Cappella Cracoviensis zaprasza 27 stycznia 2010 roku o godz. 18.00 do Sali Błękitnej Filharmonii w Krakowie na talk’n play czyli otwartą próbę. W programie opera w wersji koncertowej - Griselda Vivaldiego.
talk’n play to nowy format prezentowania muzyki, w którym otwarta próba połączona jest z wprowadzeniem do wykonywanego utworu, rozmowami z artystami i zaproszonymi gośćmi. Dla wszystkich uczestników próby, następnego dnia bilet ulgowy.
Dnia 28 stycznia 2010 roku o godz. 19.30 w Auli „Floriance” w Krakowie Cappella Cracoviensis pod batutą Jana Tomasza Adamusa oraz zaproszeni soliści - Ewa Marciniec (Griselda), Olga Pasiecznik (Costanza), Marzena Lubaszka (Ottone), Agnieszka Monasterska (Roberto), Krystian Krzeszowiak (Gualtiero) i Łukasz Dulewicz (Corrado) przedstawią operę Griselda Antonia Vivaldiego w wersji koncertowej. To kolejny w ostatnim czasie - po wrześniowej Amadigi i sylwestrowo-noworocznej Rodelindzie Händla - operowy projekt Cappelli Cracoviensis i kolejne arcydzieło barokowych teatrów, przywracane do życia dla polskiej publiczności koncertowej. Orkiestra grająca na instrumentach historycznych, pod krakowskim szyldem gromadzi muzyków z najlepszych europejskich zespołów, a śpiewacy dają się wciągnąć w szaleńczą rywalizację - takiego festynu wokalnego teatru opuścić nie sposób.
|
Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na koncert inaugurujący Rok Fryderyka Chopina na UW - 28 stycznia 2010 roku (czwartek) o godz. 18:30 w Auditorium Maximum UW (Krakowskie Przedmieście 26/28) . Ten wielki kompozytor jako młody chłopiec przez 10 lat mieszkał w oficynie Pałacu Kazimierzowskiego, zaś w 1829 roku, po trzyletnich studiach muzycznych, został absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego. Na początek uniwersyteckich obchodów 200-lecia urodzin Chopina organizatorzy pragną przypomnieć publiczności jego warszawskie korzenie i pokazać rodzimą tradycję muzyczną w nowym świetle. Podczas koncertu Opisanie Warszawy zabrzmią barokowe utwory Adama Jarzębskiego, nadwornego muzyka królów Zygmunta III Wazy i Władysława IV. Tym razem usłyszymy je w wykonaniu Kapeli Jazdowskiej, której członkowie są otwarci na eksperymenty i poszukiwania nowoczesnych zderzeń brzmieniowych i kolorystycznych: obok dawnych fletów, chitarrone i violi da gamba zagrają całkowicie współczesne saksofony, trąbka i syntezator. Zespół wystąpi w składzie: Alina Mleczko – saksofony, Paweł Iwaszkiewicz – flety, Krzysztof Tomaszewski – trąbka, Aleksander Tomczyk – gemshorny, instrumenty perkusyjne, Henryk Kasperczak – chitarrone, Marek Toporowski – syntezator, Justyna Rekść-Raubo – viola da gamba, kierownictwo artystyczne. Równolegle z muzyką pojawią się panoramy Warszawy i wizerunki jej najważniejszych budowli z XVII i XVIII wieku, będące ilustracją ułożonego przez Jarzębskiego Gościńca albo krótkiego opisania Warszawy z 1643 roku. Fragmenty tego najstarszego przewodnika po Warszawie przeczyta Krzysztof Wakuliński, aktor Teatru Narodowego.
Inaugurując Rok Chopina na Uniwersytecie Warszawskim słowem i muzyką Adama Jarzębskiego, twórcy koncertu chcą przywołać ducha Warszawy sprzed wieków, warszawską tradycję, ożywić miejsca bliskie Jarzębskiemu, ale też po latach bliskie młodemu Fryderykowi, który podążał tymi samymi śladami, i który tu właśnie budował swoją wybitną osobowość.
