Polmic - FB

aktualności

Szczecin | Historia najmniej prawdopodobna

kW dniach 5, 6 i 7 kwietnia 2018 roku w Operze na Zamku będzie wystawiona multimedialna opera dziecięca w formie wyprawy muzycznej autorstwa Jerzego Kornowicza na motywach baśni Historia najmniej prawdopodobna Hansa Christiana Andersena.

Bohaterem opery jest Czas i jego widomy kształt – Zegar zamieszkujący na operowej wieży zamkowej. To Czas jest czymś „najmniej prawdopodobnym”, Zegar zaś jest jednym z jego reprezentacji, także świadkiem czasu, instrumentem ukazywania obrazów w czasie spektaklu. Akcja toczy się w różnych przestrzeniach Opery na Zamku. Kolejne sceny w różny sposób odnoszą się do tematu czasu i stanowią kolejne obrazy wytwarzane w pełnych godzinach przez niezwykły zegar. Owe obrazy ilustrowane są za pomocą rozmaitych, często nietypowych instrumentów, ruchu tancerzy oraz projekcji multimedialnych.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

5 kwietnia Operę na Zamku w Szczecinie odwiedzi Polskie Radio Dzieciom. Będzie to spotkanie odbywające się w ramach Trzecich Urodzin Polskiego Radia Dzieciom. Po przedstawieniu na dzieci czekają niespodzianki.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl

TUTTI.pl - druga edycja

tuttiNie tylko Chopin: Wrobel, Wisłocki, Turski, Ścigalski, Rudziński, Pniewski, Natanson, Kolasiński, Bukowski – po muzykę tych kompozytorów także warto sięgać! Z programem TUTTI.pl, wspierającym wykonawstwo muzyki polskiej, jest to bajecznie proste.

TUTTI.pl jest przedsięwzięciem promującym twórczość kompozytorów polskich: od najstarszych, znanych nam utworów, po kompozycje powstające współcześnie. Bardzo duże zainteresowanie środowiska muzycznego pierwszą odsłoną programu potwierdza, że TUTTI.pl jest niezwykle potrzebną i wyczekiwaną inicjatywą. W pierwszej edycji rozpatrzono blisko 70 wniosków, rozdysponowano pulę 200 tysięcy złotych, a z listy 1700 utworów zostało wybranych do wykonań blisko 100.

W ramach drugiej edycji TUTTI.pl 2018/2019 Polskie Wydawnictwo Muzyczne dofinansuje wypożyczenia utworów wielkoobsadowych, zaplanowane do realizacji w formie koncertów, festiwali, przedstawień i nagrań pomiędzy 1 września 2018 a 30 czerwca 2019 roku. Instytucje, które zgłoszą najciekawsze propozycje repertuarowe uwzględniające utwory z listy dostępnych tytułów, mogą liczyć na rabat sięgający 70% kosztów wypożyczeń! Premiowane będą wybory nieoczywiste: utwory rzadko rejestrowane i wykonywane, ciekawie „skomponowane” programy koncertowe, przedsięwzięcia o walorach edukacyjnych.

Termin nadsyłania zgłoszeń mija 9 kwietnia 2018. Decyduje data wpłynięcia do oddziału PWM w Warszawie (ul. Fredry 8).

Szczegółowe informacje - na stronie: https://pwm.com.pl

Kielce | 26. Świętokrzyskie Dni Muzyki

sdmW dniach 5–20 kwietnia 2018 roku w Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się 26. edycja festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki.

Pomysłodawcą festiwalu był dyrektor Filharmonii, Karol Anbild; pierwsze edycje, w których prezentowano muzykę polską, odbyły się w latach 1960-tych. Po trzydziestoletniej przerwie festiwal reaktywował dyrektor Filharmonii, Szymon Kawalla, który nadał mu charakter monograficzny. Od 2002 roku Świętokrzyskimi Dniami Muzyki kieruje Jacek Rogala, który założenia programowe Festiwalu podporządkował prezentowaniu muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów niewykonywanych wcześniej w Kielcach.

Prologiem tegorocznego festiwalu będzie monograficzny koncert Pawła Łukowca zawierający m.in. jego oratorium Święta przy Tobie chwila oparte na poemacie lirycznym zmarłego niedawno kieleckiego poety Henryka Jachimowskiego. Ponadto podczas koncertu zostanie prawykonana najnowsza kompozycja Łukowca napisana dla pianisty Marka Mizery Anamorphosis na fortepian i smyczki.

Stałymi elementami Dni są przekrojowe recitale, rodzinne koncerty edukacyjne i prezentacje filmów dokumentalnych. W tym roku skrzypaczka Aleksandra Szwejkowska-Belica i pianista Cezary Sanecki przybliżą szerokie stylistycznie spektrum muzyki polskiej od H. Wieniawskiego i K. Szymanowskiego do R. Twardowskiego i B. Kaszuby (16 kwietnia), a Jarosław Kordaczuk z przyjaciółmi zaprosi dzieci do niezwykłych, bo inspirowanych ruchem i tańcem, poszukiwań dźwięku (15 kwietnia). Film zaś poświęcony będzie postaci słynnego polskiego skrzypka pochodzenia żydowskiego, Bronisława Hubermana (18 kwietnia).

Zwyczajowo odbędzie się jeden koncert specjalny. Tym razem będzie nim wieczór pieśni Pawła Łukaszewskiego do słów poetów polskich. A klamrą dla wszystkich tych wydarzeń będą koncerty z udziałem orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej z utworami odkrywanymi na nowo (Polonez J. Zarębskiego i Koncert fortepianowy R. Koczalskiego oraz Symfonia H. Warsa), przypominanymi po latach (Kościelec W. Kilara) i prezentowanymi w Kielcach po raz pierwszy (Concerto breve R. Twardowskiego, Koncert skrzypcowy Z. Bagińskiego i Góry A. Lasonia).

Szczegółowy program – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl

Toruń | Polskie głosy

tos6 i 8 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 i 17.00 w Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki odbędą się koncerty w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”. Pianista Michał Szymanowski zaprezentuje dzieła polskich kompozytorów XX–XXI w.

Koncerty „Polskie głosy” to muzyczna prezentacja osiągnięć kompozytorskich współczesnych twórców, ze specjalnym naciskiem na współpracę ze środowiskiem kompozytorskim województwa kujawsko-pomorskiego. W trakcie weekendu 6–8 kwietnia odbędą się dwa koncerty: symfoniczny i kameralny, oba poświęcone polskiej muzyce współczesnej.

Podczas koncertu 6 kwietnia zabrzmią: Comets Macieja Bałenkowskiego, II Koncert na fortepian i orkiestrę Włodka Pawlika, który autor stworzył w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, a także kompozycja zbiorowa Suita Pomerania. Suita została napisana specjalnie dla Pomorskiego Towarzystwa Muzycznego i składa się z pięciu części: Zamek Krzyżacki Tomasza Cywińskiego, Kamienica pod Gwiazdą Rafała Kłoczko, Fortefikacje toruńskie Jędrzeja Rocha Rocheckiego, Katedra Świętych Janów Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Jarmark Katarzyński Magdaleny Cynk. Kompozytorzy tego dzieła to absolwenci toruńskiej szkoły muzycznej, urodzeni w Toruniu. Wszystkie części, choć napisane przez różnych autorów, komponują się w harmonijną całość. Kulminacją wieczoru będzie polskie prawykonanie Dédicace VIII Piotra Mossa. Dzieła zaprezentują: Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Szymona Bywalca i Michał Szymanowski – artysta-rezydent Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w sezonie artystycznym 2017/18.

8 kwietnia pianista i Kwartet Smyczkowy TOS wykonają Kwintet fortepianowy Pawła Łukaszewskiego, który również napisał utwór w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie, a także IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.tos.art.pl/ 

Warszawa | SuperSam +1: Han Bennink i Tomasz Gwinciński

ss12 kwietnia 2018 roku w warszawskim klubie Mózg Powszechny (ul. Jana Zamoyskiego 20) o godz. 19.30 rozpocznie się tegoroczna edycja cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1.

„Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” wskazuje, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. W cyklu wystąpień mistrzowskich 2018 zaprezentują się uznani artyści polscy i zagraniczni, skupieni wokół improwizacji, działań autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych.

Tegoroczny cykl koncertów rozpocznie się występem Hana Benninka i Tomasza Gwincińskiego. Artyści wystąpią najpierw solo, a potem w duecie, w którym na scenie zagrają razem po raz pierwszy. Bennink jest artystą wizualnym oraz perkusistą; jego dwa talenty często zbiegają się, gdy muzykuje podczas swoich wystaw. Artysta łączy tradycyjne swingowanie z opanowanym do mistrzostwa freejazzowym brzmieniem.

Tomasz Gwinciński, jeden z założycieli tzw. sceny yassowej, jest gitarzystą, perkusistą i kompozytorem, studiował medycynę i filozofię, a potem kompozycję u Bogusława Schaeffera. Jest także producentem oraz twórcą muzyki teatralnej. Gwinciński współpracował z takimi muzykami, jak Ryszard „Tymon” Tymański, Mikołaj Trzaska i Kazik Staszewski. Można usłyszeć go na kultowym albumie Rozmowy s catem.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.supersam.mozg.pl 

Pieśni sakralne zabrzmiały 101 metrów pod ziemią

Ecce_lignum_crucisW Wielką Środę, 28 marca 2018 roku, w Kaplicy św. Kingi – najokazalszej w swojej formie podziemnej świątyni w Kopalni Soli „Wieliczka”, licznie zgromadzona publiczność wysłuchała pieśni sakralnych, które złożyły się na program koncertu Opery Krakowskiej pt. „Ecce lignum crucis… (Oto drzewo krzyża)”.

101 metrów pod ziemią zagłębiliśmy się w rozważaniach, których motywem przewodnim były padające podczas wielkopiątkowej adoracji słowa „Oto drzewo krzyża”. Zaprezentowany repertuar wpisał się w atmosferę zbliżających się Świąt Wielkiej Nocy. Publiczność szczególnie zachwyciła się wykonaniem Mszy Piotrowińskiej B-dur Stanisława Moniuszki na chór mieszany solistów i organy (sł. J. Wojewódzki). Podczas wieczoru usłyszeliśmy także Modlitwę Witolda Friemanna (sł. L. Staff), Matki człowieczej lament Edwarda Pałłasza (sł. J. Kulmowa) czy Pie Jesu Pawła Łukaszewskiego.

W świat pieśni religijnych, o których w słowie wstępnym opowiadała Małgorzata Janicka-Słysz, przenieśli widzów znakomici soliści: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Krzysztof Kozarek i Jacek Ozimkowski oraz instrumentalista Arkadiusz Bialic, akompaniujący śpiewakom na organach. Publiczność, która nagrodziła artystów owacjami na stojąco, w zadumie opuszczała mury podziemnej świątyni.

Koncert odbył się w ramach cyklu „Pieśń – Teatr Słowa”, a jego partnerem była Kopalnia Soli „Wieliczka”.

Łódź | 72. sesja „Musica Moderna”

72W dniach 9 kwietnia – 12 maja 2018 roku odbędzie się siedemdziesiąta druga sesja „Musica Moderna”, czyli organizowana od ponad 30 lat przez Akademię Muzyczną w Łodzi seria wydarzeń poświęconych muzyce współczesnej.

Sesję rozpocznie wykład Jacka Szerszenowicza dotyczący aspektów wizualnych twórczości Bogusława Schaeffera, ilustrowany muzycznymi interpretacjami Urszuli Bereźnickiej-Pniak. W ramach poniedziałkowego „Wieczoru Muzycznego” wystąpi rosyjski pianista – artysta firmy Steinway Dmitri Ratser, który znany jest z tego, iż dobierając repertuar stawia przed sobą ekstremalne wyzwania. Ponadto będziemy również gościć Ewę Liebchen (Polska), flecistkę specjalizującą się w nowej muzyce, a także kompozytora Borisa Alvarado (Chile).

Tradycyjnie młodzi wykonawcy przedstawią utwory studentów klas kompozycji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W tym samym koncercie będziemy mieli również okazję wysłuchać utworu, który otrzymał III nagrodę na amerykańskim konkursie młodych kompozytorów – 39th Annual Young Composers̕ Competition 2017, National Association of Composers. Polecamy także prezentacje Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej oraz koncerty dyplomowe tegorocznych absolwentów klas kompozycji.

W ramach przedsięwzięcia odbędzie się wystawa obrazów Elżbiety Szczeblewskiej i instalacja plastyczno-muzyczna Aleksandry Chciuk – prac inspirowanych muzyką Zygmunta Krauze.

Koncerty, wykłady, wystawa i instalacja odbędą się w łódzkiej Akademii Muzycznej (al. 1 Maja 4) oraz w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina (ul. Narutowicza 20/22). Wstęp wolny na wszystkie imprezy za wyjątkiem koncertu kameralnego, który odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej.

Szczegółowy program – na stronie  Akademii Muzycznej.

„Giselle” z Teatru Bolszoj w kinach w całej Polsce

BolszojPrimabalerina światowych scen i niegrzeczny chłopiec baletu w spektaklu Giselle z moskiewskiego Teatru Bolszoj w kwietniu i maju w kinach w całej Polsce. Retransmisja w Kinie Praha odbędzie się 8 kwietnia 2018 roku o godz. 17.00.

Nazywowkinach.pl – dystrybutor transmisji i retransmisji operowych, baletowych i teatralnych do kin – zaprasza na retransmisję baletu romantycznego, w którym rolę tytułową kreuje Swietłana Zacharowa, a towarzyszy jej równie sławny ze swej tanecznej techniki, co niestandardowych zachowań wybitny tancerz Siergiej Połunin.

Giselle to ukoronowanie stylu romantycznego w balecie, tytuł uwielbiany przez baletomanów całego świata.

Ten XIX-wieczny tytuł jest kwintesencją baletu romantycznego, pełnego niesamowitości, grozy i korowodów tańczących zjaw. To także jeden z nielicznych baletów, który praktycznie nieprzerwanie istnieje na scenach baletowych świata od swojej premiery ponad 170 lat temu. W Teatrze Bolszoj zobaczymy redakcję Jurija Grigorowicza, który stworzył ją w oparciu o choreografie Jeana Coralliego, Jules’a Perrota i Mariusa Petipy. Od kilkunastu lat Giselle jest nieobecna na polskich scenach, nadarza się zatem niepowtarzalna okazja do obcowania z tym arcydziełem sztuki tańca.

Giselle to także wyjątkowa partia w karierze Swietłany Zacharowej, primabaleriny Bolszoj i innych światowych scen. Pierwszy raz wykonała ją na scenie Teatru Maryjskiego w Petersburgu, gdy została przyjęta do tamtejszego zespołu. Miała... niespełna 17 lat. Potem trzykrotnie wykonała tę rolę podczas gościnnego maratonu występów Maryjskiego na scenie Bolszoj. Była też zapraszana do gościnnych występów w Giselle na moskiewskiej scenie. Wreszcie to właśnie Giselle zatańczyła, gdy przeniosła się do zespołu baletowego Teatru Bolszoj.

Publiczność zelektryzuje zapewne także wiadomość, że jako książę Albert partnerować jej będzie Siergiej Połunin, zwany niegrzecznym chłopcem baletu. Obecnie niezwiązany na stale z żadną sceną artysta zasłynął m.in. brawurowym tańcem do utworu Take me to Church, który obejrzało w Internecie już ponad 23 miliony widzów. Ostatnio tancerz wystąpił też w roli aktorskiej w filmie Morderstwo w Orient Expressie w reżyserii Kennetha Branagha.

Spektakl z udziałem Swietłany Zacharowej i Siergieja Połunina został zarejestrowany podczas transmisji na żywo do kin w 2015 roku, obecnie Teatr Bolszoj przypomina go widzom na całym świecie w cyklu „Bolshoi Ballet Live”.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin, terminy pokazów oraz obsada – tutaj.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Katowice | Polska muzyka za mało znana: Polish Cello Quartet

nospr8 kwietnia 2018 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Polska muzyka za mało znana”, podczas którego wystąpi Polish Cello Quartet.

Polish Cello Quartet powstał w 2011 roku z inicjatywy Tomasza Darocha, Wojciecha Fudali, Krzysztofa Karpety oraz Adama Krzeszowca. Artyści postanowili założyć ten zespół kameralny, by pokazać szerszej publiczności oryginalne brzmienie kwartetu wiolonczelowego. Muzycy PCQ mieli zaszczyt uczyć się u czołowych wiolonczelistów-pedagogów w Polsce (Paweł Głombik, Stanisław Firlej) i na świecie (Frans Helmerson, Gary Hoffman, Michael Flaksman, Jelena Očić, Julius Berger, Jeroen Reuling). Doświadczenie artystyczne zdobywali w renomowanych ośrodkach kulturalnych Europy, m.in. w Kolonii, Mannheim i Brukseli. Każdy z nich w swoim dorobku ma liczne nagrody konkursów wiolonczelowych i kameralnych. Zespół regularnie występuje podczas międzynarodowych festiwali muzycznych, takich jak Wratislavia Cantans, Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog, Q’arto Mondi, Jazztopad. Współpracował z wieloma wybitnymi muzykami klasycznymi oraz jazzowymi, w tym z Garym Hoffmanem, Jadwigą Rappé, Dominikiem Połońskim, Tonym Malabym i Natem Wooleyem. W 2014 roku Polish Cello Quartet został jednym z zespołów Narodowego Forum Muzyki.

Ten wyjątkowy zespół kameralny, w skład którego wchodzi czterech znakomitych młodych wiolonczelistów, wykona Deux mouvements na 4 wiolonczele Aleksandra Tansmana, Quartetto per quattro violoncelli Piotra Mossa, Balladę i Rapsodię na 4 wiolonczele Kazimierza Wiłkomirskiego oraz sculpture (from the way of the cross) na 4 wiolonczele preparowane Artura Zagajewskiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie  NOSPR.