Polmic - FB

aktualności

Prapremiera światowa opery Aleksandra Tansmana

t2 grudnia 2016 roku w ramach jubileuszowej edycji „Tansman Festival” odbędzie się prapremiera światowa opery Aleksandra Tansmana Złote Runo.

Operę Złote Runo (La Toison d'Or) uznawano za zaginioną. Odnaleziona, poddana została rekonstrukcji przez „Tansman Festival" i prapremierę światową, zrealizowaną we współpracy z Teatrem Wielkim, będzie miała w Łodzi. Jest to niezwykle efektowna opera buffo w trzech aktach, której fabuła nawiązuje do starożytnego mitu o wyprawie Greków po skórę cudownego baranka. Pełna niezwykłych i zaskakujących zwrotów opowieść powstała dzięki współpracy Tansmana z przyjacielem Salvadorem de Madariagą, hiszpańskim dysydentem i uczonym z Oxfordu, jednym z najwcześniejszych architektów Unii Europejskiej.

Opera zostanie wykonana przez orkiestrę, chór, zespół baletowy i solistów Teatru Wielkiego w Łodzi pod kierownictwem Łukasza Borowicza, który jest laureatem Nagrody Tansman za wybitną indywidualność muzyczną i bezkompromisowość w twórczości.

Reżyserką spektaklu jest ostatnia uczennica legendarnej Ady Sari – Maria Sartova. Tansman dedykował śpiewaczce swe Huit Stèles de Victor Segalen na głos i orkiestrę. Sartova przez lata związana była ze scenami Francji, Niemiec, Szwajcarii, Włoch, Izraela i Stanów Zjednoczonych. 

Prapremierze towarzyszyć będzie wystawa linorytów „Król Ubu", czyli Poczet Kompozytorów Polskich" autorstwa Joanny Tumiłowicz.

Roman Palester. Muzyka kameralna i fortepianowa

p2 grudnia 2016 roku o godz. 17.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (Oddział w Warszawie) odbędzie się spotkanie promocyjne, podczas którego zostanie zaprezentowana nowa płyta CD Roman Palester. Muzyka kameralna i fortepianowa, a także portal internetowy (opracowany we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich i Polskim Centrum Informacji Muzycznej) poświęcony postaci Romana Palestra.

Roman Palester należał do najwybitniejszych kompozytorów swego pokolenia, po decyzji o emigracji w czasach stalinowskich i po podjęciu współpracy z Radiem Wolna Europa wprowadzono w PRL zapis cenzury na jego kompozycje. Mimo cofnięcia po latach tych zakazów, wybitna twórczość Palestra nigdy szerzej nie zaistniała w świadomości polskich melomanów. Rok 2017, w którym przypadnie 110. rocznica urodzin kompozytora, będzie okazją do choćby częściowego zapełnienia tej dotkliwej luki.

Nowa płyta jest pierwszą monograficzną, nowo nagraną płytą CD z muzyką Romana Palestra na polskim i światowym rynku. Pomysłodawcą jej programu był pianista Jakub Tchorzewski, znany ze śmiałych poszukiwań nowego, nieodkrytego repertuaru XX w., a w nagraniu udział wzięła także para skrzypków tworzących Duo Viennese: Paweł Zalejski (również prymariusz sławnego Apollon Musagete Quartett) oraz Monika Hager Zalejski. Na płycie zarejestrowano Preludia i Etiudy na fortepian, Duety na dwoje skrzypiec, Sonatę na dwoje skrzypiec i fortepian, a także Taniec polski – brawurową transkrypcję fragmentu muzyki baletu Pieśń o Ziemi.

Płyta została wydana przez Warner Music Poland–Polskie Nagrania przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Stołecznego Warszawy oraz Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego. Partnerami projektu była Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Polskie Radio – Program 2, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Podczas spotkania Jakub Tchorzewski wykona utwory fortepianowe autorstwa Romana Palestra.

Premiera najnowszej płyty Szymona Nehringa

n2 grudnia 2016 roku o godz. 18.00 w Nowym Świecie Muzyki (Warszawa, ul. Nowy Świat 63), odbędzie się koncert premierowy najnowszej płyty Szymona Nehringa, zatytułowanej Fryderyk Chopin Piano Concertos.

W końcu września 2016 roku odbyło się w sali koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki w Lusławicach niezwykłe nagranie: Szymon Nehring z Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfoniettą Cracovią nagrał oba koncerty Fryderyka Chopina. Wszystkie parametry akustyczne i techniczne dobrano tak, by to nagranie najwybitniejszego polskiego uczestnika ostatniego konkursu chopinowskiego zyskało walor nagrania audiofilskiego, m.in. przejrzysta akustyka sali znakomicie nadająca się do pokazania walorów brzmieniowych instrumentów, wśród których najważniejszy to specjalnie na tę okazję przygotowany i dostarczony fortepian Steinway. Najwyższy poziom artystyczny gwarantuje osoba głównego dyrygenta i artystycznego patrona projektu - Krzysztofa Pendereckiego.

Na płycie znajdują się Koncert fortepianowy e-moll op. 11 oraz Koncert fortepianowy f-moll op. 21, nagrane przez jednego z najbardziej utalentowanych i obiecujących pianistów młodego pokolenia w Polsce. W nagraniu płyty wzięła udział Orkiestra Sinfonietta Cracovia pod batutą Krzysztofa Pendereckiego i Jurka Dybała.

Koncert premierowy 2 grudnia poprowadzi Kinga Wojciechowska - redaktor naczelna magazynu PRESTO.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Partytury Fotograficzne: „Muzyczne portrety”

p28 listopada 2016 roku o godz. 19.30 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im W. Lutosławskiego odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu „Partytury Fotograficzne”, zatytułowane „Muzyczne portrety”.

Istotą programu „Partytury Fotograficzne” jest poszukiwanie relacji pomiędzy obrazem i dźwiękiem, a konkretnie pomiędzy fotografią i muzyką współczesną; twórcze spotkanie fotografików i muzyków z kręgu muzyki współczesnej. Cykle fotografii stanowią podstawę do stworzenia utworów muzycznych (fotografie te traktowane są przez muzyków jak współczesna partytura muzyczna).

Anton Grosch, w ciągu pięciu lat trwania programu „Partytury Fotograficzne", wykonał cykl scenicznych, znakomitych fotograficznych portretów muzyków uczestniczących w tym przedsięwzięciu. I ci właśnie muzycy wystąpią przed publicznością. Przy czym część koncertu, dedykowana konkretnemu muzykowi, nie będzie przez tego muzyka ani przygotowana, ani wykonana. Grać będą pozostali artyści, tworząc swój muzyczny portret właśnie „ogrywanego” kolegi, czy koleżanki. W przedsięwzięciu wezmą udział: Jerzy Kornowicz (nadzór kompozytorski, fortepian), Szabolcs Esztényi (fortepian), Tadeusz Wielecki (kontrabas), Uliana Horbaczewska (Ukraina, śpiew), Mark Tokar (Ukraina, kontrabas), Hubert Zemler (perkusja), Mieczysław Litwiński (skrzypce, śpiew), Bart Pałyga (wiolonczela el., śpiew), Anna Karpowicz (flet), Wojciech Błażejczyk (gitara el.), Marta Grzywacz (śpiew), Ryszard Latecki (trąbka).

Wstęp wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Nowa płyta Aliny Ratkowskiej „Le Clavecin Moderne – współczesna polska muzyka na klawesyn solo”

pW ostatnich dniach listopada 2016 roku do sprzedaży wchodzi nowa płyta Aliny Ratkowskiej Le Clavecin Moderne, new Polish Music for the harpsichord Solo (Sarton Records).

Album jest pierwszą w karierze klawesynistki Aliny Ratkowskiej płytą, poświęconą współczesnym polskim utworom na klawesyn solo. Wiele z zarejestrowanych kompozycji, było również przez Ratkowską wykonywanych po raz pierwszy, bądź jej dedykowanych.

Pojawiające się na płycie nazwiska autorów takich jak: Miłosz Bembinow, Bartosz Kowalski, Edward Sielicki, Paweł Łukaszewski, Anna Ignatowicz-Glińska, Marian Sawa, Jacek Grudzień, świadczą o tym, że klawesyn inspiruje najbardziej cenionych polskich kompozytorów współczesnych. Płyta była prezentowana podczas Międzynarodowej Sesji Naukowej VI Muzyka Klawesynowa w UMFC, Klawesyn w twórczości kompozytorów współczesnych - inspiracje, wyzwania, możliwości, zorganizowanej w dniach 19-20.11.2016 przez Katedrę Organów i Klawesynu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Więcej informacjina profilu FB.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus kameralnie

sWyjątkowo zapowiada się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, który odbędzie się 11 grudnia 2016 roku o godz. 19.00 w miejscu szczególnym – w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie. W programie usłyszymy wybitne dzieła największych polskich twórców minionego stulecia: Grażyny Bacewicz, Andrzeja Panufnika i Mieczysława Karłowicza.

Orkiestrę poprowadzi Przemysław Fiugajski, a solistką w Koncercie skrzypcowym Panufnika będzie Patrycja Piekutowska, koncertująca na całym świecie skrzypaczka, a także jurorka konkursów wiolinistycznych.

Koncert otworzy bezsprzeczne arcydzieło i swoiste opus magnum najsłynniejszej polskiej kompozytorki Grażyny Bacewicz, czyli Koncert na orkiestrę smyczkową. Napisany w 1948 roku utwór utrzymany jest w nurcie neoklasycznym.

Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową Andrzeja Panufnika powstał w 1971 roku na zamówienie genialnego skrzypka Yehudi Menuhina. Słynny artysta wykonał tę kompozycję jako pierwszy 18 lipca 1972 roku w Guildhall w Londynie podczas City of London Music Festival. Soliście towarzyszyła Menuhin Festival Orchestra pod batutą Panufnika.

W 140. rocznicę urodzin Mieczysława Karłowicza, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus postanowiła zaprezentować jego Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 2. To jedna z pierwszych poważniejszych i jakże udanych prób kompozytorskich zmarłego tragicznie w Tatrach twórcy. Serenada ukończona z początkiem 1897 roku została wykonana po raz pierwszy 15 kwietnia tego samego roku przez Orkiestrę Filharmonii Berlińskiej pod dyrekcją Henryka Urbana. Utwór składa się z czterech części: Marsza, Romansu, Walca i Finału.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na: www.sinfoniaiuventus.pl 

Duchowość w muzyce XX i XXI wieku

kW dniach 29-30 listopada 2016 roku studenci i doktoranci z całej Polski spotkają się w poznańskiej Akademii Muzycznej, aby dyskutować na temat muzyki najnowszej. To już piąta edycja Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Neofonia”, której tegorocznym tematem jest „Duchowość w muzyce XX i XXI wieku”.

W spotkaniach uczestniczyć mogą wszyscy zainteresowani, a na szczególną uwagę zasługują dwa wystąpienia - wykład otwierający ks. dr Mirosława Białkowskiego, a także wykład prof. Eugeniusza Knapika, który zakończy konferencję.

Nie sposób jednak rozważać na temat muzyki bez niej samej, dlatego co roku podczas „Neofonii” organizowany jest także Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski. 29 listopada o godzinie 19:00 w Auli Nova będzie można usłyszeć utwory młodego pokolenia twórców.

Wydarzenie cieszy się coraz większą popularnością - w tym roku Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki odebrało rekordową liczbę zgłoszeń udziału w konferencji. Ponad 35 referatów i utworów, które tworzą program wydarzenia, to szerokie spojrzenie na tematykę duchowości w muzyce.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF

Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej

zIX edycja Gdańskiej Sztuki Interpretacji Muzyki Akordeonowej odbędzie się w dniach 2-10 grudnia 2016 roku.

Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej to jeden z nielicznych projektów w Polsce, w ramach którego prezentowane są najnowsze nurty rozwoju muzyki akordeonowej. Obok awangardowych prawykonań muzyki współczesnej prezentowana jest również klasyka literatury akordeonowej, zarówno solowej jak i kameralnej. Dotychczasowe edycje gościły wiele znakomitości muzycznych, wśród nich: NeoQuartet – zespół specjalizujący się wykonawstwie muzyki współczesnej, Hevelius Brass – kwintet dęty blaszany, Orkiestra Kameralna Progress, skrzypaczka Anna Wandtke, wiolonczelista Tadeusz Samerek, kompozytorka Grażyna Krzanowska – wdowa po wybitnym twórcy literatury akordeonowej Andrzeju Krzanowskim.

Prawykonania podczas koncertów Gdańskiej Sztuki mieli: Michael Beil, Marek Czerniewicz, Krzesimir Dębski, Anna Maria Huszcza, Paweł Kwapiński, Gabriel Mălăncioiu, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Steäbler, Paweł Sławiński czy Maciej Zimka. Niektóre z utworów ukazały się drukiem w Wydawnictwie Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Koncerty odbywają się w grudniu każdego roku w pięknych salach miast nadbałtyckich, m.in. w Ratuszu Staromiejskim, Kościele św. Jana w Gdańsku, w Centrum Kultury i Sportu w Pruszczu Gdańskim.

Na program IX edycji złożą się trzy koncerty. Organizatorzy przewidzieli prawykonania kompozycji Krzysztofa Olczaka, Edwarda Sielickiego oraz Adama Diesnera. Wśród wykonawców: Maciej Kacprzak, 69 Duo, Cappella Gedanensis, Rafał Kłoczko, Paweł Zagańczyk, Krzesimir Dębski, Grzegorz Lewandowski oraz kwartet Zagan Acoustic.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Czytaj więcej: Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej

Nie żyje Piotr Poźniak

pZ wielkim żalem zawiadamiamy, że 23 listopada 2016 roku zmarł prof. dr hab. Piotr Poźniak – wybitny muzykolog, badacz dziejów muzyki XVI i XVII wieku, autor licznych edycji nutowych, fundamentalnych dla historii muzyki polskiej, ceniony i szanowany nauczyciel.

Piotr Poźniak był długoletnim pracownikiem Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownikiem Katedry Historii i Teorii Muzyki (w latach 1983–1987). Pracował również w Polskim Wydawnictwie Muzycznym w latach 1963–1973, był redaktorem działu dotyczącego XVI wieku w Encyklopedii Muzycznej PWM. Wieloletni członek zarządu, a w latach 1985–1991 prezes Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich.

Prowadził działalność społeczną w okresie przemian ustrojowych, jako przedstawiciel asystentów i adiunktów w Radzie Wydziału i w Senacie Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz wiceprzewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” w UJ; był członkiem Regionalnej Komisji Rewizyjnej „Solidarności” i zarządu Komitetu Obywatelskiego Miasta Krakowa.