Polmic - FB


patronaty

Sopot | 4. Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej

Mundus Cantat4. Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej "Mundus Cantat Sopot" odbędzie się w dniach 15-16 grudnia 2018. Kolędy, pastorałki i pieśni adwentowe zabrzmią w Centrum Sopot, Kościele św. Jerzego w Sopocie i Kościele Chrystusowym. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Festiwal jest konkursem o międzynarodowej renomie, a zespoły w nim uczestniczące walczyć będą o tytuł najlepszego z najlepszych. Chóry będą kolędować w wielu językach świata w różnych miejscach w Sopocie. W tegorocznej edycji festiwalu weźmie udział 8 grup: z Łotwy, Litwy oraz silna reprezentacja z Polski – z Łazisk Górnych, Pniewów, Krakowa, Mogilna, Słupska oraz Warszawy. Odbędzie się również specjalny koncert dedykowany samotnym sopockim seniorom w czasie ich wigilii w Urzędzie Miasta Sopotu.

W sobotę 15 grudnia o godz. 10:30 rozpoczną się przesłuchania w Kościele Chrystusowym. Chóry będzie oceniać profesjonalne jury, w skład którego wchodza wybitni specjaliści w dziedzinie chóralistyki, wykładowcy Akademii Muzycznej w Gdańsku – prof. Marcin Tomczak, dr hab. Beata Wróblewska, prof. AM oraz dr hab. Małgorzata Kuchtyk. Zaraz po przesłuchaniach w Centrum Sopot zaprezentują się szerszej publiczności Chór i Orkiestra Smyczkowa Con Fuoco AGH z Krakowa, Grupa Wokalna Camerton z Łazisk Górnych oraz Chór Dziecięcy Versme z Wilna, a także Chór ZNP Academia Musica z Słupska. Tego samego dnia o godz.15:30 w Kościele Chrystusowym odbędzie się Koncert Finałowy wraz z ogłoszeniem wyników.

Zwieńczeniem festiwalu będzie coroczny koncert poświęcony pamięci Michaela Ray Dawidowa, który będzie miał miejsce w Kościele Chrystusowym w niedzielę 16 grudnia o godz. 17:00. Usłyszmy Chór Festiwalowy SSW Mundus Cantat pod dyrekcją Beaty Wróblewskiej, Gdański Chór Lekarzy pod dyrekcją Michała Kozorysa, Chór Sopockiej Szkoły Muzycznej pod dyrekcją Piotra Fredricha oraz Sopockie Trio Fortepianowe w składzie: Krystyna Stojek, Anna Sawicka, Joanna Ciapka-Sangster. Artyści zaprezentują polskie kolędy i pastorałki, amerykańskie pieśni świąteczne oraz utwory na fortepian autorstwa Astora Piazzolli i Ludomira Mikołaja Rogowskiego. W trakcie koncertu będą zbierane pluszaki, słodycze oraz środki opatrunkowe dla dzieci ze szpitala w Kijowie na Ukrainie.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program festiwalu dostępny na stronie: http://munduscantat.pl/

"La traviata" Verdiego 15 grudnia na żywo z The Metropolitan Opera

TraviataLa traviata w nowej inscenizacji Michaela Mayera i pod batutą Yannicka Nézet-Séguina otwiera nową erę w The Metropolitan Opera. Tę niezwykle popularną operę Giuseppe Verdiego Met będzie transmitować na żywo do kin na całym świecie już 15 grudnia 2018. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 18:35.

Dzieło Verdiego będzie pierwszą premierą, którą Nézet-Séguin poprowadzi jako nowy dyrektor muzyczny nowojorskiej sceny. W roli tytułowej zbłąkanej (wł. ‘la traviata’) kurtyzany Violetty Valéry wystąpi niemiecka sopranistka Diana Damrau. Partnerować jej będzie, jako zakochany w niej Alfredo, Juan Diego Flórez, pochodzący z Peru tenor, do tej pory specjalizujący się głównie w partiach Rossiniowskich. W postać ojca Alfreda, Giorgia Germonta, wcieli się urodzony na Hawajach baryton Quinn Kelsey.

Choć jej wenecka prapremiera w 1853 roku była jedną z bardziej spektakularnych porażek w historii opery, dziś La traviata cieszy się ogromną popularnością. Verdi starał się złagodzić w swym dziele wydźwięk oryginału – powieści Dama kameliowa Alexandre’a Dumasa (syna) – ale publiczność nie była w stanie znieść widoku kurtyzany jako postaci pozytywnej na scenie operowej oraz tego, że akcja rozgrywa się współcześnie. A jednak rola Violetty Valéry stała się koronną partią największych sopranów, a melodyjne i poruszające dzieło – przebojem repertuaru operowego. 

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 40 minut (w tym 2 przerwy). Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Inforamcji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Szczecin | Koncert Adwentowy dla NIEPODLEGŁEJ

Niepodległa18 grudnia 2018 o godz. 18.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się Koncert Adwentowy dla NIEPODLEGŁEJ. W pierwszej części nastąpi światowe prawykonanie oratorium Niepodległa Artura Cieślaka.

Kompozycja powstała w lecie 2018 roku dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Przeznaczona jest na sopran, tenor, bas, głos recytujący, chór mieszany i orkiestrę. Oratorium składa się z trzech części. Każda z nich odnosi się do wybranego wydarzenia historycznego, będącego ważnym etapem walki o niepodległość. Część pierwsza poświęcona jest powstaniu listopadowemu, część druga – styczniowemu, trzecia związana jest z wydarzeniami roku 1918. W warstwie tekstowej wykorzystane zostały fragmenty Nocy listopadowej i Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego, wiersze Kornela Ujejskiego i legionowego poety Józefa Mączki oraz fragmenty prozatorskie Józefa Piłsudskiego i Stefana Żeromskiego. Stylistyka języka muzycznego oratorium oscyluje pomiędzy ostrymi brzmieniami o posmaku awangardowym i rozwiązaniami tradycyjnymi o charakterze eufonicznym. Obie warstwy nieustannie przenikają się.

Oratorium Niepodległa zostanie zaprezentowane po raz pierwszy 18 grudnia 2018 w Filharmonii Szczecińskiej. Patronem projektu jest Akademia Sztuki w Szczecinie. Wykonawcami będą wykładowcy i studenci tej uczelni: Sylwia Burnicka-Kalischewska (sopran), Tomasz Krzysica (tenor), Janusz Lewandowski (bas-baryton), Krystyna Maksymowicz-Ambros (recytacja), chór Akademii Sztuki przygotowany przez Barbarę Halec oraz orkiestra Akademii Sztuki pod dyrekcją Norberta Twórczyńskiego.

W drugiej częśći koncertu zabrzmią tradycyjne kolędy i utwory bożonarodzeniowe w wykonaniu solistów i studentów Akademii Sztuki w Szczecinie. Przygotowanie studentów: Małgorzata Bornowska, Joanna Gajda, Barbara Halec, Tomasz Licak, Anna Tarnowska, Jolanta Szczepaniak. Organy: Jakub Stefek. Fortepian: Michał Landowski.

Wydarzenie dofinansowane z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego oraz przez Miasto Szczecin. Współorganizacja: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Fundacja Academia Nova.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Poznań | (współ)twórczość – „Neofonia” po raz siódmy!

NeofoniaW dniach 11-12 grudnia 2018 roku w siedzibie Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się VII edycja Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Neofonia”. Wydarzeniu towarzyszyć będzie Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski.

Temat tegorocznej edycji konferencji – (współ)twórczość – służy ukazaniu bogactwa i możliwości płynących z twórczej współpracy wielu autorów, a także relacji muzyki z innymi dyscyplinami, w wyniku której powstaje nowe dzieło. W czasie dwudniowych obrad studenci uczelni z Bolonii, Bydgoszczy, Krakowa, Las Palmas, Poznania oraz Wrocławia debatować będą nad zagadnieniami dotyczącymi m.in. powiązania muzyki z innymi dziedzinami sztuki oraz nauki, działań współtwórczych jako metody twórczej, czy statusem współtwórców na gruncie prawa autorskiego. Wydarzenie jest doskonałą okazją do integracji oraz wymiany myśli i doświadczeń młodych badaczy wywodzących się z różnych ośrodków akademickich. Sesje naukowe i dyskusję o współtwórczości wzbogacą tradycyjne wykłady, odbywające się pierwszego i drugiego dnia konferencji. Konferencję zainauguruje wykład dra Michała Krawczaka (Instytut Teatru i Sztuki Mediów, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), a zamknie wystąpienie Teresy Nowak (Centrum Kultury Zamek w Poznaniu).

