Polmic - FB

aktualności

„Wratislavia Cantans”

„Wratislavia Cantans”51. Międzynarodowy Festiwal im. Andrzeja Markowskiego „Wratislavia Cantans” odbędzie się w dniach 3–18 września 2016 roku pod hasłem „Europa Cantans”. Program tegorocznej edycji wydarzenia, odbywającego się we Wrocławiu – Europejskiej Stolicy Kultury, zaprezentuje bogactwo i różnorodność muzyki europejskiej.

Festiwal potrwa ponad dwa tygodnie i będzie ściśle wypełniony koncertami we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku. Zabrzmią m.in. takie arcydzieła, jak obie pasje Jana Sebastiana Bacha (w tym Pasja wg św. Jana w wersji scenicznej), „Msza koronacyjna” Mozarta, symfonie Beethovena i Szostakowicza. Wystąpią słynne osobowości muzyczne, m.in. sir John Eliot Gardiner, Jordi Savall, Andrey Boreyko, Philippe Jaroussky.

Wydarzenie zainauguruje przejmująca XIII Symfonia „Babi Jar” Dymitra Szostakowicza, nawiązująca do trudnych wydarzeń II wojny światowej . Zabrzmi także utwór Zan Tontemiquico polskiego współczesnego kompozytora, Mikołaja Góreckiego, a koncert poprowadzi rewelacyjny Andrey Boreyko. Już dzień później zaprezentowana zostanie IX Symfonia Ludwiga van Beethovena, genialna muzycznie, a jednocześnie przekazująca bliskie kompozytorowi wartości braterstwa i radości. Różne interpretacje idei jedności naznaczyły historię Europy w ciągu niemal dwóch wieków, jakie upłynęły od skomponowania arcydzieła.

W programie tegorocznej edycji Festiwalu znajdą się także obie Bachowskie pasje, przy czym Pasja wg św. Jana w wersji scenicznej. To dzieło o ogromnym ładunku dramatycznym było już inscenizowane w różnych ośrodkach, jednak nigdy dotąd we Wrocławiu. Natomiast Pasja Mateuszowa w mistrzowskim wykonaniu Monteverdi Choir i English Baroque Soloists pod batutą sir Johna Eliota Gardinera będzie doskonałym finałem festiwalu.

Ważnym aspektem wydarzenia będzie także część dydaktyczna. Czołowi europejscy soliści, tacy jak Paolo Pandolfo, Robert Levin, Andrea Inghisciano czy Giovanni Sollima, poprowadzą kursy mistrzowskie dla młodzieży. Odbędzie się także tradycyjny kurs interpretacji muzyki oratoryjnej i kantatowej, prowadzony przez maestro Andrzeja Kosendiaka. W dzień finału „Wratislavii” wystąpi natomiast około dwustu dzieci z różnych krajów – uczniów szkół muzycznych prowadzonych metodą Suzuki oraz Chóru Chłopięcego NFM.

Szczegółowy program – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl/wratislavia-cantans

Festiwal Oper Barokowych

Festiwal Oper BarokowychW dniach 2-18 września 2016 roku w Łazienkach Królewskich w Warszawie po raz drugi odbędzie się Festiwal Oper Barokowych „Dramma per Musica”. Jest to jedyny w Polsce festiwal, podczas którego można oglądać inscenizacje oper barokowych w wykonaniu polskich wokalistów i instrumentalistów. Spektakle operowe prezentowane są na scenie XVIII-wiecznego Teatru Królewskiego.

Festiwal zainauguruje Sognando la morte, niezwykłe widowisko z pogranicza opery i tańca w wykonaniu Anny Radziejewskiej, znakomitej śpiewaczki operowej oraz Jacka Tyskiego, tancerza i choreografa związanego z Polskim Baletem Narodowym. Perłą tegorocznej edycji będzie wykonanie niewystawianej w Europie od blisko 300 lat, wirtuozowskiej opery Leonarda Vinciego Semiramida Riconosciuta w reżyserii Eweliny Pietrowiak – orkiestrę festiwalową Royal Baroque Ensemble poprowadzi Marco Vitale. Festiwal zwieńczy zeszłoroczna premiera, Orlando Georga Friedricha Händla. Spektaklom towarzyszyć będą koncerty kameralne i recitale.

