Polmic - FB

news

1st Witold Friemann International Clarinet Competition online

Friemann1st Witold Friemann International Clarinet Competition is a new online project of the Life and Art Foundation made in collaboration with Thailand Clarinet Association. The deadline for submitting applications is 31 January 2022.

The main goal is to promote clarinet music by a forgotten Polish composer Witold Friemann (1889-1977), whose excellent works enriched clarinet literature and are worth to promote worldwide. Characteristic style of his pieces comprising unique elements of Polish music will contribute to developing participants' taste as well as technical skills. The majority of clarinet pieces were dedicated to the splendid Polish clarinetist Ludwik Kurkiewicz (1906-1998), a promoter of Friemann’s music.

1st Witold Friemann International Clarinet Competition will be divided into 3 categories: senior (born after 1 January 1989), junior (born after 1 January 2003), and children (born after 1 January 2007). Each participant will receive a free membership of the International Clarinet Association until 31 December 2022.

The jury is composed of renowned clarinetists: Matthias Müller (Switzerland), Eddy Vanoosthuyse (Belgium), Barbara Borowicz (Poland), Robert Stefański (Poland), Rachel Yoder (USA), Kristine Dizon (USA), Nattapon Banjatammanon (Thailand), Chaiphat Tripipitsiriwat (Thailand), Pimnatthika Angkanajerathiti (Thailand).

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

More information: www.en.lifeandart.eu/wficc/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus i Piotr Pławner: Glass i Brahms

POSIJeden z najznakomitszych i najbardziej kreatywnych polskich wiolinistów swego pokolenia, Piotr Pławner, wystąpi wraz z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus w podwójnej roli solisty i dyrygenta 28 stycznia 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W ich interpretacji zabrzmią dzieła Philipa Glassa i Johannesa Brahmsa.

Ostatnia z czterech symfonii Johannesa Brahmsa, mimo tradycyjnej architektoniki, zawiera wiele nowatorskich i oryginalnych elementów formalnych; stała się jedną z najważniejszych pozycji kanonu późnoromantycznej symfoniki, uchodzi też za najdonioślejsze osiągnięcie muzyki orkiestrowej kompozytora. Końcowy fragment to kunsztowna – i dość w muzyce symfonicznej nietypowa passacaglia, wariacje nawiązujące do formy z czasów baroku (także poprzez cytat tematycznego motywu z kantaty Nach dir, Herr, verlanget mich Bacha, którego wielbicielem był Brahms).

Postacią „ikoniczną” nurtu „antymodernistycznego” nazwanego minimalistycznym stał się Philip Glass. Jego II Koncert skrzypcowy z roku 2009 zatytułowany American Four Seasons intencjonalnie nawiązuje do podobnego, przesławnego cyklu Antonia Vivaldiego, chociaż tu porom roku poświęcone są cztery osobne części (poprzedzone prologiem i przedzielone „pieśniowymi” interludiami), nie osobne koncerty. Kompozytor w toku dyskusji z adresatem dedykacji, skrzypkiem Robertem McDuffie’m spierał się o to, jak obaj postrzegają muzyczną ilustrację pór roku, toteż części nie noszą ostatecznie identyfikujących je tytułów, a ich interpretacja pozostawiona jest wyobraźni słuchacza.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Warsaw | International Holocaust Remembrance Day Concert: 'The songs with lyrics written by Zuzanna Ginczanka’

On the 27th of January 2022 on the International Holocaust Remembrance Day at 7 p.m. at the Auditorium of POLIN Museum seven compositions - songs with lyrics written by Zuzanna Ginczanka - of seven Polish women composers: Alicja Gronau, Anna Ignatowicz-Glińska, Monika Kędziora, Katarzyna Kwiecień-Długosz, Łucja Szablewska, Ewa Fabiańska-Jelińska and Martyn Kosecka will be performed for the first time.

The author of the project, soprano Aleksandra Resztik will also perform the songs together with pianist and chamber musician Katarzyna Ewa Sokołowska.

Zuzanna „Sana" Ginczanka associated with Warsaw avant-garde inspired by poetry of Tuwim and Szelburg – Zarembina lived up to her myth. Denounced during the war this stunning beauty was executed by Germans.

The first performance of her songs is subsidized by the Ministry of Culture and National Heritage from the Culture Promotion Fund as part of the programme ‘Composing Commissions’ implemented by the National Institute of Music and Dance.