Zgodnie z coroczną tradycją, pierwszego dnia „Neofonii” w Auli Nova poznańskiej Akademii Muzycznej odbędzie się Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski, podczas którego wykonane zostaną utwory kameralne twórców młodego pokolenia reprezentujących polskie i europejskie uczelnie muzyczne. W programie znajdą się kompozycje Jana Skorupy, Justyny Tobery, Moniki Wierbiłowicz, Wiktorii Różyckiej, Sławomira Kandziory, Wojciecha Krzyżanowskiego, Piotra Reddigka, Magdaleny Chlebowskiej, Dominika Puka, Sebastiana Dembskiego, Roberta Gogola, Ernesta Crista Gonzáleza Alemána, Kacpra Krupy, Jana Migdala, Agnieszki Rusieckiej, Magdaleny Gorwy, Leonarda Tommasiniego oraz Zuzanny Matuszewskiej.

Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem JM Rektor Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, Marszałka Województwa Wielkopolskiego oraz Prezydenta Miasta Poznania. Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego organizatorem jest Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stroniehttps://amuz.edu.pl

Kałuszyn | The Time Quartet rozrywkowo

MSBBFundacja "Czas Sztuki" zaprasza na ósmy koncert z cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”, który odbędzie się 9 grudnia 2018 o godzinie 18.00 w Domu Kultury w Kałuszynie, ul. Warszawska 45.

Na koncercie wystąpi kwartet smyczkowy The Time Quartet, który wykona program składający się z utworów muzyki rozrywkowej i filmowej w autorskich aranżacjach na kwartet smyczkowy. To dawka nieszablonowych brzmień, która ożywi kolorami dźwięków najzimniejszą zimową noc. Żadne wyobrażenie nie odda mocy i trzymającego w napięciu brzmienia instrumentów smyczkowych w znanych wszystkim utworach Metalliki czy Michaela Jacksona. To trzeba usłyszeć "na żywo"! W repertuarze koncertu znajdą się również aranżacje utworów takich artystów jak: ABBA, Europe, Whitney Houston, Coldplay, Adele, John Legend oraz najsłynniejsze tematy z muzyki filmowej: "James Bond", "Gra o tron", tango z filmu "Zapach kobiety" czy "Star Wars".

Sfinansowano ze środków Fundacji PZU. Organizator: Fundacja "Czas Sztuki".

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Perkusja i akordeon w muzyce nowej – źródła, konteksty, inspiracje

UMFC9 grudnia 2018 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2) odbędzie się koncert Studium Muzyki Nowej wieńczący obrady Międzynarodowej Konferencji „Perkusja i akordeon w muzyce nowej – źródła, konteksty, inspiracje”.

Wydarzenie, o którym mowa, poświęcone będzie prezentacji wspólnych dróg artystycznych akordeonu i perkusji – instrumentów przeżywających obecnie swój renesans. Drogi te skrzyżowały się po raz pierwszy w wieku XX, kiedy obydwa instrumenty zyskały rangę instrumentów solowych, zdolnych do niezależnej, samodzielnej, pełnej kreacji artystycznej. Podczas koncertu zaprezentowane zostaną różne oblicza współczesnego akordeonu i perkusji – zarówno w solowej, kameralnej jak i orkiestrowej odsłonie. Z tego właśnie powodu koncert obfitował będzie zarówno w dzieła należące już do tzw. klasyki gatunku, naznaczone nazwiskami wielkich twórców, jak choćby Zbigniew Bargielski, jak również w dzieła powstałe w ciągu ostatnich miesięcy.

Podczas koncertu zostanie prawykonany utwór Marty Ptaszyńskiej SE-TA, przeznaczony na dwie perkusje i dwa akordeony (prawykonanie światowe), oraz nowe wersje dzieł twórców związanych z UMFC – Dariusza Przybylskiego i Ignacego Zalewskiego (utwory na perkusję, akordeon i orkiestrę smyczkową). Gościem specjalnym koncertu będzie Scotty Horey (USA), który zaprezentuje półrecital perkusyjny złożony m.in. z własnych kompozycji.

