Polmic - FB

aktualności

Katowice | Piękno i perfekcja

S3 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w katowickim Studiu Koncertowym Polskiego Radia (ul. Ligonia 29) będzie miał miejsce koncert „Piękno i perfekcja” w wykonaniu kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego i pianisty Michała Biela.

Jakub Józef Orliński i Michał Biel w czerwcu wystąpią w Polsce dwukrotnie: na zaproszenie Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” 3 czerwca w Katowicach i 8 czerwca w Warszawie, w ramach cyklu „Akademia Operowa zaprasza”. Później, za niespełna tydzień, odbędzie się ich koncert w londyńskiej Wigmore Hall, na który bilety wyprzedane są od dawna.

Od dwóch lat trwa imponująca passa tych wybitnych młodych artystów. Są laureatami 9. Konkursu Moniuszkowskiego w Warszawie, na którym Jakub Józef Orliński otrzymał II nagrodę w kategorii głosów męskich, a Michał Biel – nagrodę dla wyróżniającego się młodego pianisty. Po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (J. J. Orliński) i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego (M. Biel) doskonalili swoje umiejętności w słynnej nowojorskiej Juilliard School. Ostatnia seria spektakularnych sukcesów Jakuba Jana Orlińskiego to zdobycie Grand Prix 2016 Metropolitan Opera National Council Auditions i zwycięstwo w Marcella Sembrich International Vocal Competition. Z wielkim aplauzem przyjmowane są również wspólne występy artystów, którzy koncertowali m.in. w słynnej Carnegie Hall i podczas Festiwalu w Aix-en-Provence.

W programie katowickiego koncertu znalazły się utwory Georga Friedricha Händla, Henry’ego Purcella, Franza Schuberta, Reynalda Hahna, a także polskich kompozytorów: Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego, Cztery sonety miłosne Tadeusza Bairda i Jesień z cyklu Haiku Pawła Łukaszewskiego.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 / 219 33 44 wew. 21.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Łódź | 100 pieśni na 100 lat Niepodległości

10028 maja 2018 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim w Łodzi odbędzie się kolejny koncert z cyklu „100 pieśni na 100 lat Niepodległości”.

„100 pieśni na 100 lat Niepodległości” to cykl koncertów w Sali Kameralnej, w których czołowi soliści łódzkiego Teatru Wielkiego zaprezentują najpiękniejsze pieśni polskich poetów i kompozytorów, którzy mówią o tym, co polskie i ojczyźniane. Nie zabraknie namysłu nad sprawami pozornie błahymi: troskami i radościami, wielkimi i małymi uczuciami, ideami wzniosłymi i tymi całkiem przyziemnymi. Będzie więc rubasznie i z humorem, jak również z refleksją i filozoficzną zadumą.

W drugim już z serii koncertów udział wezmą Agnieszka Makówka, Dorota Wójcik, Łukasz Motkowicz, Andrzej Kostrzewski, wykonując pieśni Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina czy Stanisława Niewiadomskiego. Przy fortepianie artystom towarzyszyć będzie Aleksandra Nawe, a koncert poprowadzi Agnieszka Białek.

Informacja o biletach – na stronie Teatru Wielkiego.

Kraków | „Muzyka bez poklasku” — premiera „Sinfonietty” Macieja Bałenkowskiego

SCKolejna odsłona „Muzyki bez poklasku”, eksperymentalnego cyklu koncertowego Sinfonietty Cracovii, odbędzie się 27 maja 2018 roku o godz. 18.00 w MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie.

Tym razem naszym muzycznym przewodnikiem będzie Kryštof Mařatka ‒ cieszący się międzynarodowym uznaniem praski kompozytor, dyrygent, pianista i reżyser. Podczas koncertu orkiestra wykona jego utwory In Front Of The Hungry Cage (wokół aforyzmów Franza Kafki) na fortepian i recytatora, oraz Astrophonia na altówkę, fortepian i orkiestrę smyczkową. W roli solistów wystąpią Karine Lethiec (altówka) i Piotr Sałajczyk (fortepian).

Wieczór uświetni światowa premiera Sinfonietty nr 2 „Polonia” – hommage à Wojciech Kilar autorstwa Macieja Bałenkowskiego, kompozytora-rezydenta Sinfonietty Cracovii oraz laureata I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Sinfonietta per Sinfonietta”, organizowanego przez orkiestrę. Wykonanie utworu Macieja Bałenkowskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor ‒ rezydent”.

