rektor Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

W tym roku, w związku z obchodami stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości, organizatorzy festiwalu kładą duży nacisk na muzyczne akcenty polskie. W programie festiwalu znajdują się koncerty wielu znakomitych artystów z Polski, a na koncertach rozbrzmiewać będzie polska muzyka, w tym utwory współczesnych polskich kompozytorów: Anny Rocławskiej-Musiałczyk i Marka Raczyńskiego. Na Gali Finałowej usłyszymy Gaude Mater Polonia w wykonaniu chórów z całego świata, a nowopowstała specjalna kategoria muzyczna polega na wykonaniu pieśni współczesnego, kaszubskiego kompozytora. Tymi działaniami „Mundus Cantat” będzie promować kulturę polską na arenie międzynarodowej. Gośćmi festiwalu będą Chór mieszany Kor Som Helst z Kristiansand (Norwegia), który odwiedzi Trójmiasto pod koniec kwietnia, oraz Chór Szkoły Dla Dziewcząt z Bruton (Wielka Brytania), którego koncerty odbędą się w lipcu.

„Mundus Cantat” to również wysokiej rangi konkurs umożliwiający twórczy dialog między chórzystami z Polski i z zagranicy. Organizatorzy zapraszają chóry dorosłe, seniorów, akademickie oraz dziecięco-młodzieżowe, aby rywalizowały w kilku kategoriach muzycznych: muzyka sakralna, świecka (w tym folklor) oraz gospel, jazz, spirituals. Ponadto w programie Festiwalu znajdą się koncerty z udziałem wyjątkowych chórów z krajów takich, jak Białoruś, Łotwa, Szwecja i Ukraina oraz liczna reprezentacja polskich chórów z Leszna, Lęborka, Koszalina, Gdańska, Opola, Sopotu i Wejherowa, które pokażą odmienność swojej kultury oraz zaprezentują swoje techniki wykonawcze.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://munduscantat.pl/ 

Wrocław | 31. Musica Polonica Nova. #sieć

mpnTegoroczna 31. edycja festiwalu Musica Polonica Nova odbędzie się od 20 do 28 kwietnia 2018 roku w Narodowym Forum Muzyki pod hasłem #sieć i podejmie refleksję nad wpływem Internetu na sztukę i zachowania społeczne. Współorganizatorem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich.

Festiwalowe motto wskazuje także na wielowarstwową strukturę programu, w której poszczególne wątki mogą spotykać się w ramach różnych wydarzeń.

Wyjątkowy charakter tej edycji festiwalu będzie najbardziej widoczny podczas koncertu #online w niedostępnej dla publiczności maszynowni nad Salą Główną NFM. Dzięki transmisji internetowej utworów wykonanych w tej niezwykłej przestrzeni będzie można wysłuchać na całym świecie, a przekaz wideo dodatkowo podkreśli performatywny charakter kompozycji. Na festiwalu będzie też silnie obecny nurt postinternetowy, w ramach którego kompozytorzy w swoich dziełach wykorzystują zjawiska i techniki charakterystyczne dla twórczości internetowej. Utwory z tego nurtu będzie można usłyszeć na koncercie zespołu Kompopolex. Prawykonywany wówczas Credopol Jacka Sotomskiego odniesie się do tożsamości i odrębności polskiego Internetu.

Twórczość internetowa opiera się na różnego rodzaju przetworzeniach: remiksach, mashupach i coverach. Dlatego również festiwal będzie zderzał i przetwarzał: na koncercie NFM Filharmonii Wrocławskiej kompozytorzy podejmą dialog z tradycją symfoniczną, zestawiając orkiestrę z improwizującym solistą czy zastępując sekcję smyczkową chórem. Koncert #MiniOpera połączy klasyczny gatunek opery z multimediami w czterech kameralnych operach do tekstów surrealistycznych bajek Erny Rosenstein.

Rezydentem 31. edycji festiwalu Musica Polonica Nova będzie Marcin Stańczyk. Zaprezentowane zostaną najnowsze utwory kompozytora, w których coraz bardziej wykazuje zainteresowanie doświadczeniem akuzmatycznym – oddzieleniem dźwięku od jego źródła. Artysta zachęca publiczność, aby jego dzieł wysłuchała w opaskach na oczy. Będą one ważnym rekwizytem zarówno w wykonanym na festiwalu Blind Walk, jak i w nowym utworze zamówionym na połączone składy dwóch kameralnych zespołów NFM: Lutosławski Quartet i LutosAir Quintet.