Konferencji towarzyszyć będzie wystawa „Perkusja i akordeon w historii muzyki” autorstwa Ludmili Bubanovej w Foyer Sali Koncertowej.

Na koncerty niedzielne obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na dwa tygodnie przez koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w Chopin University Press od poniedziałku do środy oraz w piątki w godz. 16-19 oraz na pół godziny przed koncertem.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Czym jest dzisiaj muzyka polska? Panel dyskusyjny

NIFC11 grudnia 2018 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina będzie miał miejsce panel dyskusyjny towarzyszy wystawie czasowej w Muzeum Fryderyka Chopina „Konstelacje. Muzyka polska 1918-2018”.

Konstelacje ‒ rodzaj mapy, w której niezwiązane ze sobą punkty przecinają się na pewnej geometrycznej płaszczyźnie. Wątki i koncepcje w muzyce polskiej ostatniego stulecia tworzą właśnie taką sieć. „Konstelacje” to, rozpisany na blisko 70 utworów, komentarz poświęcony postawom kompozytorów wobec historii, tradycji i nowoczesności.

Trzy aspekty, które eksploruje narracja „Konstelacji”, mają swoje odbicie w przestrzeni bryły zaprojektowanej przez Jana Strumiłło. W ekranach multimedialnych znajdują się nagrania i opisy utworów oraz komentarze kompozytorów i muzykologów w formie filmów. Na temat pojęcia muzyki polskiej wypowiadają się m.in. Zygmunt Krauze, Wojtek Blecharz, Agata Zubel czy Marcin Stańczyk.

Na pytanie „czym jest dzisiaj muzyka polska?” spróbują odpowiedzieć Hanna Kulenty, dr Katarzyna Naliwajek-Mazurek, prof. Szábolcs Esztényi oraz Piotr Peszat 11 grudnia w panelu dyskusyjnym prowadzonym przez Jana Topolskiego. Przy jednym stole zasiądą muzykolodzy, teoretycy muzyki, kompozytorzy starszego i młodszego pokolenia, urodzeni w Polsce i ci, którzy Polskę wybrali na kraj swojej twórczej aktywności.

Na wydarzenie obowiązuje rezerwacja miejsc na stronie: www.bilety.nifc.pl 

Patronat medialny nad wystawą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Gala IV Edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”

Kropka5 grudnia 2018 roku w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego o godz. 17.00 odbędzie się uroczyste wręczenie nagród dla laureatów IV Edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”.

Powołany do życia i organizowany przez Fundację Meakultura Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka” odbył się już po raz czwarty. Jurorzy tegorocznej edycji – dr Daniel Cichy (Przewodniczący), dr hab. Joanna Maleszyńska, dr Anna Ignatowicz-Glińska, Agata Kwiecińska, dr hab. Mirosław Pęczak, Rafał Księżyk, Remigiusz Mazur-Hanaj – przeczytali ponad 200 tekstów o muzyce opublikowanych w minionym roku zarówno w branżowych czasopismach, jak też na portalach czy blogach muzycznych. Jury wyłoniło laureatów w czterech kategoriach konkursowych. Do rąk autorów trafi także nagroda ufundowana przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Nagroda Indywidualna Piotra Metza.

Laureatami Konkursu zostali: Rafał Wawrzyńczyk, Aleksandr Przybylski, Karolina Dąbek, Przemysław Górecki, Dirk Wieschollek, Adam Wiedemann i Olga Drenda.

Głównym Współorganizatorem Konkursu i Fundatorem Grand Prix jest Instytut Muzyki i Tańca. Konkurs otrzymał również wsparcie Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://www.konkurskropka.pl/ 

„Lunares tempora” czyli muzyka współczesna jest kosmiczna

PTMWPTMWPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 3 i 4 grudnia 2018 roku do Rzeszowa i Łańcuta na koncerty „Muzyka współczesna jest kosmiczna”, podczas których odbędzie się prawykonanie utworu Aldony Nawrockiej Lunares tempora na trąbkę i fortepian.

