Polmic - FB


patronaty

Katowice | XIV Ogólnopolski Festiwal Promocyjny "Sierpień Talentów"

STW dniach 20-30 sierpnia 2020 w Katowicach odbędzie się XIV Ogólnopolski Festiwal Promocyjny "Sierpień Talentów". Ze względu na obecną pandemię oraz w trosce o bezpieczeństwo artystów i słuchaczy, 3 z 4 koncertów festiwalowych odbędą się bez udziału publiczności – zostaną zarejestrowane w Studiu Koncertowym Radia Katowice, a następnie udostępnione na kanałach You Tube Instytucji Kultury im. Krystyny Bochenek „Katowice – Miasto Ogrodów”.

Festiwal zainauguruje występ kwartetu smyczkowego Al Pari, który wykona Kwartet smyczkowy g-moll op.10 Claude'a Debussy’ego, a następnie wspólnie z klarnecistą Bartłomiejem Dobrowolskim zaprezentuje rzadko wykonywane dzieła Aleksandra Głazunowa i Bernharda Henrika Crusella. Charakter otwarty dla publiczności będzie miał koncert „Vocalissimo”, który odbędzie się 25 sierpnia o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Miasta Ogrodów. W repertuarze operowym zaprezentują się trzy utytułowane artystki młodego pokolenia – Justyna Bujak, Paulina Horajska i Natalia Płonka, którym akompaniować będzie Mirella Malorny-Konopka.

W koncercie zatytułowanym „Gitariada” wystąpi troje młodych gitarzystów – Jakub Moroziński, Przemysław Religa i Julia Żarnowska – wychowanków Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, których w rozmowie z Grażyną Brewińską przedstawi prof. Marek Nosal prowadzący klasę gitary w katowickiej uczelni i pełniący funkcję dyrektora artystycznego Śląskiej Jesieni Gitarowej. Ten koncert stanie się pokazem szerokiego spektrum repertuarowego literatury gitarowej, m.in. kompozycji Johna Dowlanda, Ferdynarda Sora, Dariusa Milhauda, a także polskiego kompozytora Aleksandra Tansmana (Cavatina Suite).

Finał tegorocznej edycji „Sierpnia Talentów" będzie należał do wybitnych pianistów młodego pokolenia. Rejestracji swoich recitali fortepianowych dokonają w Studiu Radia Katowice Kamil Pacholec, który oprócz dzieł Fryderyka Chopina wykona także utwory Ignacego Jana Paderewskiego oraz Wolfganga Amadeusa Mozarta, oraz Andrzej Wierciński, który wystąpi w repertuarze chopinowskim.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Więcej informacji – na stroniehttp://www.silesia.art.pl/strona/sierpientalentow2020

Katowice | Usłysz nas w Muzeum Śląskim

Sezon Letni15 sierpnia jest datą wyjątkową w polskim kalendarzu – nie tylko ze względu na święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, ale także Święto Wojska Polskiego. Kilka dni później przypada 100. rocznica wybuchu II Powstania Śląskiego, w związku z tym koncert grany tego dnia  przez muzyków Filharmonii Śląskiej w ramach cyklu "Usłysz nas w Muzeum Śląskim" będzie obfitował w odpowiedni program.

Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Jarosława Wolanina zaprezentuje pieśni powstańcze, wojskowe i patriotyczne. Zabrzmią także fragmenty Szerokiej wody op. 39 Henryka Mikołaja Góreckiego, cyklu pieśni opartych na melodiach ludowych, zaczerpniętych ze zbiorów Szeroka woda Jadwigi Gorzechowskiej oraz Jak to dawniej na Kurpiach bywało Jadwigi Gorzechowskiej i Marii Kaczurbiny. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Jarosława Wolanina wykona Symfonię nr 100 G-dur "Wojskową" Josepha Haydna, Etiudę E-dur op. 10 nr 3 Fryderyka Chopina w opracowaniu orkiestrowym oraz utwory filmowe Wojciecha Kilara.

