Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2008 2009 2010 2011 2012
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Cappella Cracoviensis zaprasza 27 stycznia 2010 roku o godz. 18.00 do Sali Błękitnej Filharmonii w Krakowie na talk’n play czyli otwartą próbę. W programie opera w wersji koncertowej - Griselda Vivaldiego.

talk’n play to nowy format prezentowania muzyki, w którym otwarta próba połączona jest z wprowadzeniem do wykonywanego utworu, rozmowami z artystami i zaproszonymi gośćmi. Dla wszystkich uczestników próby, następnego dnia bilet ulgowy.

Dnia 28 stycznia 2010 roku o godz. 19.30 w Auli „Floriance” w Krakowie Cappella Cracoviensis pod batutą Jana Tomasza Adamusa oraz zaproszeni soliści - Ewa Marciniec (Griselda), Olga Pasiecznik (Costanza), Marzena Lubaszka (Ottone), Agnieszka Monasterska (Roberto), Krystian Krzeszowiak (Gualtiero) i Łukasz Dulewicz (Corrado) przedstawią operę Griselda Antonia Vivaldiego w wersji koncertowej. To kolejny w ostatnim czasie - po wrześniowej Amadigi i sylwestrowo-noworocznej Rodelindzie Händla - operowy projekt Cappelli Cracoviensis i kolejne arcydzieło barokowych teatrów, przywracane do życia dla polskiej publiczności koncertowej. Orkiestra grająca na instrumentach historycznych, pod krakowskim szyldem gromadzi muzyków z najlepszych europejskich zespołów, a śpiewacy dają się wciągnąć w szaleńczą rywalizację - takiego festynu wokalnego teatru opuścić nie sposób.


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na koncert inaugurujący Rok Fryderyka Chopina na UW - 28 stycznia 2010 roku (czwartek) o godz. 18:30 w Auditorium Maximum UW (Krakowskie Przedmieście 26/28) . Ten wielki kompozytor jako młody chłopiec przez 10 lat mieszkał w oficynie Pałacu Kazimierzowskiego, zaś w 1829 roku, po trzyletnich studiach muzycznych, został absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego. Na początek uniwersyteckich obchodów 200-lecia urodzin Chopina organizatorzy pragną przypomnieć publiczności jego warszawskie korzenie i pokazać rodzimą tradycję muzyczną w nowym świetle. Podczas koncertu Opisanie Warszawy zabrzmią barokowe utwory Adama Jarzębskiego, nadwornego muzyka królów Zygmunta III Wazy i Władysława IV. Tym razem usłyszymy je w wykonaniu Kapeli Jazdowskiej, której członkowie są otwarci na eksperymenty i poszukiwania nowoczesnych zderzeń brzmieniowych i kolorystycznych: obok dawnych fletów, chitarrone i violi da gamba zagrają całkowicie współczesne saksofony, trąbka i syntezator. Zespół wystąpi w składzie: Alina Mleczko – saksofony, Paweł Iwaszkiewicz – flety, Krzysztof Tomaszewski – trąbka, Aleksander Tomczyk – gemshorny, instrumenty perkusyjne, Henryk Kasperczak – chitarrone, Marek Toporowski – syntezator, Justyna Rekść-Raubo – viola da gamba, kierownictwo artystyczne. Równolegle z muzyką pojawią się panoramy Warszawy i wizerunki jej najważniejszych budowli z XVII i XVIII wieku, będące ilustracją ułożonego przez Jarzębskiego Gościńca albo krótkiego opisania Warszawy z 1643 roku. Fragmenty tego najstarszego przewodnika po Warszawie przeczyta Krzysztof Wakuliński, aktor Teatru Narodowego.
Inaugurując Rok Chopina na Uniwersytecie Warszawskim słowem i muzyką Adama Jarzębskiego, twórcy koncertu chcą przywołać ducha Warszawy sprzed wieków, warszawską tradycję, ożywić miejsca bliskie Jarzębskiemu, ale też po latach bliskie młodemu Fryderykowi, który podążał tymi samymi śladami, i który tu właśnie budował swoją wybitną osobowość.
Wstęp wolny.


W piątek, 29 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy odbędzie się koncert organizowany w ramach Roku Chopinowskiego 2010 w Filharmonii Pomorskiej. Brian Ganz, amerykański wirtuoz klawiatury, laureat renomowanych konkursów europejskich - im. Marguerite Long-Jacquesa Thibaud (Paryż) oraz im. Królowej Elżbiety (Belgia) zagra jeden z najbardziej znanych koncertów fortepianowych – Koncert a-moll Edvarda Griega – „Chopina Północy”. Następnie w wykonaniu bydgoskich filharmoników usłyszymy Koncert na orkiestrę Beli Bartóka, zaliczany do najwybitniejszych pozycji współczesnego repertuaru symfonicznego. Koncert poprowadzi maestro Mirosław Jacek Błaszczyk, dyrektor artystyczny Filharmonii Śląskiej.


