Polmic - FB

aktualności

Jubileusz Tadeusza Strugały w Studiu Lutosławskiego

Tadeusz Strugała Program 2 Polskiego Radia oraz Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 24 maja 2015 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie na koncert symfoniczny z okazji Jubileuszu 80. urodzin i 60-lecia pracy artystycznej Tadeusza Strugały.

Podczas koncertu Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Jubilata wykona IV Symfonię B-dur op.60 Ludwiga van Beethovena oraz IV Symfonię d-moll op. 120 Roberta Schumanna.

Tadeusz Strugała to jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów. Pedagog, juror i organizator życia muzycznego. Od lat związany z Polskim Radiem. Był dyrektorem naczelnym i artystycznym oraz pierwszym dyrygentem WOSPRiTV (1975-1976), dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Polskiej Orkiestry Radiowej (1990-1993). Od roku 2010 pełnił funkcję przedstawiciela Ministra Kultury w Radzie Programowej NOSPR. Z orkiestrami i Chórem Polskiego Radia dokonał wielu nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych. Poprowadził także wiele koncertów publicznych.
W ostatnim czasie został uhonorowany najwyższym wyróżnieniem Polskiego Radia -Diamentową Batutą, „za wybitne kreacje artystyczne, rozsławianie muzyki polskiej w kraju i za granicą oraz przybliżanie jej milionom słuchaczy Polskiego Radia, a także za zasługi dla polskiej i światowej kultury muzycznej oraz działalność dyrygencką o szczególnym znaczeniu dla polskiego życia muzycznego”, a w październiku 2014 roku - Odznaką Honorową „Bene Merito", przyznaną przez Ministra Spraw Zagranicznych „za działalność wzmacniającą pozycję Polski na arenie międzynarodowej.”

Klasyczne brzmienia w Łańcucie

Muzyczny Festiwal w Łańcucie8 dni muzycznych doznań, 10 wyjątkowych koncertów, dziesiątki artystów wielkiego formatu, setki gości, tysiące wrażeń. Tak w skrócie można zapowiedzieć 54. edycję Muzycznego Festiwalu w Łańcucie, która w 2015 roku odbędzie się w dniach 23-30 maja. Podczas tegorocznego wydarzenia wystąpią m.in. Andreas Scholl, Ewa Podleś, Piotr Pławner, Kukla Band, Włodek Pawlik, Krystyna Janda.

Co roku Muzyczny Festiwal w Łańcucie gromadzi entuzjastów muzyki z najwyższej półki. Na każdą kolejną edycję organizatorzy przygotowują projekty, które śmiało można zapisać pod szyldem sztuki przez duże „S”. Także tym razem wydarzenie skupi w podkarpackiej miejscowości czołowych artystów z całego świata.

 Podczas koncertu inaugurującego Festiwal publiczność przeniesie się dziewiętnastowiecznej włoskiej prowincji. Okazją do tego będzie opera komiczna Napój miłosny. Dzieło Gaetano Donizetti’ego wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej pod batutą rosyjskiego dyrygenta Evgenya Volynskiyego. Na łańcuckiej scenie plenerowej będą jej towarzyszyć chór oraz soliści Opery Krakowskiej. Podczas występu publiczność może się spodziewać dynamicznych dialogów pomiędzy solistami, w gronie których usłyszymy: Andrzeja Lamperta, Iwonę Sochę, Michała Kutnika, Przemysława Firka oraz Monikę Korybalską. Nie zbraknie również pięknych dźwięków tradycyjnych włoskich melodii ludowych. Koncert ten odbędzie się 23 maja, o godzinie 19:00.

Czytaj więcej: Klasyczne brzmienia w Łańcucie

Wyniki Konkursu na najlepszą pracę z zakresu historii muzyki polskiej

Dyplom dla p. Danuty Popinigis17 maja 2015 roku na Zamku Królewskim w Warszawie ogłoszono wyniki Konkursu, organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury, na najlepsza pracę z zakresu historii muzyki polskiej. Ceremonię uświetnił koncert pieśni Jana i Mieczysława Karłowiczów z cyklu „Polska Muzyka Odnaleziona".

Jury konkursu, w składzie: Stefan Sutkowski – Przewodniczący, Zofia Helman - Zastępca Przewodniczącego, Daniel Cichy, Krzysztof Dudek, Barbara Przybyszewska-Jarmińska i Krzysztof Kur – Sekretarz jednogłośnie podjęło decyzję o przyznaniu Nagrody Głównej dwojgu uczestników konkursu:

- Danucie Popinigis za pracę: Carillony i muzyka carillonowa dawnego Gdańska

- Marcinowi Gmysowi za pracę: Harmonie i dysonanse. Muzyka Młodej Polski wobec innych sztuk

Jury zdecydowało także o przyznaniu Wyróżnień:

- Irenie Bieńkowskiej za pracę: Muzyka na dworze księcia Hieronima Floriana Radziwiłła

- Agnieszce Topolskiej za pracę: Mit wieszcza. Stanisław Moniuszko w piśmiennictwie lat 1858-1989

Ponadto zarekomendowano do wydania dwie rozprawy: Jacek Iwaszko Sześć Magnifikatów z rękopisu WM 2: Analiza i edycja krytyczna i Maja Pałys Wielokulturowe aspekty muzyczne i pozamuzyczne 'Somnium' Mieczysława Eligiusza Litwińskiego.

Rozstrzygnięcie XII Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego

XII Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza OchlewskiegoLaureatem XII edycji Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego został Adam Porębski. Wyróżniona kompozycja to utwór Kolby na małą orkiestrę.

Konkurs Kompozytorski im.Tadeusza Ochlewskiego, organizowany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, ma na celu promocję młodych kompozytorów. Przedmiotem XII edycji Konkursu była oryginalna kompozycja przeznaczona na małą orkiestrę symfoniczną, inspirowana polską muzyką ludową. Temat Konkursu powiązany był z Rokiem Kolberga.

Jury w składzie Andrzej Kucybała (dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej oraz dyrygent Orkiestry Symfonicznej w tejże szkole), Sławomir Kupczak (kompozytor, dyrygent Szkolnej Orkiestry Symfonicznej Państwowej Szkoły Muzycznej im. S. Moniuszki w Jeleniej Górze) oraz Daniel Cichy (Redaktor Naczelny PWM) przyznało jedno wyróżnienie, które powędrowało do Adama Porębskiego za utwór Kolby na małą orkiestrę symfoniczną. Pierwszego miejsca nie przyznano. Zgodnie z regulaminem Konkursu nagrodzony utwór zostanie wydany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz wykonany publicznie.

Muzyka Pierre'a Henry'ego i Biała Noc z Kinem Dźwięku na finał festiwalu Musica Electronica Nova

Pierre HenryOstatniego dnia festiwalu „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu – 23 maja 2015 roku – odbędą się dwa niezwykłe wydarzenia. Muzyka Pierre’a Henry’ego, kompozytora, który pomógł nadać kształt dzisiejszej muzyce współczesnej, spotka się z obrazem filmowym. Organizatorzy zapraszają również na finał tegorocznej edycji Kina Dźwięku czyli całą noc wypełnioną muzyką elektroakustyczną.

Pierre Henry i Człowiek z kamerą - muzyczno-filmowy wieczór, w pełni odpowiadający przewodniemu hasłu tegorocznej edycji festiwalu - Elektro-Vision, a zarazem hołd dla dwudziestowiecznej awangardy. W sali kina Nowe Horyzonty o godz. 19.00 zobaczymy pełną wersję filmu Człowiek z kamerą filmową Dżigi Wiertowa z 1929 roku - jednego z najważniejszych dzieł wczesnego kina eksperymentalnego. Ten nowatorski, niemy dokument z życia wielkich miast jest wyjątkowo lubiany przez współczesnych kompozytorów i wykonawców muzyki elektronicznej: inspirowaną filmem Wiertowa muzykę stworzyli m.in. Michael Nyman czy The Cinematic Orchestra. We Wrocławiu obrazom "człowieka z kamerą" towarzyszyć będzie ścieżka dźwiękowa skomponowana w 1993 roku przez Pierre'a Henry'ego (na zdjęciu), współtwórcę muzyki elektroakustycznej, wielkiego innowatora dwudziestowiecznej muzyki współczesnej. Za projekcję dźwięku odpowiadać będzie Etienne Bultingaire.

Finałem tegorocznej edycji Kina Dźwięku będzie noc wypełniona muzyką elektroakustyczną – przegląd najnowszych kompozycji tego nurtu, przygotowany przez międzynarodowy zespół kuratorów. Prezentacja, podzielona na sześć części, potrwa od godz. 17:00 aż do rana. Konwencjonalne formy i koncepty liczące wiele stuleci stanowią inspirację do dokonywania zmian poprzez nową muzykę. Daje ona niewyczerpane zasoby dźwięków i źródeł dźwięku, dostarcza inspiracji. Dzięki Zhangowi Xiaofu usłyszymy elektroniczne dźwięki z Chin. Wyruszymy na wycieczkę po wyobrażonych krajobrazach z Françoise Barrière, wybierzemy się na spacer wśród fal z Patrykiem Zakrockim, posłuchamy Niemena i zdamy się na gust Piotra Tracza. Przeniesiemy się też do industrialnego Berlina. Biała Noc z Kinem Dźwięku odbędzie się w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego (scena Teatru Laboratorium, Przejście Żelaźnicze).

Więcej informacji o wydarzeniach festiwalu: na www.musicaelectronicanova.pl

Hajnówka 2015

Hajnówka 2015 XXXIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2015” odbędzie się w dniach 19-24 maja 2015 roku w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

W tegorocznej edycji weźmie udział 28 chórów z 13 państw Europy i Azji. Zmagania konkursowe odbędą się w 5 kategoriach chórów: parafialnych, amatorskich świeckich, dziecięco-młodzieżowych, uczelni muzycznych i zawodowych. Międzynarodowemu Jury przewodniczyć będzie Romuald Twardowski, wybitny polski kompozytor i pedagog, obchodzący w tym roku 85. rocznicę urodzin.

Podobnie, jak w latach ubiegłych, Festiwalowi towarzyszyć będą inne wydarzenia: koncert w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, koncerty w trzech różnych salach koncertowych Warszawy, X Białowieskie Dni Muzyki Sakralnej w Białowieży, koncert muzyki żydowskiej w Wielkiej Synagodze w Tykocinie, Międzynarodowa Konferencja Naukowa pn. Muzyka cerkiewna. Tradycje i teraźniejszość w Białymstoku (organizowana przy współpracy z Fundacją przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), a także lokalne koncerty m.in. w Bielsku Podlaskim.

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Muzyka Cerkiewna z Hajnówki przy współpracy Stołecznej Estrady w Warszawie oraz partnerstwie Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury i Muzeum Podlaskiego w Białymstoku.

Program Festiwalu – na stronie: www.festiwal-hajnowka.pl

Portret kompozytora - Zygmunt Krauze

Zygmunt Krauze19 maja 2015 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się koncert z cyklu „Portret kompozytora”, dedykowany Zygmuntowi Krauze.

Z tej okazji, dziękując filharmonicznej publiczności za jej ogromną życzliwość i otwartość, kompozytor przygotował nowe wersje swoich dwóch utworów: Rzeki podziemnej 2 oraz Pięciu pieśni na baryton. Ponadto, w wykonaniu muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus i solistów pod dyrekcją Ronalda Zollmana, zabrzmi Canzona i Tableau vivant.

Koncert zamkną dwa kolejne prawykonania – kompozycje dedykowane profesorowi Krauze przez jego byłych studentów, dziś coraz bardziej cenionych kompozytorów młodego pokolenia – Wojciecha Błażejczyka Muzyka strun i Marcina Stańczyka Posłuchy. Całość koncertu będzie szansą na poznanie przekroju twórczości Zygmunta Krauze na podstawie wybranych przez niego samego kompozycji oraz utworów młodych twórców, szczególnie mu bliskich.

PRZECZYTAJ: Noty o utworach

Filharmonia Śląska świętuje 70-lecie

Filharmonia Śląska świętuje 70-leciePierwszy koncert Państwowa Filharmonia w Katowicach – w dawnej Sali Powstańców, która stała się filharmoników siedzibą – dała 26 maja 1945 roku o godzinie 16.30. Bilety kosztowały od 5 do 25 złotych. 53-osobowa orkiestra pod batutami dyrektora Jana Niwińskiego i Faustyna Kulczyckiego zagrała utwory F. Chopina, S. Moniuszki, M. Karłowicza, Z. Noskowskiego, L. Różyckiego i F. Kulczyckiego. Śpiewała Irena Lewińska. Dziś Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego szykuje się do swego 70-lecia. Najważniejsze atrakcje zaplanowano od 23 do 30 maja 2015 roku.

W jubileuszowych koncertach z symfonikami i chórem pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka wystąpią: Piotr Pławner (sobota, 23 maja godz. 18; w programie: II Koncert skrzypcowy Henryka Wieniawskiego, Kyrie Henryka Mikołaja Góreckiego i Gloria Mikołaja Góreckiego), Andrzej Jasiński i Mateusz Borowiak (piątek, 29 maja godz. 19; w programie: Adagietto z V Symfonii Gustava Mahlera, Koncert podwójny BWV 1062 Jana Sebastiana Bacha i II Koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa), a z kameralistami pod batutą Roberta Kabary – Małgorzata Wasiucionek i Szymon Krzeszowiec (sobota, 30 maja godz. 18; w programie Tabula Rasa Arvo Pärta, Triple quartet Steve’a Reicha i utwór wybrany przez melomanów w plebiscycie ogłodzonym na filharmonicznej stronie internetowej). W jubileuszowej Filharmonii konesera (wyjątkowo w niedzielę, 24 maja godz. 16) pojawią się Mariola Bryła (klawesyn) i Bartosz Bryła (skrzypce barokowe). Dla dzieci przygotowano audycję Muzyczny wehikuł czasu (sobota, 23 maja godz. 13).

Czytaj więcej: Filharmonia Śląska świętuje 70-lecie

Koncert z cyklu "Polska Muzyka Odnaleziona"

Jadwiga Rappe Narodowe Centrum Kultury w ramach projektu „Historia Muzyki Polskiej”, jest organizatorem cyklu koncertów „Polska Muzyka Odnaleziona”. Trzeci z nich odbędzie się 17 maja 2015 roku o godzinie 18.00 na Zamku Królewskim w Warszawie. Koncert uświetni uroczystość ogłoszenia wyników pierwszej edycji Konkursu na najlepszą pracę pisemną z historii muzyki polskiej, który został ogłoszony w ubiegłym roku.

Na konkurs napłynęło wiele zróżnicowanych tematycznie prac, pochodzących zarówno od młodych, jak i utytułowanych naukowców i publicystów muzycznych. Jury pod przewodnictwem Stefana Sutkowskiego przyznało Nagrodę Główną oraz Wyróżnienia, a autorzy nagrodzonych prac zostali zaproszeni na ceremonię.

Kontynuując ideę cyklu „Polskiej Muzyki Odnalezionej”, 17 maja zaprezentowane zostaną niewykonywane od ponad wieku pieśni Jana Karłowicza - historyka, etnografa, językoznawcy, muzyka i kompozytora, a także ojca jednego z najsłynniejszych polskich twórców muzycznych przełomu XIX i XX wieku – Mieczysława Karłowicza. Repertuar pisany był przez Jana głównie na potrzeby domowego muzykowania, co sprawiło, że nie był nigdy znany szerokiej publiczności. Nigdy też nie został wydany, a jego opracowanie zawdzięczamy jedynie pasji młodej muzykolożki Agaty Mierzejewskiej i jej uporowi w poszukiwaniu informacji w ukraińskich i polskich archiwach. Koncert będzie więc nie tylko przypomnieniem tych ciekawych utworów, ale również ich przeniesieniem z mieszczańskiego salonu końca XIX wieku, na współczesną estradę koncertową. Usłyszymy następujące pieśni Jana Karłowicza: Na polach deszcz i mgły, Do Niemna, Łzy serca, Cicha noc w górach, Do Niemna, Dumka, Fujarka, Kiedyż, Z Heinego`Kochałem niegdyś.

Dopełnieniem koncertu będą pieśni pisanie wspólnie przez obu Karłowiczów - O, nie wierz temu, Z nową wiosną - oraz wybrane pieśni autorstwa Mieczysława: Zasmuconej, Skąd pierwsze gwiazdy, Na śniegu, Pod jaworem, Smutną jest dusza moja, Z erotyków. Porównanie stylów obu twórców, należących do tej samej rodziny, lecz dysponujących indywidualnymi predyspozycjami, talentem i należących do różnych epok, może być ciekawym doświadczeniem nie tylko dla muzykologów, lecz dla wszystkich miłośników późnoromantycznej pieśni solowej z fortepianem.

Wykonawcami koncertu będą: wybitna śpiewaczka Jadwiga Rappé (na zdjęciu) oraz uczestnicy Akademii Operowej, działającej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej . Koncert zostanie zarejestrowany, a materiał posłuży jako dźwiękowa ilustracja kolejnych tomów multimedialnej wersji cyklu ebooków „Historia Muzyki Polskiej”.

Wstęp na koncert wolny, jest on realizowany w ramach programu „Kultura Dostępna”.

Więcej: o Janie Karłowiczu...