Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Młodzi młodszym! Koncert najzdolniejszych młodych artystów

POSIPodczas koncertu 27 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej UMFC zaprezentują się młodzi, szczycący się wieloma sukcesami na prestiżowych konkurach uczniowie szkół muzycznych II stopnia. Występ z również młodą, lecz w pełni już profesjonalną orkiestrą absolwentów muzycznych akademii jest dowodem uznania dla ich talentów i pracy, ale też probierzem ich umiejętności.

Warto przybyć na ten koncert i wspierać najlepszych uczniów – w nieodległej przyszłości zapewne cenionych wirtuozów, zapraszanych na polskie i zagraniczne estrady! Dodatkową zachętą jest bardzo atrakcyjny i różnorodny program. Zabrzmią dwa koncerty fagotowe – klasyczny utwór osiemnastoletniego Mozarta to pierwszy z napisanych przez niego kilku koncertów na instrumenty dęte i do dziś najczęściej wykonywany ze wszystkich koncertów fagotowych. Wśród polskich fagocistów nieustającą popularnością cieszy się klasycyzujący, pełen wdzięku i humoru utwór Michała Spisaka z 1944 r.

Francuski kompozytor Henri Tomasi poświęcił puzonowi jeden z najbardziej dziś znanych koncertów, traktując z całą powagą przebogatą paletę ekspresyjną puzonu, jego zdolność do lirycznej kantyleny, ale też możliwości wirtuozowskie obecne w żywym finale. Wreszcie klejnot późnoromantycznej muzyki wiolonczelowej i zarazem ostatni z koncertów solowych Antonína Dvořáka Koncert h‑moll.

Koncert poprowadzi Marek Wroniszewski, utalentowany dyrygent młodego pokolenia, decyzją jury uznany za najlepszego polskiego uczestnika X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 2017 r., obecnie zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Gorzów | Do trzech razy sztuka

Filharmonia GorzowskaKoncert kameralny 26 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej to okazja, by posłuchać jednego z najciekawszych zestawień brzmieniowych w muzyce kameralnej, jakim jest klasyczne trio stroikowe (d’anches).

Program skomponowany został tak, by pokazać bogactwo możliwości oboju, klarnetu i fagotu. Złożyły się na niego utwory różne pod względem stylu, charakteru i nastroju.

III Divertimento KV 439b (ok. 1783) pochodzi ze zbioru 5 Divertimentos, którego autorstwo, choć do końca niepotwierdzone, za sprawą typowych dla stylu Wolfganga Amadeusa Mozarta elementów przypisywane jest właśnie jemu. Utwór noszący cechy wykwintnej kameralnej muzyki komnatowej skrzy się pogodnym nastrojem, a poprzez mistrzowsko napisane partie instrumentów dętych – zachwyca wysmakowaną harmonią i kolorystycznym wyrafinowaniem. Inwencje trzygłosowe (1722) Jana Sebastiana Bacha są częścią zbioru krótkich utworów skomponowanych w oryginale na instrument klawiszowy; tego wieczoru zabrzmią w opracowaniu na trio stroikowe.

Pozostałe kompozycje to dwie odsłony nurtu neoklasycystycznego I połowy ubiegłego wieku. Są nimi: taneczny i pełen wdzięku utwór Cinq Pieces en Trio (1935) francuskiego twórcy Jacquesa Iberta oraz nastrojowa i liryczna Suita na trio stroikowe (1949) Aleksandra Tansmana.

Urszula Śliwińska

Więcej – na stronie https://filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1414/2019-04-26/19:00 

Wrocław | Triumf miłości

MarkowiczCzłonkowie Lutosławski Quartet wraz z gośćmi zapraszają 25 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 na spotkanie z twórczością dwóch wyjątkowych kompozytorów w Narodowym Forum Muzyki. Podczas wieczoru usłyszymy najsłynniejsze dzieła autorstwa Ernesta Chaussona – artysty zwanego niekiedy prekursorem francuskiego impresjonizmu. W programie znalazł się także I kwartet smyczkowy Marcina Markowicza.

Marcin Markowicz – koncertmistrz NFM Filharmonii Wrocławskiej, a zarazem założyciel i członek Lutosławski Quartet – jest nie tylko cenionym kameralistą, lecz także kompozytorem. Jego twórczość nierozerwalnie jest związana z brzmieniem kameralnym.

