Polmic - FB

aktualności

„Super Sam +1” w Mózgu Powszechnym

Super Sam + 1„Super Sam + 1” to cykl wystąpień solo bądź w duetach, który zostanie zainaugurowany 8 września 2016 roku w siedzibie Mózgu Powszechnego w Teatrze Powszechnym w  Warszawie. Projekt, który potrwa niemalże do końca grudnia, koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje także udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia czy monodram. Podczas „Super Sam + 1” zaprezentują się uznani artyści polscy i zagraniczni, nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne.

„Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów, „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „Plus 1” w tytule oznacza, że występy planowane będą w taki sposób, iż podczas każdego z nich prezentowane będą dwa akty solowe, a wieczór wieńczyć będzie wspólny występ w duecie. Każdy wieczór przewiduje udział jednego artysty warszawskiego. Wszyscy uczestnicy zaproszeni zostaną do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Sama idea duetów będzie premierowa, gdyż artyści występować będą ze sobą na scenie po raz pierwszy, budując innowacyjne dzieła.

Pobyt każdego artysty w stolicy planowany będzie w taki sposób, aby miał możliwość spotkania się ze środowiskiem lokalnym i publicznością. Wspólne spotkania będą odbywać się w formie warsztatów. Dodatkową częścią projektu będzie rejestracja wideo wszystkich działań oraz produkcja filmów dokumentalnych przybliżających postaci artystów oraz ich prace warsztatową ze środowiskami lokalnymi. Lista wykonawców, którzy wezmą udział w projekcie, przedstawia się następująco: Kevin Drumm & Krzysztof Knittel, Sylvie Courvoisier & Szabolcs Esztenyi, Barry Guy & Marcin Masecki, Vitold Rek & Paweł Szamburski, Evan Parker & Jerzy Mazzoll, Toshinori Kondo & Marek Chołoniewski, Kazuhisa Uhichashi & Jerzy Rogiewicz, Steven Buchan an & Qba Janicki.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.mozg.pl

59. „Warszawska Jesień” – W oparach opery

59. Warszawska JesieńRytuał, misterium, opowieść, narracja, dźwięk w przestrzeni, przestrzeń dźwięku, obszar brzmienia, strefa multimediów, a może najprościej  scena? Tegoroczna „Warszawska Jesień” skieruje wzrok, słuch i uwagę publiczności ku dosłownie i symbolicznie rozumianemu obszarowi „sceny”. 59. edycja Festiwalu, który odbędzie się w dniach 16-24 września, za punkt wyjścia obrała „operę”.

Ten „punkt wyjścia”, kojarzący się odbiorcy z pewną specyficzną przestrzenią teatralną i wieloaktowym dziełem, powiedzie słuchaczy przez meandry tradycji i współczesności ku całej obfitości form multimedialnych, parateatralnych i parascenicznych, począwszy od miniopery, poprzez teatr instrumentalny, monodramy obiektofonów aż po najbardziej skomplikowane i nowatorskie, zarówno w treści jak i w formie, dzieła multimedialne.

Wśród para- i -operowych wydarzeń 59. „Jesieni”: warszawska premiera Czarodziejskiej Góry – opery Pawła Mykietyna w Teatrze Nowym, mikroopera dla dzieci (a nawet dla rodzin) Milcząca rybka Jarosława Siwińskiego w ramach Małej WJ i multimedialna opera Aaron S Sławomira Wojciechowskiego. W tej ostatniej tragiczna postać Aarona Swartza – amerykańskiego programisty, publicysty, działacza politycznego i haktywisty staje się symbolem sprzeciwu wobec kapitalistycznych dążeń do ograniczenia powszechnej dostępności do wiedzy i informacji. Tytułowy Aaron S jest tu jednocześnie wzorem nonkonformizmu w podejściu do brzmieniowości, warstwy językowej, ideowej a nawet konstrukcji instrumentów.