Wyjątkowym punktem programu będzie koncertowe prawykonanie Trzech Polonezów Warszawskich nieznanego autora z XVIII wieku, opracowanych na orkiestrę kameralną przez Szymona Laksa, kapelmistrza orkiestry Auschwitz-Birkenau. W nazistowskim obozie wykonawstwo i słuchanie muzyki polskiej i żydowskiej było zabronione, jednak więźniowie, narażając życie, łamali ten zakaz. Kontakt z rodzimą twórczością pomagał w utrzymaniu polskiej tożsamości, a wśród nieludzkich warunków obozu dawał choć namiastkę człowieczeństwa. Trzy Polonezy Warszawskie zostały nagrane w ubiegłym roku przez Orkiestrę Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca, który stanie na podium dyrygenckim także 15 sierpnia. Nagranie powstało przy finansowym wsparciu Fundacji Pamięci Ofiar Auschwitz-Birkenau oraz pod patronatem Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu.

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stroniehttps://filharmonia-slaska.eu/production/sezon-letni-1508/

Katowice | Symfonia Pieśni Żałosnych na 100-lecie II Powstania Śląskiego

Powstania

23 sierpnia 2020 Marszałek Województwa Śląskiego Jakub Chełstowski wraz z Filharmonią Śląską zapraszają do Archikatedry Chrystusa Króla w Katowicach, by wspólnie kontemplować muzykę Henryka Mikołaja Góreckiego. Koncert Powstania Śląskie In Memoriam pod batutą Łukasza Borowicza upamiętni 100. rocznicę zakończenia II Powstania Śląskiego, która przypada na dzień 25 sierpnia 2020 roku.

Wieczór uświetni jedno z najsłynniejszych dzieł muzyki drugiej połowy XX wieku – III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych" op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego. Mury świątyni wypełni muzyka niezwykle ekspresyjna. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej poprowadzi Łukasz Borowicz, laureat Paszportu „Polityki”, nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej, nagrody im. Cypriana Kamila Norwida oraz Nagrody Tansman za „wybitną indywidualność muzyczną”. Partię solową wykona sopranistka Iwona Socha, współpracująca z wiodącymi ośrodkami operowymi w kraju.

Koncert ten będzie wydarzeniem niezwykle znaczącym dla Śląska – nie tylko poprzez rocznicę, którą upamiętni, ale i poprzez program, który go wypełni. Muzyka jednego z najważniejszych kompozytorów polskich XX wieku – Ślązaka, Henryka Mikołaja Góreckiego, zabrzmi w wykonaniu filharmoników śląskich, dla których dziedzictwo regionu jest szczególnie ważne, a jego promowanie jest jednym z najistotniejszych elementów działalności. Dzięki streamingowi na żywo każdy będzie mógł wysłuchać koncertu nie tylko w Archikatedrze, ale także we własnym domu.

Marta Szybiak

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stroniehttps://filharmonia-slaska.eu/production/powstania-slaskie-in-memoriam/

Lusławice | Festiwal Emanacje 2020 – Meccore String Quartet

Emanacje

Najbliższy koncert odbywający się w ramach lusławickiego Festiwalu Emanacje w niedzielę 9 sierpnia 2020 o 19:00 ponownie wypełni muzyka Beethovena i Pendereckiego – twórców przekraczających granice, wytyczających nowe drogi, zmieniających oblicze muzyki. W roku 250. rocznicy urodzin Beethovena oraz śmierci Krzysztofa Pendereckiego ich muzyka wybrzmiewa w szczególnie wymowny sposób. Meccore String Quartet, jeden z najznakomitszych kwartetów smyczkowych w Europie, wykona dzieła kameralne obu kompozytorów.

Beethoven to twórca wyjątkowy w dziejach muzyki, artysta niepokorny, piewca ducha rewolucji, postać pełna sprzeczności. Z odwagą wypowiadał dźwiękiem to, co dla innych kompozytorów jeszcze długo pozostawało niewyobrażalne. Podobną postawę twórczą wyrażał Krzysztof Penderecki. Nieustannie zaskakiwał i wprawiał w zachwyt. Zadziwiał, ale także wywoływał konsternację. Jak zauważył Mieczysław Tomaszewski, to Penderecki wymyślił formułę konieczności „podwójnego zakorzenienia w ziemi i w niebie”, posługiwał się metaforą labiryntu, jako symbolu drogi twórczej, odważył się powiedzieć to, co inni być może przeczuwali: „Znaleźliśmy się w punkcie, gdy najbardziej twórcze okazuje się otwarcie drzwi za sobą”. Fenomen Pendereckiego polegał na tym, że nawet wówczas, gdy „otwierał drzwi za sobą”, znajdował się w awangardzie.