Koncert Pamięci Karola Stryji, promujący jednocześnie najnowszą płytę Filharmonii Śląskiej - Szabelski. Górecki. Knapik – odbędzie się 29 stycznia 2010 roku o godz. 19.00 w Sali im. Karola Stryji w Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Wystąpi pianistka Monika Sikorska-Wojtacha oraz Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jana Wincentego Hawela. W programie: Bolesław Szabelski - Toccata z Suity op. 10, Michał Spisak - Koncert na fortepian i orkiestrę oraz Luigi Cherubini - Requiem c-moll.

Na płycie Szabelski. Górecki. Knapik, wydanej przez DUX, symfonicy pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka nagrali Toccatę i Concerto grosso B. Szabelskiego, Trzy tańce H.M. Góreckiego i La flute de jade na sopran i orkiestrę E. Knapika. Partie solowe w ostatnim dziele kreowali Bożena Harasimowicz (sopran), Zbigniew Raubo (fortepian) i Andrzej Staciwa (piccolo).
Często spotykamy się z określeniem: katowicka szkoła kompozytorska. Jej filarami byli: uczeń Nadii Boulanger, Bolesław Woytowicz i wychowanek Karola Szymanowskiego, Bolesław Szabelski. Dnia 27 sierpnia 2009 roku minęła 30. rocznica śmierci Bolesława Szabelskiego (1896 - 1979), znakomitego kompozytora, który na Śląsk przybył 80 lat temu, w 1929 roku zostając w śląskim Konserwatorium profesorem gry na organach i kontrapunktu. Z Katowicami związany był aż do śmierci, przez bez mała pół wieku, z okupacyjną przerwą, gdy zrazu ukrył się na Mazowszu, ale już od 1940 roku działał pod pseudonimem Chmiel w szeregach Armii Krajowej. Studentem Bolesława Szabelskiego był Henryk Mikołaj Górecki, pedagog Eugeniusza Knapika. Najnowsza płyta filharmoników przynosi muzyczne skarby ze Śląska kompozytorów trzech pokoleń, poprzez Bolesława Szabelskiego powiązanych z Karolem Szymanowskim.


V Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” odbędzie się w Sanoku w dniach 30 stycznia do 7 lutego 2010 roku. Zainaugurowane zostanie jednocześnie w 3 stolicach: Bratysławie, Warszawie i Kijowie, co będzie wydarzeniem bez precedensu. Następnego dnia wszyscy spotykają się na Inauguracji Forum w Sanoku. Celem organizatorów jest doprowadzenie do spotkania ministrów kultury 3 sąsiednich państw i zorganizowanie debaty nad umacnianiem kultury pogranicza, wspieraniem „małych ojczyzn” oraz rozwojem edukacji muzycznej młodzieży. W 2010 roku Forum Pianistyczne uczci rocznicę 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina inaugurując Międzynarodowy Rok Chopinowski: w Sanoku, w Krośnie, w Stalowej Woli, w Mielcu, w Humenne na Słowacji i we Lwowie na Ukrainie.

Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” łączy w sobie pełen zakres wiedzy potrzebnej młodemu muzykowi: od teorii po praktykę muzyczną, od wiedzy po metody ćwiczenia, od zajęć zdrowotno-rehabilitacyjnych po zajęcia z promocji i podstaw znajomości świata biznesu. Około 150 zakwalifikowanych uczestników aktywnych i biernych z całej Polski oraz Koszyc, Bratysławy, Humenne, St. Petersburga, Moskwy, Rygi, Dniepropietrowska, Lwowa, Charkowa i Kijowa weźmie udział w zimowej akademii muzycznej z tradycyjnym kursem pianistycznym, na którym profesorowie: Tatiana Shebanova, Viera Nosina, Zuzana Paulechowa, Irina Rumiancewa, Andrzej Jasiński, Philippe Giusiano i Jarosław Drzewiecki zaprezentują słuchaczom 22 lekcje pokazowe w sali koncertowej Sanockiego Domu Kultury. Ponadto będą mogli uczestniczyć także w warsztatach specjalistycznych i wykładach, prowadzonych przez zaproszonych specjalistów, m.in. Szymona Jasnowskiego (Podstawy strojenia i naprawy fortepianu dla pianistów), prof. Andrzeja Jasińskiego (Interpretacje sonaty klasycznej), prof. Szabolcsa Esztenyi’go (Podstawy improwizacji fortepianowej), Waldemara Malickiego (Kurs współpracy pianisty z Kwartetem Lwowskim), prof. Tatianę Shebanovą (Interpretacji Dzieł Chopina na fortepian i orkiestrę), prof. Vierę Nosinę (Symbolika w muzyce Jana Sebastiana Bacha) i Philippe’a Giusiano (Interpretacja 24 Preludiów op. 28 Fryderyka Chopina).
W części festiwalowej podczas 18 koncertów wystąpi około 800 wykonawców w 14 miastach: Słowacji (Bratysława, Humenne), Ukrainy (Kijów, Lwów) i Polski (Warszawa, Częstochowa, Lublin, Rzeszów, St. Wola, Mielec, Łańcut, Przemyśl, Krosno, Sanok). Część koncertów symfonicznych i recitali będzie transmitowana za pomocą łączy internetowych, m.in. Philippe’a Giusiano „Od Żelazowej Woli do Nohant” (2 lutego 2010), recital „Muzyka 3-kultur” w wykonaniu uczestników Forum (3 lutego 2010), koncert „Pianista to kameralista” w wykonaniu uczestników Forum z udziałem Kwartetu Lwowskiego i Waldemara Malickiego (5 lutego 2010) i Gala Finałowa „Od Chopina do wspólnej Europy” z utworami Chopina oraz Fantazją c-moll op.80 Beethovena ze słynną Odą do radości w wykonaniu Mistrzów i Uczestników Forum (6 lutego 2010). W koncertach fortepianowych Chopina i Czajkowskiego zaprezentuje się artysta młodego pokolenia - Stanisław Drzewiecki.
W konkursie na najciekawszą osobowość pianistyczną Forum wyłonieni zostaną laureaci trzech głównych nagród - „Złotych Parnasów 2010” z Polski, Ukrainy i Słowacji, którzy otrzymają rzeźbę autorstwa Adama Gromka oraz stypendium artystyczne przeznaczone na indywidualne lekcje u nauczycieli w Polsce.
Symboliczne zakończenie Forum nastąpi 19 lutego 2010 roku o godz. 19:00 na Jasnej Górze, kiedy to młodzi laureaci „Złotego Parnasu 2008”- Aleksander Krzyżanowski i „Złotego Parnasu 2009”- Rafał Kowalczyk zagrają z Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją J. Przybylskiego koncerty Chopina.


Dnia 30 stycznia 2010 roku Opera Wrocławska zaprasza na premierę opery Chopin Giacomo Orefice, w ramach obchodów Międzynarodowego Roku Chopinowskiego, ustanowionego z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina.
Opera Chopin oparta jest na zdarzeniach z życia wielkiego polskiego pianisty i kompozytora. Swoją premierę miała 25 listopada 1901 roku w Teatro Lirico w Mediolanie. Dzieło zdobyło wielkie uznanie i przez następne 30 lat było wystawiane w wielu krajach europejskich, a także w Australii i Argentynie. Twórca opery - Giacomo Orefice (1865 – 1922) był z wykształcenia pianistą i kompozytorem, przedstawicielem włoskiego weryzmu. Skomponował 10 oper, z których najważniejsze to: Marisca (oparta na tematach polskich), Consuello, Il gladiatore, Chopin, Cecylia, Mos, Il Castello del songio. Pisał też symfonie, koncerty wiolonczelowe, sonaty i muzykę kameralną. Przez ostatnie 11 lat życia był profesorem konserwatorium w Mediolanie. Jako pianista najchętniej wykonywał utwory fortepianowe Fryderyka Chopina, którymi był wręcz zafascynowany. Artysta doskonale opanował cały repertuar Chopina, potrafił z pamięci zagrać wszystkie jego dzieła. Uwielbienie do twórczości polskiego kompozytora Orfice przełożył na wielkie zainteresowanie wszystkim, co związane było z życiem Chopina. Przyjeżdżał do Polski, aby poznać kraj rodzinny kompozytora, koncertować, dyrygować i przedstawić się polskiej publiczności. Był też obecny na warszawskiej premierze swojej opery Chopin w 1904 roku.
To właśnie wielki kult dla polskiego kompozytora sprawił, że Orefice podjął się napisania dzieła operowego, które – składając się wyłącznie z utworów Chopina – opowiadałoby o życiu genialnego Polaka. Libretto opery napisał Angelo Orvieto do oryginalnej muzyki fortepianowej Fryderyka Chopina. Wyboru ponad 100 fragmentów mazurków, ballad, sonat, scherzo, nokturnów i etiud dokonał Orefice. Połączył je również w całość i zinstrumentował. Zapytany przez dziennikarzy włoskich, dlaczego skomponował operę w taki sposób, Orfice odpowiedział: „Powodowała mną chęć spróbowania odtworzenia postaci genialnego kompozytora opowiedzianej dźwiękami jego własnych natchnionych utworów, w których żaden muzyk podobnie jak Chopin nie wyraził swoich chwilowych wrażeń, marzeń, tęsknot, zawodów, nadziei, wspomnień i pragnień, bo żaden nie posiadał takiego bogactwa melodii. Dać mu mówić samemu za siebie wydawało mi się pomysłem najprostszym, choć nowym”.

Więcej


Dnia 30 stycznia 2010 roku o godz. 18.00 w Operze Śląskiej w Bytomiu odbędzie się koncert kolęd i pastorałek w niespotykanych opracowaniach muzycznych - Najpiękniejsze kolędy polskie na chór, na pojedyncze głosy, z akompaniamentem lub a capella oraz najpiękniejsze kolędy świata – śpiewane w kilku językach. Inscenizowany koncert opracowała, przygotowała i zrealizowała z zespołem chórmistrzyni – Anna Tarnowska. Usłyszymy m.in. Mszę pasterską Romana Maciejewskiego oraz kolędy w opracowaniu Tomasza Flaszy, Marka Jasińskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Pawła Łukaszewskiego, Jana Maklakiewicza, Feliksa Nowowiejskiego i Stanisława Niewiadomskiego. Na zakończenie koncertu piękną polską kolędę w opracowaniu Marka Jasińskiego - Bóg się rodzi - wykonają wspólnie 3 chóry.


Studio Buffo w Warszawie - działający od 13 listopada 1992 roku, pierwszy w powojennej Polsce prywatny teatr ze stałą siedzibą, zaprasza na nadzwyczajne i wyjątkowe wydarzenie. Dnia 30 stycznia 2010 roku mija 19 lat od prapremiery pierwszego, rodzimego musicalu pt. Metro i tego dnia odbędzie się 1500. spektakl!


Najwspanialsza primabalerina przełomu wieków, Svetlana Zakharova (na zdjęciu) zatańczy gościnnie 31 stycznia 2010 roku o godz. 18.00 z Polskim Baletem Narodowym w Teatrze Wielkim w Warszawie. Okrzyknięta „królową światowego baletu”, legendarna gwiazda Teatru Bolszoj i Teatro alla Scala, podziwiana także w Nowym Jorku, Paryżu, Rzymie, Hamburgu i Tokio, wystąpi jako Nikija w słynnym balecie romantycznym Bajadera Ludwiga Minkusa, wystawionym na warszawskiej scenie przez Natalię Makarową według klasycznej wersji choreograficznej Mariusa Petipy. W partii Solora będzie jej partnerował Denis Matvienko, pierwszy solista Baletu Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu. W przedstawieniu zobaczymy również czołowych solistów oraz niemal cały zespół Polskiego Baletu Narodowego, a Orkiestrę Opery Narodowej powadzi jej dyrektor muzyczny Tadeusz Kozłowski.
Galowym przedstawieniem Bajadery z udziałem Svetlany Zakharovej i Denisa Matvienki Polski Balet Narodowy oddaje hołd „ojcu baletu klasycznego”, wielkiemu francuskiemu baletmistrzowi Mariusowi Petipie (1818-1910) w stulecie jego śmierci.


"the modern division stalowe struny przedłużona podstrunica pas startowy dla wirtuozów dęte drewniane totalnie oklapowane plątaniną skomplikowanych dźwigni szerokie menzury blachy brzmienie współczesności RANO! uprawiasz jogging? przyjdź na koncert prosto z biegania - w dresie"

Tymi słowami Cappella Cracoviensis zaprasza na niedzielne poranki do Filharmonii Krakowskiej (Sala Błekitna) o godz. 11.00.

Dnia 31 stycznia 2010 roku usłyszymy klasyczną symfonikę Mozarta zestawioną z czystym stylem brillant w Koncercie podwójnym Hummla oraz Suitą z czasów Holberga op.40 Griega. Wystąpią: Tomasz Tomaszewski - skrzypce, Elena Nogaeva – fortepian oraz Maciej Czepielowski jako koncertmistrz.
Tydzień później, 7 lutego 2010 roku zabrzmią serenady – C-dur Czajkowskiego i E-dur Dvoraka. W roli koncertmistrza wystąpi Piotr Tarcholik.