Kompozytorka pełni funkcję adiunkta w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina i kierownika Pracowni Kompozycji, Instrumentacji i Czytania Partytur. Jest członkiem ZKP, ZAiKS, Akademii Fonograficznej i WOPR-u. Jej najnowszy utwór powstał w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Przedsięwzięcie z udziałem Aldony Nawrockiej będzie się składać z dwóch części: koncerty poprzedzą wykłady prezentujące specyfikę zagadnień muzyki XX i XXI w. z perspektywy nowych nurtów kompozytorskich, technik, współczesnej artykulacji, zapisu partyturowego i relacji formalnych. Poprowadzi je kompozytorka wraz z wykonawcami 3 grudnia na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego o godz. 15.30 i 4 grudnia w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Teodora Leszetyckiego w Łańcucie.

Kompozycję Nawrockiej, a także Carnival of Venice Dela Staigersa wykonają cenieni kameraliści: trębacz Tomasz Woźniak oraz pianistka Maria Gabryś-Heyke.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Warszawa | Sinfonia Varsovia Kameralnie – kwartet

SV5 grudnia 2018 roku o godz. 19:00 warszawska siedziba orkiestry Sinfonia Varsovia (ul. Grochowska 272) wypełni się brzmieniem muzyki kameralnej z minionych 100 lat: odbędzie się koncert finałowy I edycji cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie”.

Na zakończenie rocznego cyklu koncertów kameralnych muzycy Sinfonii Varsovii zaprezentują twórczość dedykowaną znakomitym wykonawcom muzyki współczesnej – zespołowi Nonstrom. Łącznikiem między nieistniejącym już Nonstromem a teraźniejszością będzie puzonista orkiestry Tomasz Światczyński, dawny członek zespołu.

Czworo muzyków: Piotr Mazurek (wiolonczela), Tomasz Światczyński (puzon), Radosław Soroka (klarnet) i gościnnie Agnieszka Kozło (fortepian) zaprezentuje utwory Pawła Szymańskiego, Pawła Mykietyna, Jacka Grudnia i Macieja Małeckiego – wszystkie wpisujące się w nurt nieszablonowego myślenia o dźwięku i jego barwie, pokazujące zupełnie inną twarz polskiej muzyki kameralnej, niż była dotąd prezentowana na Grochowskiej. Agnieszka Kozło wykona Klavierstücke na syntezator Casio CTK-731 założyciela Nonstromu Pawła Mykietyna. Zanim jednak zabrzmi syntezator, muzycy zagrają dedykowany Nonstromowi Concerto a 4 Pawła Szymańskiego, którego twórczością Mykietyn inspirował się w okresie swojej młodości. Na grudniowym koncercie „Sinfonia Varsovia Kameralnie” publiczność usłyszy trzy utwory Jacka Grudnia, każdy na swój sposób eksplorujący możliwości brzmieniowe instrumentów: Wiatr od morza (w oryginale na fortepian i saksofon), Nonstrom oraz Piosenka na klarnet, puzon, wiolonczelę, fortepian i taśmę. Brzmieniowe poszukiwania na fortepian, klarnet, puzon i wiolonczelę dopełni 12-minutowa Muzyka na fortepian i 3 instrumenty Macieja Małeckiego.

„Sinfonia Varsovia Kameralnie” powróci w nowej odsłonie już w styczniu 2019 roku. W programie koncertów znajdą się kompozycje dedykowane różnym obsadom – od duetu do oktetu. Wstęp na wszystkie koncerty cyklu jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe daty i programy wszystkich koncertów dostępne są na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Mrozy | Andrzej Jagodziński Trio: Chopin na Jazzowo

Czas sztukiFundacja „Czas Sztuki” zaprasza na siódmy finałowy koncert cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”, który odbędzie się w Gminnym Centrum Kultury w Mrozach 2 grudnia 2018 roku o godz. 15.00.

Koncert wyjątkowy, bo wystąpią na nim światowej klasy muzycy jazzowi – Andrzej Jagodziński Trio. Założycielem zespołu jest artysta wszechstronny: waltornista z wykształcenia, pianista jazzowy, akordeonista, kompozytor, aranżer i pedagog. Karierę jazzową rozpoczął zdobyciem głównych nagród – indywidualnej i zespołowej na festiwalu Złota Tarka w 1979 roku. Do dzisiaj dzięki swojej wyjątkowej umiejętności wtopienia się w brzmienie i konwencje danego zespołu Andrzej Jagodziński gra w różnych stylistycznie formacjach, zawsze z elitą polskiego jazzu. Od kiedy w 1993 roku powstało trio firmowane jego nazwiskiem, artysta aranżuje utwory Fryderyka Chopina – autorski pomysł oraz wielki sukces artystyczny i komercyjny (albumy Chopin, Chopin Once More, Les Brillantes, Sonata b-moll), a także muzykę ludową (album Muzyka Polska). Od samego początku lider Trio samodzielnie dobiera i aranżuje repertuar na koncerty.

