Polmic - FB

aktualności

Projekt badawczy „Dynamiki karier muzyków w obszarze całego środowiska muzycznego"

PRMPolska Rada Muzyczna zaprasza wszystkich przedstawicieli polskiego środowiska muzycznego do udziału w projekcie badawczym „Dynamiki karier muzyków w obszarze całego środowiska muzycznego”.

Polska Rada Muzyczna od roku 2014 prowadzi prace mające na celu polepszenie sytuacji prawnej i socjalnej muzyków w Polsce. Kluczowa dla sukcesu jest dokładna ocena obecnej sytuacji związanej z uprawianiem aktywności muzycznej w naszym kraju. W obliczu braku opracowań w tym zakresie Polska Rada Muzyczna rozpoczęła pionierskie badania Dynamiki karier muzyków w obszarze całego środowiska muzycznego". Badania, prowadzone w latach 2015-2016, są współfinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Obserwatorium Kultury. Celem jest ukazanie dynamiki i zróżnicowania ścieżek kariery muzyków w Polsce, a także wskazanie czynników na nie wpływających, uchwycenie wewnętrznej struktury grupy zawodów muzycznych oraz prześledzenie sytuacji socjalnej osób je wykonujących. Badanie składa się trzech modułów: analiza danych zastanych (dane z GUS, ZKP, STOART, IMiT, itd.); badanie ilościowe (anonimowa ankieta internetowa); badanie jakościowe (zanonimizowane wywiady pogłębione z wybranymi reprezentantami zawodów muzycznych z całej Polski).

Całościowy raport z badania zostanie opublikowany na stronie PRM pod koniec 2016 roku. Jednym z zadań tego raportu jest diagnoza sytuacji społeczno-ekonomicznej osób wykonujących zawody muzyczne oraz zainicjowanie szerokiej dyskusji nad sytuacją socjalną i prawną muzyków prowadzącej do konkretnych rozwiązań systemowych.

Zapraszamy do wypełnienia ankiety: http://www.surveygizmo.com/s3/2749311/BadanieMuzykow

Msza na ponad 1000 wykonawców

Missa 966Missa in honorem Sancti Adalberti to pierwsza polska msza poświęcona św. Wojciechowi i zarazem jedno z nielicznych dzieł w światowej literaturze muzycznej, w którym publiczność staje się współwykonawcą. Prapremiera mszy ku czci św. Wojciecha będzie miała miejsce w Farze Poznańskiej (Bazylika Matki Boskiej Nieustającej Pomocy i św. Marii Magdaleny) 17 września 2016 roku.

To niezwykłe dzieło zostało stworzone z okazji 1050 rocznicy Chrztu Polski przez kompozytora Łukasza Urbaniaka. Missa in honorem Sancti Adalberti jest pierwszą tego typu kompozycją w historii polskiej muzyki: przeznaczona jest na chór, kwintet dęty blaszany, perkusistów i … słuchaczy. Przy tym twórca pozwala artystom i słuchaczom na zamianę ról. Włącza w wykonanie 966-osobową publiczność, powierzając jej istotne zadania muzyczne. Język muzyczny Mszy czerpie z ascezy muzyki średniowiecza i renesansu, jak i najważniejszych zdobyczy muzyki XX wieku. Cofając się o setki lat, kompozytor łączy tradycję (odwołanie do Chrztu Polski i postaci Świętego Wojciecha) z nowoczesnością (współczesne środki wyrazu i instrumentarium). Publiczność będzie uczestniczyć wykonaniu utworu szepcząc, recytując tekst, śpiewając, używając dzwonków, papieru, wody i imitując szumu wiatru.

Dzieło powstało we współpracy ze znakomitymi poznańskimi wykonawcami, realizującymi wiele nieszablonowych przedsięwzięć artystycznych. Prawykonanie odbędzie się pod kierunkiem Bartosza Michałowskiego – dyrygenta Poznańskiego Chóru Kameralnego oraz pomysłodawcy projektu.

Powstanie i prawykonanie dzieła dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://missa966.pl

Muzyczne Pory Roku – Jesień

Jesień20 września 2016 roku o godz. 16.00 w Kościele Ewangelicko-Reformowanym przy Al. Solidarności 76a odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Muzyczne Pory Roku – Jesień”.

Tegoroczny Koncert jest zorganizowany przez Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich i dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Wydarzenia artystyczne". Autorami koncepcji artystycznej wydarzenia są kompozytorzy Sławomir Czarnecki, prezes Oddziału Warszawskiego, oraz Anna Ignatowicz-Glińska, sekretarz Oddziału.

W programie koncertu znalazły się wyłącznie dzieła XXI wieku autorstwa tak znanych kompozytorów, jak Bartosz Kowalski, Jan Oleszkowicz, Dariusz Przybylski, Artur Żuchowski, Aldona Nawrocka, Romuald Twardowski.

