Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Koncert Katedry Kameralistyki Fortepianowej „Muzyka polska mniej znana”

UMFC14 maja 2018 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert „Muzyka polska mniej znana” w wykonaniu studentów Katedry Kameralistyki Fortepianowej.

Podczas koncertu zostaną wykonane mniej znane dzieła współczesnych polskich kompozytorów, absolwentów wyższych uczelni muzycznych w Warszawie i Krakowie.

Bez wątpienia twórczość o tematyce sakralnej wysuwa się na pierwszy plan w dorobku Juliusza Łuciuka. Lecz nie mniej ważnym nurtem jego twórczości jest także liryka wokalna. W wykonaniu Haliny Dubitskiej (sopran), Zuzanny Filipek (wiolonczela), Marty Plasoty (fortepian), Klaudii Ciostek i Zuzanny Jurczak (skrzypce) usłyszymy Portraits Lyriques jego autorstwa. Ten utwór został wyróżniony w Konkursie Kompozytorskim księcia Rainiera II w Monako (1974, Grand Prix).

Prodziekan Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca Anna Ignatowicz-Glińska jest autorką utworów solowych, kameralnych, symfonicznych, elektronicznych oraz współautorką kilku projektów multimedialnych, wpisujących się w ideę syntezy sztuk i powstałych we współpracy z artystami innych dziedzin. Podczas koncertu zostanie zaprezentowana jej kompozycja Znaki Magiczne na klarnet, wiolonczelę i fortepian.

Kompozytor Czesław Grudziński w latach 1936–1940 pełnił funkcję dyrektora Instytutu Muzycznego w Warszawie. Po II wojnie światowej prowadził zajęcia teoretyczne w warszawskich uczelniach muzycznych. Od 1951 roku był członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Jego twórczość obejmuje wiele utworów kameralnych, w tym liczne kompozycje na instrumenty dęte i fortepian. Jedna z nich – Concerto Breve na fortepian z towarzyszeniem kwartetu puzonowego, kotłów i talerzy – zabrzmi podczas koncertu majowego.

W interpretacji sopranistki Haliny Dubitskiej i pianistki Yuki Hattori usłyszymy cykl pieśni Uty japońskie op. 4 na sopran i fortepian ucznia Romana Statkowskiego i Karola Szymanowskiego Piotra Perkowskiego, będące wyrazem obserwacji kultury Bliskiego i Dalekiego Wschodu. W finale koncertu zabrzmi Trio fortepianowe op. 24 Mieczysława Wajnberga, polskiego kompozytora i pianisty żydowskiego pochodzenia, które powstało w 1945 roku w Moskwie.

Bezpłatne karty wstępu dostępne od 30 kwietnia 2018 w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00–19.00).

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Pogrzeb Wandy Wiłkomirskiej

WWZe smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Wandy Wiłkomirskiej – wielkiej skrzypaczki, przyjaciółki muzyki współczesnej i jej twórców. Odeszła, ale zostanie z nami na zawsze w swoich wspaniałych nagraniach.

Wanda Wiłkomirska była prawdziwą legendą polskiej wiolinistyki. Urodzona w rodzinie znanych muzyków warszawskich zaczęła grać na skrzypcach w wieku pięciu lat. Uczyła się u najwybitniejszych polskich pedagogów skrzypiec, studiowała też w Budapeszcie u Ede Zathureczky’ego i w Paryżu u Henryka Szerynga. Próbowała również śpiewu, gry na fortepianie i dyrygentury. Jako młoda dziewczyna zdobywała laury na międzynarodowych konkursach i zdobyła międzynarodową sławę. Grała ze wspaniałymi orkiestrami i wielkimi dyrygentami, w najsłynniejszych salach koncertowych świata. Jej dorobek artystyczny jest imponujący, karierę miała olśniewającą, a życie niezwykle barwne i burzliwe. W Polsce była najwybitniejszą skrzypaczką, nieodmiennie wzbudzała entuzjazm publiczności, dla niej stworzono etat solistki Filharmonii Narodowej. Po 13 grudnia 1981 roku, w stanie wojennym, wyjechała z kraju. Wróciła dopiero po upadku komunizmu, w 1990 roku.