Bilety dostępne na stronie: www.bilety24.pl

Czytaj więcej: Festiwal Oper Barokowych

Zakręcone Dni Muzyki

Zakręcone Dni MuzykiFilharmonia Pomorska im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza Festiwal Zakręcone Dni Muzyki, który odbędzie się w dniach 2-4 września 2016 roku. Ideą przedsięwzięcia jest przełamywanie uprzedzenia do muzyki klasycznej, przyciągnięcie nowych słuchaczy i przygotowanie ich do odbioru muzyki klasycznej.

W pierwszy weekend września odbędzie się dziewięć koncertów, z czego siedem w gmachu bydgoskiej Filharmonii, a dwa w regionie – w Pałacu Lubostroń i Centrum Kultury i Sztuki w Sępólnie Krajeńskim. Będą to odpowiednio krótkie, ale utrzymane na najwyższym poziomie wirtuozowskie popisy bydgoskich artystów. Program Festiwalu skierowany jest zarówno do doświadczonych melomanów, jak i laików, odpowiadjąc gustom słuchaczy w każdym wieku.

Podczas inauguracyjnego koncertu symfonicznego wystąpi orkiestra Zakręconych Dni Muzyki pod kierownictwem Kaia Bumanna oraz soliści: Edyta Krzemień i Przemysław Zubowicz, którzy wykonają fragmenty musicalu Upiór w Operze Webbera, suitę W grocie Króla Gór Griega oraz Walc Kwiatów z baletu Dziadek do orzechów Czajkowskiego. Filharmoniczne organy zabrzmią 3 września podczas koncertu Szymona Olszańskiego, Katarzyny Nowaczewskiej-Manthey oraz kwintetu dętego blaszanego Triumphal Brass Quintet. W repertuarze znajdą się kompozycje Gershwina i Bernsteina oraz słynne utwory organowe. Dzień później Paderewski Kwartet zaprezentuje interpretacje kwartetów Mozarta.

W ramach festiwalu odbędą się aż cztery koncerty familijne. Podczas Muzycznych WierszoRanków wiersze Tuwima, Brzechwy i Konopnickiej recytować będą Anita Sokołowska i Maciej Puto, natomiast aranżacje muzyczne Sławomira Opalińskiego i Marcina Gumieli wykona Barock Quartet w poszerzonym składzie. W programie pojawi się także Bajka „Piotruś i Wilk” do muzyki Prokofiewa w wykonaniu Royal Wind Quintet Bydgoszcz i Katarzyny Witkowskiej. Nie zabraknie sztandarowych koncertów dla dzieci Od brzuszka do uszka maluszka i Akademia WioliMisia, które znane są już bydgoskim rodzinom.

Festiwal Zakręcone Dni Muzyki dofinansowano ze środków MKiDN w ramach programu Kultura Dostępna. Na koncerty wstęp jest wolny – wystarczy pobrać w kasie bezpłatne karty wstępu bądź złożyć zgłoszenie drogą mailową.

Szczegółowy program – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl

BEETHOVEN extreme

alt

Łącząc odwagę z pięknem oraz pełną rozmachu wizję z doskonałą techniką, krakowski zespół Capella Cracoviensis jednego dnia zaprezentuje komplet symfonii Ludwiga van Beethovena. To bezprecedensowe wydarzenie, zatytułowane BEETHOVEN extreme, odbędzie się 27 sierpnia 2016 roku w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków i potrwa od godz. 11.00 do 22.00.

Capellę Cracoviensis poprowadzi w dziewięciu symfoniach pięciu wybitnych dyrygentów: Paul Goodwin (I i II), Christophe Rousset (III i IV), Eivind Gullberg Jensen(V i VI), Evelino Pidò (VII i VIII) oraz szef CC Jan Tomasz Adamus (IX). Należy zaznaczyć, że dotychczas żadna współcześnie istniejąca orkiestra nie podjęła się podobnego wyzwania, angażującego w takim stopniu siły muzyków oraz uwagę publiczności.

Symfonie Beethovena to kamienie milowe na drodze rozwoju ludzkości – zrewolucjonizowały one bowiem spojrzenie na możliwości twórcze, harmonię, kolorystykę czy nasycenie emocjami. Każda z nich ukazuje spektrum uczuć, daje świadectwo kompozytorskiego kunsztu, tchnie artystyczną wolnością. Wszystkie zaś kolejno prowadzą odbiorcę ścieżką, która swój początek znajduje w klasycystycznych dziełach Haydna i Mozarta, biegnie przez nieznane ówcześnie meandry pomysłów, by dotrzeć w nieznane wcześniej romantyczne rejony, gęste i fascynujące, porywające i wciągające bez reszty.

Koncert jest realizowany w ramach Theatrum Musicum Kraków 2016.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.capellacracoviensis.pl

III Krakowski Festiwal Akordeonowy

KFAW dniach 9-16 października 2016 roku odbędzie się trzecia edycja Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego, który jest międzynarodowym i ogólnopolskim świętem muzyki akordeonowej.

Festiwal ma za zadanie zaprezentować możliwości tego wyjątkowego instrumentu poprzez wykonanie muzyki rozmaitych gatunków, nurtów i kierunków. Prócz koncertów wykonawców i kompozytorów różnych generacji w ramach festiwalu przewidzianych jest wiele wydarzeń towarzyszących związanych z akordeonem, takich jak warsztaty, wykłady, wystawa i konkurs filmowy.

Jednym z celów Festiwalu jest rozpowszechnianie muzyki akordeonowej wśród osób w każdym wieku o rozmaitych zainteresowaniach. Podczas koncertów zabrzmi m. in. muzyka poważna, klezmerska, jazzowa, etniczna i improwizowana w wykonaniu takich znanych artystów, jak Maciej Frąckiewicz, Paweł Zagańczyk, Jarosław Bester, a także Kazimierz Pyzik, Łukasz Kuropaczewski i Marek Chołoniewski. Organizatorem wydarzenia, które w tym roku odbędzie się w Krakowie i Nowym Sączu, jest Fundacja Art Forum.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej szczegółów – na stronie festiwalu i FB: http://www.krakowskifestiwalakordeonowy.pl/  https://www.facebook.com/krakowskifestiwalakordeonowy

Czytaj więcej: III Krakowski Festiwal Akordeonowy

Debiut Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej na Festiwalu Morza Bałtyckiego w Sztokholmie

Festiwal Morza Bałtyckiego9 września Polska Filharmonia Bałtycka zainauguruje Sezon Artystyczny 2016/2017. Zanim to się jednak stanie, Orkiestra Symfoniczna PFB wybierze się w emocjonującą podróż na jeden z najciekawszych europejskich festiwali muzycznych. 29 sierpnia wystąpi po raz pierwszy na Festiwalu Morza Bałtyckiego w Sztokholmie.

Festiwal Morza Bałtyckiego w Sztokholmie (Östersjöfestivalen), organizowany od 2003 roku, to największy, prestiżowy festiwal muzyki poważnej w Skandynawii, odbywa się co roku w sierpniu. Dyrektorem artystycznym przedsięwzięcia jest Esa-PekkaSalonen, który często zaprasza polskich artystów. Na Festiwalu Morza Bałtyckiego występowała Sinfonia Varsovia, w roku 2008 z Krzysztofem Pendereckim i 2009 z Jackiem Kaspszykiem. Podczas Festiwalu w 2011 roku miała swój międzynarodowy debiut „I, CULTURE Orchestra”, która zagrała ponownie na festiwalu w 2013.

Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Ernsta van Tiela wykona w Sali Koncertowej Berwaldhallen piękne Divertimento polskiej kompozytorki Grażyny Bacewicz. Wschodząca gwiazda wiolinistyki Alena Baeva, która pojawi się także podczas wspomnianego koncertu inaugurującego Sezon Artystyczny 2016/2017 wraz z Orkiestrą zagra I Koncert skrzypcowy Dymitra Szostakowicza. Wieczór zakończy IV Symfonia „Tansman Epizody” Henryka Mikołaja Góreckiego.

Wysłuchanie koncertu –bez przeprawiania się przez Bałtyk – będzie możliwe dzięki transmisji szwedzkiego Radia Kultura.

Szczegóły - na stronie festiwalu: http://sverigesradio.se

59. „Warszawska Jesień” - W oparach opery

altPonad 40 wydarzeń głównych i towarzyszących, prawykonania spektakli operowych, niemal 400 wykonawców z Polski i z zagranicy, 89 solistów, około 20 miejsc na artystycznej mapie Warszawy. 16 września rozpoczyna się 59. festiwal „Warszawska Jesień” W oparach opery, czyli 10 dni święta muzyki współczesnej. Znamy już pełny program tegorocznej edycji, która coraz odważniej wchodzi w tkankę miejską i bierze pod lupę operę współczesną.

„Warszawska Jesień" to prawie 60-letnia tradycja przybliżania najciekawszych zjawisk w muzyce współczesnej. To samo obiecuje tegoroczny, skupiony wokół opery program festiwalowy. Podczas festiwalu w Basenie Artystycznym odbędzie się polska premiera opery Le malentendu w wersji koncertowej na podstawie libretta Alberta Camusa. Fabián Panisello, kompozytor i dyrygent, w nowatorski sposób zestawił w niej tekst z muzyką elektroakustyczną. Pierwszy raz także, nie tylko na „Warszawskiej Jesieni”, zabrzmi utwór oparty na internetowych memach: memoopera Marty Śniady. Swoją warszawską premierę będzie miała też opera Czarodziejska Góra Pawła Mykietyna, która zostanie pokazana w przestrzeni Nowego Teatru. Operowa adaptacja powieści Thomasa Manna to efekt współpracy najciekawszych nazwisk polskiej kultury współczesnej.

W przypadku tegorocznej edycji pytanie nie dotyczy tylko tego, co będzie grane, ale też gdzie, i na czym. W multimedialnym „Aaron S”, opowieści o aktywiście politycznym i hakerze, poznamy na przykład dźwięki, jakie wydaje „aas”. Instrument ten, stworzony przez Krzysztofa Cybulskiego specjalnie na festiwal to niewielkie organy, które potrafią imitować brzmienia samogłosek, a nawet śpiew i mowę. Z kolei w „Trash music” oprócz wiolonczeli czy akordeonu, posłuchamy obiektofonów, czyli przedmiotów codziennego użytku, które zyskały zaskakujące drugie życie.

Oprócz koncertów, do wyboru jest szereg wydarzeń towarzyszących, takich, jak warsztaty wokalne „I put a spell on you”, dyskusje poświęcone muzyce poważnej, czy spotkania z twórcami, między innymi z brytyjską kompozytorką Julianą Hodkinson.

Od kilku lat organizatorzy festiwalu skutecznie udowadniają też, że zgłębianie progresywnych trendów w muzyce może być zaadresowane do najmłodszych słuchaczy i słuchaczek. Do udziału w tegorocznej, skierowanej głównie do dzieci „Małej Warszawskiej Jesieni" zaproszona została między innymi grupa artystyczna panGenerator. Nie zabraknie też opery dla dzieci – będzie to mikroopera Milcząca rybka Jarosława Siwińskiego.

 

Więcej informacji - na oficjalnej stronie festiwalu: www.warszawska-jesien.art.pl  oraz na FB

„Quo vadis” op. 30 Feliksa Nowowiejskiego

Quo vadis28 sierpnia 2016 roku o godz.19.00 filharmonicy warmińsko-mazurscy wraz solistami i chórem zaprezentują w Barczewie Oratorium „Quo vadis” op.30 Feliksa Nowowiejskiego. Koncert w rodzinnym mieście kompozytora odbędzie się w Kościele pw. św. Anny i św. Szczepana. Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Artystom muzykom orkiestry Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod batutą Piotra Sułkowskiego w wykonaniu oratorium towarzyszyć będą soliści: Olga Rusin (sopran), Sebastian Szumski (baryton), Jacek Ozimkowski (bas), oraz chór Górecki Chamber Choir, przygotowany przez Włodzimierza Siedlika. Partię organów zagra Arkadiusz Bialic.

Oratorium „Quo vadis”, skomponowane w roku 1903, jest najsłynniejszym dziełem kompozytora z Warmii. Temat, wzięty z powieści, która przyniosła światową sławę Sienkiewiczowi, okazał się również szczęśliwy dla Nowowiejskiego. Student berlińskiej Szkoły Mistrzów, świeżo po pierwszym z wielkich sukcesów, jakim było uzyskanie tzw. Nagrody Rzymskiej im. Meyerbeera, przebywał w 1903 roku w Rzymie. I tam, pośród antycznych pamiątek, pod wrażeniem miejsc opisywanych w powieści Sienkiewicza, powziął zamiar stworzenia kompozycji wokalno-instrumentalnej, wysnutej z dziejów pierwszych chrześcijan. Ostatecznie skrystalizował się pomysł 5-częściowej kantaty, którą podtytuł określa jako „sceny dramatyczne na bas, baryton, sopran, chór, orkiestrę symfoniczną i organy” do libretta niemieckiej pisarki Antonii Jungst. Jednak to nie sienkiewiczowska akcja stanowi kanwę kompozycji. Z plejady bohaterów powieści zostały tylko trzy postacie: apostoł Piotr, Ligia i dowódca pretorianów. Nowowiejski ułożył swe oratorium jako ciąg scen-obrazów, malujących atmosferę tamtych antycznych wydarzeń, których narratorem i głównym komentatorem stał się u niego chór.

Dzieło wykonane zostało po raz pierwszy w roku 1907 w Usti nad Łabą. Po retuszach wniesionych przez kompozytora, swoją drugą premierę miało w 1909 roku w Amsterdamie, z orkiestrą Concertgebouw pod dyrekcją Johana Schoonderbeeka. Przyjęte entuzjastycznie (królowa Wilhelmina uhonorowała kompozytora wieńcem i pierścieniem) – oratorium ruszyło w świat, oklaskiwane w wielu krajach Europy oraz w Ameryce, gdzie Nowowiejski dyrygował nim osobiście w nowojorskiej Carnegie Hall. W okresie międzywojennym „Quo vadis” prezentowane było ok. 200 razy w miastach Europy i obu Ameryk, wykonywane w 13 językach.

Koncert odbędzie się pod Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy, a zorganizowany został we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Roku Feliksa Nowowiejskiego. Współorganizatorem koncertu jest Urząd Miejski w Barczewie i Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich w Barczewie. Koncert dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach”

Muzyka na szczytachVIII edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach” odbędzie się w Zakopanem w dniach 3-10 września 2016 roku.

Tegoroczny program osnuty został wokół tematyki dotyczącej szeroko pojętego czasu, stąd zderzanie ze sobą kompozycji ze skrajnie różnych epok, utworów, w których czas staje się czynnikiem formotwórczym, ale także dzieł traktujących czas w jego metafizycznych aspektach. Po raz pierwszy na festiwalu zagości, obok współczesnej, muzyka dawna, i to zarówno w swoim oryginalnym brzmieniu (nurt HIP – Historically Informed Performance) jak i we współczesnych, ale jakże urokliwych aranżacjach, co stanowi jakby czasowy „pomost” łączący minione wieki z teraźniejszością.

Wystąpią najwięksi artyści światowej i polskiej kameralistyki, m.in. wybitna izraelska klarnecistka Shirley Brill, utytułowany pianista Jonathan Aner, światowej sławy sopranistka Olga Pasiecznik, a także osiągający międzynarodowe sukcesy Royal String Quartet. Dyrektorem artystycznym przedsięwzięcia jest jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów Paweł Mykietyn.

Prolog festiwalu będzie miał miejsce w Warszawie. 29 sierpnia 2016 w Narodowym Instytucie Audiowizualnym wystąpią legendarne Trebunie Tutki w towarzystwie Cracow Clarinet Quartet. Zespoły zagrają muzykę rodem z tradycji wołoskich pasterzy, utwory inspirowane muzyką żydowską, cygańską, węgierską, rusińską i polską.

 

Trailer festiwalu: www.youtube.com

Więcej informacji – na stronie: www.muzykanaszczytach.com/pl