The concert is part of the ‘Jewish Cultural Heritage” project and co-financed by Iceland, Liechtenstein and Norway as part of EOG Fund and state budget. The event is organised by Friends of the ‘Warsaw Autumn’ Foundation and POLIN Museum.

Free tickets to be collected at the website https://bilety.polin.pl/ starting from the 17th of January.

Additional information: https://polin.pl/pl/wydarzenie/koncert-w-miedzynarodowy-dzien-pamieci-o-ofiarach-holokaustu

 

Archiwum Związku Kompozytorów Polskich – opracowanie i profilaktyka konserwatorska

logo APDzięki wsparciu Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych w ramach konkursu na realizację zadania publicznego „Wspieranie działań archiwalnych 2021” w drugiej połowie roku 2021 realizowany był projekt „Archiwum Związku Kompozytorów Polskich – opracowanie i profilaktyka konserwatorska”. Prace dotyczyły akt ZKP z lat 1945 1989 i polegały na uporządkowaniu dokumentów, stworzeniu nowego, spójnego inwentarza oraz zabezpieczenu archiwaliów przed zniszczeniem zgodnie z aktualnymi wymogami konserwatorskimi.

W ramach zadania Archiwum Akt Związku Kompozytorów Polskich zostało uporządkowane, stworzony został ujednolicony inwentarz w wersji cyfrowej dostępnej online (w miejsce dotychczas używanej księgi inwentarzowej złożonej z cząstkowych inwentarzy tworzonych w kolejnych dekadach wyłącznie w wersji papierowej), a także zabezpieczony zgodnie z wymogami konserwatorskimi, tzn. zgodnie ze standardem technicznego zabezpieczenia materiałów archiwalnych, określonym w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 roku.

ZKPOd tej pory inwentarz Archiwum Akt Związku Kompozytorów Polskich jest dostępny w formie bazy danych na stronie Otwartego Systemu Archiwizacji OSA prowadzonego przez Centrum Archiwistyki Społecznej, a także w formie pliku pdf na stronie www.polmic.pl. Dzięki temu naukowcy mogą wstępną kwerendę przeprowadzić samodzielnie, w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca, a umawiając się na wizytę w naszej czytelni, mogą przedstawić gotowy plan działań.

Nowy inwentarz różni się od starego nie tylko formą cyfrową. Został on również przebudowany. Stworzono jednolitą klasyfikację rzeczową o zalecanej strukturze hierarchicznej oraz spójny układ sygnatur. Nowy podział zasobu na serie, podserie i jednostki archiwalne ma swoje odzwierciedlenie zarówno w inwentarzu, jak i w w całkowicie nowych rozmieszczeniu na półkach.

Jednocześnie zasób archiwalny został przeniesiony do bardziej odpowiednich szaf, gdzie będzie łatwiej dostępny i mniej narażony na przypadkowe uszkodzenia, np. podczas wyjmowania w celu udostępnienia.

Ponadto rozpoczęliśmy publikację skanów wybranych dokumentów archiwalnych na stronie Otwartego Systemu Archiwizacji OSA, wraz z opracowaniem (w tym indeksami osobowymi, rzeczowymi i geograficznymi). Prace te będą kontynuowane.

Zapraszamy do obejrzenia:

  • Inwentarz Archiwum Akt Związku Kompozytorów Polskich plik pdf,
  • Tablicę starych i nowych sygnatur plik pdf.

51st Polish Composers' Union Musicological Conference 'Music and Expression'

The Board of the Musicology Section of the Polish Composer’s Union announces the 51st Musicological Conference ZKP ‘Music and Expression’ taking place between 13th and 15th of October 2022. The Karol Szymanowski Academy of Music in Katowice will be the host of the event. The deadline for application is 31st of March 2022.

Special guests of the Conference will be Karol Berger (Stanford University) and Krzysztof Guczalski (Jagiellonian University).

The organisers welcome papers up to 20 minutes long as well as short presentations up to 10 minutes long. Applications with abstracts (up to 1500 characters, spaces included) should be sent to This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. by the 31st of March 2022. Applications will be accepted by conference committee composed of Beata Bolesławska-Lewandowska, Marcin Trzęsiok, Bartłomiej Barwinek, Agnieszka Nowok-Zych, Wojciech Stępień, Magdalena Stochniol.

Conference fees:

400 zł – full fee, 300 zł – ZKP members, 200 zł – short presentations lecturers. Pensionists and not affilliated lecturers – no fee. VAT included.

