Polmic - FB

aktualności

Dni muzyki Mariana Sawy

sW dniach 14-18 stycznia 2017 roku odbędzie się szereg przedsięwzięć, poświęconych kompozytorowi Marianowi Sawie (1937-2005), który w tym roku ukończyłby 80 lat.

14 stycznia o godz. 18.00 w Katedrze Polowej Wojska Polskiego odbędzie się Msza św. w intencji spokoju duszy Kompozytora, a po mszy – koncert muzyki chóralnej Sawy w wykonaniu Chóru Szkoły Muzycznej II stopnia im. F. Chopina i orkiestry szkolnej, którymi dyryguje Robert Lawrance, oraz Chóru Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. K. Szymanowskiego pod dyrekcją Anny Perzanowskiej-Tarasiuk.

15 stycznia o godz. 17.00 w UMFC będzie miał miejsce Koncert kameralny utworów Sawy w wykonaniu prof. Marii Gabryś – fortepian, dr Jolanty Sosnowskiej – skrzypce, prof. Marcina Łukaszewskiego – fortepian, dr Doroty Całek – sopran, Urszuli Świerczyńskiej – fortepian, duetu fortepianowego wykładowców akademickich i Kwartetu Smyczkowego studentów z klasy skrzypiec prof. Andrzeja Gębskiego.

W dniach 16–17 stycznia odbędzie się V Ogólnopolski Konkurs Organowy im. Mariana Sawy dla uczniów szkół muzycznych I i II stopnia w sali organowej im. M. Sawy w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego.

Utwory organowe Sawy zabrzmią 18 stycznia o godz. 19.00 w Katedrze Polowej Wojska Polskiego w wykonaniu studentów UMFC z klasy dr hab. Jarosława Wróblewskiego.

Więcej informacji – na stronie: www.mariansawa.org

Jerzy Salwarowski w Filharmonii Narodowej

s13 i 14 stycznia 2017 roku w Filharmonii Narodowej będą miały miejsce koncerty symfoniczne pod batutą Jerzego Salwarowskiego, podczas których Orkiestra Filharmonii Narodowej wykona dzieła Mieczysława Karłowicza i Wojciecha Kilara.

Obraz Stanisława Bergmanna ewokujący legendę o tragicznej miłości wazowskiego dworzanina Stanisława Oświęcima do przyrodniej siostry Anny stał się inspiracją dla powstania jednego z najdoskonalszych dzieł polskiego neoromantyzmu – późnego poematu symfonicznego Mieczysława Karłowicza. Orkiestrowy fresk o swobodnej formie i wybujałej ekspresji stroni od prostej ilustracyjności, kreśląc dźwiękami symbol tragicznych uczuć i niespełnionych nadziei. Przedwczesna śmierć kompozytora w tatrzańskiej lawinie przerwała jego karierę w najwspanialszym rozkwicie, którego wyrazem pozostaje poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie op. 12.

Kościelec 1909 Wojciecha Kilara skomponowany został na jubileusz 75-lecia Filharmonii w Warszawie i dedykowany jej dyrektorowi artystycznemu, W. Rowickiemu. W tym samym roku obchodzono 100. rocznicę urodzin Karłowicza i do niej właśnie odwołuje się ten utwór, o czym tak pisał autor: „Jest opowieścią o tym, co zdarzyło się ósmego lutego 1909 roku pod Małym Kościelcem. Jest jakby zatrzymaniem i rozbudowaniem w czasie tych kilku tragicznych sekund. Jest opowieścią o górach i człowieku, o ich porywającym, dramatycznym związku, jest apoteozą i epitafium, "pieśnią o miłości i śmierci". Jest wreszcie moim bardzo osobistym wyznaniem wiary, hołdem dla kogoś, kogo znać nie mogłem, a czyja postać i dzieło są mi coraz bliższe.”

Podczas koncertów zabrzmi również Koncert fortepianowy C-dur na 4 ręce i orkiestrę op. 153 Carla Czernego w wykonaniu Duo Tal & Groethuysen Yaara Tal.

