Polmic - FB

aktualności

"La traviata" Verdiego 15 grudnia na żywo z The Metropolitan Opera

TraviataLa traviata w nowej inscenizacji Michaela Mayera i pod batutą Yannicka Nézet-Séguina otwiera nową erę w The Metropolitan Opera. Tę niezwykle popularną operę Giuseppe Verdiego Met będzie transmitować na żywo do kin na całym świecie już 15 grudnia 2018. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 18:35.

Dzieło Verdiego będzie pierwszą premierą, którą Nézet-Séguin poprowadzi jako nowy dyrektor muzyczny nowojorskiej sceny. W roli tytułowej zbłąkanej (wł. ‘la traviata’) kurtyzany Violetty Valéry wystąpi niemiecka sopranistka Diana Damrau. Partnerować jej będzie, jako zakochany w niej Alfredo, Juan Diego Flórez, pochodzący z Peru tenor, do tej pory specjalizujący się głównie w partiach Rossiniowskich. W postać ojca Alfreda, Giorgia Germonta, wcieli się urodzony na Hawajach baryton Quinn Kelsey.

Choć jej wenecka prapremiera w 1853 roku była jedną z bardziej spektakularnych porażek w historii opery, dziś La traviata cieszy się ogromną popularnością. Verdi starał się złagodzić w swym dziele wydźwięk oryginału – powieści Dama kameliowa Alexandre’a Dumasa (syna) – ale publiczność nie była w stanie znieść widoku kurtyzany jako postaci pozytywnej na scenie operowej oraz tego, że akcja rozgrywa się współcześnie. A jednak rola Violetty Valéry stała się koronną partią największych sopranów, a melodyjne i poruszające dzieło – przebojem repertuaru operowego. 

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 40 minut (w tym 2 przerwy). Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Inforamcji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | Prawykonania w ramach cyklu "Dźwiękowisko"

Chołoniewski16 grudnia 2018 w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym w Wraszawie odbędą się prawykonania utworów Marka Chołoniewskiego, Przemysława Zycha, Rafała Zapały oraz polskie prawykonanie Anthèmes 2 Pierre'a Bouleza. Koncert zostanie powtórzony 18 grudnia 2018 w krakowskiej Cricotece.

Koncerty są częścią cyklu „Dźwiękowisko" zainaugurowanego w roku 2014 przez Fundację Muzyczną „Harmonie i hałasy" we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca. Wydarzenia cyklu odbywają się według formuły przewidującej włączenie do programu utworów, które zakładają współpracę muzyków profesjonalnych z dużymi grupami młodzieży-amatorów. Ich autorami są znani polscy kompozytorzy. Utwory te przedstawiane są na koncercie obok wybitnych pozycji muzyki współczesnej, wykonywanych przez muzyków specjalizujących się w tej dziedzinie. Tak pomyślane programy służą wypracowaniu formuły koncertu, w którym odbiorcy, zwykle sprowadzani do roli biernych słuchaczy, mogą współtworzyć muzyczne wydarzenie.

W zamówionych na te okazję multimedialnych kompozycjach En rondeau Przemysława Zycha i TeGeLaR Marka Chołoniewskiego (na zdjęciu) z wykonawcami dobrze znanymi oraz wkraczającymi na drogę kariery debiutantami współdziałać będzie grupa młodzieży-amatorów – uczniów liceum warszawskiej Szkoły Kultury i Edukacji. Wśród profesjonalnych wykonawców m.in. Anna Kwiatkowska (skrzypce), Rafał Zapała (projekcja dźwięku), Kazimierz Pyzik (kontrabas), Leszek Wiśniowski (saksofon), Tomasz Chołoniewski (perkusja). Niekonwencjonalną formułę koncertu Rafał Zapała wzbogaci swoim No Meaning Detected, w którym publiczność uczestniczy w dialogu z żywym wykonawcą i syntezatorem mowy. „Klasykę współczesności" reprezentuje Anthèmes 2 Pierre'a Bouleza – nie wykonywane jeszcze w Polsce arcydzieło jednego z najwybitniejszych współczesnych twórców muzyki.

Dokumentacje dotychczasowych wydarzeń „Dźwiękowiska" (filmowe rejestracje wykonań utworów Sławomira Wojciechowskiego, Macieja Jabłońskiego, Eunho Changa i Lidii Zielińskiej) dostępne są na stronie: www.dzwiekowisko.pl.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Kolekcje" – priorytet „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowe informacje – na stronie: https://harmonieihalasy.wordpress.com/

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej – Dni Pēterisa Vasksa

OMNW niedzielę 16 grudnia 2018 o godz. 18:00 w sali kameralnej NOSPR w Katowicach odbędzie się koncert w ramach Dni Pēterisa Vasksa. Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca dokona m.in. prawykonania utworów Emila Wojtackiego i Karoliny Filipskiej.

