Polmic - FB

aktualności

Warszawa | IX Śródmiejskie Koncerty Organowe 2018

skoKolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza na dziewiąty cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się w dniach 25 luty – 16 grudnia 2018 roku.

Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2018 roku o godz. 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia) w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (al. „Solidarności” 74). W tym roku gościć będziemy wielu wybitnych muzyków z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Francji, Szwajcarii i Polski. W cyklu koncertów wezmą udział: Daniel Zaretsky (Petersburg), Sitze de Vries (Groningen), Christophe Mantoux (Paryż), Dariusz Hajdukiewicz (Białystok), Franz Lörch (Monachium), Christian Iwan (Graz), Taras Baginets (Jekaterynburg), Jean-Paul Imbert (Paryż), Olivier Eisenmann (Weggis), Andreas Jost (Zürych) i Krzysztof Urbaniak (Łódź). W ich wykonaniu usłyszymy dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Mariana Sawy.

Dyrektorem artystycznym cyklu recitali organowych jest Michał Markuszewski.

Tegoroczne „Śródmiejskie Koncerty Organowe” współfinansowane są przez m. st. Warszawa – Dzielnicę Śródmieście.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2018 

Prawykonanie „Cleopatra’s Songs” Agaty Zubel w Niemczech

az27 kwietnia 2018 roku w Witten (Niemcy) odbędzie się prawykonanie Cleopatra’s Songs na głos i zespół instrumentalny Agaty Zubel.

Utwór powstał z inspiracji legendarną już historią miłości Kleopatry i Antoniusza. Kompozytorka wykorzystuje w nim fragmenty tekstu szekspirowskiego dramatu. Pieśni Kleopatry zostały zamówione przez Klangforum Wien i temu zespołowi są dedykowane. To kolejne, po What is the Word (2012) zamówienie Klangforum Wien złożone u Agaty Zubel.

Prawykonanie odbędzie się w ramach Wittener Tage für Neue Kammermusik. Cleopatra’s Songs wykonają Agata Zubel (sopran) oraz – oczywiście – Klangforum Wien pod dyrekcją Emilio Pomàrico. Koncert będzie transmitowany przez radio WDR3: https://www1.wdr.de/radio/wdr3/veranstaltungen/witten-106.html 

To wyjątkowy dla Agaty Zubel rok. Wyjątkowy, bo jubileuszowy. Wyjątkowy, bo właśnie na ten rok zapowiedziane zostały – oprócz najbliższego, kwietniowego – dwa inne prawykonania utworów kompozytorki.

Źródło: informacja prasowa PWM.

Bydgoszcz | Koncert „100 lat Niepodległości”

fp20 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej będzie miał miejsce koncert, który Filharmonia poświęca obchodom Stulecia Niepodległości.

Wieczór zacznie Uwertura do opery Halka Stanisława Moniuszki, czołowego przedstawiciela polskiej opery narodowej, a także dyrygenta, pedagoga i organisty. Kolejny punkt programu to Koncert na puzon tenorowy i orkiestrę symfoniczną współczesnego kompozytora Piotra Wróbla, także cenionego aranżera, puzonisty basowego i tubisty. Utwór powstał w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z myślą o ambitnych puzonistach, chcących poznawać i wykonywać nową muzykę pisaną specjalnie na ten instrument. Koncert miał premierę na Festiwalu Kultury Europejskiej w Caracas w 2014 z udziałem wenezuelskiego puzonisty Pedro Carrero. Partię solową w utworze Wróbla podczas koncertu kwietniowego zagra Łukasz Michalski, który od 1985 jest pierwszym solistą i kierownikiem grupy puzonów Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej. W 2012 obronił pracę doktorską w gdańskiej Akademii Muzycznej.

Wieczór dopełnią Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego w instrumentacji Maurice’a Ravela. Utwór usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl

Tegoroczni laureaci Nagrody AF „Fryderyk” w kategoriach muzyki poważnej

F16 kwietnia 2018 roku rozdane zostały Nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk” za najlepsze polskie płyty z muzyką poważną. Uroczystość odbyła się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

W trakcie gali Akademia Fonograficzna przyznała osiem statuetek Fryderyka.

Nagrodę w kategorii „Album roku: muzyka chóralna, oratoryjna i operowa” otrzymały Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej za płytę Warner Classics zatytułowaną Szymanowski.

Najlepszą płytą wydaną w Polsce w 2017 roku w dziedzinie muzyki dawnej okazało się nagranie oratorium Antonio Caldary Maddalena ai piedi di Cristo (Polskie Radio).

„Fryderyka” w kategorii „Album roku: recital solowy” odebrał organista i kompozytor Dariusz Przybylski za płytę Already It Is Dusk, na której przypomniał brzmienie organów Hammonda (Requiem Records / DUX).

Zwycięzcami w kategorii „Album roku: muzyka kameralna” są Kwartet Śląski i pianista Piotr Sałajczyk – nagrodzono wydaną przez CD Accord płytę z utworami Mieczysława Wajnberga.

Zwycięzcą w dziedzinie muzyki symfonicznej i koncertującej okazały się działająca w ramach NFM Orkiestra Leopoldinum wraz z Atom String Quartet. Muzycy nagrali płytę laureatkę Made in Poland z muzyką Grażyny Bacewicz, Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego.

Dwa Fryderyki, w kategoriach „Album roku: muzyka współczesna” i „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej” otrzymał sekstet wokalny proMODERN za płytę proMODERN shakespired, wydaną przez Warner Music Poland.

Płytę Krystiana Zimermana z dwiema ostatnimi sonatami fortepianowymi Franza Schuberta, wydaną przez Deutsche Grammophon, członkowie Akademii Fonograficznej uznali za „Najlepszy album polski za granicą”.

Nagrodą Złoty Fryderyk za całokształt osiągnięć artystycznych Akademia Fonograficzna uhonorowała Agnieszkę Duczmal - światowej sławy polską dyrygentkę, założycielkę Kameralnej Orkiestry Polskiego Radia „Amadeus”.

Zmarł Zbigniew Bujarski

zbZ żalem przyjęliśmy wiadomość, że dnia 13 kwietnia 2018 zmarł w Krakowie Śp. Zbigniew Bujarski, kompozytor, malarz, artysta o wyjątkowej wrażliwości i wyobraźni, pedagog, nauczyciel kompozytorów z różnych krajów świata, członek Związku Kompozytorów Polskich od 1962 roku.

W latach 1944–1946 działał jako łącznik w AK, NSZ, WIN. Studiował dyrygenturę, a następnie kompozycję pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. W latach 1972–2013 wykładał w Akademii Muzycznej w Krakowie, od 1992 na stanowisku profesora w Katedrze Kompozycji. W latach 1978–1986 pełnił funkcję dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki krakowskiej uczelni. W 2012 otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych.

Zbigniew Bujarski był nagradzany na wielu konkursach, m.in. w 1961 uzyskał wyróżnienie na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich, a w 1964 – II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. W 1967 jego utwór Contraria na orkiestrę symfoniczną (1965) otrzymał wyróżnienie, zaś w 1978 jego Musica domestica na 18 instrumentów smyczkowych (1977) zdobyła II nagrodę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu.

Został dwukrotnie uhonorowany Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki II stopnia – w 1979 i 1987. Był też laureatem nagrody Związku Kompozytorów Polskich i nagrody Miasta Krakowa w 1984. W 1991 otrzymał Nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego. W 2011 został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Uroczystości pogrzebowe rozpoczną się 20 kwietnia o godz. 16.00 Mszą Św. żałobną, która zostanie odprawiona w kościele parafialnym pw. św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny w Muszynie (ul. Kościelna 62).

Cześć Jego pamięci!

Warszawa | Koncert „Łączy nas pamięć”

POLIN19 kwietnia 2018 minie 75 lat od wybuchu powstania w getcie warszawskim – pierwszego powstania miejskiego w okupowanej Europie i największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej. Aby upamiętnić to wydarzenie POLIN zaprasza na uroczysty koncert „Łączy nas pamięć” o godz. 20.00.

Jesienią 1940 roku przebywający w getcie warszawskim muzycy powołali do życia Żydowską Orkiestrę Symfoniczną. Wśród jej członków znaleźli się artyści pracujący przed wybuchem II wojny światowej m.in. w Filharmonii Narodowej i Orkiestrze Polskiego Radia. Zespół prowadził Szymon Pullman – wybitny skrzypek i dyrygent. Barbara Engelking i Jacek Leociak w książce „Getto Warszawskie. Przewodnik po nieistniejącym mieście” piszą, że „muzyka może bardziej niż inne dziedziny sztuki, dawała umęczonym mieszkańcom getta, chwilę wytchnienia od koszmaru codzienności”.

W kwietniu 1942 r. władze niemieckie zawiesiły działalność Orkiestry. Mimo to muzycy pracowali dalej, w ukryciu. Latem 1942 Orkiestra, wspólnie z 80-osobowym Chórem Szir rozpoczęła próby do IX Symfonii Ludwiga van Beethovena. Tekst „Ody do radości” z IV części Symfonii miał być zaśpiewany po hebrajsku. Muzycy Żydowskiej Orkiestry Symfonicznej i Chóru Szir nie traktowali muzyki Beethovena jako wytworu kultury niemieckiej. Jego muzyka była częścią ich muzycznego świata przed wojną – a także ich artystycznej tożsamości. Wykonanie IX Symfonii w getcie mogło być formą protestu przeciw barbarzyństwom nazizmu, przymusowemu zamknięciu za murami getta i symbolicznemu wykluczeniu Żydów z człowieczeństwa. Do koncertu niestety nie doszło. 22 lipca 1942 roku Niemcy rozpoczęli Wielką Akcję Deportacyjną z warszawskiego getta. W ciągu następnych tygodni ponad 300 tysięcy więźniów, w tym niemal wszyscy artyści Żydowskiej Orkiestry Symfonicznej i Chóru Szir, zginęli w obozie zagłady w Treblince.

W 75. rocznicę powstania muzycy polscy dokończą to, co zaczęła Orkiestra pod batutą Szymona Pullmana i Chór prowadzony przez Izraela Fajwiszysa. Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia oraz Chór Filharmonii Narodowej poprowadzi maestro Gabriel Chmura. Na placu przed pomnikiem Bohaterów Getta w Warszawie artyści wykonają IV część IX Symfonii Ludwiga van Beethovena oraz prawykonają utwór Radzimira Dębskiego (JIMKA) napisany specjalnie z tej okazji.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Częstochowa | Europejska muzyka chóralna

FCz19 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert Chóru Filharmonii Częstochowskiej, który zaprezentuje utwory Karola Szymanowskiego, Pawła Łukaszewskiego, Wojciecha Widłaka i Krzysztofa Pendereckiego.

Przejmująca, pełna emocji, zróżnicowana i wielowarstwowa – taka jest właśnie europejska muzyka chóralna, która na przestrzeni wieków rozwija się i prezentuje coraz to nowe spojrzenie na możliwości wykorzystania głosu ludzkiego. Kolejny „Czwartkowy Wieczór” z Chórem Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” to szerokie spojrzenie na najciekawsze zjawiska w muzyce chóralnej tworzonej przez największych kompozytorów europejskich. Częstochowski zespół pod kierunkiem Janusza Siadlaka sięgnie wstecz do Brahmsa i Mendelssohna, a swoją wokalną podróż zakończy na twórczości Pendereckiego.

Program koncertu „Europejska muzyka chóralna” będzie zdecydowanie zróżnicowany, ale utwory wybrane przez dyrektora chóru charakteryzować się będą wielką emocjonalnością, jak mówi sam maestro Siadlak: „każdy jest głęboko przejmujący na swój własny niepowtarzalny sposób”.

W programie koncertu znajdą się m.in. Crucem tuam adoramus Pawła Łukaszewskiego, Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego, Misericordias Domini Wojciecha Widłaka, Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego, a także wiele innych pereł europejskiej muzyki a cappella. Podobny program Chór przedstawi kilka dni później, 24 kwietnia, w Filharmonii Czelabińskiej (Rosja) podczas III Festiwalu Muzyki Chóralnej.

Informacja o biletach – na stronie: https://www.filharmonia.com.pl

Katowice | Koncert w ramach cyklu „Środa Młodych”: Lutosławski i Mahler

nospr18 kwietnia 2018 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce koncert z cyklu „Środa młodych”, podczas którego Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi pod batutą Antoniego Wita i wykona III Symfonię Witolda Lutosławskiego.

Symfonia Witolda Lutosławskiego, powstająca w bardzo trudnym dla Polski roku 1983 – końcowym czasie ponurego stanu wojennego, okresie biedy, beznadziei i opresji, była chętnie postrzegana przez wielu komentatorów jako osobista reakcja artysty na te wydarzenia. Sam kompozytor, zawsze silne broniący autonomii swej twórczości, na ogół odżegnywał się od takich bezpośrednich interpretacji, a w tym przypadku skomentował je słowami: „Jeśli już zgodzimy się na to, że muzyka może w ogóle cokolwiek pozamuzycznego znaczyć, to w każdym razie musimy uznać muzykę za sztukę wieloznaczną. Człowiek ma jednakże jedną duszę i to, co przeżywa, musi mieć na niego jakiś wpływ. Jeżeli człowiek ma jedną psychikę, to mimo całej autonomiczności świata dźwięków, jest on funkcją tej psychiki. […] Mogę przyznać, że czułbym się zaszczycony, gdyby udało mi się wyrazić coś, co może być związane z przeżyciami nie tylko moimi osobistymi, ale również innych ludzi.” Z perspektywy dekad, ówczesne dyskusje straciły na znaczeniu, a III Symfonia obroniła się jako dzieło ponadczasowo piękne, także bez rozpatrywania jej przez pryzmat ewentualnych programowych aluzji. Druga z kompozycji wieczoru – I Symfonia „Tytan” Gustava Mahlera – ukaże zupełnie odmienne oblicze symfoniki. Gustav Mahler to jeden z tytanów gatunku symfonicznego, stanowiącego centralną część jego twórczości (dopełnioną wspaniałymi cyklami pieśni z orkiestrą – inne muzyczne formy mają w jego spuściźnie marginalne znaczenie). Działając na przełomie XIX i XX wieku, niejako zamyka on wielką, romantyczną i neoromantyczną tradycję symfoniki, zarazem silnie ją przeobraża i wprowadza w nowe stulecie.

Koncert poprowadzi Antoni Wit, należący do najbardziej uznanych w kraju i na świecie polskich dyrygentów, wieloletni dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej, z którą (także z innymi renomowanymi zespołami) wykonywał i nagrał imponujący repertuar. Utwory i Mahlera, i Lutosławskiego obecne były w nim często, budząc entuzjazm słuchaczy oraz krytyków – tak więc osoba prześwietnego kapelmistrza to też bardzo ważny powód, by wieczór 18 kwietnia spędzić wraz z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie NOSPR.

Warszawa | Festiwal „Barokowe Organy” 2018

boCodziennie od 14 kwietnia do 13 października 2018 roku (oprócz niedziel i świąt), o godz. 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywają się koncerty festiwalu „Barokowe Organy”.

Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Jest jednym z nielicznych kościółów w Warszawie w tak znacznym procencie autentycznym, zarówno jeśli chodzi o różnorodność form stylowych samej bryły, kształtowanej w czasie prawie sześciu wieków swego istnienia, jak i wyposażenia wnętrza. Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonują znakomici polscy organiści: Przemysław Kapituła, Andrzej Sochocki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku, m.in. najsłynniejszy utwór na organy Toccatę i fugę d-moll Johanna Sebastiana Bacha, oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”. Podczas każdego koncertu zagrają Dzwonki Organowe. Organiści koncertują w strojach barokowych.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kapitula.org/barokorg.html