Na szczególną uwagę zasługują prawykonania Siesty na trąbkę, skrzypce i wiolonczelę Hanny Kulenty (2016) oraz MarganA na perkusję Anny Ignatowicz-Glińskiej (2016).

Wstęp wolny.

V Festiwal NeoArte - Spektrum Muzyki Nowej

NeoArteW dniach 6-8 października 2016 roku w Gdańsku odbędzie się V Festiwal NeoArte - Spektrum Muzyki Nowej. Piąta odsłona wydarzenia poświęconego muzyce kompozytorów XX i XXI wieku to trzy dni spotkań ze sztuką najnowszą o międzynarodowym wymiarze. Tegorocznej edycji patronuje wybitna postać – polska kompozytorka Joanna Bruzdowicz.

Festiwal prezentuje najciekawsze trendy w muzyce współczesnej, łącząc artystów z różnych kultur i dziedzin. Podczas festiwalu widownia będzie mogła uczestniczyć w trzech koncertach, odbędą się także panele dyskusyjne prowadzone przez kompozytorów i muzyków oraz warsztaty dla studentów kompozycji.

Pierwszego dnia w Ratuszu Staromiejskim zaprezentuje się jeden z najciekawszych europejskich zespołów muzyki współczesnej – Kwadrofonik. Zespół przedstawi program złożony z kompozycji polskich kompozytorów młodego pokolenia (Wojciechowski, Blecharz, Zapała, Laskowski). Drugi dzień to występ trójmiejskiego NeoQuartet we wnętrzach Kolonii Artystów. Trzeciego dnia odbędzie się pierwsze gdańskie wykonanie utworu Four seasons greetings na orkiestrę smyczkową i solistów z muzyką Joanny Bruzdowicz. Ostatni dzień festiwalu i zarazem jego finał został pomyślany jako spektakl multimedialny, o którego wyjątkową atmosferę i atrakcyjność dla widowni zadbają reżyser i aktor teatralny Maciej Konopiński oraz artysta sztuk wizualnych Filip Ignatowicz. Wśród wykonawców partii solowych usłyszymy flecistę Łukasza Długosza, wibrafonistę Dominika Bukowskiego, pianistów Tomasza Jocza i Joannę Żabierek oraz skrzypków Karolinę Piątkowską-Nowicką i Pawła Kapicę. Festiwalową orkiestrą kameralną dyrygować będzie Łukasz Wódecki.

Inicjator i pomysłodawca festiwalu, trójmiejski zespół NeoQuartet na festiwalu wystąpi z polską częścią projektu „Bałtyckie Spektrum Muzyki Nowej”. Muzycy zaprezentują pięć kwartetów smyczkowych napisanych przez kompozytorów z krajów leżących w basenie Morza Bałtyckiego: Helmuta Zapfa (Niemcy), Reia Munakaty (Szwecja), Helenę Tulve (Estonia), Antona Safronova (Rosja), Aleksandra Kościowa (Polska). Przed koncertem odbędzie się panel dyskusyjny z udziałem kompozytorów uczestniczących w projekcie. Koncert zespołu NeoQuartet odbędzie się w ramach trasy Bałtyckie Spektrum Muzyki Nowej.

Więcej informacji – na stronie: www.neoarte.pl

Patronat medialny nad trasą koncertową NeoQuartet objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Prezentacja portalu poświęconego Romanowi Palestrowi

Palester16 września 2016 roku o godz. 16.00 w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego przy ul. Dobrej 56/66 w Sali im. B. Lindego będzie miała miejsce prezentacja portalu poświęconego wybitnemu kompozytorowi Romanowi Palestrowi.

Twórczość Palestra w dzisiejszym polskim życiu muzycznym niemal nie istnieje, co wobec jej wartości artystycznej jest złośliwym paradoksem współczesnej historii Polski. Nie ma jej zresztą również w obrazie muzyki polskiej ostatniego półwiecza, kształtowanym przez koncerty w polskich filharmoniach, przez nagrania płytowe oraz krytykę tych płyt i koncertów, a także przez muzykologię. Tymczasem bezpośrednio po II wojnie światowej Palester był głównym reprezentantem polskiego środowiska muzycznego na forum międzynarodowym, uważano go za najwybitniejszego polskiego kompozytora, widziano w nim nawet następcę Szymanowskiego.

Uruchomienie portalu www.palester.polmic.pl ma na celu przedstawienie w nowatorskiej, atrakcyjnej formie życia i twórczości jednego z wybitnych kompozytorów polskich, a także przywrócenie dorobku Palestra do obiegu i świadomości ludzi zainteresowanych muzyką współczesną. Portal jest kolejnym, realizowanym przez ZKP/POLMIC, serwisem poświęconym kompozytorowi XX wieku.

Spotkanie poprowadzi Piotr Maculewicz, zaś gościem specjalnym będzie prof. dr hab. Zofia Helman, autorka pierwszej monografii Palestra. Wydarzenie, którego organizatorami są Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Biblioteka Uniwersytecka oraz Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego, towarzyszy 59. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Po oficjalnej prezentacji portalu odbędzie się koncert, podczas którego Jakub Tchorzewski wykona utwory fortepianowe Romana Palestra.

Wstęp wolny.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz miasta stołecznego Warszawy.

Ludowe Tradycje

Ludowe Tradycje13 października 2016 roku będzie miał miejsce pierwszy w sezonie koncert Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum „Ludowe Tradycje”, którego repertuar przedstawi przegląd polskiej muzyki inspirowanej folklorem różnych regionów Polski.

W pierwszym koncercie sezonu 2016/2017 Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod wodzą maestro Janusza Siadlaka zabierze publiczność w najpiękniejsze zakamarki polskiej kultury ludowej. W programie znajdą się bowiem niezwykłe dzieła kompozytorów, którzy tworzyli głównie w drugiej połowie XX wieku. Wsłuchując się w przedstawione podczas koncertu pieśni będzie można dostrzec różnice w folklorze z różnych krain geograficznych – zabrzmią pieśni z Podlasia, Lubelszczyzny, Śląska, Krakowa, Mazowsza i Wielkopolski.

Na początek zespół przygotował dwa utwory Ozleciały się siwe gołębie oraz Ej osa zimna rosa Tadeusza Bairda, który jako kompozytor wyróżnia się niezwykłym szacunkiem dla tradycji. Podlasie reprezentować będzie Kazimierz Serocki i jego Trzy śpiewki – pierwszy cykl chóralny skomponowany przez Serockiego w 1951 roku. W kolejnym utworze – Sobótkowe śpiewki na 8-głosowy chór mieszany – Serocki wykorzystał ludowe teksty z Mazowsza. Pięć pieśni, które składają się na cykl, tworzy chronologiczny opis obrzędów nocy świętojańskiej. Chór wykona również 4 z 6 Pieśni Kurpiowskich Karola Szymanowskiego. Publiczności zostaną przedstawione dwa dzieła na chór mieszany Stanisława Wiechowicza Pado dysc, Leciały gęsi oraz Jakech ja konie pasł na chór męski. Zaprezentowana zostanie również twórczość ucznia Stachowicza – Romana Maciejewskiego, który tworzył w nawiązaniu do późnego stylu Karola Szymanowskiego, komponując w 1929 roku Pieśni Kurpiowskie na chór a cappella. Następnie zabrzmią dzieła współczesnych kompozytorów, Łuciuka i Twardowskiego, inspirowane folklorem regionu Krakowskiego i Wielkopolskiego.

Podczas pierwszego koncertu Collegium Canotrum w sezonie artystycznym 2016/2017 chór zadba, aby podróż przez zakamarki kultury regionalnej była niezwykle ciekawa i urokliwa, zgłębiająca jednocześnie tajemnice, które kryje polska muzyka inspirowana naszym pięknym folklorem.

Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Projekt Weinberg

1alt6 września 2016 roku Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN zaprasza na wieczór z muzyką Mieczysława Weinberga „Projekt Weinberg”. To międzynarodowa inicjatywa mieszkającej w Niemczech pianistki Katarzyny Wasiak poświęcona twórczości sławnego kompozytora.

Mieczysław Weinberg to jeden z najciekawszych kompozytorów XX wieku - wszechstronnie utalentowany, wspierany m.in. przez Dymitra Szostakowicza - pozostał do dziś prawie całkiem zapomniany. Przyczyn tego szukać można w niezwykle zawikłanej i trudnej historii jego życia – biografia Weinberga dotyka najbardziej ponurych rozdziałów historii Europy. W Galerii Las – pierwszej galerii wystawy stałej Muzeum POLIN zabrzmią dwa kwintety fortepianowe: Mieczysława Weinberga, a także Szymona Laksa

Kwintet fortepianowy jest raczej rzadkim gatunkiem kompozytorskim, a to ze względu na rozszerzoną wielogłosowość i konieczność zachowania równowagi pomiędzy różnymi z natury instrumentami zespołu. Jednak Kwintet op. 18 Mieczyslawa Weinberga urzeka wyjatkowo spójną formą, w którą kunsztownie wplecione są stylizowane elementy. Pięć - mocno zróżnicowanych części - splata się ze sobą w sposób idealny. Na początku utworu kompozytor wykorzystuje elementy muzyki francuskiej. Drugie ogniwo kwintetu à la Bartok mistrzowsko wprowadza w kolejną część Presto, która zaczyna się charakterystycznym con sordino instrumentów smyczkowych. Ekspresyjne Largo zaskakuje unisonem wszystkich instrumentów, łącznie z fortepianem. Efektowna i wirtuozowska część ostatnia jest przesycona optymizmem. Wydaje się, że nawet w najtrudniejszych momentach udaje się kompozytorowi zachować w swej twórczości i przekazać słuchaczowi radość życia.

Kwintet fortepianowy Szymona Laksa, który uzupełni program koncertu, jest prawdziwym rarytasem, który jest jeszcze rzadziej wykonywany niż Kwintet Weinberga. Kilka miesięcy po wyzwoleniu obozu w Kaufering w 1945 roku, kompozytor przystępuje (już w Paryżu) do pracy nad III Kwartetem smyczkowym na polskie tematy ludowe. W czterech częściach dzieła można wysłyszeć co najmniej 7 melodii ludowych z różnych regionów Polski. W latach 60-tych kompozytor przerabia kwartet na kwintet fortepianowy - o tej samej treści muzycznej. Szymon Laks był więźniem niemieckich obozów koncentracyjnych. Udało mu się uniknąć śmierci dzięki funkcji kapelmistrza orkiestry obozowej: "Skrzypce, które trzymam, stały się moją tarczą obronną".

W roli solistki wystąpi utalentowana polska pianistka Katarzyna Wasiak, stypendystka Ministra Kultury i Sztuki oraz Premiera RP, a także Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, laureatka wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych, absolwentka Universität der Künste i Hochschule für Musik Hans Eisler w Berlinie. Pianistce towarzyszyć będzie kwartet smyczkowy Diverso.

Laureaci VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego

Konkurs7 września 2016 roku Jury Konkursu w składzie: Mirosław Jacek Błaszczyk (przewodniczący), Tomasz Bugaj, Rafał Jacek Delekta, Marek Pijarowski, Ryszard Zimak, Paweł Kotla, wyłoniło zwycięzców oraz wyróżnionych uczestników VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku.

Zwycięzcą został Maciej Koczur (ur. 1989), absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, najmłodszy uczestnik IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga w 2013 r. Drugie miejsce zajął Dawid Runtz (ur. 1992), który ma na swoim koncie także pierwsze sukcesy kompozytorskie, jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa. Laureatem III nagrody został Mateusz Czech (ur. 1989), również absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Jury przyznało także wyróżnienia: I wyróżnienie ex aequo – Rafałowi Kłoczko i Wojciechowi Pławnerowi, II wyróżnienie – nie przyznano, III wyróżnienie – Marcie Gardolińskiej. Koncert finałowy VI OMKD odbędzie się w Białymstoku 8 września 2016 o godz. 19.00 w sali koncertowej przy ul. Podleśnej 2. Zostanie wykonana Uwertura koncertowa „Bajka” S. Moniuszki pod dyrekcją Mateusza Czecha, Uwertura do opery Moc przeznaczenia G. Verdiego pod batutą Dawida Runtza, a zwycięzca konkursu Maciej Koczur zadyryguje Symfonią C-dur „Linzką” KV 425 W. A. Mozarta.

Carmina Luminosa Borysa Somerschafa

Somerschaf10 września 2016 roku w lubelskiej Bazylice oo. Dominikanów podczas multimedialnego koncertu wokalno-instrumentalnego o godz. 20.00 odbędzie się prawykonanie oratorium Borysa Somerschafa Carmina Luminosa.

Kompozycja powstała specjalnie dla uczczenia Jubileuszu 800-lecia Zakonu Dominikanów. Opiera się na tekstach z hymnów dominikańskich, św. Katarzyny ze Sieny oraz Księgi Izajasza. Opowiada o wędrówce i zmaganiach człowieka, rozpiętego między ziemskim bytowaniem a tęsknotą za Bogiem. Brzmienia dopełnia strona wizualna, inspirowana wczesnorenesansową estetyką malarską na bazie twórczości dominikanina Fra Angelico.

W koncercie pod kierunkiem Borysa Somerschafa udział wezmą wybitni soliści: Olga Pasiecznik (sopran) i Krzysztof Chalimoniuk (baryton) oraz Męski Zespół Wokalny KAIROS i chór chłopięcy „Lubelskie Słowiki". Artystom towarzyszyć będą muzycy: Justyna Zańko (skrzypce), Paweł Odorowicz (altówka), Urszula Czerniak (kontrabas), Michał Żak (flet, klarnet), Tadeusz Czechak (ud, portatyw), Wojciech Lubertowicz (bębny obręczowe, duduk), Monika Tarajko (warstwa wizualna).

Oratorium powstało we współpracy z lubelskim Klasztorem Dominikanów i Stowarzyszeniem Wokalnym „In Corpore" w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Polski „Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Dofinansowane zostało również przez Miasto Lublin. Po premierze prezentowane będzie dalej w innych polskich klasztorach oraz w kościołach dominikańskich na Ukrainie.