Więcej informacji – na stronie: http://filharmonia.pl

Zimowa Akademia Muzyczna – Kudowa Zdrój, 19–27 lutego 2017

aW dniach 19–27 lutego 2017 roku w Kudowie-Zdroju będzie miała miejsce Zimowa Międzynarodowa Akademia Muzyczna – mistrzowskie kursy wykonawcze dla młodych muzyków z Polski i zagranicy, prowadzone przez wybitnych pedagogów, wykładowców wyższych uczelni artystycznych oraz nauczycieli szkół muzycznych.

Międzynarodowa Akademia Muzyczna działa od 2003 roku. Pomysłodawcą i głównym organizatorem jest skrzypek i pedagog Jefim Stinerman. Warsztaty odbywają się w wyjątkowym miejscu, jakim jest Zespół Pałacowy w Bałoszycach na Pojezierzu Iławskim. Podczas tegorocznej edycji zajęcia poprowadzą: prof. Florin Croitoru (skrzypce), prof. Wiktor Kuzniecow (skrzypce), prof. Alexei Ludevig (altówka), prof. Adam Mokrus (skrzypce), prof. Małgorzata Skorupa (skrzypce), prof. Mieczysław Szlezer (skrzypce, altówka), prof. Alexei Vasiliev (wiolonczela), prof. Herwig Zack (skrzypce).

Każdy uczestnik ma zagwarantowanych 5 lekcji po 45 minut, zakwaterowanie w pokoju 3-4 osobowym w Hotelu Uzdrowiskowym St. George w Kudowie Zdroju, pełne wyżywienie.

Zgłoszenia należy przesłać na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  do dnia 10 stycznia 2017 r. Uczestnictwo kandydatów zostanie potwierdzone telefonicznie lub e-mailem.

Szczegółowe informacje oraz karta zgłoszeniowa znajdują się na stronie: http://www.akademiamuzyczna.info 

Nieznane a warte poznania – o zapomnianej muzyce polskich kompozytorów

kKoło Naukowo-Artystyczne Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki UMFC zaprasza Studentów studiów I, II i III stopnia do udziału w IV Ogólnopolskiej Studenckiej Sesji Naukowej pt. „Nieznane a warte poznania – o zapomnianej muzyce polskich kompozytorów”, która odbędzie się w dniach 24–25 lutego 2017 roku w siedzibie UMFC w Warszawie (ul. Okólnik 2).

Sesja służyć ma ukazaniu niepoznanej dotąd i zapomnianej muzyki polskich kompozytorów z różnych ośrodków geopolitycznych powstałej po 1800 roku. Podczas konferencji będą poruszane następujące zagadnienia: dlaczego twórczość ta została zapomniana i co zrobić, by poznała ją szersza publiczność; prezentacja utworów mniej znanych kompozytorów oraz niewykonywanych dzieł twórców uznanych (analiz i nagrań).

Sesji towarzyszyć będą wydarzenia pokrewne, takie jak kursy kompozytorskie, a także koncert kompozytorski studentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Sesja adresowana jest przede wszystkim do studentów kierunków: teoria muzyki, kompozycja i muzykologia, a także innych kierunków pokrewnych.

Udział w Sesji jest bezpłatny. Organizatorzy nie zapewniają zwrotu kosztów podróży, zakwaterowania i wyżywienia. Istnieje natomiast możliwość udzielenia uczestnikom pomocy w rezerwacji tanich noclegów w Domu Studenckim „Dziekanka”.

Osoby zainteresowane udziałem w Sesji są proszeni o przesyłanie zgłoszeń (imię i nazwisko, kierunek studiów, nazwa uczelni, imię i nazwisko opiekuna naukowego) wraz z tytułem referatu i abstraktem o objętości około pół strony (ok. 1000 znaków ze spacjami) drogą mailową na adres:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  do dnia 30 stycznia 2017 roku.

Tytuł wiadomości mailowej: IV Ogólnopolska Studencka Sesja Naukowa.

Maksymalny czas trwania wypowiedzi wynosi 20 minut.

Ze względu na ramy czasowe sesji, w przypadku dużej liczby zgłoszeń, organizatorzy zastrzegają sobie prawo do przyjęcia wybranych referatów.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Nie żyje Michał Kulenty

k3 stycznia odszedł ŚP Michał Kulenty (1956 – 2017), wybitny muzyk, kompozytor, wyśmienity poeta, gorący patriota, gorliwy misjonarz, człowiek honoru i zasad.

Był absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jako instrumentalista współpracował zarówno z orkiestrami symfonicznymi, jak i z chórami i orkiestrami wykonującymi muzykę sakralną oraz big bandami i combami jazzowymi. Brał udział w festiwalach muzyki współczesnej i jazzowej. Koncertował w wielu krajach, m.in. w Japonii z wybitnym wiolonczelistą Yo-Yo Ma, w ramach projektu „Silk Road”. Jego dorobek fonograficzny obejmuje ponad 40 płyt LP i CD. Był nazywany przez krytyków „Poetą saksofonu, polskim Garbarkiem".

Tworzył muzykę teatralną i filmową. Kilka lat pracował w Biurze Programowym Polskiego Radia, był doradcą muzycznym i twórcą radiowym, w tym autorem muzyki ilustracyjnej wielu stacji radiowych. Był członkiem takich organizacji jak: ZAiKS, PSJ, SPAM, STOART, Rada Naukowa Fundacji dla Warszawy. 

Uroczystości pogrzebowe śp. Michała Kulentego odbędą się w poniedziałek, 9 stycznia 2017 roku na Powązkach Wojskowych w Warszawie. Msza św. zostanie odprawiona o godzinie 10.15 w Kościele św. Jozafata przy ul. Powązkowskiej 90.

Muzyczne odcienie miłości

b11 stycznia 2017 roku w ramach comiesięcznego cyklu koncertów w Sali Kameralnej Teatru Wielkiego w Łodzi wystąpi solistka Teatru Bernadetta Grabias – mezzosopran.

Nie ma w historii muzyki bodaj jednego kompozytora, który nie zająłby się miłością, czy to na serio, czy z przymrużeniem oka. A już twórcy operowi i liryki wokalnej najpełniej zdają się muzycznie wyrażać nastroje serca. Każdy z nich przy tym tworzył popisowe frazy tak, by wykonujący je śpiewacy nie tylko wzruszali do łez słuchaczy, ale by przy tej okazji mieli także możliwość wirtuozowskich popisów wokalnych. Nie wszystkim jednak się to udaje, dane jest to tylko najlepszym.

Bernadetta Grabias ma po temu wszelkie warunki – wszechstronna i czująca muzykę, obdarzona pięknym głosem i wielką wrażliwością znakomicie porusza się w świecie muzyki – od barokowego Glucka po rozrywkowego Lehára, od Donizettiego po Gershwina, od Saint-Saënsa po Bernsteina, a na współczesnych kompozytorach kończąc. A wszystko w mistrzowskim wykonaniu. Podczas koncertu zabrzmią również utwory polskich kompozytorów: aria Broni z II aktu opery Hrabina Stanisława Moniuszki Szemrze strumyk pod jaworem oraz Tango Lucy Piotra Marczewskiego.

Partię fortepianu wykona Mariusz Drzewicki.

Szczegółowy program – na stronie: www.operalodz.com

Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Inauguracja 2017

i8 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Lusławicach będzie miał miejsce koncert inauguracyjny sezonu 2017 Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Na scenie Centrum wystąpi orkiestra Sinfonia Varsovia, która tradycyjnie już rozpocznie kolejny koncertowy rok w Lusławicach. W programie wieczoru znajdzie się II Symfonia Krzysztofa Pendereckiego, nazywaną też „Wigilijną” lub „Bożonarodzeniową” oraz VII Symfonia Antonína Dvořáka, przez wielu uważana za najcenniejsze dzieło w dorobku czeskiego symfonika.

Gościem honorowym koncertu inauguracyjnego będzie patron Centrum – Krzysztof Penderecki, prezes honorowy Związku Kompozytorów Polskich, który zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi wykonanie jednego z utworów. Dyrygentem w pozostałej części koncertu będzie dr hab. Maciej Tworek, adiunkt krakowskiej Akademii Muzycznej. W 2002 roku rozpoczął trwającą do dzisiaj dyrygencką współpracę z Krzysztofem Pendereckim. Jej owocem było m. in. przygotowanie zespołów Opery Narodowej do europejskiego prawykonania pod dyrekcją kompozytora jego VIII Symfonii.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://penderecki-center.pl

Koncert jubileuszowy Szkoły Muzycznej I stopnia im. Grażyny Bacewicz

j9 stycznia 2017 roku w Narodowym Forum Muzyki odbędą się obchody jubileuszu jednej z najstarszych instytucji muzycznych Wrocławia, Szkoły Muzycznej I stopnia im. Grażyny Bacewicz.

