Polmic - FB

aktualności

Ogólnopolski Konkurs „Ignacy Jan Paderewski – pianista wirtuoz, kompozytor, polityk, dyplomata, mąż stanu, mecenas sztuki i architektury”

PaderewskiWielkopolski Kurator Oświaty Robert Gaweł wraz z Instytutem Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie, reprezentowanym przez Dyrektora prof. dr hab. Jana Żaryna, zainicjowali organizację Ogólnopolskiego Konkursu „Ignacy Jan Paderewski – pianista wirtuoz, kompozytor, polityk, dyplomata, mąż stanu, mecenas sztuki i architektury”. Termin zgłoszeń – do 31 stycznia 2021.

Konkurs skierowany jest do uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i artystycznych z terenu Polski oraz szkół polskich za granicą. Celem konkursu jest m.in.: propagowanie i przybliżenie uczniom sylwetki Ignacego Jana Paderewskiego, uczczenie Jego pamięci, zainteresowanie pięknem twórczości kompozytora, niezwykłym życiem, godną naśladowania postawą, wrażliwością estetyczną, uświadomienie wagi poświęcenia i permanentnej determinacji w dążeniu do odzyskania niepodległości Polski i jej utrzymaniu, kształtowanie w młodzieży takich wartości jak wolność i patriotyzm, czy rozbudzenie wrażliwości na piękno muzyki kompozytora i dostrzeżenie jej ponadczasowych wartości artystycznych.

W organizację włączyły się również: Akademia Muzyczna w Poznaniu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, których przedstawiciele wspomagają konkurs od strony merytorycznej. Będą również oceniać uczestników w poszczególnych kategoriach. Konkurs wspierają także: Towarzystwo Muzyczne im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.

Radę Artystyczną oraz jury konkursu w kategorii I (pianista, wirtuoz) tworzą tak wybitne osoby, jak Karol Radziwonowicz, Piotr Paleczny, Katarzyna Popowa-Zydroń, Wojciech Świtała, Waldemar Andrzejewski, Joanna Marcinkowska. 

Pula nagród wynosi 25 000 zł. Organizatorzy przewidzieli też nagrody dla nauczycieli przygotowujących najlepszych uczniów.

Szczegółowe informacje – na stronie http://ko.poznan.pl/kuratorium/aktualnosci_kurator/2020/12/ogolnopolski-konkurs-ignacy-jan-paderewski/ 

Formularz zgłoszeniowy do konkursu: http://wre.ko.poznan.pl/paderewski/ 

Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC stworzy katalog utworów związanych z szeroko pojętą tematyką olimpijską

POLMICW związku ze współpracą Związku Kompozytorów Polskich z Polskim Komitetem Olimpijskim Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zamierza stworzyć katalog utworów związanych z szeroko pojętą tematyką olimpijską, co ułatwi wytypowanie kandydatów do nagrody Wawrzyn Olimpijski.

To specjalna nagroda Polskiego Komitetu Olimpijskiego – ustanowiona w 1967 roku – jako wyraz uznania i szacunku dla polskich twórców kształtujących humanistyczne wartości sportu i jego wizerunek w społeczeństwie. Nagrody przyznawane są w czteroletnich cyklach olimpijskich, w różnych dziedzinach twórczości. Wśród laureatów znajdują się przedstawiciele sztuk plastycznych, muzycy, literaci, filmowcy, fotograficy, architekci, którzy za całokształt swojej twórczości lub konkretne dzieło, otrzymują medal „Wawrzyn Olimpijski” zaprojektowany przez artystę rzeźbiarza Stanisława Sikorę. Pielęgnowanie przez Polski Komitet Olimpijski tradycji łączenia sztuki ze sportem podkreśla znaczenie kultury i sztuki w szerzeniu idei olimpijskiej. Prestiżową nagrodą uhonorowano m. in. Krzysztofa Pendereckiego i Wojciecha Kilara.

Prosimy uprzejmie o nadsyłanie danych o dziełach muzycznych (tytuł, kompozytor, rok powstania, obsada, czas trwania itp.) odnoszących się do ruchu olimpijskiego, sportu, pokoju i podobnych tematów do 18 stycznia 2021 roku na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Konkurs Muzyki Kameralnej dla młodzieży

KonkursAkademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Fundacja im. Stanisława Liszewskiego zapraszają do udziału w II Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej im. Wiłkomirskich. Konkurs adresowany jest do uczniów szkół muzycznych I i II stopnia. W Konkursie mogą brać udział instrumentalne zespoły kameralne od duetu do kwintetu, o dowolnym składzie (z wyłączeniem zespołów z organami i klawesynem). Konkurs odbędzie się w dniach 22-24 kwietnia 2021 roku w trybie jednoetapowym, a zgłoszenia przyjmowane są drogą mailową do 20 marca 2021 roku.

Konkurs z powodu swojej otwartej programowo formuły jest wyjątkowym wydarzeniem dającym uzdolnionej artystycznie młodzieży możliwość wspólnej, zespołowej muzycznej konfrontacji na polu literatury kameralnej w zróżnicowanych składach. W związku z obchodami uchwalonego przez Sejm RP Roku Konstytucji 3 Maja organizatorzy zdecydowali się także na umieszczenie w programie zobowiązania do wykonania jednego utworu kompozytora polskiego, za które przewidziane są w każdej grupie wiekowej nagrody specjalne w postaci udziału w koncertach organizowanych przez Fundację im. Stanisława Liszewskiego oraz Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W Jury konkursu zasiądą wybitni instrumentaliści – pedagodzy polskich akademii muzycznych, którzy są uznanymi autorytetami w obszarze muzyki kameralnej, a ich doświadczenie pedagogiczne obejmuje także pracę z uzdolnioną młodzieżą szkół muzycznych. Honorowym Przewodniczącym Komitetu Organizacyjnego jest Jej Magnificencja Rektor Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, dr hab. Elżbieta Aleksandrowicz, prof. AM.

Szczegółowe informacje o kategoriach wiekowych, repertuarze, sposobie zgłoszenia uczestnictwa, a także regulamin i dane kontaktowe do organizatorów: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/ii-ogolnopolski-konkurs-muzyki-kameralnej-im-wilkomirskich 

4. Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego

MKdMKZwiązek Kompozytorów Polskich Oddział w Krakowie ogłasza 4. Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Przedmiotem konkursu jest utwór na orkiestrę kameralną o czasie trwania od 9 do 12 minut.

W Konkursie mogą brać udział kompozytorzy wszystkich narodowości, którzy w dniu jego zamknięcia nie przekroczyli 35 lat. Jeden uczestnik może zgłosić co najwyżej dwie kompozycje. Zgłoszony utwór nie może być wcześniej wykonany, wydany w żadnej formie ani nagrodzony w żadnym konkursie. Partyturę w formacie PDF, opatrzoną godłem oraz tytułem, z wyszczególnionym czasem trwania, kartę zgłoszenia, krótki biogram, notę o utworze i zdjęcie (w formacie jpg), należy nadesłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w terminie do 15 marca 2021 r. (do godziny 23:59, UTC+01:00).

Jury Konkursu w składzie: Marcel Chyrzyński (przewodniczący), Zbigniew Bargielski, Ivan Buffa (Słowacja), Wojciech Widłak i Szymon Bywalec, przyznaje jedną Nagrodę Główną w wysokości 1.000 USD (brutto). Ponadto kompozycja, która otrzyma Nagrodę Główną zostanie prawykonana w kwietniu 2021 roku na koncercie w ramach 33. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów. Jury może nie przyznać Nagrody Głównej. Dopuszcza się przyznanie wyróżnień honorowych. Decyzja jury jest nieodwołalna i zostanie podana do wiadomości najpóźniej do 21 marca 2021.

Marcel Chyrzyński
Prezes Zarządu ZKP Oddziału w Krakowie

Regulamin konkursu i karta zgłoszenia na stronie: http://festiwal.zkp.krakow.pl/konkurs/

Wirtualna rezydencja artystyczna UN/MUTE w Nowym Jorku

IPNYInstytut Polski w Nowym Jorku zaprasza do ubiegania się o wirtualną rezydencję polskich artystów, w tym muzyków, kompozytorów oraz performerów, którzy nigdy wcześniej nie byli w Nowym Jorku i są zainteresowani interdyscyplinarnym europejsko-amerykańskim projektem. Aby wziąć udział w rekrutacji, należy przesłać swój biogram wraz z krótkim listem motywacyjnym (max. 1000 słów) na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 22 stycznia 2021.

Instytut Polski w Nowym Jorku poszukuje jednego polskiego artysty z jednej lub kilku z dyscyplin artystycznych, który jest zainteresowany współpracą z innym artystą mieszkającym w Nowym Jorku, reprezentującym inną dyscyplinę i grupę wiekową. Płatna rezydencja online odbędzie się wiosną 2021 roku. W rekrutacji mogą wziąć obywatele Polski mieszkający w kraju bądź za granicą, w dowolnym miejscu poza Nowym Jorkiem, oraz artyści, którzy na stałe przebywają w Polsce, lecze nie mają obywatelstwa. Warunkiem rezydencji jest to, że kandydat nigdy wcześniej nie był w Nowym Jorku.