Beethoven rozpoczął pracę nad pierwszym cyklem sześciu kwartetów op. 18 mając niespełna 30 lat. Pozostał wierny idei tego gatunku przez całe życie, poddając go rewolucyjnym wręcz przeobrażeniom i doprowadzając do niespotykanego wcześniej rozkwitu, czego najaskrawszym przykładem jest Grosse Fuge op. 133. Penderecki, podobnie jak Beethoven, sięgnął po gatunek kwartetu dobiegając trzydziestki. Jego I Kwartet smyczkowy, który można określić mianem małego sonorystycznego poematu, powstał w 1960 r. Zaskakujące i nietypowe efekty brzmieniowe kompozytor uporządkował ściśle według zasad „kwadratu magicznego”. II Kwartet smyczkowy powstał 8 lat później, będąc również wyrazem nowatorskich poszukiwań w zakresie brzmienia. Podczas gdy estetyka powojennej awangardy uznawała, że twórczość akceptowana przez szerokiego odbiorcę nie jest sztuką, Penderecki był pewien, że misją artysty jest tworzenie takich dzieł, które znajdują społeczny rezonans i łączą ludzi.

Michał Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: www.emanacje.pl 

Katowice | Usłysz nas w Muzeum Śląskim

Muzeum SlaskiePodczas kolejnego koncertu w ramach cyklu "Usłysz nas w Muzeum Śląskim", 8 sierpnia 2020 o godz. 19.00, muzycy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej zabiorą nas w rozmaite zakamarki muzycznego świata.

Dzięki współpracy Filharmonii Śląskiej z Muzeum Śląskim i wspólnej misji szerzenia kultury, obie instytucje zapraszają na muzyczne spotkania, które odbywają się w przestrzeni Muzeum Śląskiego w każdą wakacyjną sobotę, aż do 22 sierpnia. Przygotowany został program idealny na letnie wieczory, łączący ponadczasowe dzieła takich kompozytorów, jak Mozart, Haydn czy Beethoven z muzyką związaną ze Śląskiem, który jest kolebką wielkich twórców. Zabrzmią m.in. słynne uwertury i symfonie, a wszystko to w niezwykłej przestrzeni Muzeum, łączącej styl industrialny z nowoczesnością. Na scenie zobaczymy zarówno Śląską Orkiestrę Kameralną, Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, jak i mniejsze składy instrumentalne. Każdy z koncertów będzie więc inny, a różnorodność brzmienia, programu i stylów zaspokoi każdy gust muzyczny.

Podczas najbliższego koncertu na placu Fajrant Muzeum Śląskiego staną dwa zespoły. Harfistka Agnieszka Kaczmarek-Bialic w duecie z oboistą Adamem Stachulą wykonają utwory Claude’a Debussy’ego, Camille’a Saint-Saënsa, Witolda Lutosławskiego oraz samej Agnieszki Kaczmarek-Bialic. W drugiej częsci wieczoru wystąpi kwartet puzonowy w składzie: Grzegorz Kurowski, Mateusz Konopka, Marek Przegendza i Piotr Misiak. Miękkie i pełne ciepła brzmienie puzonów będzie fantastyczną kontynuacją pierwszej części koncertu. W wykonaniu kwartetu usłyszymy niezwykle zróżnicowane aranżacje kompozycji Jerry’ego Bocka, Irvina L. Wagnera i wielu innych.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://filharmonia-slaska.eu/production/sezon-letni-0808/

Zakopane | 43. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego

Dni SzymanowskiegoProgram 43. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, które odbędą się w dniach 30 sierpnia – 6 września 2020 roku, skupiony jest przede wszystkim wokół twórczości Ludwiga van Beethovena, Henryka Mikołaja Góreckiego i – jakże by inaczej – Karola Szymanowskiego.