Podczas grudniowego przedsięwzięcia zabrzmią właśnie kompozycje Chopina w autorskich aranżacjach jazzowych Jagodzińskiego. Program ten, który odniósł ogromny sukces na całym świecie, zaprezentują: Andrzej Jagodziński (fortepian), Adam Cegielski (kontrabas) i Czesław Bartkowski (perkusja).

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | SuperSam +1: Rashad Becker & Joanna Duda

SuperSam13 grudnia 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Rashad Becker i Joanna Duda.

„SuperSam +1” to jeden z projektów realizowanych przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation” we współpracy z klubem DZiK, cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. W grudniu po raz pierwszy na jednej scenie wystąpią Rashad Becker i Joanna Duda.

Rashad Becker jest kompozytorem i muzykiem rezydującym w Berlinie. Działa głównie jako artysta solowy, jest również członkiem formacji Moleglove. Jego kompozycje to wielopoziomowe narracje. Najnowsza twórczość Rashada obejmuje cykl Traditional Music of Notional Species wydane w dwóch częściach oraz wieloczęściowe dzieło Based on a True Story, które czerpie partytury ze zdarzeń z historii w formie „sonicznej inscenizacji”.

Joanna Duda to pianistka, kompozytorka, artystka wizualna. Powołała do życia między innymi J=J, AuAuA i, całkiem niedawno, autorskie trio z Maksem Muchą na kontrabasie oraz Maksem Andrzejewskim na bębnach. Od ośmiu lat współpracuje z Wojtkiem Mazolewskim. Wykonuje także współczesną muzykę klasyczną z Lutosławski Piano Duo i Mischą Kozłowskim. Jest wielokrotną stypendystką Kulturalnego Miasta Gdańska. W twórczości solowej artystka porusza się na styku elektroniki i akustyki, improwizując w klasyczny sposób na fortepianie, jak i włączając w to oryginalne brzmienia starannie przygotowanych sampli. Nie stroni także od brzmień syntetycznych. Joanna Duda ma na koncie setki koncertów w odsłonach solowych i zespołowych. Komponuje i produkuje muzykę do spektakli teatralnych, m.in. dla Teatru Amareya.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

Szczecin | Konferencja Naukowa „W bieli i czerni. Muzyka fortepianowa przełomu XX i XXI wieku”

AS6 i 7 grudnia 2018 roku w Akademii Sztuki w Szczecinie odbędzie się konferencja naukowa „W bieli i czerni. Muzyka fortepianowa przełomu XX i XXI wieku”.

Celem projektu jest analiza zagadnień związanych z muzyką fortepianową przełomu XX i XXI wieku. Przewidywana jest część teoretyczna, której trzon stanowić będą wykłady współczesnych kompozytorów polskich oraz wybitnych wykonawców muzyki nowej, a także koncerty prezentujące od strony praktycznej różne aspekty omawianej problematyki. Zamierzeniem przedsięwzięcia jest stworzenie płaszczyzny do artystycznego i naukowego dialogu pomiędzy Akademią Sztuki i innymi ośrodkami artystyczno-naukowymi w Polsce, umożliwienie wymiany poglądów pomiędzy twórcami, wykonawcami, teoretykami i wszystkimi osobami interesującymi się zagadnieniami muzyki najnowszej oraz przyczynienie się do lepszego zrozumienia procesów zachodzących w tej dziedzinie sztuki.

Zaproszenie do udziału w konferencji przyjęli: prof. Sławomir Czarnecki (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy), dr hab. prof. AM Magdalena Lisak (Akademia Muzyczna w Katowicach), dr hab. prof. AM Artur Kroschel (Akademia Muzyczna w Poznaniu), dr Anna Ignatowicz-Glińska (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie), dr Katarzyna Kwiecień-Długosz (Uniwersytet Zielonogórski), dr Aldona Nawrocka-Woźniak (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie) i dr hab. Marcin Kopczyński (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy). Akademię Sztuki w Szczecinie reprezentować będą dr Alicja Delecka-Bury i dr Artur Cieślak, który wygłosi referat pt. Muzyka fortepianowa na lewą rękę – wyzwania i konsekwencje. Podczas koncertów zaprezentowane zostaną utwory fortepianowe oraz kameralne z istotnym udziałem fortepianu autorstwa Artura Cieślaka, Sławomira Czarneckiego, Ryszarda Gabrysia, Aleksandry Garbal, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Artura Kroschela, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Marcina Kopczyńskiego i Dariusza Przybylskiego. Odbędzie się również prawykonanie reb/el II (2018) na fortepian i elektronikę Aldony Nawrockiej. Konferencji towarzyszyć będzie wystawa prac Tomasza Hancia.

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.akademiasztuki.eu/WEM/Action/Wydzial 

Znamy wyniki IV Edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”

MeakulturaSpośród blisko 200 zgłoszeń Jury organizowanego przez Fundację Meakultura Konkursu wyłoniło laureatów w czterech kategoriach konkursowych.

Grand Prix ufundowaną przez Instytut Muzyki i Tańca otrzymał Rafał Wawrzyńczyk za tekst Ciemne centrum (dwutygodnik.com). Nagrodę Główną w kategorii artykuł/felieton przyznano Aleksandrowi Przybylskiemu za tekst Melotypy („Ruch Muzyczny"), a w kategorii recenzja/relacja – Karolinie Dąbek za tekst Trans jesieni – zmierzch awangardy. Warszawska Jesień 2017 („Glissando") . Fundatorem Nagrody Głównej w obu kategoriach jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Wyróżnienie dla debiutanta ufundowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymał Przemysław Górecki za niepublikowany tekst Posłuchajmy, co tak gra. Sześć razy Maryla Rodowicz. Nagrodę Specjalną dla zagranicznego krytyka zdobył Dirk Wieschollek za tekst Ego-Shooter mit Achillesferse („Dissonance") poświęcony twórczości Jagody Szmytki. Fundatorem rzeczowej Nagrody Specjalnej jest Instytut Adama Mickiewicza.

Nagrodę Specjalną Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina otrzymał Adam Wiedemann za tekst Zachód słońca (dwutygodnik.com). Nagrodę Indywidualną Piotra Metza zdobyła Olga Drenda za tekst The Future Sound of Poland (tekst towarzyszący wystawie „140 uderzeń na minutę” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej).

Laureatom serdecznie gratulujemy!

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://www.konkurskropka.pl/wyniki 

Komiczny balet „Don Kichot” z Teatru Bolszoj w kinach w całej Polsce

BolszojDon Kichot, jeden z najpopularniejszych baletów komicznych w wykonaniu zespołu Teatru Bolszoj pojawi się na ekranach prawie 40 kin w listopadzie, grudniu i styczniu. W warszawskim Kinie Praha retransmisja odbędzie się 2 grudnia 2019 roku o godz. 16:00.

Melomani kochają baletowe komedie, a najbardziej Don Kichota. Nic dziwnego: ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i przezabawnych scen pantomimicznych. Sprytny cyrulik Basilio tanecznym krokiem i przy pomocy Błędnego Rycerza znów zdobędzie rękę pełnej temperamentu Kitri.

Bohater powieści Cervantesa wielokrotnie stawał się także bohaterem widowisk baletowych, ale do naszych czasów przetrwało tylko dzieło Mariusa Petipy do muzyki sztandarowego kompozytora baletowego imperatorskich teatrów – Ludwiga Minkusa. Balet ten niemal nie schodzi ze sceny Teatru Bolszoj od swej premiery w 1869 roku, w coraz to nowszych wersjach choreograficznych i reżyserskich. Niedawno swoją wersję wznowił – w nowych kostiumach i dekoracjach – Aleksiej Fadejeczew. Z dwóch alternatywnych wersji zakończenia (moskiewskiego – z zabawą na rynku Barcelony i petersburskiego – z balem w książęcym zamku) Fadejeczew wybrał to drugie, pełne elegancji. Jako Kitri w zarejestrowanym spektaklu wystąpiła Jekaterina Krysanowa, zaś sprytnym Basiliem jest Siemion Czudin, artysta perfekcyjny technicznie.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl