Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Roman Lasocki i Przyjaciele

LasockiPodczas wyjątkowego koncertu 26 listopada 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej usłyszymy najbardziej wirtuozowskie i reprezentacyjne utwory literatury skrzypcowej, ukazujące szerokie spektrum muzyki kameralnej z tym instrumentem w roli głównej.

Datowana na rok 1886 Sonata na skrzypce i fortepian A-dur Césara Francka należy do najznakomitszych dzieł tego gatunku, jakie kiedykolwiek powstały. Od czasu jej premiery nieustannie pojawia się w repertuarze recitali skrzypcowych, a jej sąsiedztwo w programie koncertu z Sonatą Eugene’a Ysaÿe’a nie jest przypadkowe. Był on bowiem nie tylko ważnym w historii kompozytorem muzyki skrzypcowej, ale przede wszystkim fenomenalnym skrzypkiem, dla którego Franck napisał właśnie Sonatę A-dur.

Można naliczyć co najmniej setkę rozmaitych parafraz, potpourri, fantazji, czy wariacji na temat z oper opracowanych na skrzypce i fortepian. Fantazję na tematy z opery „Faust” Charlesa Gounoda napisał Henryk Wieniawski z myślą o sobie jako wykonawcy w 1865 roku, zaledwie 6 lat po premierze opery w Paryżu. Nie był on zresztą jedynym, który wpadł na pomysł wykorzystania uwielbianych przez publiczność tematów Gounoda (oprócz tego istnieją analogiczne utwory m.in. Sarasatego i Vieuxtempsa) na potrzeby wirtuozowskiego dzieła, którym można zabłysnąć przed szeroką publicznością.

Koncert rozpocznie i zakończy muzyka polska XX wieku. Oprócz nawiązującej zróżnicowaniem rytmicznym do muzyki XVIII wieku Partity na skrzypce i fortepian Witolda Lutosławskiego, w wykonaniu autora dedykacji zabrzmi Ricercar sopra Roman Lasocki Witolda Rudzińskiego, którego temat zaczerpnięty został z muzycznego opracowania nazwiska skrzypka.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-kameralny55