Polmic - FB


relations and reviews

Spektakularny debiut operowy Joanny Wnuk-Nazarowej!

PWMNa dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu 10 i 11 września 2021 wystawiona została pierwsza opera Joanny Wnuk-Nazarowej – Wanda na podstawie misterium Cypriana Kamila Norwida.

Wydarzenie to stało się centralnym punktem obchodów 200. rocznicy urodzin poety. Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu prof. dr hab. Piotr Gliński objął je honorowym patronatem, był także obecny na prawykonaniu dzieła. W dniu premiery, 10 września, na Wawelu odbyło się uroczyste złożenie kwiatów na symbolicznym grobie Norwida w Krypcie Wieszczów, w którym uczestniczyli, obok Ministra KDNiS prof. dr. hab. Piotra Glińskiego, Członkini Zarządu Województwa Małopolskiego Iwona Gibas, dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy, dyrektor Opery Krakowskiej Bogusław Nowak oraz kompozytorka Joanna Wnuk-Nazarowa.

Opera, choć bardzo uniwersalna w wymowie, pozostaje dziełem mocno powiązanym z Krakowem: kompozytorka od lat związana z tym miastem podjęła temat, którego akcja rozgrywa się na Wzgórzu Wawelskim, a spektakl wystawiony został na Dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu przez artystów Opery Krakowskiej.

Read more: Spektakularny debiut operowy Joanny Wnuk-Nazarowej!

Światowe granie w Rzeszowie

MKMP10 września 2021 w Filharmonii Podkarpackiej rozbrzmiał pierwszy akord II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki. Przed zgromadzoną w sali publicznością i widzami śledzącymi transmisję on-line wystąpili zwycięzcy I edycji Konkursu z 2019 roku: pianista Pavel Dombrovsky i duet skrzypcowy Polish Violin Duo w składzie: Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak.

„To był koncert na najwyższym światowym poziomie. Po prostu rewelacja! Myślę, że teraz przed nami jurorami jest takie właśnie zadanie, żeby wyłowić następnych tak wspaniałych muzyków jak, ci którzy grali dzisiaj wieczorem” – powiedziała po koncercie maestra Lidia Grychtołówna, nestorka polskiej pianistyki oraz jurorka w kategorii pianistycznej.

W pierwszej części koncertu w repertuarze złożonym m. in. z preludiów Henryka Pachulskiego i etiud Karola Szymanowskiego wystąpił rosyjski pianista Pavel Dombrovsky, nota bene także juror tegorocznej edycji konkursu. Następnie młodzi, utalentowani i utytułowani skrzypkowie, Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak, zaprezentowali repertuar m. in. Tadeusza Paciorkiewicza, Henryka Wieniawskiego oraz brawurowo wykonali Two Contrasts for a Duo współczesnej kompozytorki Anny Rocławskiej-Musiałczyk.

„Koncert był niesamowity, naprawdę. Najwyższy światowy poziom, moim zdaniem. Fantastyczny. To było po prostu wow!” – skomentował występy Gary Guthman, amerykański trębacz i juror w kategorii zespołów kameralnych.

„Poziom koncertu był super wysoki, ale spodziewałem się tego. Jestem bardzo wzruszony poziomem koncertu inauguracyjnego i czekam niecierpliwie na przesłuchania. Na pewno będzie dużo ciekawych wykonawców i nowych utworów, które odkryjemy wspólnie z publicznością. Jestem pewien, że będzie to cudowny tydzień spędzony tu w Rzeszowie” – entuzjastycznie podsumował Alexandros Jusakos, chilijski pianista i juror.

Zmagania uczestników można śledzić na żywo na kanale YouTube Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca: https://www.youtube.com/playlist?list=PL-vEE7TX3aIcCR-Q20HVfYeqnCPWfRrN4.

Konkurs jest realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, we współpracy z Filharmonią Podkarpacką im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Partnerem wydarzenia jest Marszałek województwa podkarpackiego. Konkurs został objęty honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Konkurs należy do sieci konkursów pianistycznych Fundacji Alink-Argerich.

Justyna Galińska

Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

https://konkursmuzykipolskiej.pl/ 

II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Sanoku

Pro ArtisW dniach 11-16 maja 2021 w Sanoku odbył się już II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej. Organizatorem tego przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie Pro Artis, dyrektorem artystycznym Festiwalu – dr hab. Piotr Rojek, prof. AMKL we Wrocławiu, zaś dyrektorem organizacyjnym – prezes Stowarzyszenia Łukasz Kot.

Pomysł powstania Festiwalu zrodził się z potrzeby ożywienia życia muzycznego Sanoka, szczególnie w zakresie muzyki organowej i kameralnej, która na terenie województwa podkarpackiego nadal jeszcze jest mało popularna.

Do udziału w drugiej edycji Festiwalu zaproszeni zostali znani w Polsce i za granicą artyści i pedagodzy: Róża Lorenc, Wiktor Brzuchacz, Bogdan Narloch, Roman Gryń, Jakub Stefek, zespół Vox Varshe, Sławomir Kamiński, Dumitru Harea, Arkadiusz Bialic oraz Żeleński String Quartet. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom słuchaczy, wszystkie koncerty były transmitowane na żywo dzięki profesjonalnej firmie Ars Sonora z Łodzi z Jakubem Garbaczem na czele. Na koncertach mimo ograniczeń sanitarnych, zgromadziła się publiczność, która gromkimi brawami oklaskiwała artystów. Koncerty organowe odbywały się w Sanoku właśnie w kościołach, ponieważ w nich mamy dostęp do takich instrumentów. Poza solowym brzmieniem organów mogliśmy je usłyszeć w połączeniu z trąbką, ze skrzypcami, fletnią Pana, a wraz zespołem Vox Varshe przenieśliśmy się w świat muzyki żydowskiej. Podczas finałowego koncertu rozbrzmiały organy w połączeniu z kwartetem smyczkowym Żeleński String Quartet.

Wielkim sukcesem okazał się I Ogólnopolski Konkurs Młodych Organistów, bowiem uczestnikami konkursu byli uczniowie szkół muzycznych II st. z całej Polski (Wrocław, Opole, Płock, Warszawa, Kraków, Bielsko-Biała, Tarnów, Racibórz, Rybnik, Katowice, Mielec i Rzeszów). Organizatorzy otrzymali 22 zgłoszenia, z których to 20 uczniów wzięło udział w zmaganiach konkursowych. W wyniku oceny wszystkich prezentacji konkursowych, Jury podjęło decyzję o przyznaniu 12 wyróżnień. Każdy z uczestników konkursu otrzymał pamiątkowy dyplom oraz nagrody rzeczowe ufundowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Laureaci poza nagrodami rzeczowymi otrzymali nagrody pieniężne, okolicznościową statuetkę oraz dyplom laureata. Ponadto Jury przyznało nagrody specjalne w postaci indywidualnych koncertów dla laureatów I i II miejsc w grupie starszej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://pro-artis.pl/ 

Premiera „EkoOpery” w Elektrowni Powiśle w Warszawie

EkoOpera21 czerwca 2021 w Elektrowni Powiśle w Warszawie miała miejsce premiera sztuki EkoOpera, którą wystawił Teatr Pijana Sypialnia w ramach autorskiego cyklu “Teatr na leżakach”. I rzeczywiście, licznie zgromadzona publiczność oglądała spektakl pod chmurką (pogoda była bardzo sprzyjająca), siedząc na leżakach lub na... trawie. EkoOpera została przyjęta entuzjastycznie. Ta wielowątkowa opowieść o skomplikowanej ludzkiej psychice niesie pewną prawdę o nas samych, o tym, kim jesteśmy i dokąd zmierzamy.

Relacje międzyludzkie są wdzięcznym (podejrzewam, że i kuszącym) tematem dla twórców sztuk wszelakich. Ale jak opowiedzieć je na nowo - tak, aby nie otrzeć się o banał i odnaleźć w nich choć cień oryginalności? W końcu (ponoć) wszystko już było. A jednak… Sławomir Narloch - reżyser i scenarzysta EkoOpery, sięgnął do mrocznej strony ludzkiej psychiki, odkrywając, czego boimy się najbardziej. Nie, wcale nie drugiego człowieka, ale tego, co tkwi w każdym z nas. Całości dopełniają utwory Daniela Zielińskiego śpiewane przy akompaniamencie zespołu muzycznego, które wnoszą do tego świata powiew opery.

Read more: Premiera „EkoOpery” w Elektrowni Powiśle w Warszawie

Młode talenty wokalne i ich sukces w Moskwie

KalischewscyW dniach 20-25 marca 2021 ANO Center of Culture and Arts „Grand” w Moskwie we współpracy z European Association of Folklore Festivals-ICH Partner of UNESCO zorganizowało Międzynarodowy Konkurs Muzyczny „Moskwa”. W gronie zwycięzców znaleźli się Alexander Kalischewski, Fatima Aldalati i Weronika Włodarczyk, których do konkursu przygotowała profesor Akademii Sztuki w Szczecinie dr hab. Sylwia Burnicka-Kalischewska.

W konkursie tym mogą brać udział nie tylko soliści, ale także chóry i orkiestry. Warunkiem uczestnictwa było nadesłanie nagrań wideo ze swoimi interpretacjami. W tym roku w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Moskwa”, pośród kandydatów w kategorii „vocal solo”, znalazły się studentki pierwszego roku Wydziału Wokalnego Akademii Sztuki w Szczecinie, Fatima Aldalati i Weronika Włodarczyk (soprany), które w grupie wiekowej 16-19 lat zdobyły ex-aequo II miejsce. Fatima Aldalati zaśpiewała arię Per la gloria d'adorarvi z opery Griselda Giovanniego Battisty Bononciniego oraz arię Bastienki Ich geh' jetzt auf die Weide z pierwszej opery Wolfganga Amadeusa Mozarta Bastien i Bastienne. Weronika Włodarczyk zaprezentowała pieśń tego samego kompozytora Das Kinderspiel i arię Dydony Non ha ragione ingrato z opery Didone abbandonata. Fatimie i Weronice podczas nagrań przedstawionych do oceny w konkursie akompaniował na fortepianie mgr Michał Landowski.

Alexander Kalischewski (sopran chłopięcy) wystartował w młodszej kategorii wiekowej, zdobył I miejsce, uzyskując 97 na 100 możliwych punktów i spośród 196 konkursantów został zakwalifikowany do Koncertu Galowego wybranych 18 laureatów z Rosji, Hong Kongu, Polski, Węgier, Litwy, Czech, Białorusi, Chin, Iranu, Włoch, Portugalii i Niemiec. Alexander nagrał arię koncertową Rompe sprezza Alessandra Scarlattiego oraz pieśń neapolitańską Torna a Surriento Ernesta de Curtisa. Przy fortepianie towarzyszył mu mgr Romuald Kalischewski. Miłą niespodzianką było przyznanie przez moskiewski konkurs Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej nagrody specjalnej dla najlepszego pedagoga śpiewu solowego.