Występowała w Stanach Zjednoczonych, m.in. w Nowym Jorku, grała w Londynie na trzecim koncercie po otwarciu nowej wspaniałej sali koncertowej w Barbican Centre. Była pierwszą wykonawczynią wielu utworów kompozytorów polskich, niemieckich i australijskich. Niektóre z nich były jej dedykowane. Wanda Wiłkomirska, nie rezygnując z koncertowania, rozpoczęła nauczanie gry na skrzypcach. Była profesorem Hochschule für Musik Mannheim-Heidelberg, Sydney Conservatory of Music, prowadziła kursy mistrzowskie na całym świecie.

Pogrzeb wybitnej skrzypaczki odbędzie się 15 maja o godz. 14.00. Uroczystość rozpocznie się w domu pogrzebowym na Powązkach Wojskowych, po czym nastąpi złożenie do grobu rodzinnego na Starych Powązkach.

Nie żyje Eugeniusz Głowski

EGZ żalem przyjęliśmy wiadomość, że dnia 5 maja 2018 roku zmarł w Gdańsku Śp. dr hab. Eugeniusz Głowski, kompozytor i teoretyk muzyki, znakomity pedagog Akademii Muzycznych w Gdańsku i Bydgoszczy, członek Związku Kompozytorów Polskich od 1977 roku.

Studia muzyczne w zakresie teorii muzyki i kompozycji ukończył w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku (1967, 1971) pod kierunkiem Konrada Pałubickiego i Marka Podhajskiego. Był laureatem wielu nagród i wyróżnień na konkursach kompozytorskich, m.in. Feliksa Nowowiejskiego (1973), Józefa Elsnera (1975), Polskiego Radia (1977), Episkopatu Polski (1984), Karola Lipińskiego (1990), Toli Korian (Londyn, 1990), II Konkursie Komozytorskim na kolędę i pastorałkę (Będzin, 2005). Jego kompozycje wykonywane były na wielu festiwalach, konkursach i koncertach w kraju oraz w Europie, Stanach Zjednoczonych, Chile i Peru (m.in. w Arezzo, Arhnem, Brnie, Brukseli, Hamburgu, Helgoland, Kalundborgu, Kijowie, Lucernie, Mannheim, Moskwie, Mińsku, Neuchâtel, Oskarshamn, Paryżu, Santiago, Warnie, Weimarze, Wiedniu).

Był członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. W latach 1978-96 pełnił funkcje prezesa, wiceprezesa i sekretarza w Zarządzie Gdańskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich. Dr hab. Eugeniusz Głowski w latach 1968-2013 wykładał w Akademi Muzycznej w Gdańsku. Pełnił funkcje dziekana Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki (1981-87), dyrektora Instytutu Teorii Muzyki (1987-88), kierownika Zakładu Kompozycji (1980-2005). Pracował także w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (1980-2005). Prowadząc klasę kompozycji, wykształcił kilkunastu laureatów międzynarodowych konkursów kompozytorskich.

Eugeniusz Głowski został uhonorowany wieloma odznaczeniami, m.in. Srebrnym Krzyżem Zasługi (1979), Złotym Krzyżem Zasługi (1985), Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki (1975, 1980, 1985, 1991), Odznaką „Zasłużony Działacz Kultury” (1983), Nagrodą Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (1987), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2001). W 2011 roku otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w dziedzinie kultury.

XI Gdański Festiwal Muzyczny

GFMW dniach 11–19 maja 2018 roku odbędzie się XI Gdański Festiwal Muzyczny, podczas którego polska muzyka zabrzmi w interpretacji znakomitych wykonawców krajowych i zagranicznych.

XI Gdański Festiwal Muzyczny jest kontynuacją projektu, który po raz pierwszy zrealizowano w roku 2008. Formuła Festiwalu jest otwarta, niemniej indywidualne piętno programowe każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać Artysty Rezydenta. Wystąpili w tej roli m.in. Elżbieta Sikora, Ewa Pobłocka, Stefania Toczyska, Konstanty Andrzej Kulka, Włodzimierz Nahorny, Daniel Reuss, Maxim Vengerov i Mischa Maisky. Festiwal uwzględniał również ważne rocznice, m. in. rok F. Chopina, W. Lutosławskiego i G. Verdiego, a jego pierwsza odsłona poświęcona była pamięci dwóch wielkich gdańskich pedagogów: profesora Stefana Hermana i profesora Zbigniewa Śliwińskiego.

W roku 2018 funkcję Artysty Rezydenta zgodził się przyjąć legendarny pianista i także dyrygent Christian Zacharias, który, w podwójnej w roli, wystąpi podczas koncertu inauguracyjnego. Koncert finałowy z kolei to występ Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej z Bydgoszczy z udziałem młodego ale już światowej sławy kanadyjskiego pianisty o polskich korzeniach Jana Lisieckiego.

Ważnymi wydarzeniami będą z pewnością także koncerty w Kościele św. Jana z udziałem gdańskich zespołów, z którymi Festiwal, jest to jedno z założeń, współpracuje od samego początku. Cappellę Gedanensis, grającą na instrumentach historycznych, poprowadzi wybitny hiszpański dyrygent Alfons Reverte Casas, a jako solistki wystąpią: urodzona w Gdańsku, od 20 lat działająca Holandii, Aleksandra Anisimowicz oraz urodzona na Ukrainie i działająca w Polsce Olga Pasiecznik. Jedna z najlepszych orkiestr europejskich Sinfonia Varsovia wystąpi z Polskim Chórem Kameralnym Scholą Cantorum Gedanensis, obchodzącym w roku 2018 jubileusz 40-lecia. W programie znajdzie się monumentalne oratorium Josepha Haydna Stworzenie Świata.

Program Gdańskiego Festiwalu Muzycznego 2018 w sposób szczególny uwzględnia muzykę polską. Wykonane zostaną wszystkie utwory na fortepian i orkiestrę Fryderyka Chopina, kompozycje Karola Lipińskiego, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Grażyny Bacewicz.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://www.gdanskifestiwal.pl

Bydgoszcz | VI Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka” 2018

Nowa MuzykaW dniach 11–18 maja po raz szósty odbędzie się w Bydgoszczy Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka”. Organizatorami wydarzenia są: Związek Kompozytorów Polskich, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy, Wydział Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Państwowy Zespół Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.

Festiwal prezentuje najnowszą, niekomercyjną muzykę, a skierowany jest do melomanów i wszystkich osób zainteresowanych sztuką współczesną. Godnym podkreślenia jest fakt, że na festiwalu prezentowane są prawykonania – utwory powstające specjalnie z myślą o „Nowej Muzyce”. Podczas tegorocznej edycji przedsięwzięcia odbędą się prawykonania światowe Etiudy bifonicznej na dwa klarnety Bohdana Riemera, Pieśni Aleksandry Brejzy do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, LEAD Sławomira Opalińskiego oraz utworu Krople czasu autorstwa dyrektora Festiwalu Piotra A. Komorowskiego.

13 maja o godz. 18.30 w Auli Copernicanum UKW będzie miało miejsce spotkanie z kompozytorem Michałem Dobrzyńskim, które poprowadzi Anna Szarapka. Następnego dnia, 14 maja, o godz. 18.00 w UKW odbędzie się szczególne wydarzenie: Koncert kompozytorski Sławomira Czarneckiego z okazji 50-lecia pracy artystycznej. Usłyszymy takie jego kompozycje, jak Canzona da chiesa, Sonata żałobna, Trio „Perseidy”, Dwa mazurki, oraz wybór piosenek na głos i zespół instrumentalny.

W tym roku program jest niezwykle ciekawy, i oprócz prezentacji twórczości lokalnej bydgoska publiczność usłyszy także gości zagranicznych – zespół Filum-Ansambl z Serbii. Jak zawsze można będzie poznać różne nurty obecne we współczesnej twórczości muzycznej: muzykę instrumentalną, wokalną, muzykę elektroniczną oraz improwizację.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wstęp na wszystkie koncerty festiwalu jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl/ 

Warszawa | Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

SI10 maja 2018 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (ul. Okólnik 2) będzie miał miejsce koncert, podczas którego uczniowie średnich szkół muzycznych wystąpią z towarzyszeniem znakomitej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.

