Polmic - FB

aktualności

„Scena dla Muzyki Polskiej”: Ãtma Quartet

FSFilharmonia Świetokrzyska im. Oskara Kolberga zaprasza 15 grudnia 2020 o godz. 18.30 na koncert online w ramach programu „Scena dla Muzyki Polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas koncertu znakomity Ãtma Quartet zaprezentuje dzieła Stanisława Moniuszki, Krzysztofa Pendereckiego, Andrzeja Panufnika i Karola Szymanowskiego.

Znakomite artystki z Ãtma Quartet, którego nazwa nawiązuje do willi w Zakopanem, gdzie mieszkał Karol Szymanowski, a oznacza duszę – zaprezentują w ramach serii „Scena dla Muzyki Polskiej" dzieła czterech twórców: od romantyzmu po klasyków XX wieku.

I Kwartet smyczkowy d-moll Stanisława Moniuszki powstał w Berlinie około 1837 roku. W zamyśle kompozytora miał służyć prywatnemu muzykowaniu. W całym kwartecie dominuje pieśniowo-operowa narracja. II Kwartet smyczkowy op. 56 Karola Szymanowskiego przeniknięty jest niemal w całości nawiązaniami do folkloru góralskiego. W środkowej części trzyczęściowego kwartetu kompozytor cytuje fragmenty pieśni, wykorzystane również w balecie Harnasie (Hej, idem w las, piórko mi się migoce i Pocies chłopcy, chłopcy, pocies zbijać), zaś w finale – nutę zbójnicką. Kwartet stał się jednym z ważniejszych utworów w historii kameralistyki XX wieku. „Wycinanki", podtytuł III Kwartetu smyczkowego Andrzeja Panufnika, wskazuje na inspiracje polską kulturą ludową. Powstał w 1990 roku na zamówienie londyńskiego Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych. Panufnik podkreślał, że pięć części utworu jest jak pięć „zupełnie różnych w kształcie i kolorze wycinanek, pochodzących z pięciu różnych miejsc Polski, wyrażających dodatkowo ukryty charakter osoby, która je stworzyła". Jednoczęściowy III Kwartet smyczkowy Krzysztofa Pendereckiego jest, jak wyznał kompozytor, „podróżą sentymentalną", stąd postrzegany bywa jako rodzaj osobistego pamiętnika, ewokujący różne etapy życia twórcy Harnasiów. Uwagę zwraca melodia huculska, kołomyjka, którą w dzieciństwie słyszał graną na skrzypcach przez swego pochodzącego z Rohatynia ojca. Temat ten „rozrósł się w kolejnych wariacjach i niemal zawładnął moim utworem" – mówił Penderecki.

Materiały organizatora

Więcej - na stronie http://filharmonia.kielce.pl/