Polmic - FB

aktualności

Historia Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli - otwarcie wystawy

Historia Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli - otwarcie wystawyWernisaż wystawy, zapowiadającej otwarcie nowej ekspozycji w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, odbędzie się 24 marca 2015 roku o godz. 18.00 w Pałacu na Wyspie w warszawskich Łazienkach Królewskich. Wstęp wolny.

Planowana nowa ekspozycja w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli to zaledwie trzecia stała wystawa od czasów powojennej Polski. Pierwszą ekspozycję zrealizowano w duchu polskiego dworku szlacheckiego. Otwarto ją w 1949 roku – w 100. rocznicę śmierci Fryderyka Chopina. Kolejną, przygotowaną w 2010 roku z okazji dwusetnej rocznicy urodzin Chopina można było oglądać do jesieni 2014 roku. Cechowała się prostą i oszczędną stylistyką. Zrezygnowano z dużej ilości eksponatów, a istotnym elementem ekspozycji uczyniono opowieść prowadzącą zwiedzającego (audio-przewodnik) przez park-pomnik i wnętrza dworku. Niebawem miłośnicy Fryderyka Chopina będą mogli zwiedzać Dom Urodzenia Fryderyka Chopina w zmienionej aranżacji. Otwarcie nowej ekspozycji planowane jest na wiosnę 2015 roku.

Czytaj więcej: Historia Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli - otwarcie wystawy

Święto Uczelni: 70-lecie Akademii Muzycznej w Łodzi

Zygmunt KrauzeGłówną częścią obchodów Jubileuszu 70-lecia Akademii Muzycznej w Łodzi będzie uroczyste posiedzenie Senatu, zaplanowane na 24 marca 2015 roku, dokładnie w 70. rocznicę rozpoczęcia zajęć w powojennym konserwatorium w Łodzi. Podczas uroczystości tytuł doktora honoris causa otrzyma światowej sławy kompozytor i pianista prof. Zygmunt Krauze (na zdjęciu) od wielu lat związany z łódzką Akademią.

– To wyjątkowa okazja do świętowania, ponieważ łódzka Akademia Muzyczna była pierwszą spośród polskich uczelni muzycznych, które powstały po wyzwoleniu kraju spod okupacji hitlerowskiej – podkreśla prof. dr hab. Cezary Sanecki, Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi. Łódzka Akademia była też pierwszą szkołą wyższą, która po wojnie rozpoczęła w Łodzi działalność dydaktyczną. Stało się to możliwe dzięki staraniom grupy łódzkich pedagogów, którzy przyczynili się do reaktywacji Konserwatorium Muzycznego Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej, działającego w Łodzi w latach 1911-39.

24 marca br. podczas jubileuszowego posiedzenia Senatu w Sali Koncertowej Akademii tytuł doktora honoris causa otrzyma charyzmatyczny artysta prof. Zygmunt Krauze – wybitny kompozytor, pianista i pedagog, od wielu lat prowadzący w łódzkiej Akademii Muzycznej klasę kompozycji. – Jest twórcą wszechstronnym, obok form tradycyjnych uprawia gatunki awangardowe: performance, instalacje i aranżacje przestrzenne – wymienia dr hab. Ewa Kowalska-Zając, dziekan Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej. – Profesor stworzył oryginalny styl muzyczny inspirowany malarstwem Strzemińskiego, a o randze jego twórczości świadczą wykonania jego kompozycji na całym niemal świecie oraz liczne nagrody i odznaczenia, m.in.: francuska Legia Honorowa i tytuł Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres. W 2012 roku Zygmunt Krauze został nagrodzony Koryfeuszem Muzyki Polskiej w kategorii osobowość roku, zaś w maju 2014 Narodowy Uniwersytet Muzyczny w Bukareszcie przyznał mu doktorat honoris causa. Na finał uroczystości zaplanowano prezentację audiowizualną pt. Unizm i sensualizm w muzyce Zygmunta Krauze oraz wykonanie jego Kwintetu fortepianowego.

Czytaj więcej: Święto Uczelni: 70-lecie Akademii Muzycznej w Łodzi

Koncert Wielkopostny. Pamięci Andrzeja Koszewskiego

Koncert Wielkopostny Polski Chór Kameralny zaprasza na Koncert Wielkopostny. Pamięci Andrzeja Koszewskiego, który odbędzie się 28 marca 2015 roku o godz. 19:30 w Kościele św. Mikołaja w Gdańsku.

