Polmic - FB

aktualności

Zmarł Leoncjusz Ciuciura

f

Z żalem informujemy, że 28 lutego 2017

zmarł Leoncjiusz Ciuciurakompozytor,

członek Związku Kompozytorów Polskich od 1962 roku.

Był jednym z inicjatorów i organizatorów polskiego ruchu Jeunesses Musicales, w którym działał od 1958 do 1962. Założył również wydawnictwo muzyczne Carmina Academica, którego był redaktorem.

Laureat wielu nagród w konkursach kompozytorskich, w tym Nagrody Ministerstwa Kultury i Sztuki „za wytrwałą i owocną pracę nad upowszechnianiem kultury” (1960) oraz nagrody w konkursie Grunwald 1960 za Suitę warmińsko-mazurską na głosy solowe i chór mieszany a cappella,

Jubileusz 40-lecia Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego

40W 2017 roku Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego obchodzi jubileusz 40-lecia działalności. Obchody rozpoczynają się 1 marca w Katowicach XX edycją festiwalu „Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego”.

Zjazd założycielski Towarzystwa miał miejsce 1 października 1977 w Zakopanem w willi Atma, gdzie kompozytor mieszkał w latach 1930-35. W 1976 Atma została przekształcona w Muzeum Karola Szymanowskiego i jest oddziałem Muzeum Narodowego w Krakowie oraz siedzibą Towarzystwa. W skład pierwszego zarządu Towarzystwa weszli m.in. Andrzej Bachleda Curuś (prezes) oraz Wojciech Kilar i Witold Rowicki (wiceprezesi).

W skład obecnego Zarządu Towarzystwa wchodzą: prof. Joanna Domańska (prezes), prof. Eugeniusz Knapik, dr hab. Arkadiusz Kubica, prof. AM (wiceprezesi), prof. Sławomir Czarnecki i Józef Kolinek. Celem Towarzystwa jest popularyzacja osoby i twórczości Karola Szymanowskiego, najwybitniejszego po Fryderyku Chopinie kompozytora polskiego. Swą misję Towarzystwo realizuje organizując festiwale muzyczne w Zakopanem i Katowicach, koncerty krajowe i zagraniczne, konkursy wiedzy o kompozytorze, wykłady, wystawy. W 2012 Towarzystwo zainicjowało projekt „Międzynarodowe Konkursy Muzyczne im. Karola Szymanowskiego” w Katowicach. Dotychczas odbyły się 2 edycje konkursu kompozytorskiego, w których wzięło udział 315 kompozytorów z 36 krajów świata i pierwsza edycja konkursu kwartetów smyczkowych, którego laureatami zostały zespoły z Czech i Wielkiej Brytanii. Planowane jest rozszerzenie projektu o następne dyscypliny artystyczne: skrzypce, śpiew i fortepian.

Komitetowi Honorowemu obchodów przewodniczy Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda.

ZOBACZ: Program Festiwalu.

Odszedł Maestro Stanisław Skrowaczewski

ssZe smutkiem informujemy o śmierci wybitnego dyrygenta Stanisława Skrowaczewskiego, członka honorowego Związku Kompozytórow Polskich, który zmarł 21 lutego 2017 roku w Minneapolis po drugim zawale w wieku 93 lat.

Ceniony kompozytor i jedna z największych postaci współczesnej dyrygentury był pierwszym polskim muzykiem, który w czasach komunizmu zrobił światową karierę. W trakcie swojej długiej działalności artystycznej współpracował ze wszystkimi wiodącymi orkiestrami świata i był najstarszym aktywnie pracującym dyrygentem.

Zdobył wykształcenie w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem Romana Palestra (kompozycja) i Waleriana Bierdiajewa (dyrygentura). W latach 1947-49 przebywał w Paryżu, gdzie studiował u Nadii Boulanger. Jeszcze w 1946 został dyrygentem Filharmonii Wrocławskiej, później, w latach 1949-54 był dyrektorem Filharmonii Śląskiej w Katowicach, a od 1954 do 1956 stał na czele Filharmonii Krakowskiej. Był też związany z Filharmonią Narodową w Warszawie jako stały dyrygent w latach 1956-59.

Był laureatem kilku znaczących międzynarodowych konkursów kompozytorskich. W 1956 wygrał również Międzynarodowy Konkurs Dyrygencki w Rzymie. W 1960 roku na stałe zamieszkał w Stanach Zjednoczonych. W ciągu 19 lat pełnił funkcję dyrektora artystycznego Minneapolis Symphony Orchestra (Minnesota Orchestra). Od tego czasu był częstym gościem najlepszych orkiestr na całym świecie. W latach 1984-91 zajmował stanowisko głównego dyrygenta Hallé Orchestra w Manchesterze. W latach 2007-2010 pełnił funkcję głównego dyrygenta Yomiuri Nippon Symphony Orchestra w Tokio. Był honorowym dyrygentem Minnesota Orchestra, a także dyrygentem gościnnym Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz Deutschen Radio Philharmonie.

Za wybitne zasługi dla polskiej kultury, za osiągnięcia w pracy artystycznej i twórczej światowej sławy kompozytor i dyrygent był wielokrotnie nagradzany. Największy polski dyrygent ostatniego półwiecza po raz ostatni wystąpił w kraju ojczystym wiosną 2016 roku w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.

„Gwiazdy z Sinfoniettą”: Sinfonietta Cracovia i David Grimal w krakowskiej Filharmonii

sc7 marca 2017 rokuo godz. 19.30 słuchacze kolejnego koncertu z cyklu „Gwiazdy z Sinfoniettą” będą mieli szansę ocenić, jak Sinfonietta Cracovia poradzi sobie prowadzona jedynie przez zjawiskowego wirtuoza skrzypiec: Davida Grimala. Orkiestra bez dyrygenta? Zacznijmy od Bacha!

„Play and lead”, czyli formuła koncertu, w ramach której solista prowadzi orkiestrę „od pulpitu”, wbrew pozorom nie jest formułą nietypową czy eksperymentalną, ale rozwiązaniem posiadającym doniosłe i sięgające daleko wstecz tradycje: począwszy od orkiestr barokowych, prowadzonych zwyczajowo przez koncertmistrza (zazwyczaj skrzypka) bądź klawesynistę, poprzez spuściznę kameralnych ansambli Wiednia epoki dynastii Straussów, na najbardziej współczesnych projektach kończąc. David Grimal ‒ międzynarodowej sławy wirtuoz grający na znakomitch skrzypcach Stradivariusa („Ex-Roederer”, 1710) ‒ jest instrumentalistą, który w ramach swojej praktyki artystycznej wciąż przesuwa granicę tego, co jest w ramach owej formuły wykonalne: m.in. jako założyciel i członek międzynarodowej super-grupy Les Dissonances, która prezentuje symfoniczny repertuar… występując zawsze bez dyrygenta.

Występ Sinfonietty Cracovii u boku Grimala rozpocznie się zaś — w ramach symbolicznego ukłonu dla barokowych inspiracji idei „samogrającej orkiestry”, i w myśl słów słynnego hitu Zbigniewa Wodeckiego — od Bacha i jego Koncertu skrzypcowego a-moll. Rodzimą tradycję muzyczną reprezentować będzie również urzekające, pełne brzmieniowych niuansów Divertimento Grażyny Bacewicz — jednej z nielicznych Polek, którym udało się zawojować zdominowany przez mężczyzn świat kompozytorski. Wieczór uświetni polska premiera Koncertu skrzypcowego „Distant Light" współczesnego litewskiego twórcy Pēterisa Vasksa: pełnej rozmachu i liryzmu, harmonijnej kompozycji nawiązującej do najlepszych tradycji muzyki filmowej. Występ zwieńczy Divertimento Béli Bartóka.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.sinfonietta.pl

Nowa Muzyka w Starym Ratuszu: Muzyka i komputery

k2 marca 2017 roku w Nadbałtyckim Centrum Kultury o godz. 19:00 odbędzie się pierwszy w tym roku koncert z cyklu „Nowa Muzyka w Starym Ratuszu” pt. „Muzyka i komputery”.

Muzyka elektroakustyczna zawsze korzystała z najnowszych osiągnięć technologicznych – na początku były to magnetofony i sprzęt analogowy – ta faza rozwoju gatunku była prezentowana na koncercie dokładnie przed rokiem. Najbliższy koncert z cyklu Nowa Muzyka w Starym Ratuszu pokaże jak do świata sztuki wkroczyły komputery, wykorzystywane nie tylko w procesie studyjnej realizacji utworów, ale także jako instrumenty muzyczne, na których można grać na żywo. Co udowodni Laptop Ensemble, znakomity zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki komputerowej. Publiczność będzie miała okazję wysłuchać kompozycji autorstwa członków tria – Stanisława Krupowicza, Marcina Bortnowskiego i Marcina Rupocińskiego.

Laptop Ensemble powstał w 2009 i zadebiutował tego samego roku podczas festiwalu „Warszawska Jesień”. Głównym założeniem kompozytorów-wykonawców zespołu było wykorzystanie komputerów nie tylko jako interaktywnych instrumentów, ale także jako maszyn, które są w stanie symulować inteligentne zachowanie człowieka. Oznaczało to, że zespół komputerów będzie wymieniał między sobą informacje dotyczące partytury oraz wskazówki wykonawcze konieczne do jej wykonania. Specjalnie napisane dla zespołu utwory stawiają przed komputerami (i wykonawcami) takie właśnie zadania.

Organizatorami koncertu są: Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku, Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej oraz Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Koncert Symfoniczny w Filharmonii Sudeckiej

2fs4 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Sudeckiej wystąpi Tomasz Strahl, który wykona Elegię na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego.

Elegia Góreckiego rozpoczyna się mrocznym wstępem, po czym następują dwie pierwsze wariacje o charakterze wirtuozowskim, dramatycznym. „Partia wiolonczeli opracowana jest znakomicie: są tu zdwojenia, dwudźwięki, wirtuozowska faktura szesnastkowa. Wariacja trzecia jest natomiast niczym promień słońca: na chwilę pojawia się tu nadzieja. Osobiście widzę tu analogię do Elegii Gabriela Fauré – kantylena wiolonczeli jest wspaniała, można wręcz powiedzieć: boska. Następnie znów pojawia się wirtuozowski zwrot akcji i na koniec całość zapada się w mroku, łkaniu wiolonczeli, które jakby dąży do niebytu”, - mówi Tomasz Strahl, który prawykonał utwór 19 kwietnia 2015 roku na Festiwalu Prawykonań „Polska Muzyka Najnowsza” w Katowicach.

Znany wirtuoz wykona także Koncert wiolonczelowy C-dur Haydna. Skomponował on utwór dla swego wieloletniego przyjaciela Josepha Fraza Weigl’a, głównego wiolonczelisty na dworze księcia Mikołaja Esterházy.

Ponadto tego wieczoru w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Sudeckiej pod batutą Krzysztofa Kozakiewicza zabrzmią Uwertura do opery La clemenza di Tito Mozarta oraz II Symfonia D-dur Beethovena.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

„NOSPR kameralnie”

n23 lutego 2017 roku o godz. 19.30 odbędzie się kolejny koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego zabrzmi Partita Witolda Lutosławskiego.

Wystąpią soliści NOSPR – koncertmistrz Rafał Zambrzycki-Payne i pierwszy waltornista Krzysztof Tomczyk, a towarzyszyć im będzie ceniony pianista akademicki Piotr Sałajczyk.

Czwartkowy wieczór rozpocznie Sonata F-dur op. 17, którą Ludwig van Beethoven skomponował z myślą o Giovannim Punto, jednym z najwybitniejszych waltornistów swoich czasów. Sonata przeznaczona została na naturalny róg (róg francuski), dlatego też przeważają w jego partii motywy fanfarowe, oparte na szeregu alikwotowym, które dopiero uzupełnione partią fortepianu tworzą myśl muzyczną.

Partita należy do najwybitniejszych dzieł Lutosławskiego. Powstała w 1984 roku na zamówienie skrzypka Pinchasa Zukermana, wówczas dyrektora St. Paul Chamber Orchestra. Tytuł utworu i jego budowa nawiązuje do tradycji barokowej. Dzieło w krótkim czasie zasiliło podstawowy repertuar skrzypcowy, a kiedy 4 lata później kompozytor usłyszał swoją kompozycję w znakomitym wykonaniu Anne-Sophie Mutter, sporządził z myślą o niej wersję Partity na skrzypce i orkiestrę. Na obu instrumentach, a zwłaszcza na fortepianie, grywał aż do pierwszych lat powojennych, na oba też wcześniej komponował. Teraz jednak dla wyrażenia różnorodnych emocji i nastrojów posłużył się bardziej nowoczesnym językiem dźwiękowym (ruch półtonowy z pominięciem zasad tonalnych, pochody ćwierćtonowe, wieloplanowość rytmiczna, częste zmiany metrum, upodobanie do dźwięków repetowanych i do glissand), a w partii skrzypiec zasadnicze części oddzielił od siebie fragmentami ad libitum (improwizowanymi kadencjami).

Niecodziennym wydarzeniem będzie z pewnością wykonanie Tria György Ligetiego (na skrzypce, waltornię i fortepian), które poświęcone zostało pamięci Johannesa Brahmsa (finał o charakterze lamentu w nawiązaniu do Tria op. 40 niemieckiego twórcy). W utworze tym Ligeti realizuje koncepcję wielowarstwowości rytmu, a przewodni motyw kompozycji przypomina początek Sonaty Les Adieux Beethovena, co w pewnym sensie zamyka, niczym klamrą, program koncertu.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.nospr.org.pl

IV Krakowska Wiosna Wiolonczelowa

kwwW dniach 23 – 26 lutego 2017 roku krakowska Akademia Muzyczna zaprasza na czwartą odsłonę Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej.

Czwarta edycja Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej, pomimo iż przypada w tym roku jeszcze na kalendarzowy zimowy czas, poprzez swój program zwiastuje już tę wyczekiwaną chyba przez większość z nas porę roku. Rozpocznie się koncertem „Only Cello!” 23 lutego o godz. 19:00 w Auli Florianka. W pierwszej części koncertu znajdą się utwory Astora Piazzolli, a w drugiej 16 wiolonczel pod dyrekcją Larsa Hoefsa wykona Bachianas brasileiras Heitora Villa-Lobosa. Koncert piątkowy (24 lutego o godz. 19:00 w Auli Florianka) „Polska vs. Brazylia. Nurty i tendencje” to zestawienie utworów solowych i na dwie wiolonczele kompozytorów polskich i brazylijskich, natomiast w sobotę w Sali koncertowej krakowskiej Akademii Muzycznej o godz. 18:00 można będzie wysłuchać niezwykły koncert z muzyką filmową w roli głównej: Luca Pincini i Gilda Buttà wykonają najsłynniejsze fragmenty utworów Ennio Morricone, z którym współpracują już od wielu lat, nagrywając ścieżki dźwiękowe do filmów. Wstęp na te koncerty jest wolny.

Zwieńczeniem IV Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej będzie koncert 26 lutego o godz. 18.00 w Sali Filharmonii Krakowskiej. Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie poprowadzi wirtuoz wiolonczeli i mistrz batuty Ivan Monighetti, który jest tegorocznym laureatem zaszczytnego tytułu Doktora honoris causa krakowskiej uczelni muzycznej. Zabrzmi wielka symfonika znakomitych kompozytorów: Michaiła Glinki, Piotra Czajkowskiego, Franza von Suppe.

Program jest dostępny na stronie: www.amuz.krakow.pl

Muzyka filmowa Wojciecha Kilara. Andrzej Wajda in memoriam

pfbKoncert symfoniczny w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej (24 lutego 2017 roku o godz. 19:00) będzie prawdziwą ucztą dla miłośników charakterystycznych filmowych tematów z filmów Zanussiego, Konwickiego, Wajdy czy Polańskiego.

Podczas koncertu „Muzyka filmowa Wojciecha Kilara. Andrzej Wajda in memoriam” zabrzmią dzieła wybitnego polskiego kompozytora. Pełna rozmachu szlachetna symfonika, delikatne motywy i niezwykłe napięcie dramatyczne stanowią podstawy nieprzemijającego oddziaływania kompozycji Kilara na kolejne pokolenia amatorów kina. W repertuarze znajdą się także utwory wywodzące się z drugiego nurtu twórczości kompozytora, oparte na melodiach ludowych Ukrainy. Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej wykona Mazur z filmu Zemsta, Walc z filmu Ziemia obiecana, muzykę z filmu Kronika wypadków miłosnych, muzykę rejsu z filmu Smuga cienia, Walc z filmu Trędowata, temat do filmu Drakula, Allegro z September Symphony, Kościelec, Orawę, Polonez z filmu Pan Tadeusz.

Orkiestrę poprowadzi Jerzy Maksymiuk, który na swym koncie ma koncerty z tak znanymi orkiestrami, jak London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Orchestre National de France, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra. Maksymiuk zawsze propagował muzykę współczesną. Jest jednym z założycieli Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Przez wiele lat współtworzył festiwal „Warszawska Jesień” jako członek komisji repertuarowej. Zdobył dwie Nagrody Krytyków Muzycznych Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków (SPAM) „Orfeusz”. W różnych krajach dokonał prawykonań około 200 współczesnych utworów. Z inicjatywy Maksymiuka powstało wiele kompozycji dla Polskiej Orkiestry Kameralnej.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmonia.gda.pl