Polmic - FB

aktualności

Jelenia Góra | „Artysta – rezydent”: Sepia Ensemble w Filharmonii Dolnośląskiej

fd12 kwietnia 2018 roku o godz. 19:00 w Zdrojowym Teatrze Animacji będzie miał miejsce koncert z cyklu „Zdrojowy Czwartek z Filharmonią – Współcześnie… Kameralnie”, podczas którego Sepia Ensemble wykona utwory polskich kompozytorów współczesnych.

Trwa rezydencja zespołu Sepia Ensemble organizowana przez Filharmonię Dolnośląską w Jeleniej Górze w sezonie 2017/2018 w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”. Rezydencja rozpoczęła się koncertem 19 stycznia, podczas którego zespół prawykonał utwór Tomasza Citaka Sinfonia concertante na skrzypce, obój, puzon, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę. Koncert 12 kwietnia będzie zwieńczeniem rezydencji. W programie utwory: Ceci n'est pas une Balle Compagnie Kahlua, Sun shadow VII na piccolo, obój, klarnet i perkusję Wenchenga Qina, U Radka na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian Pawła Mykietyna, Trio na klarnet, skrzypce i fortepian Eugeniusza Knapika, a także Betelgeuse na skrzypce, wiolonczelę i fortepian Marcela Chyrzyńskiego oraz Rozrywkowe mazurki na skrzypce i wiolonczelę Bartosza Smorągiewicza, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”.

Program jest więc bardzo różnorodny: od kontemplacyjnych i gwiezdnych nastrojów Chyrzyńskiego i Qina po nawiązujące do rozrywki utwory Smorągiewicza czy Mykietyna. Ten koncert to perełka dla poszukiwaczy nowych wrażeń, trendów i nietuzinkowych muzycznych rozwiązań. Współczesne kompozycje z pewnością nie raz zaskoczą nas, a zespół Sepia Ensamble, stworzony z muzyków-solistów i specjalizujący się w wykonywaniu dzieł muzyki najnowszej, poprowadzi nas poprzez nowoczesne brzmienia.

Na koncert w dniu 12 kwietnia obowiązuje promocyjna cena biletów.

Więcej informacji o koncercie: http://filharmonia.jgora.pl

Sezon 2018/2019 Bolshoi Ballet Live ogłoszony!

BolszojKolejny sezon transmisji i retransmisji do kin spektakli baletowych z moskiewskiej sceny rozpocznie się 11 listopada 2018 roku pokazem na żywo Sylfidy. Wzorem poprzednich sezonów w programie obok wielkich klasycznych baletów znajdą się dzieła XX-wieczne i jedna premiera przygotowana specjalnie dla zespołu baletowego Teatru Bolszoj.

Sezon 2018/2019 cyklu „Bolshoi Ballet Live” rozpocznie transmisja Sylfidy – pierwszego baletu romantycznego, dzięki któremu na tanecznej scenie zaczęły królować eteryczne zjawy i wróżki, a tancerki tańczyć na czubkach palców. Sylfidę obejrzymy w choreografii Auguste’a Bournonville’a w opracowaniu Johana Kobborga.

Jak zwykle wśród siedmiu prezentowanych tytułów zobaczymy inscenizacje wielkich XIX-wiecznych baletów klasycznych, z których słynie Teatr Bolszoj i którymi słusznie się szczyci. Będą to: orientalna Bajadera ze słynną sceną Cieni, Śpiąca królewna w niezwykle efektownej i bogatej wizualnie inscenizacji i oczywiście świąteczny Dziadek do orzechów, tym razem na żywo i w nowej obsadzie. Wszystkie trzy balety obejrzymy w choreograficznych opracowaniach Jurija Grigorowicza, długoletniego dyrektora zespołu baletowego Teatru Bolszoj. Powtórzony zostanie także brawurowy i pełen temperamentu Don Kichot z Jekateriną Krysanową i Siemionem Czudinem w rolach głównych.

Dwudzieste stulecie reprezentować będzie transmitowany rok temu balet Złoty Wiek Jurija Grigorowicza ze znakomitą muzyką Dmitrija Szostakowicza. Osadzony w gangsterskim środowisku balet, mający początkowo wymowę antyburżuazyjną, dziś przyciąga przede wszystkim świetnymi scenami zbiorowymi w tytułowym nocnym lokalu i wyśmienitymi duetami głównych bohaterów.

Sezon zakończy wieczór baletowy, na który złożą się dwa jednoaktowe dzieła: Carmen-Suita i Pietruszka. Pierwszy tytuł wieczoru to spektakl powstały dzięki determinacji Mai Plisieckiej, legendarnej rosyjskiej primabaleriny, która szukała dla siebie nowego repertuaru. Do dziś Carmen-Suita zadziwia nowoczesnością i awangardową formą. Zobaczymy także nową wersję słynnego baletu Pietruszka Igora Strawińskiego, który nazywany jest portretem rosyjskiej duszy. Pietruszkę dla Teatru Bolszoj zrealizuje rumuński choreograf Edward Clug.

Więcej – na stronie: http://new.nazywowkinach.pl

Łódź | 100 Pieśni na 100 lat Niepodległości

100Od 16 kwietnia 2018 Teatr Wielki w Łodzi zaprasza na „100 pieśni na 100 lat Niepodległości”, czyli cykl koncertów w Sali Kameralnej. Pierwszy z nich odbędzie się o godz. 19:00.

Podczas koncertów czołowi soliści Teatru Wielkiego w Łodzi zaprezentują najpiękniejsze pieśni do wierszy polskich poetów o Ojczyźnie. Nie zabraknie namysłu nad sprawami pozornie błahymi: troskami i radościami, wielkimi i małymi uczuciami, ideami wzniosłymi i tymi całkiem przyziemnymi. Będzie więc bardzo po polsku: rubasznie i z humorem, z refleksją i filozoficzną zadumą.

Udział w kwietniowym koncercie wezmą soliści Dorota Wójcik (sopran), i Andrzej Kostrzewski (baryton). Przy fortepianie artystom towarzyszyć będzie Aleksandra Nawe, a koncert poprowadzi Agnieszka Białek. Muzycy wykonają pieśni Fryderyka ChopinaStanisława Moniuszki, Ludomira Różyckiego i Mieczysława Karłowicza, które niewątpliwie wywołają wzruszenie, uśmiech oraz refleksję.

Informacja o biletach – na stronie Teatru Wielkiego.

Warszawa | Wojciech Łukaszewski — spotkanie w 40. rocznicę śmierci kompozytora

wl13 kwietnia 2018 roku o godz. 16.00 w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie (sala im. S. B. Lindego) odbędzie się spotkanie upamiętniające 40. rocznicę śmierci kompozytora Wojciecha Łukaszewskiego, połączone z prezentacją jego twórczości.

13 kwietnia 2018 roku minie 40. rocznica śmierci Wojciecha Łukaszewskiego, wrażliwego i poszukującego kompozytora, oddanego pedagoga, artysty wielorako zaangażowanego w propagowanie muzycznej kultury. Mimo że odszedł w młodym wieku, zostawił po sobie wiele wartościowych i pięknych utworów. Dzięki hojnemu darowi Rodziny od 10 lat jego kompozytorska spuścizna spoczywa w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, w Archiwum Kompozytorów Polskich.

Rocznicowy wieczór będzie okazją do przypomnienia postaci kompozytora, wysłuchania jego wybranych utworów (wykonawcami będą sopranistka Anna Mikołaczyk-Niewedział i Marcin Tadeusz Łukaszewski grający na fortepianie i flecie) oraz zaprezentowania jego wybranych autografów. W programie także wykład syna kompozytora, dr. hab. Marcina Tadeusza Łukaszewskiego, prof. UMFC: Wojciech Łukaszewski – dzieje krótkiego życia i dziedzictwo twórcze.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Marcin Stańczyk Kompozytorem Rezydentem 31. festiwalu Musica Polonica Nova

msMusica Polonica Nova, obok „Warszawskiej Jesieni”, jest najstarszą w Polsce imprezą poświęconą muzyce nowej. Jeden z pomysłów Pawła Hendricha – nowego Dyrektora Artystycznego festiwalu Musica Polonica Nova – zakłada, że każdorazowa edycja będzie w szczególny sposób przybliżać twórczość jednego kompozytora. Pierwszym artystą zaproszonym w charakterze Kompozytora Rezydenta festiwalu jest Marcin Stańczyk. W ramach rezydencji zaprezentowane zostaną jego najnowsze utwory.