Kilka dni później, 31 maja o 16.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej MANGGHA, będzie miała miejsce prezentacja nowej wersji kompozycji Bałenkowskiego Farewell na orkiestrę smyczkową, również z udziałem Sinfonietty Cracovii.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o wydarzeniu – na stronie: http://sinfonietta.pl/koncerty/ 

Gdańsk | Koncert z cyklu: stARTer. Roots and fruits...

Starter28 maja 2018 roku w Nadbałtyckim Centrum Kultury (Ratusz Staromiejski) o godz. 19.00 odbędzie się kolejny koncert z cyklu „StARTer”.

„StARTer, w stronę muzyki…” to cykl koncertów prezentujących najwybitniejszych uczniów szkół muzycznych z trójmiasta, a w dalszych zamierzeniach – z województwa pomorskiego. Niepisaną zasadą przedkonkursowych zmagań jest udział w otwartych koncertach dla publiczności, aby oswoić tremę i nabyć sceniczne umiejętności. Dlatego NCK umożliwia młodym muzykom prezentacje w swojej przestrzeni.

Podczas koncertu majowego wystąpi skrzypaczka Anna Wandtke-Wypych oraz jej podopieczni – studenci Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku: Urszula Cieślak, Anna Janowicz, Aleksandra Jopek, Tomasz Kaczor, Paulina Kuśmierska, Marta Opas, Jan Staruch, Małgorzata Wójcik, Katarzyna Zyskowska i Yuliya Kazimirovich. Przy fortepianie: Marta Kur, Katarzyna Markiewicz i Mikołaj Sikała. Studenci wykonają utwory J. S. Bacha, D. Szostakowicza, H. Wieniawskiego, E. Ysaÿe’a, J. Sibeliusa, S. Prokofiewa, a także muzykę K. Szymanowskiego. W programie koncertu znajda się również niespodzianki...

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nck.org.pl

Warszawa | Gala finałowa konkursu „Nauczyciel Muzyki 2017”

Nauczyciel26 maja 2018 roku o godz. 17:00 w Muzeum Fryderyka Chopina odbędzie się finał Ogólnopolskiego Konkursu Nauczyciel Muzyki 2017. Podczas gali finałowej dowiemy się, którzy z finalistów konkursu otrzymają nagrodę główną oraz nagrody partnerów konkursu.

Konkurs Nauczyciel Muzyki 2017 jest inicjatywą Polskiego Stowarzyszenia Edukacji i Animacji Muzycznej oraz zaprzyjaźnionych z nim organizacji i instytucji muzycznych. Już trzeci rok Stowarzyszenie pragnie promować i docenić najlepszych nauczycieli muzyki w Polsce, prezentować kreatywnych, muzykujących, aktywnych nauczycieli, którzy sprawiają, że muzyka jest obecna wśród uczniów, rodziców oraz środowisku lokalnym.

Spośród zgłoszonych propozycji kapituła konkursu wybrała 11 finalistów. Jest wśród nich członek Związku Kompozytorów Polskich Magdalena Cynk-Mikołajewska, nauczycielka przedmiotów teoretycznych i kompozycji w Zespole Szkół Muzycznych im. K. Szymanowskiego w Toruniu oraz prezes Pomorskiego Towarzystwa Muzycznego. Oprócz nauczania teorii muzyki prowadzi zespoły wokalne oraz unikatowe zajęcia z kompozycji muzyki. Sama opracowała i wdrożyła program nauczania kompozycji, które to zajęcia wprowadzone zostały we wrześniu 1999 roku jako przedmiot nadobowiązkowy. Zainicjowała cykl koncertów kompozytorskich „Szkolna Partytura”, które odbywają się regularnie dwa razy w roku. Organizowany przez nią konkurs kompozytorski im. Piotra Perkowskiego angażuje niemal całą społeczność szkolną.

Jednemu z wybranych finalistów zostanie przyznana, w drodze otwartego głosowania, Nagroda Publiczności. W ubiegłorocznej edycji oddano na wszystkich kandydatów ponad 38 tyś. głosów.

Wydarzeniem towarzyszącym Konkursu będzie Konferencja dla nauczycieli muzyki „Entuzjazm, kreacja i zabawa w nauce muzyki”, która odbędzie się 26 maja w godz. 10:00-15:00 w Centrum Sztuki Współczesnej (ul. Jazdów 2).

