Polmic - FB

aktualności

VI Festiwal NeoArte

nW dniach 26-29 października 2017 roku w Gdańsku odbędzie się VI edycja festiwalu NeoArte pod znakiem „syntezatora sztuki”. Organizatorzy zapowiadają bardzo multimedialną odsłonę imprezy.

„NeoArte. Syntezator Sztuki" to festiwal prezentujący najciekawsze trendy w muzyce i sztuce współczesnej, platforma łącząca artystów z różnych krajów i kultur, wydarzenie intrygujące i nietuzinkowe. VI edycja skupia się na syntezie sztuk, podążając za trendem, który na całym świecie wybija się na pierwszy plan.

Patronem tegorocznej odsłony festiwalu jest Pierre Jodlowski – wielokrotnie nagradzany kompozytor mieszkający w Polsce i we Francji, wykonawca i artysta multimedialny. W ramach festiwalowych wydarzeń studenci kompozycji zostaną uczestnikami warsztatów kompozytorskich prowadzonych przez Jodlowskiego, a dzieci i młodzież wezmą udział w zajęciach prowadzonych przez moskiewski GAMEnsamble.

Każdy z koncertów jest zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, a podczas niektórych z nich widownia będzie czynnie uczestniczyła w tworzeniu muzyki na żywo. Słuchacze będą mieli okazję zapoznać się z europejską, amerykańską i azjatycką muzyką współczesną prezentowaną przez artystów z Niemiec, Rosji, Chin i Polski. Odbędzie się 5 światowych prawykonań i 7 polskich premier, m. in. utworów Grzegorza Pieńka, Rafała Zapały, Piotra Peszata, Kamila Koseckiego i Dai Bo, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. O atrakcyjny przekaz będą dbać reżyser teatralny, artyści sztuk wizualnych, tancerze oraz osoby zapowiadające koncerty.

Inicjatorem i pomysłodawcą festiwalu jest zespół NeoQuartet, który specjalizuje się w wykonawstwie muzyki nowej.

Szczegóły na stronie: www.neoarte.pl 

SuperSam +1: Trevor Watts / Olo Walicki & trio Wong/Kobi/Loriot

s26 października 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 26 października na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Trevor Watts i Olo Walicki. O godz. 23:00 wystąpi trio Wong/Kobi/Loriot.

Trevor Watts gra na saksofonie i perkusji, jest także kompozytorem. Od lat 60. stał na czele wielu innowacji w świecie jazzu i muzyki improwizowanej. Jest jedynym żyjącym członkiem założycielem The Spontaneous Music Ensemble. Stworzył również Amalgam i Moire Music Group. Obecnie jest przede wszystkim zaangażowany w duet z pianistą Veryanem Westonem.

Olo Walicki uczestniczył w nurcie określanym, jako scena yassowa, i współpracował z jej twórcami. Przez wiele lat grał w zespołach Leszka Możdżera. W latach 1996-2004 Walicki występował i nagrywał z Kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego. Brał udział w nagraniu kilkudziesięciu różnorodnych stylistycznie albumów, nagrywał również muzykę teatralną i filmową. Od ponad dziesięciu lat autorskie projekty Ola Walickiego publikowane są nakładem jego własnego wydawnictwa.

Międzynarodowe trio, w którego skład wchodzi Theresa Wong (wiolonczela), Christian Kobi (saksofony) oraz Frantz Loriot (altówka) po raz pierwszy spotkało się w 2016 roku. Muzycy szybko odnaleźli synergię w tworzonej muzyce improwizowanej poprzez skupione badania dźwięków metodą amplifikacji. Trio odkrywa bogactwo mikrokosmosu swoich instrumentów dzięki poszerzonym metodom gry oraz technikom mikrofonowym.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

IX Festiwal „Era Schaeffera”

e26 października 2017 roku odbędzie się niezwykłe spotkanie z twórczością Bogusława Schaeffera – prawdziwe święto sztuki z okazji 70-lecia pracy artysty.

„Era Schaeffera” to coroczny międzynarodowy projekt Fundacji Aurea Porta zakotwiczony w Warszawie, współorganizowany przez Mazowiecki Instytut Kultury, Studio Tęcza, Stołeczną Estradę, ZAiKS i Instytut Adama Mickiewicza. Jest to Festiwal awangardy muzyczno-teatralnej, wyobraźni stymulowanej dźwiękiem, obrazem, ruchem i słowem, skupiający artystów polskich i zagranicznych różnych dziedzin: muzyki, teatru, filmu oraz performance’u. Cykliczne przedstawienia są multimedialną prezentacją twórczości muzycznej i dramaturgicznej Schaeffera.

