Polmic - FB

aktualności

Katowice | Moniuszko od serca: wokaliści w Bibliotece Śląskiej

IPIUM Silesia26 lutego 2019 roku o godz. 17.00 w sali „Parnassos” Biblioteki Śląskiej odbędzie się specjalny koncert z okazji obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.

Koncert arii i pieśni Stanisława Moniuszki w Bibliotece Śląskiej to jedna z pierwszych propozycji dla melomanów, jakie przygotowała Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” na trwający Rok Moniuszkowski w ramach cyklu koncertowego „Moniuszko od serca”.

Na początek zaśpiewają wybitni młodzi wokaliści kształcący się w katowickiej i krakowskiej Akademii Muzycznej, laureaci wielu konkursów wokalnych. Jednym z ostatnich był Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria”, na którym wszyscy uczestnicy zobowiązani byli regulaminowo do wykonania utworu Stanisława Moniuszki. Laureatka III nagrody Justyna Bujak zaprezentowała recytatyw i arię Halki Ha! Dzieciątko nam umiera... O mój maleńki..., Patryk Wyborski – arię Miecznika Kto z mych dziewek serce której, a Piotr Kalina – arię Jontka Szumią jodły, za interpretację której został również wyróżniony na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Wokalnej im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju. Jakub Schmidt, zdobywca I nagrody „Ars et Gloria” w swojej kategorii wiekowej, zaśpiewał na konkursie m.in. słynną basową arię Skołuby.

Program koncertu obejmował będzie jednak nie tylko arie i pieśni konkursowe, zostanie wzbogacony o inne utwory Stanisława Moniuszki z jego twórczości pieśniarskiej i operowej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny! Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 33.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/362_moniuszko-od-serca-wokalisci-w-bibliotece-slaskiej 

Warszawa | Międzynarodowe Koncerty Organowe 2019

OrganyKolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie serdecznie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych, które, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2019 roku o godzinie 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia).

Podczas dziesiątej jubileuszowej edycji wystąpią wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Markuszewski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat Medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl

Czytaj więcej: Warszawa | Międzynarodowe Koncerty Organowe 2019

Katowice | Koncert z okazji 110. rocznicy urodzin Grażyny Bacewicz i 110. rocznicy śmierci Mieczysława Karłowicza

NOSPR24 lutego 2019 roku o godz. 12:00 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Františeka Maceka wykona utwory Mieczysława Karłowicza, Grażyny Bacewicz, i Wojciecha Kilara.

Mieczysław Karłowicz przyszedł na świat w ojcowskim dworku w Wiszniewie, na wchłoniętych przez Litwę ziemiach białoruskich. Jego litewskie dzieciństwo trwało krótko: rodzina sprzedała majątek, kiedy miał zaledwie pięć lat, i przeprowadziła się do Heidelbergu. W listopadzie 1906 kompozytor donosił w liście do Adolfa Chybińskiego: „Dziś […] wykończyłem kompozycję, którą nazwę prawdopodobnie Rapsodią litewską. Starałem się zakląć w nią cały żal, smutek i niewolę wiekuistą tego ludu, którego pieśni w mym dzieciństwie brzmiały. Czy i o ile mi się udało choć cząstkę tego, co wisi roztopione w powietrzu każdego kątka tych stron, wlać w formy utworu orkiestrowego, tego osądzić nie mogę”.

W dorobku Grażyny Bacewicz pierwszorzędną rolę odgrywają kompozycje skrzypcowe, nie sposób jednak zlekceważyć utworów na fortepian – wśród nich wyróżnionego nagrodą ZKP Koncertu z roku 1949. Partię fortepianu w tym utworze wykona Piotr Sałajczyk.