Kompozytor zachęca publiczność, aby jego dzieł wysłuchała w opaskach na oczy. Będą one ważnym rekwizytem zarówno w prawykonanym na Weneckim Biennale Blind Walk, jak i w nowej kompozycji Sursounds, zamówionej przez Narodowe Forum Muzyki na połączone składy dwóch kameralnych zespołów NFM: Lutosławski Quartet i LutosAir Quintet.

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Marzeny Diakun wykona także Muzykę Tkaną, która nawiązuje do odgłosów pracy maszyn tkackich zarejestrowanych przez kompozytora w Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Stańczyk zaangażuje również samych Wrocławian do wykonania swojej kompozycji.

W przestrzeniach publicznych staną czerwone pudełka, przypominające skrzynki na listy. Obok nich umieszczone zostaną „partytury-zaproszenia” do wykonania Muzyki Możliwej. Każdy będzie mógł wyobrazić sobie utwór Stańczyka, a własne wrażenia opisać na odwrocie „partytury”, wrzucając ją do czerwonej skrzynki. Spisane wrażenia i relacje posłużą kompozytorowi do stworzenia nowego utworu. Ponadto artysta wystąpi z wykładem ilustrowanym własną twórczością, a po wykładzie poprowadzi warsztaty kompozytorskie dla studentów wrocławskiej akademii muzycznej.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie internetowej Narodowego Forum Muzyki.

Znamy finalistów I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Witolda Szalonka

ws2 kwietnia 2018 roku odbyło się posiedzenie Jury I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Witolda Szalonka. Jurorzy dopuścili do II etapu konkursu 17 kompozycji.

Pomysł na Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Witolda Szalonka, poświęcony pamięci wielkiego polskiego kompozytora XX wieku, zrodził się z idei stworzenia projektu, który miałby na celu zapoznanie się ze współczesną muzyką naszych czasów. Konkurs składa się z dwóch etapów: fazy eliminacji i finału.

Na konkurs nadesłano dzieła z 16 krajów świata. Komisja w składzie: Marcel Chyrzyński (Polska), Dagfinn Koch (Norwegia), Mirosław Pachowicz (Polska), Mark Hartt-Palmer (Wielka Brytania), Dariusz Przybylski (Polska), Michail Travlos (Grecja/Polska) wybrała 17 utworów z 11 krajów. Wśród zwycięzców znajdują się kompozytorzy z bardzo bogatą karierą, zasłużeni profesorowie akademiccy, oraz utalentowana młodzież: Mats O Hansson (Szwecja), Christopher Bochmann, George Holloway (Wielka Brytania), Ali Afshary (Iran), Franciszek Araszkiewicz (Polska), Mario Folli, Gaetano Lorandi (Wlochy), Elena Papari, Ananias Ananiadis, Dimitris Mantzirakis, Dimitris Tsimpanos (Grecja), Shoryu Itazu, Ryuji Kubota (Japonia), Robert Lemay (Kanada), Kong Zhixuan (Chiny), Jaime Belmonte Caparrós (Hiszpania), Martín Rincón Botero (Kolumbia).

Końcowa faza konkursu będzie składać się z dwóch wieczornych wydarzeń, które odbędą się w Kwidzynie w dniach 4 i 5 czerwca 2018 roku w ramach sezonu koncertowego II Międzynarodowego Festiwalu „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna”. Kompozycje konkursowe zostaną wykonane podczas koncertów finałowych. Zwycięski utwór zostanie ogłoszony pod koniec drugiego wieczoru.

Szczegółowe informacje o Konkursie – na stronie: http://www.phasma-music.com

Kraków | Porywająca opowieść o Jerzym Maksymiuku filmem otwarcia 58. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

jmFilm dokumentalny Koncert na dwoje Tomasza Drozdowicza otworzy 58. Krakowski Festiwal Filmowy. To pełna barwnych epizodów opowieść o wybitnym dyrygencie, pianiście i kompozytorze Jerzym Maksymiuku. Ceremonia otwarcia Festiwalu i światowa premiera filmu z udziałem twórców i bohaterów odbędzie się 27 maja 2018 roku w kinie Kijów.

