Polmic - FB

aktualności

Poznań | Rhythm Games

AmadeusZ okazji Dnia Kobiet Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus wystąpi pod batutą Anny Duczmal-Mróz 7 marca 2021 o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, prezentując dzieła Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Mikołaja Majkusiaka, Piotra Perkowskiego i Piotra Mossa.

Koncert zatytułowany „Rhytm Games” to niezwykłe połączenie dźwięków wiolonczeli i akordeonu. Orkiestra wystąpi wraz ze znakomitymi solistami: akordeonistą Klaudiuszem Baranem i wiolonczelistką Karoliną Jaroszewską. Klaudiusz Baran jest wszechstronnym artystą oraz pedagogiem, rektorem UMFC. Jego dokonania artystyczne zmieniły w Polsce postrzeganie akordeonu. W roku 2003 jako pierwszy akordeonista otrzymał nagrodę „Fryderyk” w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna za album Astor Piazzolla –Tango nagrany dla wytwórni Sony Classical, a w 2020 roku kolejne dwie statuetki w kategoriach: Album Roku Muzyka Symfoniczna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Karolina Jaroszewska, absolwentka Julliard School w Nowym Jorku i Akademii Muzycznej w Poznaniu, pracuje w Filharmonii Narodowej na stanowiskach prowadzącego grupy oraz solo wiolonczel. Artystka jest reprezentowana przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. Jej kunszt artystyczny doceniają też instytucje pozamuzyczne – otrzymała medal „Młodego Pozytywisty” Towarzystwa im. H. Cegielskiego w Poznaniu, a także stypendia m.in. Miasta Poznania oraz Fundacji Ewy Czeszejko-Sochackiej.

W wykonaniu artystów usłyszymy Rhythm Games Mikołaja Majkusiaka, utwór Piotra Perkowskiego i Piotra Mossa Karolowi Szymanowskiemu oraz Oktet Es-dur op. 20 Felixa Mendelssohna w opracowaniu Agnieszki Duczmal.

Informacja o biletach – na stronie https://amadeus.pl/pl/event-07-03-2021-rhytm-games-koncert 

Łódź | Prawykonanie Koncertu podwójnego Ignacego Zalewskiego

FLSkrzypek Maciej Łabecki i kontrabasista Sebastian Wypych dokonają 6 marca 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina prawykonania Koncertu podwójnego Ignacego Zalewskiego.

Utwór, napisany na zamówienie Filharmonii Łódzkiej, został zadedykowany obu solistom. Jego prawykonanie miało się odbyć w ubiegłym roku, lecz z powodu pandemii koronawirusa musiało zostać przełożone. „Koncert w formie tańca", jak sam kompozytor określa swój utwór, składa się z czterech części: tanga, walca, czardasza i finału w formie poloneza-fantazji.

Ignacy Zalewski (ur. 1990) to kompozytor, dyrygent oraz pedagog i popularyzator muzyki poważnej. Zdobył ponad 20 nagród na konkursach kompozytorskich z zakresu muzyki poważnej i ilustracyjnej. Jego utwory były wykonywane w najważniejszych polskich salach koncertowych, w większości krajów Europy, w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Singapurze i Wietnamie. Zalewski jest autorem muzyki do kilkudziesięciu spektakli teatralnych, telewizyjnych i słuchowisk radiowych. W marcu 2019 w Filharmonii Łódzkiej odbyło się prawykonanie jego utworu Symfonia. Pamięci Dominika Połońskiego.

W programie koncertu znajdzie się także Uwertura do opery Cyrulik sewilskiG. Rossiniego i Gran duo concertante na skrzypce i kontrabas G. Bottesiniego. Orkiestra Filharmonii Łódzkiej zagra pod batutą Grzegorza Wierusa. Koncert poprowadzi Piotr Matwiejczuk („Ruch Muzyczny").

Karolina Albińska

Informacje o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-183 

Wrocław | Wajnberg w Narodowym Forum Muzyki

NFMRomantyczny koncert autorstwa jednego z największych melodystów w historii muzyki i symfonia kompozytora, który dopiero teraz zajął należne mu miejsce w panoramie twórców XX wieku – tych dzieł wysłuchamy w wykonaniu NFM Filharmonii Wrocławskiej 5 marca 2021 o godz. 19.00. Wieczór zostanie uświetniony występem znakomitej skrzypaczki Veriko Tchumburidze – triumfatorki 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.

