Polmic - FB

aktualności

SuperSam +1: Rabih Beaini / Mikołaj Trzaska

ss14 grudnia 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 14 grudnia na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Rabih Beaini i Mikołaj Trzaska.

Rabih Beaini to samotny głos w świecie muzyki elektronicznej. Niewiele osób potrafi zagrać tak wymagający i intrygujący koncert, podczas którego dark wave, krautrock, post wszystko i techno funkcjonują obok siebie jako jedna nawiedzona harmonia hardware’u. Jego wytwórnia Morphine jest dźwiękowo nieprzewidywalna, zarówno jak jego własne remiksy czy zdumiewające płyty długogrające, takie jak ponadczasowe dzieło What We Have Learned.

Mikołaj Trzaska to ikona jazzowej awangardy w Polsce. Na stałe związany z Gdańskiem, odbywa bliskie i dalekie podróże muzyczne w poszukiwaniu wspólnego mianownika pomiędzy muzyką chasydzką i współczesną muzyką improwizowaną. Jest saksofonistą, klarnecistą basowym i kompozytorem, wyrósł na gruncie yassu – artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Wraz z grupą przyjaciół muzyków zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu – Miłości, oraz równie kreatywnego Łoskotu.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.supersam.mozg.pl 

Audio Stage 2017

 aFundacja Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni” zaprasza na tegoroczny Audio Stage 2017, który będzie miał miejsce 10 grudnia 2017 roku w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie.

Audio Stage 2017 jest kontynuacją rozpoczętego w roku 2012 cyklu dedykowanego sztukom performatywnym. Jego ideą przerwodnią jest integracja muzyki ze sztukami scenicznymi. Formy muzyczno-teatralne – monodramy i preludia do nich, które powstają w ramach projektu, funkcjonują jako pozycje repertuaru teatralnego oraz jako elementy wydarzeń muzycznych. Projekt jest konsekwencją wieloletnich doświadczeń, jakie ma Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej w organizowaniu wydarzeń interdyscyplinarnych (m.in. festiwale Audio Art w Warszawie). W Audio Stage biorą udział kompozytorzy specjalizujący się w muzyce eksperymentalnej, którzy przygotowują utwory we współpracy z aktorami, mimami i tancerzami.

Prezentowane utwory audiosceniczne są formą muzyczną, w której wykonawcą, a bywa że także instrumentem, jest artysta sceniczny. Dźwięki, które powstają poprzez jego działania, takie jak ruch, taniec, mowa, live electronics, są wyjściowym materiałem, z którego kompozytor tworzy utwór. Jest to rodzaj formy o bardzo wysokim stopniu integracji różnych rodzajów sztuk performatywnych, dlatego pierwszy wykonawca utworu jest także zazwyczaj jego współautorem.

10 grudnia o godz. 18:00 odbędzie się koncert prawykonań 4 monodramów audioscenicznych, które skomponowali: Ewa Fabiańska-Jelińska, Wojciech Błażejczyk, Anna Maria Huszcza i Jarosław Kordaczuk. Źródłem dźwięku w każdej z tych kompozycji będzie wykonawca, który jest jednoczenie współautorem tych kompozycji. W tym roku będą to aktorki, tancerki i perfomerki: Dominika Miękus, Izabela Kościesza, Izabela Chlewińska i Marta Grzywacz. Premierowe audiosceny zostaną poprzedzone preludiami muzycznymi – rodzajami małych uwertur z elementami teatru instrumentalnego. Kompozytorem cyklu preludiów jest Krzysztof Knittel, który będzie również jego wykonawcą wraz z akordeonistą Aleksiejem Vorsoba.

Imprezą towarzyszącą o godz. 17:00 będzie spotkanie artystów z publicznością, które poprowadzi dyrektor artystyczny projektu Małgorzata Kołcz.

Przedsięwzięcie będzie realizowane ze środków m.st. Warszawy. Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Benefis Profesor Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil

gpnAkademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Związek Kompozytorów Polskich Oddział we Wrocławiu zapraszają na Benefis Profesor Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Benefis odbędzie się 10 grudnia 2017 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej wrocławskiej Akademii Muzycznej.