Kościelec 1909, kolejny po Krzesanym poemat symfoniczny Wojciecha Kilara, tym razem nawiązujący nie tylko do folkloru tatrzańskiego, ale też do spuścizny Mieczysława Karłowicza. Trzy kompozycje powstałe na przestrzeni siedemdziesięciu lat, a zarazem trzy dowody na uwodzicielską moc stylizacji i odniesień do tradycji formy. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dorota Kozińska

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1238/nospr-frantisek-macek-piotr-saajczyk 

Kraków | Gwiazdy z Sinfoniettą: Patrick Gallois

SC23 lutego 2019 roku wyruszymy w niezwykłą, muzyczną podróż. Naszym przewodnikiem będzie flecista i dyrygent Patrick Gallois, a towarzyszyć mu będzie Sinfonietta Cracovia. Artyści wystąpią w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach (Sala Siemiradzkiego) o godz. 19:00.

Patrick Gallois, uczeń Jean-Pierre’a Rampala, od lat występuję w podwójnej roli, prezentując publiczności na całym świecie pełne spektrum swojego artystycznego kunsztu.

Podczas koncertu usłyszymy barokową II Suitę orkiestrową h-moll Johanna Sebastiana Bacha, ze słynną Badinerie – fletowy przebój z Gallois w roli solisty. Z kolei pod batutą Gallois-dyrygenta usłyszymy pierwsze symfoniczne dzieła dwóch niezrównanych klasyków wiedeńskich. W stylowych wnętrzach krakowskich Sukiennic zabrzmi I Symfonia Es-dur, napisana przez zaledwie ośmioletniego Mozarta, oraz I Symfonia D-dur Josepha Haydna. W sobotni wieczór zabrzmi też utwór współczesny – nawiązująca do baroku przejmująca Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego. Impresjonistyczne Preludium do Popołudnia Fauna Claude’a Debussy’ego w aranżacji gwiazdy wieczoru (opracowanie na flet, harfę i orkiestrę smyczkową) to jeden z najsłynniejszych utworów tego kompozytora, uznawany również za przełomowy w historii muzyki.

Słynny flecista i dyrygent artystycznie spotkał się już wcześniej z Sinfoniettą Cracovią. Przyjemność wspólnych występów oraz entuzjazm słuchaczek i słuchaczy sprawiły, że nie sposób było nie podzielić się tym doświadczeniem z krakowską publicznością.

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Warszawa | Koncert Karnawałowy Sinfonii Iuventus

SIOryginalny program Koncertu Karnawałowego Sinfonii Iuventus 22 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zachwyci każdego miłośnika ambitnej, mistrzowskiej muzyki symfonicznej wchodzącej w interakcje z „lżejszymi muzami”.

Mistrzem takich połączeń był Leonard Bernstein – swego Kandyda sam określał mianem operetki, ale to obszerne dzieło na motywach ironiczno-gorzkiej powiastki Woltera łączy w sobie wiele gatunkowych tradycji. Zapowiada je efektowna uwertura-potpourri, grywana też jako samodzielny utwór symfoniczny. West Side Story tegoż autora stała się kamieniem milowym w dziejach musicalu – podziwiana na Broadwayu, przyniosła autorowi ogromną popularność zwłaszcza w wersji filmowej (1961). Brawurowe sceny taneczne doczekały się autorskiego ujęcia w formie barwnej orkiestrowej suity.

John Williams to prawdziwa legenda muzyki filmowej. Soundtrack do szelmowskiej komedii Stevena Spielberga Złap mnie, jeśli potrafisz należy może do nieco mniej znanych osiągnięć autora, ale dorównuje jakością i pięknem muzycznych pomysłów tym najsławniejszym. Orkiestrowe miniatury – Escapades z solowym saksofonem (w tej partii wystąpi Paweł Gusnar) na kanwie filmowej partytury to urocza i zabawna stylizacja muzyki filmowej z lat 1960., w których rozgrywa się akcja filmu – jej „znakiem rozpoznawczym” bywał szczególnie wówczas popularny wibrafon, mający tu eksponowaną partię, którą wykona Dominik Bukowski. Wirtuozowski saksofon jest też koncertującym bohaterem suity Scaramouche, skomponowanej w 1937 r. przez Dariusa Milhaud jako część muzyki do komedii Latający lekarz Moliera. Danzón No. 2 Arturo Márqueza to symfoniczna perełka muzyki meksykańskiej, spopularyzowana jako encore grywany chętnie przez sławną Simón Bolívar Youth Orchestra pod batutą Gustavo Dudamela. Za dyrygenckim pulpitem stanie Wojciech Rodek – dyrektor artystyczny Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Szczecin | Preludium Talentów

FSz22 lutego o godz. 19:00 orkiestra Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie wystąpi pod dyrekcją Andrzeja Boreyki, który jest jednym z najbardziej ekscytujących i dynamicznych dyrygentów pochodzących z Europy Wschodniej. W ich interpretacji usłyszymy utwory Góreckiego, Ravela i Strawińskiego.

Koncert rozpocznie utwór Mikołaja Góreckiego. Tytuł Zan Tontemiquico w języku Náhuatl, którym mówiono na terenie obecnego Meksyku, w wolnym tłumaczeniu znaczy „Przychodzimy po to tylko, aby śnić”. Słowa zaczerpnięte są z wiersza autorstwa Tochihuitzina, księcia i poety, który żył na przełomie XIV i XV wieku.

Kulminacją koncertu będzie wykonanie suity z baletu Igora Strawińskiego Ognisty ptak. Premiera baletu w 1910 roku w Paryżu okazała się ogromnym sukcesem, a Strawiński zyskał uznanie takich sław, jak Claude Debussy, Maurice Ravel, Manuel de Falla, Jean Cocteau. Dzieło określano mianem „tanecznej symfonii”. Ognisty ptak to pierwsza tak rozbudowana kompozycja orkiestrowa w dorobku 27-letniego twórcy. Muzyka młodego kompozytora bazuje częściowo na rosyjskim folklorze, a w dużym stopniu wykorzystuje jeszcze wzorce jego wielkich poprzedników: Aleksandra Głazunowa, Aleksandra Skriabina i nauczyciela Strawińskiego, Nikołaja Rimskiego-Korsakowa.

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1000-Boreyko__Strawinski__ 

Wrocław | Prawykonanie "Koncertu skrzypcowego" Pawła Mykietyna

Mykietyn22 lutego 2019 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się prawykonanie Koncertu na skrzypce i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna. Utwór powstał dla Marcina Markowicza i jemu jest dedykowany. Soliście towarzyszyć będzie orkiestra Narodowego Forum Muzyki pod batutą Jacka Kaspszyka.

"Pisanie w dzisiejszych czasach utworu na orkiestrę symfoniczną można uznać za przejaw ekscentryczności". – to słowa Pawła Mykietyna, które padły podczas rozmowy na temat najnowszego Koncertu na skrzypce i orkiestrę symfoniczną. Koncert na skrzypce – pierwszy utwór po powstałym półtora roku temu Herr Thäddeus – wzbudza naturalną ciekawość. 

Paweł Mykietyn jest obecnie z pewnością jednym z najbardziej charakterystycznych twórców muzyki polskiej, na co wskazują zarówno kolejne udane prawykonania jego dzieł, jak i szereg nagród i prestiżowych wyróżnień, które otrzymał. Są wśród nich m.in. pierwsza lokata na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995), Paszport „Polityki” (2000) i Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (2011). Pochodzący z Oławy kompozytor muzyką interesował się od dziecka, choć formalną edukację rozpoczął w wieku czternastu lat jako uczeń „Łowieckiej” – OSM I i II st. im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Od samego początku był żywo zainteresowany tworzeniem muzyki, a pierwsze wskazówki kompozytorskie otrzymał m.in. od Andrzeja Kosendiaka. Po maturze swój warsztat kompozytorski Mykietyn rozwijał na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (dziś Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w ramach studiów pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego. Już w tamtym czasie zadebiutował podczas festiwalu "Warszawska Jesień" kompozycją La strada.

Oprócz najnowszej kompozycji Mykietyna tego wieczoru usłyszymy również słynne dzieła powstałe w ubiegłym stuleciu: Quattro versioni originali della Ritirata Notturna di Madrid di L. Boccherini Luciana Beria, Divertimento Leonarda Bernsteina oraz La valse Maurice’a Ravela.

Szczegółowe informacje na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6544

Wrocław | Kalejdoskop

NFM21 lutego 2019 o godz. 19:00 NFM Ensemble zaprasza na spotkanie z polską muzyką kameralną. Na program wieczoru złożą się kompozycje pięciorga rodzimych twórców reprezentujących różne pokolenia. W wykonaniu kameralistów Narodowego Forum Muzyki zabrzmią zarówno utwory słynnych twórców XX i XXI wieku, jak i dzieło Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego – mistrza polskiej muzyki kameralnej doby romantyzmu.

Pełen niezwykłej energii Kaleidoscope for M.C.E.  Pawła Szymańskiego powstał w 1989 roku, jako dzieło 35-letniego wówczas kompozytora. Utwór, zgodnie ze swym tytułem, bazuje na ciągłym przetwarzaniu rozpoczynającego go motywu i prezentuje różnorodne możliwości, jakie niesie ze sobą technika gry na wiolonczeli. Wiolonczela doczekała się również kompozycji solowej w twórczości Witolda Lutosławskiego. Swoją Wariację Sacherowską Lutosławski skomponował w 1975 roku na prośbę legendarnego wiolonczelisty Mścisława Rostropowicza. Z kolei na kontrabas solo przeznazony jest utwór Titane Elżbiety Sikory – należący do szeregu kompozycji pedagogicznych zamówionych przez dyrektora konserwatorium w Angouleme, Jacques’a Pési.

Pełnia brzmienia kwintetu smyczkowego ujawni się w dwóch kontrastujących ze sobą kompozycjach autorstwa Krzysztofa Pendereckiego i Feliksa Ignacego Dobrzyńskiego. Pierwszy ze wspomnianych twórców w swoim Kwintecie smyczkowym „Kartki z nienapisanego dziennika” powraca do różnych etapów rozwoju własnego języka artystycznego. Z tradycji muzyki kameralnej wyrasta również twórczość Dobrzyńskiego – szkolnego kolegi Fryderyka Chopina. Jego Kwintet fortepianowy F-dur jest artystyczną reakcją na klęskę powstania listopadowego i przejawem odwagi kompozytora – mimo ryzyka wynikającego z nastrojów politycznych w III części Dobrzyński umieścił melodię Mazurka Dąbrowskiego.

Szczegółowe informacje na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6720

Bydgoszcz | W kręgu muzyki klawesynowej

FPWieczór kameralny w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego 20 lutego 2019 roku o godz. 19:00 będzie prawdziwą ucztą pełną muzycznych rarytasów, zwłaszcza dla wielbicieli muzyki klawesynowej.

Główny bohater koncertu Marek Toporowski – klawesynista, organista, kameralista i dyrygent – szczególnie ceniony jest jako wirtuoz klawesynu oraz dyrygent, specjalizujący się w wykonawstwie barokowej muzyki oratoryjnej. Po ukończeniu studiów w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy – Józef Serafin, klawesyn – Leszek Kędracki) doskonalił swe umiejętności pod okiem mistrzów we Francji, Niemczech i Holandii. W Akademii Muzycznej w Katowicach prowadzi klasę klawesynu. Jego płyty nagrane z muzyką staropolską czterokrotnie otrzymały nagrodę „Fryderyk”, a wiele innych – nominacje do tej nagrody.

Na wstępie koncertu z udziałem Marka Toporowskiego i Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis usłyszymy Rameau, uważanego za jednego z najważniejszych kompozytorów XVIII wieku i za założyciela opery francuskiej. Następnie zaprezentowany zostanie rozpoznawalny i powszechnie lubiany Bachowski Koncert klawesynowy E-dur BWV 1053. W interpretacji solisty usłyszymy Hommage à J.S. Bach współczesnego twórcy Ryszarda Borowskiego, aranżera, dyrygenta i pedagoga. W finale koncertu zabrzmią utwory Josefa Myslivečka, znanego jako „boski Czech” (il divine boemo), który był bliskim przyjacielem i mentorem młodego Mozarta. Muzycy wykonają Koncert klawesynowy B-dur oraz Symfonię G-dur.

Katarzyna Szewczyk

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/kregu-muzyki-klawesynowej/