Wstęp wolny.
|
W piątek, 29 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy odbędzie się koncert organizowany w ramach Roku Chopinowskiego 2010 w Filharmonii Pomorskiej. Brian Ganz, amerykański wirtuoz klawiatury, laureat renomowanych konkursów europejskich - im. Marguerite Long-Jacquesa Thibaud (Paryż) oraz im. Królowej Elżbiety (Belgia) zagra jeden z najbardziej znanych koncertów fortepianowych – Koncert a-moll Edvarda Griega – „Chopina Północy”. Następnie w wykonaniu bydgoskich filharmoników usłyszymy Koncert na orkiestrę Beli Bartóka, zaliczany do najwybitniejszych pozycji współczesnego repertuaru symfonicznego. Koncert poprowadzi maestro Mirosław Jacek Błaszczyk, dyrektor artystyczny Filharmonii Śląskiej.
|
Koncert Pamięci Karola Stryji, promujący jednocześnie najnowszą płytę Filharmonii Śląskiej - Szabelski. Górecki. Knapik – odbędzie się 29 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Sali im. Karola Stryji w Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Wystąpi pianistka Monika Sikorska-Wojtacha oraz Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jana Wincentego Hawela. W programie: Bolesław Szabelski - Toccata z Suity op. 10, Michał Spisak - Koncert na fortepian i orkiestrę oraz Luigi Cherubini - Requiem c-moll.
Na płycie Szabelski. Górecki. Knapik, wydanej przez DUX, symfonicy pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka nagrali Toccatę i Concerto grosso B. Szabelskiego, Trzy tańce H.M. Góreckiego i La flute de jade na sopran i orkiestrę E. Knapika. Partie solowe w ostatnim dziele kreowali Bożena Harasimowicz (sopran), Zbigniew Raubo (fortepian) i Andrzej Staciwa (piccolo).
Często spotykamy się z określeniem: katowicka szkoła kompozytorska. Jej filarami byli: uczeń Nadii Boulanger, Bolesław Woytowicz i wychowanek Karola Szymanowskiego, Bolesław Szabelski. Dnia 27 sierpnia 2009 roku minęła 30. rocznica śmierci Bolesława Szabelskiego (1896 - 1979), znakomitego kompozytora, który na Śląsk przybył 80 lat temu, w 1929 roku zostając w śląskim Konserwatorium profesorem gry na organach i kontrapunktu. Z Katowicami związany był aż do śmierci, przez bez mała pół wieku, z okupacyjną przerwą, gdy zrazu ukrył się na Mazowszu, ale już od 1940 roku działał pod pseudonimem Chmiel w szeregach Armii Krajowej. Studentem Bolesława Szabelskiego był Henryk Mikołaj Górecki, pedagog Eugeniusza Knapika. Najnowsza płyta filharmoników przynosi muzyczne skarby ze Śląska kompozytorów trzech pokoleń, poprzez Bolesława Szabelskiego powiązanych z Karolem Szymanowskim.
|
V Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” odbędzie się w Sanoku w dniach 30 stycznia do 7 lutego 2010 roku. Zainaugurowane zostanie jednocześnie w 3 stolicach: Bratysławie, Warszawie i Kijowie, co będzie wydarzeniem bez precedensu. Następnego dnia wszyscy spotykają się na Inauguracji Forum w Sanoku. Celem organizatorów jest doprowadzenie do spotkania ministrów kultury 3 sąsiednich państw i zorganizowanie debaty nad umacnianiem kultury pogranicza, wspieraniem „małych ojczyzn” oraz rozwojem edukacji muzycznej młodzieży. W 2010 roku Forum Pianistyczne uczci rocznicę 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina inaugurując Międzynarodowy Rok Chopinowski: w Sanoku, w Krośnie, w Stalowej Woli, w Mielcu, w Humenne na Słowacji i we Lwowie na Ukrainie.
Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” łączy w sobie pełen zakres wiedzy potrzebnej młodemu muzykowi: od teorii po praktykę muzyczną, od wiedzy po metody ćwiczenia, od zajęć zdrowotno-rehabilitacyjnych po zajęcia z promocji i podstaw znajomości świata biznesu. Około 150 zakwalifikowanych uczestników aktywnych i biernych z całej Polski oraz Koszyc, Bratysławy, Humenne, St. Petersburga, Moskwy, Rygi, Dniepropietrowska, Lwowa, Charkowa i Kijowa weźmie udział w zimowej akademii muzycznej z tradycyjnym kursem pianistycznym, na którym profesorowie: Tatiana Shebanova, Viera Nosina, Zuzana Paulechowa, Irina Rumiancewa, Andrzej Jasiński, Philippe Giusiano i Jarosław Drzewiecki zaprezentują słuchaczom 22 lekcje pokazowe w sali koncertowej Sanockiego Domu Kultury. Ponadto będą mogli uczestniczyć także w warsztatach specjalistycznych i wykładach, prowadzonych przez zaproszonych specjalistów, m.in. Szymona Jasnowskiego (Podstawy strojenia i naprawy fortepianu dla pianistów), prof. Andrzeja Jasińskiego (Interpretacje sonaty klasycznej), prof. Szabolcsa Esztenyi’go (Podstawy improwizacji fortepianowej), Waldemara Malickiego (Kurs współpracy pianisty z Kwartetem Lwowskim), prof. Tatianę Shebanovą (Interpretacji Dzieł Chopina na fortepian i orkiestrę), prof. Vierę Nosinę (Symbolika w muzyce Jana Sebastiana Bacha) i Philippe’a Giusiano (Interpretacja 24 Preludiów op. 28 Fryderyka Chopina).