W programie koncertu poruszające utwory pasyjne, korespondujące z rozpoczynającym się Wielkim Tygodniem, pośród których usłyszymy polskie prawykonanie utworu Recordare z oratorium Dies Illa Krzysztofa Pendereckiego. Koncert dedykowany pamięci niedawno zmarłego polskiego kompozytora Andrzeja Koszewskiego zawiera wiele jego utworów m.in. napisane w 90 roku życia Stabat Mater, a także Campana, Miserere, Agnus Dei i Crux-Lux. Na koncercie obecna będzie wdowa – Krystyna Koszewska.

Polski Chór Kameralny wystąpi pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Słowo o kompozytorze wygłosi Alina Kurczewska (Radio Merkury Poznań).

Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena 201522 marca 2015 roku pod hasłem „Beethoven - następcy i kontynuatorzy: Brahms, Mahler” rozpocznie się 19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, jedno z największych i najważniejszych wydarzeń muzycznych w naszym kraju. Wystąpią znakomici dyrygenci, wybitni soliści, wspaniałe orkiestry z Europy i świata, a w programie znajdzie się nie tylko dobrze znana klasyka, ale również muzyczne odkrycia i premiery.

Usłyszymy utwory Beethovena, Brahmsa i Mahlera, jak też dzieła innych twórców, które w tym okresie powstały. Trwający dwa tygodnie (do 3 kwietnia 2015 roku) festiwal stanie się w tym roku areną popisów wspaniałych dyrygentów. Podziwiać będziemy Leonarda Slatkina, czeskiego mistrza batuty Jiři Bělohlávka wraz z Filharmonią Czeską, związanego z Cincinnati Symphony Orchestra Robert Trevino, który na festiwalu poprowadzi orkiestrę Sinfonię Varsovię, a także dyrygentów młodego pokolenia, w tym występującego w Polsce po raz pierwszy Rosjanina Vasily’a Petrenko, szefa Royal Liverpool Philharmonic Orchestra. Z zespołem Filharmonii Narodowej wystąpi wysoko ceniony, a pochodzący z Armenii Sergey Smbatyan, a towarzyszyć mu będzie wybitna hiszpańska skrzypaczka Leticia Moreno. W niecodziennym programie podziwiać zaś będziemy międzynarodową Baltic Sea Youth Philharmonic, którą poprowadzi Kristjan Järvi. Zabrzmią utwory kompozytorów krajów basenu Morza Bałtyckiego, w tym Jeana Sibeliusa, Edvarda Griega, Arvo Pärta, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego, ale też młodych twórców współczesnych, jak choćby Gediminasa Gelgotasa z Litwy.

Na festiwalu usłyszymy również wirtuozów fortepianu: chińską pianistkę Zee Zee, Alexeia Volodina z Rosji oraz Simona Trpceskiego z Macedonii, a także wspaniałych polskich pianistów: Julię Kociuban i Szymona Nehringa, którzy będą reprezentantami kraju w jesiennym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Po raz pierwszy w Polsce zabrzmi nazywana operowym thrillerem psychologicznym The Turn of the Screw Benjamina Brittena (28 marca). Ukończona w 1954 roku opera po raz pierwszy wykonana została we Włoszech, wkrótce potem w Londynie, a wreszcie w Nowym Jorku. Na polskich scenach nie zagościła nigdy. Pod batutą Łukasza Borowicza i w międzynarodowej obsadzie wokalnej opera Brittena zaprezentowana zostanie w ramach realizowanego od wielu lat festiwalowego cyklu prezentacji zapomnianych lub zupełnie nieznanych dzieł operowych. Miłośników opery czeka również przekrojowa prezentacja twórczości Pietra Mascagniego (w 70. rocznicę śmierci kompozytora), w tym operowe arie i duety z Masek, Lodoletty, Iris, Isabeau, Nerone, Przyjaciela Fritza i Rycerskości wieśniaczej. Solistami będą Ewa Vesin (sopran) i David Sotgiu (tenor). Polską Orkiestrą Sinfonią Iuventus zadyryguje Massimiliano Caldi (24 marca).

Czytaj więcej: Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Koncerty z okazji 330. rocznicy urodzin J.S. Bacha w Narodowym Forum Muzyki

Johann Sebastian Bach21 marca 2015 roku minie 330 lat od narodzin kompozytora wszechczasów – Johanna Sebastiana Bacha.

Dziś uważany za fenomen, za życia był zapracowanym organistą, chórmistrzem i nauczycielem, w pocie czoła starającym się utrzymać liczną rodzinę (dwadzieścioro dzieci). Świadomy swego talentu, postanowił realizować nieprzeciętne zdolności przede wszystkim w muzyce religijnej, rezygnując ze spektakularnej kariery. Nigdy nie napisał opery, choć w jego czasach gatunek ten był żyłą złota. Pozostawił jednak wiele świeckich utworów, które dziś są najpopularniejszym repertuarem na instrumenty klawiszowe, ulubionymi przebojami wiolonczelistów, materiałem dla wirtuozowskich popisów skrzypków.

A na jaki instrument przeznaczone było ostatnie dzieło Bacha, Kunst der Fuge? Nie wiadomo – bardzo prawdopodobne, że na żaden i jednocześnie każdy. Cykl jest jakby traktatem z teorii muzyki zapisanym nutami; dźwiękowym eksperymentem, który nagle urywa się wówczas, gdy nuty układają się w nazwisko kompozytora: B-A-C-H. Opublikowana po śmierci Bacha Sztuka fugi rozeszła się w zaledwie kilku egzemplarzach i rozgoryczony syn kompozytora sprzedał po cenie złomu miedziane płyty z wyrytym na nich dziełem. Dziś nie mamy wątpliwości, że Kunst der Fuge to przejaw geniuszu. 21 marca 2015 roku w Filharmonii we Wrocławiu arcydzieło Bacha wykona Wrocławska Orkiestra Barokowa pod batutą Andrzeja Kosendiaka.

Czytaj więcej: Koncerty z okazji 330. rocznicy urodzin J.S. Bacha w Narodowym Forum Muzyki

Dni Harfy w Krakowie

Dni Harfy w Krakowie Szkoła Muzyczna I i II st. im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie oraz Camac Harps France zapraszają na II Dni Harfy w Krakowie, które odbędą się w dniach 21-22 marca 2015 roku. Festiwal ten jest jedynym wydarzeniem w Małopolsce w całości dedykowanym harfie. Podczas koncertów będzie można poznać różne oblicza tego instrumentu, zarówno w repertuarze klasycznym, jak i jazzie.

II Dni Harfy w Krakowie rozpocznie o godz. 12.00 w sali koncertowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie koncert polskiej harfistki Klary Wośkowiak. Artystka jest absolwentką Royal Academy w Londynie, laureatką wielu konkursów m.in. I miejsca w Camac Harp Competition w Londynie (2014), I miejsca na III Międzynarodowym Konkursie Harfowym na Słowenii (2013), gdzie przyznana jej została również nagroda specjalna - pozycja Young Celebrity Master podczas Harp Masters Academy w 2015 roku w Szwajcarii. Klara Wośkowiak poprowadzi również w tym dniu kursy mistrzowskie dla początkujących adeptów sztuki harfowej.

Wieczorem tego samego dnia usłyszymy recital cenionej na całym świecie harfistki prof. Florence Sitruk, która jest wykładowcą w klasie harfy w Haute Ecole de Musique of Geneva oraz profesorem wizytującym w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Czytaj więcej: Dni Harfy w Krakowie

Krakowski prolog Festiwalu Beethovenowskiego

Yulianna AvdeevaZwyciężczyni Konkursu Chopinowskiego sprzed pięciu lat Yulianna Avdeeva (na zdjęciu), amerykański Alexander String Quartet, występująca pod kierownictwem wybitnego dyrygenta Jiříego Bělohlávka Filharmonia Czeska zainaugurują 17 marca 2015 roku krakowską odsłonę 19. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Choć Wielkanocny Festiwal od 11 lat odbywa się w Warszawie, niepisaną tradycją jest rozgrywający się co roku właśnie w Krakowie uroczysty prolog tej międzynarodowej imprezy. Tegoroczna edycja będzie jednak wyjątkowa, bo w programie znalazło się aż pięć koncertów.

Festiwal rozpocznie się w Krakowie od otwarcia wystawy manuskryptów muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej (17 marca, godz. 12:00). Uroczystości towarzyszyć będzie recital młodej krakowskiej pianistki Julii Kociuban, w której wykonaniu usłyszymy Sonatę Es-dur op. 27 nr 1 „Quasi una fantasia” Beethovena oraz Sonatę fortepianową h-moll op. 58 Fryderyka Chopina.

- Pragnę zwrócić szczególną uwagę na tę wspaniałą młodą artystkę, bo to właśnie ona wraz Szymonem Nehringiem będzie reprezentować Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena w jesiennym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. I mam nadzieję, że oboje dojdą do finału – podkreśla Elżbieta Penderecka, dyrektor generalny Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Akcentem związanym z Konkursem Chopinowskim będzie zaplanowany również na 17 marca wieczorny koncert Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, która wystąpi pod batutą znakomitego włoskiego dyrygenta Massimiliano Caldiego. Za fortepianem zasiądzie Rosjanka Yulianna Avdeeva, zwyciężczyni Konkursu Chopinowskiego z 2010 roku. W programie Koncert fortepianowy a-moll op. 16 Edvarda Griega, Koncert fortepianowy A-dur KV 488 Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Uwertura Coriolan op. 62 Beethovena i III Symfonia F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa. Koncert odbędzie się w sali Filharmonii Krakowskiej o godz. 19:30.

Czytaj więcej: Krakowski prolog Festiwalu Beethovenowskiego

Prezentacja portalu Polskie ludowe instrumenty muzyczne

Polskie ludowe instrumenty muzyczne Instytut Muzyki i Tańca zaprasza we wtorek, 17 marca 2015 roku o godz. 12.00 do Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie na prezentację portalu www.instrumenty.edu.pl - jedynego w Polsce wirtualnego centrum instrumentów ludowych.

Portal „Polskie ludowe instrumenty muzyczne” prezentuje instrumenty muzyczne i narzędzia dźwiękowe wykorzystywane w praktyce na terenie całej Polski od XVIII po XXI wiek. Strona ma charakter popularyzatorski i edukacyjny, spełniając jednocześnie wymagania specjalistów i naukowców. Portal jako pierwszy prezentuje tak bogaty materiał porównawczy – całkowicie nową dokumentację zdjęciową wraz z profesjonalnymi opisami, wzbogacony o nagrania dźwiękowe, materiały audiowizualne oraz projekty instrumentów. W bazie znajduje się niemal 250 obiektów – unikalnych eksponatów muzealnych, pochodzących z najważniejszych kolekcji w Polsce: Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, Państwowego Muzeum Etnograficznego, Muzeum Narodowego w Poznaniu (Muzeum Instrumentów Muzycznych i Muzeum Etnograficznego) oraz Kolekcji Jadwigi i Mariana Sobieskich. Na portalu zamieszczono prawie 1000 wysokiej jakości zdjęć. Niektóre obiekty prezentowane są w technice 360 stopni.

Czytaj więcej: Prezentacja portalu Polskie ludowe instrumenty muzyczne

Nowe wydanie Śpiewnika kościelnego ks. Jana Siedleckiego

Nowe wydanie Śpiewnika kościelnego ks. Jana Siedleckiego (2015)Nakładem Wydawnictwa Instytutu Teologicznego Księży Misjonarzy w Krakowie ukazało się XLI wydanie Śpiewnika kościelnego ks. Jana Siedleckiego. Redaktorami nowego wydania są ks. Wojciech Kałamarz CM (redaktor naczelny) i ks. Andrzej Ziółkowski CM.

Od 137 lat Śpiewnik kościelny ks. Jana Siedleckiego cieszy się ogólnopolskim uznaniem i jest jedną z najważniejszych tego typu publikacji w Polsce i na świecie. Redaktorzy XLI wydania starsze pieśni poddali krytycznej rewizji melodii i tekstów (na podstawie imponującego zbioru źródeł), ale także zamieścili szereg nowych utworów, wychodząc naprzeciw nowym świętom w Kościele, otwierając ponadto śpiewnik na kulturę innych narodów i wyznań chrześcijańskich. Poprawiono i uzupełniono dane o pochodzeniu melodii i tekstów (metryki pieśni).

Więcej szczegółów o nowym wydaniu, jak również historię śpiewnika, jego redaktorów i dzieje poprzednich wydań oraz pełne teksty wraz z plikami audio (mp3) XLI wydania – dostępne są na stronie: www.spiewniksiedleckiego.pl