Polmic - FB

aktualności

Laureaci nagrody Paszporty „Polityki” 2021

Polityka18 stycznia 2022 ogłoszono nazwiska laureatów nagrody kulturalnej Paszporty „Polityki”, wręczonej za najciekawsze dokonania 2021 roku. Laureatką w kategorii „Muzyka poważna” została kompozytorka Teoniki Rożynek, natomiast w kategorii „Teatr” Paszport „Polityki” odebrał kompozytor Dominik Strycharski.

Uczennica prof. dr. hab. Krzysztofa Baculewskiego otrzymała nagrodę „za ogromną wyobraźnię dźwiękową i swobodne poruszanie się po różnorodnych światach muzycznych. Za niezależność, kreatywność, oryginalność i ciągłe udowadnianie, że granice w muzyce nowej są po to, by je przekraczać”. Dominik Strycharski zmienia mniemanie o pozycji muzyki i dźwięku w polskim teatrze – nagrodę przyznano mu „za tworzone, nierzadko na żywo, muzyczne fonosfery, które nie tylko wyznaczają puls i oddają atmosferę spektakli, ale są jednymi z ich bohaterów i scenicznymi partnerami dla aktorów i aktorek”.

Pozostałych laureatów Bartek Chaciński scharakteryzował w następujący sposób: „Niepewność sytuacji artystów przełożyła się na sztukę próbującą coś zmienić. Aleksandra Terpińska [kategoria „Film”] – zmienia styl, w jakim się ekranizuje prozę Doroty Masłowskiej. Łukasz Barys [kategoria „Literatura”] – naszą wizję Pabianic. Ralph Kaminski [kategoria „Muzyka popularna”] – to, jak patrzymy na stary repertuar Kory. Tomasz Ostafin [kategoria „Kultura cyfrowa”] przesuwa granicę między tym, co fizyczne, a tym, co wirtualne. Niekryjący ambicji związanych z aktywizmem społecznym Jana Shostak i Mikołaj Sobczak [kategoria „Sztuki wizualne”] poszerzają dziedzinę sztuk wizualnych, chcąc najwyraźniej w ogóle zmienić nasze spojrzenie na otaczający nas świat”. Ponadto nagrodę specjalną za przedsięwzięcia realizowane zdalnie przyznano twórcom Unsound Festival – Małgorzacie Płysie i Matowi Schulzowi. Katarzyna Nosowska zdobyła nagrodę specjalną „Polityki” „Kreator Kultury”.

Materiały prasowe organizatora

Więcej: https://www.polityka.pl/ 

51. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Muzyka i ekspresja”

ZKPZarząd Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich zaprasza do udziału w 51. Konferencji Muzykologicznej ZKP, która odbędzie się w dniach 13–15 października 2022 pod hasłem „Muzyka i ekspresja”. Gospodarzem przedsięwzięcia będzie Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 31 marca 2022.

Konferencja „Muzyka i ekspresja” będzie okazją do ponownego i ożywczego namysłu nad muzyką jako sztuką ekspresyjną par excellence. Gośćmi specjalnymi tego spotkania będą Karol Berger (Stanford University) oraz Krzysztof Guczalski (Uniwersytet Jagielloński), którzy wygłoszą wykłady plenarne.

Organizatorzy oczekują propozycji wystąpień indywidualnych w postaci referatów do 20 minut oraz wystąpień o charakterze krótkich komunikatów (stawiających jedynie główne tezy badawcze) do 10 minut. Formularz zgłoszeniowy wraz z abstraktem (o objętości ok. 1500 znaków ze spacjami) należy przesłać do 31 marca na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Zgłoszenia będzie akceptował Komitet Organizacyjny w składzie: Beata Bolesławska-Lewandowska, Marcin Trzęsiok, Bartłomiej Barwinek, Agnieszka Nowok-Zych, Wojciech Stępień, Magdalena Stochniol. W przypadku dużej liczby zgłoszeń Komitet zastrzega sobie prawo ich merytorycznego wyboru.

Opłata konferencyjna wynosi: 400 zł – pełna kwota; 300 zł – dla członków ZKP; 200 zł – dla osób wygłaszających komunikaty. Kwota zawiera podatek VAT. Emerytom oraz osobom nieafiliowanym przysługuje zwolnienie z opłaty konferencyjnej.

POBIERZ: formularz zgłoszeniowy

Więcej: https://polmic.pl/index.php?option=com_mwkonkursy&id=1525&litera=0&view=zdarzenie&Itemid=199&lang=pl 

Warszawa | Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XIX”

LancuchTowarzystwo im. Witolda Lutosławskiego oraz Program 2 Polskiego Radia zapraszają na XIX odsłonę Festiwalu Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XIX” w dniach 22 stycznia – 6 lutego 2022. Koncerty z udziałem publiczności odbywać się będą w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Dominantą programową Festiwalu są najwartościowsze zjawiska i trendy w polskiej i światowej kulturze muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości patrona Festiwalu oraz artystów związanych z nim w sposób istotny i zasługujący na wyeksponowanie. Jest to repertuar mało obecny w praktyce koncertowej, a ważny dla edukacji kulturalnej Polaków ze względu na wybitną rolę, jaką w rozwoju sztuki muzycznej odegrali artyści polscy.

W programie tegorocznej odsłony odnajdziemy dwa koncerty kameralne z udziałem Lutosławski String Quartet i Chain Ensemble oraz trzy koncerty symfoniczne, podczas których na estradzie wystąpią: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Clelii Cafiero z pianistką Martyną Zakrzewską, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy ze skrzypaczką Anną Marią Staśkiewicz oraz Sinfonia Varsovia pod batutą Aleksandara Markovićia z tenorem Karolem Kozłowskim.

Festiwal jest organizowany dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez NIMiT. Projekt współfinansuje Związek Artystów Wykonawców STOART.

Sprzedaż biletów na koncerty już ruszyła: https://polskieradio.bilety24.pl 

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: http://www.lutoslawski.org.pl 

Katowice | AUKSO feat. Dominik Wania

NOSPRRozchwytywany muzyk sesyjny, pianista o niezwykłej wrażliwości, poruszający się z gracją pomiędzy klasyką a jazzem – Dominik Wania tym razem wystąpi wraz z Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia 22 stycznia 2022 o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Dominik Wania, wykształcony w Akademii Muzycznej w Krakowie i w amerykańskim New England Conservatory of Music, grywał m.in. z Tomaszem Stańką, Dorotą Miśkiewicz, stale współpracuje ze Zbigniewem Preisnerem. Nagrywa dla wytwórni ECM z kwartetem Macieja Obary, ale też solo – począwszy od płyty Lonely Shadows, która przyniosła Wani dwa „Fryderyki”: za Album Roku i w kategorii Artysta Roku. Przyznaje, że dźwięki nie tylko słyszy, ale i widzi, jak kolory.

Nie sposób się więc dziwić, że malarstwo go inspiruje – utwór AG76 z debiutu pianisty dla ECM to wariacja na temat obrazu Zdzisława Beksińskiego o tym samym tytule. Więcej Beksińskiego usłyszymy w trakcie koncertu, bo Wania przygotowuje improwizacje inspirowane jego wybranymi obrazami. Zapowiada „skomponowane motywy, które będą swobodnie wykorzystywane i przetwarzane".

Jarek Szubrycht

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/aukso-feat-dominik-wania 

Wrocław | Światło zimowej nocy

NFMNarodowe Forum Muzyki zaprasza na koncert 22 stycznia 2022 o godz. 18.00 promujący płytę Michała Ziółkowskiego Światło zimowej nocy. W programie znajdą się także kolędy i pastorałki w opracowaniu tego artysty. Dzieła zaprezentują wspólnie aż trzy zespoły: Chór Chłopięcy NFM, Chór NFM oraz NFM Orkiestra Leopoldinum, a także Chór „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. G. Bacewicz we Wrocławiu!

Urodzony w Zakopanem w 1991 roku kompozytor, aranżer, instrumentalista i producent Michał Ziółkowski reprezentuje młode pokolenie polskich twórców. Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, a obecnie wykłada na swojej alma mater. Twórca ten – laureat krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich – ceni klarowność formy, barwną instrumentację i subtelność brzmienia. Chętnie pisze muzykę teatralną i filmową, jest także autorem opery Brzydkie Kaczątko.

W pierwszej części koncertu zabrzmią przygotowane przez Ziółkowskiego aranżacje siedmiu kolęd i pastorałek. Następnie usłyszymy składającą się z siedmiu części suitę bożonarodzeniową Światło zimowej nocy. Jest ona przeznaczona na chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę kameralną. Radość miesza się tu z melancholią, a poszczególne ogniwa frapują bogactwem ekspresji i dźwiękową różnorodnością, odzwierciedlającą pełny nostalgii, marzycielski nastrój Bożego Narodzenia.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Seminarium CRECEPS poświęcone książce „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim"

PWMThe Centre for Russian, East-Central European and Post-Soviet Music Studies (CRECEPS) zaprasza 21 stycznia 2022 o godz. 18.00 na seminarium poświęcone książce Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim z udziałem autorki – dr Danuty Gwizdalanki – i dr hab. Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej, prof. IS PAN (przewodniczącej Sekcji Muzykologów ZKP), które poprowadzi Stefan Keym (University of Leipzig).

CRECEPS kontynuuje cykl seminariów “Differences in Perspectives” składający się z wykładów dwóch prelegentów naświetlających wspólny temat z dwóch stron, po których następuje dyskusja. Celem przedsięwzięcia jest nie tylko szerzenie wiedzy wśród społeczności naukowej, ale też pogłębienie rozumienia rozbieżnych punktów widzenia, osądów i doświadczeń.

Seminarium będzie prowadzone w języku angielskim bez tłumaczenia symultanicznego. Po 45 minutach wykładu odbędzie się dyskusja otwarta dla wszystkich uczestników.

Do zainteresowanych osób, które prześlą zgłoszenie na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., zostanie wysłany w odpowiedzi link do spotkania za pośrednictwem oprogramowania Zoom.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.creceps.org/en/ 

Bydgoszcz | 100 lat Niepodległej: prawykonanie Symfonii Nikoli Kołodziejczyka

FP20 stycznia 2022 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy będzie miało miejsce prawykonanie Symfonii w 100-lecie powrotu Pomorza i Kujaw do Macierzy Nikoli Kołodziejczyka na orkiestrę symfoniczną i solistów. Utwór został napisany na zamówienie Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Piotra Całbeckiego.

Nikola Kołodziejczyk – pianista, kompozytor, aranżer i dyrygent – zdobył wiele nagród i wyróżnień, w tym dwukrotnie nagrodę „Fryderyk”. Jego muzyka była wykonywana oraz zamawiana m.in. przez Metropole Orkest, Festiwal Jazztopad, Jazz Orchester Regensburg, Nigel Kennedy Orchestra of Life Strings, Amine et Hamza czy Concept Art Orchestra.

W nowej Symfonii kompozytor zastosował tak instrumenty orkiestry symfonicznej, jak również dawne instrumentarium – fidele kolanowe. To instrument smyczkowy szeroko rozpowszechniony w Polsce w XVI w., który został niemal całkowicie zapomniany. Zainteresowanie współczesnego świata muzycznego fidelami kolanowymi zawdzięczamy postaci wybitnej instrumentalistki, badaczki i animatorki życia muzycznego, Marii Pomianowskiej. W wykonaniu utworu pod batuta autora udział wezmą pięć artystek, grających na fidelach, jak również Iwona Kmiecik (sopran), Agnieszka Kiepuszewska (alt), Łukasz Lipski (tenor) i Kacper Malisz (skrzypce). Symfonia składa się z 6 części: Kujawy, Haller, Morze, Kaszuby, Kopernik, Paderewski.

Materiały prasowe organizatora

Informacja o biletach: https://filharmonia.bydgoszcz.pl/kalendarz/z-okazji-powrotu-bydgoszczy-do-macierzy/ 

Łomża | „Scena Muzyki Polskiej”: Michał Francuz

NIMiT20 stycznia 2022 o godz. 18.30 w sali koncertowej Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży wystąpi Michał Francuz – wszechstronny i charyzmatyczny koncertujący pianista, kameralista oraz pedagog. Koncert współorganizowany jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Ignacy Feliks Dobrzyński, Władysław Żeleński i Mieczysław Wajnberg. Kompozytorzy, edukatorzy, artyści o niebywale wysokim poziomie pianistycznym i kameraliści. Historia ich twórczości jest przykładem niechlubnej tendencji wypierania spuścizny niektórych polskich kompozytorów. Michał Francuz przypomni niewątpliwe klejnoty muzyczne tych twórców, tak różnych i jednocześnie zbliżonych do siebie, jeśli nie stylistyką, to artyzmem i kunsztem kompozytorskim.

Program recitalu został skonstruowany chronologicznie: Dwa mazurki op. 37 i Dwa nokturny op. 24 Feliksa Dobrzyńskiego poprzedzą II Sonatę op. 20 Władysława Żeleńskiego, zaś IV Sonata op. 56 Mieczysława Wajnberga zamyka recital z poczuciem pewnego niedopowiedzenia… Jak miał powiedzieć Mozart „Muzyka nie jest w nutach, ale w ciszy pomiędzy”.

Wstęp wolny – wejściówki do pobrania w biurze Filharmonii oraz w kasie biletowej na godzinę przed koncertem.

Więcej: http://www.filharmonia.lomza.pl/ 

Poznań | X Ogólnopolska Studencko-Doktorancka Konferencja Naukowa „Neofonia”

NeofoniaHasłem przewodnim tegorocznej X edycji Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji Naukowej „Neofonia”, która odbędzie się w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w dniach 19–20 stycznia 2022, jest „Muzyka. Ruch. Obraz”. Konferencji towarzyszyć będą koncerty i warsztaty body percussion.

Podczas Konferencji w Sali Prezydenckiej odbędą się trzy panele tematyczne: „Obraz, wizualność”, „Intermedialność” oraz „Teatr, taniec, sceniczność”.

19 stycznia o godz. 10.00 w Sali Błękitnej będą miały miejsce również warsztaty body percussion prowadzone przez dra Bartłomieja Milera, na które można się zapisywać poprzez mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  do dnia 16 stycznia (liczba miejsc ograniczona).

Tego samego dnia o godz. 18.00 w Auli Nova podczas Międzyuczelnianego Koncertu Kompozytorskiego zostaną wykonane utwory studentów i doktorantów polskich Akademii Muzycznych: Kamila Polaka, Andreja Yakushawa, Miłosza Kędry, Artura Szczepkowskiego, Grzegorza Urana, Wiktorii Różyckiej, Magdaleny Białeckiej, Justyny Tobery, Mikołaja Jarczyńskiego, Tymoteusza Lasika, Seweryna Otto, Joanny Czarny i Dawida Dąbrowskiego.

Kolejny Koncert – Muzyczno-Ruchowy – 20 stycznia o godz. 18.00 w Sali Błękitnej, jest odpowiedzią na hasło tegorocznej Neofonii. Studenci poznańskiej uczelni w ramach współpracy z Kołem Artystyczno-Naukowym Studentów Rytmiki stworzyli graficzne utwory do których opracowana została interpretacja ruchowa. Usłyszymy kompozycje Barbary Zach, Mikołaja Jarczyńskiego, Bartosza Wolaka, Joanny Wilczyńskiej, Joanny Czarny, Justyny Tobery, Tomasza Ciotuchy, Miłosza Kędry i Wiktora Zawistowskiego.

Na oba koncerty również obowiązują zapisy mailowe (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) do dnia 16.01.2022.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://www.facebook.com/kanamp2012