Benefis rozpocznie spotkanie z Kompozytorką, zatytułowane „...pomiędzy dźwiękami...”. Następnie odbędzie się koncert utworów dedykowanych Benefisantce w wykonaniu pedagogów, absolwentów i studentów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Zostanie wykonanych blisko 40 jednominutowych utworów specjalnie skomponowanych z okazji Benefisu. Przedsięwzięciu towarzyszyć będzie wystawa Profesor Grażyna Pstrokońska-Nawratil – artysta, pedagog, pionier, przygotowana przez Bibliotekę Główną Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu ze zbiorów prywatnych Kompozytorki.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. Miejsca gwarantowane dla posiadaczy bezpłatnych kart wstępu. Po odbiór kart zapraszamy do recepcji budynku E od 6 grudnia.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.amuz.wroc.pl

SuperSam +1: Stian Westerhus / Tadeusz Sudnik

s7 grudnia 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 7 grudnia na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Stian Westerhus i Tadeusz Sudnik.

Stian Westerhus jest gitarzystą, który czuje się swobodnie improwizując, a czasem brzmi bardziej jak maszyna, niż człowiek. Westerhus łączy ze sobą zniekształcone dźwięki, tworząc rytmiczną plątaninę, która zdumiewa i frapuje. Jego poszukiwania nowych dźwięków polegają na odnajdywaniu kolejnych sposobów wyrazu.

Tadeusz Sudnik – muzyk, kompozytor, reżyser dźwięku w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia – realizował zamówienia kompozytorskie muzyki elektronicznej, jak również nagrywał muzykę teatralną, filmową i płyty. Współpracował także z MFMW „Warszawska Jesień” i Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej. Równocześnie prowadzi działalność koncertową z zespołami grającymi muzykę intuicyjną.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.supersam.mozg.pl 

Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej

gW dniach 6 i 11 grudnia 2017 roku w Sali Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku i Instytucie Kultury Miejskiej odbędzie się po raz dziesiąty cykl koncertów „Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej”.

Zgodnie z ideą pomysłodawcy przedsięwzięcia Pawła Zagańczyka, założeniem koncertów jest prezentowanie możliwości akordeonu. Podczas koncertów zestawiane są awangardowe utwory współczesnych twórców z klasyką literatury oraz transkrypcjami. Akordeon prezentowany jest zarówno jako instrument solowy, jak i w połączeniu z innym instrumentarium. Dotychczasowe edycje gościły wiele muzycznych znakomitości, wśród nich NeoQuartet, Orkiestra Kameralna Progress pod batutą Szymona Morusa, Cappella Gedanensis. Począwszy od 2008 roku na zamówienie GSIMA utwory komponowali: Marek Czerniewicz, Anna Maria Huszcza, Paweł Kwapiński, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Steäbler, Edward Sielicki i Paweł Sławiński.

Podczas tegorocznej edycji 6 grudnia prawykonane zostaną koncerty na akordeon autorstwa Krzesimira Dębskiego oraz Macieja Zimki. Wykonawcami koncertu prawykonań będą akordeonista Paweł Zagańczyk i zespół złożony ze studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku. Oprócz nich na estradzie Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku zaprezentuje się duet: Julianna An (skrzypce) oraz Martyna Podolska (akordeon) – laureatki I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Pradze (2017).

11 grudnia wystąpią młodzi adepci gry na akordeonie: uczniowie z klasy akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka (Błażej Reiter, Marta Stanzecka, Albert Woelke), uczący się w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku, oraz uczeń mgr. Tomasza Kwiatkowskiego (Paweł Wiśniewski) z Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Grudziądzu. W repertuarze artystów znajdą się zarówno kompozycje oryginalnie skomponowane na akordeon, jak i transkrypcje. Publiczność będzie miała również okazję wysłuchać gry studenta II roku Akademii Muzycznej w Gdańsku Pawła Ratajka.

Na wszystkie wydarzenia wstęp jest wolny. Tegoroczną jubileuszową edycję zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska. Koncert „Głos młodych akordeonistów” dofinansowano w ramach programu „Otwarty IKM”. Organizatorem cyklu koncertów jest Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Legenda Bałtyku” na zwieńczenie obchodów 140. rocznicy urodzin Feliksa Nowowiejskiego

l8 grudnia 2017 roku, niemal sto lat od światowej premiery, Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego powróci na deski Teatru Wielkiego w Poznaniu. Premiera będzie uroczystym zwieńczeniem obchodów 140. rocznicy urodzin kompozytora, która przypada w 2017 roku.

Partie solowe wykonają Pavlo Tolstoy (Doman), Wioletta Chodowicz (Bogna), Aleksander Teliga (Mestwin), Szymon Komasa (Tomir), Magdalena Wilczyńska-Goś (Swatawa), Robert Gierlach (Lubor), Karol Bochański (Sambor) i Tomasz Mazur (głos Peruna). Chór, orkiestrę i balet Teatru Wielkiego w Poznaniu poprowadzi Tadeusz Kozłowski.

Legenda Bałtyku, z entuzjazmem przyjęta przez publiczność po poznańskim prawykonaniu 24 listopada 1924 roku (ponad 50 spektakli w ciągu jednego sezonu), szybko zyskała miano polskiej opery narodowej. Wyróżnia się doskonałym opracowaniem monumentalnych scen zespołowych. Nowowiejski nawiązał w niej do tradycji romantycznej opery włoskiej i niemieckiej, wprowadził elementy polskiego folkloru i prasłowiańskich legend oraz z powodzeniem zastosował zabiegi archaizujące.

Opera oparta jest na starosłowiańskim micie o zatopionym mieście Wineta. Jej akcja rozgrywa się na słowiańskim wybrzeżu Bałtyku w czasach przedhistorycznych. Dwóch rywali, rybak Doman i kupiec Lubor, stara się o rękę Bogny. Jej ojciec, sprzyjający bogatemu Luborowi, wysyła Domana po koronę Juraty, legendarnej władczyni zatopionego miasta, i ma nadzieję nigdy więcej już go nie zobaczyć…

Teatr Wielki w Poznaniu przeprowadzi transmisję live ze spektaklu 10 grudnia o godz. 18.00.

Więcej – na stronie Teatru Wielkiego w Poznaniu.

27. Portrety Kompozytorów

p4 i 5 grudnia 2017 roku o godz. 18.00 w Centrum „Łowicka” (ul. Łowicka 21, Warszawa) odbędą się koncerty 27. Portretów Kompozytorów. Bohaterami tegorocznej edycji są Carlos Malcolm i Agnieszka Stulgińska.

Doprawdy, trudno wyobrazić sobie większy kontrast pomiędzy dwojgiem kompozytorów niż ten, który zaistnieje na tegorocznych „Portretach”. Z jednej strony – łagodna neoklasyka o iberyjskim zabarwieniu, z dalekimi echami muzyki Gabriela Fauré i Claude’a Debussy’ego. Dzień później – nowa awangarda, szukająca metafizycznego uzasadnienia w psychologii, biologii i fizyce cząstek elementarnych. W poniedziałek Carlos Malcolm, Kubańczyk w zacnym wieku, rozpieszczać nas będzie poezją karaibskich poetów, używając do tego skromnej, klasycznej obsady. We wtorek – młodsza o połowę Agnieszka Stulgińska pokaże teatr instrumentalny, amplifikowane dary ziemi i fizyczną niemal walkę na scenie.

Podczas koncertu odbędą się dwa prawykonania utworów, które powstały na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich dzięki wsparciu przez Fundację PZU. Momento musical na fortepian na 4 ręce (2017) Carlosa E. Malcolma jest owocem jego najnowszych doświadczeń kompozytorskich okresu pobytu w Polsce. Utwór wykona sam kompozytor i pianistka Kyeong-Yeon Seo. Trzy kobiety na trzy kobiety i 10 instrumentów (2017) Agnieszki Stulgińskiej to utwór o kobiecości, macierzyństwie, trudnym surowym życiu, podróży, przestrzeni, tęsknocie, bliskości, sile i pokoleniach – wszystkim tym czego nie da się zawrzeć w ograniczonej przestrzeni i zapisie… Punktem wyjścia dla poszukiwania barw miały być białoruskie kresy, skąd pochodzi tata kompozytorki, oraz głos starej kobiety, ziemi. Kompozycję prawykonają znakomite śpiewaczki Maniucha Bikont i Marta Grzywacz oraz  Hashtag Ensemble.

Czy cokolwiek łączy te dwa światy, odległe od siebie o lata świetlne? Na pewno przyjemność/konieczność myślenia o muzyce. Przyjemność wysłuchania obu „Portretów” jest oczywista.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Czytaj więcej: 27. Portrety Kompozytorów

Koncert kameralny z okazji 110. rocznicy urodzin Romana Palestra

p5 grudnia 2017 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce Koncert kameralny z okazji 110. rocznicy urodzin Romana Palestra.

Podczas koncertu zabrzmią zarówno utwory Palestra, jak i współczesnych mu twórców w wykonaniu pianisty Jakuba Tchorzewskiego i Duo Viennese (skrzypkowie Paweł Zalejski i Monika Hager-Zalejski).

Na początku koncertu artyści wykonają neoklasyczną w formie i treści Sonatę Bohuslava Martinů (1932), która operuje dość typowym kontrastem lekkości i gęstej faktury ogniwa środkowego. Następnie w opracowaniu na skrzypce i fortepian zabrzmi Pieśń Roksany z opery Król Roger Karola Szymanowskiego. Duety na dwoje skrzypiec Romana Palestra ukazują brzmieniowe możliwości dwóch na pozór tylko identycznie potraktowanych instrumentów. Kończona już podczas okupacji Sonata Palestra (1939) pozornie jedynie jest dziełem niezaangażowanym. Cienia katastroficznego fatum zupełnie ukryć się bowiem Palestrowi nie udało. Na luksus komponowania utworów oderwanych od pozamuzycznych skojarzeń mógł sobie pozwolić dopiero 25 lat później, na emigracji. W finale koncertu zostaną zaprezentowane Pięć utworów na dwoje skrzypiec i fortepian Dymitra Szostakowicza; nie są one oryginalnym dziełem. Stworzył je długoletni dobry znajomy kompozytora, Lev Atovmian, któremu Szostakowicz powierzał sporządzanie najróżniejszych opracowań swoich utworów, m.in. wyciągów fortepianowych z monumentalnych symfonii. Bardzo barwną suitę ułożył Atovmian z fragmentów incydentalnej muzyki teatralnej (Komedia ludzka, 1934), baletowej (Jasny strumień, 1934/35) oraz tematów filmowych (Szerszeń, 1955) Szostakowicza. Głęboka melancholia przeplata się tutaj z niemal kompletnie beztroskimi nastrojami, w końcu ich autor był doskonałym psychologiem postaci, dał niejeden przykład niezwykłego wyczucia teatralnej czy filmowej dramaturgii.

Szczegółowe informacje – na stronie Filharmonii: http://filharmonia.pl

„Od Elsnera do Moryto”

u4 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert „Od Elsnera do Moryto”.

Koncert 4 grudnia, organizowany przez Katedrę Instrumentów Smyczkowych Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, będzie prezentacją utworów kompozytorów – rektorów uczelni. Koncert rozpocznie Polonez D-dur Józefa Elsnera, w dalszej części usłyszymy: Dumkę – parafrazę St. Moniuszki Henryka Melcera, Mazurek G-dur Apolinarego Kątskiego, Kołysankę, Mazurek G-dur, Mazur op. 7 nr 2, Humoreskę op. 4 nr 3 i Polonez Emila Młynarskiego, Melodię G-dur Ignacego Jana Paderewskiego, Romans i Mazurek G-dur Aleksandra Zarzyckiego, Źródło Aretuzy z cyklu Mity op. 30, Pieśń Roksany, Nokturn i Tarantelę Karola Szymanowskiego, Andante con malinconia Tadeusza Paciorkiewicza oraz Arie e Chorale na skrzypce solo Stanisława Moryto.

Koncert jest okazją do zapoznania się między innymi z rzadko wykonywanymi utworami polskiej literatury skrzypcowej XIX, XX i XXI wieku. Kompozycje zaprezentują studenci klas skrzypiec, klas kameralistyki fortepianowej oraz pianiści związani z Wydziałem Instrumentalnym UMFC.

Bezpłatne karty wstępu dostępne są w Chopin University Press (ul. Okólnik 2) od 20 listopada.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.