Łotewski kompozytor Pēteris Vasks (1946) to dziś jeden z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów europejskich. Jego nazwisko wymieniane jest w jednym rzędzie obok Arvo Pärta, Sofii Gubajduliny czy Alfreda Schnittke – twórców pochodzących z krajów tzw. bloku wschodniego, których muzyka kojarzona jest z muzyczną duchowością. Vasks wyrasta z tradycji, której korzenie sięgają minimalizmu w jego szczególnej odsłonie, bowiem ważna jest dla niego nie tyle powtarzalność i redukcja (jak w minimalizmie amerykańskim), co wszystko to, co ta redukcja z sobą pociąga: wolno płynący czas, medytacja, koncentracja na naturze czy inspiracja płynąca z ciszy. Wypracował on własny idiom twórczy, którego rozpoznawalnymi elementami są silna ekspresja, melodyczna subtelność i nawiązania do bogatej tradycji ludowej. Podczas koncertu usłyszymy jego utwór Viatore (2001) na 11 smyczków solo​.

Podobny sposób podejścia do komponowania prezentuje znacznie młodszy łotewski twórca – Ēriks Ešenvalds (1977). W Fantāziji (2003) powstałej na zamówienie Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni, źródłem dźwięku prócz tradycyjnie rozumianych instrumentów są różnej wielkości butelki, w które muzycy dmą, niczym w instrumenty dęte. Miękka, delikatna barwa stanowi uzupełnienie zapisanych w partyturze faktur dźwiękowych.

Podczas koncertu będą miały również miejsce dwa prawykonania w ramach zamówień festiwalu Brand New Music. Geständnis. Muzyka operowa Emila Wojtackiego, to kompozycja powstała z inspiracji fragmentem Wyznania winy (z Niepewności stanu rzeczy) współczesnego niemieckiego dramaturga i reżysera Philippa Löhle. Drugi z utworów, Upadek Anioła Karoliny Filipskiej to mini-koncert na 4 zestawy multiperkusyjne, sinfoniettę i taśmę. Inspiracjami do powstania utworu była pewna rzeźba, stojąca we wschodniej części Madrytu oraz fragment Raju utraconego Johna Miltona.

Więcej informacji – na stronie: http://www.nospr.org.pl/

Kraków | Finał 3. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Krzysztofa Pendereckiego

FinałAkademia Muzyczna w Krakowie zaprasza w niedzielę 16 grudnia 2018 o godz. 20:00 do Auli Florianka (ul. Sereno Fenna 15) na koncert finałowy 3. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. K. Pendereckiego.

Muzyka Krzysztofa Pendereckiego stała się inspiracją do powstania konkursu, który jest wspaniałą płaszczyzną pozwalającą na wymianę poglądów i doświadczeń związanych z odkrywaniem sensu i znaczenia w muzyce. Poprzez zaznajamianie się z nowymi utworami poznaje się lepiej kulturę danego kraju i w ten sposób rozwija własną osobowość wzbogacając ją o nowe wartości duchowe. Wszyscy młodzi artyści, biorący udział w przygotowaniach do konkursu już odnieśli sukces, zgłębiając nowe obszary najdoskonalszej ze wszystkich sztuk – muzyki.

W konkursowych zmaganiach wzięło udział 20 uczestników z całego świata, których grę oceniało jury w składzie: Zdzisław Łapiński (przewodniczący), Julius Berger, Jiwu Li, Ivan Monighetti, Arto Noras, Csaba Onczay i Wolfgang Emanuel Schmidt. Podczas koncertu finałowego Orkiestrę Kameralną Akademii Muzycznej poprowadzi znakomity dyrygent-wiolonczelista Adam Klocek, a w programie usłyszymy m.in. Koncert altówkowy (w wersji na wiolonczelę, orkiestrę kameralną, perkusję i czelestę) Krzysztofa Pendereckiego w interpretacji zwycięzcy Konkursu.

Wstęp wolny!

Więcej informacji – na stronie: http://www.pendereckicello.com.pl

Warszawa | Twórczość skrzypcowa u progu niepodległości

UMFUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina zaprasza w niedzielę 16 grudnia 2018 o godz. 17.00 na Koncert Katedry Instrumentów Smyczkowych zatytułowany "Twórczość skrzypcowa u progu niepodległości".

