5 marca 2017 roku o godz. 18:00 w siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert „Matematyka i asceza”, współorganizowany i współfinansowany w ramach programów Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta-Rezydent” (II edycja).
Podczas koncertu zabrzmią dzieła Antona Weberna (5 utworów na orkiestrę op. 10), Beata Furrera (Still) oraz utwory polskich kompozytorów.
Beat Furrer i Paweł Szymański to kompozytorzy tego samego pokolenia (ur. 1954), którzy w swej muzyce podejmują twórczy dialog z tradycją muzyczną i literacką. Furrer to jeden z najważniejszych austriackich kompozytorów, założyciel znakomitego zespołu Knangforum Wien, jako twórca święcący triumfy na wszystkich najważniejszych festiwalach muzycznych. Istotą jego stylu są motoryka i repetytywność, łączące się z ciągłym przekształcaniem, podobnym nieco to techniki wariacyjnej, jak w choćby takich kompozycjach instrumentalnych jak Nuun czy Still.
Z kolei muzyka Szymańskiego wpisuje się w swej ekspresji zarówno w noworomantyczny nurt, jak i postmodernistyczną grę ze słuchaczem. Współistnieją w niej z powodzeniem nasycona ekspresja, nawiązania do muzyki barokowej (w szczególności do Bacha), kontemplacja i muzyczny rytuał. Through the Looking-Glass... I należy do cyklu kompozycji o tym samym tytule, przeznaczonym na różne obsady wykonawcze.
Pokolenie młodsze – Cezary Duchnowski (1971) i Paweł Hendrich (1979) – w swoich kompozycjach łączą brzmienia generowane z pomocą elektronicznych mediów oraz tradycyjne instrumentarium, a inspirującą siłę dla swej muzyki czerpią z piękna liczb i matematyki. Znakomity akordeonista Rafał Łuc, uczestnik programu „Artysta-rezydent”, zaprezentuje acc++ca na akordeon i komputer Cezarego Duchnowskiego. Orkiestra Muzyki Nowej – prawykonanie Hordiaver autorstwa Pawła Hendricha. Wykonanie i prawykonanie jego utworów odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”.
Więcej informacji na: www.nospr.org.pl
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warsaw, Poland
e-mail:
tel: +48 785 370 000
The website was modernised thanks to the support of the Minister of Education and Science under the Science for Society II program.