Polmic - FB

aktualności

Kielce | Wokół tanga

FS25 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert „Wokół tanga” pod patronatem honorowym Ambasady Republiki Argentyny w Polsce.

Ekscytujące tanga i wyrafinowane tańce na gitarę, akordeon i orkiestrę symfoniczną to doskonały „przepis” na wieczór karnawałowy. Owe przeboje muzyki klasycznej wysłuchamy w interpretacji dwóch artystów: gitarzysty, pedagoga i menadżera Pawła Kwaśnego, a także Bartosza Kołsuta – akordeonisty, Młodego, lecz bardzo zdolnego Muzyka Roku (2014), laureata konkursów na całym świecie, w wolnych chwilach udzielającego się w… dubbingu.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi Gustavo Fontana, dyrygent – jakżeby inaczej – prosto z Argentyny, który jak nikt inny musi czuć atmosferę często dramatycznych i bogatych aranżacyjnie utworów należących do narodowego dziedzictwa kulturowego tego dalekiego kraju. Oryginalny styl twórcy „nuevo tango” – Astora Piazzolli – rozpoznają niemal wszyscy mający cokolwiek do czynienia z muzyką, a jak wiadomo, jest to finezyjnie stylizowana muzyka do słuchania, zachowująca z tradycyjnego tanga melancholijny nastrój, często gęste od emocji brzmienia. Z tego repertuaru zabrzmią Libertango, Oblivion, Historie du tango oraz Tres Movimientos Tanguisticos.

W programie koncertu znajdą się również szczególnie znane i często wykonywane tańce, jak choćby finałowe Malambo (tradycyjny argentyński stepowany taniec, tańczony wyłącznie przez mężczyzn) z baletu czołowego kompozytora argentyńskiego XX w. Alberto Ginastery (jego uczniem był m.in. A. Piazzolla), Danzón nr 2 – jeden z najpopularniejszych meksykańskich klasycznych utworów orkiestrowych Arturo Marquzeza, czy Danza – czwartą część Suity Józefa Świdra.

Koncert objęty programem „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!", który współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Olga Antas

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/press/press_25.01.19.html

 

Jelenia Góra | Siła dźwięków

FD25 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Dolnośląskiej będzie miał miejsce koncert w ramach programu „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!” organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN. Zabrzmią utwory Gioacchino Rossiniego, Antonína Dvoŕáka, a także Mikołaja Majkusiaka.

Sięgając po autentyczną historię służącej, niesłusznie oskarżonej o kradzież rodowych sreber, mistrz włoskiej opery Gioacchino Rossini wytyczył nowy szlak tematyki operowej. Operę Sroka złodziejka, powstałą na jej kanwie, otwiera Uwertura ceniona nie tylko ze względu na dynamiczność, barwność czy oryginalność instrumentacji. Rossini, jak nikt inny, potrafił w krótkiej formie operowego prologu przenieść nastrój i siłę wymowy scenicznego dzieła.

Po ukończeniu pierwszej części swej VII Symfonii Antonín Dvoŕák napisał do przyjaciela znamienne słowa „Niech Bóg sprawi, że ta czeska muzyka poruszy świat”. Pobożne życzenia się ziściły. Utwór, napisany na prośbę Londyńskiego Towarzystwa Filharmonicznego, wzniósł się na wyżyny doskonałości formy i jej przekazu, stając się jednym z największych osiągnięć autora.

Ciekawym punktem odniesienia dla dzieł dwóch romantycznych mistrzów będzie Concerto classico na akordeon i orkiestrę Mikołaja Majkusiaka. Rzadko występujący w połączeniu z siłą orkiestry symfonicznej instrument solowy oraz współczesna polska kompozycja podkreślą moc muzycznego przekazu.

Dzieła wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą greckiego dyrygenta Georgiosa Balatsinosa. W roli solisty wystąpi jeden z najbardziej znanych polskich akordeonistów Paweł Zagańczyk.

Joanna Moryc

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/sila-dzwiekow,2721?did=3780 

Wrocław | Repercussion

Repercussion24 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się koncert Repercussion i prawykonanie utworów członków tego zespołu.

Zespół jest znany melomanom z aktywnego promowania kompozycji przeznaczonych na instrumenty perkusyjne. W repertuarze grupy odnajdziemy dzieła różnorodne pod względem stylistycznym – od muzyki klasycznej, przez rozrywkową, aż po etniczną. Tym razem kolektyw zaprasza do Narodowego Forum Muzyki na niezwykłe spotkanie z utworami autorstwa zarówno rodzimych, jak i zagranicznych kompozytorów, będących w większości również perkusistami.

