Polmic - FB


patronaty

Gdańsk | Kompozytorskie debiuty

AM GdańskKoncert „Kompozytorskie debiuty” odbędzie się w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku 22 maja 2019 roku o godz. 17.00.

Podczas koncertu zabrzmią kompozycje na skład kameralny autorstwa studentów I roku studiów licencjackich specjalności „Kompozycja”. Usłyszymy takie utwory, jak Bieg rzeki i cykl trzech pieśni Wspomnienia Anny Janowicz, Pieśń prosto z serca…, wariacje na czelestę The Illusion i Fantazję na wiolonczelę, klawesyn i dzwony rurowe Krzysztofa Tomasza Jurczaka, Pieśni na głos i fortepian do słów Adama Mickiewicza i III część Kwartetu smyczkowego Piotra Kasiłowskiego, a także część I Kwartetu smyczkowego i Trio stroikowe Miłosza Kowalewskiego. W finale zabrzmią utwory Mileny Słowikowskiej: Lullaby na wibrafon solo i pieśń na głos i zespół instrumentalny Dwa Krzyże.

Utwory wykonają utalentowani studenci gdańskiej uczelni: z klas fletu, oboju, klarnetu, fagotu, trąbki, tuby, skrzypiec, altówki, wiolonczeli, kontrabasu, fortepianu, klawesynu, harfy, gitary, akordeonu, instrumentów perkusyjnych oraz śpiewu.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.gda.pl/events/kompozytorskie-debiuty-koncert-studentow-i-roku-studiow-licencjackich-specjalnosci-kompozycja/ 

Warszawa | RetroNoc Muzeów w UMFC

UMFC18 maja 2019 roku o godz. 19:00 odbędzie się jedyna w swoim rodzaju retroNoc Muzeów w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

RetroNoc Muzeów w UMFC to autorski projekt studentów i doktorantów Uczelni przygotowany we współpracy z Warszawską Szkołą Filmową. Główną częścią wydarzenia będzie koncert „Młynarski mniej znany”, podczas którego będzie można usłyszeć piosenki do tekstów Wojciecha Młynarskiego w jazzowo-tanecznych aranżacjach na orkiestrę. Zarówno opracowanie aranżacji utworów wykonywanych w części koncertowej, jak i samo przygotowanie oraz wykonanie koncertu, zostaną przeprowadzone przez studentów UMFC (kierunków: dyrygentura symfoniczna i operowa; dyrygentura chóralna; kompozycja; instrumentalistyka; operowy śpiew solowy; musical; reżyseria dźwięku).

Kontynuacją RetroNocy będzie taneczny wieczór swingowy na patio UMFC, podczas którego wraz z grupą animatorów będzie można bawić się do muzyki na żywo, oraz jazzowe jam session.

Karty wstępu dostępne są od 9 maja na stronie: http://www.efryderyk.pl/73-bilety 

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na fanpage’u: https://www.facebook.com/Artystyczna.NocMuzeow/ 

Jeruzal | Biały głos w smyczkowej oprawie

Czas sztukiFundacja „Czas Sztuki” zaprasza na dziesiąty koncert kończący pierwszą edycję cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”. Koncert finałowy odbędzie się 19 maja 2019 roku o godz. 12:00 w Jeruzalu (Kościół św. Wojciecha Biskupa i Męczennika).

Usłyszymy pieśni ludowe w aranżacji na kwartet smyczkowy i biały głos oraz utwory Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko: II kwartet smyczkowy „Ostatnie chwile” i Agnus Dei na kwartet smyczkowy i biały głos. Agnus Dei prawykonano w październiku 2018 roku podczas trzeciego koncertu „Mazowieckich Muzycznych Spotkań bez Barier”; kompozycja została napisana specjalnie na ten cykl koncertów.