Łacińskie słowo iuventus, to po prostu – młodość. Młodość uczniów szkół muzycznych, połączona z ich profesjonalizmem, to główne atrybuty Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Majowy koncert odwołuje się do doświadczeń jeszcze młodszych artystów, uczniów średnich szkół muzycznych. Występ z profesjonalną orkiestrą i wybitnym dyrygentem (podczas majowego koncertu będzie nim Mirosław Jacek Błaszczyk) stanowi dla nich wyróżnienie, a także probierz bardzo już wysokich umiejętności. Świadczy o tym ambitny, a zarazem interesujący repertuar.

Utalentowana skrzypaczka Klara Gronet (uczennica Roberta Szredera, laureatka Konkursu skrzypcowego im. Antoniego Rubinsteina w Düsseldorfie, jego najmłodsza uczestniczka) zaprezentuje się w epokowym Koncercie skrzypcowym D‑dur Ludwiga van Beethovena. To fascynujące dzieło zmieniło założenia swego gatunku i należy do szczególnie popularnych w wiolinistycznym repertuarze.

I Koncert wiolonczelowy Dmitrija Szostakowicza należy do utworów zainspirowanych talentem i charyzmą Mścisława Rostropowicza. Podczas koncertu majowego w roli solisty wystąpi nastoletni wiolonczelista Gustaw Bafeltowski, kształcący się pod kierunkiem Marcina Zdunika i legitymujący się już imponującym dorobkiem koncertowym oraz konkursowym. „Smyczkowi” wykonawcy są uczniami Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Z. Brzewskiego, znanej jako „szkoła talentów”, należącej do Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. Natomiast harfista Wojciech Trefon jest adeptem Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej (klasa Anny Scheller). Zaprezentuje on pełne wdzięku i skrzące się błyskotliwą wirtuozerią, późne dzieło Camille’a Saint-Saënsa Morceau de Concert, będące swego rodzaju miniaturowym koncertem na harfę.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl

Warszawa | Koncert Polskiego Radia z cyklu „To, co najpiękniejsze…” w wiosennej odsłonie

POR9 maja 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się kolejny koncert z cyklu „To, co najpiękniejsze…”.

„To, co najpiękniejsze… – Wiosna” to trzecia część wyjątkowej serii koncertów zapoczątkowanych przez Polskie Radio jesienią 2017 roku. Celem koncertów jest popularyzacja polskiej i światowej muzyki, w tym również klasycznej, wśród odbiorców, którzy poszukują kontaktu z kulturą wysoką.

Po raz pierwszy w Polsce na jednej scenie wystąpią The Pasadena Roof Orchestra i The Puppini Sisters, którzy przeniosą nas w świat swingu. Pochodząca z Londynu The Pasadena Roof Orchestra składa się z 11 muzyków, którzy nieprzerwanie i z sukcesami występują na całym świecie od ponad 40 lat. Przebojowe trio The Puppini Sisters występuje w najbardziej prestiżowych salach koncertowych na całym świecie. W Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego zapowiada się zatem wyjątkowe wydarzenie muzyczne, które przeniesie widzów i słuchaczy w klimat lat 20., 30. i 40. ubiegłego wieku. Na scenie nie zabraknie doskonałych aranżacji muzycznych wykonanych w brawurowy sposób przez doskonałych artystów. Będzie elegancko i z gracją.

W drugiej części wiosennego koncertu zabrzmi doskonała muzyka filmowa skomponowana przez Wojciecha Kilara, w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michała Klauzy: muzyka z Zemsty, Trędowatej, Ziemi obiecanej, a także fragmenty suity z Pana Tadeusza i Drakuli. Honorowy patronat nad całym cyklem „To, co najpiękniejsze…” objęła Rada Mediów Narodowych.

Bilety na koncert dostępne są na stronie www.sklep.polskieradio.pl.

