polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

Artykuły

„Święto Wiosny / Krzesany” w Teatrze Wielkim

sW dniach 10 – 12 marca 2017 w łódzkim Teatrze Wielkim odbędą się spektakle baletowe „Święto Wiosny / Krzesany”, podczas których zostanie wykonany utwór Wojciecha Kilara.

Zestawienie Święta wiosny Igora Strawińskiego z Krzesanym Wojciecha Kilara wbrew pozorom jest trafne i wyjątkowe. Przede wszystkim prezentuje najwybitniejsze osiągnięcia kompozytorskie, zarówno z repertuaru światowego, jak i polskiego, spójne w swym wyrazie i emocjonalnie zrównoważone, które ze sobą korespondują, a nie konkurują. Bez wątpienia taki właśnie dialog wywiązuje się pomiędzy utworami dwóch znakomitych kompozytorów, którzy zainspirowani wierzeniami i obrzędami pogańskiej Rusi (Święto wiosny) i niepowtarzalnością polskiego folkloru góralskiego (Krzesany, poprzedzony Siwą mgłą), stworzyli dwa jakże różne stylistycznie, a zarazem spójne klimatycznie dzieła muzyczne. To właśnie dlatego w naszej mentalności kompozycja Kilara określana jest jako polski odpowiednik dzieła Strawińskiego.

Nie mniej ważne w tym spektaklu jest zestawienie choreografów. Martha Graham – jedna z najważniejszych postaci światowego baletu, której nazwisko po raz pierwszy pojawia się w repertuarze zespołu baletowego w tej części Europy – i Henryk Konwiński – kontynuator baletowych tradycji polskiego tańca – kreują uniwersalne, niezależne od siebie dwie wizje choreograficzne, których połączenie wyzwala u widzów eksplozję emocji. Zderzenie tak silnych osobowości obojga choreografów jest istotne także ze względu na dopełnianie się obu realizacji, bez dominacji żadnej ze stron.

W sezonie 2015/2016 Teatr Wielki w Łodzi otrzymał Nadzwyczajną „Złotą maskę” za śmiałe i udane wprowadzenie do repertuaru polskiego baletu choreografii Marthy Graham w połączeniu z choreografią Henryka Konwińskiego w spektaklu „Święto Wiosny / Krzesany”.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.operalodz.com