Polmic - FB


patronaty

Lusławice | Festiwal Emanacje 2020 – Maciej Kułakowski

Emanacje  2020Maciej Kułakowski – znakomity wiolonczelista młodego pokolenia – wystąpi podczas dwóch najbliższych koncertów VIII Festiwalu Muzyki Emanacje w Lusławicach 18 i 19 lipca 2020 roku.

Pierwszy z nich odbędzie się 18 lipca o 19.15 w krakowskiej Bazylice św. Floriana, w której złożona jest urna z prochami Krzysztofa Pendereckiego. Koncert ten będzie formą upamiętnienia niedawno zmarłego Profesora. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak będzie obowiązywać wcześniejsza rezerwacja miejsc.

Koncert 19 lipca o godz. 19.00 będzie równie wyjątkowy. Będzie to pierwszy koncert w malowniczych przestrzeniach niedawno otwartego Arboretum Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich w Lusławicach.

W programie obu wieczorów zabrzmi muzyka Johanna Sebastiana Bacha i Krzysztofa Pendereckiego w interpretacji Macieja Kułakowskiego. Artysta jest laureatem Konkursu Królowej Elżbiety w Brukseli oraz zdobywcą I nagrody i nagrody specjalnej na X Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Od 2017 studiuje pod kierunkiem Wolfganga Emanuela Schmidta w Kronberg Academy. Reprezentuje Londyńską agencję Young Classical Artists Trust (YCAT).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 

Chopin-Górecki Open Festiwal 2020: Mr. Chopin. Ktoś Pana Uwielbia!

UMFC14 lipca 2020 roku o godz. 13.00 i 19.00 w ramach Chopin-Górecki Open Festiwal 2020 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się online premiera kompozycji multimedialnej Mr. Chopin. Ktoś Pana Uwielbia Aldony Nawrockiej i Andrzeja Kopcia.

Utwór na głos, trąbkę, fortepian i elektronikę jest wynikiem twórczej współpracy kompozytorów Aldony Nawrockiej i Andrzeja Kopcia, którzy wezmą udział w jego realizacji jako wykonawcy partii fortepianu oraz warstwy elektronicznej. W prawykonaniu utworu wystąpią także muzycy trębacz Tomasz Woźniak oraz sopranistka Agnieszka Tyrawska-Kopeć.

Warstwa programowa kompozycji – już w samym tytule – nawiązywać będzie do inspiracji muzyką najwybitniejszego polskiego kompozytor epoki romantyzmu Fryderyka Chopina, którego kolejny jubileusz przypada na rok 2020. Utwór Mr. Chopin. Ktoś Pana Uwielbia wpisywać się będzie w te działania w sposób niekonwencjonalny, gdyż oprócz działań stricte muzycznych, w tym interaktywnych z elektroniką, zakłada także akcje parateatralne.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Premiera dostępna w Internecie na stronie festiwalu: www.chg.chopin.edu.pl oraz na profilu: www.facebook.com/chg.umfc 

6. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sinfonietta per Sinfonietta: Hommage à Krzysztof Penderecki – ogłoszenie wyników

SCRozstrzygnięty został VI Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sinfonietta per Sinfonietta: Hommage à Krzysztof Penderecki.

Celem przedsięwzięcia była promocja młodych kompozytorów oraz poszerzenie repertuaru na orkiestrę smyczkową. Przedmiotem Konkursu było skomponowanie utworu zatytułowanego Sinfonietta per Sinfonietta: Hommage à Krzysztof Penderecki na orkiestrę smyczkową i perkusję w składzie nieprzekraczającym ilości osób: 6-5-4-4-1 / perk. 3, o czasie trwania od 7 do 12 minut.

Jury w składzie: Elżbieta Penderecka ‒ Honorowa Przewodnicząca, Joanna Wnuk-Nazarowa, Eugeniusz Knapik, Marcel Chyrzyński i Jurek Dybał, podjęło decyzję o przyznaniu I nagrody ex æquo Panu Andrei Matteviemu (Włochy) za utwór Sinfonietta per Sinfonietta: Hommage à Krzysztof Penderecki oraz Panu Robinowi Lilji (Szwecja) za kompozycję opatrzoną tym samym tytułem.