Utwory zaprezentują Weronika Grozdew-Kołacińska (biały głos) oraz kwartet smyczkowy The Time Quartet. Pieśniarka i etnomuzykolog Weronika Grozdew-Kołacińska pracuje jako adiunkt w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk i wykłada na Podyplomowym Studium Etnomuzykologicznym w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jest członkinią International Council for Traditional Music (UNESCO), Związku Kompozytorów Polskich oraz Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. Uczestniczy w pracach jury na przeglądach folklorystycznych. Z dużym powodzeniem łączy pracę naukowo-badawczą z działalnością artystyczną. Występuje m. in. z kwartetem smyczkowym The Time Quartet, który tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W ciągu kilkunastu lat pracy artystycznej kwartet współpracował z wieloma znakomitymi zespołami i artystami. Ten wszechstronny zespół, mający w repertuarze utwory rozmaitych gatunków, wykonał kilkaset koncertów w kraju i za granicą.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Katowice | Moniuszko na Osiedlu Tysiąclecia

SilesiaInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na koncert z cyklu „Moniuszko od serca” 18 maja 2019 roku o godz. 17.00. W katowickim Młodzieżowym Domu Kultury (ul. Tysiąclecia 5) wystąpią uczestnicy X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie.

Najsłynniejsze pieśni z Moniuszkowskich Śpiewników domowych i wybrane arie z oper Halka i Straszny dwór zaśpiewają w Domu Kultury na katowickim Osiedlu Tysiąclecia Justyna Bujak i Karolina Borodziuk.

Punktem kulminacyjnym tego muzycznego wieczoru stanie się duet Już ogień płonie z opery Straszny dwór.

Młode wokalistki są wychowankami katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Justyna Bujak to tegoroczna laureatka III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Solowej Muzyki Sakralnej „Ars et Gloria”, w latach ubiegłych finalistka konkursu wokalnego „Złote głosy”. Zdobyła również wyróżnienia na konkursach „Bella Voce” w Busku-Zdroju oraz Ogólnopolskim Konkursie Moniuszkowskim w Białymstoku. Rozwija swoje umiejętności w klasie dr hab. prof. AM Ewy Biegas. Karolina Borodziuk to studentka klasy śpiewu dr hab. prof. AM Agaty Kobierskiej i laureatka m.in. I nagrody oraz dwóch nagród specjalnych w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Rudolfa Petraka w słowackiej Żylinie (2018). Otrzymała również III nagrodę na Międzyuczelnianym Konkursie Duetów Wokalnych w Łodzi (2018).

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/ 

XV Międzynarodowy Festiwal Chóralny Mundus Cantat

MundusMundus Cantat obchodzi piętnastolecie! W dniach 22–25 maja 2019 roku międzynarodowe chóry zawładną trójmiejskimi scenami. Gwiazdą edycji będzie Paul Phenix, znany z zespołu King’s Singers, który wystąpi w Polsce po raz pierwszy.

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych festiwali chóralnych w kraju będzie świętował swój jubileusz nie tylko w Trójmieście ale i za granicą. W ramach festiwalu będzie równolegle realizowany projekt „Mobilny Mundus Cantat: Gdańskie koncerty towarzyszące”, który ponownie pozwoli trafić z kulturą wysoką do wymagających trójmiejskich słuchaczy. W festiwalu udział wezmą śpiewacy z Białorusi, Wielkiej Brytanii, Gruzji, Francji, Islandii, Litwy, Kolumbii i oczywiście silna reprezentacja z Polski. Organizatorzy zapraszają chóry dorosłe, seniorów, akademickie oraz dziecięco-młodzieżowe, aby rywalizowały w kilku kategoriach muzycznych: muzyka sakralna, świecka (w tym folklor) oraz gospel, jazz, spirituals. Chóry ocenione zostaną przez międzynarodowe Jury, którego przewodniczącym jest prof. Marcin Tomczak.

Laureatów tegorocznej edycji poznamy w trakcie Koncertu Finałowego, który odbędzie się 25 maja o godz. 17.00 w auli Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego (Sopot). Udział w koncercie weźmie też Chór Festiwalowy Sopockiej Szkoły Wyższej Mundus Cantat, który w tym roku obchodzi dziesięciolecie działalności. Podczas koncertu finałowego chór wykona Cantemus nostrum canticum autorstwa kompozytorki Beaty Wróblewskiej, dyrygentki zespołu.

Festiwal to również dziesiątki wydarzeń: koncerty młodych artystów, Parada Chórów sopockim „Monciakiem” oraz różne formy wyrazu artystycznego, jak performance na dworcu i sopockim molo, czy śpiewający stretching.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program festiwalu znajduje się na stronie http://munduscantat.pl/ 

Tykocin | II Ogólnopolski Konkurs Muzyki Sakralnej „Nadzieja w Chórze”

Radio NadziejaDruga edycja Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Sakralnej „Nadzieja w Chórze” odbędzie się 18 maja 2019 roku w kościele pw. Trójcy Przenajświętszej w Tykocinie, popularnie zwanym perłą w Koronie Podlasia.

Podczas chóralnych zmagań wystąpi 26 chórów z całej Polski, reprezentujących między innymi Białystok, Kielce, Warszawę, Bielsko Białą i Kalisz. Konkurs podzielony będzie na 7 kategorii, w tym chóry jednorodne, mieszane i parafialne. Jury złożone z doświadczonych chórmistrzów oceniać będzie kulturę brzmienia, interpretację, dobór repertuaru, agogikę, dykcję i ogólny wyraz artystyczny. Dla najlepszych przygotowano szereg nagród. Wystarczy tylko wspomnieć, że na zwycięzcę czeka Grand Prix i nagroda pieniężna wysokości 5 000 zł. Przewidziana jest również nagroda specjalna Burmistrza Miasta Tykocin za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego. Dyrektor Radia Nadzieja wręczy również wyróżnienie najlepszemu dyrygentowi.

W ramach Konkursu odbędą się też warsztaty dla dyrygentów i chórzystów, które poprowadzi prof. dr hab. Elżbieta Wtorkowska. Ceremonia wręczenia nagród i koncert laureatów rozpoczną się o godz. 19.00. II Ogólnopolski Konkurs Muzyki Sakralnej jest świetną propozycją nie tylko dla wielbicieli sakralnych brzmień. Wydarzenie odbędzie się w Noc Muzeów. Będzie zatem doskonałą okazją, aby wspólnie z przyjaciółmi i rodziną zwiedzić Tykocin, wsłuchując się w najwspanialsze chóralne kompozycje świata.

Wstęp ma wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.konkurschoralny.radionadzieja.pl/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus i sensacyjna dyrygentka

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza do Zamku Królewskiego! 24 maja 2019 roku o godz. 19.00 wystąpi pod batutą Anny Duczmal-Mróz, która została okrzyknięta przez niemiecką prasę „sensacyjną dyrygentką”.

W interpretacji artystów usłyszymy muzykę polską XX wieku, a także utwory Gustava Holsta i Dmitrija Szostakowicza.

W roku 1897 swą premierę miała znakomita, czteroczęściowa Serenada op. 2 – pierwsze dzieło Mieczysława Karłowicza na orkiestrę (w tym przypadku smyczkową). Podczas koncertu majowego usłyszymy to dzieło, do dziś cieszące się wielką i zasłużoną popularnością, urzekające swym liryzmem i pięknem muzycznych tematów.

Złożona z czterech zwięzłych, żartobliwych części St Paul’s Suite brytyjskiego kompozytora Gustava Holsta zyskała sporą popularność jako wdzięczny utwór koncertowy. Dedykował ją londyńskiej szkole dla dziewcząt, w której przez wiele lat pracował – St Paul’s Girls’ School, od której wzięła swój tytuł. W zupełnie inne ekspresyjne rejony przeniesie nas Symfonia kameralna Dmitrija Szostakowicza – aranżacja (Rudolf Barszaj) jego VIII Kwartetu smyczkowego. Należy ona do najtragiczniejszych w wyrazie i najbardziej osobistych dzieł kompozytora, który z ironiczną goryczą pisał o nim, iż jest poświęcone „pamięci autora”.

Dobry nastrój powróci wraz z Orawą Wojciecha Kilara. Jest dziełem pogodnym, eufonicznym, kolejnym kompozytorskim hołdem dla ukochanych gór i muzycznego folkloru Podhala.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Laureaci X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

TW-ONJury X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki przyznało 9 nagród regulaminowych i 28 nagród specjalnych!

I nagrodę jubileuszowej edycji zdobyła Rosjanka Maria Motolygina. Zwycięzcami konkursu zostali także: Slávká Zamečníková, Long Long, Ruslana Koval, Gihoon Kim i Piotr Buszewski. Slávká Zamečníková została zaproszona do udziału w najbliższym Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, w ramach którego odbędzie się jej recital. Tenor z Chin Long Long uhonorowany został też Nagrodą Polskiego Radia (zaproszenie do dokonania nagrania z Polską Orkiestrą Radiową) i Nagrodą im. Marii Fołtyn za najlepsze wykonanie utworu Moniuszki. Najwięcej nagród zdobył polski śpiewak Piotr Buszewski: Nagrodę Telewizji Polskiej, zaproszenie do udziału w 24. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Nagrodę Publiczności, Nagrodę im. Bogusława Kaczyńskiego dla najlepszego polskiego głosu, Nagrodę Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Wraz z Moniką Buczkowską otrzymał nagrody Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu i Filharmonii Koszalińskiej im. S. Moniuszki. Polską śpiewaczkę uhonorowano również Nagrodą im. Marty Eggerth i Jana Kiepury dla najbardziej obiecującego polskiego głosu; została też zaproszona do udziału w spektaklu Krakowskiej Opery Kameralnej.

Innym polskim finalistom również przyznano specjalne nagrody. Hubert Zapiór otrzymał nagrodę magazynu „Presto” (roczna opieka medialna) i Nagrodę Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie; Jan Żądło – Nagrodę za najlepsze wykonanie pieśni Mieczysława Wajnberga, Alina Adamski – Nagrodę PWM za najpiękniejsze wykonanie pieśni polskiej XX/XXI wieku; Aleksandra Nowakowski – zaproszenie do udziału w Międzynarodowej Gali Operowej na zakończenie Festiwalu „Moniuszko Inspiration!”; Paweł Trojak – zaproszenie do udziału w moskiewskim Festiwalu „New Opera World 2019”.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/konkurs-moniuszkowski/laureaci-x-konkursu/ 

Warszawa | Sinfonia Varsovia na Grochowskiej – Arie o zmierzchu

SVW połowie maja Orkiestra Sinfonia Varsovia zainauguruje lato na muzycznej mapie Warszawy. To już drugi rok, kiedy słuchacze będą mogli spędzić wiosenno-letnie weekendy (17 maja – 22 września 2019) w siedzibie Sinfonii Varsovii.

Od maja do września przy ulicy Grochowskiej 272 odbędzie się ponad siedemdziesiąt wydarzeń składających się na sezon „Lato w Sinfonii Varsovii”. Większość wydarzeń odbędzie się, podobnie jak w zeszłym roku, w Pawilonie Koncertowym mieszczącym ponad 400-osobową publiczność. Podczas Lata powrócą weekendowe, popołudniowe koncerty, a także: XIX Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu", Sinfonia Varsovia na Grochowskiej, Noc Muzeów, Potańcówki. Specjalne wydarzenia będą dedykowane dzieciom: Dzień Dziecka z wieloma, nie tylko muzycznymi atrakcjami, „Smykofonie na Grochowskiej” adresowane dla najmłodszych, a także debiutujące w programie muzyczne „Poranki dla całych rodzin".

Podczas czterech koncertów symfonicznych z cyklu „Sinfonia Varsovia na Grochowskiej”, który potrwa od 17 maja do 6 września (godz. 19:30), muzycy orkiestry wraz z uznanymi solistami zaprezentują rozległy repertuar – od arii operowych, przez twórczość kompozytorów polskich, po muzykę rosyjską czy amerykańską. Pierwszy koncert z cyklu będzie okazją do wysłuchania najpiękniejszych arii z oper Stanisława Moniuszki, Piotra Czajkowskiego i Giacomo Pucciniego. Oprócz dzieł wokalnych w Pawilonie Koncertowym zabrzmią także utwory instrumentalne, w których orkiestra pod batutą Gaetano d’Espinosy będzie mogła zaprezentować szerokie spektrum swoich walorów brzmieniowych.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne są na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 

Wrocław | IX Międzynarodowy Festiwal Musica Electronica Nova

MENNadchodząca edycja festiwalu Musica Electronica Nova, która odbędzie się w dniach 17–25 maja 2019 roku, jest zatytułowana „Znaki”.

Jak pisze dyrektor artystyczny Festiwalu Pierre Jodlowski, „znaki zajmują bardzo ważne miejsce w naszym życiu: od prehistorycznych obrazów po sztandary średniowiecza, od znaków rozprzestrzeniających się na ulicach po obfitość cyfrowych sygnałów”. Artyści biorący udział w festiwalu podejmą próbę odpowiedzi na pytania: czym są znaki w przestrzeni muzyki i jakie są trajektorie, które wskazują nam współcześni kompozytorzy?

Festiwal Musica Electronica Nova jest wydarzeniem interdyscyplinarnym, w ramach którego krzyżują się gatunki i estetyki, spotykają się artyści z całego świata. Nie zabraknie również premier. Zabrzmią m. in. nowe utwory, zamówione u polskich kompozytorów, w tym are there hidden figures? na kwartet smyczkowy, elektronikę i wideo Moniki Szpyrki. Podczas koncertu „Reverse Simultaneous” zostaną prawykonane utwory kompozytorów Oddziału Wrocławskiego Związku Kompozytorów Polskich oraz kompozycje kolektywne, w których partia skrzypiec została stworzona przez Annę Zielińską. W ramach Akusma Forum, poświęconego czystej muzyce elektroakustycznej, zapoznamy się z twórczością młodych kompozytorów z Włoch, Polski i Meksyku. Specjalną sesję poświęcono Elżbiecie Sikorze, byłej dyrektor artystycznej festiwalu. Z kolei sesje elektroakustyczne Mini Akusma Forum zostały opracowane specjalnie dla młodej publiczności.

Musica Electronica Nova to jednak nie tylko koncerty. To również krótkie spotkania z kompozytorami, podczas których będzie okazja porozmawiać o ich codziennej pracy, oraz wydarzenia towarzyszące przygotowane specjalnie na tę edycję festiwalu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/musica-electronica-nova-2019 

31. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich

MFKK„Obraz jako źródło inspiracji muzycznej” – to temat tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich, który odbędzie się w dniach 11–19 maja 2019 roku.

Podczas 31. edycji festiwalu przedstawione zostaną m.in. kompozycje inspirowane japońskimi drzeworytami, obrazami europejskich i amerykańskich malarzy, a także filmem i zjawiskami optycznymi. Na koncertach prezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Niemiec, Włoch, Szwecji, Wielkiej Brytanii, USA, Meksyku, Korei Południowej i Japonii. Zabrzmi 20 prawykonań światowych oraz 13 prawykonań polskich.

Wykonawcami będą doskonali muzycy, m.in.: bas-baryton Robert Keller ze Szwajcarii dokona nowego prawykonania Pieśni perskich Konstantego Regameya, a Simone Beneventi, włoski perkusista, zaprezentuje po raz pierwszy utwór krakowskiego kompozytora Karola Nepelskiego. Usłyszymy także wybitną flecistkę Jadwigę Kotnowską podczas polskiego prawykonania Run Hanny Kulenty. Ponadto wystąpią znakomite zespoły i orkiestry: Kwartet Dafô, Trio Śląskie, orkiestra Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Orkiestra Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie.

W ramach przedsięwzięcia odbędzie się też sesja naukowa, zatytułowana „Muzyka i obraz”, na której wygłoszą referaty teoretycy z Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Akademii Muzycznej w Łodzi.

Gośćmi specjalnymi festiwalu będą Hanna Kulenty oraz kompozytorka z Włoch Ada Gentile, która referat o swojej twórczości wygłosi w Akademii Muzycznej w Krakowie. W związku z 30. rocznicą nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Koreą Południową gośćmi festiwalu będą kompozytorzy średniego i młodego pokolenia z Korei: Chang-min Park, Jeo See i Lydia Deokin Ko.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: www.zkp.krakow.pl 

Warszawa | Między Turcją a Polską

POSI16 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC zabrzmi muzyka turecka XX wieku w wykonaniu zaproszonych artystów z Turcji i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Koncert pod patronatem Ambasady Republiki Turcji w Polsce wpisuje się w obchody tureckiego święta Dnia Pamięci Atatürka oraz Dnia Młodzieży i Sportu.

Szczególnie ważną postacią na muzycznej scenie tego kraju był Cemal Reşit Rey, uznawany za jednego z pionierów zaszczepienia w swej ojczyźnie muzyki artystycznej nawiązującej do nurtów twórczości Zachodu, na fali „okcydentalizacji” kraju pod rządami Kemala Atatürka. Wśród jego muzyki orkiestrowej poczesne miejsce zajmuje rapsodia symfoniczna Türkiye (Turcja) w dziesięciu barwnych, skontrastowanych tempami i charakterem obrazach, nawiązujących do motywów muzyki narodowej – usłyszymy jej wybrane epizody.

Rey współtworzył nieformalną grupę z czterema innymi kompozytorami, zwanymi „Turecką Piątką” – należał do niej także jego rówieśnik Hasan Ferit Alnar, szczególnie zafascynowany możliwościami stylizowania i harmonizacji muzyki tradycyjnej. Bardziej uniwersalny charakter ma jego melodyjny i ekspresyjny Koncert na wiolonczelę, w którego tematach rozpoznać też można charakterystyczne skale i rytmy Orientu.

Partię solową wykona pochodzący z Turcji Can Kehri, który ukończył z wyróżnieniem studia w Konserwatorium w Stambule w klasie wiolonczeli prof. R. Erzina oraz w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina pod kierunkiem prof. Tomasza Strahla. Aktywny jako solista i kameralista gra także w grupie wiolonczel Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa. Koncert poprowadzi ceniony turecki dyrygent i pianista młodego pokolenia, Can Okan.

Piotr Maculewicz

Wstęp wolny z potwierdzeniem rezerwacji! (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Warszawa | Panel dyskusyjny „Nadia Boulanger a polscy kompozytorzy XX wieku. Pomiędzy tradycją europejską, dyscypliną twórczą a grą wyobraźni”

B15 maja 2019 roku o godz. 15.30 w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (Pałac Tyszkiewiczów-Potockich, Sala Narożna (kl. C, I p.) w ramach 33. festiwalu „Warszawskie Spotkania Muzyczne” odbędzie się panel dyskusyjny „Nadia Boulanger a polscy kompozytorzy XX wieku. Pomiędzy tradycją europejską, dyscypliną twórczą a grą wyobraźni”.

Przedmiotem panelu dyskusyjnego towarzyszącego tegorocznemu festiwalowi będzie postać Nadii Boulanger (1887–1979), najwybitniejszej pedagog kompozycji w XX wieku, mistrzyni wielu słynnych twórców współczesnego życia muzycznego. Profesor L´École Normale de Musique w Paryżu oraz Conservatoire américain de Fontainebleau otaczała szczególną opieką uczniów z trzech obszarów: USA, Dalekiego Wschodu oraz Polski.

Wśród jej polskich uczniów znajdujemy m.in. Zbigniewa Bargielskiego, Jerzego Bauera, Mariana Borkowskiego, Joannę Bruzdowicz, Zygmunta Krauzego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Zygmunta Mycielskiego, Piotra Perkowskiego, Martę Ptaszyńską, Stanisława Skrowaczewskiego, Tadeusza Szeligowskiego, Romualda Twardowskiego, Antoniego Wita, Stanisława Wiechowicza, Bolesława Woytowicza. Polscy twórcy, urzeczeni wypowiedzianą przez Karola Szymanowskiego ideą otwarcia naszej muzyki na Zachód, od końca lat dwudziestych podróżowali do Paryża, aby za sprawą Profesor obcować z całą łacińską tradycją muzyczną.

W 40. rocznicę śmierci Pedagog pragniemy pochylić się nad fenomenem „szkoły” Nadii Boulanger w gronie wybitnych polskich uczniów Mademoiselle i badaczy muzyki polskiej XX wieku. Udział w panelu wezmą: prof. Jerzy Bauer, prof. Marian Borkowski, Małgorzata Gąsiorowska, Michal Klubiński, prof. Zygmunt Krauze, prof. Marta Ptaszyńska, dr Radosław Romaniuk i prof. Antoni Wit.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o Festiwalu: https://www.wsm.art.pl/index.php/pl/ 

Warszawa | Schubert i Mahler w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

POSI10 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Agnieszki Duczmal wykona symfonie Franza Schuberta i Gustava Mahlera.

Symfonika Schuberta wyrasta z tych samych wiedeńskich korzeni, co twórczość trzech wielkich Klasyków. Symfonia h-moll „Niedokończona” z 1822 roku przyniosła „romantyczny przełom” – przejście ku swobodniejszej, lirycznej ekspresji, o wyraźnie pieśniowych rysach. Wedle romantycznej legendy „Niedokończona” musiała być dziełem ostatnim, a jego tworzenie jakoby przerwała śmierć – w istocie nie znamy powodów zarzucenia prac nad kolejnymi częściami dopełniającymi dwie pierwsze, najpewniej jednak była to artystycznie motywowana decyzja kompozytora, nie zaś zrządzenie losu.

Gustaw Mahler, który także większość życia spędził w Wiedniu, reprezentuje drugi biegun romantycznej symfoniki, jej fazę końcową otwierającą muzyczną perspektywę XX stulecia. Także dla niego niezwykle ważna była pieśń – uważał się za kontynuatora tradycji Schubertowskiej, a do niektórych swych symfonii wprowadzał element wokalny. Tak też jest w IV Symfonii G-dur, w której finale solowy sopran śpiewa uroczą pieśń wyrażającą dziecinny zachwyt perspektywą „niebiańskiego życia”.

Tę partię wykona Joanna Klisowska, sopran koloraturowy podziwiany na scenach i estradach całego świata w bardzo wszechstronnym repertuarze.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami POSI objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Akordeonowe wariacje – World Accordion Day w Gdańsku

Akordeonowe15 maja 2019 roku o godz. 18.00 w Sali Teatralnej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego odbędzie się koncert „Akordeonowe wariacje – World Accordion Day w Gdańsku”.

Koncert organizowany jest z inicjatywy Koła Naukowego Akordeonistów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. O obchodzonym na całym Świecie Dniu Akordeonu opowie prof. Elżbieta Rosińska z gdańskiej Akademii Muzycznej. W programie koncertu znajdą się zarówno kompozycje oryginalnie napisane z myślą o akordeonie, jak i transkrypcje. Zabrzmi m. in. muzyka Mikołaja Majkusiaka, Krzysztofa Olczaka i Krzysztofa Pendereckiego.

Na zaproszenie organizatorów do Gdańska tego dnia przyjadą wybitni młodzi akordeoniści z innych ośrodków akademickich w Polsce i Europie. Wśród nich Sara Wienczek, Konrad Nowakowski, Bartosz Kołsut czy Paweł Sławiński. Nie zabraknie studentów i absolwentów gdańskiej klasy akordeonu (Paweł Ratajek oraz Maciej Kacprzak) oraz uczniów z gdańskich szkół muzycznych (Błażej Reiter).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://ack.ug.edu.pl/events/akordeonowe-wariacje-world-accordion-day-w-gdansku/