Koncert skrzypcowy a-moll Antonína Dvořáka to jeden z najpopularniejszych utworów skomponowanych w epoce romantyzmu i przeznaczonych na ten instrument. Inspiracją do napisania tego dzieła było spotkanie ze sławnym skrzypkiem Josephem Joachimem, któremu czeski artysta chciał je zadedykować i powierzyć jego prawykonanie. Jednak konserwatywny wirtuoz był niezadowolony z niestandardowych pomysłów Dvořáka, zwodził więc kompozytora, argumentując, że dużo czasu zabiera mu opracowanie partii solowej w tym utworze. Zniecierpliwiony autor powierzył w końcu prawykonanie swojemu krajanowi Františkowi Ondříčkowi, a Joachim nigdy tego koncertu nie zagrał. Utwór jest nadspodziewanie lekki i melodyjny. Słuchacza uwodzi w nim czar śpiewnych melodii i niezwykła inwencja czeskiego artysty.

Urodzony w Warszawie w 1919 roku Mieczysław Wajnberg pozostawił po sobie bardzo bogaty i zróżnicowany dorobek, obejmujący ponad sto pięćdziesiąt kompozycji. Przeznaczona na smyczki czteroczęściowa I Symfonia kameralna jest dziełem późnym, napisanym przez artystę w 1987 roku. To neoklasyczny utwór świadczący o wielkiej inwencji melodycznej autora. Nastrój tej kompozycji jest pogodny, niemal wesoły, tylko w wolnej drugiej części pojawiają się bardziej bolesne i niepokojące akcenty.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8243 

Szczecin | Karłowicz, Szostakowicz i Schubert

FSz5 marca 2021 o godz. 19.00 po raz pierwszy w szczecińskiej Filharmonii będzie gościła Anastasia Kobekina, rosyjska wiolonczelistka okrzyknięta przez europejską prasę niekwestionowaną faworytką publiczności.

Studiowała w Moskwie, Kronbergu, Berlinie, Paryżu i Frankfurcie, zgłębiając wykonawstwo repertuaru solowego, kameralnego i z zakresu muzyki dawnej. W 2015 roku została zwyciężczynią Międzynarodowego Konkursu TONALi w Hamburgu. Od tego czasu nagrała trzy płyty, między innymi z dziełami Mieczysława Wajnberga i Dymitra Szostakowicza. W minionym sezonie artystycznym zadebiutowała z Royal Liverpool Philharmonic Orchestra i odbyła trasę koncertową z orkiestrą berlińskiego Konzerthausu.

W wykonaniu Anastasii Kobekiny i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie usłyszymy dwa utwory, oba napisane przez kompozytorów dla swoich przyjaciół. Pierwszy z nich – Serenada G-dur – został przez Mieczysława Karłowicza zadedykowany znajomemu z czasów trzyletniego pobytu rodziny kompozytora w Heidelbergu, wiolonczeliście Zygmuntowi Butkiewiczowi.

Jeżeli zastanawiają się Państwo, jak powstają tego typu przyjacielskie zamówienia kompozytorskie, to odpowiedzi dostarczy Mścisław Rostropowicz, uchylając rąbka tajemnicy w swoich wspomnieniach. Pewnego dnia zapytał żonę Szostakowicza, Ninę, co powinien zrobić, aby ten napisał dla niego koncert wiolonczelowy. Odpowiedź go zaskoczyła: „Sława, jeżeli chcesz, żeby Dymitr coś dla ciebie napisał, to mogę ci dać tylko jedną radę: nigdy go o to nie pytaj ani nawet o tym nie wspominaj!”. Rada okazała się słuszna i kilka lat później powstał Koncert Es-dur.

Po wirtuozowskich utworach wiolonczelowych zabrzmi V Symfonia Franza Schuberta, którą skomponował w wieku 19 lat.

Katarzyna Plater-Zyberk

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 

Kraków | II Festiwal Szymanowski – Polska – Świat: prolog

FKKoncert w Filharmonii Krakowskiej 5 marca 2021 o godz. 19.30 będzie prologiem II Festiwalu Szymanowski – Polska – Świat. Zabrzmi muzyka Patrona Festiwalu i Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Usłyszymy Symfonię g-moll KV 550 Mozarta i Stabat Mater op. 53 Szymanowskiego. Dzieła te zaprezentują Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą wybitnego Antoniego Wita, a w roli solistów wystąpią znakomici śpiewacy: Iwona Hossa (sopran), Ewa Marciniec (alt) oraz Jarosław Bręk (baryton).

Jak zaznacza Małgorzata Janicka-Słysz, autorka monografii Poetyka muzyczna Karola Szymanowskiego. Studia i interpretacja „W całej twórczości Karola Szymanowskiego Stabat Mater op. 53 na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę (ukończone w marcu 1926 roku) zajmuje miejsce szczególne: oto kompozytor o światopoglądzie „dionizyjskim” skomponował arcydzieło muzyki religijnej. Uważając, iż język łaciński utracił swe walory uczuciowe, sięgnął przy tym po polski przekład średniowiecznej sekwencji dokonany przez Józefa Jankowskiego: chciał, aby przesłanie dramatu Matki, bolejącej pod Krzyżem, trafiło w sposób bezpośredni do słuchacza. I połączył wartości uniwersalne z wartościami narodowymi, stapiając zwroty chorału gregoriańskiego z frazami polskich pieśni religijnych (Gorzkie żale, Stała Matka boleściwa). […] Stabat Mater uznano za owoc najszlachetniejszej inspiracji, dzieło ujmujące powściągliwością oraz równowagą słowa i dźwięku. Interpretowano je w kategoriach ideału muzyki narodowej, odczytując jednocześnie jako manifest osobistych religijnych uczuć kompozytora”.

Patronat honorowy nad koncertem objęli: Ambasador Węgier w Warszawie Orsolya Zsuzsanna Kovács, Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, Dyrektor Instytutu Polskiego w Pradze Maciej Ruczaj oraz Dyrektor Instytutu Polskiego w Bratysławie Jacek Gajewski.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/ 

Wrocław | Bach i kontrasty

ZagajewskiPolish Cello Quartet ma na koncie wiele intrygujących projektów artystycznych. Kolejnym z nich będzie spotkanie 4 marca 2021 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki z dziełem lipskiego kantora, zestawionym z twórczością współcześnie działających artystów.

Die Kunst der Fuge, czyli Sztuka fugi, jest ostatnią kompozycją Johanna Sebastiana Bacha, której nie zdążył już on ukończyć. Składa się z czternastu fug (określanych mianem Contrapunctus) i czterech kanonów o wzrastającym stopniu komplikacji. Kompozytor nie określił składu, na jaki przeznaczony jest ten utwór, dlatego też niektórzy badacze zakładali, że jest to dzieło czysto teoretyczne, abstrakcyjne i spekulatywne, rodzaj traktatu ukazującego możliwości tkwiące w sztuce polifonii. Z tego powodu Die Kunst der Fuge na wiele lat popadła w zapomnienie. Późniejsi wykonawcy docenili jednak tę kompozycję. Wykonywana była na przeróżne składy – grano ją na klawesynie, organach, fortepianie; powstało też kilka opracowań na orkiestrę. Podczas koncertu usłyszymy Contrapunctus I, III, V i X.

Fugi te zostały zestawione z dziełami trzech współczesnych twórców. Thierry Escaich jest francuskim organistą i kompozytorem, znanym melomanom odwiedzającym Narodowe Forum Muzyki z improwizowanego akompaniamentu do filmu niemego Upiór w operze. Ground III to jego utwór z 2008 roku, jeden z sześciu noszących taki tytuł. Dzieło Flüsterfuge und Zirkelkanon, przeznaczone na cztery wiolonczele lub cztery fagoty, napisał Szwajcar Heinz Holliger w 2000 roku. Z kolei Kwartet wiolonczelowy jest autorstwa Artura Zagajewskiego, artysty urodzonego w 1978 roku, teoretyka muzyki i kompozytora.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8183 

Jelenia Góra | „Scena dla muzyki polskiej”: Książek Piano Duo

KsiazekFilharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze 4 marca 2021 o godz. 19.00 stanie się sceną dla muzyki polskiej: w interpretacji Książek Piano Duo usłyszymy utwory Józefa Elsnera, Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Władysławy Markiewiczówny.

„Scena dla muzyki polskiej” to program Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce. Celem programu jest promocja polskich artystów i polskiej twórczości kompozytorskiej, szczególnie mniej obecnej w praktyce koncertowej. Główne cele programu to inspirowanie muzyków do przygotowywania programów koncertów muzyki polskiej i zainteresowanie publiczności dziełami polskich twórców.

Podczas najbliższego koncertu w ramach tego programu wystąpi Książek Piano Duo. Zespół, założony w 2012 roku przez Agnieszkę Zahaczewską-Książek i Krzysztofa Książka, reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. Duet koncertował w wielu miejscach w Polsce i za granicą, m.in. w Szwajcarii, Francji, Wielkiej Brytanii, Tajlandii i RPA. W 2019 muzycy zdobyli II nagrodę i nagrodę specjalną na XXI Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. F. Schuberta w Jeseniku i tytuł finalisty oraz nagrodę specjalną na III Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. S. Szӧrenyi w Bukareszcie. W kolejnym roku pianiści otrzymali stypendium „Młoda Polska”. Dzięki swoim talentom i osiągnięciom artystycznym muzycy zdobyli uznanie publiczności oraz pochlebne opinie międzynarodowej krytyki muzycznej.

Szczegółowy program ich marcowego koncertu – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/ 

Wyniki I etapu 62. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

Baird27 lutego 2021 został rozstrzygnięty I etap 62. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Jury w składzie: Olga Hans (przewodnicząca), Aldona Nawrocka (sekretarz), Marcin Bortnowski, Justyna Kowalska-Lasoń i Artur Kroschel, wybrało do II etapu następujące utwory:

Isomorphic Reflection godło Coal2

…Breathe godło D.502

Grand Père godło Lavage de cerveaux

Kanczendzonga godło Perseus

Secco godło TotoXro

Co w lesie piszczy godło XXX12321

Koncert prezentujący wybrane utwory, po którym zostanie rozstrzygnięty II etap Konkursu i ogłoszone wyniki, odbędzie się w czerwcu br.

O terminie i artystach wykonawcach koncertu poinformujemy osobno.

Muzyka jest kobietą! Koncert operowy – online

POSIKoncert trojga znakomitych, młodych, ale legitymujących się imponującym dorobkiem solistów – Iwony Sochy (sopran), Łukasza Gaja (tenor), Adama Szerszenia (baryton) – i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Sławomira Chrzanowskiego 5 marca 2021 o godz. 20.00, dedykowany wszystkim Paniom w przededniu ich pięknego święta, przypomni najpiękniejsze karty opery włoskiej epoki romantyzmu i neoromantyzmu.

Opera narodziła się pod niebem Italii i chociaż w czasach baroku upowszechniła się w wielu krajach, w lokalnych odmianach, to na długo Włochy właśnie pozostały operowym centrum, punktem odniesienia, wzorem nowych mód i trendów. Chociaż nie wszyscy kompozytorzy prezentowanych tego wieczoru dzieł byli Włochami, to każdy w jakiś sposób odnosił się do tego, co z Włoch pochodziło — swe najznakomitsze opery Mozart napisał do włoskich słów prześwietnego librecisty Lorenza da Ponte; usłyszymy znane i uwielbiane przykłady tej natchnionej współpracy. Nowe, romantyczne nurty włoskiej opery manifestowały się w stylu, którego miano mówi wszystko: belcanto, szczególnie eksponującym urodę, ekspresję i wirtuozerię głosu; do jego mistrzów należał Gaetano Donizetti, nie zabraknie więc i jego arii. Z tego ducha wywodzi się też genialna twórczość Giuseppe Verdiego, którego 120. rocznica śmierci minęła w tym roku. Nasi znakomici artyści zaprezentują reprezentatywny wybór najpiękniejszych kart muzyki wielkiego Włocha.

Następcy Verdiego zarazem z jego zdobyczy korzystali, jak i polemizowali z nimi tworząc nowe nurty, w tym weryzm równoległy do literackiego naturalizmu, pochylający się nad prostymi, często smutnymi historiami zwykłych ludzi, nie zaś tylko koturnowych postaci z odległej historii czy mitologii – tu wielkie zasługi mieli Pietro Mascagni, Ruggero Leoncavallo oraz wielki Giacomo Puccini. Nawet dygresje znad Sekwany w programie — utwory Gounoda i Masseneta, mają włoskie konteksty: obaj byli laureatami tzw. Nagrody Rzymskiej fundowanej dla laureatów prestiżowego konkursu w Paryżu, by umożliwić adeptom sztuki studia w Italii.

W marcowy wieczór wystąpią znakomici soliści: Iwona Socha, Łukasz Gaj i Adam Szerszeń. Związani z najlepszymi scenami operowymi kraju szczycą się też laurami prestiżowych konkursów, ważnymi dokonaniami kameralnymi, fonograficznymi, są często oklaskiwani także za granicą.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/