Polmic - FB

aktualności

Interaktywny eksperyment muzyczny, czyli Generacja dźwięku – X

KordaszczukNajbliższy koncert szkolny organizowany przez Filharmonię Szczecińską będzie zupełnie nowym muzycznym eksperymentem. Na scenie zobaczymy orkiestrę symfoniczną i… orkiestrę sensoryczną. Bezpłatną premierę koncertu będzie można zobaczyć na Facebooku Filharmonii oraz na nowym kanale YouTube EduFilharmonii 22 lutego 2021 o godz. 11.00.

Koncerty szkolne to wydarzenia przeznaczone dla klas IV–VIII szkół podstawowych. Zawsze odbywają się w złotej sali Filharmonii, gdzie nastoletni melomani mogą wsłuchać się w kilkudziesięcioosobowy skład Orkiestry Symfonicznej. To doskonały czas na rozpoczęcie przygody z niepowtarzalnym orkiestrowym brzmieniem, które w samo w sobie jest kopalnią wiedzy o instrumentach i dziełach muzycznych.

Najbliższy koncert szkolny będzie wyjątkowym połączeniem dwóch orkiestr: orkiestry symfonicznej oraz orkiestry sensorycznej. Czym jest orkiestra sensoryczna? Będą to uczennice klas IV–VIII szkoły podstawowej obsługujące specjalnie skonstruowane instrumenty – sensory, które wydają dźwięki dzięki ruchom ludzkich dłoni. Każda z orkiestr będzie miała swojego dyrygenta: orkiestrą symfoniczną zadyryguje autor kompozycji – Jarek Kordaczuk, a orkiestrą sensoryczną Izabela Kościesza.

Nowy cykl koncertów szkolnych „Generacja dźwięku” przygotuje młodych melomanów do rozumienia muzyki, tworzenia jej i czerpania z niej niekończącej się przyjemności.

Katarzyna Plater-Zyberk

Szczegółowe informacje – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 

Koncert Urodzinowy Chopina – live & online

ChopinOd ponad 20 lat Agencja Koncertowa Presto przybliża zagranicznym gościom twórczość wielkiego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina. 22 lutego 2021 o godz. 19.00 w siedzibie Agencji – Sali Koncertowej Fryderyk na Starym Mieście – odbędzie się Koncert Urodzinowy Chopina (bez udziału publiczności), który będzie transmitowany na profilu Facebookowym Fryderyk Concert Hall Warsaw. W interpretacji Joanny Sochackiej usłyszymy arcydzieła Czwartego Wieszcza oraz muzykę Grażyny Bacewicz i Aleksandra Skriabina.

Kiedy urodził się Fryderyk Chopin? Choć odpowiedź wydaje się oczywista – urodziny kompozytora świętujemy 1 marca, a upływające lata liczymy od roku 1810 – to kwestia ta jest o wiele bardziej złożona. W akcie chrztu i akcie urodzenia Chopina zapisano, jakoby przyszedł na świat 22 lutego... Dlatego organizatorzy podjęli decyzję o świętowaniu obu dat.

Pierwszy Koncert Urodzinowy zagra Joanna Sochacka, doktorantka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie dr hab. Hanny Holeksy. Studiuje równocześnie w Universität für Musik und darstellende Kunst w Graz w Austrii, w klasie prof. Milany Chernyavskiej. Joanna jest laureatką wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów pianistycznych, koncertującą pianistką, a także jurorem Międzynarodowego Konkursu International Liszt Piano Youth Competition w Chinach i Utrechcie, Elevato International Piano Competition w Salzburgu i w Bernie oraz Kreisler International Competition w Bonn. Podczas urodzinowego koncertu wykona wybrane nokturny, polonezy i preludia Fryderyka Chopina, a także Toccatę z II Sonaty na fortepian Grażyny Bacewicz i Etiudę „Alla Ballada” gis-moll op. 8 nr 9 Aleksandra Skriabina.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

„Windą towarową na szczyty Tatr" – koncert inscenizowany online

OiFPOpera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku im. Stanisława Moniuszki zaprasza 19 lutego 2021 o godz. 19.00 na premierę nowego cyklu koncertów online „Nieodkryte przestrzenie” na kanale YouTube OiFP.

„Nieodkryte przestrzenie” to koncerty inscenizowane, podczas których za pomocą różnych środków artyści będą prezentować muzykę i opowiadać o jej twórcach, atmosferze czasu, kontekstach. Podążając za nową ekscytującą ideą, w pierwszym odcinku wespniemy się na szczyty, których częstym bywalcem był niezwykły kompozytor Mieczysław Karłowicz.

Tak jak Karłowicz góry, tak artyści OiFP będą eksplorować nowe przestrzenie Opery i Filharmonii Podlaskiej. To koncerty, które będą oddziaływać na widza wielozmysłowo, poszerzać wiedzę o muzyce i kulturze oraz zapraszać do nowej artystycznej rzeczywistości, którą otworzy odcinek pt. „Windą towarową na szczyty Tatr”. W nim piękno gór z ich potęgą i niemal wiecznością przeplatać się będzie z ulotnością charakterystyczną dla snu i przemijaniem, a wszystko scalać będzie nieprzemijająco piękna muzyka.

Materiały prasowe organizatora

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/winda-towarowa-na-szczyty-tatr/ 

Bydgoszcz | Organy w roli głównej

FP19 lutego 2021 o godz. 19.00 zabrzmią 47-głosowe organy Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy i muzyka Camille'a Saint-Saënsa, Johanna Sebastiana Bacha w interpretacji Adama Tańskiego oraz utwory samego artysty. Soliście towarzyszyć będą muzycy Orkiestry Kameralnej Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis.

Dedykowany pamięci Franza Liszta Danse macabre op. 40 (Taniec śmierci) uważa się za najbardziej rozpoznawalne dzieło Saint-Saënsa; jest to właściwie walc, obrazujący fantastyczną wizję francuskiego poety symbolistycznego Henri Cazalisa. Usłyszymy ten utwór w transkrypcji na organy Adama Tańskiego.

Utwór samego solisty Contradanse folkowe jest artystyczną reinterpretacją kurpiowskich tańców ludowych. Ich premiera odbyła się na Festiwalu „Etnosakralia Kurpiowskie” w 2019, gdzie obok profesjonalnych artystów wystąpili także muzycy ludowi, grając w formie alternatim wersje tradycyjne tańców kurpiowskich. Wykonywany jest zazwyczaj z kwartetem smyczkowym. Natomiast na potrzeby koncertu z Capellą Bydgostiensis Adam Tański dokonał jego opracowania na orkiestrę smyczkową z organami.

Według koncepcji Adama Tańskiego opracowanie chorału z kantaty Heut ist, o Mensch, ein großer Trauertag Bacha jest improwizowanym dialogiem między organami i orkiestrą smyczkową. Powstała w ten sposób w dużej mierze improwizowana muzyka, stanowić będzie opozycję do pierwszej części programu.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/organy-roli-glownej/ 

Szczecin | Kilar, Bach i Haydn

KilarPo Roku Beethovenowskim powoli zaczynamy sięgać po utwory pozostałych klasyków wiedeńskich. Tym razem w programie koncertu w Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza 19 lutego 2021 o godz. 19.00 XXII Symfonia Haydna, preludia Bacha w orkiestracji Zygmunta Mycielskiego i muzyka Wojciecha Kilara.

Dokładnie 1 maja 1761 roku Haydn przekroczył próg zamku w Eisenstadt jako książęcy kompozytor, dyrygent, opiekun księgozbioru i instrumentów, a także zwierzchnik personelu muzycznego. Rok później księstwo objął Miklós József „Wspaniały”, a pięć lat później rozpoczęto wznoszenie olśniewającego pałacu Esterháza, ze stu dwudziestoma pokojami zdobionymi złotem. Wiele spośród symfonii Haydna, pisanych na użytek książęcego dworu, ma w dzisiejszych czasach mniej lub bardziej trafne przydomki. Tytuł XXII Symfonii „Filozof” nie pochodzi od samego kompozytora, ale znalazł się na jednej kopii nut z jego czasów. Od ponad dwustu lat nie ustaje filozoficzno-muzykologiczna dyskusja nad jego uzasadnieniem. Niektórzy uważają, że naprzemienne partie solowe symbolizują padające na przemian pytania i odpowiedzi. Inni z kolei doszukują się muzycznego obrazu zadumanego filozofa, niepomnego na tykający zegar i upływający czas. Jeszcze inni kwitują, że jest on nieadekwatny, gdyż w przebiegu symfonii myślicielska żarliwość ustępuje miejsce emocjonalnym uniesieniom…

W programie koncertu Orkiestry Filharmonii pod batutą Łukasza Borowicza znajdzie się również Choralvorspiel Wojciecha Kilara na kameralną orkiestrę smyczkową i 13 preludiów chorałowych z Orgelbüchlein oraz organowych Choralvorspiele Johanna Sebastiana Bacha w opracowaniu na orkiestrę symfoniczną Zygmunta Mycielskiego.

Katarzyna Plater-Zyberk

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1465-KILAR__BACH__HAYDN 

Białystok | Bacewicz, Wieniawski i Beethoven w Operze i Filharmonii Podlaskiej

OiFPWirtuozowskie utwory Grażyny Bacewicz i Henryka Wieniawskiego w interpretacji znakomitych polskich skrzypków – Romana Lasockiego oraz Małgorzaty Wasiucionek – a także I Symfonię C-dur op. 21 Ludwiga van Beethovena w wykonaniu muzyków Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka usłyszymy na pierwszym po długiej przerwie koncercie symfonicznym z udziałem publiczności – 19 lutego 2021 o godz. 19.00.

W 1965 roku Grażyna Bacewicz skomponowała siódmy i, jak się okazało, ostatni w swym życiu Koncert skrzypcowy. To koncert, w którym orkiestra, zwłaszcza w dwóch pierwszych częściach, sprowadzona jest do roli tła, bez zawiązywania dramaturgicznego dialogu z instrumentem solowym, co jest zwykle domeną tradycyjnego koncertu. Bacewicz powraca w nim do tradycyjnych form i tradycyjnych sposobów kształtowania melodii, zachowując bogate zróżnicowanie kolorystyki dźwięków.

Henryk Wieniawski, artysta łączący działalność koncertową z praktyką kompozytorską, jest autorem utworów, które weszły na stałe do repertuaru wirtuozów, tak jak Fantazja brillante op. 20 będąca wariacyjnym opracowaniem tematów z opery Faust Charlesa Gounoda. O wyjątkowości i popularności twórczości Wieniawskiego przesądza styl łączący liryzm z mistrzowskim rozmachem.

W finale koncertu zabrzmi optymistyczna I Symfonia C-dur op. 21 Beethovena.

Materiały prasowe organizatora

Informacje o biletach – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/bacewicz-wieniawski-beethoven/ 

Kraków | Zimowe divertimento Sinfonietty Cracovii

SCOrkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia zaprasza publiczność do Centrum Kongresowego ICE Kraków na koncert „Zimowe divertimento” 20 lutego 2021 o godz. 19.00.

ICE Kraków Congress Centre otwiera swoje podwoje dla spragnionych koncertowych wrażeń słuchaczy, których Sinfonietta pod batutą Jurka Dybała powita wyjątkowym, zimowym – ale i pełnym ognia – programem. W roli solisty wystąpi skrzypek Maciej Lulek.

Repertuar koncertu skrzy się najwspanialszymi przebojami muzyki klasycznej inspirowanymi urokami zimy: począwszy od fragmentów z Dziadka do orzechów i opracowanego specjalnie na tę okazję na orkiestrę smyczkową Lutego z Pór roku Piotra Czajkowskiego, przez słynną Zimę Antonia Vivaldiego, na pełnej ludowej energii, zakończonej gromkim góralskim zawołaniem Orawie Wojciecha Kilara kończąc. Usłyszymy również wirtuozowskie, napawające optymizmem Divertimento F-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta (jak przystało na okazję – diviertimento to przecież „rozrywka” i „zabawa”) oraz pełną nostalgii, urokliwą Arię z Trzech utworów w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego.

Kamila Czernek

Wstęp wolny! Rezerwacja bezpłatnych wejściówek: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  oraz www.evenea.pl/pl/wydarzenie/zimowe-divertimento 

Katowice | Kwartet Śląski i Krzysztof Książek

Lason20 lutego 2021 roku o godz. 18.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią Kwartet Śląski i znakomity pianista Krzysztof Książek, prezentując publiczności utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta i Aleksandra Lasonia. Ten pierwszy po długiej przerwie koncert Kwartetu Śląskiego z udziałem publiczności zbiega się z premierą najnowszej płyty zespołu.

Podobno ci, którzy potrafią rachować, nie grzeszą bujną wyobraźnią, i na odwrót. Program tego koncertu pogodzi obydwa rodzaje słuchaczy. V Kwartet smyczkowy Aleksandra Lasonia nosi podtytuł „siedem i pół kwartetu”, powstał bowiem z okazji 750-lecia nadania praw miejskich Bytomiowi – po jednym kwartecie na każde sto lat, w poszczególnych częściach dedykowanych „artystycznym przyjaciołom kompozytora, związanym z miastem”.

Koncert fortepianowy C-dur KV 415 Mozarta liczy formalnie trzy części, ale każda z nich, zwłaszcza ostatnia, dzieli się na mniejsze elementy – zawiązane w całość logicznie i po mistrzowsku, choć w niezgodzie z ówczesną konwencją. Przy takiej muzyce można się rozmarzyć, a zarazem nie pogubić w rachunkach. Podczas najbliższego koncertu utwór zabrzmi w opracowaniu na fortepian i kwartet smyczkowy.

Każdy, kto zasiądzie tego dnia na widowni, dostanie w prezencie od zespołu egzemplarz płyty Mieczysław Wajnberg: String Quartets vol. 5. To piąta część nagradzanego cyklu, który stanowić ma kompletny zestaw wszystkich utworów Wajnberga z kwartetem smyczkowym. Jest ich dziewiętnaście, z czego czternaście już udało się już zarejestrować. Album Mieczysław Wajnberg: String Quartets vol. 5 miał swoją polską premierę 12 lutego, światowa planowana jest na kwiecień.

Dorota Kozińska

Informacja o biletach – na stronie https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/kwartet-slaski-krzysztof-ksiazek 

Współczesna opera polska w ekstremalnej technologii

PWMPolskie Wydawnictwo Muzyczne wydało pod swoją fonograficzną firmą ANAKLASIS trzy pozycje w serii „Images”. Zaplanowana ona jest jako forum prezentacji najważniejszych dzieł scenicznych ostatnich lat.

Na pierwszy ogień poszły utwory Aleksandra Nowaka Ahat-ilī – siostra bogów (ANA 001 AV), Agaty Zubel Bildbeschreibung (ANA 002 AV) i Andrzeja Krzanowskiego Audycja V (ANA 003 AV), których prawykonania były ważnymi wydarzeniami kulturalnymi na festiwalach czy to „Warszawskiej Jesieni”, czy „Sacrum profanum”. To nowe przedsięwzięcie PWM jest szczególne, bo każda rejestracja spektaklu operowego dopełniona jest filmem dokumentalnym o kompozytorze, zrealizowanym we współpracy z Telewizją Polską. Partnerów współpracujących z PWM przy realizacji tych produkcji jest więcej, wśród nich także Związek Kompozytorów Polskich. Zwracam szczególną uwagę na rejestrację Audycji V Andrzeja Krzanowskiego, która miała swoją właściwą premierę dopiero po czterdziestu jeden latach od skomponowania, a dwa lata później została wydana na płytach (co pozwala zachować kryterium prezentacji „najważniejszych dzieł scenicznych ostatnich lat”). Mimo to nie straciła świeżości.

Ta cenna inicjatywa PWM, prawdziwy rarytas nie tylko dla koneserów muzyki współczesnej, ale i dla zwykłych melomanów, ma jedno poważne ograniczenie. Wszystkie trzy pozycje zarejestrowane zostały na płytach blu-ray. Technologia blu-ray, zapewniająca wyższą jakość zapisu i odtwarzanie oraz istotnie większą pojemność płyt, miała zastąpić format DVD. Tymczasem po kilkunastu latach od wprowadzenia na rynek płyty blu-ray, wymagające do zapisu i odtworzenia specjalnych odtwarzaczy wykorzystujących lasery wytwarzające światło niebieskie, a właściwie fioletowe (płyty CD są zapisywane światłem podczerwonym, a DVD czerwonym) pozostają dość rzadkim dobrem. Warto dodać, że na początku lat 90-tych ubiegłego stulecia w Instytucie Wysokich Ciśnień PAN w Warszawie opracowana została technologia otrzymywania kryształów azotku galu o bardzo wysokiej jakości strukturalnej, dzięki czemu dziesięć lat później opanowano w Japonii produkcję laserów niebieskich wykorzystanych w formacie blu-ray. Ponadto rozwój rynkowy płyt blu-ray pozostaje pod znakiem zapytania wobec dynamicznego wzrostu sprzedaży filmów i muzyki przez Internet. Losy płyty kompaktowej CD nie pozostawiają tu wątpliwości.

Niezależnie od tych wszystkich okoliczności trzy płyty serii „Images” PWM-owskiej firmy ANAKLASIS będą dla muzykalnych posiadaczy odtwarzaczy blu-ray nie lada gratką.

Mieczysław Kominek