Warszawa | Perły współczesnej kameralistyki polskiej

UMFC7 maja 2018 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert w wykonaniu studenckich zespołów kameralnych pt. „Perły współczesnej kameralistyki polskiej”.

Podczas koncertu organizowanego przez Międzywydziałową Katedrę Kameralistyki usłyszymy dzieła kameralne polskich kompozytorów XX–XXI wieku: I Kwartet smyczkowy op. 37 Karola Szymanowskiego, III Kwartet smyczkowy Aleksandra Tansmana, V Kwartet smyczkowy Mieczysława Wajnberga, II Kwartet smyczkowy „Stuttgarter” Andrzeja Kurylewicza, Cykl czterech utworów na skrzypce i organy Mariana Sawy, III Kwartet smyczkowy Szymona Laksa i III Kwartet smyczkowy Krzysztofa Pendereckiego.

Wykonany zostanie również I kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha” Henryka Mikołaja Góreckiego. Kwartet jest zdecydowanie bardziej „szorstki” w brzmieniu od poprzednich utworów kompozytora. Jest zasadniczo jednoczęściowy, jednak można wyróżnić w nim odcinek środkowy z silnie pobrzmiewającą nutą podhalańską. Tytuł przywołuje pieśń Wacława z Szamotuł, której linię melodyczną kompozytor wykorzystał w partii altówki.

Opiekę artystyczną nad koncertem objął dr hab. Ryszard Duź, prof. UMFC.

Bezpłatne karty wstępu dostępne są od 24 kwietnia w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00–19.00)

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | Recital mistrzowski w NOPSR

NOSPR6 maja 2018 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpi duet wspaniałych muzyków: południowokoreańska skrzypaczka Soyoung Yoon i polski pianista Marcin Sikorski wykonają utwory Witolda Lutosławskiego.

Wygranie 14. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2011 roku otworzyło Soyoung Yoon drogę do międzynarodowej kariery. Od tego czasu skrzypaczka występuje na całym świecie, grając recitale i koncerty z orkiestrami. Soyoung Yoon jest artystką sceny światowej, ujmuje publiczność i muzyków swoimi hipnotyzującymi występami. Jest ściśle związana współpracą z Sinfonieorchester w Bazylei. Gra na skrzypcach J.B. Guadanini ‘ex-Bueckeburg’ z 1773 roku. Skrzypaczka jest również miłośniczką muzyki kameralnej. Występuje w duecie z polskim pianistą Marcinem Sikorskim. Znakomity pianista-kameralista debiutował w Carnegie Hall w 2001. Koncertował w 17 krajach świata, w tym na festiwalach: Chopinowskim w Dusznikach, Schleswig-Holstein Musik Festival, International Conservatoire Week w Petersburgu, Osorske Glazbene Večeri. Otrzymał nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk” (2006). Obecnie pełni funkcję adiunkta w poznańskiej Akademii Muzycznej, gdzie prowadzi klasę kameralistyki. Współpracuje z Centralnym Konserwatorium Muzycznym w Pekinie jako pedagog i juror.

W wykonaniu muzyków zabrzmią Chaconne g-moll Tomaso Antonio Vitaliego, X Sonata G-dur na skrzypce i fortepian op. 96 Ludwiga van Beethovena, Szeherezada op. 35 Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, Rêve d’enfant na skrzypce i fortepian op. 14 Eugèna Ysaÿe’ego, a także Recitativo e arioso na skrzypce i fortepian oraz Subito na skrzypce i fortepian Witolda Lutosławskiego. Recitativo e arioso (1951) dedykował Witold Lutosławski Tadeuszowi Ochlewskiemu, dyrektorowi Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w prezencie urodzinowym. W utworze „zaszyfrowane” są litery imienia i nazwiska adresata dedykacji. Subito (1992) jest ostatnim utworem Lutosławskiego. To niby okolicznościowy drobiazg, napisany na konkurs skrzypcowy w Indianapolis, ale zarazem kompozycja, która miała być studium przygotowawczym do nienapisanego już koncertu skrzypcowego. Tytuł (z wł. „nagle”) odnosi się do silnych kontrastów, na bazie których zbudowane zostało to quasi-rondo.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: https://polmic.pl