Wybrani artyści wezmą udział w trzymiesięcznej wirtualnej rezydencji prowadzonej przez Undercurrent Gallery na Brooklynie w Nowym Jorku. Proces ich twórczej współpracy zostanie przedstawiony za pośrednictwem publikowanych na stronie internetowej nagrań Zoom, dając widzom niepowtarzalną możliwość monitorowania jego przebiegu. Projekt bada, co dla europejskiego artysty oznacza wirtualne spotkanie z artystą mieszkającym po drugiej stronie Atlantyku, który jest w innym wieku, innej rasy, został wychowany w innej kulturze i reprezentuje inne medium artystyczne. Celem spotkania jest wspólne stworzenie nowego i niepowtarzalnego dzieła sztuki. Prezentacja prac odbędzie się w Dniu Europy 9 maja 2021 roku.

Więcej informacji na stroniehttps://instytutpolski.pl/newyork/2021/01/07/open-call-un-mute-residency/

Klawesyn bez granic: IV Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej

KlawesynIV Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej "Klawesyn bez granic" odbędzie się w środę 20 stycznia 2021 i będzie transmitowane online na kanale YouTube Akademii Muzycznej im. G. K. Bacewiczów w Łodzi.

O godz. 10.00 seminarum otworzy kierownik Katedry Organów, Muzyki Kościelnej, Klawesynu i Muzyki Dawnej dr hab. Krzysztof Urbaniak, prof. AM, oraz dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska. Wysłuchamy czterech wystąpień. Dyrektor Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego mgr Adam Wesołowski opowie o symbolice i multimediach w swojej kompozycji Silver concerto, dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz z Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. E. Chojnackiej przedstawi informacje na temat kolekcji utworów klawesynowych, dr Urszula Jasiecka-Bury z Akademii Muzycznej w Łodzi podejmie dyskusję na temat klawesynu współczesnego jako partnera w wykonawstwie muzyki dawnej, natomiast dr hab. Ewelina Zawiślak, prof. Akademii Muzycznej w Łodzi przybliży doświadczenie współczesnego instrumentalisty w pracy z klawesynem.

Po zakończeniu części wykładowej, o godz. 18.00 odbędzie się koncert w wykonaniu klawesynistek Ewy Rzeteckiej-Niewiadomskiej i Urszuli Jasieckiej-Bury z towarzyszeniem skrzypaczki Pauliny Wielgosińskiej. Wystąpią także studenci klas klawesynu: Lena Nowakowska, Agnieszka Wegner, Emilia Walasik, Agnieszka Wilk, Kamil Szymczakowski, Emilia Mamińska, Karolina Dróżdż, Przemysław Janczewski. W programie utwory m.in.: Mariana Sawy, Bronisława Kazimierza Przybylskiego, Krzysztofa Grzeszczaka, Barbary Strzeleckiej, Krystyny Kijani i Victora Frosta.

Więcej informacji na stronie: http://www.amuz.lodz.pl/

Muzyczne spotkanie „Schaeffer elektronicznie”

Schaeffer19 stycznia 2021 o godz. 14.00 na antenie RadioJAZZ.FM zostanie nadany koncert „Schaeffer elektronicznie”. Będzie go można wysłuchać w ramach pasma JazzPRESSjonizm, które prowadzi Piotr Wickowski, redaktor naczelny pisma JazzPRESS. To muzyczna fuzja odległych na pozór kultur wysokiej i alternatywnej, ukazująca ich wspólne, eksperymentalne korzenie.

Koncert muzyki elektronicznej oparty o twórczość Bogusława Schaeffera jest częścią 12. edycji festiwalu „Era Schaeffera” i uzupełnieniem głównego wydarzenia, które odbyło się 23 listopada 2020 jako transmisja online rozpięta między kontynentami i łącząca artystów z Nowego Świata w L.A. i w Warszawie, uczestniczących w spektaklu „Planeta Schaeffer”. Koncert został zrealizowany z inicjatywy Fundacji Przyjaciół Sztuk Aurea Porta, która zajmuje się promocją sztuki współczesnej, a w szczególności propagowaniem dorobku artystycznego Bogusława Schaeffera. Celem projektu „Schaeffer elektronicznie” jest dotarcie z muzyką Bogusława Schaeffera do nowego grona odbiorców, entuzjastów sztuki współczesnej w kraju i za granicą, w tym do młodzieży oraz rozpowszechnianie dzieł Mistrza na przykładzie żywej sztuki w multidyscyplinarnej odsłonie twórców muzyki elektronicznej. Po emisji koncertu w RadioJAZZ.FM, nagrany materiał będzie można odsłuchać w kanałach social media (YouTube, Facebook) Fundacji Aurea Porta.

W ramach wydarzenia „Schaeffer elektronicznie” muzycy Mateusz Adamczyk i Piotr Zaufal wykonają 8 utworów na fortepian cz. II, Monosonatę, Streichquartett, 4H/1P, Equivalenze Sonore, Course Jazz, Collage and Form autorstwa Schaeffera. Obydwaj artyści byli nominowani do nagrody Fryderyki w kategorii muzyka poważna – kameralistyka za album Magia del Tango, nagrany z Marcinem Wyrostkiem oraz zespołem Corazon, z którymi od kilku lat biorą udział w festiwalu „Era Schaeffera”.

Katarzyna Socha

Projekt zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury i sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Akademia Muzyczna w Łodzi: Koncert noworoczny dla Łódzkiego Towarzystwa Naukowego

AMZgodnie z kilkuletnią tradycją Akademia Muzyczna w Łodzi uczci rozpoczęcie Nowego Roku koncertem współorganizowanym przez Łódzkie Towarzystwo Naukowe. Transmisja na żywo odbędzie się 16 stycznia 2021 o godz. 18.00 na kanale YouTube Akademii Muzycznej w Łodzi.

W Sali Koncertowej Uczelni wystąpi Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi pod batutą Jacka Rogali. W programie koncertu znajdą się dzieła Krzysztofa Pendereckiego i klasyków wiedeńskich.

Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej rozpocznie koncert od wykonania Symfonii C-dur nr 16 KV 128 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Dzieło powstało wiosną 1772 roku, gdy Klasyk miał 16 lat. Młodzieńczą atmosferę podtrzyma występ Michała Balasa, który interpretować będzie partię wiolonczeli w Koncercie wiolonczelowym C-dur Hob. VII B:1 Josepha Haydna. Na zakończenie wieczoru zabrzmi Ciaccona in memoria Giovanni Paolo II per archi Krzysztofa Pendereckiego, skomponowana w 2005 roku.

Solista Michał Balas jest laureatem pierwszych nagród licznych krajowych i międzynarodowych konkursów dla młodych muzyków. Koncertował jako solista z orkiestrami Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Podkarpackiej, Filharmonii Kaliskiej, a także Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim w Niemczech oraz Apollo Orchestra w USA. Student łódzkiej Akademii kształci się w klasie prof. Stanisława Firleja.

Szczegółowe informacje na stronie: http://www.amuz.lodz.pl/

Koncert karnawałowy w Filharmonii Narodowej – transmisja online

logo15 stycznia 2021 o godz. 19.30 Filharmonia Narodowa zaprasza na koncert karnawałowy online. Będzie to wydarzenie przeniesione z 8-9 stycznia, które odbędzie się bez udziału publiczności.

W 2021 roku przypada 110. rocznica urodzin i 30. rocznica śmierci Stefana Kisielewskiego – kompozytora, pisarza, który w pamięci wielu pokoleń Polaków zapisał się jako znakomity publicysta polityczny, wyrażający swój sprzeciw wobec absurdów systemu komunistycznego w aluzjach, metaforach, grach językowych. Stefan Kisielewski, absolwent Konserwatorium Warszawskiego był też twórcą wielu utworów kameralnych i symfonicznych, w których dawał wyraz swoim upodobaniom do muzyki o wyraźnych cechach neoklasycznych – prostej w rysunku, niekiedy ostrej harmonicznie, przenikniętej muzycznym humorem. Taka jest właśnie Mała uwertura z 1953 roku.

Michał Spisak był jednym z najbardziej zagorzałych przedstawicieli neoklasycyzmu, stylu, który w I połowie XX wieku był reakcją na nadmierną uczuciowość muzyki romantycznej. Artysta od czasów studiów w latach 30-tych XX wieku mieszkał w Paryżu, ale utrzymywał kontakty z Polską. Drobnym przykładem muzycznych upodobań Spisaka są Trzy miniatury na małą orkiestrę z 1949 roku. Tytuły kolejnych miniatur to: Gawot, Arietta i Marsz.

Podczas koncertu usłyszymy także Temat z Wariacjami op. 42 Ericha Wolfganga Korngolda, Wariacje na temat rokoko A-dur op. 33 na wiolonczelę i orkiestrę oraz Pory roku op. 37a Piotra Czajkowskiego, a także dwa kadryle Johanna Straussa (syna): Fledermaus-Quadrille op. 363 i Maskenball-Quadrille op. 272. Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzi Maciej Tomasiewicz, jako solistka wystąpi Karolina Jaroszewska-Rajewska.

Małgorzata Gąsiorowska

Bilety w formie kodów dostępu do wideo można wykupić tutaj: live.bilety24.pl

Więcej informacji – na stronie: http://www.filharmonia.pl/aktualnosci/koncert-karnawalowy-online