W programie koncertu znajdą się utwory kameralne takich kompozytorów jak: Emil Młynarski, Aleksander Zarzycki, Adam Andrzejowski, Grzegorz Fitelberg, Karol Szymanowski, Henryk Melcer czy Ignacy Jan Paderewski. Wystąpią studenci Katedry Instrumentów Smyczkowych: Błażej Bębeńca, Daeun Choi, Kamila Fediuk, Maria Grajewska, Emilia Jarocka, Maria Kapsiak, Judyta Kluza, Milena Krupińska, Emilia Łapko, Jeehye Oh, Eryka Piotrowska, Lucyna Strzemecka, Iga Wasilewska, Julia Wrońska, Kinga Zlot. Na fortepianie towarzyszyć im będą: Aleksandra Dallali, Janusz Grobelny, Andrzej Guz, Elżbieta Neumann, Ewa Skardowska, Grzegorz Skrobiński, Krzysztof Stanienda. Opiekę artystyczną nad koncertem objął prof. dr hab. Andrzej Gębski.

Bezpłatne karty wstępu do odbioru w punkcie Chopin University Press w holu głównym UMFC, tel. 22 2789 275, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Punk czynny od poniedziałku do środy oraz w piątki w godz. 16–19, a także na pół godziny przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertami UMFC objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stroniewww.chopin.edu.pl

Warszawa | 28. Portrety Kompozytorów

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich zaprasza na 28. Portrety Kompozytorów. Podczas koncertów w dniach 11–12 grudnia 2018 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie (ul. Aleksandra Fredry 8) zaprezentowane zostaną muzyczne sylwetki Aleksandry Garbal i Moniki Kędziory.

Jakże niewyczerpana jest wyobraźnia kompozytorów. Z jednej strony Plaudens, Mulceo, cres-cere – fantazyjne tytuły dla pięknych kameralnych utworów Moniki Kędziory, a z drugiej – opowieści, które są niemal kontynuacją losów bohaterów wielkiego Moniuszki. Mamy grę z poezją, dramaty emigrantów i grę z historią. A także, oczywiście, talent i kompozytorski warsztat. I – jak zawsze na „Portretach” – znakomitych wykonawców.

11 grudnia zaprezentowane zostaną fragmenty z opery kameralnej Aleksandry Garbal  Polonica Rustica na 7 solistów. W wykonaniu wezmą udział: Anna Krasińska (sopran), Eugenia Rezler (kontralt), Jacek Szymański (tenor), Witold Żołądkiewicz (baryton), Adam Zarzycki (skrzypce), Piotr Hausenplas (wiolonczela), Ewa Skardowska (fortepian). Jest to dzieło wyjątkowe ze względu na nawiązanie do prawdziwej historii Ślaska i jego folkloru muzycznego, który kompozytorka zestawia z liryką wokalno-instrumentalną o ogromnym ładunku wyrazowym. Partie instrumentalne traktowane są wokalnie i podmiotowo. Ten sceniczny obraz muzyczny stanowi przykład twórczego połączenia wątku folklorystycznego, religijnego i patriotycznego.

12 grudnia w wykonaniu poznańskiego zespołu Sepia Ensemble zabrzmią kompozycje Moniki Kędziory: Modlitwa ślepego lunatyka na sopran solo do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, 7 miniatur na fortepian solo micro-nano-mos, Plaudens na flet solo, cres-cere na klarnet, wiolonczelę i fortepian oraz Mulceo na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian.

Zapraszamy wszystkich muzyki spragnionych i wszystkich muzyki ciekawych. Wiemy z doświadczenia, że to bardzo dobre połączenie.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Czym jest dzisiaj muzyka polska? Panel dyskusyjny

NIFC11 grudnia 2018 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina będzie miał miejsce panel dyskusyjny towarzyszy wystawie czasowej w Muzeum Fryderyka Chopina „Konstelacje. Muzyka polska 1918-2018”.

Konstelacje ‒ rodzaj mapy, w której niezwiązane ze sobą punkty przecinają się na pewnej geometrycznej płaszczyźnie. Wątki i koncepcje w muzyce polskiej ostatniego stulecia tworzą właśnie taką sieć. „Konstelacje” to, rozpisany na blisko 70 utworów, komentarz poświęcony postawom kompozytorów wobec historii, tradycji i nowoczesności.

Trzy aspekty, które eksploruje narracja „Konstelacji”, mają swoje odbicie w przestrzeni bryły zaprojektowanej przez Jana Strumiłło. W ekranach multimedialnych znajdują się nagrania i opisy utworów oraz komentarze kompozytorów i muzykologów w formie filmów. Na temat pojęcia muzyki polskiej wypowiadają się m.in. Zygmunt Krauze, Wojtek Blecharz, Agata Zubel czy Marcin Stańczyk.

Na pytanie „czym jest dzisiaj muzyka polska?” spróbują odpowiedzieć Hanna Kulenty, dr Katarzyna Naliwajek-Mazurek, prof. Szábolcs Esztényi oraz Piotr Peszat 11 grudnia w panelu dyskusyjnym prowadzonym przez Jana Topolskiego. Przy jednym stole zasiądą muzykolodzy, teoretycy muzyki, kompozytorzy starszego i młodszego pokolenia, urodzeni w Polsce i ci, którzy Polskę wybrali na kraj swojej twórczej aktywności.

Na wydarzenie obowiązuje rezerwacja miejsc na stronie: www.bilety.nifc.pl 

Patronat medialny nad wystawą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Roman Palester – Muzyka kameralna

PalesterKonferencja połączona z koncertem promującym płytę Roman Palester – Muzyka kameralna (RecArt) odbędzie się 10 grudnia o godzinie 14.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ulicy Fredry 8 w Warszawie.

Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie oraz Fundacja Piąta Esencja zapraszają na konferencję oraz zakończeniu pierwszego etapu digitalizacji spuścizny Romana Palestra, realizowanego przez Fundację Piąta Esencja we współpracy z Biblioteką Uniwersytecką w Warszawie (depozytariuszem cennych archiwaliów kompozytora). Partnerem pierwszego projektu jest II Program Polskiego Radia. 

Oba projekty są finansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury: pierwszy w ramach projektu Muzyczny Ślad realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, drugi w ramach projektu Kultura cyfrowa.

Rezultaty projektów przedstawią: Lech Dzierżanowski – Prezes Fundacji Piąta Esencja, Piotr Maculewicz – kierownik Gabinetu Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, Piotr Bocian reprezentujący Fundację Uniwersytetu Warszawskiego.

W trakcie konferencji artyści realizujący płytę Roman Palester – muzyka kameralna, Anna Staśkiewicz i Marcin Zdunik wykonają dwie części Sonaty na skrzypce i wiolonczelę Palestra. Ponadto Lech Dzierżanowski zaprezentuje i przekaże pozyskane na rzecz Biblioteki Uniwersyteckiej Warszawie cenne listy i partytury Romana Palestra.

 

Kraków | Olivier Messiaen i kompozytorzy krakowscy

MessiaenZwiązek Kompozytorów Polskich – Oddział w Krakowie serdecznie zaprasza na koncert towarzyszący otwarciu wystawy „Obecność muzyki Oliviera Messiaena w Polsce”. Wydarzenie odbędzie się 10 grudnia 2018 o godz. 18.00 w Bibliotece Jagiellońskiej, al. Mickiewicza 22 (wejście od ul. Oleandry 3).

Kuratorem wystawy, która czynna będzie od 11 grudnia 2018 do 25 stycznia 2019, jest dr h.c. Jerzy Stankiewicz – wybitny polski znawca muzyki i życia Oliviera Messiaena. Podczas wernisażu wystawy odbędzie się spotkanie kompozytorów, wykonawców, muzykologów, promotorów, malarzy, rodzin jenców z Görlitz oraz miłośników muzyki Messiaena z całej Polski. Następnie odbędzie się koncert „Olivier Messiaen i kompozytorzy krakowscy: Krzysztof Penderecki, Zbigniew Bujarski i Marek Stachowski”, organizowany w dniu 110. rocznicy urodzin Oliviera Messiaena przez dra hab. Marcela Chyrzyńskiego – prezesa zarządu ZKP Oddziału w Krakowie.

Po raz pierwszy w Polsce wykonany zostanie utwór francuskiego kompozytora La Fauvette passerinette (Pokrzewka wędrowniczka) na fortepian (1961), zrekonstruowany przez Petera Hilla i wydany przez Faber Music, London w 2015 roku. Wykonawcą będzie prof. Andrzej Tatarski, który już od lat 60. propaguje muzykę francuskiego Mistrza. Usłyszymy także takie kompozycje jak: La Colombe (Gołąbka) z cyklu Preludia na fortepian (1928-1929), Fantazja na skrzypce i fortepian (1933) oraz Poèmes pour Mi (Poematy dla Mi) – cztery wybrane z cyklu pieśni na sopran i fortepian do słów kompozytora (1936): Paysage (Pejzaż), Les deux guerriers (Dwaj wojownicy), Le Collier (Naszyjnik), Prière exaucèe (Wysłuchana modlitwa).

Program koncertu uzupełnią utwory kompozytorów krakowskich: Krzysztofa Pendereckiego – Trzy miniatury na klarnet i fortepian (1956), Zbigniewa Bujarskiego – Lęk ptaków I na skrzypce, altówkę i perkusję (1993) oraz Marka StachowskiegoMiroir du Temps (Zwierciadło Czasu) na skrzypce, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2002-2003), cz. IV. Mystère du Temps (Tajemnica Czasu). Wystąpią: Aleksandra Zamojska (sopran), Dominika Peszko (fortepian), Agnieszka Bugla (skrzypce), Natalia Warzecha-Karkus (altówka), Pola Benke (wiolonczela), Barbara Borowicz (klarnet), Bartosz Sałdan (perkusja).

Wstęp wolny!

ZOBACZ: Wydarzenie na FB