Dzięki starannie dobranym programom koncertów grupy Repercussion słuchacze mogą się zapoznać z niesamowitymi możliwościami zespołu perkusyjnego. Każdy z muzyków może się bowiem pochwalić umiejętnością gry na imponującej liczbie instrumentów – nie tylko na tych od lat wykorzystywanych przez kompozytorów, lecz także na nowych, ciągle pojawiających się na rynku muzycznym (takich jak chociażby stworzony w 2000 roku hang). Podczas styczniowego występu artyści zrzeszeni w kolektywie Repercussion zaprezentują się zarówno w roli wykonawców, jak i piszących muzykę. Słuchacze będą mieli okazję zapoznać się z dziełami autorstwa Bartłomieja Dudka i Miłosza Rutkowskiego. Pierwszy z tych artystów postanowił stworzyć utwór na cajón – pochodzący z Peru instrument w formie skrzyni perkusyjnej, chętnie wykorzystywany przez muzyków flamenco. W Asian Dreams Rutkowskiego odnajdziemy zaś, zgodnie z tytułem dzieła, nawiązania do muzyki krajów azjatyckich.

Agnieszka Frei

Szczegółowy program – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6649

Gdańsk | Muzyka Pawła Szymańskiego

Am GdańskNadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku oraz gdańska Akademia Muzyczna zapraszają na spotkanie i koncert zatytułowane „Muzyka Pawła Szymańskiego”, które odbędą się w gdańskim Ratuszu Staromiejskim 22 stycznia 2019 roku o godz. 18.00.

Wielu kompozytorów naszych czasów tworzy muzykę naprawdę piękną, zasługującą nie tylko na wykonania, nagrania, ale także na różnego rodzaju narracje, w tym muzykologiczne prace naukowe. Jednym z nich jest Paweł Szymański, o twórczości którego krytycy piszą, że wywołuje „wrażenie zadomowienia” i działa jednocześnie na „intelekt i zmysły”.

Podczas spotkania odbędzie się promocja książki Violetty Kostki Muzyka Pawła Szymańskiego w świetle poetyki intertekstualnej postmodernizmu, wydanej przez Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku i Musica Iagellonica w Krakowie w 2018 roku. Rozmowę z autorką prowadzić będzie dr hab. Anna Chęćka, prof. UG.

Oprócz rozmowy o książce Violetty Kostki odbędzie się koncert kameralny. W wykonaniu znakomitych gdańskich muzyków zabrzmią cieszące się dużym rozgłosem kompozycje Szymańskiego, w tym Compartment 2, Car 7 na wibrafon, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (wyk. Paweł Nowicki i członkowie Neoquartet), A Kaleidoscope for M.C.E. na wiolonczelę, Gigue na wiolonczelę (wyk. Maciej Kułakowski), Singletrack na fortepian oraz Sonat(in)a na fortepian (wyk. Igor Torbicki).

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Monika Łajming, Violetta Kostka

Wielki balet klasyczny „Bajadera” na żywo z Teatru Bolszoj 20 stycznia w kinach

BolszojOlśniewająca Bajadera Minkusa i Petipy w transmisji HD LIVE z moskiewskiego Teatru Bolszoj do polskich kin już w niedzielę 20 stycznia 2019 roku. W warszawskim Kinie Praha balet można będzie obejrzeć o godz. 16.00.

Tragiczna historia miłości świątynnej tancerki Nikiji i wojownika Solora to, obok słynnego Jeziora łabędziego, jedno z najwspanialszych dzieł baletu klasycznego w jego najdoskonalszej XIX-wiecznej formie. Marius Petipa, który stworzył pierwszą wersję choreograficzną Bajadery, we wszystkich swoich baletach na piedestale stawiał kobietę – primabalerinę z jej tanecznym popisem. Tu widz otrzymuje popis podwójny, bo oprócz głównej bohaterki wspaniałą partię otrzymała jej rywalka – okrutna hinduska księżniczka Gamzatti, która rozkazuje zabić Nikiję, podsuwając jej kosz kwiatów z ukrytą w nim żmiją. Bajadera słynie z romantycznej sceny cieni w trzecim akcie, kiedy to kilkadziesiąt ubranych na biało i spowitych woalami tancerek schodzi z „nieba” na „ziemię”, wykonując wciąż i wciąż to samo baletowe pas – arabesque penchée.

Bajadera to najlepszy przykład jednego z najważniejszych stylów estetycznych XIX wieku – eklektyzmu, który we Francji był nazywany stylem Napoleona III lub neobarokiem. Dla sceny w Moskwie klasyczny balet Petipy ponownie opracował choreograficznie w 2013 roku długoletni dyrektor baletu Teatru Bolszoj Jurij Grigorowicz, a w rolach głównych wystąpią: Olga Smirnowa jako Nikija, Olga Marczenkowa jako Gamzatti i Artiom Bieliakow jako Solor.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

(Katarzyna Gardzina-Kubała)

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | Polska muzyka symfoniczna XX wieku

SI19 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Marka Wroniszewskiego wykona dzieła Bacewicz, Szymanowskiego, Różyckiego i Karłowicza. W roli solisty wystąpi skrzypek Piotr Pławner.

Ulubionym tematem polskiej krytyki muzycznej przełomu XIX i XX wieku było doszukiwanie się w muzyce rodzimej „wpływów Wagnera i Straussa” – co bywało zarówno pochwałą, jak i naganą, zależnie od upodobań krytyka; często owe porównania były zupełnie chybione, ale w przypadku Ludomira Różyckiego i Mieczysława Karłowicza miały uzasadnienie. Scherzo symfoniczne Stańczyk Różyckiego z 1900 roku nawiązuje do sławnego obrazu Matejki i dziejów błazna polskich królów (w krakowskie milieu wprowadza tu motyw krakowiaka), a pełen kontrastów, barwnie instrumentowany poemat alegorycznie kreśli na przemian sielskie i dramatyczne epizody ojczystych dziejów, widzianych przez pryzmat filozofujących żartów tej na poły legendarnej postaci. Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza to jedna z najbardziej osobistych kompozytorskich wypowiedzi przedwcześnie zmarłego polskiego neoromantyka, świadectwo ogromnej skali i oryginalności jego talentu.

I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego (dedykowany Pawłowi Kochańskiemu) powstawał w kresowym Zarudziu, w czasie I wojny światowej. Genialny utwór stanowi twórcze apogeum tego okresu i wciąż budzi podziw oryginalnością formy i faktury, subtelnością brzmienia, niezwykłą, oniryczną aurą. Motoryczna, pełna energii, skrząca efektownymi brzmieniami Uwertura na orkiestrę Grażyny Bacewicz swą premierę miała podczas jednej z pierwszych dużych powojennych imprez muzycznych – Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie pod batutą Mieczysława Mierzejewskiego. Styczniowy koncert poprowadzi Marek Wroniszewski - utalentowany dyrygent młodego pokolenia, decyzją jury uznany za najlepszego polskiego uczestnika X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach.

(Piotr Maculewicz)

Patronat medialny nad koncertami Sinfonii Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfoniaiuventus.pl 

Katowice | Dni Mieczysława Wajnberga

NOSPRW roku setnej rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na cykl poświęconych mu koncertów, które odbędą się w dniach 17–27 stycznia 2019 roku.

22 symfonie, w tym siedem wokalno-instrumentalnych, 8 oper, 17 kwartetów smyczkowych, koncerty, sonaty, kantaty, pieśni – tak różnorodny i wielki jest dorobek artystyczny Mieczysława Wajnberga. Był on kompozytorem „z trzech światów”: polskim artystą żydowskiego pochodzenia, emigrantem na stałe osiadłym w Związku Radzieckim, uczniem Józefa Turczyńskiego i Wasilija Zołotariowa, przyjacielem Dymitra Szostakowicza i Mścisława Rostropowicza. Cudem ocalały świadek historii wyznawał ideę humanizmu, jako jedynej recepty na uzdrowienie ogarniętego szaleństwem XX stulecia.

Dni Mieczysława Wajnberga, którego setna rocznica urodzin mija 8 grudnia, to wyjątkowy czas celebracji twórczości tego twórcy. Wysłuchamy dzieł kompozytora w znakomitych interpretacjach, w tym samego Linusa Rotha (koncert finałowy 27 stycznia), z inicjatywy którego powstało Międzynarodowe Towarzystwo im. Mieczysława Weinberga. Cykl poświęcony jego pamięci zainauguruje 17 stycznia koncert z serii „NOSPR kameralnie”. 18 stycznia zabrzmi Fantazja na wiolonczelę i orkiestrę Wajnberga, którą wraz z orkiestrą NOSPR pod batutą Jamiego Phillipsa wykona uznany wiolonczelista młodego pokolenia Marcin Zdunik. Muzyka patrona cyklu znalazła się również w programie koncertu Kwartetu Śląskiego i Michała Francuza. 20 stycznia usłyszymy Pieśni dziecięce op. 13 Wajnberga, które wraz z triem wykona polska sopranistka Joanna Freszel. Na koncercie z serii „Środa Młodych”, włączonym w obchody, będziemy mogli podziwiać młodych artystów, którzy wykonają I Sonatę C-dur i II Sonatę g-moll na wiolonczelę i fortepian autorstwa Wajnberga. 24 stycznia muzyka patrona ponownie zagości w programie koncertu „NOSPR kameralnie”. Dzieła Wajnberga w interpretacji AUKSO, Jadwigi Kotnowskiej i Andrzeja Cieplińskiego pod batutą Marka Mosia wypełnią swym brzmieniem salę koncertową 26 stycznia.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Gdańsk | 9. Dni Muzyki Nowej

Dni Muzyki NowejW dniach 16–20 stycznia 2019 roku w gdańskim Klubie Żak odbędzie się festiwal 9. Dni Muzyki Nowej.

Dni Muzyki Nowej, organizowane przez Klub Żak, stawiają sobie za cel prezentowanie muzyki nieszablonowej. Festiwal chce pokazywać szerokie spektrum sceny eksperymentalnej, muzyki współczesnej i awangardowej. Muzykę nową definiuje jako taką, która szuka nowych rozwiązań na polu formalnym i treściowym, przez specyfikę kompozycji, wykorzystanych instrumentów, ale też pomysłów jak łączyć ze sobą różne, często nie przystające do siebie stylistyki. Program 9. Dni Muzyki Nowej jest wyborem najciekawszych, zdaniem organizatorów, zjawisk wpisujących się w te kryteria. W Klubie Żak pojawią się wykonawcy tworzący pomiędzy granicami muzyki współczesnej, kameralnej, elektronicznej, jazzowej i ambient. W jednym miejscu można będzie usłyszeć muzykę, której naturalnym środowiskiem prezentacji są zarówno sale koncertowe i filharmonie, jak i offowe kluby czy alternatywne festiwale.

Podczas tegorocznej edycji Neoquartet zaprezentuje utwory na kwartet smyczkowy, fortepian, pianino i elektronikę Sebastiana Zawadzkiego, utrzymane w minimalistycznej, tonalnej konwencji. 18 stycznia wystąpi Ensemble Kompopolex – zespół wrocławskiego kompozytora Jacka Sotomskiego, eksperymentującego z formą, konceptami i multimediami. Swoje utwory zaprezentuje także wiolonczelistka, kompozytorka i aranżerka Resina (Karolina Rec) – absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej zaliczana dziś do grona najbardziej interesujących twórczyń współczesnej kameralistyki. Warto zaznaczyć, że Dni Muzyki Nowej będą pierwszą okazją do zaprezentowania się przed polską publicznością dla japońskiej śpiewaczki Hatis Noit, niemieckiego pianisty Martina Kohlstedta i włoskiego duetu Luton.

Szczegółowy program – na stronie https://klubzak.com.pl/koncerty.html 

Gdańsk | Muzyczne epitafium ku pamięci Pawła Adamowicza

Carillony Gdańska18 stycznia 2019 roku o godz. 14:45 na carillonie kościoła św. Katarzyny Monika Kaźmierczak dokona polskiego prawykonania Epitafium dla Pawła Adamowicza skomponowanego przez Katarzynę Kwiecień-Długosz.

Gdańsk jest jedynym polskim miastem, w którym są trzy czynne carillony koncertowe: dwa znajdują się w wieżach kościoła św. Katarzyny (50 dzwonów) oraz Ratusza Głównego Miasta (37 dzwonów), trzeci – Carillon Mobilny Gdańsk – ma 48 dzwonów. Te wyjątkowe instrumenty są pod nadzorem i opieką Muzeum Gdańska. Właśnie na carillon, dźwięki którego kojarzą się z Gdańskiem, kompozytorka przeznaczyła swój najnowszy utwór.

Katarzyna Kwiecień-Długosz dedykowała Epitafium tragicznie zmarłemu Prezydentowi. Utwór zawiera odniesienia do Gdańska i Pawła Adamowicza (tematy opierają się na dźwiękach a-d-a i g-d-a).

Monika Kaźmierczak, pełniąca funkcję miejskiej carillonistki, zachęciła do wykonania tego niezwykłego utworu carillonistów z całego świata, którzy solidaryzują się z gdańszczanami. Oddadzą hołd Prezydentowi wykonując Epitafium na swoich instrumentach. Utwór ku pamięci prezydenta Pawła Adamowicza został już odegrany na belgijskim Carillonie Pokoju, a 19 stycznia o godz. 11.00 w ramach koncertu z Wieży Dom w Utrechcie kompozycję zagra gdańszczanka Malgorzata Fiebig. W Gdańsku utwór zabrzmi podczas cotygodniowego koncertu na wieży kościoła św. Katarzyny ok. godz. 14.45. Do miejskiej carillonistki dołączą trębacze z zespołu Tubicinatores Gedanenses. Muzycy wykonają również historyczne chorały.