Szkoła obchodziła w roku 2016 70-lecie swojej działalności. Ta instytucja kultury na trwałe wpisuje się w życie artystyczne Wrocławia. W swoim dorobku szkoła może poszczycić się wieloma wspaniałymi absolwentami, którzy dziś należą do elity artystów pojawiających się na estradach w Polsce, w Europie i na świecie. Wśród blisko 3000 uczniów, którzy otrzymali świadectwa ukończenia szkoły są m. in. Marek Pijarowski, Agata Zubel, Michał Moc, Robert Bachara, Marcin Ostrowski, Julita Smoleń. W ciągu 70 lat kolejne pokolenia pedagogów i uczniów budowały tradycję i dorobek szkoły; dziś uczęszcza do niej 450 uczniów, są wśród nich laureaci konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich, stypendyści Prezydenta Miasta oraz Krajowego Funduszu Na Rzecz Dzieci.

Ostatnie lata są szczególnie owocne – chór „Con Brio”, prowadzony przez dr Małgorzatę Podzielny, był zapraszany do udziału w Leo Festiwalu oraz Festiwalu Wratislavia Cantans organizowanych przez Narodowe Forum Muzyki. Udział w projektach świadczy o doskonałym poziomie wykonawczym zespołu.

W wykonaniu Chóru pod kierunkiem Amelii Kramarczyk podczas koncertu jubileuszowego zabrzmi muzyka kompozytorów polskich na chór i orkiestrę: J. Zabłocki V Suita Dolnośląska, G. Bacewicz Z tych pagórków, W. Lutosławski Idzie Grześ. Podczas koncertu wystąpią również szkolne zespoły instrumentalne: fletowy, gitarowy, perkusyjny, zespół instrumentów dętych, trio fortepianowe, Zespół wokalny „Rondo” pod kierunkiem Michała Kanafy, Szkolna orkiestra smyczkowa pod kierunkiem Anny Grabowskiej-Borys.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl

Promocja płyty „Karłowicz. Filharmonia. Szczecin"

k10 stycznia 2017 roku w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza będzie miał miejsce koncert symfoniczny, poświęcony twórczości patrona instytucji.

„Wykończyłem kompozycję, którą nazwę prawdopodobnie Rapsodią litewską. Starałem się zakląć w nią cały żal, smutek i niewolę wiekuistą tego ludu, którego pieśni w mym dzieciństwie brzmiały”, – pisał Mieczysław Karłowicz o swym poemacie symfonicznym. Utwór ten obok Koncertu skrzypcowego A-dur op. 8 oraz Smutnej opowieści op. 13 znalazł się w najnowszym wydawnictwie płytowym Filharmonii szczecińskiej, które ukazało się w grudniu 2016 roku (DUX). Wyjątkowy album z utworami wybitnego polskiego twórcy jest symbolicznym oddaniem hołdu patronowi w 140. rocznicę jego urodzin. Do tego muzycznego projektu zaproszono dwa znakomite nazwiska: Łukasza Borowicza, dyrygenta, który poprowadził Orkiestrę Symfoniczną, i Bartłomieja Nizioła, wirtuoza skrzypiec, szczecinianina, któremu ona towarzyszyła.

Podczas koncertu, promującego wydawnictwo płytowe, w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie pod batutą Kaspara Zehndera zabrzmią dwa utwory: Rapsodia litewska oraz Koncert skrzypcowy. W roli solisty wystąpi Bartłomiej Nizioł, który jest jednym z bohaterów płyty. Specjalne wykonanie kompozycji Mieczysława Karłowicza zamyka cykl wydarzeń artystycznych, edukacyjnych i promocyjnych związanych z przypadającym jubileuszem patrona szczecińskiej Filharmonii.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl