Polmic - FB

aktualności

Tokio | Marek Bracha „heritance: radiating piano”

Heritance pianoW Tokio w dniach 25–26 listopada 2019 roku w sali TO-ON Concert Hall odbędzie się prezentacja autorskiego projektu pianisty Marka Brachy „heritance: radiating piano”, dofinansowanego przez Instytut Adama Mickiewicza.

Projekt „heritance: radiating piano” eksploruje wpływy muzyki tradycyjnej w polskiej i japońskiej literaturze fortepianowej XIX i XX wieku. Fenomen transpozycji tradycyjnych tańców polskich (polonez, mazurek) do muzyki klasycznej w utworach Fryderyka Chopina, Mieczysława Wajnberga i Karola Szymanowskiego zostanie zanalizowany porównawczo ze stylizacją tańca Bugaku, jednego z gatunków tradycyjnego stylu Gagaku, w twórczości wybitnego japońskiego kompozytora Yoritsunego Matsudairy (1907–2001).

We współpracy z Tokyo Piano Teachers' National Associatiation w Japonii zorganizowana zostanie konferencja poświęcona problemom interpretacyjnym w polskiej i japońskiej literaturze fortepianowej, w której metodą kompozytorską jest stylizacja motywów muzyki tradycyjnej. Wykładowi towarzyszyć będzie recital pianisty Marka Brachy, w programie którego znajdą się utwory Fryderyka Chopina, Tadeusza Kościuszki, Marii Szymanowskiej, Józefa Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Aleksandra Tansmana, Tadeusza Kasserna, Władysława Szpilmana, Mieczysława Wajnberga, a także Yoritsunego Matsudairy, analizowane podczas wykładu.

Na zaproszenie Tokyo Piano Teachers' National Associatiation odbędą się kursy mistrzowskie z udziałem młodych pianistów mające na celu przybliżenie idiomu polskich tańców narodowych oraz zbudowanie długoterminowej współpracy.

Projekt, organizowany przez Fundację Inicjatyw Artystycznych „Sfera Harmonii” sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | Koncert laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych ATMA 2019

Atma25 listopada 2019 roku o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią laureaci Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych ATMA 2019.

„Atma” to miejsce szczególne, ukochany dom Karola Szymanowskiego. Dziś muzeum znajdujące się w willi tętni życiem. Godnie upamiętnia Mistrza wypełniając jego misję rozwoju polskiej kultury. Również NOSPR ma w tym swój udział.

Decyzją Jury zdobywcą Grand Prix tegorocznej, IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych został Paweł Wojciechowski, 16-letni pianista z Warszawy. Jest on uczniem Joanny Ławrynowicz prowadzącej klasę fortepianu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Zwycięzca Konkursu może nie tylko cieszyć się nagrodami finansowymi (5 000 zł oraz nagroda firmy Schimmel Pianos – również 5 000 zł), ale przede wszystkim uhonorowany jest możliwością wystąpienia jako solista z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w jej siedzibie, w Katowicach. Pozostali finaliści również otrzymali Nagrodę Dyrektora NOSPRu Ewy Bogusz-Moore – wszyscy wystąpią w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach w ramach koncertów kameralnych.

Podczas najbliższego koncertu Wojciech Niedziółka, Jakub Staszel i Jan Widlarz zaprezentują się w przekrojowym repertuarze. Usłyszymy m.in. dzieła Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego i Krzysztofa Pendereckiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Katowice | Multimedialny wieczór organowy

FS24 listopada 2019 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Śląskiej odbędzie się niezwykły koncert – Multimedialny Wieczór Organowy, podczas którego doświadczymy niezwykłej podróży w głąb mechanizmu organów. Publiczność zgromadzona na sali koncertowej im. Karola Stryji będzie także świadkiem narodzin nowych dzieł, bowiem na ten dzień zaplanowane są aż dwa prawykonania!

Jan Bokszczanin, znakomity organista, interpretator i badacz rosyjskiej i radzieckiej organowej literatury muzycznej, zaprezentuje się w programie nie tylko kompozytorów zza naszej wschodniej granicy. Zabrzmią dzieła Dmitrija Szostakowicza, Siergieja Rachmaninowa, Sofii Gubajdulinej, Georgija Muschela, Eduarda Khagagortyana oraz – premierowo – Jarosława Mamczarskiego i Aleksandra Nowaka, które organista wykona wraz z Chórem Filharmonii Śląskiej pod batutą Jarosława Wolanina. Nie zabraknie także kompozycji na chór a cappella, bowiem filharmonicy zaprezentują Benedictus Aleksandra Lasonia, jedyny w dorobku tego kompozytora utwór przeznaczony na taki skład wykonawczy. To będzie wieczór niezapomnianych przeżyć.

Koncert odbędzie się w ramach VII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „ReGeneracje”. Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://filharmonia-slaska.eu 

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej: prawykonania

NOSPR24 listopada 2019 roku o godz. 18.00 Orkiestra Muzyki Nowej w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia prawykona najnowsze utwory polskich kompozytorów.

Orkiestra Muzyki Nowej – założona w 1996 roku przez prof. Aleksandra Lasonia – od ponad dwudziestu lat eksploruje obszar sztuki współczesnej, poszukując dzieł znaczących dla kultury, interesujących dla odbiorcy, nowatorskich, czasem niesłusznie zapomnianych, wartych przygotowania, prezentacji publicznej i rejestracji na płytach CD. Efektem tej aktywności jest ponad 100 prawykonań na krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych, szereg nagrań koncertowych, radiowych i studyjnych. OMN od szeregu lat uczestniczy w międzynarodowych projektach artystycznych i edukacyjnych współpracując z czołowymi europejskimi zespołami muzyki nowej i instytucjami promującymi muzykę współczesną. Od 2014 roku orkiestra realizuje cieszący się dużym zainteresowaniem publiczności własny cykl koncertowy w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach prezentując co miesiąc programy z muzyką współczesną.

Podczas najbliższego koncertu Orkiestra Muzyki Nowej zaprezentuje utwór Marcina Rupocińskiego Sensitivity na zespół instrumentalny i warstwę wideo. Następnie zabrzmi Koncert wiolonczelowy „Zjawy” Mateusza Ryczka, zadedykowany Tomaszowi Skweresowi oraz zainspirowany zjawiskiem emergencji. W finale koncertu usłyszymy Metta. Sinfonia concertante nr 2 Aleksandra Lasonia na rożek basetowy, klarnet basowy i orkiestrę kameralną. Utwory Marcina Rupocińskiego i Aleksandra Lasonia powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas premiery utworów Orkiestrze towarzyszyć będą znakomici soliści, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki najnowszej: Roman Widaszek (basethorn), Jadwiga Czarkowska (klarnet basowy) i wiolonczelista Tomasz Skweres.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Warszawa | Międzynarodowe Koncerty Organowe 2019

OrganyKolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na całoroczny cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych, które, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2019 roku o godzinie 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia).

Podczas dziesiątej jubileuszowej edycji wystąpią wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W ich interpretacji usłyszymy arcydzieła muzyki organowej, utwóry kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego oraz improwizacje Damiana Skowrońskiego. 

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Markuszewski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat Medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl

Czytaj więcej: Warszawa | Międzynarodowe Koncerty Organowe 2019

Warszawa | Koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga

Wajnberg23 listopada 2019 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert symfoniczny z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga.

Skomponowana przed osiemdziesięciu laty VI Symfonia Dmitrija Szostakowicza należy do najbardziej oryginalnych dzieł tego gatunku w dorobku kompozytora, ale też i najkrótszych. Trwa zaledwie pół godziny i podobnie jak Druga, Trzecia i później Dziewiąta posiada nietypową strukturę: potężne Largo i za nim dwie części szybkie: Allegro i Presto. Sytuacja polityczna w momencie powstania utworu nie sprzyjała jego recepcji, a Szostakowiczowi zarzucono niedostateczne „zaangażowanie”. Autor Lady Macbeth mceńskiego powiatu ogłosił bowiem, że pracuje nad wielką dziękczynną symfonią poświęconą Leninowi z udziałem solistów śpiewaków, chóru, której oczywiście nigdy nie napisał. Stworzył za to wielki mahlerowski fresk z doklejoną niemal sztucznie konkluzją w postaci wulgarnego prawie i pozornie tylko optymistycznego finału.

W tym samym roku, w którym powstała VI Symfonia Szostakowicza, dwudziestoletni Mieczysław Wajnberg ukończył klasę fortepianu w Konserwatorium Warszawskim i zaczął komponować swoje pierwsze utwory. Wtedy też zaczęła się jego ucieczka na wschód, najpierw do Mińska, później do Taszkientu, gdzie poznał Dmitrija Szostakowicza, a ostatecznie w 1943 roku osiadł w Moskwie. Spośród kilkunastu utworów Wajnberga na instrument solowy z towarzyszeniem orkiestry to właśnie Koncert skrzypcowy z 1960 roku zyskał w ostatnim czasie całkiem sporą rzeszę propagatorów, z Gidonem Kremerem na czele. W Polsce niestrudzonym ambasadorem muzyki Wajnberga jest maestro Gabriel Chmura, który na ten specjalny koncert przygotował czteroczęściową, skąpaną w żydowskim folklorze, pierwszą Sinfoniettę z 1948 roku.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny227 

Warszawa | I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-artystyczna pt. „Polska sonata wiolonczelowa”

UMFCW dniach 23 i 24 listopada 2019 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, z inicjatywy Dziekana Wydziału Instrumentalnego prof. dr. hab. Tomasza Strahla odbędzie się I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-artystyczna pt. „Polska sonata wiolonczelowa”.

Podczas konferencji omówione zostaną utwory polskich kompozytorów na wiolonczelę, a w szczególności sonaty wiolonczelowe. Referaty na ten temat wygłoszą znakomici wiolonczeliści, autorytety w dziedzinie interpretacji, reprezentujący największe ośrodki muzyczne w Polsce, m. in. prof. dr hab. Tomasz Strahl, prof. em. dr hab. Andrzej Wróbel, prof. dr hab. Piotr Hausenplas, dr hab. Tadeusz Samerek, prof. dr hab. Renata Marzec, prof. dr hab. Stanisław Firlej, prof. dr hab. Urszula Marciniec-Mazur.

24 listopada o godz. 18.00 w Sali Kameralnej im. H. Melcera będzie miał miejsce koncert, podczas którego publiczność będzie mogła posłuchać omawianych sonat autorstwa Fryderyka Chopina, Mieczysława Wajnberga, Haliny Krzyżanowskiej i Ludomira Różyckiego w interpretacji znakomitych artystów.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.chopin.edu.pl/pl/2019/10/polska-sonata-wiolonczelowa 

Poznań | IV Festiwal Sztuki Audiowizualnej „Światłodźwięki”

SwiatlodzwiekiW dniach 22–24 listopada 2019 roku w Poznaniu odbędzie się IV edycja Festiwalu Sztuki Audiowizualnej „Światłodźwięki”, prezentującego najważniejsze prace europejskiego i rodzimego środowiska artystycznego, zafascynowanego performatywnym łączeniem wizualności i muzyki.

Organizatorzy – Fundacja Wspierania Kultury „Our ‘PL’ace Foundation” – określają wrażenia, jakich mogą spodziewać się uczestnicy festiwalu jako „synestetyczne doświadczanie eksperymentalnej muzyki i świetlnych wizualizacji”. Ta interdyscyplinarna sztuka tworzona jest całkowicie na żywo, w oparciu o nowe koncepcje, zakładające wzajemne oddziaływanie dźwięku i obrazu/koloru w jednym czasie. Organizatorom zależy, żeby zachować równowagę pomiędzy liczbą artystów, którzy tworzą projekcje wizualne i tych, którzy malują dźwiękiem. W tym roku udało się zaprosić grono wyjątkowych artystów, gwarantujących nie tylko różnorodność, ale także możliwość wielu interesujących dialogów świetlno-muzycznych.

„Światłodźwięki” to koncerty, jam session, a przede wszystkim wykłady-prezentacje w języku polskim i angielskim, podczas których artyści tworzący projekcje, muzycy i naukowcy opowiedzą o najnowszych trendach w europejskiej sztuce, o połączeniach sztuki, informatyki, architektury. Zaprezentują najnowsze drogi i kierunki, którymi podąża sztuka. O tym opowie brytyjska artystka medialna Florence To, dr Ireneusz Gawlik – programista z Krakowskiej AGH, dr Slavo Krekovič – muzykolog i artysta ze Słowacji, Lubomir Slovinsky – słowacki projektant i artysta cyfrowy oraz legendarny Thomas Köner z Niemiec, znany m.in. z nagrań dźwięków arktycznych lodowców.

Udział w wydarzeniu wezmą tacy polscy artyści, jak: dr hab. Patryk Piłasiewicz i Jarosław Majewski (kontrabas), Martyna Kabulska i Paweł Ernst (skrzypce), Piotr Mełech (klarnet), Jacek Buhl (perkusja), Jakub Królikowski (elektronika), Jagoda Chalcińska, Barbara Żach i Paweł Krupski (światło i projekcje).

Udział we wszystkich wydarzeniach festiwalu jest bezpłatny i nie wymaga wcześniejszej rezerwacji. Festiwal jest współfinansowany ze środków Urzędu Miasta Poznania.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.swiatlodzwieki.pl oraz na profilu facebookowym: https://www.facebook.com-Festiwal-Sztuki-Audiowizualnej 

Gdańsk | I Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki dla uczniów i absolwentów szkół muzycznych II st. oraz studentów i absolwentów wyższych uczelni artystycznych

Konkurs MoniuszkiW dniach 21-24 listopada 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się I Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki dla uczniów i absolwentów szkół muzycznych II st. oraz studentów i absolwentów wyższych uczelni artystycznych.

Konkurs został zorganizowany przez Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz Teatr Wielki – Operę Narodową w związku z przypadającą w 2019 roku dwusetną rocznicą urodzin Stanisława Moniuszki (1819–1872) – ojca polskiej opery narodowej, jednego z najważniejszych polskich kompozytorów – i jest jednym z ważniejszych wydarzeń wpisanych w ogólnopolskie obchody Roku Moniuszkowskiego. Dyrektorem Konkursu jest prof. dr hab. Ryszard Minkiewicz, pedagog śpiewu na Wydziale Wokalnym oraz Prorektor ds. artystycznych Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Konkurs ma na celu propagowanie twórczości Stanisława Moniuszki, promowanie utalentowanych wokalistów młodego pokolenia, praktyczne przygotowanie młodych adeptów wokalistyki do działalności artystycznej, upowszechnienie kultury polskiej, promowanie Regionu i Województwa Pomorskiego oraz wymianę doświadczeń. Do Konkursu zgłosiło się blisko 50 śpiewaków z całej Polski. Młodych śpiewaków będzie oceniało Jury w składzie: prof. Bożena Betley, prof. Izabela Kłosińska, prof. Agata Młynarska-Klonowska, prof. Ryszard Karczykowski i prof. Piotr Kusiewicz.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wstęp na wszystkie wydarzenia konkursowe (przesłuchania I i II etapu, rozdanie nagród, Koncert Laureatów) w Sali Koncertowej w budynku żółtym Akademii Muzycznej w Gdańsku jest wolny! Dodatkowo cały Konkurs będzie transmitowany on-line.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Harmonogram Konkursu jest na bieżąco aktualizowany na: http://konkurswokalny.amuz.gda.pl/harmonogram-konkursu/ 

ZOBACZ: wydarzenie na FB