Polmic - FB


patronaty

„Moniuszko od serca” w Chorzowie

Silesia23 czerwca 2019 roku o godz.12.00 w chorzowskim Muzeum (ul. Powstańców 25) odbędzie się kolejny koncert w ramach cyklu „Moniuszko od serca”.

Koncert dedykowany obchodom 200-lecia urodzin Stanisława Moniuszki Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zorganizowała we współpracy z chorzowskim Muzeum. W programie koncertu obok znanych arii i słynnego duetu Już ogień płonie z opery Straszny dwór znalazły się rzadziej wykonywane pieśni Stanisława Moniuszki oraz dumka Jewy z opery Jawnuta wystawionej po raz pierwszy w Wilnie w roku 1852. Zaśpiewa ją Karolina Borodziuk, tegoroczna dyplomantka katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w klasie śpiewu dr hab. prof. AM Agaty Kobierskiej i laureatka m.in. I nagrody oraz dwóch nagród specjalnych w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Rudolfa Petraka w Żylinie, (Słowacja 2018) oraz III miejsca w V Międzyuczelnianym Konkursie Kameralnym dla Duetów Instrumentalnych oraz Duetów Wokalnych (Łódź 2018).

Moniuszkowskie arie i pieśni publiczność usłyszy również w wykonaniu Karoliny Wieczorek, absolwentki katowickiej i krakowskiej Akademii Muzycznej, a obecnie współpracującej z Operą Krakowską. Artystka jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Imricha Godina – Iuventus Canti Vrable. Zdobyła również Nagrodę Publiczności na Międzynarodowym Festiwalu „Bel Canto” w Nałęczowie oraz wyróżnienia na konkursach „Złote Głosy Mazowsza” im. Iwony Borowickiej.

Bilety w cenie 5 zł dostępne są w kasie Muzeum.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/429_moniuszko-od-serca-karolina-wieczorek-i-karolina-borodziuk-w-chorzowie 

Warszawa | Lato w Sinfonii Varsovii

SV22 i 23 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza do swojej siedziby (Grochowska 272) na koncerty w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Tym razem usłyszymy muzykę Kraju Kwitnącej Wiśni i utwory z repertuaru uczestników X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę w siedzibie Sinfonii Varsovii odbywają się koncerty z udziałem uznanych artystów, jak i wschodzących gwiazd muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – występują zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

22 czerwca solistką koncertu „Japonia” będzie wspaniała flecistka Yuri Matsuzaki, która wykona na rozmaitych fletach (poprzeczny, shakuhachi, ryūteki) muzykę japońską, zachwycającą oryginalnością form i treści. Następnego dnia poznamy kunszt wykonawczy uczestników X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W ich interpretacji usłyszymy m. in. utwory Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego i Mieczysława Karłowicza.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 

Kraków | Lato zaczyna się w Hucie!

SC22 czerwca 2019 roku o godz. 12.00 Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia z Panią Sinfonietką wybierają się do Parku Miejskiego Zielony Jar Wandy na Wzgórzach Krzesławickich.

Cykl koncertowy „Sinfonietka” organizowany jest przez Orkiestrę Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia z myślą o najmłodszych melomanach. W 2016 roku wydarzenie otrzymało nagrodę za najbardziej rozwojową inicjatywę dla dzieci – Statuetkę Złotego Słonecznika.

Najbliższy koncert odbędzie się w ramach Pikniku Krakowskiego, urządzanego przez Krakowskie Biuro Festiwalowe, Kraków PL i Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie. Nie zabraknie zabaw, konkursów i mnóstwa dobrej muzyki, nie tylko dla najmłodszych melomanów. W programie koncertu znajdzie się prezentacja dzieł Antonia Vivaldiego, Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Moniuszki – patrona roku 2019, a także wspólne muzykowanie. Koncert poprowadzi Danuta Augustyn. Sinfoniettą zadyryguje Jurek Dybał.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://sinfonietta.pl/ 

Katowice | Kwartet Śląski: Wajnberg w Polsce

Wajnberg Mieczyslaw22 czerwca 2019 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w wykonaniu Kwartetu Śląskiego zabrzmi muzyka Mieczysława Wajnberga i Józefa Krogulskiego.

Ostatni w katalogu Mieczysława Wajnberga XVII Kwartet op. 146 (1986), liczy cztery ogniwa następujące po sobie bez przerwy. Mimo rozsianych tu i ówdzie fragmentów melancholijnych, posiada jasny koloryt, z refleksyjnymi odniesieniami do dzieł wcześniejszych. Humor przejawia się też w tym, że część ostatnia nawiązuje do pierwszej, ale nie w charakterze syntetycznego finału. Powód jest inny: Wajnberg musi „nadrobić” zadanie dopisania tzw. repryzy, o której wcześnie „zapomniał”… Pożegnanie z kwartetem: lekkie, jakby mimochodem poczynione.

Józef Krogulski – pianista, kompozytor, dyrygent, pedagog (i kolega Chopina z klasy kompozycji Józefa Elsnera w warszawskiej Szkole Głównej Muzyki) – w wieku lat 10 zasłynął jako cudowne dziecko (miał przydomek: „polski Mozart”), dając szereg koncertów na ziemiach polskich i niemieckich. Jego dojrzała twórczość obejmuje przede wszystkim gatunki wokalne muzyki religijnej, utrzymane w konserwatywnym stylu. Nie one jednak przykuwają dziś uwagę. Oktet d-moll op. 6 (1834) na fortepian, dwoje skrzypiec, flet, klarnet, wiolonczelę i kontrabas odznacza się, wbrew poważnemu charakterowi swej tonacji, pastelową kolorystyką i lekkim nastrojem stylu brillant, w czym przejawia się wpływ muzyki modnego wówczas Johanna Nepomuka Hummla.

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1408/kwartet-slaski-wajnberg-w-polsce 

28. Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju

Polanica ZdrojW dniach 27 czerwca – 5 września 2019 roku odbędzie się 28. edycja Międzynarodowych Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju.

Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju to festiwal o wysokiej randze artystycznej, na którym prezentowane są wielkie dzieła muzyki klasycznej i współczesnej przez wybitnych wykonawców z kraju i zagranicy. Obok istotnych celów artystycznych, koncerty odgrywają znaczącą rolę edukacyjną (poprzez prelekcje z zakresu historii muzyki) oraz społeczno-kulturową (kultywowanie wielowiekowej tradycji koncertowania w świątyniach Dolnego Śląska, podnoszenie atrakcyjności kulturalnej i turystycznej regionu, promowanie trwałych zjawisk polskiej kultury muzycznej skierowanych do dużych grup turystów zagranicznych). W 27. letniej historii Festiwalu zrealizowano 176 koncertów z udziałem wybitnych wirtuozów organów, znakomitych zespołów kameralnych i wokalistów oraz także młodych (debiutujących) wykonawców ze wszystkich kontynentów.

Istotnym założeniem tegorocznej edycji Festiwalu będzie zderzenie dzieł wybitnych kompozytorów muzyki organowej (J.S. Bach, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Pachelbel, G.F. Händel i in.) z transkrypcjami na organy klasycznej i współczesnej muzyki instrumentalnej. Usłyszymy m. in. utwory Mariana Sawy, Zbigniewa Kruczka i Janusza Bieleckiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program Festiwalu

10 na 10 – Jubileusz Festiwalu „Pieniny – Kultura – Sacrum” w Krościenku nad Dunajcem

PieninyChyba trudno już wyobrazić sobie letni krajobraz kulturowy Pienin bez obecności Letniego Festiwalu Pieniny-Kultura-Sacrum. To wpisane już na trwałe w górski pejzaż wydarzenie doczekało się 10 edycji, która odbędzie się w dniach 19 lipca – 17 sierpnia 2019 roku w dwóch krościeńskich świątyniach: w zabytkowym kościele pw. Wszystkich Świętych przy Rynku i w nowym pw. Chrystusa Dobrego Pasterza.

Ponownie będzie rozbrzmiewać muzyka organowa, kameralna oraz słowo artystyczne. Jeśli dodać do tych muzycznych propozycji wystawy: autorstwa Ewy Majerczak, Stowarzyszenia Artystów Pienińskich oraz Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Szczawnicy, otrzymamy prawdziwie interdyscyplinarne wydarzenie artystyczne o wszechstronnym i silnym potencjale kulturotwórczym.

W tym roku, poza plejadą znakomitych polskich artystów, przyjadą goście z Włoch, Węgier i po raz pierwszy z Chin. Prezentowana przez wirtuozów muzyka obejmie swoim historycznym zasięgiem cztery stulecia dziejów, rozpoczynając od form europejskiego baroku, aż po improwizację i współczesne góralskie prezentacje. Zarówno mieszkańcy Pienin, jak też turyści tak licznie odwiedzający ten piękny region Małopolski w okresie letnim, odnajdą w festiwalowym kalendarzu niejedną adresowaną do siebie propozycję artystyczną. Głównym organizatorem Festiwalu jest Fundacja Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE.

Agnieszka Radwan-Stefańska

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://arsproarte.pl/#/kroscienko-nad-dunajcem/10-na-10-jubileuszowy-festiwal-pieniny-kultura-sacrum-w-kroscienku-n-d 

Warszawa | XIX Festiwal Ogrody Muzyczne

Ogrody muzyczneXIX Festiwal Ogrody Muzyczne odbędzie się w dniach 30 czerwca – 28 lipca 2019 roku na Dziedzińcu Wielkim Zamku Królewskiego w Warszawie, pod wielkim klimatyzowanym namiotem, mogącym pomieścić 1000-osobową publiczność.

Festiwal Ogrody Muzyczne jest realizowany w Warszawie od 2001 r. Program każdego festiwalu wypełniają koncerty live oraz retransmisje oper i baletów z renomowanych teatrów i festiwali muzycznych: z The Metropolitan Opera, Teatru Bolszoj i Festiwalu w Salzburgu na czele; a także filmy muzyczne i sfilmowane koncerty. W ramach festiwalu realizowany jest specjalny program edukacyjno-artystyczny dla dzieci – „Dziecięce Ogrody Muzyczne”.

Program XIX Ogrodów obejmie 21 projekcji filmowych i 5 koncertów na żywo. Podczas festiwalowego prologu usłyszymy muzykę filmową Krzysztofa Komedy, Henryka Kuźniaka i Jerzego Matuszkiewicza. Inaugurację Festiwalu uświetni występ Janusza Wawrowskiego, który zagra na skrzypcach Stradivariusa z 1685 roku; wraz z orkiestrą smyczkową Warsaw Players zaprezentuje m. in. utwory Mieczysława Karłowicza i Mieczysława Wajnberga. Pieśni z moniuszkowskich Śpiewników domowych usłyszymy 15 lipca w oryginalnej interpretacji wykonawców i kompozytorów: Agaty Zubel, Andrzeja Bauera i Cezarego Duchnowskiego.

Od 2008 r. inspiracją programu jest kultura kraju gościa honorowego Festiwalu. Podczas tegorocznej edycji gościem honorowym będzie Region Centralny-Dolina Loary ze środkowej Francji (Region Centre-Val de Loire). Leonardo da Vinci mieszkał przez ostatnie trzy lata życia w jednym z zamków w Dolinie Loary, pełniąc funkcję królewskiego inżyniera, malarza i architekta na dworze Franciszka I. Z okazji 500. rocznicy śmierci da Vinci odbędzie się 8 lipca wieczór poświęcony temu genialnemu artyście. Obejmie on film Leonardo – wewnątrz umysłu geniusza (BBC, 2013) oraz koncert na instrumencie viola organista, wymyślonym przez Leonarda da Vinci. Zagra na nim Sławomir Zubrzycki – pianista i kompozytor, który zrekonstruował ten instrument. Francuskie akcenty to filmy Księżniczka w oślej skórze z muzyką Michela Legranda i retransmisja Koncertu pod wieżą Eiffla z udziałem m. in. Joyce DiDonato, Philippe'a Jaruossky'ego, Mathiasa Goerne i Renauda Capuçona.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.ogrodymuzyczne.pl/ 

II Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem”

Chopin pod WawelemMiędzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów "Chopin pod Wawelem" – powstały na bazie Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem" – to pierwszy międzynarodowy, monograficzny, konkurs pianistyczny organizowany w Krakowie. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 10-14 lipca 2019.

Pomysłodawca i założyciel Konkursu, dr hab. Gajusz Kęska, niejednokrotnie podkreślał konieczność promowania miasta jako centrum wykonawstwa muzyki Fryderyka Chopina, zaznaczając, iż to właśnie Kraków w przeszłości był kolebką polskiej szkoły pianistycznej. To tu mieszkali i prowadzili mistrzowskie klasy tacy wybitni pianiści i pedagodzy jak Zbigniew Drzewiecki, Halina Czerny-Stefańska, Regina Smendzianka, Adam Harasiewicz, Tadeusz Żmudziński czy Jan Hoffman. Wszyscy oni byli światowej sławy interpretatorami muzyki Fryderyka Chopina.

Pierwsza edycja Konkursu z czerwca 2015 roku cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród krakowskiej publiczności. Uczestnicy Konkursu przybyli z całej Polski, a jury podkreślało bardzo wysoki poziom ich występów. II Ogólnopolski Konkurs Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem", będący kontynuacją rozpoczętego w poprzednim roku „powrotu muzyki Chopina pod Wawel", odbił się szerokim echem nie tylko w kraju, ale i za granicą. Fakt ten przekonał organizatorów do powiększenia zasięgu imprezy i nadania jest rangi międzynarodowej.

Kolejna edycja Konkursu, którego organizatorem jest Stowarzyszenie Artystyczne Porta Musicae, przy współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie oraz Państwową Ogólnokształcącą Szkołą Muzyczną II stopnia im. F. Chopina w Krakowie, odbędzie się w dniach 10-14 lipca 2019 roku w auli "Florianka" - sali koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie, udostępnionej na czas przesłuchań dzięki uprzejmości Władz Uczelni, przy wsparciu Stowarzyszenia Pro Musica Humana. Uczestnicy, tak jak podczas pierwszej edycji, wystąpią w 4 grupach wiekowych.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program oraz regulamin konursu dostępne są na stronie: http://chopinpodwawelem.com

Warszawa | Sinfonia Iuventus: Gershwin i Bizet

POSI29 czerwca 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego dzieła George’a Gershwina i Georges’a Bizeta zabrzmią w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. W roli solisty wystąpi renomowany polski pianista Paweł Kowalski.

Muzyka do spektakli teatralnych wiedzie często efemeryczny byt – związana z jednym przedstawieniem schodzi z afisza wraz z nim, ale są od tej reguły wyjątki. Arlezjanka (L’Arlésienne, znana też jako Dziewczyna z Arles) to sztuka na kanwie noweli wybitnego francuskiego pisarza Alphonse’a Daudeta, piewcy piękna i kultury Prowansji. Bizet dokonał orkiestrowej aranżacji czterech szczególnie efektownych fragmentów, w których pojawiają się m.in. motywy muzyki ludowej z Prowansji. Po przedwczesnej śmierci Bizeta, jego przyjaciel Ernest Guiraud zestawił drugą suitę, korzystając z zachowanych szkiców. Oba efektowne, barwne cykle odniosły z czasem znaczący sukces pomnażając sławę autora, który zmarł mając 37 lat w biedzie i zgryzocie, w poczuciu całkowitego niedocenienia…

Z amerykańskim kompozytorem George Gershwinem łączy Bizeta imię oraz niemal dokładnie ten sam, o wiele za młody wiek, w którym obaj twórcy zakończyli żywot – na tym jednak podobieństwa się kończą. Gershwin szybko zdobył sławę i uznanie jako kompozytor oryginalnie włączający do swej muzyki symfonicznej i operowej elementy jazzu. To także cechuje jego Koncert F dur, skomponowany (1925) po wielkim sukcesie Błękitnej rapsodii. Utwór wykazuje się znakomitym opanowaniem formy i faktury, co docenili słuchacze i krytycy, a także pianiści chętnie włączający go do repertuaru.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/gershwin-bizet/ 

Władysławowo | 47. Letnie Koncerty Organowe i Kameralne im. Eugeniusza Brańki

Wladyslawowo47. edycja Letnich Koncertów Organowych i Kameralnych im. Eugeniusza Brańki we Władysławowie odbędzie się w dniach 4 lipca – 22 sierpnia 2019 roku. Tradycyjnie wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Wakacyjny cykl koncertów muzyki klasycznej, zainaugurowany w 1973 roku przez kompozytora, dyrygenta i organistę z Częstochowy – Eugeniusza Brańkę – wpisał się na stałe w obraz letniego Władysławowa. Organizatorem wydarzenia jest Centrum Kultury, Promocji i Sportu Władysławowa przy współudziale Parafii Wniebowzięcia NMP we Władysławowie oraz Stowarzyszenia im. Eugeniusza Brańki.

Tegoroczna edycja obfituje w znakomitych wykonawców z kraju i zagranicy, a jej repertuar zdominuje muzyka polska. Władysławowski festiwal nadal kontynuuje zapoczątkowany rok temu wieloletni program obchodów 100-lecia Niepodległości. Dodatkowo w tym roku programem włącza się w obchody 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Stąd niemal na każdym z koncertów nie zabraknie jego twórczości. 47. edycja przypada także w 10. rocznicę śmierci inicjatora i wieloletniego dyrektora artystycznego cyklu – prof. Eugeniusza Brańki. Jego muzyce poświęcony będzie niemal w całości jeden z koncertów (18 lipca). Władysławowski festiwal w tym roku robi ukłon również w stronę muzyki improwizowanej – wśród tegorocznych artystów wspomnieć należy mistrzów gatunku – skrzypka Krzesimira Dębskiego, czy trębacza Roberta Majewskiego. Przekrojowo muzyki polskiej od baroku po wiek XX wysłuchamy natomiast podczas inauguracji 4 lipca.

Karol Lipiński-Brańka

Patronat medialny nad Koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://www.facebook.com/koncerty.organowe/ 

Katowice | Vivat Academia! Koncert i spotkanie z prof. Joachimem Pichurą

VAInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na kolejny koncert z cyklu „Vivat Academia!”, który poprzedza jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej w Katowicach. Koncert odbędzie się 27 czerwca 2019 o godz. 18.00 w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach (ul. Wita Stwosza 16).

Muzyka akordeonowa i rozmowa o śląskiej akordeonistyce wypełnią czas spotkania z prof. Joachimem Pichurą w Muzeum Archidiecezjalnym. To właśnie prof. Joachim Pichura założył klasę akordeonistyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. Od momentu powołania Katedry Akordeonu, tj. od 1983 roku do dziś pełni funkcję jej kierownika. W latach 1982–87 był prorektorem, a w latach 1987–90 piastował godność rektora katowickiej uczelni. Czerwcowe spotkanie i koncert stanie się również okazją, by przypomnieć wszechstronną działalność artystyczną Profesora, sukcesy konkursowe na czele z Grand Prix d’Europe zdobytym w Saint-Etienne w 1985 roku, a rok później Premio Internationale Citta di Castelfidardo. Od wielu lat jest on zapraszany do jury znanych europejskich konkursów, prowadzi również kursy mistrzowskie w Polsce, Szwajcarii, Bułgarii, Rosji, Ukrainie i na Słowacji. Równie znaczące są jego osiągnięcia pedagogiczne. To właśnie w jego klasie akordeonu rozwijali swój talent i umiejętności m.in. Franciszek Prus, Bogdan Precz, Marek Andrysek i Marcin Wyrostek.

W części muzycznej czerwcowego wieczoru wystąpi znane już śląskiej publiczności Symetrio, które tworzą wybitni akordeoniści młodego pokolenia i wychowankowie prof. Joachima Pichury – Krystian Saciłowski, Marcin Jabłoński i Adam Potera. w programie: Franck Angelis – Étude sur le thème „Chiquilín de Bachín” by Astor Piazzolla, Václav Trojan – Tarantella na dwa akordeony, Georgij Szenderiow – Suita koncertowa, Marcin Jabłoński – Better together, Maria Kalaniemi – Ahma. Koncert oraz spotkanie poprowadzi Grażyna Brewińska.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://www.silesia.art.pl/

Kraków | V Sinfonietta Festival. Na jubileusz po amerykańsku!

SC„Stars and Strings” ‒ taki tytuł nosi piąty, jubileuszowy Sinfonietta Festival w Muzeum Narodowym w Krakowie zapowiadający wyjątkowy, dwudziesty piąty sezon Sinfonietty Cracovii. Krakowska Orkiestra świętować będzie z iście amerykańskim rozmachem w dniach 30 czerwca – 6 lipca 2019 roku.

Festiwal rozpocznie się minimalistycznie – muzyką Johna Cage’a, Steve’a Reicha, Philipa Glassa i Johna Adamsa. Przez historię nurtu przeprowadzi melomanów dyrektor Sinfonietty – Jurek Dybał. Słynny utwór In C Terry’ego Riley’a wykona zaś pod jego dyrekcją... publiczność!

W przepięknych wnętrzach krakowskich Sukiennic odbędzie się też koncert „For Our Freedom and Yours” ‒ utrzymany w duchu szeroko rozumianej amerykańskiej idei wolności oraz przyjaźni między naszymi narodami. Światowej sławy tenor Stanley Jackson zaśpiewa po raz pierwszy w języku polskim! Oprócz pieśni Ignacego Jana Paderewskiego do słów Adama Mickiewicza Amerykanin wykona pieśni spirituals. Na tym koncercie premierowo zabrzmi Sinfonietta jubileuszowa zwycięzcy V Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Sinfonietta per Sinfonietta pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego.

Z kolei 4 lipca, w dniu amerykańskiego Święta Niepodległości, kameraliści Sinfonietty Cracovii i przyjaciele zaprezentują utwory George’a Gershwina, Steve’a Reicha oraz Pawła Szymańskiego. Jubileuszową edycję Festiwalu zakończą 6 lipca koncertem finałowym w Sukiennicach wyjątkowi, od lat związani z Sinfoniettą Cracovią goście – światowej sławy amerykański dyrygent John Axelrod i legendarny klarnecista Michel Lethiec.

Wśród niestandardowych propozycji znajdą się barbecue clubbing i plenerowe jam session.

Alicja Beryt

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie www.sinfonietta.pl 

Warszawa | Sinfonia Iuventus dla Niepodległej

POSIKoncert „Sinfonia Iuventus dla Niepodległej” 22 czerwca 2019 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego poświęcony w całości muzyce polskiej XX i XXI wieku będzie popisem znakomitego wiolonczelisty Tomasza Strahla.

Ceniony solista, kameralista, nauczyciel akademicki, laureat prestiżowych nagród i odznaczeń należy do najwyżej cenionych wiolonczelistów swojego pokolenia. Dwa koncerty wiolonczelowe w programie jednego wieczoru pozwolą doskonale ukazać wszechstronność jego talentu.

Dzieło Stanisława Moryty z 1992 r. nasycone jest dramatyczną, elegijną ekspresją, znajdującą wyraz w określeniach charakteru jego ogniw: Drammatico / Lugubre / Aggresivo; eksponuje też silnie wiolonczelową wirtuozerię. II Koncert wiolonczelowy Piotra Mossa z podtytułem Prières (Modlitwy) skomponowany został w 2003, w Polsce jego premiery dokonał właśnie Tomasz Strahl z NOSPR w 2005 r.

Program dopełnią dwie uwertury – pierwsza z nich otwierała zapomnianą dziś operę Maria Romana Statkowskiego (1904), w chwili premiery uznaną za jedno z najlepszych polskich dzieł tego gatunku czasów postmoniuszkowskich. Czas międzywojenny reprezentować będzie w programie Uwertura na orkiestrę Antoniego Szałowskiego, jednego z licznych polskich uczniów sławnej Nadii Boulanger (co ciekawe, młodszy o dwa pokolenia Piotr Moss, również uczył się pod jej kierunkiem, pod koniec długiego życia mistrzyni), hołdującej zwłaszcza stylistyce neoklasycznej – obecnej też w tym błyskotliwym utworze. 

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/sinfonia-iuventus-dla-niepodleglej/ 

Podkarpacki Festiwal Organowy 2019

PFOW miesiącach letnich bieżącego roku, podobnie jak nieprzerwanie już od 28 lat w Rzeszowie, także w trzech innych miejscowościach Podkarpacia, rozbrzmiewać będzie muzyka organowa, kameralna, oratoryjna i słowo artystyczne. Podkarpacki Festiwal Organowy potrwa od 7 lipca do 18 sierpnia 2019.

Muzyką najwyższej próby twórczej i wykonawczej wypełnią się nowoczesne i zabytkowe świątynie stolicy województwa: katedra, bazylika Bernardynów, kościoły: św. Krzyża, Wniebowzięcia NMP w Zalesiu i po raz pierwszy św. Rocha w Słocinie, gdzie w grudniu ubiegłego roku oddano do użytku nowe, wysokiej klasy koncertowej organy. Ponadto tradycyjnie do festiwalowego kalendarza włączone zostały dwa wielce znaczące obiekty sakralne Podkarpacia: Jarosławskie Opactwo i bazylika Jezuitów w Starej Wsi. Jako miejsce jednego z koncertów debiutuje w tym roku kościół Wniebowzięcia NMP w Lutczy. Skutkiem systematycznego poszerzania geograficznego obszaru realizacji festiwalu, począwszy od tego roku dotychczasowa nazwa Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa wraz z cyklami towarzyszącymi objęte zostały mianem Podkarpackiego Festiwalu Organowego.

Do udziału w tegorocznych koncertach, poza rodzimymi artystami, zostali zaproszeni wirtuozi organów z Niemiec, Włoch i Węgier. Nie zabraknie muzyki kameralnej: wokalnej i instrumentalnej z towarzyszeniem organów, dzieł oratoryjnych Stanisława Moniuszki w 200. rocznicę urodzin kompozytora, a także artystycznego słowa mówionego, przypominającego ciągle trwałe przesłania wybitnych Polaków: św. Jana Pawła II, bł. ks. Jerzego Popiełuszki i kard. Stefana Wyszyńskiego. Zabrzmią również utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Kwiatkowskiego, Michała Lorenca, Witolda Lutoslawskiego, Edwarda Pałłasza, a także improwizacje dyrektora Festiwalu dr. hab. Marka Stefańskiego.

Festiwalowe koncerty będą nie tylko okazją do obcowania ze sztuką wysoką, lecz też do muzycznej podróży śladem rzeszowskich i podkarpackich zabytków sztuki sakralnej, w jej wszechstronnych kulturowych odsłonach.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: www.arsproarte.pl 

Warszawa | IX Letnie Koncerty na Grochowskiej: muzyka polska i... japońska!

SV

Sinfonia Varsovia zaprasza do swojej siedziby na popołudniowe „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. 15 i 16 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w ramach cyklu odbędą się koncerty „Japonia” i „Moniuszko”.

Podczas koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę występują zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Muzykę japońskich twórców oraz kompozytorów, których zainspirowała kultura Japonii, zaprezentują młodzi utalentowani warszawscy perkusiści Mikołaj Rytowski i Franciszek Prokopiuk. Wykonają m. in. utwór K’an Wojtka Blecharza. Następnego dnia zabrzmią kwartety Stanisława Moniuszki w wykonaniu znakomitych artystów Sinfonii Varsovii i skrzypka Piotra Markowskiego, zastępcy koncertmistrza Płockiej Orkiestry Symfonicznej.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry: www.sinfoniavarsovia.org