Francuski twórca Ernest Chausson kształcił się muzycznie pod okiem Jules’a Masseneta i Césara Francka w Konserwatorium Paryskim. W jego interesującym dorobku kompozytorskim najpopularniejszym dziełem okazuje się nastrojowy Poème na skrzypce i orkiestrę. Autor opracował go później również w wersji na mniejszy skład instrumentalny, czyli na skrzypce i fortepian z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego. Najczęściej wykonywanym dziełem kameralnym kompozytora jest zaś Koncert D-dur op. 21. Prawykonanie tej na wskroś wirtuozowskiej kompozycji Chausson zawdzięcza przychylności Ysaÿe’a, który postanowił zaprezentować Koncert wraz ze swoim kwartetem i pianistą Auguste’em Pierretem. Bohaterem premiery okazał się niewątpliwie Pierret. Był on drugim wirtuozem fortepianu poproszonym o udział koncercie – jego poprzednik zrezygnował, uznając swoją partię za zbyt trudną…

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6753 

III Międzynarodowy Festiwal „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna”

Kwidzynska WiosnaW dniach 24–28 kwietnia 2019 roku w kwidzyńskim Zamku odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Festiwalu „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna”. Wszystkie koncerty będą miały miejsce w słynącym z doskonałej akustyki dormitorium.

„Kwidzyńska Wiosna Muzyczna” to festiwal, który powstał z inicjatywy Iwony Glinki. Pochodząca z Kwidzyna flecistka, znana na scenach europejskich, współpracuje z rozmaitymi uczelniami muzycznymi na starym kontynencie. Jednym z aspektów jej działalności jest propagowanie muzyki klasycznej wśród mieszkańców miasta i powiatu kwidzyńskiego, ale także kształtowanie funkcji kulturalnych Kwidzyna. Ideą nadrzędną Festiwalu „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna” jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki różnych epok, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką.

W czasie festiwalu społeczność Kwidzyna usłyszy Kwartet Gdański oraz Bartosza Paprota w wyśmienitych utworach na gitarę. The Whoop Group zaprezentuje świeże brzmienie popularnych utworów muzyki klasycznej oraz nowych kompozycji w opracowaniu na kwartet saksofonowy. Zabrzmi też utwór saksofonisty i kompozytora Krzysztofa Koszowskiego Evolution of classical music. Festiwal zakończy 28 kwietnia występ Orkiestry Kameralnej Progress z solistami: Iwoną Glinką i Mirosławem Pachowiczem pod batutą Szymona Morusa. Ważnym punktem festiwalu jest premiera nowych transkrypcji dzieł Fryderyka Chopina na flet i orkiestrę smyczkową, które opracował założyciel fundacji Phasma-Music i wielokrotnie nagradzany kompozytor Michail Travlos.

W ramach Festiwalu odbędzie się Konkurs Muzykujących Dzieci i Młodzieży „Kwidzyn ma talent” oraz koncert charytatywny „Niewidomy dla Niewidomej”, z którego dochód będzie przeznaczony na leczenie oczu Magdaleny Mucha w klinice w Ufie (Rosja).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie

http://www.phasma-music.com/projects/kwidzyn-music-spring/iii-kwidzyn-music-spring-international-festival-iii-miedzynarodowy-festiwal-kwidzynska-wiosna-muzyczna?pli=1 

Kraków | III Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”

DuettissimoAkademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na III Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!” organizowany w formie koncertów połączonych z sesją naukową w dniach 23–27 kwietnia 2019 roku.

Przedsięwzięcie poświęcone jest wyłącznie formie kameralistyki, jaką jest duet fortepianowy – w wersji na cztery ręce, dwa fortepiany oraz w połączeniu z orkiestrą. Pomysłodawcą całego wydarzenia jest dr hab. Bartlomiej Kominek – Dyrektor Artystyczny Festiwalu. Ideą przewodnią Festiwalu i towarzyszącej mu konferencji naukowej będzie pokazanie różnych aspektów twórczości, związanych z duetem fortepianowym, oraz popularyzowanie repertuaru na ten skład kameralny.

W wykonaniu zarówno studentów krakowskiej Akademii Muzycznej, jak i jej wykładowców usłyszymy dzieła J. S. Bacha, W. A. Mozarta, M. Ravela, S. Rachmaninowa, a także polskich twórców. Ravel Piano Duo, czyli Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska, wykona 5 walców Ignacego Friedmana, Sonatinę Romana Palestra, Kołysankę Romana Maciejewskiego i Divertimento w trzech „kawałkach” Jerzego Bauera. Chopin Piano Duo (zgrany duet zarówno na scenie, jak i w życiu Anna Boczar i Bartłomiej Kominek) zaprezentuje Album Tatrzańskie Ignacego Jana Paderewskiego, Negro Spirituals Romana Maciejewskiego i, oczywiście, Grand Duo Concertant Fryderyka Chopina. Usłyszymy też takich mistrzów, jak na przykład Duo Turgeon, a podczas koncertu finałowego zagra Orkiestra Festiwalowa pod dyrekcją Wojciecha Rodka.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę Festiwalu

Katowice | Miserere mei Deus – Muzyka na Wielki Piątek

Camerata Silesia19 kwietnia 2019 o godz. 23:00 w Kościele pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Katowicach (ul. Mikołowska 32) już po raz ósmy Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak wystąpi z wyjątkowym pasyjnym programem w noc Wielkiego Piątku.

Koncert-misterium „Miserere mei Deus – Muzyka na Wielki Piątek” będzie elementem wielkopiątkowego czuwania. W przestrzeni jednej z największych katowickich świątyń zabrzmi ponownie słynne Miserere Gregoria Allegriego. „Camerata Silesia” przygotowała na ten wieczór także inne muzyczne wyjątkowe propozycje: skomponowany przez Pawła Łukaszewskiego specjalnie dla zespołu i znakomitego wiolonczelisty Marcina Zdunika utwór Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu oraz przejmujące Svyatyi Johna Tavenera, również z solową partią wiolonczeli. Koncert-misterium muzycznie dopełnią także Pater Noster Peterisa Vasksa oraz pieśń Ludu, mój ludu w aranżacji Sabiny Meck. W muzykę wplecione będą też recytacje w wykonaniu aktora Adama Myrczka.

Katowiccy śpiewacy podobnie jak w latach ubiegłych, będąc w średniowiecznych habitach, rozpoczną koncert procesją, wprowadzając wszystkich w odpowiedni nastrój tego wyjątkowego wydarzenia. Transmisję z koncertu w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice i wiolonczelisty Marcina Zdunika przeprowadzi Radio eM 107,6 FM.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Toruń | Coś więcej niż koncert...

Musica VeraStowarzyszenie Musica Vera zaprasza w Wielki Piątek – 19 kwietnia 2019 roku – na wydarzenie zatytułowane „Muzyka ciszy”, które odbędzie się w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu o godz. 22:00.

Jest to coś więcej niż koncert – to wspólne zatrzymanie przy Grobie Chrystusa, to żywe słowo, które ma poruszyć serca i wreszcie: wyjątkowa muzyka, taka, która jest najdoskonalszym narzędziem do wyrażenia emocji. Kiedy po zakończonych liturgiach wielkopiątkowych wszystkie parafie pogrążą się w głębokiej ciszy, w jednym z najpiękniejszych toruńskich kościołów, przy zabytkowym Grobie Pańskim, rozpocznie się muzyczna adoracja...

Wystąpi Zespół Śpiewaków Schola Cantorum Thorunensis pod dyrekcją Pawła Głowińskiego. Fragmenty Pisma Świętego przeczyta ks. prałat Wojciech Niedźwiecki. Artyści wykonają Stabat Mater Giovanniego Pierluigiego da Palestriny, Miserere Gregoria Allegriego i Spraw, niech płaczę (ze Stabat Mater) Karola Szymanowskiego.

Wydarzenie dofinansowano z budżetu Gminy Miasta Toruń. Wstęp wolny!

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Warszawa | Koncert upamiętniający 76. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Wajnberg18 kwietnia 2019 roku, w przeddzień 76. rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim, na scenie Muzeum POLIN Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Gabriela Chmury złoży hołd muzykom z getta. Zabrzmią utwory Mozarta, Schuberta i Wajnberga.

19 kwietnia 1943 roku warszawskie getto stało się miejscem największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej, a zarazem pierwszego powstania miejskiego w okupowanej Europie. Nie była to jednak jedyna forma oporu wobec okupanta. Żyjący w getcie polscy Żydzi każdego dnia walczyli o swoją godność. Jedną z symbolicznych form tej walki była muzyka. Żydowska Orkiestra Symfoniczna koncertowała w getcie w latach 1941-42. W jej składzie znaleźli się żydowscy muzycy, którzy przed wojną występowali m.in. w Filharmonii Warszawskiej, Operze czy orkiestrze Polskiego Radia. 15 marca 1941 roku Żydowska Orkiestra zagrała koncert złożony z utworów Wolfganga Amadeusa Mozarta i Franza Schuberta. Solistką była 11-letnia wówczas pianistka Josima Feldschuh. Podczas kwietniowego koncertu przy fortepianie zasiądzie 16-letnia Lauren Zhang, wyróżniona przez BBC tytułem Young Musician of the Year.

W drugiej części koncertu usłyszymy IV Symfonię kameralną warszawianina Mieczysława Wajnberga – ostatni utwór, jaki zdołał dokończyć przed śmiercią w roku 1994. Koncert jest jednym z wydarzeń cyklu Wajnberg@100, który Muzeum POLIN realizuje wspólnie ze Stowarzyszeniem Żydowski Instytut Historyczny w Polsce. W jego ramach, w roku 100-lecia urodzin kompozytora, przez cały rok w Muzeum POLIN prezentowana jest muzyka Mieczysława Wajnberga.

Więcej – na stronie https://www.polin.pl/pl/wydarzenie/koncert-z-okazji-76-rocznicy-wybuchu-powstania-w-getcie?d=0