Download: https://www.polmic.pl/images/stories/foto/KonferencjaZKP_22_formularz.docx

More: https://www.polmic.pl/index.php?option=com_mwkonkursy&id=1525&litera=0&view=zdarzenie&Itemid=199&lang=pl

Warszawa | Witold Lutosławski Festival 'Łańcuch XIX'

The Witold Lutosławski Society together with 2nd Programme of the Polish Radio invite to the 19th Witold Lutosławski Festival ‘Łańcuch XIX’ taking place between the 22nd and the 6th of February 2022 in the Witold Lutosławski Concert Studio of the Polish Radio.

The programme of this year’s edition of the Festival consists of two chamber and three symphonic concerts performed by Lutosławski String Quartet, Chain Ensemble, The Polish National Radio Symphony Orchestra conducted by Clelia Cafiero, Orchestra of the Polish Radio in Warsaw led by Michał Klauza and Sinfonia Varsovia conducted by Aleksandar Marković. The soloists will be the pianist Martyna Zakrzewska, the violinist Anna Maria Staśkiewicz and tenor Karol Kozłowski.

The Festival is subsidized by the Ministry of Culture and National Heritage from the Culture Promotion Fund as part of the NIMiT’s ‘Music’ Programme. The project is co-financed by the artists-performers organization STOART.

Ticket sales open now: https://polskieradio.bilety24.pl 

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.  

Additional information: http://www.lutoslawski.org.pl 

Katowice | AUKSO feat. Dominik Wania

Dominik Wania - the sought-after session musician, sensible pianist balancing between classical and jazz, together with AUKSO – Chamber Orchestra of the City of Tychy conducted by Marek Moś will perform on the 22nd of January 2022 at 7.30 p.m. at the NOSPR venue in Katowice.

Dominik Wania studied at the Cracow Music Academy as well as at the New England Conservatory of Music. He performed among others with Tomasz Stańko and Dorota Miśkiewicz, regularly collaborates with Zbigniew Preissner. He records for ECM music label and won Fryderyk prize in the Album of the Year and Artist of the Year categories.

Inspired by paintings of Zdzisław Beksiński Dominik Wania will present improvisations on the themes of his works in the concert.

Jarek Szubrycht

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Ticket information: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/aukso-feat-dominik-wania

Wrocław | The Light of a Winter Night

National Forum of Music in Wrocław invites to a concert promoting Michał Ziółkowski’s album The Light of a Winter Night on the 22nd of January 2022.

The programme will also include carols and Christmas songs arranged by the composer. The works will be presented by as many as three ensembles of the National Forum of Music: the NFM Boys' Choir, the NFM Choir and the NFM Leopoldinum Orchestra as well as the ‘Con Brio’ Choir of the Grażyna Bacewicz Primary Music School in Wrocław.

Michał Ziółkowski studied composition at the Academy of Music in Wrocław with Grażyna Pstrokońska-Nawratil. He won prizes at national and international competitions while his works are being regularly performed in Poland and abroad. He currently lectures at his alma mater.

The concert will feature arrangements of carols and Christmas songs as well as Christmas suite Light of a Winter Night for boys’ and mixed choirs and chamber orchestra.

Press release

Ticket information: https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Seminarium CRECEPS poświęcone książce „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim"

PWMThe Centre for Russian, East-Central European and Post-Soviet Music Studies (CRECEPS) zaprasza 21 stycznia 2022 o godz. 18.00 na seminarium poświęcone książce Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim z udziałem autorki – dr Danuty Gwizdalanki – i dr hab. Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej, prof. IS PAN (przewodniczącej Sekcji Muzykologów ZKP), które poprowadzi Stefan Keym (University of Leipzig).

CRECEPS kontynuuje cykl seminariów “Differences in Perspectives” składający się z wykładów dwóch prelegentów naświetlających wspólny temat z dwóch stron, po których następuje dyskusja. Celem przedsięwzięcia jest nie tylko szerzenie wiedzy wśród społeczności naukowej, ale też pogłębienie rozumienia rozbieżnych punktów widzenia, osądów i doświadczeń.

Seminarium będzie prowadzone w języku angielskim bez tłumaczenia symultanicznego. Po 45 minutach wykładu odbędzie się dyskusja otwarta dla wszystkich uczestników.

Do zainteresowanych osób, które prześlą zgłoszenie na adres mailowy This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., zostanie wysłany w odpowiedzi link do spotkania za pośrednictwem oprogramowania Zoom.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.creceps.org/en/