W części festiwalowej podczas 18 koncertów wystąpi około 800 wykonawców w 14 miastach: Słowacji (Bratysława, Humenne), Ukrainy (Kijów, Lwów) i Polski (Warszawa, Częstochowa, Lublin, Rzeszów, St. Wola, Mielec, Łańcut, Przemyśl, Krosno, Sanok). Część koncertów symfonicznych i recitali będzie transmitowana za pomocą łączy internetowych, m.in. Philippe’a Giusiano „Od Żelazowej Woli do Nohant” (2 lutego 2010), recital „Muzyka 3-kultur” w wykonaniu uczestników Forum (3 lutego 2010), koncert „Pianista to kameralista” w wykonaniu uczestników Forum z udziałem Kwartetu Lwowskiego i Waldemara Malickiego (5 lutego 2010) i Gala Finałowa „Od Chopina do wspólnej Europy” z utworami Chopina oraz Fantazją c-moll op.80 Beethovena ze słynną Odą do radości w wykonaniu Mistrzów i Uczestników Forum (6 lutego 2010). W koncertach fortepianowych Chopina i Czajkowskiego zaprezentuje się artysta młodego pokolenia - Stanisław Drzewiecki.
W konkursie na najciekawszą osobowość pianistyczną Forum wyłonieni zostaną laureaci trzech głównych nagród - „Złotych Parnasów 2010” z Polski, Ukrainy i Słowacji, którzy otrzymają rzeźbę autorstwa Adama Gromka oraz stypendium artystyczne przeznaczone na indywidualne lekcje u nauczycieli w Polsce.
Symboliczne zakończenie Forum nastąpi 19 lutego 2010 roku o godz. 19:00 na Jasnej Górze, kiedy to młodzi laureaci „Złotego Parnasu 2008”- Aleksander Krzyżanowski i „Złotego Parnasu 2009”- Rafał Kowalczyk zagrają z Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją J. Przybylskiego koncerty Chopina.
|
Dnia 30 stycznia 2010 roku Opera Wrocławska zaprasza na premierę opery Chopin Giacomo Orefice, w ramach obchodów Międzynarodowego Roku Chopinowskiego, ustanowionego z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina.
Opera Chopin oparta jest na zdarzeniach z życia wielkiego polskiego pianisty i kompozytora. Swoją premierę miała 25 listopada 1901 roku w Teatro Lirico w Mediolanie. Dzieło zdobyło wielkie uznanie i przez następne 30 lat było wystawiane w wielu krajach europejskich, a także w Australii i Argentynie. Twórca opery - Giacomo Orefice (1865 – 1922) był z wykształcenia pianistą i kompozytorem, przedstawicielem włoskiego weryzmu. Skomponował 10 oper, z których najważniejsze to: Marisca (oparta na tematach polskich), Consuello, Il gladiatore, Chopin, Cecylia, Mos, Il Castello del songio. Pisał też symfonie, koncerty wiolonczelowe, sonaty i muzykę kameralną. Przez ostatnie 11 lat życia był profesorem konserwatorium w Mediolanie. Jako pianista najchętniej wykonywał utwory fortepianowe Fryderyka Chopina, którymi był wręcz zafascynowany. Artysta doskonale opanował cały repertuar Chopina, potrafił z pamięci zagrać wszystkie jego dzieła. Uwielbienie do twórczości polskiego kompozytora Orfice przełożył na wielkie zainteresowanie wszystkim, co związane było z życiem Chopina. Przyjeżdżał do Polski, aby poznać kraj rodzinny kompozytora, koncertować, dyrygować i przedstawić się polskiej publiczności. Był też obecny na warszawskiej premierze swojej opery Chopin w 1904 roku.
To właśnie wielki kult dla polskiego kompozytora sprawił, że Orefice podjął się napisania dzieła operowego, które – składając się wyłącznie z utworów Chopina – opowiadałoby o życiu genialnego Polaka. Libretto opery napisał Angelo Orvieto do oryginalnej muzyki fortepianowej Fryderyka Chopina. Wyboru ponad 100 fragmentów mazurków, ballad, sonat, scherzo, nokturnów i etiud dokonał Orefice. Połączył je również w całość i zinstrumentował. Zapytany przez dziennikarzy włoskich, dlaczego skomponował operę w taki sposób, Orfice odpowiedział: „Powodowała mną chęć spróbowania odtworzenia postaci genialnego kompozytora opowiedzianej dźwiękami jego własnych natchnionych utworów, w których żaden muzyk podobnie jak Chopin nie wyraził swoich chwilowych wrażeń, marzeń, tęsknot, zawodów, nadziei, wspomnień i pragnień, bo żaden nie posiadał takiego bogactwa melodii. Dać mu mówić samemu za siebie wydawało mi się pomysłem najprostszym, choć nowym”.
Read more
|
Dnia 30 stycznia 2010 roku o godz. 18.00 w Operze Śląskiej w Bytomiu odbędzie się koncert kolęd i pastorałek w niespotykanych opracowaniach muzycznych - Najpiękniejsze kolędy polskie na chór, na pojedyncze głosy, z akompaniamentem lub a capella oraz najpiękniejsze kolędy świata – śpiewane w kilku językach. Inscenizowany koncert opracowała, przygotowała i zrealizowała z zespołem chórmistrzyni – Anna Tarnowska. Usłyszymy m.in. Mszę pasterską Romana Maciejewskiego oraz kolędy w opracowaniu Tomasza Flaszy, Marka Jasińskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Pawła Łukaszewskiego, Jana Maklakiewicza, Feliksa Nowowiejskiego i Stanisława Niewiadomskiego. Na zakończenie koncertu piękną polską kolędę w opracowaniu Marka Jasińskiego - Bóg się rodzi - wykonają wspólnie 3 chóry.
|
Studio Buffo w Warszawie - działający od 13 listopada 1992 roku, pierwszy w powojennej Polsce prywatny teatr ze stałą siedzibą, zaprasza na nadzwyczajne i wyjątkowe wydarzenie. Dnia 30 stycznia 2010 roku mija 19 lat od prapremiery pierwszego, rodzimego musicalu pt. Metro i tego dnia odbędzie się 1500. spektakl!
|
Najwspanialsza primabalerina przełomu wieków, Svetlana Zakharova (na zdjęciu) zatańczy gościnnie 31 stycznia 2010 roku o godz. 18.00 z Polskim Baletem Narodowym w Teatrze Wielkim w Warszawie. Okrzyknięta „królową światowego baletu”, legendarna gwiazda Teatru Bolszoj i Teatro alla Scala, podziwiana także w Nowym Jorku, Paryżu, Rzymie, Hamburgu i Tokio, wystąpi jako Nikija w słynnym balecie romantycznym Bajadera Ludwiga Minkusa, wystawionym na warszawskiej scenie przez Natalię Makarową według klasycznej wersji choreograficznej Mariusa Petipy. W partii Solora będzie jej partnerował Denis Matvienko, pierwszy solista Baletu Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu. W przedstawieniu zobaczymy również czołowych solistów oraz niemal cały zespół Polskiego Baletu Narodowego, a Orkiestrę Opery Narodowej powadzi jej dyrektor muzyczny Tadeusz Kozłowski.
Galowym przedstawieniem Bajadery z udziałem Svetlany Zakharovej i Denisa Matvienki Polski Balet Narodowy oddaje hołd „ojcu baletu klasycznego”, wielkiemu francuskiemu baletmistrzowi Mariusowi Petipie (1818-1910) w stulecie jego śmierci.
|
"the modern division stalowe struny przedłużona podstrunica pas startowy dla wirtuozów dęte drewniane totalnie oklapowane plątaniną skomplikowanych dźwigni szerokie menzury blachy brzmienie współczesności RANO! uprawiasz jogging? przyjdź na koncert prosto z biegania - w dresie"
Tymi słowami Cappella Cracoviensis zaprasza na niedzielne poranki do Filharmonii Krakowskiej (Sala Błekitna) o godz. 11.00.
Dnia 31 stycznia 2010 roku usłyszymy klasyczną symfonikę Mozarta zestawioną z czystym stylem brillant w Koncercie podwójnym Hummla oraz Suitą z czasów Holberga op.40 Griega. Wystąpią: Tomasz Tomaszewski - skrzypce, Elena Nogaeva – fortepian oraz Maciej Czepielowski jako koncertmistrz.
Tydzień później, 7 lutego 2010 roku zabrzmią serenady – C-dur Czajkowskiego i E-dur Dvoraka. W roli koncertmistrza wystąpi Piotr Tarcholik.
|