W roku 2020 cały muzyczny świat celebruje 250. rocznicę urodzin Ludwiga van Beethovena. Wpływ jego artystycznej działalności słyszymy również w XX stuleciu: najlepszym tego dowodem jest twórczość Henryka Mikołaja Góreckiego. Urodzony w Czernicy kompozytor wielokrotnie czerpał inspirację z dorobku Mistrza z Bonn. Od muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego do muzyki Karola Szymanowskiego jest już bardzo blisko. Górecki był uczniem Bolesława Szabelskiego, ucznia patrona festiwalu – w prostej linii jest zatem kontynuatorem jego muzycznego dziedzictwa. Poza tym nie można pominąć miłości śląskiego kompozytora do muzyki Szymanowskiego oraz samego Podhala. Jeśli dodamy dzieła Ludomira Różyckiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Marcina Jachima (zwycięzcy 60. Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Bairda), naszym oczom – i uszom! – ukaże się różnorodny obraz muzyki polskiej od początków XIX do początków XXI stulecia, która zostanie zaprezentowana podczas Festiwalu.

Znakomici wykonawcy stanowią gwarancję doskonałych interpretacji dorobku wymienionych mistrzów. Festiwal zainauguruje Kwartet Dafô, obchodzący 25-lecie swego istnienia. Z recitalem skrzypcowym wystąpi Sławomira Wilga – laureatka pierwszej nagrody I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Odbędą się recitale fortepianowe Radosława Sobczaka i Eligiusza Skoczylasa, koncerty z udziałem Kwartetu Śląskiego. W ramach festiwalu nie zabraknie koncertu poświęconego liryce wokalnej. Ostatni koncert wypełni brzmienie Sinfonia Varsovia String Ensemble pod kierownictwem Jakuba Haufy. Koncert zwieńczy Taniec góralski z baletu Harnasie Szymanowskiego w opracowaniu Wiesława Świderskiego.

W związku z pandemią COVID-19 w koncertach może uczestniczyć maksymalnie 50 osób. Obowiązuje telefoniczna rezerwacja miejsc od 20 sierpnia (607-820-795). Trzy koncerty mające odbyć się w Miejskiej Galerii Sztuki im. Władysława hr. Zamoyskiego w Zakopanem z powodu tymczasowego zamknięcia galerii odbędą się wyłącznie poprzez transmisję koncertów online na Facebooku Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego.

Arkadiusz Kubica

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.szymanowski.zakopane.pl/ 

Lusławice | Festiwal Emanacje 2020 – koncert Karol Szymanowski Quartet

EmanacjeSierpniową odsłonę Festiwalu Emanacje rozpocznie znakomity Karol Szymanowski Quartet. W wykonaniu zespołu 1 i 2 sierpnia 2020 w Lusławicach zabrzmią dwa późne kwartety smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego oraz wczesny kwartet Ludwiga van Beethovena.

Beethoven to dla Pendereckiego twórca ważny, o czym sam niejednokrotnie mówił. Choć zaliczany jest do klasyków wiedeńskich, w swojej muzyce bezapelacyjnie przełamywał i wykraczał poza klasyczne ramy. Beethoven zrewolucjonizował niemal każdy tworzony przez siebie gatunek, szczególną zaś przestrzenią zmian stały się jego kwartety smyczkowe. W XX wieku muzyka daleko odbiegła od harmonicznych i formalnych wzorców Beethovena, a kwartet smyczkowy nareszcie został uwolniony od porównań z późnymi dziełami ostatniego klasyka. Gatunek ten na powrót stał się medium osobistej wypowiedzi kompozytorskiej.

III Kwartet smyczkowy Pendereckiego wpisuje się w ten nurt. Tytuł „Kartki z nienapisanego dziennika” stanowi podkreślenie, że muzyka, którą przynosi to osobiste wyznanie. Stylistycznie dzieło utrzymane jest w stylu kameralnego neoromantyzmu wpisującego się w tradycję haydnowsko-beethovenowską. W podobnym nurcie utrzymany jest IV Kwartet smyczkowy – ostatni w kwartetowym katalogu dzieł Pendereckiego, powstały w 2016 roku. Napisany został dla Belcea Quartet, jednego z najlepszych kwartetów smyczkowych na świecie. Kompozytor pracował nad poszerzoną wersją utworu do końca życia. Śmierć przerwała proces rozbudowy dzieła, które pozostało nostalgicznym refleksem pamięci, symboliczną ostatnią kartą pisanego dźwiękiem pamiętnika Twórcy.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 