Już po raz 9. przyjaciele profesora Bogusława Schaeffera uczczą jego artystyczny dorobek. Rok 2017 jest po kilkakroć jubileuszowy dla tego wielowymiarowego twórcy – dramatopisarza, kompozytora i grafika. Artysta obchodzi: 70-lecie pracy twórczej, 30-lecie pracy akademickiej w Mozarteum w Salzburgu, 50-lecie doktoratu na Uniwersytecie Warszawskim oraz 50-lecie prawykonania utworu Muzyka elektroniczna.

Główny performance Festiwalu w reżyserii Macieja Sobocińskiego odbędzie się o godz. 19:30 w Studiu Tęcza przy ul. Rydygiera 8 w Warszawie. W 9. edycji Festiwalu wezmą udział muzycy Padma Shankar, Ghatam Giridhar Udupa, Nathan Davis, Irinel Anghel, Michał Urbaniak z zespołem i Lost Education w składzie: Patryk Zakrocki, Hanna Piosik i Paweł Szamburski oraz Chór Gre Badanie. Ponadto wystąpią aktorzy (Marek Frąckowiak, Waldemar Obłoza, Sean Palmer, Lidia Bogaczówna) i tancerze (Witek Jurewicz, Lena Kowalska).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie Festiwalu: http://aureaporta.eu

IX Festiwal Producentów Muzycznych „Soundedit”

sOd 26 do 29 października 2017 roku w Łodzi odbywać się będzie 9. Festiwal Producentów Muzycznych „Soundedit”. Po raz trzeci Kino Bodo dołącza do tego wydarzenia prezentując filmy muzyczne.

Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych Soundedit odbędzie się w Łodzi po raz dziewiąty. Hasło Soundedit’17 pozostaje bez zmian: „I Am The Sound”. W ostatni weekend października w Łodzi będzie można poznać tajniki pracy producentów muzycznych, wysłuchać prelekcji, uczestniczyć w warsztatach, dyskusjach panelowych i koncertach. 28 października odbędzie się uroczysta gala wręczenia nagrody „Człowieka ze Złotym Uchem”. Otrzymają ją znamienici producenci muzyczni: Tony Visconti, Michael Nyman oraz Marek Biliński. 29 października o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert Michaela Nymana.

Projekcje w Kinie Bodo rozpoczną się już 20 października i będą trwały do zakończenia Festiwalu. Najważniejszym punktem programu jest wyjątkowy zestaw odnalezionych wraz z Wytwórnią Filmów Oświatowych filmów, które zostały udźwiękowione przez Eksperymentalne Studio Polskiego Radia w Warszawie: „Środek drogi”, „Abakany”, „Taki układ”, „Władysław Strzemiński”, „Pięciobój nowoczesny” oraz „Taki jest świat Gabrielo”. Muzykę do nich tworzyli między innymi: Krzysztof Penderecki, Eugeniusz Rudnik, Bohdan Mazurek, Bogusław Schaffer oraz Józef Skrzek. Filmy te od wielu lat nie były nigdzie pokazywane.

Szczegóły – na stronie: http://2017.soundedit.pl/ 

XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”

kJubileuszowa, 25. edycja Festiwalu Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście” odbędzie się w dniach 15–26 listopada 2017 roku w sali koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej.

Obok muzyków Kwartetu Śląskiego (Szymon Krzeszowiec, Arkadiusz Kubica, Łukasz Syrnicki i Piotr Janosik) wystąpi w nim ośmioro pianistów, w tym wybitny popularyzator muzyki polskiej w Wielkiej Brytanii Jonathan Plowright. Program Festiwalu skupia się na gatunku kwintetu fortepianowego, nawiązując do pierwszej edycji tej cyklicznej imprezy.

W 1993 roku w Pałacu w Rybnej (gdzie Festiwal został zainicjowany) publiczność usłyszała obok kwartetów smyczkowych 4 najsłynniejsze kwintety – arcydzieła Roberta Schumanna, Johannesa Brahmsa, Antonína Dvořaka i Juliusza Zarębskiego, wykonane wówczas z wybitnymi pianistami: Ewą Pobłocką, Tatianą Szebanową, Waldemarem Malickim i Eugeniuszem Knapikiem. Po 25 latach Kwartet Śląski wykona te same utwory, tym razem jednak z grupą pianistów reprezentujących już kolejne pokolenie: Łukaszem Byrdy, Pawłem Wakarecy, Michałem Szymanowskim i Aleksandrą Świgut. Ponadto z drugą grupą pianistów –­ Wojciechem Świtałą, Piotrem Sałajczykiem, Michałem Drewnowskim i wspomnianym Jonathanem Plowrigthem – muzycy Kwartetu Śląskiego zaznajomią publiczność z mniej znanymi kwintetami fortepianowymi polskich kompozytorów.

W ramach 4 koncertów (15, 19, 22 i 26 listopada) wykonanych zostanie kilka niesłusznie zapomnianych i od dawna niegrywanych dzieł cenionych niegdyś polskich twórców: Ludomira Różyckiego (obok Kwintetu c-moll także Kwartet smyczkowy), Szymona Laksa (Kwintet fortepianowy i III Kwartet), Tadeusza Majerskiego (Kwintet fortepianowy w formie wariacji) oraz Ignacego Friedmana (Kwintet c-moll).

Program festiwalu zachęca polskich pianistów do poszerzenia repertuaru o dzieła wymagające, co prawda, niemałego nakładu pracy, godne jednak publicznej prezentacji i obecności w naszym życiu muzycznym. Kwartet Śląski od dawna spełnia tego typu misję, docenioną nb. w bieżącym roku jedną z Gramophon Classical Music Awards, nagrodą przyznaną zespołowi w Londynie za wydany przez firmę fonograficzną Chandos album z nagraniami wszystkich kwartetów smyczkowych Grażyny Bacewiczówny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.silesian-quartet.com 

„Tak idzie się do Boga” – dramat muzyczny o św. Wojciechu

t4 listopada 2017 roku o godz. 18.00 w Centrum Św. Jana w Gdańsku odbędzie się sceniczne wykonanie dramatu muzycznego Beaty Wróblewskiej do libretta Dariusza S. Wójcika w reżyserii Marka Richtera Sic itur ad Deum (Tak idzie się do Boga) w 20-rocznicę jego prawykonania.

Prawykonanie tego utworu, który nazywany jest również operą, miało miejsce w gdańskim Teatrze Wybrzeże 23 kwietnia 1997 roku w ramach obchodów 1000-lecia Grodu nad Motławą. Twórcą libretta jest gdański artysta Dariusz Wójcik – aktor, śpiewak, znany na Wybrzeżu animator życia kulturalnego, założyciel Teatru Otwartego w Gdańsku. Zachwycony postacią św. Wojciecha, biskupa i męczennika, głównego Patrona Polski, sprawcy millenijnego zamieszania, stworzył dramat muzyczny ukazujący jego życie od narodzin do męczeńskiej śmierci. Za pomysł, scenariusz, reżyserię i rolę św. Wojciecha w spektaklu Sic itur ad Deum Dariusz Wójcik otrzymał Medal i Dyplom 1000-lecia Miasta Gdańska.

Dramat muzyczny osadzony jest w realiach historycznych X wieku. Ukazuje postaci żyjące w tych czasach w Europie, które miały znaczący wpływ na kształtowanie się stosunków społecznych, politycznych i religijnych. Postać św. Wojciecha – głównego bohatera, człowieka wyprzedzającego własną epokę - tworzy oś dramaturgiczną sztuki. Szukanie przez św. Wojciecha dróg do porozumienia między skłóconymi narodami, zamieszkującymi ówczesną Europę Środkowo-Wschodnią, jest celowo uwypuklona ze względu na aktualność problemu, który dziś określa się mianem „Przymierza”. Merytoryczna wartość sztuki wyrażona w słowie (dialogi) ma charakter uniwersalny, czyli ponadczasowy (np. konflikt władzy świeckiej i kościelnej, potrzeba ewangelizacji w zakresie poszerzenia duchowości człowieka oraz ekumenizm). W warstwie muzycznej współczesność zderza się z chorałem gregoriańskim.

Obsadę stanowi dziesięcioosobowy zespół solistów (śpiewaków, aktorów, tancerzy), statyści (m.in. studenci Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej w Gdyni), odtwarzający kilkanaście postaci, oraz 20-osobowa orkiestra kameralna, która wystąpi pod batutą Piotra Staniszewskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.teatrotwarty.pl

Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

omb28 października 2017 roku zapraszamy na kontynuację warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które organizuje Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej we współpracy z Centrum Kultury Wilanów.

