Polmic - FB

news

Song of Love and Death

Klaudiusz BaranThe concert entitled Song of Love and Death will be performed on April 22, 2016 at the Łódź Philharmonic.

The evening will start with symphonic poem Eternal Songs by Mieczysław Karłowicz. The idea for the triptych (Song of Everlasting Yearning, Song of Love and Death, Song of Eternal Being) was probably the result of composer’s solitary excursions in the Tatra Mountains. Three years after completing the work, he died in an avalanche on the Mały Kościelec slopes.

Łódź Philharmonic Orchestra under Marcin Nałęcz-Niesiołowski will also present 2 symphonic poems by Wojciech Kilar related to the folklore of the Podhale region - Kościelec 1909 (associated with the 75th anniversary of the Warsaw Philharmonic and the 100th of Karłowicz’s birth) and Krzesany (the title of which refers to dance steps typical for the Podhale region, including striking one heel against the other while leaping up). The artists, joined by accordionist Klaudiusz Baran, will close the concert with Accordion Concerto by Marcin Błażewicz.

Performers:

Klaudiusz Baran - accodion

Marcin Nałęcz-Niesiołowski - conductor

Artur Rubinstein Philharmonic Symphony Orchestra

Programme:

Mieczysław Karłowicz - Symphonic poem Eternal Songs, Op. 10

Wojciech Kilar - Symphonic poems Kościelec 1909 and Krzesany

Marcin Błażewicz - Accordion Concerto

 

Tickets available on-line at: www.filharmonialodz.bilety24.pl

Weinberg: A Forgotten Tale

Weinberg Sopot Polish Chamber Philharmonic Sopot will perform compositions by Mieczysław Weinberg and Wolfgang Amadeus Mozart on April 23, 2016 at the Opera Leśna (Forest Opera) in Sopot.

Over the past few years, Mieczysław Weinberg's works have enjoyed a growing interest. A child prodigy born in Warsaw, he performed his first concert at 10 years of age and two years later he began piano studies with Józef Turczyński at the Warsaw Conservatory. Forced to flee eastward after the outbreak of WWII, Weinberg settled in Moscow and lived there until the end of his life. His output includes 26 symphonies, 7 concertos, 17 string quartets, 19 sonatas, at least 150 songs, 7 operas and 2 ballets. He also composed 65 film and animation scores, as well as musical scores for theatre and radio shows.

(source: www.culture.pl)

Performers:

Antonina Styczeń - flute

Wojciech Rajski - conductor

Polish Chamber Philharmonic Sopot

Programme:

Wolfgang Amadeus Mozart - Divertimento in D major, K. 136

Mieczysław Weinberg - 12 Miniatures for flute and chamber orchestra, Op. 29a

Wolfgang Amadeus Mozart - Divertimento in B flar major, K. 137

Wolfgang Amadeus Mozart - Divertimento in F major, K. 138

Mieczysław Weinberg - Flute Concerto No. 2, Op. 148

 

Tickets available on-line at: www.ekobilet.pl

Polska Orkiestra Radiowa świętuje jubileusz 80. urodzin Maksymiuka

Jerzy MaksymiukProgram 2 Polskiego Radia i Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 24 kwietnia 2016 roku do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na koncert symfoniczny z okazji 80. urodzin Jerzego Maksymiuka. Wystąpi pianista Krzysztof Jabłoński oraz Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Jubilata.

Do obchodów jubileuszu 80. urodzin Jerzego Maksymiuka dołączyły się wszystkie orkiestry, z którymi Maestro współpracuje, w tym także Polska Orkiestra Radiowa. Repertuar wybrany na ten uroczysty wieczór stanowią dzieła bliskie sercu Mistrza – IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58 i II Symfonia D-dur op. 36 Ludwiga van Beethovena, a także Suita hiszpańska Wawrzyńca Żuławskiego. Jerzy Maksymiuk znał osobiście urodzonego równo 100 lat temu kompozytora, a do jego suity miał szczególny sentyment. Dopisał do niej ostatnią część: Finale, nieznacznie zmieniając tytuł (oryginalnie: Suita w dawnym stylu). W takiej wersji kompozycja zostanie zaprezentowana podczas koncertu.

Zaproszenie do udziału w jubileuszowym wieczorze przyjął jeden z najwybitniejszych polskich pianistów – Krzysztof Jabłoński. Od prawie 20 lat mieszka w dalekiej Kanadzie, dlatego też jego koncerty w ojczyźnie nie są zbyt częste. Tym bardziej organizatorzy cieszą się, że wykona wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Jubilata jeden z najpiękniejszych klasycznych koncertów fortepianowych.

Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.

Prize-winners of the 19th Kiejstut Bacewicz International Chamber Music Competition in Łódź

XIX Konkurs Muzyki Kameralnej 2016 edition of the Kiejstut Bacewicz International Chamber Music Competition came to an end on April 17, 2016. The 1st prize was awarded to pianist Han-Wen Yu (Taiwan) and cellist Mon-Pou Lee (Spain/Taiwan) who presented a brilliant interpretation of Claude Debussy’s Sonata for cello and piano at the event’s final concert.

Han-Wen Yu and Mon-Pou Lee met in Berlin, where they both currently live. 30-year-old Han-Wen Yu studies at the Hochschule für Musik und Theater in Leipzig, while a 22-year-old cellist Mon-Pou Lee studies at the Universität der Künste in Berlin. Together they have toured in Germany, Czech Republic and Italy, and plan to give concerts in Spain, the USA and Taiwan, as well as at the Konzerthaus Berlin, Berlin Philharmonie and Gasteig Munich. In 2015, the duo won the Concorso Internazionale di Musica "Marco Fiorindo" in Italy. In Łódź, the artists received the cash prize (8.000 PLN each) and an invitation to perform at the Łódź Philharmonic.

This year’s edition of the Competition hosted over 100 chamber music ensembles (ie. over 250 artists) from all over the world, who performed a variety of chamber works, ranging from Haydn and Beethoven to Poulenc, Shostakovich and Penderecki. The Jury, comprising 11 members, decided to award the following prizes:

2nd prize

quintet: Krzysztof Cegliński (piano), Sławomira Wilga (violin), Maria Sosnowska (violin), Magdalena Agatowicz (viola) and Anna Cierpisz (cello)

3rd prize

duo: Aleksander Krzyżanowski (piano) and Iwo Jedynecki (accordion);

ex-aequo: Goun Kim from South Korea (piano) and Dominik Manz from Germany (cello)

distinctions

trio: Michał Kluska (piano), Weronika Pucka (violin) and Anna Cierpisz (cello);

duo: Kristina Raczyńska (piano) and Łukasz Hajduczenia (baritone);

duo: Ryszard Alzin (piano) and Michał Janicki (baritone) - award for the best performance of work by Polish composer

 

The laureates received also extra-curricular awards – concerts at the Philharmonic in Krakow, Opole, Łomża and Academy of Music in Łódź.

The Competition was held at the Grażyna and Kiejstut Academy of Music in Łódź under the honorary patronage of Prof. Piotr Gliński (Minister of Culture and National Heritage), Prof. Zbigniew Rau (Governor of the Łódź Voivodeship), Witold Stępień (Marshal of the Łódź Voivodeship) and Hanna Zdanowska (Mayor of the City of Łódź).

 

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Read more: Prize-winners of the 19th Kiejstut Bacewicz International Chamber Music Competition in Łódź

Muzyka dawna – muzyka nowa / XXX Warszawskie Spotkania Muzyczne

XXX Warszawskie Spotkania MuzyczneXXX Warszawskie Spotkania Muzyczne odbędą się w dniach 7-13 maja 2016 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego oraz w Zamku Królewskim.

To jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i muzykę nową, a zarazem pierwszy, który przyjął taką formułę. O jego dużym znaczeniu świadczy chociażby rosnące zainteresowanie artystów polskich i zagranicznych, składających swoje oferty wykonawcze. Festiwal od lat szczyci się udziałem świetnych wykonawców i ciekawym doborem repertuaru, a z roku na rok „nabiera tempa” i trafia do gustu coraz większej liczby słuchaczy.

Na program 30. jubileuszowej edycji Festiwalu złożą się następujące koncerty: Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus pod dyrekcją Krzysztofa Słowińskiego (w programie dwa utwory Józefa Kofflera, w tym Koncert fortepianowy ze znakomitym pianistą Danielem Wnukowskim, a także trzy prawykonania utworów zamówionych); Zespołu Instrumentów Dawnych Ars Nova z programem Bal renesansowy; Moi pierwsi Mistrzowie – Kurylewicz, Trzaskowski, Komeda w wykonaniu Ptaszyn Wróblewski Sextet; Julii Samojło z Kwartetem Wilanów (w programie utwory Edwarda Pałłasza, Alfreda Schnittke, Jana Krenza i Ignacego Zalewskiego); Muzyczna pocztówka z historią – pieśni kompozytorów warszawskich w wykonaniu Lilianny Zalesińskiej i Piotra Szymanowicza; Orkiestry Kameralnej Wratislavia prowadzonej przez legendarnego Jana Staniendę z solistami Wojciechem Błażejczykiem i Januszem Wawrowskim (w programie Rossini, Błażejczyk, Kornowicz, Respighi).

Ponadto odbędą się dwie imprezy towarzyszące: koncert tria Integro oraz Haiku z Rumunii – z cyklu „Partytury fotograficzne” (utwór improwizowany autorstwa Szabolcsa Esztényi’ego, Ryszarda Lateckiego, Tadeusza Wieleckiego i Huberta Zemlera, inspirowany fotografiami rumuńskiego artysty Andreia Baciu).

Warszawskie Spotkania Muzyczne – doroczny festiwal muzyki dawnej i nowej – istnieje od 1986 roku. Jego twórcą i dyrektorem jest kompozytor Władysław Słowiński, a organizatorem Festiwalu jest Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich. Największy wkład w finansowanie Festiwalu ma, od momentu jego powstania, Urząd Miasta Warszawy.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Więcej informacji na stronie: www.wsm.art.pl oraz profilu FB

Read more: Muzyka dawna – muzyka nowa / XXX Warszawskie Spotkania Muzyczne

59th International Festival of Contemporary Music "Warsaw Autumn" - preview

59. Warszawska Jesień Ritual, mystery, story, narration, sound and space, sound range, multimedia zone, or perhaps the easiest word to define it - stage? This year's "Warsaw Autumn" will draw the audience’s attention to literal and figurative meaning of "stage" as the 59th edition of the Festival (held in September 16-24, 2016) will focus on opera.

This "starting point", associated with theatrical context and multi-act works, will take the listeners’ through twists and turns of tradition and modernity in all variety of multimedia, paratheatrical and quasi-scenic forms, minioperas, instrumental theatre, monodrama of objectophones, and other complex and innovative (both in form and content) multimedia compositions. The programme includes the Warsaw premiere of The Magic Mountain by Paweł Mykietyn, Infinito Nero and Luci mie traditrici by Salvatore Sciarrino, Le Malentendu by Fabián Panisello (all of which will be performed twice), Silent Fish by Jarosław Siwiński (microopera for children), Aaron S by Sławomir Wojciechowski, Lost Highway by Olga Neuwirth (to the text by the Nobel Prize winner Elfriede Jelinek), Angel View by Juliana Hodkinson, Rainforests by Grażyna Pstrokońska-Nawratil, and many other works.

As always, the "Warsaw Autumn" Festival will focus on new sounds, unusual narrations, improvised stories, and strenghts and weaknesses of contemporary sonosphere, phonosphere and audiosphere.

Official website: www.warszawska-jesien.art.pl

Read more: 59th International Festival of Contemporary Music "Warsaw Autumn" - preview

Premiere of Saxophone Concerto by Hanna Kulenty

Hanna Kulenty Saxophonist Alina Mleczko and Warsaw Philharmonic Orchestra under Michał Dworzyński will premiere Saxophone Concerto by Hanna Kulenty during symphonic concerts, which will be held on April 22 and 23, 2016 at the Warsaw Philharmonic.

Hanna Kulenty's music continues to fascinate audiences and to gain much critical acclaim which may be noticed in numerous prizes awarded to her works. Having studied with Włodzimierz Kotoński in Warsaw and Louis Andriessen at the Royal Conservatory in the Hague, she divides time between Poland and the Netherlands. Those works of hers which she composes for particular soloists, make excellent use of the aritsts’ skills and very often discover new possibilities of their instruments.

Programme:

Claude Debussy - Prelude to the Afternoon of a Faun

Hanna Kulenty - Saxophone Concerto No. 1 (world premiere)

Maurice Ravel - Spanish Rhapsody; Pavane for a Dead Princess; Alborada del gracioso; Bolero

The concert is co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage ("Composing Commissions" programme implemented by the Institute of Music and Dance).

Tickets available on-line at: www.filharmonia.pl

Oratorio "Peregrinus" in Tarnów

Oratorium Oratorio Peregrinus written by Dariusz Swoszowski to the text by Ryszard Ostrowski will be performed again on April 23, 2016 at 6.30 pm in Tarnów (Divine Mercy Church).

The composition will be interpreted by over 200 musicians conducted by Waldemar Groń, including students and teachers of the Primary Music School in Domosławice, Jurkowski Chamber Choir (dir. by Aleksandra Bośković-Róża), solists Magda Niedbała, Ewelina Szybilska, and Anna Wilk, organist Iwona Karwacka, and narrator Jacek Wojnicki. The work was premiered in November 2015.

Organizer: Tarnów City Council. Honorary patronage: Mayor of the City of Tarnów.

Free admission (free tickets available at: www.peregrinus.evenea.pl)

See: FB profile

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

St. Luke Passion by Krzysztof Penderecki at Krakow Philharmonic

Pasja wg św. Łukasza PendereckiegoOn the occasion of the 50th anniversary of the Polish premiere of Krzysztof Penderecki’s St. Luke Passion, the composition will be performed on April 24, 2016 at the Krakow Philharmonic.

The form of Penderecki’s Passion is the subject of extensive scholarly and critical commentary. The composer introduces archaic melodic elements that go back further than the Baroque, to Dutch motet polyphony and Venetian polychorality. There are also perceptible jazz inspirations and sections in which choir members talk, try to shout down one another, laugh, sigh or whistle and recall Hasidic prayers that the composer heard as a child.

(source: www.ninateka.pl)

The composition, premiered on March 30, 1966, was comissioned by the Westdeutscher Rundfunk on the 700th anniversary of the Münster Cathedral’s foundation. This year also marked the millenial anniversary of Poland’s baptism. It was first performed in Poland on April 22, 1966 by Stefania Woytowicz, Andrzej Hiolski, Bernard Ładysz, Leszek Herdegen and Krakow Philharmonic Orchestra and Choir under Henryk Czyż.

Performers:

Iwona Hossa - soprano

Mariusz Godlewski - baritone

Piotr Nowacki - bass

Krzysztof Gosztyła - recitation

Krakow Philharmonic Orchestra, Choir and Boys’ Choir Charles

Olivieri-Munroe - conductor

Teresa Majka-Pacanek - choirmaster

Lidia Matynian - Boys’ Choir preparation

 

Tickets available on-line at: www.filharmonia.krakow.pl