Partnerem wydarzenia jest Związek Kompozytorów Polskich.

Szczegóły: http://pseiam.pl/index.php/konkurs-nauczyciel-muzyki 

Warszawa | Koncert symfoniczny „Niepodległa – powstało w wolnej Polsce”

FN25 maja 2018 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert symfoniczny „Niepodległa – powstało w wolnej Polsce”, poświęcony twórczości Ignacego Jana Paderewskiego.

Kariera młodego Ignacego Jana Paderewskiego była wystawiona na szereg ciężkich prób. Paderewski, mimo licznych przeciwności zdecydował jednak, że będzie przede wszystkim wirtuozem i żmudną pracą cel ten osiągnął, stając się jednym z najsławniejszych pianistów swej epoki. Przełomowym momentem okazały się studia w Wiedniu u Teodora Leszetyckiego, jednego z najznakomitszych pedagogów swej epoki. Plonem tego czasu są m.in. Koncert fortepianowy oraz Nokturn B-dur op. 16 nr 4, który wszedł do repertuaru swego twórcy oraz licznych wirtuozów epoki fin-de-siécle. Podczas majowego koncertu usłyszymy Nokturn w wersji na orkiestrę autorstwa Jerzego Maksymiuka.

Ten sukces zrodził oczekiwania kolejnych kompozycji i choć Paderewski nie napisał już nowego koncertu, to podobną rolę spełnia Fantaisie polonaise z roku 1894, z brawurową partią solowego fortepianu. Nawiązując do rytmów i meliki polskiego folkloru nie cytuje go, lecz – wzorem Chopina – subtelnie stylizuje. Także ona należała – i wciąż należy – do najpopularniejszych kompozycji swego twórcy.

Symfonia „Polonia”, jedyny tego gatunku utwór w dorobku Paderewskiego, pozostaje zaś wciąż nieco w cieniu dzieł fortepianowych. Pisana z myślą o 40. rocznicy powstania styczniowego, doczekała się prawykonania w roku 1909 (Boston). Pełna dramatyzmu i patosu, świetnie instrumentowana, sugestywnie przekazuje czytelny program – wspomnienie przemocy, opresji i walki oraz nadziei na zwycięstwo, która szczęśliwie okazała się prorocza.

Utwory Paderewskiego usłyszymy w interpretacji Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Jerzego Maksymiuka. W roli solistki wystąpi Yulianna Avdeeva.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.pl

Otwock | Raduj się Matko Polsko!

MazowszeTegoroczny piętnasty już sezon cyklu „Mazowsze w Koronie”, organizowanego przez Mazowiecki Instytut Kultury i partnerów z Mazowsza, związany jest z obchodami jubileuszu 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Trzeci koncert cyklu pt. „Raduj się Matko Polsko!” w wykonaniu Warszawskiego Chóru Międzyuczelnianego odbędzie się 24 maja 2018 roku o godz. 19:00 w auli LO im. Gałczyńskiego w Otwocku.

Warszawski Chór Międzyuczelniany pod batutą Borysa Somerschafa wykona sakralne i świeckie pieśni polskich kompozytorów. Muzyczna podróż przez osiem wieków polskiej muzyki rozpocznie się w średniowieczu, a zakończy w czasach współczesnych. Usłyszymy mi.in. Bogurodzicę, Gaude Mater Polonia, kompozycje Stanisława Moniuszki, Feliksa Nowowiejskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego.

Patriotyczne akcenty obecne były w festiwalu „Mazowsze w Koronie” od początku jego istnienia. Pierwsza edycja projektu upamiętniała 475. rocznicę inkorporacji Księstwa Mazowieckiego do Korony Królestwa Polskiego. Nie mogło ich zabraknąć w jubileuszowym roku 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Na wszystkich koncertach rozbrzmiewać będzie polska muzyka, w dużej mierze autorstwa kompozytorów tworzących w okresie 1918–2018.

Tradycją festiwalu jest współpraca głównego organizatora – Mazowieckiego Instytutu Kultury – z lokalnymi partnerami z terenu województwa mazowieckiego. Współorganizatorami koncertu w Otwocku są powiat otwocki oraz Liceum Ogólnokształcące im. K. I. Gałczyńskiego w Otwocku.

Wstęp na koncerty w ramach cyklu jest wolny.

Szczegóły na facebook.com/mazowszewkoronie  i stronie internetowej www.mazowszewkoronie.pl

Jelenia Góra | „Kompozytor – rezydent”: muzyka pełna inspiracji

FDFilharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 23 maja 2018 roku o godz. 19.00 na koncert kameralny „Kompozytor – rezydent”, którego głównym bohaterem będzie Andrzej Kopeć.

Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Tańca program „Kompozytor – rezydent” nawiązuje do rozpowszechnionej w Europie i na świecie praktyki łączenia twórców z profesjonalnymi instytucjami muzycznymi. Kompozytorem-rezydentem Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze w sezonie 2017/2018 jest Andrzej Kopeć – kompozytor i artysta multimedialny, łączący twórczość muzyczną i technologie komputerowe. Jest dwukrotnym laureatem konkursów Śląskiej Trybuny Kompozytorów w Katowicach i Konkursu Młodych Kompozytorów im. T. Bairda. W swoim dorobku kompozytorskim ma dzieła na obsady solistyczne, kameralne, chóralne i orkiestrowe oraz szereg projektów wykorzystujących środki elektroniczne. Współpracuje m. in. z Warszawskim Teatrem Tańca, Teatrem Muzycznym w Lublinie, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu, Legnickim Centrum Kultury, Planetarium Niebo Kopernika, Festiwalem „Artelier" w Szczecinie. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

Współczesne formy twórcze oraz źródła ich inspiracji bywają zaskakujące. Dla melomanów niezwykłą propozycją będzie koncert, prezentujący muzykę współczesnych, polskich kompozytorów przełomu XX i XXI wieku: poza utworami Andrzeja Kopcia zabrzmią kompozycje Michała Ossowskiego i Włodzimierza Kotońskiego. W ich dorobku pośród utworów symfonicznych i teatralnych znajdują się także kompozycje kameralne i elektroniczne. Trendy wykorzystujące w pracy kompozytorskiej algorytmiczne narzędzia – od zwykłego kalkulatora, przez mało skomplikowane aplikacje, po oprogramowanie graficzne – wspomagają inwencję twórczą. W świat muzyki współczesnej, odkrywającej nowe możliwości dźwiękowe, wprowadzi nas Sepia Ensemble oraz autor większości prezentowanych tego wieczoru utworów – Andrzej Kopeć.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://filharmonia.jgora.pl

III Festiwal muzyczny „Trzy-Czte-Ry. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”

TrzyMiędzy 22 maja a 12 czerwca 2018 roku w Warszawie odbędzie się III Festiwal muzyczny „Trzy-Czte-Ry. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”.

Festiwal jest wyjątkowym przedsięwzięciem w polskim pejzażu wydarzeń artystycznych. Podczas sześciu koncertów będziemy mogli usłyszeć m.in. dzieła Chopina, Szymanowskiego, Paderewskiego i Krauzego. Utwory niekiedy kontrastowo ze sobą zestawione dają możliwość do ich wzajemnej konfrontacji, jednak głównie chodzi tu o konfrontacje słuchacza z nowymi wizjami artystycznymi, co ukazuje naszej percepcji nowe konteksty. Koncerty Festiwalu Trzy-Czte-Ry odbędą się w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Po koncertach słuchacze będą mogli wziąć udział w panelach dyskusyjnych z udziałem kompozytorów, wykonawców, muzykologów i dyrektora artystycznego festiwalu Macieja Grzybowskiego.

Podczas inauguracji Festiwalu 22 maja w roli solisty wystąpi autor II Koncertu fortepianowego – kompozytor i pianista Zygmunt Krauze z towarzyszeniem Orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Ewy Strusińskiej. 4 czerwca odbędzie się recital Szymona Nehringa – laureata nagrody polskiego środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej – w interpretacji którego usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Claude’a Debussy’ego, Igora Strawińskiego, a także Mazurki nr 1-4 op. 50 Karola Szymanowskiego. Solistką koncertu finałowego Festiwalu będzie Ewa Pobłocka, która wykona II Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina. Orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Michała Klauzy zaprezentuje także Utwór na orkiestrę nr 3 Zygmunta Krauzego i I Symfonię Krzysztofa Pendereckiego.

Szczegółowy program – na stronie: www.festiwaltrzycztery.pl