Połączenie muzyki, książek, improwizacji i zabawy to idea zajęć, przeznaczonych dla dwóch grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz 6-8 lat. Uczestnicy słuchają muzyki nowej, poznają podstawy improwizacji oraz układają własne bajki na podstawie ilustracji z książek graficznych. Opowiadania te są następnie „przekładane” na język muzyczny przez zaproszonych gości. Wspólnie bawiąc się, dzieci odkrywają świat muzyki współczesnej, różne instrumenty i ich niezwykłe brzmienia, a także wspaniałe książki.

28 października gośćmi warsztatów będą Aleksandra Żakiewicz (sopran) i Jarosław Siwiński (instrumenty klawiszowe), a zajęcia poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Podczas zajęć dzieciom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie. Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą i są bezpłatne. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Czytaj więcej: Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

Nowowiejski NA NOWO

nW dniach 25–27 października 2017 roku w Radomiu odbędzie się Festiwal „Nowowiejski na nowo”, obejmujący koncerty, wykład i warsztaty.

Festiwal „Nowowiejski na nowo” to trzy dni spotkań z twórczością Feliksa Nowowiejskiego w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga i w Kościele św. Łukasza w Radomiu. Festiwal ma za zadanie przybliżyć słuchaczom postać Nowowiejskiego, jako znakomitego polskiego twórcę przełomu XIX i XX wieku. Wydarzenie skierowane jest głównie do uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu oraz chętnych słuchaczy.

Uczniowie i nauczyciele wezmą udział w warsztatach wokalnych, prowadzonych przez dr. hab. Rafała Majznera. 26 października Jerzy Kukla wygłosi wykład Symfonika operowa Feliksa Nowowiejskiego na tle europejskiej symfoniki organowej XIX i XX w. Podczas koncertu organowego tego samego dnia w Kościele św. Łukasza Jerzy Kukla wykona IX Symfonię organową Nowowiejskiego. Następnego dnia w Sali koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu zabrzmią utwory Nowowiejskiego oraz ich współczesne interpretacje, napisane przez Annę Sowę, w wykonaniu Dziecięcego Chóru „Cantus Angelus" Zespołu Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu, Chóru „Campanella" II Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Radomiu i Chóru Filharmonicznego Radomskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Marii Wrzesińskiej. W roli solistów wystąpią: Monika Świostek (sopran), Rafał Majzner (tenor) i Rafał Hołub (fortepian).

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nowowiejski 2017”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.nowowiejski2017.pl

Prezentacja polskiej muzyki na Targach Music China w Szanghaju

p14 października 2017 roku zakończyły się w Szanghaju największe targi muzyczne w Azji – Music China. Polska muzyka prezentowana były na nich dzięki obecności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

W dniach 11-14 października na wspólnym stoisku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, zorganizowanym w ramach polskiego pawilonu, eksponowana była oferta wydawnicza obydwu instytucji. Spośród szerokiego katalogu publikacji PWM największą popularnością cieszyły się utwory edukacyjne (w szczególności z serii pedagogicznej PWM dla początkujących z przepięknymi okładkami autorstwa Joanny Rusinek), źródłowe wydania dzieł Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego i Mieczysława Karłowicza oraz muzyka współczesna – kompozycje Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Grażyny Bacewicz, Wojciecha Kilara i Romana Maciejewskiego, a także twórców młodszego pokolenia.

Niezwykle wysoko cenione wśród odbiorców z Azji są niezmiennie dzieła i postać Fryderyka Chopina. Mimo, że wydania dzieł wszystkich Chopina: Wydanie Narodowe pod redakcją prof. Jana Ekiera, jak też edycja sygnowana przez Ignacego Jana Paderewskiego są od lat obecne na rynku azjatyckim w chińskiej i japońskiej wersji językowej, oryginalna polska edycja prezentowana na stoisku PWM i NIFC cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Odwiedzający mieli także okazję zapoznać się z faksymiliami dzieł Fryderyka Chopina oraz szerokim wyborem publikacji książkowych i płytowych z muzyką Chopina z katalogu NIFC.

W targach Music China udział biorą najważniejsi wydawcy i przedstawiciele branży muzycznej z całego świata. Obecność w tym gronie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina z pewnością przyczyni się do zwiększenia pozycji polskiej muzyki na świecie i umożliwi szerszą promocję polskiego dziedzictwa muzycznego za granicą.