Łódź | Międzynarodowe kursy pianistyczne po raz drugi w Pałacu Karola Poznańskiego

BISMABISMA Bacewicz International Summer Music Academy to międzynarodowe pianistyczne kursy mistrzowskie, które odbędą się między 1 a 8 sierpnia 2020 roku w zabytkowej głównej siedzibie łódzkiej Akademii Muzycznej. Weźmie w nich udział 25 pianistów z całego świata. Kursy poprowadzą Michel Béroff, Claudio Martinez Mehner, Piotr Sałajczyk i Ilya Maximov. W ramach BISMA zaplanowane są również koncerty uczestników, które transmitowane będą w Internecie, oraz Gala Finałowa z udziałem publiczności.

To już druga edycja BISMA, kursów organizowanych przez Stretto Music Foundation i Akademię Muzyczną w Łodzi. Nad warsztatem i szerokim repertuarem pianistycznym pracować będą pianiści z Polski, Szwajcarii, Hiszpanii, Rumunii, Francji, Włoch, Niemiec, Bułgarii, Australii i Japonii. Swoim doświadczeniem podzielą się wybitni pianiści z prestiżowych europejskich uczelni: Michel Béroff z Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu (profesor zwycięzcy ostatniego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, Seong-Jin Cho) i Claudio Martinez Mehner z Hochschule für Musik w Bazylei oraz Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii. Towarzyszyć im będą artyści młodego pokolenia: Ilya Maximov (Universität Mozarteum w Salzburgu) i Piotr Sałajczyk (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach).

W ramach projektu zaplanowano cztery koncerty uczestników, które transmitowane będą na żywo na fanpage’u Akademii Muzycznej w Łodzi na Facebooku. Będą to kolejno: „Beethoven 2020”, „Chopin & Friends” – koncert z udziałem reprezentantów polskiej ekipy na nadchodzący XVIII Międzynarodowy Konkurs Chopinowski w Warszawie, oraz „Perły muzyki fortepianowej”. Zwieńczeniem kursów będzie Gala finałowa, podczas której zaprezentuje się czwórka młodych pianistów biorących udział w projekcie, a najlepszemu z nich zostanie wręczona Międzynarodowa Nagroda Grażyny Bacewicz. Jako jedyne wydarzenie odbywające się w ramach tegorocznej edycji, koncert będzie otwarty dla publiczności. Organizatorzy zwracają uwagę na bardzo ograniczoną ilość miejsc i proszą o przybycie co najmniej pół godziny przed rozpoczęciem. Uroczystość transmitowana będzie również online.

Prócz koncertów w tegorocznej edycji transmitowane będą na żywo także lekcje mistrzowskie!

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.bisma.pl/ 

„Polskie Muzyczki”: filmy edukacyjne o polskich kompozytorach

Polskie MuzyczkiIdeą nowego projektu „Polskie Muzyczki” jest stworzenie cyklu filmów edukacyjnych poświęconych polskim kompozytorom, które będą zamieszczone w serwisach YouTube i Facebook. Premiera drugiej edycji projektu w Internecie odbędzie się 1 sierpnia 2020 roku o godz. 17.00.

Pomysł projektu „Polskie Muzyczki” powstał w odpowiedzi na potrzeby publiczności uczestniczącej w koncertach klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik, które wspólnie koncertując promują dorobek polskich kompozytorów.

W czasach niepewnych dla kultury, gdy nie wiemy kiedy i na jakich zasadach będzie można organizować koncerty z udziałem pełnej widowni, laureatki konkursów międzynarodowych chwilowo przeniosły część swojej działalności do Internetu. Artystkom bliska jest idea „nauka przez zabawę” – filmy zawierają treści o wysokiej jakości merytorycznej podane w lekkiej i przyjemnej formie dialogu między artystkami. W odcinkach nie zabrakło zabawnych anegdot, faktów z historii muzyki, które odbiorcom niezwiązanym na co dzień z muzyką mają pozwolić na łatwiejszy odbiór proponowanych treści oraz przełamanie bariery „artysta-widz”. Zachęcą także do częstszego udziału w koncertach muzyki klasycznej, gdy będzie już to w pełni możliwe. Każdy z odcinków poświęcony jest innemu polskiemu kompozytorowi, m. in. Piotrowi Rytlowi, Witoldowi Friemannowi, Antoniemu Szałowskiemu, Grzegorzowi Fitelbergowi, Marcelowi Chyrzyńskiemu, Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu i Mikołajowi Góreckiemu. W kilku odcinkach udział wzięli sami kompozytorzy: Maciej Zimka, Ewa Fabiańska-Jelińska, Martyna Kosecka i Michał Papara.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu "Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Odcinki dostępne są na platformie YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCE6etN2Avl9NSZqMhxwA5Gg 

Jubileuszowy koncert Gliwickiej Orkiestry Kameralnej online!

GOKFundacja Gliwickiej Orkiestry Kameralnej zaprasza 27 września 2020 roku o godz. 19.15 na transmisję jubileuszowego koncertu w ramach obchodów 20-lecia działalności artystycznej Gliwickiej Orkiestry Kameralnej. Koncert będzie transmitowany na kanałach YouTube GOK (19.15) i Radia Katowice (19.30), profilu Facebookowym GOK oraz poprzez stronę www.gliwickaorkiestra.pl 

Gliwiccy kameraliści, realizując od dwudziestu lat swoją pasję, umożliwiają gliwickiej i śląskiej publiczności obcowanie na żywo z kulturą muzyczną na najwyższym poziomie artystycznym. Do współpracy zapraszają znanych dyrygentów i solistów, którzy wraz z gliwickim zespołem tworzą ciekawe interpretacje wybitnych dzieł literatury muzycznej.

Tym razem grono słuchaczy poszerzy się o nowych odbiorców w sieci dzięki transmisji koncertu online. W programie jubileuszowego koncertu w interpretacji gliwickich kameralistów usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha, Christopha Willibalda Glucka, Josepha Haydna oraz Serenadę op. 2 Mieczysława Karłowicza. Gliwicka Orkiestra Kameralna wystąpi pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza, związanego z Orkiestrą Kameralną Miasta Jaworzna Archetti, który współpracował z wieloma czołowymi orkiestrami w kraju i jako jedyny dyrygent był dwukrotnym beneficjentem programu „Dyrygent-rezydent” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert został dofinansowany przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Waldemar Staniczek

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POMIC.

Więcej – na stronie http://www.gliwickaorkiestra.pl/ 

„Kultura w sieci”: kontrabas zabrzmi w Internecie

Kontrabas.plProjekt kontrabas.pl to cykl trzech koncertów online przedstawiających polskie dzieła kontrabasowe, który potrwa do 28 sierpnia 2020 roku.

Inicjatywa powstała w celu prezentacji dzieł, które trudno znaleźć na płytach, czy też nagraniach internetowych. Pomysł ten realizuje dr Karol Nasiłowski – lider grupy kontrabasów Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie oraz adiunkt w klasie kontrabasu Akademii Sztuki w Szczecinie – wraz z żoną, pianistką Izabellą Nasiłowską.

Koncerty są realizowane w nowej interaktywnej sali Castanea na terenie Technoparku Pomerania w Szczecinie. Podczas pierwszego odcinku 30 czerwca zaprezentowany został cykl Trzy capriccia na kontrabas solo Stefana Bolesława Poradowskiego. Kolejny koncert online, którego premiera zaplanowana jest na 30 lipca (godz. 19.00), poświęcony będzie twórczości Jana Kolasińskiego: zabrzmią Trzy utwory na kontrabas i fortepian. W ostatnim odcinku, 28 sierpnia (godz. 19.00), usłyszymy balladę na kontrabas i fortepian ContraForte Benedykta Konowalskiego – dzieło napisane dla wykonawców jako prezent ślubny.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego MKiDN „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB

Warszawa | 34. Warszawskie Spotkania Muzyczne

WSM34. Warszawskie Spotkania Muzyczne z oczywistych względów nie mogły odbyć się w 2020 roku w maju. Znamy jednak nowy termin i formułę festiwalu. Dzięki współpracy z PROM-em Kultury Saska Kępa i Służewskim Domem Kultury cztery koncerty kameralne odbędą się 5, 7, 8 i 9 sierpnia o godz. 19.00 i będą transmitowane przez Internet.