Na festiwalu zostanie prawykonanych aż dziewiętnaście nowych utworów, jednak organizatorzy nie zapominają o źródłach muzyki współczesnej – przypomną klasyczne dzieła polskiego sonoryzmu. W ten sposób 31. Musica Polonica Nova staje się festiwalem polskiej muzyki aktualnej. Muzyki poruszającej problemy codzienności, nowoczesnej i wciąż świeżej – niezależnie od jej metryki.

Szczegółowy program – na stronie: www.musicapolonicanova.pl 

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej koncertująco

NOSPR22 kwietnia 2018 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia Orkiestra Muzyki Nowej prawykona II Koncert skrzypcowy Tomasza Jakuba Opałki.

Forma koncertu i technika koncertująca, choć najbardziej kojarzone z barokiem i klasycyzmem, nie straciły nic ze swojej aktualności w twórczości kompozytorów współczesnych. Czując potencjał, wynikający z jednej strony z relacji między solistą a orkiestrą, z drugiej zaś z nowych właściwości materiału muzycznego, twórcy chętnie podejmują ten gatunek, nierzadko go modyfikując.

Ptasi koncert Barbary Kaszuby (1983), młodej i utalentowanej skrzypaczki i kompozytorki, powstał z inspiracji śpiewem ptaków, czego zewnętrzny wyraz odnaleźć można choćby we włączeniu w skład zespołu instrumentalnego glinianych ptaszków.

Nie lada gratką dla wielbicieli muzyki najnowszej jest prawykonanie II Koncertu skrzypcowego „Afterglow” Tomasza Jakuba Opałki (1983). W roli solistki wystąpi Katarzyna Duda. Po raz pierwszy z gatunkiem koncertu przeznaczonego na ten instrument Opałka zmierzył się w 2013, pisząc L.A.Concerto, inspirowane dźwiękowymi i wizualnymi wrażeniami z pobytu w Los Angeles. W II Koncercie skrzypcowym koncepcja sięga także w stronę zmysłowego postrzegania różnych zjawisk. W komentarzu do utworu czytamy: „Afterglow ma wiele znaczeń; od poświaty poprzez wieczorną zorzę powodowaną przez wsteczne rozproszenie skupionego światła o mniejszej długości fali i w następstwie efektowi czerwonego lub różowego światła docierającego do ziemskiego obserwatora, aż po uczucie błogości w pewnych stanach…”. Utwór Opałki dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Zamykający koncert Dumbarton Oaks (1938) powstał w tzw. neoklasycznym okresie twórczości Igora Strawińskiego, co widoczne jest m.in. w nawiązaniach do barokowego modelu koncertu. Trzyczęściowa budowa Dumbarton Oaks, polifoniczne faktury, a także kunsztowny i wyrafinowany charakter tematów wskazuje, że mamy do czynienia z dziełem wyjątkowym.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie NOSPR.

Warszawa | Ocalić od zapomnienia

FN20 kwietnia 2018 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert upamiętniający 75. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim „Ocalić od zapomnienia”, podczas którego zabrzmi XXI Symfonia „Kaddish” op. 152 Mieczysława Weinberga, dedykowana pamięci zmarłych w getcie warszawskim.

Kadisz, jedną z najważniejszych modlitw żydowskich, zwykło się kojarzyć z obrządkiem żałobnym, lecz jest w istocie rodzajem doksologii – wyznania chwały Najwyższego, towarzyszącej większości form liturgii, także, ale nie tylko pogrzebowej. Słowa „Niech będzie wywyższone i uświęcone Jego wielkie Imię. W świecie, który Sam stworzył według Swojej woli...” rozbrzmiewały też w czasach wielkich opresji doświadczanych przez diasporę żydowską zwłaszcza podczas pogromów towarzyszących krucjatom, prześladowaniom w renesansowej Hiszpanii, wreszcie wobec niewyobrażalnej, największej w dziejach narodu tragedii jaką był Holocaust. Ostatnia ukończona XXI Symfonia (1991) Mieczysława Weinberga, kompozytora, któremu Holocaust zabrał całą rodzinę, wprowadza element wokalny (głos sopranowy), lecz twórca powierzył mu jedynie wokalizę, uznając, że żadne słowa nie opiszą bezmiaru bólu i rozpaczy.

Dziełem najbardziej znanym w programie wieczoru jest Ocalały z Warszawy (1948) Arnolda Schönberga z recytującym narratorem (niezapomnianą kreację na scenie FN stworzył przed laty Aleksander Bardini) i chórem, intonującym w zakończeniu modlitwę Szema Jisrael - „Słuchaj, Izraelu! Wiekuisty jest naszym Bogiem, Wiekuisty jest jedyny!...”

Dzieła wykonają Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, w roli solistki wystąpi sopranistka Magdalena Molendowska, w rolę narratora wcieli się Simon Callow.

Ponadto muzycy zaprezentują Adagio z X Symfonii Gustawa Mahlera. Przed koncertem odbędzie się wykład wprowadzający, który poprowadzi Stefan Münch (Sala Kameralna, godz. 18:30).

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.pl

Katowice | Koncert Polskiej Orkiestry Radiowej

POR20 kwietnia 2018 roku o godz. 19.30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Radiowej, która pod batutą Michała Klauzy wykona dzieła Andrzeja Panufnika i Mieczysława Wajnberga.

Andrzej Panufnik (1914-1991) pisał o genezie Uwertury bohaterskiej: „Pomysł przyszedł mi do głowy we wrześniu 1939 roku, kiedy to pierwszy atak hitlerowskich najeźdźców na Warszawę spotkał się z bohaterskim oporem polskiego narodu. Niestety, moja praca nie wyszła poza ogólne szkice. W tym czasie Polska została bowiem nieoczekiwanie zaatakowana od tyłu przez Rosję. Straciłem mój optymizm”. Do utworu powrócił na początku lat 1950-tych: „Byłem w stanie zrekonstruować z pamięci formę utworu z 1939 roku: nie tylko pierwszy temat, ale i drugi, wprowadzony przez skrzypce, którym towarzyszą instrumenty dęte drewniane, grające temat w odwróceniu z dwutaktowym opóźnieniem. […] Po serii dysonansowych współbrzmień, granych fortissimo przez całą orkiestrę, następuje tryumfalna kulminacja, z której wyłania się «bohaterski» akord Es-dur”.

Mieczysław Wajnberg urodził się w Warszawie w rodzinie żydowskiej. Wojenna odyseja rzucała nim w różne strony (przeżył ją jako jedyny w swej najbliższej rodzinie). Ostatecznie osiadł w Moskwie, protegowany przez Szostakowicza, który cenił Wajnberga nadzwyczajnie. Mimo że do Polski przyjechał tylko raz (na „Warszawską Jesień” 1966), jego związki z krajem pochodzenia nie zostały zerwane, o czym świadczy najlepiej monumentalna wokalno-instrumentalna VIII Symfonia „Kwiaty polskie” (1964) do słów Juliana Tuwima. Mniejszym, ale jakże wdzięcznym dziełem w tym rodzaju, jest trzyczęściowa suita orkiestrowa Melodie polskie (1950), która zabrzmi podczas koncertu.

Ponadto zespół zaprezentuje The Lark Ascending ucznia Maurycego Ravela Ralpha Vaughana Williamsa i Suitę z muzyki do filmu 5 dni – 5 nocy op. 111a Dmitrija Szostakowicza.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie NOSPR.

„Scena klasyczna” w TVP Kultura w nowej odsłonie

Scena_klasyczna19 kwietnia 2018 roku na antenę TVP Kultura powraca pasmo koncertowe „Scena klasyczna”, prezentujące najciekawszych młodych muzyków klasycznych, laureatów prestiżowych konkursów w kraju i za granicą. Pierwszym gościem będzie flecistka Marta Chlebicka, laureatka konkursu Młody Muzyk Roku 2018.

W programie wystąpią zarówno uznani muzycy, jak i stawiający pierwsze kroki w samodzielnej karierze utalentowani polscy wykonawcy. Mini recitalowi towarzyszy krótka rozmowa o najnowszej płycie, trasie koncertowej, kompozycji prezentowanej w programie czy zdobytym niedawno wyróżnieniu. „Scenę klasyczną” prowadzi Barbara Schabowska, dyrektor TVP Kultura.

19 kwietnia o godz. 00:05 wystąpi 17-letnia flecistka Marta Chlebicka – zwyciężczyni organizowanego przez TVP Kultura, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Muzyki i Tańca konkursu „Młody Muzyk Roku” 2018, laureatka kilkudziesięciu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych w kraju i za granicą. W programie zagra dwa utwory: Sonatę na flet i fortepian Francisa Poulenca oraz Fantazję „Rigoletto” op. 335 Wilhelma Poppa. Marcie Chlebickiej będzie akompaniować na fortepianie Hanna Sosińska-Kraski.

26 kwietnia o godz. 22:55 widzowie poznają klarnecistę Andrzeja Cieplińskiego, zdobywcę m.in. prestiżowego tytułu New Talent of The Year 2015 na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców w Bratysławie, na którym reprezentował Polskie Radio. 10 maja o godz. 21:50 wystąpi duet perkusyjny Pękala/Kordylasińska/Pękala. Tworzą go wibrafonista i perkusjonista Miłosz Pękala oraz grająca na marimbie Magdalena Kordylasińska-Pękala. Szczególnie bliski jest im nurt minimal music oraz szeroko rozumiana muzyka elektroakustyczna. Wraz z pianistami Lutosławski Piano Duo tworzą zespół Kwadrofonik, formację która specjalizuje się w wykonawstwie muzyki XX i XXI wieku. Wykonają m. in. L’Angelique Witolda Lutosławskiego oraz autorski Modular #2 Miłosza Pękali.

W kolejnych odcinkach wystąpią m.in. Trio im. Wiłkomirskich, Polish Cello Quartet oraz gitarzysta Piotr Przedbora.

Premierowe odcinki „Sceny klasycznej” w TVP Kultura we czwartki po godz. 21:00 oraz na https://vod.tvp.pl/ 

Lublin | Światowe prawykonanie „Koncertu fortepianowego” Mikołaja Hertla

fl20 kwietnia 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Lubelskiej będzie miało miejsce prawykonanie Koncertu fortepianowego „Rzecz o Jasnowidzącym z Lublina” Mikołaja Hertla.

Mikołaj Hertel jest kompozytorem i wykonawcą muzyki elektronicznej. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie. Tworzy muzykę dla radia, dla polskiej wytwórni Paris Music, publikującej tzw. production music. W tym koncercie melomani będą mieli możliwość usłyszeć Koncert fortepianowy „Rzecz o Jasnowidzącym z Lublina”, w którym partię fortepianu zagra Przemysław Witek, a będzie to światowe prawykonanie utworu.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą Przemysława Fiugajskiego zaprezentuje również Holzwege Tomasza Sikorskiego. Kompozytor w jednym z wywiadów powiedział o nim: „Mnie zafascynowało samo słówko, ponieważ opowiadał mi o tym znajomy, który czytał ten esej Heideggera – ja na tyle nawet nie znam niemieckiego. Holzwege to są te takie ślady drzew transportowanych w lesie, które drzewa zostawiają gdzieś tam, czy to na śniegu czy wśród liści (…) i on [Heidegger] życie określa jako takie błąkanie się i tylko momenty iluminacji, kiedy człowiek znajduje się na polanie, które nazywa der Lichtungstehend. Mój utwór to jest ostinato, to jest długie jakieś oczekiwanie, które kończy się takim zawieszeniem, tak kończy się błagając po prostu o jakąś kontynuację, i kończy się pauzą”.

Ponadto podczas koncertu zabrzmią Fantazja na tematy z opery Faust op. 20 Henryka Wieniawskiego, w której partię solową wykona skrzypaczka Anna Wandtke, oraz muzyka baletowa z opery Faust Charlesa Gounoda.

Więcej – na stronie: http://www.filharmonialubelska.pl

Warszawa | Koncert „Łączy nas pamięć”

POLIN19 kwietnia 2018 minie 75 lat od wybuchu powstania w getcie warszawskim – pierwszego powstania miejskiego w okupowanej Europie i największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej. Aby upamiętnić to wydarzenie POLIN zaprasza na uroczysty koncert „Łączy nas pamięć” o godz. 20.00.

Jesienią 1940 roku przebywający w getcie warszawskim muzycy powołali do życia Żydowską Orkiestrę Symfoniczną. Wśród jej członków znaleźli się artyści pracujący przed wybuchem II wojny światowej m.in. w Filharmonii Narodowej i Orkiestrze Polskiego Radia. Zespół prowadził Szymon Pullman – wybitny skrzypek i dyrygent. Barbara Engelking i Jacek Leociak w książce „Getto Warszawskie. Przewodnik po nieistniejącym mieście” piszą, że „muzyka może bardziej niż inne dziedziny sztuki, dawała umęczonym mieszkańcom getta, chwilę wytchnienia od koszmaru codzienności”.

W kwietniu 1942 r. władze niemieckie zawiesiły działalność Orkiestry. Mimo to muzycy pracowali dalej, w ukryciu. Latem 1942 Orkiestra, wspólnie z 80-osobowym Chórem Szir rozpoczęła próby do IX Symfonii Ludwiga van Beethovena. Tekst „Ody do radości” z IV części Symfonii miał być zaśpiewany po hebrajsku. Muzycy Żydowskiej Orkiestry Symfonicznej i Chóru Szir nie traktowali muzyki Beethovena jako wytworu kultury niemieckiej. Jego muzyka była częścią ich muzycznego świata przed wojną – a także ich artystycznej tożsamości. Wykonanie IX Symfonii w getcie mogło być formą protestu przeciw barbarzyństwom nazizmu, przymusowemu zamknięciu za murami getta i symbolicznemu wykluczeniu Żydów z człowieczeństwa. Do koncertu niestety nie doszło. 22 lipca 1942 roku Niemcy rozpoczęli Wielką Akcję Deportacyjną z warszawskiego getta. W ciągu następnych tygodni ponad 300 tysięcy więźniów, w tym niemal wszyscy artyści Żydowskiej Orkiestry Symfonicznej i Chóru Szir, zginęli w obozie zagłady w Treblince.

W 75. rocznicę powstania muzycy polscy dokończą to, co zaczęła Orkiestra pod batutą Szymona Pullmana i Chór prowadzony przez Izraela Fajwiszysa. Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia oraz Chór Filharmonii Narodowej poprowadzi maestro Gabriel Chmura. Na placu przed pomnikiem Bohaterów Getta w Warszawie artyści wykonają IV część IX Symfonii Ludwiga van Beethovena oraz prawykonają utwór Radzimira Dębskiego (JIMKA) napisany specjalnie z tej okazji.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Częstochowa | Europejska muzyka chóralna

FCz19 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert Chóru Filharmonii Częstochowskiej, który zaprezentuje utwory Karola Szymanowskiego, Pawła Łukaszewskiego, Wojciecha Widłaka i Krzysztofa Pendereckiego.

Przejmująca, pełna emocji, zróżnicowana i wielowarstwowa – taka jest właśnie europejska muzyka chóralna, która na przestrzeni wieków rozwija się i prezentuje coraz to nowe spojrzenie na możliwości wykorzystania głosu ludzkiego. Kolejny „Czwartkowy Wieczór” z Chórem Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” to szerokie spojrzenie na najciekawsze zjawiska w muzyce chóralnej tworzonej przez największych kompozytorów europejskich. Częstochowski zespół pod kierunkiem Janusza Siadlaka sięgnie wstecz do Brahmsa i Mendelssohna, a swoją wokalną podróż zakończy na twórczości Pendereckiego.

Program koncertu „Europejska muzyka chóralna” będzie zdecydowanie zróżnicowany, ale utwory wybrane przez dyrektora chóru charakteryzować się będą wielką emocjonalnością, jak mówi sam maestro Siadlak: „każdy jest głęboko przejmujący na swój własny niepowtarzalny sposób”.

W programie koncertu znajdą się m.in. Crucem tuam adoramus Pawła Łukaszewskiego, Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego, Misericordias Domini Wojciecha Widłaka, Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego, a także wiele innych pereł europejskiej muzyki a cappella. Podobny program Chór przedstawi kilka dni później, 24 kwietnia, w Filharmonii Czelabińskiej (Rosja) podczas III Festiwalu Muzyki Chóralnej.

Informacja o biletach – na stronie: https://www.filharmonia.com.pl