Dla tych, którzy wyczuleni na nowe media: Zagubiona autostrada (Lost Highway) – opera Olgi Neuwirth z librettem kontrowersyjnej noblistki Elfriede Jelinek. Tu głównym bohaterem, obok schizofrenicznego Freda/Pete’a jest w równym stopniu muzyka, jak i obraz video. Kulminacją operowego nurtu festiwalu będą dwa dzieła Salvatore Sciarrino: Infinito Nero oraz Luci mie traditrici, a każde z nich dwukrotnie (podobnie jak w przypadku Czarodziejskiej Góry Pawła Mykietyna oraz kameralnej opery Le Malentendu Fabiána Panisello wg Alberta Camusa), by zapewnić możliwość ich wysłuchania jak największej liczbie osób. Opera będzie główną bohaterką (a może przestrzenią dźwięku?) tegorocznej Jesieni.

Zanim jednak przemówi opera, festiwal zainauguruje utwór, który przypomni, że sztuka była najpierw naturą, zanim stała się częścią kultury. Dźwiękową opowieść o przemianie drzewa w muzykę, a może raczej o muzyce zainspirowanej drzewami, opowiedzą flety Łukasza i Agaty Długosz podczas wykonania Lasów deszczowych Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Tego samego dnia, a właściwie nocą, pierwsza muzyczna gratka dla wielbicieli teatru instrumentalnego, trash music i brzmiących obiektów „dziwnych”: Angel View Juliany Hodkinson. „Warszawska Jesień” jak zwykle skupi się na nowych brzmieniach, niespotykanych narracjach, improwizowanych opowieściach, blaskach, cieniach i przestrzeniach współczesnej sonosfery, fonosfery i audiosfery.

Oficjalna strona Festiwalu: www.warszawska-jesien.art.pl

Czytaj więcej: 59. „Warszawska Jesień” – W oparach opery

Festiwal Muzyki Dawnej w Jarosławiu

Piśń naszych korzeniXXIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej „Pieśń naszych korzeni” odbędzie się w Jarosławiu w dniach 21-28 sierpnia 2016 roku. W ramach tegorocznej edycji, której tematem przewodnim będzie „mit”, odbędzie się siedem koncertów oraz szereg wydarzeń towarzyszących.

Program Festiwalu będzie koncentrować się wokół mitu rozumianego w sensie antropologicznym – traktowanego jako archetypiczna figura, narzędzie poznania, przenoszące treści związane z tożsamością (indywidualną, społeczną, narodową, religijną), będące wehikułem pamięci zbiorowej, ujęciem fundamentalnych aspektów sensu ludzkiego istnienia i wizji świata; mitu pojmowanego jako duchowa, społeczna i metafizyczna rzeczywistość, którą uobecnia rytuał poprzez muzyczne i dramaturgiczne formy.

Jedną z takich form będzie napisane specjalnie dla festiwalu oratorium apokryficzne Descensus ad inferos współczesnego kompozytora Rafała Augustyna. W prawykonaniu utworu, które odbędzie się 26 sierpnia, wezmą udział zespoły Cantores Minores Wratislavienses, Schola Cantorum Minorum Chosoviensis oraz Chór Festiwalowy pod dyrekcją Roberta Pożarskiego. Warstwę tekstową i dramaturgiczną kompozycji przeznaczonej na duży aparat wokalny stanowić będzie apokryficzna ewangelia Nikodema z IV wieku, opisująca zstąpienia Chrystusa do otchłani.

W ogólną koncepcję festiwalu wpisze się seria prezentacji i spotkań przygotowanych z okazji 60. urodzin Marcela Pérèsa – muzykologa, kompozytora, śpiewaka, znawcy tradycji śpiewów sakralnych, a także honorowego obywatela miasta Jarosławia. Dokona on podsumowania i prezentacji 33 lat swojej pionierskiej pracy badawczej i działalności muzycznej związanej z różnymi europejskimi tradycjami śpiewu sakralnego. Podczas koncertu 22 sierpnia wystąpi z towarzyszeniem Cameraty Silesii, wraz z którą wykona swoją Missa Ex Tempore – ułożoną w ubiegłym roku mszę, będącą przykładem kompozycji, która nawiązuje do historycznych form muzyki sakralnej (Johannes Ockeghem) posługując się jednak współczesnymi środkami kompozytorskimi.

ZOBACZ: Kalendarz koncertów

Szczegółowe informacje – na stronie: www.festiwal.jaroslaw.pl

Solidarność Kultur, Kultura Solidarności

Solidarność KulturPlejada gwiazd wykonująca niespotykaną nigdzie indziej w Polsce muzykę już po raz ósmy zagości w Gdańsku za sprawą Solidarity of Arts. Podczas festiwalu 21 sierpnia 2016 roku o godzinie 19:00 Polska Filharmonia Bałtycka zorganizuje koncert o tytule inspirowanym historią Gdańska „Solidarność Kultur, Kultura Solidarności”. Wydarzenie to będzie jednocześnie zakończeniem Gdańskiego Lata Muzycznego.

Muzycy występujący podczas koncertu „Solidarność Kultur, Kultura Solidarności” spróbują udowodnić, że muzyka z dalekich zakątków świata, o różnych korzeniach może być tak samo przyjemna dla ucha mieszkańca Europy Środkowej, jak dla ich rodaków. Podczas koncertu w repertuarze klasycznym i ludowym usłyszymy muzyków z Armenii, Rosji, Serbii, Turcji, Syrii i Polski. Wśród gwiazd pojawią się m.in. śpiewacy, pianiści, klarneciści, a także muzycy grający na nieznanych szerszej publiczności instrumentach.

Listę wykonawców otwiera Lena Chamamyan. Jej twórczość to połączenie wpływów muzyki arabskiej, szczególnie syryjskiej i ormiańskiej oraz tradycji europejskiej. Kolejną gwiazdą będzie David Ezra Okonsar, wirtuoz fortepianu i kompozytor. Jego twórczość to fuzja muzyki europejskiej i m.in. hebrajskiej. Alevtina Polyakowa i Solar Wind to z kolei doskonałe połączenie jazzu z elementami funku i muzyki świata. Na scenie pojawi się także wyjątkowy duet – Ratko i Radiša Teofilović. Śpiewający a cappella bracia bliźniacy przeniosą nas w świat ludowej poetyki Bałkanów. Wśród gości pojawi się także Anahit Mktrchyan, sopranistka Filharmonii Kaliningradzkiej, która wykona kilka rosyjskich pieśni ludowych. Towarzyszyć jej będzie utalentowana pianistka Karina Kagramanova. Kantatę Ich habegenug J. S. Bacha wykona Jarosław Bręk, a pełen radości motet Exsultate, jubilate W. A. Mozarta – wybitna sopranistka Olga Pasiecznik. Towarzyszyć im będzie Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Jacka Rogali. Muzycy PFB wykonają także Adagietto z Raju utraconego Krzysztofa Pendereckiego.

Więcej informacji – na stronie: www.filharmonia.gda.pl

XI Festiwal Mozartowski w Gdańsku

Mozartiana 2016XI Międzynarodowy Festiwal Mozartowski „Mozartiana” odbędzie się w dniach 21-27 sierpnia 2016 roku w Gdańsku. W Domu Uphagena i Katedrze Oliwskiej, a także w urokliwej scenerii Parku Oliwskiego wystąpią wybitni artyści, którzy przybliżą słuchaczom muzykę Mistrza z Salzburga.

W bogatym programie Festiwalu znajdą się koncerty kameralne, symfoniczne, jazzowe, a także widowiskowe spektakle operowe pod gołym niebem, spektakle marionetkowe oraz pokazy tzw. fontanny tańczącej do muzyki patrona festiwalu. Niezwykły klimat w Parku Oliwskim stworzy teatralizacja przestrzeni. Na ścieżkach i w alejach będzie można spotkać postaci rodem z XVIII wieku. Niewątpliwym sukcesem Festiwalu jest to, iż z każdą odsłoną cieszy się coraz większą popularnością – szacunkowa frekwencja na koncertach wynosi blisko 20 000 osób.

Podczas 11. edycji festiwalu wystąpią wybitne indywidualności świata muzycznego, soliści i zespoły o ugruntowanej światowej renomie, m.in.: Maestro Gabriel Chmura, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, a także gwiazda jazzu Urszula Dudziak. Dużą atrakcją będzie wykonanie „pod gołym niebem” opery La finta semplice z udziałem włoskich solistów oraz Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Massimiliano Caldiego. W koncercie finałowym można będzie ponownie usłyszeć światowej klasy brytyjską sopranistkę Carolyn Sampson, której towarzyszyć będą polscy soliści, Polski Chór Kameralny oraz Wenecka Orkiestra Barokowa pod batutą Dyrektora Festiwalu, Jana Łukaszewskiego.

Szczegółowy program – na stronie: www.mozartiana.pl/doc_6.html

Tauron Nowa Muzyka 2016

Tauron Nowa MuzykaW dniach 18-21 sierpnia 2016 roku w Katowicach odbędzie się XI edycja Festiwalu Tauron Nowa Muzyka, stanowiącego połączenie nowoczesnych brzmień z historycznym dziedzictwem Górnego Śląska. Podczas koncertu otwarcia zabrzmi m.in. muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego.

Festiwal zainauguruje występ Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz Cameraty Silesii pod batutą Alexandra Humali. Solistą będzie Pianohooligan, czyli Piotr Orzechowski – wybitny polski pianista jazzowy, absolwent Berklee College of Music i laureat pianistycznego konkursu Montreaux Jazz Solo Piano Competition w 2011 roku. W programie znajdą się: Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego, Tirol Concerto for Piano and Orchestra Philipa Glassa oraz Music for 18 Musicians Steve’a Reicha.

Idea festiwalu narodziła się w 2006 roku. Od samego początku organizatorzy chcieli pokazywać polskiej publiczności to, co najciekawsze we współczesnej muzyce z pogranicza jazzu, elektroniki i tanecznych rytmów, udowadniając jednocześnie, że brzmienia praktycznie całkowicie nieobecne w krajowych mediach, mogą przyciągnąć do Katowic sporą grupę fanów niebanalnej muzyki z Polski, jak i całej niemalże Europy.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.festiwalnowamuzyka.pl

Forum Musicum: Muzyka na chwałę miast

Forum MusicumW dniach 18-27 sierpnia 2016 roku Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu zaprasza na kolelną edycję festiwalu „Forum Musicum”, która odbędzie się poda hasłem „Splendor Civitatis” – „Muzyka na chwałę miast”.

Wydarzenia będą odbywać się w Katedrze św. Jana Chrzciciela, Ratuszu, Oratorium Marianum, Mauzoleum Piastów Śląskich, a także na wrocławskim Rynku. „Forum Musicum” będzie stanowić doskonałą okazję, aby dowiedzieć się, jak zmieniała się muzyka na przestrzeni epok – średniowiecza, renesansu i baroku. Festiwal potrwa dziesięć dni, obejmując sześć koncertów w wykonaniu znakomitych interpretatorów muzyki dawnej.

Podczas inauguracji przedsięwzięcia zabrzmią wybrane utwory dawnych kapelmistrzów wrocławskiej katedry w wykonaniu Cantores Minores Wratislavienses oraz Polskiej Orkiestry XVIII wieku. Kompozycje stanowią zaledwie niewielki fragment obszernych zbiorów przechowywanych w Bibliotece Uniwersyteckiej, a niektóre z nich ostatni raz wykonywane były kilkaset lat temu. W programie kolejnych koncertów znajdzie się muzyka z XV wiecznych rękopisów krakowskich, perły muzyki gdańskiego baroku, europejskie kompozycje renesansowe czy też muzyka włoska przełomu XVII i XVIII wieku. Ciekawostką będzie specjalne widowisko Kamienny pióropusz, stanowiące połączenie burzliwej XIII-wiecznej historii z ówczesną muzyką wędrownych śpiewaków i rycerzy. W finale zabrzmi natomiast muzyka wokalna z najważniejszych centrów średniowiecznej Europy w wykonaniu zespołu Vox Nostra.

Szczegółowy program – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl/forum-musicum

41. Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”

Muzyka w Starym KrakowieW dniach 15–31 sierpnia odbędzie się 41. Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”. To jeden z najstarszych festiwali w Polsce, który łączy muzykę dawną ze współczesną. Obok wybitnych i uznanych w świecie muzyki kompozytorów i cenionych artystów do udziału w festiwalu zapraszani są także młodzi twórcy, będący dopiero u progu kariery.

Przez dwa festiwalowe tygodnie miłośnicy muzyki będę mieli okazję wysłuchać m.in. dzieł J. S. Bacha, F. Schuberta, G. Ph. Telemanna, G. F. Händla, B. Brittena, S. Gubajduliny, A. Vivaldiego, W. A. Mozarta, B. Bartóka, L. van Beethovena, W. Lutosławskiego, M. Ravela, C. Saint-Saënsa, E. Griega, J. Haydna, D. Szostakowicza czy C. Monteverdiego. Organizatorzy zaplanowali także koncert dawnej muzyki polskiej, muzyki średniowiecza i muzyki cerkiewnej. Wydarzenia będą odbywać się w zabytkowych miejscach Krakowa.

Tegoroczną edycję zainauguruje recital znakomitego rosyjskiego pianisty Grigorija Sokołowa, który wykona kompozycje Roberta Schumanna oraz Fryderyka Chopina. W finale wystąpią natomiast Szymon Nehring i Krzysztof Książek oraz Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Maestro Tadeusza Strugały. W programie znajdą się: Koncert fortepianowy f-moll op.21 i Koncert fortepianowy e-moll op.11 Fryderyka Chopina, Polonez Michała Kleofasa Ogińskiego oraz Serenada na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza.

Szczegółowy program – na stronie: www.mwsk.pl

XXVI Festiwal w Wygiełzowie-Lipowcu

XXVI Festiwal w WygiełzowieW dniach 14 sierpnia – 18 września 2016 roku Instytut Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na XXVI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej do Nadwiślańskiego Parku Etnograficznego w Wygiełzowie-Lipowcu, a także do kościołów w Trzebini, Chrzanowie-Kościelcu, Grojcu k/Alwerni oraz po raz pierwszy do Jaworzna, które w 2016 roku dołączyło do gmin współpracujących z Festiwalem.

Rytm festiwalowego kalendarza wyznaczą jak zwykle niedziele, w które odbędzie się łącznie dziesięć koncertów z udziałem wielu wybitnych artystów z Polski i zagranicy. Do udziału w koncercie inauguracyjnym 14 sierpnia zaproszeni zostali znakomici polscy wokaliści Ewa Biegas i Rafał Bartmiński, a także kształcący się pod kierunkiem Jarosława Bręka baryton Adam Kutny. Program wypełnią arie i ensamble z oper Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego, Cyganeria Giacoma Pucciniego i Halka Stanisława Moniuszki.

Wśród wykonawców kolejnych koncertów warto wymienić: Kwartet Smyczkowy „Akademia” z Lwowskiej Akademii Muzycznej im. Mykoły Łysenki, Metropolitalny Chóru Soboru św. Jura ze Lwowa pod dyr. Nadii Poworoznyk, ukraiński chór A cappella Leopolis pod dyr. Ludmiły Kapustiny, duet akordeonowy Accrosphere, Etnos Ensemble, czeską klawesynistkę Barbarę Marię Willię oraz Marka Toporowskiego. Podczas Festiwalu wystąpią także dwie uczestniczki XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu – Celina Kotz oraz Maja Syrnicka oraz tegoroczni laureaci konkursu wokalnego „Iuventus Canti” we Vrablach – Kamila Nowak i Maciej Gorczyczyński z towarzyszeniem Barbary Lorenc, tegorocznej absolwentki katowickiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego.

W koncercie finałowym festiwalu, 18 września w Amfiteatrze na terenie Nadwiślańskiego Parku Etnograficznego w Wygiełzowie, wystąpi Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzno „Archetti” pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza. Zabrzmią kompozycje polskich twórców: Mieczysława Karłowicza, Stefana Kisielewskiego oraz Wojciecha Kilara.

Szczegółowy program – na stronie: www.silesia.art.pl