Bastarda Trio w roku epidemii Covid-19 przypomni swój projekt Ars moriendi – muzyczne przejście przez rytuał śmierci i pogrzebu w średniowieczu i renesansie. Członkowie zespołu Hashtag Ensemble wystąpią z premierowym programem polsko-niemieckim, prawykonując kompozycje Wojciecha Błażejczyka, Jacka Domagały, Thomasa Gerwina, Aleksandry Kacy, Gisberta Naethera, Dariusza Przybylskiego, Jarosława Siwińskiego i Lothara Voigtländera.

Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki zaprezentują polskie utwory na skrzypce i akordeon, w tym prawykonania i kompozycje dedykowane temu znakomitemu duetowi (Marcina Błażewicza, Andrzeja Karałowa, Wojciecha Kostrzewy, Jacka Sienkiewicza i Ignacego Zalewskiego). Usłyszymy także niezwykle interesujące transkrypcje utworów Mieczysława Wajnberga i Krzysztofa Pendereckiego.

Inspirujące spotkanie Krzesimira Dębskiego (skrzypce, syntezator) i Tadeusza Sudnika (elektronika) niech będzie symbolem wyjścia z czasu pierwszej (i oby ostatniej) XXI-wiecznej pandemii. Tytuł koncertu – „Ars vitae” – powinien być dobrą ku temu wróżbą.

Wszystkie wydarzenia będą transmitowane przez Internet (www.wsm.art.pl) i możliwe do obejrzenia również w późniejszym czasie na portalu YouTube. PROM Kultury Saska Kępa (ul. Brukselska 23) i Służewski Dom Kultury (ul. J.S. Bacha 15) zapraszają na koncerty także publiczność (ograniczona ilość miejsc, brak rezerwacji, bezpłatne wejściówki) – przy zachowaniu aktualnych zasad bezpieczeństwa epidemiologicznego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert finałowy V Festiwalu Muzycznego „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”

3426 lipca 2020 o godz. 19:00 odbędzie się koncert finałowy V Festiwalu Muzycznego „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” transmitowany na żywo w Internecie.

„TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” to wyjątkowe i prestiżowe wydarzenie w polskim pejzażu wydarzeń artystycznych. Poprzez swoje założenia i starannie dobrany program łączy w sobie elementy ponadczasowości dzieła i jego aktualności. Utwory niekiedy kontrastowo ze sobą zestawione dają możliwość do ich wzajemnej konfrontacji, jednak głównie chodzi tu o konfrontację słuchacza z nowymi wizjami artystycznymi, co ukazuje naszej percepcji nowe konteksty. W interpretacji muzyków podczas tegorocznej edycji Festiwalu zabrzmiały już dzieła takich polskich twórców, jak Karol Szymanowski, Mieczysław Wajnberg, Krzysztof Penderecki, Andrzej Panufnik, Henryk Mikołaj Górecki, Hanna Kulenty, Paweł Szymański, Cezary Duchnowski i Andrzej Karałow.

Podczas koncertu finałowego w wykonaniu Jana Krzysztofa Broji, laureata międzynarodowych konkursów pianistycznych w Hanau (1989), Brunszwiku (1991) Bukareszcie (1995), Wilnie (1999) oraz Pasadenie – Los Angeles (2002), usłyszymy utwory Fryderyka Chopina i Ludwiga van Beethovena, któremu poświęcona jest V odsłona Festiwalu. Zabrzmią Beethovenowskie 32 Wariacje c-moll WoO 80 i XII Sonata As-dur op. 26 oraz mazurki i nokturny Fryderyka Chopina. Jak zaznacza Marcin Majchrowski, „Chopin w doprowadzaniu „prostych” form i gatunków do granic sublimacji nie miał sobie równych. Dowodzą tego dwa późne opusy – Mazurki op. 59 i ostatnie Nokturny op. 62 – wyrafinowane eseje na temat muzycznego piękna”.

Transmisja: https://youtu.be/ed2NoEBdiBk 

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.festiwaltrzycztery.pl/ 

Sopot | Dedykacje dla Tria Sopot

Trio SopotPodczas koncertu ,,Dedykacje dla Tria Sopot” 3 sierpnia 2020 roku o godz. 19.00 w kościele św. Andrzeja Boboli w Sopocie odbędą się prawykonania kompozycji twórców związanych z gdańskim środowiskiem kompozytorskim: Zbigniewa Pniewskiego i Kamila Cieślika.

Trio Sopot tworzą absolwentki Akademii Muzycznej w Gdańsku związane z macierzystą uczelnią i instytucjami muzycznymi Trójmiasta: Małgorzata Skorupa (skrzypce), Anna Sawicka (wiolonczela) i Elżbieta Rosińska (akordeon). Zespół od 1991 roku prezentuje szeroki repertuar obejmujący utwory z różnych epok przeznaczone na trio bądź duety.

Podczas sierpniowego koncertu w znanym nadmorskim kurorcie Trio Sopot prawykona Sopocką suitę akordeonową Zbigniewa Pniewskiego i nową wersję I Tria akordeonowego Kamila Cieślika. Program uzupełnią inne utwory dedykowane wykonawczyniom: Album polski Jerzego Mądrawskiego, Dedykacja Łukasza Wosia oraz przeznaczony na skrzypce, wiolonczelę i fisharmonię utwór Louisa Jamesa Alfreda Lefébure-Wély Hymn a la Vierge w wersji z akordeonem. Koncert poprowadzi Andrzej Zawilski. Nagrany koncert będzie prezentowany także online.

Wydarzenie jest realizowane z udziałem finansowym Gminy Miasta Sopotu. 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lusławice | Polish Cello Quartet na Festiwalu Emanacje – muzyczna uczta na 8 wiolonczel

EmanacjeW twórczości Krzysztofa Pendereckiego wiolonczela zajmuje miejsce szczególne, będąc główną bohaterką licznych kompozycji solowych, kameralnych i orkiestrowych tego wybitnego kompozytora. Najbliższy koncert w ramach Festiwalu Emanacje wypełni muzyka wiolonczelowa. 26 lipca 2020 o 19.00 w Lusławicach wraz z Polish Cello Quartet wystąpią wiolonczeliści młodej generacji, absolwenci programów edukacyjnych Europejskiego Centrum Muzyki.

Zamiłowanie kompozytora do wiolonczeli zrodziło się z podziwu dla sztuki kilku wirtuozów, lecz przede wszystkim Siegfrieda Palma i Mścisława Rostropowicza. Podczas najbliższego koncertu zabrzmią dzieła przełomowe, stanowiące znaczące gesty twórcy wobec rozgrywających się ważnych wydarzeń w dziejach kraju, a także wyrażające najbardziej osobiste uczucia wobec najbliższych.

Serenata na trzy wiolonczele stała się prezentem urodzinowym dla ukochanej żony, Elżbiety. Sięgając po ten gatunek kompozytor odwołał się do XVI-wiecznej tradycji pieśni miłosnej śpiewanej o zmroku pod oknem ukochanej kobiety.

Ciaccona z Polskiego Requiem niesie ze sobą głęboki ładunek dramatyczny. To jedno z dzieł powstałych jako reakcja twórcy na ważne w dziejach Polski i świata wydarzenie określające symbolicznie przestrzeń moralną narodu polskiego. Kompozycja ukończona w 2005 została dedykowana pamięci zmarłego papieża Jana Pawła II i domknęła powstające od 25 lat Polskie Requiem. Niemal po 10 latach od prawykonania Ciaccony kompozytor powrócił do dzieła, opracowując go w wersji na 6 wiolonczel.

W 1981 po śmierci szczególnie bliskiego kompozytorowi kardynała Stefana Wyszyńskiego zrodziło się spontanicznie Agnus Dei. Swoją kompozycją Penderecki oddał hołd niezwykłej postaci, a także odwołał się do heroicznego świadectwa wiary w wartości najwyższe oraz nieugiętego sprzeciwu wobec systemu totalitarnego. Pełne łagodnych brzmień, bliskie tonalności Agnus Dei na 8-głosowy chór a cappella doczekało się w 2007 opracowania na 8 wiolonczel. Pełne, niskie dźwięki chóru wiolonczel, wysnute z nostalgicznego motywu tercji małej niosą brzmienia szlachetnie wzruszające, skłaniające do refleksji nad sprawami ostatecznymi.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl