Polmic - FB


patronaty

Warszawa | Między Turcją a Polską

POSI16 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC zabrzmi muzyka turecka XX wieku w wykonaniu zaproszonych artystów z Turcji i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Koncert pod patronatem Ambasady Republiki Turcji w Polsce wpisuje się w obchody tureckiego święta Dnia Pamięci Atatürka oraz Dnia Młodzieży i Sportu.

Szczególnie ważną postacią na muzycznej scenie tego kraju był Cemal Reşit Rey, uznawany za jednego z pionierów zaszczepienia w swej ojczyźnie muzyki artystycznej nawiązującej do nurtów twórczości Zachodu, na fali „okcydentalizacji” kraju pod rządami Kemala Atatürka. Wśród jego muzyki orkiestrowej poczesne miejsce zajmuje rapsodia symfoniczna Türkiye (Turcja) w dziesięciu barwnych, skontrastowanych tempami i charakterem obrazach, nawiązujących do motywów muzyki narodowej – usłyszymy jej wybrane epizody.

Rey współtworzył nieformalną grupę z czterema innymi kompozytorami, zwanymi „Turecką Piątką” – należał do niej także jego rówieśnik Hasan Ferit Alnar, szczególnie zafascynowany możliwościami stylizowania i harmonizacji muzyki tradycyjnej. Bardziej uniwersalny charakter ma jego melodyjny i ekspresyjny Koncert na wiolonczelę, w którego tematach rozpoznać też można charakterystyczne skale i rytmy Orientu.

Partię solową wykona pochodzący z Turcji Can Kehri, który ukończył z wyróżnieniem studia w Konserwatorium w Stambule w klasie wiolonczeli prof. R. Erzina oraz w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina pod kierunkiem prof. Tomasza Strahla. Aktywny jako solista i kameralista gra także w grupie wiolonczel Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa. Koncert poprowadzi ceniony turecki dyrygent i pianista młodego pokolenia, Can Okan.

Piotr Maculewicz

Wstęp wolny z potwierdzeniem rezerwacji! (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Warszawa | Schubert i Mahler w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

POSI10 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Agnieszki Duczmal wykona symfonie Franza Schuberta i Gustava Mahlera.

Symfonika Schuberta wyrasta z tych samych wiedeńskich korzeni, co twórczość trzech wielkich Klasyków. Symfonia h-moll „Niedokończona” z 1822 roku przyniosła „romantyczny przełom” – przejście ku swobodniejszej, lirycznej ekspresji, o wyraźnie pieśniowych rysach. Wedle romantycznej legendy „Niedokończona” musiała być dziełem ostatnim, a jego tworzenie jakoby przerwała śmierć – w istocie nie znamy powodów zarzucenia prac nad kolejnymi częściami dopełniającymi dwie pierwsze, najpewniej jednak była to artystycznie motywowana decyzja kompozytora, nie zaś zrządzenie losu.

Gustaw Mahler, który także większość życia spędził w Wiedniu, reprezentuje drugi biegun romantycznej symfoniki, jej fazę końcową otwierającą muzyczną perspektywę XX stulecia. Także dla niego niezwykle ważna była pieśń – uważał się za kontynuatora tradycji Schubertowskiej, a do niektórych swych symfonii wprowadzał element wokalny. Tak też jest w IV Symfonii G-dur, w której finale solowy sopran śpiewa uroczą pieśń wyrażającą dziecinny zachwyt perspektywą „niebiańskiego życia”.

Tę partię wykona Joanna Klisowska, sopran koloraturowy podziwiany na scenach i estradach całego świata w bardzo wszechstronnym repertuarze.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami POSI objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

31. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich

MFKK„Obraz jako źródło inspiracji muzycznej” – to temat tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich, który odbędzie się w dniach 11–19 maja 2019 roku.

Podczas 31. edycji festiwalu przedstawione zostaną m.in. kompozycje inspirowane japońskimi drzeworytami, obrazami europejskich i amerykańskich malarzy, a także filmem i zjawiskami optycznymi. Na koncertach prezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Niemiec, Włoch, Szwecji, Wielkiej Brytanii, USA, Meksyku, Korei Południowej i Japonii. Zabrzmi 20 prawykonań światowych oraz 13 prawykonań polskich.

Wykonawcami będą doskonali muzycy, m.in.: bas-baryton Robert Keller ze Szwajcarii dokona nowego prawykonania Pieśni perskich Konstantego Regameya, a Simone Beneventi, włoski perkusista, zaprezentuje po raz pierwszy utwór krakowskiego kompozytora Karola Nepelskiego. Usłyszymy także wybitną flecistkę Jadwigę Kotnowską podczas polskiego prawykonania Run Hanny Kulenty. Ponadto wystąpią znakomite zespoły i orkiestry: Kwartet Dafô, Trio Śląskie, orkiestra Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Orkiestra Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie.

W ramach przedsięwzięcia odbędzie się też sesja naukowa, zatytułowana „Muzyka i obraz”, na której wygłoszą referaty teoretycy z Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Akademii Muzycznej w Łodzi.

Gośćmi specjalnymi festiwalu będą Hanna Kulenty oraz kompozytorka z Włoch Ada Gentile, która referat o swojej twórczości wygłosi w Akademii Muzycznej w Krakowie. W związku z 30. rocznicą nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Koreą Południową gośćmi festiwalu będą kompozytorzy średniego i młodego pokolenia z Korei: Chang-min Park, Jeo See i Lydia Deokin Ko.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: www.zkp.krakow.pl 

Warszawa | Panel dyskusyjny „Nadia Boulanger a polscy kompozytorzy XX wieku. Pomiędzy tradycją europejską, dyscypliną twórczą a grą wyobraźni”

B15 maja 2019 roku o godz. 15.30 w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (Pałac Tyszkiewiczów-Potockich, Sala Narożna (kl. C, I p.) w ramach 33. festiwalu „Warszawskie Spotkania Muzyczne” odbędzie się panel dyskusyjny „Nadia Boulanger a polscy kompozytorzy XX wieku. Pomiędzy tradycją europejską, dyscypliną twórczą a grą wyobraźni”.

Przedmiotem panelu dyskusyjnego towarzyszącego tegorocznemu festiwalowi będzie postać Nadii Boulanger (1887–1979), najwybitniejszej pedagog kompozycji w XX wieku, mistrzyni wielu słynnych twórców współczesnego życia muzycznego. Profesor L´École Normale de Musique w Paryżu oraz Conservatoire américain de Fontainebleau otaczała szczególną opieką uczniów z trzech obszarów: USA, Dalekiego Wschodu oraz Polski.

Wśród jej polskich uczniów znajdujemy m.in. Zbigniewa Bargielskiego, Jerzego Bauera, Mariana Borkowskiego, Joannę Bruzdowicz, Zygmunta Krauzego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Zygmunta Mycielskiego, Piotra Perkowskiego, Martę Ptaszyńską, Stanisława Skrowaczewskiego, Tadeusza Szeligowskiego, Romualda Twardowskiego, Antoniego Wita, Stanisława Wiechowicza, Bolesława Woytowicza. Polscy twórcy, urzeczeni wypowiedzianą przez Karola Szymanowskiego ideą otwarcia naszej muzyki na Zachód, od końca lat dwudziestych podróżowali do Paryża, aby za sprawą Profesor obcować z całą łacińską tradycją muzyczną.

W 40. rocznicę śmierci Pedagog pragniemy pochylić się nad fenomenem „szkoły” Nadii Boulanger w gronie wybitnych polskich uczniów Mademoiselle i badaczy muzyki polskiej XX wieku. Udział w panelu wezmą: prof. Jerzy Bauer, prof. Marian Borkowski, Małgorzata Gąsiorowska, Michal Klubiński, prof. Zygmunt Krauze, prof. Marta Ptaszyńska, dr Radosław Romaniuk i prof. Antoni Wit.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o Festiwalu: https://www.wsm.art.pl/index.php/pl/ 

Akordeonowe wariacje – World Accordion Day w Gdańsku

Akordeonowe15 maja 2019 roku o godz. 18.00 w Sali Teatralnej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego odbędzie się koncert „Akordeonowe wariacje – World Accordion Day w Gdańsku”.

Koncert organizowany jest z inicjatywy Koła Naukowego Akordeonistów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. O obchodzonym na całym Świecie Dniu Akordeonu opowie prof. Elżbieta Rosińska z gdańskiej Akademii Muzycznej. W programie koncertu znajdą się zarówno kompozycje oryginalnie napisane z myślą o akordeonie, jak i transkrypcje. Zabrzmi m. in. muzyka Mikołaja Majkusiaka, Krzysztofa Olczaka i Krzysztofa Pendereckiego.

Na zaproszenie organizatorów do Gdańska tego dnia przyjadą wybitni młodzi akordeoniści z innych ośrodków akademickich w Polsce i Europie. Wśród nich Sara Wienczek, Konrad Nowakowski, Bartosz Kołsut czy Paweł Sławiński. Nie zabraknie studentów i absolwentów gdańskiej klasy akordeonu (Paweł Ratajek oraz Maciej Kacprzak) oraz uczniów z gdańskich szkół muzycznych (Błażej Reiter).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://ack.ug.edu.pl/events/akordeonowe-wariacje-world-accordion-day-w-gdansku/ 

Warszawa | SuperSam +1: Audrey Chen i Gerard Lebik

SuperSamTegoroczna edycja cyklu „SuperSam +1” rozpoczyna się 16 maja 2019 roku. O godz. 20:00 w DZiKu (Belwederska 44A) zaprezentują się fenomenalna Audrey Chen i znakomity Gerard Lebik.

„SuperSam +1” realizowany jest przez warszawskie kluby Mózg i DZiK. To cykl wystąpień mistrzowskich, koncentrujący się głównie wokół muzyki, ale też sztuki performance, multimediów, monodramu. Każdy z wieczorów to występ jednego artysty z zagranicy i jednego artysty polskiego. Wszyscy artyści zapraszani są do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Idea duetów sama w sobie jest premierowa, gdyż artyści którzy występować będą ze sobą zrobią to po raz pierwszy, budując najnowsze z możliwych dzieło. Projektowi towarzyszy rejestracja video wszystkich działań oraz produkcja filmów dokumentalnych przybliżających postaci artystów.

Audrey Chen, urodzona w Ameryce, obecnie mieszka w Berlinie. Rozpoczęła swoją relację z dźwiękiem od wiolonczeli ponad 30 lat temu. Jako solistka łączy poszerzony sposób wyrazu głosu, wiolonczeli i elektroniki analogowej, a wszystkie dźwięki, które tworzy, powstają bez użycia efektów elektronicznych, za wyjątkiem amplifikacji. Coraz głębiej zanurza się w swoją własną wersję narracji i nieliniowej opowieści. Chen koncertowała w Europie, obydwu Amerykach i Azji.

Gerard Lebik jest artystą, którego muzyka i prace dźwiękowe oscylują pomiędzy formami improwizowanymi i komponowanymi. Używając mediów akustycznych i elektronicznych koncentruje się na takich zjawiskach, jak czas, przestrzeń, percepcja fal dźwiękowych. Od 2014 roku z Zuzanną Fogtt tworzy Sanatorium Dźwięku – festiwal, będący platformą dla muzyki eksperymentalnej i nowej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://supersam.mozg.pl 

Lublin | Moniuszko i muzyka rosyjska

Fonie LublinaCo łączy muzykę Stanisława Moniuszki z literaturą muzyczną Rosji XIX wieku? Dowiemy się o tym podczas kolejnej odsłony cyklu koncertowego „Fonie Lublina”, organizowanego przez Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków 11 maja 2019 roku o godz. 18:00 w Trybunale Koronnym.

Utwory kompozytorów polskich i rosyjskich łączy niewątpliwie liryzm i kształtowanie melodii w oparciu o idiom muzyki słowiańskiej. Ze względu na wspólny mianownik estetyczny tak Moniuszko, jak i dziewiętnastowieczni twórcy rosyjscy komponowali dzieła odzwierciedlające swoistość narodową. Niektórych z nich Moniuszko poznał osobiście, przyjeżdżając do Petersburga. Wspierali go i pomagali organizować koncerty w stolicy Imperium Rosyjskiego.

W ramach koncertu zaprezentowane zostaną pieśni Moniuszki wiążące go z tradycją kresową, w tym Do Niemna, i oczywiście te, sięgające swoją tematyką do tradycyjnych, polskich obyczajów. Wśród miniatur Czajkowskiego publiczność odnajdzie romantyczne uwielbienie natury i nieustający pociąg do jej piękna, czego dowiodą nie tylko pieśni, ale także fragmenty cyklu miniatur fortepianowych Pory roku. Zwieńczeniem programu staną się fragmenty oper: Hrabiny Moniuszki – muzycznej zapowiedzi powstania styczniowego - i Damy Pikowej Czajkowskiego (słynny Romans Poliny). Nie zabraknie także rosyjskiej opery narodowej w postaci fragmentów z opery Borys Godunow Modesta Musorgskiego. Utwory wokalne wykonana mezzosopranistka Natalia Skipor. Przy fortepianie towarzyszyć jej będzie oraz solowo zagra Kamil Turczyn. Słowo wiążące wygłosi Andrzej Wojtaszek.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Bydgoszcz | VII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa muzyka” 2019

Nowa MuzykaW dniach 10–14 maja 2019 roku w Bydgoszczy będzie miała miejsce VII edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowa muzyka”.

Festiwal „Nowa muzyka” jest wspólnym przedsięwzięciem Oddziału Kujawsko-Pomorskiego Związku Kompozytorów Polskich oraz Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy. Ideą tego corocznego przedsięwzięcia jest tworzenie nowych jakości artystycznych poprzez łączenie różnych dyscyplin, tj. muzyka, obraz, słowo, multimedia. Festiwal sprzyja więc promocji najnowszej twórczości muzycznej i inspiruje kompozytorów, muzyków, plastyków, twórców multimediów i literatów do wspólnego tworzenia kultury. Najistotniejszym założeniem jest prezentacja w Bydgoszczy nowatorskich niekomercyjnych zjawisk artystycznych z Polski i zagranicy.

Bydgoszczanie usłyszą muzykę twórców z Australii, Serbii i przede wszystkim kompozytorów polskich. Odbędzie się koncert studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, koncert kompozytorów Kujawsko-Pomorskiego Oddziału ZKP, koncert kompozytorów gdańskich, pokaz filmów krótkometrażowych i animacji studentów i wykładowców Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z muzyką studentów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W programie tegorocznej odsłony znalazły się też prawykonania światowe utworów Aleksandry Brejzy, Sławomira Czarneckiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Piotra A. Komorowskiego, Artura Kroschela, Marcina Molskiego, Bohdana Riemera, Pauliny Zujewskiej, a także Lux Aeterna na perkusję solo Kirsten Milenko – utwór poświęcony pamięci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl/ 

Kraków | IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Iluminacje: Performer 2019”

IluminacjeW dniach 9–10 maja 2019 roku Koło Naukowe Studentów Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie zaprasza na IV Ogólnopolską Konferencję Naukową „Iluminacje: Performer 2019”.

Tegoroczna edycja będzie dotyczyła tematu wykonawcy i wykonawstwa muzycznego, ujętego z wielu różnych perspektyw. Wykład inauguracyjny pt. Pamięć i inteligencja emocjonalna w teorii muzyki i praktyce muzycznej wygłosi dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AM w Krakowie. Kilka referatów będzie poświęconych współczesnej twórczości kompozytorskiej, m. in. Krótki opis neuropsychologicznego odbioru i tworzenia muzyki (Bartosz Wójtowicz), Neuro-performer jako specyficzne medium do odzwierciedlania tożsamości kompozytora (Monika Kozakiewicz), Cechy temeramentalno-osobowościowe a nastrój wykonawców utworów kompozytorów XXI wieku (Magdalena Pyrek).

W ramach Konferencji 9 maja o godz. 20:00 w Klubie „Bakałarz” Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie (ul. Ingardena 4) odbędzie się „Koncert kompozytorski”. Podczas Koncertu zostaną prawykonane najnowsze utwory polskich kompozytorów XXI wieku: Roberta Prokopowicza, Pawła Sieka, Moniki Wiktorii Kozakiewicz. Będzie to również okazja do zapoznania się z twórczością młodych kompozytorów nie tylko z Polski, ale także z Włoch i USA.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenia na FB.

Katowice | Wajnberg w Polsce

NOSPR4 maja 2019 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert kameralny z cyklu „Wajnberg w Polsce”.

Podczas koncertu usłyszymy utwory kameralne sławnych warszawian - Zygmunta Noskowskiego, Mieczysława Wajnberga i Szymona Laksa - w wykonaniu Kwartetu Śląskiego – laureatów tegorocznej nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.

XIV Kwartet smyczkowy op. 122 (1978) Wajnberga jest dziełem enigmatycznym: kompozytor nie podaje zwyczajowych określeń charakteru następujących po sobie bezpośrednio pięciu części utworu (są tylko „obiektywne” wskazówki metronomiczne), każe muzykom używać tłumików ponad „zwykłą” miarę, a nade wszystko prowadzi narrację meandrującą, która sprawia, że mamy wrażenie wędrowania po labiryncie w poszukiwaniu drogi wyjścia.

Szymon Laks podczas wojny został wywieziony do Auschwitz (był tam wpierw skrzypkiem, potem dyrygentem obozowej orkiestry), następnie do Sachsenhausen i Dachau. Doświadczenia te opisał w książce Gry oświęcimskie. Po wojnie wrócił do Paryża. Tam powstał III Kwartet „na polskie tematy ludowe” (1945) – osobliwie wolny od ciężaru doświadczeń wojennych, wyraz nostalgii i powrotu do życia.

Zygmunt Noskowski był najwybitniejszym symfonikiem polskim 2 poł. XIX wieku. Dysponował doskonałym warsztatem kompozytorskim, który pozwalał mu budować niezwykle szerokie łuki narracyjne, znakomicie słyszalne także w twórczości kameralnej. Kwartet fortepianowy d-moll op. 8 (przed 1879) trafia wprost „do serca”, ale nie za pomocą sentymentalnych chwytów, lecz kaligraficznie czystego artyzmu.

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęlo Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl 

Toruń | V Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Karola Lipińskiego

TOSV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Karola Lipińskiego organizowany jest przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną w dniach 4–13 października 2019 roku.

V Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Skrzypcowy im. Karola Lipińskiego składa się z 20 wydarzeń: koncertów i recitali wybitnych skrzypków, pokazów filmowych, lutniczych i wykładów. Głównym wydarzeniem będzie Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy, którego celem jest promocja młodych artystów i polskich kompozytorów. Uczestników Konkursu oceniać będzie międzynarodowe jury z prof. Ilya Kalerem w roli przewodniczącego.

Uczestnikami Konkursu mogą zostać skrzypkowie wszystkich narodowości urodzeni po 4 października 1986 roku. Żeby wziąć udział w Konkursie należy przesłać nagranie video wymienionych w Regulaminie utworów J. S. Bacha, N. Paganiniego i W. A. Mozarta oraz wypełnioną kartę zgłoszenia nie później niż do 30 kwietnia 2019 roku.

Kwalifikacja kandydatów dokonana będzie przez Organizatora na podstawie przesłanych nagrań. Komisja spośród kandydatów zakwalifikuje do konkursu nie więcej niż 24 uczestników i wskaże nie więcej niż 5 kandydatów rezerwowych. Program Konkursu składa się z trzech etapów otwartych dla publiczności, transmitowanych na żywo. Wśród obowiązkowych utworów w programie Konkursu znalazły się dzieła Karola Lipińskiego, Henryka Wieniawskiego i Karola Szymanowskiego. Koncert Laureatów odbędzie się 13 października 2019 roku. Poza nagrodami regulaminowymi (I –20 000 EUR, II –15 000 EUR, III –10 000 EUR) Jury przyzna także nagrody fundowane przez instytucje i osoby prywatne, m.in. w formie koncertów. Zdobywcy trzech pierwszych nagród otrzymują tytuł Laureata Konkursu. Pozostałych trzech uczestników finału otrzyma wyróżnienia w wysokości po 2000 EUR każdy.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.lipinski-competition.com/ 

XV Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat”

MCMiędzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat” – największy chóralny event w Polsce – odbędzie się w tym roku w dniach 28 kwietnia – 26 maja 2019roku.

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych festiwali chóralnych w kraju będzie świętował swój jubileusz nie tylko w Sopocie, ale również w Trójmieście. W ramach festiwalu usłyszymy śpiewaków z Białorusi, Wielkiej Brytanii, Gruzji, Francji, Litwy, Kolumbii i oczywiście silną reprezentację z Polski. „Mundus Cantat” to również wysokiej rangi konkurs umożliwiający twórczy dialog między chórzystami z Polski i z zagranicy. Organizatorzy zapraszają chóry dorosłe, seniorów, akademickie oraz dziecięco-młodzieżowe, aby rywalizowały w kilku kategoriach muzycznych: muzyka sakralna, świecka (w tym folklor) oraz gospel, jazz, spirituals. Chóry ocenione zostaną przez międzynarodowe Jury.

Gościem festiwalu będzie Paul Phenix, były tenor King's Singers (1997–2014) i założyciel PurpleVocals. Jego recital obędzie się 22 maja w Kościele św. Jerzego w Sopocie. Festiwal to również dziesiątki wydarzeń: koncerty młodych artystów, wykonujących polska muzykę chóralną, Parada Chórów sopockim „Monciakiem”, Koncert Finałowy z ogłoszeniem laureatów tegorocznego festiwalu oraz różne formy wyrazu artystycznego, jak performance na dworcu czy sopockim Molo.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://munduscantat.pl 

Kraków | „Gwiazdy z Sinfoniettą”: Marisol Montalvo

SCTuż po skąpanej w słońcu majówce na krakowskim muzycznym firmamencie zabłyśnie gwiazda muzyki współczesnej – amerykańska sopranistka Marisol Montalvo. Śpiewaczka wystąpi 6 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego w lekkim tematycznie, ale niezwykle trudnym technicznie repertuarze. „Gwiazdy z Sinfoniettą” kolejny raz opromienią Kraków.

„Gwiazdy z Sinfoniettą” to flagowy cykl koncertowy Sinfonietty Cracovii, cieszący się niezwykłą popularnością i przybliżający krakowskiej publiczności największe gwiazdy światowych scen muzycznych. Gwiazdą majowego wieczoru będzie Marisol Montalvo – amerykańska sopranistka specjalizująca się w muzyce współczesnej. Dysponując „stratosferycznym”, a jednocześnie „słodkim” głosem, artystka odnosi sukcesy w niezwykle szerokim repertuarze. Jako śpiewaczka operowa jest ceniona za swój ogromny temperament i sceniczną charyzmę. Artystyczne drogi Sinfonietty Cracovii i Marisol Montalvo zbiegły się w Krakowie podczas festiwalu Opera Rara.

Podczas najbliższego koncertu orkiestry usłyszymy urokliwy i pełen finezji cykl pieśni Witolda Lutosławskiego Chantefleurs et Chantefables (Śpiewokwiaty i śpiewobajki), czyli dziewięć krótkich pieśni na sopran i orkiestrę powstałych w oparciu o teksty Roberta Desnosa. Zaś literackie eksperymenty w folklorystycznym duchu, czyli Słopiewnie – pięć pieśni skomponowanych przez Karola Szymanowskiego do tekstów wierszy Juliana Tuwima – stworzą solistce okazję do zmierzenia się z urokiem szeleszczącej polszczyzny. Wieczór zwieńczą przeboje polskiej literatury kameralnej: II kwartet smyczkowy Karola Szymanowskiego oraz Mała suita Witolda Lutosławskiego. Sinfoniettę Cracovię poprowadzi dyrektor Orkiestry, Jurek Dybał.

Zniewalający sopran zza oceanu, meandry słowiańskich onomatopei i paryski szyk – czy szacowne mury Filharmonii Krakowskiej wytrzymają tę wybuchową mieszankę? – przekonajcie się Państwo sami!

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Gdańskie koncerty muzyki filmowej i debiuty młodych talentów

AM GdanskKoło Artystyczno-Naukowe Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zaprasza na koncerty muzyki filmowej, które odbędą się 27 i 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00.

W programie koncertu znajdą się utwory z gatunku muzyki filmowej i teatralnej autorstwa studentów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku z towarzyszeniem projekcji filmów, animacji i obrazów. Autorami wizualizacji graficznej są studenci specjalności „Animacja” Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wystąpi Projektowa Orkiestra Symfoniczna, złożona ze studentów Akademii Muzycznej oraz uczniów pobliskich szkół muzycznych, pod dyrekcją Anety Pawlik, Krzysztofa Falkowskiego i Romana Niczyparuka.

W wykonaniu młodych ambitnych muzyków usłyszymy utwory Adama Diesnera, Joanny Złotkowskiej, Ewy Miriam Saczko, Artura Samula, Maksyma Kalinowskiego, Krzysztofa Falkowskiego, Michała Edwarda Krzemińskiego, Magdaleny Garbeckiej, Kaji Czabańskiej, Krzysztofa Tomasza Jurczaka, Miłosza Kowalewskiego i Anny Janowicz.

Wstęp na wydarzenie jest wolny; bezpłatne wejściówki należy pobrać na stronie wydarzenia.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie http://www.amuz.gda.pl/events/koncert-muzyki-filmowej-4/ 

Elbląg | Muzyczna wiosna według EOK

EOK„Vive la Gioacchino Rossini!” – pod takim hasłem odbędzie się wiosenny koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Ratusza Staromiejskiego w Elblągu.

Muzycy przypomną bowiem postać włoskiego mistrza stylu bel canto. W Ratuszu Staromiejskim zaprezentuje się też Jan Stanienda – maestro skrzypiec i batuty, którego nazwisko jest wymieniane w kontekście najwybitniejszych polskich kameralistów. Jak stwierdził jeden z recenzentów, „jego bogata wyobraźnia i mistrzowskie frazowanie sprawiają, że […] utwory nie tyle zapadają, co wdzierają się w pamięć słuchaczy”.

Mimo, że Gioacchino Rossini znany jest przede wszystkim jako autor oper, jego sonaty pozostają nie mniej warte zainteresowania. W związku z tym, EOK i Jan Stanienda proponują elbląskim melomanom wieczór sonatowy. Nic dziwnego, skoro zdaniem krytyki „sonaty w wykonaniu Jana Staniendy należy smakować i ta uczta powinna trwać dłużej niż jeden koncert”. 28 kwietnia przekonamy się, że ten gatunek muzyczny kryje w sobie wiele tajemnic, które warto odkrywać osobiście. Z instrumentów popłyną też kompozycje Mieczysława Karłowicza i Andrzeja Panufnika.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/dwa-akty-sonatowej-maestrii