Premierowe wykonanie kompozycji laureatów I nagrody odbędzie się w trakcie 6. edycji Sinfonietta Festival, którego termin ogłoszony zostanie w najbliższych tygodniach.

Serdecznie gratulujemy laureatom I nagrody!

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://sinfonietta.pl/ 

Miejsca Wspólne. Wirtualny Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej

Miejsca wspolne11 lipca rusza internetowy ekwiwalent festiwalu muzycznego, w którym można uczestniczyć do września 2020 roku. U jego podstaw leży idea stworzenia „miejsca wspólnego”, w którym będziemy mogli słuchać mniej lub bardziej znanych współczesnych polskich utworów, poznawać twórczość polskich kompozytorów i kompozytorek oraz odkrywać młodych polskich wykonawców – wszystko to połączone kluczem toposów, loci communes, miejsc wspólnych: miłości, śmierci, natury, rytuału, snu, labiryntu, baśni, przeszłości i przyszłości.

W trakcie trzech miesięcy na stronie internetowej http://miejscawspolnefestiwal.pl/  opublikowanych zostanie dziewięć wirtualnych koncertów, zaprojektowanych z wykorzystaniem istniejących oraz wciąż pojawiających się w sieci nagrań współczesnych kompozycji. Każdemu z nich towarzyszyć będzie autorski esej programowy, poruszający istotne dla wybranych utworów wątki, co pomoże głębiej zrozumieć i przeżywać muzykę. Założenia programowe to „3x Polska”: przekrojowe spojrzenie na polskich twórców muzyki współczesnej – od klasyków XX wieku po najmłodsze pokolenie; wydobycie twórczości kobiet kompozytorek oraz tylko polscy wykonawcy – zespoły i soliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. W ramach wydarzenia odbędą się Warsztaty Krytyki Muzycznej.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci”.

Karolina Dąbek

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie internetowej: http://miejscawspolnefestiwal.pl/ 

VII Festiwal „Muzyka na Warmii i Żuławach"

EOKSą różne powody, aby odwiedzić Warmię i Żuławy w lipcu tego roku. Piękne krajobrazy, unikatowe zabytki, gościnni mieszkańcy etc. Dla melomanów najważniejszy jest jeden – Festiwal „Muzyka na Warmii i Żuławach”, który odbędzie się w dniach 9–10 lipca 2020 roku. Już po raz siódmy spotkamy się w gotyckich kościołach regionu, aby wysłuchać smyczkowych dźwięków Polski i świata. Zadba o to, jak zawsze, Elbląska Orkiestra Kameralna, pod batutą maestro Michała Krężlewskiego.

W ramach festiwalowych koncertów pasłęcki Kościół pw. św. Bartłomieja i elbląska Katedra pw. św. Mikołaja wypełnią się dźwiękami z różnych krain i różnych okresów. Miłośników muzyki czeka spotkanie z Romansem nr 2 op. 50 Ludwiga van Beethovena, a także Koncertem na dwoje skrzypiec d-moll Johanna Sebastiana Bacha. O kim myślał Beethoven, tworząc swój Romans? Czy Koncert na dwoje skrzypiec to dialog, czy raczej rywalizacja między instrumentami? Odpowiedzi na te pytania padną niebawem.

Nie zabraknie też utworów współczesnych, a dokładniej Hombark Concerto Sławomira Czarneckiego. Wielbicieli kultury Półwyspu Iberyjskiego ucieszy natomiast kompozycja Pabla Sarasatego Navarra op. 33. Co więcej, w tym roku melomani ujrzą muzyków elbląskiej orkiestry w podwójnej roli: na scenie wystąpi zespół, a także muzycy EOK jako soliści.

Wszystkie koncerty odbędą się w rygorze sanitarnym, zgodnie ze wskazaniami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Wstęp na koncerty jest wolny!

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://eok.elblag.eu/ 

Lusławice | VIII Festiwal Muzyki Emanacje

EmanacjeW dniach 5 lipca – 30 sierpnia 2020 roku w wyjątkowej odsłonie odbędzie się VIII edycja Festiwalu Muzyki Emanacje w Lusławicach. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmią dzieła Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu kameralistów Sinfonietty Cracovii.

Melomani będą mieli możliwość odkryć Lusławice na nowo, również w przestrzeni wirtualnej, wziąć udział w rozmaitych koncertach oraz – tradycyjnie – w spotkaniach ze wspaniałymi wykonawcami. Przede wszystkim jednak podczas VIII Emanacji zostanie oddany hołd pamięci Krzysztofa Pendereckiego, wielkiego Polaka, Patrona i Twórcy Europejskiego Centrum Muzyki.

Artysta – Dzieło – Spotkania. Te słowa-klucze otwierają przed nami uniwersum, w którym dziedzictwo Kompozytora rezonuje tysiącami dźwięków. Tegoroczny Festiwal będzie emanacją ponadczasowej obecności Krzysztofa Pendereckiego w ukochanych Lusławicach, gdzie Artysta realizował swe wizjonerskie idee: imponujący park, dedykowane młodym muzykom Centrum, kolejne dzieła entuzjastycznie przyjmowane na całym świecie.

Część twórczości kameralnej i solowej Kompozytora zabrzmi podczas festiwalowych koncertów w wykonaniu czołowych polskich zespołów oraz solistów. Nagrania prezentacji udostępnione zostaną następnie online na stronie festiwalowej. W czasie Emanacji udostępniona będzie także stała multimedialna ekspozycja zatytułowana „Krzysztof Penderecki – Dziedzictwo Polskiej Muzyki XX i XXI wieku”, której treść przybliża postać oraz dzieła Artysty na tle bogatego dorobku polskich kompozytorów ostatniego stulecia. Szczególnym wydarzeniem towarzyszącym tegorocznemu Festiwalowi stanie się otwarcie słynnego lusławickiego Arboretum będącego owocem wieloletniej pasji Krzysztofa Pendereckiego oraz zawierającego unikatowy w skali europejskiej zbiór dendrologiczny. Niepowtarzalne założenie parkowe stanie się także scenerią części festiwalowych koncertów.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 

„Kultura w sieci”: kontrabas zabrzmi w Internecie

Kontrabas.plProjekt kontrabas.pl to cykl trzech koncertów online przedstawiających polskie dzieła kontrabasowe, który potrwa do 28 sierpnia 2020 roku.

Inicjatywa powstała w celu prezentacji dzieł, które trudno znaleźć na płytach, czy też nagraniach internetowych. Pomysł ten realizuje dr Karol Nasiłowski – lider grupy kontrabasów Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie oraz adiunkt w klasie kontrabasu Akademii Sztuki w Szczecinie – wraz z żoną, pianistką Izabellą Nasiłowską.

Koncerty są realizowane w nowej interaktywnej sali Castanea na terenie Technoparku Pomerania w Szczecinie. Podczas pierwszego odcinku 30 czerwca zaprezentowany został cykl Trzy capriccia na kontrabas solo Stefana Bolesława Poradowskiego. Kolejny koncert online, którego premiera zaplanowana jest na 30 lipca (godz. 19:00), poświęcony będzie twórczości Jana Kolasińskiego: zabrzmią Trzy utwory na kontrabas i fortepian. W ostatnim odcinku, 28 sierpnia (godz. 19:00), usłyszymy balladę na kontrabas i fortepian ContraForte Benedykta Konowalskiego – dzieło napisane dla wykonawców jako prezent ślubny.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego MKiDN „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB

Katowice | Usłysz nas w Muzeum Śląskim – Sezon Letni Filharmonii Śląskiej

FSPo długiej przerwie pełnej ciszy filharmonicy wracają do koncertowania! Dzięki współpracy Filharmonii Śląskiej z Muzeum Śląskim i wspólnej misji szerzenia kultury, obie instytucje zapraszają na muzyczne spotkania, które w każdą wakacyjną sobotę, począwszy od 4 lipca, ukoją spragnionych koncertów Melomanów. Bo cóż może być piękniejszego niż dźwięki rozbrzmiewające pod niebem w środku lata, w dodatku w wyjątkowym otoczeniu?

W przestrzeni Muzeum Śląskiego, jednak z dala od zgiełku ulicy, w lipcowe i sierpniowe soboty o godz. 19.00 odbywać się będą koncerty filharmoników śląskich. Przygotowany został program idealny na letnie wieczory, łączący ponadczasowe dzieła takich kompozytorów, jak Mozart, Haydn czy Beethoven z muzyką związaną ze Śląskiem, który jest kolebką wielkich twórców. Zabrzmią m.in. słynne uwertury i symfonie, a wszystko to w niezwykłej przestrzeni Muzeum, łączącej styl industrialny z nowoczesnością. Na scenie zobaczymy zarówno Śląską Orkiestrę Kameralną, Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, jak i mniejsze składy instrumentalne. Każdy z koncertów będzie więc inny, a różnorodność brzmienia, programu i stylów zaspokoi każdy gust muzyczny.

Sezon Letni będzie jednocześnie zapowiedzią tego, co czeka nas w przyszłym sezonie artystycznym Filharmonii Śląskiej. Koncerty w Muzeum Śląskim opierać się będą wyłącznie na naturalnej akustyce i brzmieniu. Nie zabraknie także odniesień do natury w tematyce utworów, usłyszymy więc m.in. Cztery Pory Roku Antonia Vivaldiego. Ostatnie koncerty z cyklu – 15 i 22 sierpnia – wprowadzą tematykę II Powstania Śląskiego, którego 100. rocznicę będziemy obchodzić właśnie w tym miesiącu.

Wszystkie te wydarzenia będą się odbywać z zachowaniem wszelkich obostrzeń i zaleceń, by każdy z uczestników mógł czuć się bezpiecznie i komfortowo przeżywał doznania muzyczne. Bilety w cenie 5 zł za koncert dostępne są w kasach Muzeum Śląskiego oraz na stronie http://bilety.muzeumslaskie.pl/ 

Marta Szybiak

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/uslysz-nas-w-muzeum-slaskim-sezon-letni-filharmonii-slaskiej/ 

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

V Festiwal Muzyczny „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”

34Fundacja Przypływ Kultury oraz dyrektor artystyczny Maciej Grzybowski zapraszają w dniach 3–26 lipca 2020 na 13 niezwykłych koncertów V Festiwalu Muzycznego „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”, transmitowanych na żywo w Internecie.

Festiwal muzyczny „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” to wyjątkowe i prestiżowe wydarzenie w polskim pejzażu wydarzeń artystycznych. Poprzez swoje założenia i starannie dobrany program łączy w sobie elementy ponadczasowości dzieła i jego aktualności. Utwory niekiedy kontrastowo ze sobą zestawione dają możliwość do ich wzajemnej konfrontacji, jednak głównie chodzi tu o konfrontację słuchacza z nowymi wizjami artystycznymi, co ukazuje naszej percepcji nowe konteksty.

W roku 2020 Festiwal poświęcony jest jednemu z największych muzycznych geniuszy, Ludwigowi van Beethovenowi. Zaprezentowana zostanie również twórczość demiurgów muzyki XX wieku, których 75. rocznica śmierci przypada w tymże roku: Béli Bartóka i Antona Weberna. Fenomenalna Sinfonia Varsovia zagra utwory wszystkich trzech twórców. Wystąpi z nią znany polski skrzypek Jakub Jakowicz.

Prawdziwymi Konfrontacjami będą cztery recitale fortepianowe utalentowanych młodych polskich pianistów. Wystąpią m. in. Aleksandra Świgut, laureatka stołecznego I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych z roku 2018, Jan Krzysztof Broja, laureat międzynarodowych konkursów pianistycznych w Hanau (1989), Brunszwiku (1991) Bukareszcie (1995), Wilnie (1999) oraz Pasadenie - Los Angeles (2002). Zagra też znakomita polska skrzypaczka, laureatka poznańskiego XIII Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego z roku 2006 – Anna Maria Staśkiewicz. Festiwal gościć będzie czołówkę polskich kwartetów smyczkowych. Całości dopełni śląska orkiestra AUKSO pod wodzą jednego z najbardziej charyzmatycznych polskich dyrygentów, Marka Mosia. W interpretacji muzyków usłyszymy m. in. dzieła takich polskich twórców, jak Fryderyk Chopin, Karol Szymanowski, Mieczysław Wajnberg, Krzysztof Penderecki, Andrzej Panufnik, Henryk Mikołaj Górecki, Hanna Kulenty, Paweł Szymański, Cezary Duchnowski i Andrzej Karałow.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.festiwaltrzycztery.pl/ 

III Polish Rising Music Stars Workshops Online

Polish RisingW dniach 27 czerwca – 4 lipca 2020 roku odbędzie się III Polish Rising Music Stars Workshops and Competition Online – autorski projekt dr. Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku), polegający na organizacji warsztatów online one-to-one, przeprowadzanych przez prominentnych krajowych oraz zagranicznych profesorów dla najwybitniejszych polskich uczniów, studentów i absolwentów.

Coroczne wydarzenie jest tworzone w ramach kampanii społecznej Save the Music, której dr Krzysztof Komendarek-Tymendorf jest ambasadorem. W koncepcję Save the Music wpisują się cele programu Polish Rising Music Stars, który promuje najbardziej utalentowanych artystów młodego pokolenia i w swoim założeniu ma stać się platformą umożliwiającą zaistnienie w świadomości melomanów oraz agentów koncertowych wschodzących gwiazd polskiej muzyki klasycznej. Ważnym elementem wydarzenia jest zaprezentowanie swoich umiejętności podczas konkursu i koncertu finałowego.

Rejestracja pretendentów odbywa się online, uczestnictwo jest nieodpłatne. Uczestnicy III edycji programu zostaną wyłonieni na podstawie przesłanych materiałów audio i video przez wykładowców w trzech specjalnościach: skrzypce, altówka i wiolonczela. Termin zgłoszeń upływa 25 czerwca 2020 o godz. 23.59.

Warsztaty poprowadzą dr Agata Szymczewska i Elena Denisova (skrzypce), dr Krzysztof Komendarek-Tymendorf, prof. zw. dr hab. Irena Albrecht i György Gulyás Nagy (altówka), prof. Tilmann Wick i dr hab. Anna Wróbel (wiolonczela). Ponadto odbędą się zajęcia poświęcone kameralistyce (Arnaud Śmigiel-Kaminski i dr hab. Anna Wróbel), analizie i interpretacji notacji kompozytorskiej w przygotowywanych utworach (dr hab. Marek Czerniewicz), przygotowaniu fizycznemu i mentalnemu do praktyki muzycznej (Jadwiga Śmieszchalska) oraz autoprezentacji w mediach (dr Marlena Wieczorek).

Projekt powstał dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Rekrutacja na http://www.polishrisingmusicstars.pl/ 

Premiera płyty z metaoperą „De invitatione mortis” Andrzeja Karałowa

UMFC10 czerwca 2020 roku odbędzie się premiera płyty Andrzej Karałow. De invitatione mortis, wydanej przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina – Chopin University Press.

Metaopera Andrzeja Karałowa De invitatione mortis do poetyckiego tryptyku Macieja Papierskiego to misterium, bez akcji scenicznej, które ma na celu ukazanie nowatorskiego podejścia do gatunku operowego dzięki łączeniu różnych wpływów stylistycznych. Jest swego rodzaju fuzją różnorodnych gatunków z pogranicza muzyki poważnej, improwizowanej i elektronicznej. Libretto przekazuje wartości chrześcijańskie: śmierć, wokół której obraca się główny wątek, nie jest przedstawiona jako zło, które czeka na człowieka u kresu jego życia, lecz stanowi jedynie symboliczne przejście do innego, nowego świata.

Misteryjność De invitatione mortis dotyczy przede wszystkim wytworzenia dźwiękowego środowiska, w którego centrum znajduje się słowo prowadzące przebieg całej metaopery, dającej się postrzegać jako rytuał. Forma oparta na trzech aktach-częściach, w ramach których znajdują się trzy pieśni-obrazy przedstawione przez poszczególnych trzech bohaterów, nawiązuje do tradycji teatru antycznego: trójdzielność konstrukcji, jedność czasu i miejsca akcji, działanie fatum, udział trzech śpiewaków-aktorów skonfrontowanych z oktetem instrumentalnym oraz kameralnym męskim zespołem wokalnym. Postać Euthanatosa (tenor Aleksander Rewiński) jest swoistym symbolem świata, do którego zmierza każda ludzka istota, a przynajmniej pośredniczy między nim a światem ludzkim. Rola Lekarza (baryton Dawid Dubec), która jest najbardziej „ziemską” postacią, znajduje się w świecie ludzkim, dosłownym, lecz, ze względu na swój zawód, ma ona styczność z miejscem, do którego zmierza Chora (sopranistka Joanna Freszel). Udział w nagraniu wzięli: saksofonista Michał Ochab, Dziołak / Stankiewicz Duo, Messages Quartet i Zespół Męski „Gregorianum” pod dyrekcją Martyny Szymczak, a także sam kompozytor.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o utworze – na stronie http://andrzejkaralow.pl/2-8/de_invitatione_mortis/ 

ZOBACZ: zapowiedź płyty

Wigry | II Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry”

Kamedulskie WigryStowarzyszenie JAX i Fundacja Wigry Pro zapraszają na II Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry”, który odbędzie się w dniach 28 czerwca – 23 sierpnia 2020 roku w pokamedulskim Kościele pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny.

Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry” nawiązuje do historii i tradycji wigierskiego obiektu pokamedulskiego, który na przestrzeni kilkuset lat był świadkiem wielu wydarzeń kulturalnych i artystycznych. Koncerty odznaczają się niezwykłą różnorodnością stylistyki i gatunków muzycznych. Podczas każdego z koncertów można usłyszeć bogaty repertuar: począwszy od muzyki dawnej do muzyki XXI wieku.

Druga edycja Festiwalu obejmuje realizację pięciu koncertów, które odbędą się w Wigrach w wybrane niedziele czerwca, lipca i sierpnia o godz. 13.00 (po mszy św. o 12.00). Podczas tegorocznej edycji wystąpią znakomici artyści koncertujący w kraju i za granicą, a program będzie zróżnicowany, ciekawy i dostosowany do szerokiego grona odbiorców. Usłyszymy połączenie organów z harmonijką ustną, saksofonem, trąbką, fletem i skrzypcami, utwory Jana Podbielskiego, Fryderyka Chopina, Karola Kurpińskiego, Władysława Żeleńskiego, Emila Młynarskiego oraz improwizacje Jana Kieszkowskiego, Pawła Głowińskiego, Macieja Sikały i Bogusława Grabowskiego.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://festiwal.wigry.pro/ 

Filharmonia Śląska świętuje w twoim domu

FSFilharmonia Śląska mimo przeciwieństw świętuje w tym roku swój jubileusz. 26 maja 2020, dokładnie w 75. rocznicę pierwszego koncertu, który zabrzmiał w filharmonicznej sali, będzie można przeżyć to wielkie święto i uczestniczyć w nim bez wychodzenia z domu. Mimo nietypowej formy online urodziny instytucji będą wydarzeniem niezwykle hucznym.

Filharmonicy zapraszają do spędzenia z nimi niemal całego dnia. Każda kolejna odsłona wspólnego spotkania pokaże inne aspekty muzycznego życia. Dzięki transmisjom na żywo na Facebooku oraz YouTube każdy z widzów będzie miał możliwość wniknięcia w najgłębsze zakamarki budynku oraz dowiedzieć się tego, co filharmonikom śląskim w duszy gra. Studio jubileuszowe poprowadzi nas przez rozmaite tematy ubarwione opowieściami, anegdotami oraz wypowiedziami wielkich gwiazd. Podczas rozmów na żywo melomani będą mogli reagować, zadawać pytania i być częścią tego, co będzie się działo na ich ekranach. I choć Wielka Gala Jubileuszowa została przeniesiona, artyści, którzy mieli na niej wystąpić – Leszek Możdżer, Katarzyna Hołysz, Małgorzata Walewska, Andrzej Lampert i Aleksander Teliga – także pojawią się na Facebooku, by złożyć życzenia Jubilatce.

Podczas święta Filharmonii nie może zabraknąć jej zespołów, dlatego obie orkiestry oraz chór zostaną przybliżone widzom oraz zaprezentowane zostaną fragmenty koncertów z ich udziałem. Muzyka towarzyszyć będzie uczestnikom cały czas, a o godz. 19:00 rozpocznie się koncert online, który premierowo zaprezentuje nagrania dzieł Witolda Friemanna, Johanna Sebastiana Bacha oraz Ludwiga van Beethovena. Taka uroczystość nie może się obyć bez Fanfary. Specjalnie na tę okoliczność Adam Wesołowski – dyrektor Filharmonii Śląskiej – skomponował 75-sekundowy utwór, którego prawykonaniem rozpocznie się finałowy koncert.

W ciągu wspólnie spędzonego dnia widzowie poznają nieco historii, zanurzą się we wspomnieniach i dowiedzą się co nieco o tym, co będzie – bo przecież 76. sezon już za pasem!

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy harmonogram oraz linki – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/jubileusz-75-lecia-filharmonii-slaskiej-on-line/ 

Katowice | „Usłysz nas w siedzibie i online” – koncert na zakończenie sezonu

FS19 czerwca 2020 roku o godz. 19.00 budynek Filharmonii Śląskiej wypełni się muzyką i radością ze wspólnego jej przeżywania. Po przerwie odbędzie się wyczekiwany finałowy koncert sezonu z udziałem publiczności.

Koncert otworzy dzieło wyjątkowe, które współtworzyło pięciu kompozytorów i setki melomanów. Będzie to Suita in Memoriam Krzysztof Penderecki, która powstawała na oczach internautów i z ich udziałem, w ramach projektu #zostańwdomu i twórz, organizowanego przez Filharmonię Śląską i Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Składa się ona z pięciu części. Każdą z nich użytkownicy Facebooka tworzyli z innym kompozytorem, wśród których byli: Mikołaj Piotr Górecki, Enjott Schneider, Adam Wesołowski, Marcel Chyrzyński i Jerzy Kornowicz. Początek komponowania zbiegł się ze smutną wiadomością o śmierci jednego z najważniejszych i najwybitniejszych kompozytorów XX i XXI wieku, Krzysztofa Pendereckiego, więc twórcy zgodnie postanowili poświęcić wspólne dzieło zmarłemu Mistrzowi. Każda z pięciu części Suity jest inna. Różnią się one stylem, tematyką, charakterem, formą, harmoniką. Kompozycja obrazuje to, jak różne może być podejście do komponowania i jak te podejścia może połączyć wspólna misja.

W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka zabrzmią również dwa dzieła Ludwiga van Beethovena: Uwertura „Coriolan” oraz IV Symfonia B-dur.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://bit.ly/3eVy7ns 

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski na Koncertową Orkiestrę Dętą Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020

Warsaw WindPolskie Wydawnictwo Muzyczne i Stowarzyszenie Warsaw Wind Music zapraszają do udziału w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim na Koncertową Orkiestrę Dętą Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020. To pierwsza edycja międzynarodowego konkursu dla kompozytorów, którego przedmiotem jest napisanie premierowej kompozycji przeznaczonej na koncertową orkiestrę dętą.

Konkurs ma charakter otwarty i skierowany jest do kompozytorów wszystkich narodowości. Prace konkursowe będą oceniane w dwóch kategoriach: międzynarodowej i polskiej. Gala finałowa Konkursu odbędzie się 28 listopada 2020 roku w Warszawie. Dla laureatów przewidziane są atrakcyjne nagrody, m.in. publikacja utworu w serii „Biblioteka Orkiestr Dętych” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, wykonanie utworu podczas gali finałowej oraz nagrody rzeczowe ufundowane przez PWM. Dla zwycięzcy w kategorii polskiej przewidziana jest nagroda pieniężna w wysokości 4 000 złotych.

Zgłoszenia przez system rejestracji dostępny na stronie internetowej Konkursu przyjmowane są do 30 września 2020 roku.

Oceny utworów oraz wyboru zwycięskiej kompozycji dokona jury w składzie: prof. Alicja Gronau – przewodnicząca jury, dr Chris David Westover (USA), dr Ryan Latimer (Wielka Brytania), dr Eunho Chang (Korea Południowa), ppłk Adam Czajkowski, dr Daniel Cichy, Jakub Nikiel, dr Mariusz Dziubek, dr Jarosław Praszczałek (Polska).

Maryla Zając

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin oraz szczegóły Konkursu znajdują się pod adresem www.warsawwinds.pl, a także na facebookowym profilu Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020.