Dyrygent Jerzy Maksymiuk i jego żona Ewa tworzą szczególny związek. Charyzmatyczny maestro, odnoszący sukcesy w świecie muzyki, w życiu codziennym wydaje się być całkowicie bezradny i zagubiony bez pomocy żony, która wspiera go w codziennych najprostszych czynnościach i podejmuje za niego wiele życiowych decyzji. Kamera towarzyszy artyście w trakcie pracy z wybitnymi muzykami i orkiestrami, a także ukazuje fascynujący świat genialnego twórcy pochłoniętego do granic szaleństwa przez partytury.

„To kolejny polski film, który otworzy Festiwal i kolejny po Śnie o Warszawie Krzysztofa Magowskiego portret wybitnego muzyka”, – wyjaśnia Krzysztof Gierat, Dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego. – Film o Czesławie Niemenie był złożony z archiwaliów i wspomnień, ten jest dynamiczną obserwacją procesu twórczego w zderzeniu z prozaiczną, często zabawną codziennością, którą trudniej zapisać w postaci kolorowej partytury. W filmie dokumentalnym Koncert na dwoje reżyser Tomasz Drozdowicz stworzył portret artysty wypełniony anegdotami zza kulis sal koncertowych, z których wybrzmiewają utwory największych kompozytorów. Przede wszystkim jednak ukazał historię miłości, pasji i talentu. Film Koncert na dwoje, wyprodukowany przez Studio Filmowe Autograf, był prezentowany na sesji Docs to Go! w ramach projektu „Doc Lab Poland” podczas Festiwalu w 2016 roku. W tym roku walczyć będzie o najwyższe laury w dwóch konkursach: międzynarodowym konkursie dokumentów muzycznych DocFilmMusic oraz w konkursie polskim.

Więcej – na stronie: http://www.krakowfilmfestival.pl

Nie żyje Andrzej Rakowski

arW dniu 3 kwietnia 2018 roku zmarł prof. dr hab. Andrzej Rakowski, ważna postać polskiego życia muzycznego.

Był wybitnym akustykiem naukowcem o międzynarodowej sławie, ale zajmował się akustyką również w kontekście praktyki muzycznej. Jako jeden z pierwszych w Polsce zajął się muzyką elektroniczną, badał uzdolnienia muzyczne, zajmował się stanem umuzykalnienia społeczeństwa polskiego. Był członkiem Związku Kompozytorów Polskich od 1963 roku.

Z wielkim smutkiem żegnamy naszego znakomitego związkowego Kolegę.

Związek Kompozytorów Polskich

Kraków | Jubileuszowy koncert Katedry Chóralistyki

amJubileuszowy koncert Katedry Chóralistyki, wpisujący się w obchody Jubileuszu 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie, odbędzie się 8 kwietnia 2018 roku o godz. 19:30 w bazylice Jezuitów przy ul. Kopernika 26.

Tradycja chóralnego muzykowania zajmuje znaczące miejsce na mapie kulturalnej Krakowa. Akademia Muzyczna w Krakowie pielęgnuje tę tradycję poprzez działalność Katedry Chóralistyki, której studenci przygotowują się do samodzielnego prowadzenia zespołów chóralnych, a w trakcie studiów tworzą także profesjonalny zespół chóralny, mierząc się z najbardziej ambitnym i wymagającym repertuarem wokalnym.

Podczas kwietniowego koncertu wystąpią połączone chóry Instytutu Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Chór Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im F. Chopina w Krakowie. Towarzyszyć im będzie Orkiestra Symfoniczna tejże szkoły oraz soliści-wokaliści, a za pulpitem dyrygencki staną studenci dyrygentury chóralnej Akademii. W programie koncertu usłyszymy przekrój dzieł oratoryjnych kompozytorów rosyjskich, niemieckich oraz utwory Henryka Jana Botora.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.amuz.krakow.pl