Polmic - FB


patronaty

Katowice | Koncert Laureatów I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego Im. Karola Szymanowskiego: Maja Horvat

Horvat9 stycznia 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się recital laureatki III nagrody i nagrody specjalnej na I Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego Maji Horvat.

Słoweńska skrzypaczka Maja Horvat w 2015 roku ukończyła Konserwatorium Muzyczno-Baletowe w Lublanie w klasie Volodji Balžalorskiego. Od października 2015 studiuje w londyńskim Royal College of Music w klasie prof. Daniela Rowlanda i prof. Leonida Kerbela. Pracowała pod kierunkiem wielu cenionych pedagogów, takich jak Ivry Gitlis, Anton Martynow, Alina Ibragimowa, Saewon Suh (Korea), Vasilij Meljnikov (Akademia Muzyczna w Lublanie), Tatiana Bałaszowa (Rosja), Igor Ozim (Mozarteum Salzburg), Wonji Kim Ozim (Mozarteum Salzburg). Jako solistka i kameralistka zdobyła szereg nagród konkursów krajowych i międzynarodowych. Koncertowała z Orkiestrą Filharmonii Słoweńskiej, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Słoweńskiej, Orkiestrą Symfoniczną Konserwatorium Muzyczno-Baletowego w Lublanie, Orkiestrą Kameralną „Mladi ljubljanski solisti” („Młodzi soliści lublańscy”), Orkiestrą Kameralną im. Mendelssohna i orkiestrami okolicznościowymi. W 2019 roku planuje odnowić współpracę z Orkiestrą Filharmonii Słoweńskiej, a pod koniec tego samego roku występować będzie z Orkiestrą Filharmoniczną Royal College of Music. Jest stypendystką tej uczelni.

Podczas recitalu w Katowicach wykona utwory Johannesa Brahmsa, Eugène Ysaÿe’a, Paula Hindemitha oraz Nockturn i Tarantellę op. 28 Karola Szymanowskiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1354/sroda-modych-koncert-laureatow-i-miedzynarodowego-konkursu-muzycznego-im-karola-szymanowskiego-maja-horvat 

Warszawa | Finisaż wystawy „Paderewski Chopinowi”

NIFC8 stycznia 2019 roku o godz. 18.00 w Muzeum Fryderyka Chopina odbędzie się finisaż wystawy „Paderewski Chopinowi”.

Ignacy Jan Paderewski – pianista, kompozytor i polityk, bez którego nie sposób myśleć o polskiej niepodległości. Charyzmatyczna postać, wzbudzająca emocje do dzisiaj. Jakie są jego zasługi dla Chopina, którym inspirował się całe życie, uznając jego twórczość za wzór sztuki narodowej? Wystawa „Paderewski Chopinowi" wyróżnia się w kontekście innych wydarzeń poświęconych wybitnej postaci artysty. Scenariusz ekspozycji koncentruje się bowiem na chopinowskich wątkach w jego życiu i działalności. Motywy te w szczególny sposób wybrzmiewają w Muzeum Chopina.

Niektóre spośród 40 obiektów należących do zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina i Biblioteki Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina są prezentowane po raz pierwszy. Wśród pamiątek znalazły się m.in. cenne autografy muzyczne jak np. rękopis słynnego Menueta G-dur, zbiór portretów pianisty, w tym obraz autorstwa Louisa Frédérica Schützenbergera, którego barwami inspirowali się projektanci wystawy, oraz przedmioty osobiste: wizytówka czy walizka Paderewskiego. Na ekspozycji prezentowany jest również autograf Ballady g-moll op. 23 Fryderyka Chopina, pozyskany do kolekcji Muzeum w 2017 roku. Jedna z części wystawy poświęcona została kwestiom rejestracji wykonań Paderewskiego. W zaaranżowanej specjalnie przestrzeni można obejrzeć rolkę pianolową i Paderewskiego we fragmencie filmu Moonlight sonata z 1937 r. Dzięki zachowanym programom koncertowym poruszony został wątek występów pianisty w Europie i Stanach Zjednoczonych, za sprawą rękopisów – zakorzenienie kompozytora w estetyce romantyzmu. Wystawa ukazuje także inne oblicza Paderewskiego – mówcy, redaktora dzieł wszystkich Chopina i filantropa.

Zwieńczeniem przedsięwzięcia będzie specjalne oprowadzanie po wystawie, które poprowadzi Marta Tabakiernik, połączone z koncertem Michała Szymanowskiego. Pianista wykona kompozycje Chopina i Paderewskiego.

Wystawa realizowana jest w ramach obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości oraz programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej".

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wstęp wolny, obowiązuje rezerwacja miejsc: www.bilety.nifc.pl 

Warszawa | Grażyna Bacewicz in memoriam

UMFCW 2019 roku przypada 110. rocznica urodzin oraz 50. rocznica śmierci wybitnej polskiej Kompozytorki – Grażyny Bacewicz. Z tej okazji 14 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert studentów klas skrzypiec Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Grażyna Bacewicz – absolwentką warszawskiego Konserwatorium Muzycznego – uczyła się gry na skrzypcach w Warszawie u Józefa Jarzębskiego oraz w Paryżu u André Toureta i Karla Flescha. Jako koncertujący wirtuoz do połowy lat 1950-tych odnosiła duże sukcesy na estradach Polski, Francji, Hiszpanii, Belgii, Czechosłowacji, Rosji, Rumunii i Węgier. W swojej pracy twórczej wiele uwagi poświęcała skrzypcom i innym instrumentom smyczkowym. W jej olbrzymim dorobku kompozytorskim utwory na instrumenty smyczkowe stanowią część zasadniczą. Była autorką dwóch sonat na skrzypce solo, pięciu sonat na skrzypce i fortepian. Miniatury skrzypcowe, jak Kaprys polski czy Oberek grają młodzi skrzypkowie na całym świecie. Napisała Grażyna Bacewicz również siedem koncertów skrzypcowych, co jest liczbą w dzisiejszych czasach wprost rekordową! Ponadto skomponowała Koncert na altówkę i orkiestrę oraz dwa koncerty wiolonczelowe. Ale prawdziwe bogactwo to jej muzyka kameralna, na którą składa się – między innymi – siedem kwartetów smyczkowych, dwa kwintety fortepianowe z udziałem, oczywiście, smyczków, Kwartet na czworo skrzypiec i Kwartet na cztery wiolonczele. Grażyna Bacewicz jako utalentowana skrzypaczka wiedziała, jak pisać na instrumenty smyczkowe, aby było efektownie i wygodnie, jako utalentowana kompozytorka zaś pisała muzykę interesującą, więc wiele jej utworów zyskało dużą popularność zarówno wśród muzyków, jak i publiczności.

W programie koncertu na estradzie UMFC znajdą się m.in. Oberek, Kaprys polski, Taniec mazowiecki, Sonata skrzypcowa, Sonata na skrzypce solo oraz Kwartet na czworo skrzypiec dedykowany „studentom warszawskiego Konserwatorium”.

Na koncerty poniedziałkowe obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na tydzień przed koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w holu głównym uczelni od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00.

Patronat medialny nad koncertami UMFC objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kraków | Koncert Noworoczny Sinfonietty Cracovii z udziałem Janoska Ensemble

SCPoczątek karnawału to czas obfitych i różnorodnych wrażeń. Po sylwestrowych fajerwerkach proponujemy Państwu równie wybuchową mieszankę. 5 stycznia 2018 roku w ICE Kraków Congress Centre (ul. Marii Konopnickiej 17) o godz. 19:00 Sinfonietta Cracovia zagra w towarzystwie światowej sławy wirtuozów z Janoska Ensemble.

Klasyka noworocznych koncertów przyprawiona eklektycznym brzmieniem spod znaku gypsy jazzu rozpali nawet najzimniejszy styczniowy wieczór. Janoska Ensemble koncertuje na całym świecie, a ich nagrania usłyszeć możemy między innymi dzięki Deutsche Grammophon. Niecodzienne połączenie gypsy jazzu, klasyki oraz world music tworzy unikatowy styl, określany jako Janoska Style. Tym razem usłyszymy ich brawurowe interpretacje dzieł Straussów, Paganiniego i Mozarta.

„Jeśli ktoś chce skosztować noworocznego Wiednia – zapraszamy serdecznie do Krakowa!” – zachęca Jurek Dybał, dyrektor Sinfonietty Cracovii i członek orkiestry Filharmoników Wiedeńskich. Miasto Kraków od zawsze łączy tradycję z nowoczesnością. Noworoczny Koncert Sinfonietty Cracovii i Janoska Ensemble to muzyczne przypieczętowanie wartości od lat towarzyszących mieszkańcom i mieszkankom tego miasta.

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://sinfonietta.pl/ 

Świąteczna transmisja baletu „Dziadek do orzechów” z Teatru Bolszoj 23 grudnia w kinach

BolszojTransmisja HD Live świątecznego baletu Dziadek do orzechów wprost z Teatru Bolszoj w Moskwie 23 grudnia 2018 roku w polskich kinach. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 16.00.

Co roku przed Świętami Bożego Narodzenia w cyklu „Bolshoi Ballet Live” pojawia się najbardziej świąteczny z baletów – Dziadek do orzechów. W tym roku ponownie na żywo w transmisji satelitarnej w nowej obsadzie solistów. Mimo że dziś, inaczej niż za czasów Czajkowskiego, spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowiadaniu modnego wówczas fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna, Dziadek do orzechów miał wykorzystywać zainteresowanie elit petersburskich fantastyką. Tymczasem okazał się wspaniałym spektaklem familijnym. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową historię małej Klary (w rosyjskiej wersji jest to Masza), która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów.

Twórczość Czajkowskiego na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci była najlepszym kamieniem probierczym dla wszystkich choreografów. Jego muzyce jest za ciasno w ramach ślicznej bajki dla małych dzieci – wyrywa się w przestrzeń bardziej filozoficznych, dramatycznych rozważań. Jej tajemniczość i podskórny „dreszcz” przez wiele lat nie znajdowały scenicznego wcielenia, udało się to jednak choreografowi Jurijowi Grigorowiczowi i scenografowi Simonowi Wirsaładze oraz pierwszym wykonawcom głównych ról w tej wersji: Maszy – Jekaterinie Maksimowej i Dziadkowi do orzechów – Władimirowi Wasiljewowi. Z ich współpracy w 1966 roku w Teatrze Bolszoj powstał nowy spektakl, który do dziś, bez zmian, pozostaje w repertuarze Teatru. W głównych partiach zobaczymy wybitnych solistów Bolszoj: Margaritę Szrajner w roli Maszy i Siemiona Czudina jako Księcia.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

(Katarzyna Gardzina-Kubała)

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Katowice | Muzyka polska za mało znana

NOSPRW sali kameralnej NOSPR w Katowicach 20 grudnia 2018 o godz. 19:30 odbędzie się kolejny koncert z cyklu "Muzyka polska za mało znana". W programie kompozycje Józefa Świdra oraz Grażyny Bacewicz.

Józef Świder (ur. 1930) należał do pokolenia Pendereckiego, Góreckiego i Kilara, ale w latach rozkwitu sonorystycznej awangardy pozostał wierny neoklasycyzmowi. Nigdy też nie zrezygnował z ekspresji o rodowodzie postromantycznym. Kojarzony jest z reguły z muzyką chóralną, gdyż repertuar zespołów wokalnych wzbogacił o ok. 300 kompozycji, ale w pozostałych dziedzinach muzycznych jego dorobek przedstawia się także okazale – 3 opery, liczne dzieła oratoryjno-kantatowe i ponad 80 utworów instrumentalnych, w tym wiele cennych pozycji przeznaczonych na instrumenty dęte.

W programie czwartkowego koncertu zabrzmi siedmioczęściowe Mini-Quintetto, skomponowane – jakby  na przekór nurtom awangardowym – tonalnie, z zachowaniem klasycznych reguł kontrapunktu i nawiązaniem do różnorodnych tradycji i idiomów. Usłyszymy także pochodzące z ostatniego okresu życia kompozytora Scherzo na flet i gitarę, Andante na obój i fortepian, odnalezione po śmierci kompozytora, a należące do jego najwcześniejszych utworów, a także Improwizację na klarnet i i fortepian.

Reperturar uzupełni Kwintet na instrumenty dęte Grażyny Bacewicz, który powstał podczas podyplomowych studiów kompozytorski w Ecole Normale de Musique w Paryżu pod kierunkiem prof. Nadii Boulanger. Bacewiczówna otrzymała za swój utwór I nagrodę na konkursie dla kompozytorek paryskiego Towarzystwa Aide aux femmes de professions libres. Wśród wykonawców koncertu znajdą się: Maria Grochowska (flet), Piotr Pyc (obój), Roman Widaszek (klarnet), Marek Barański (fagot), Mariusz Ziętek (waltornia), Wanda Palacz (gitara), Eugeniusz Knapik (fortepian).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: http://www.nospr.org.pl/

Goniądz | Koncert Jubileuszowy z okazji 20-lecia Pracy Artystycznej Michała Rajewskiego

Rajewski Michal16 grudnia 2018 roku o godz. 13.00 w kościele pw. św. Agnieszki w Goniądzu odbędzie się koncert jubileuszowy 20-lecia pracy artystycznej dyrygenta Michała Rajewskiego.

Michał Rajewski swoją przygodę z muzyką rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej w Chełmnie, następnie ukończył Diecezjalne Studium Organistowskie w Pelplinie i tam, na zajęciach z emisji głosu, pod skrzydłami mgr. Jolanty Grzony, po raz pierwszy miał okazję poznać tajniki sztuki wokalnej. Studiował na Uniwersytecie im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu, swoją wiedzę i pasję poszerzał na Podyplomowych Studiach Chórmistrzowskich przy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Obecnie jest studentem dwóch kierunków Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Lata poświęcone samodoskonaleniu, rozwijaniu głosu oraz zdobywaniu doświadczeń zaowocowały wielkim wyróżnieniem – Michał Rajewski za swoją działalność artystyczną na rzecz kultury, został odznaczony przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego Brązowym Krzyżem Zasługi. Jako solista współpracuje z wieloma chórami występując podczas koncertów wokalno-instrumentalnych. Jest założycielem oraz dyrygentem wielu chórów, zespołów oraz sprawuje funkcję dyrektora artystycznego festiwali chóralnych.

W jego koncercie jubileuszowym udział wezmą: Zespół Wokalny Omnis Mea i Chór Kameralny Endorfina z Warszawy oraz chóry parafii św. Agnieszki w Goniądzu, a także Orkiestra Kameralna Ad Hoc pod dyrekcją Michała Rajewskiego. W roli solistek wystąpią Wioleta Sędzik (sopran) i Julia Janiak (mezzosopran). Muzycy zaprezentują utwory Wacława z Szamotuł, Mikołaja Gomółki, Henryka Jana Botora, Łukasza Urbaniaka, Józefa Świdra, a także muzykę Ola Gjeilo, Edvarda Griega, Antona Brucknera, Charlesa Gounoda i Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Twórczość skrzypcowa u progu niepodległości

UMFUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina zaprasza w niedzielę 16 grudnia 2018 o godz. 17.00 na Koncert Katedry Instrumentów Smyczkowych zatytułowany "Twórczość skrzypcowa u progu niepodległości".

W programie koncertu znajdą się utwory kameralne takich kompozytorów jak: Emil Młynarski, Aleksander Zarzycki, Adam Andrzejowski, Grzegorz Fitelberg, Karol Szymanowski, Henryk Melcer czy Ignacy Jan Paderewski. Wystąpią studenci Katedry Instrumentów Smyczkowych: Błażej Bębeńca, Daeun Choi, Kamila Fediuk, Maria Grajewska, Emilia Jarocka, Maria Kapsiak, Judyta Kluza, Milena Krupińska, Emilia Łapko, Jeehye Oh, Eryka Piotrowska, Lucyna Strzemecka, Iga Wasilewska, Julia Wrońska, Kinga Zlot. Na fortepianie towarzyszyć im będą: Aleksandra Dallali, Janusz Grobelny, Andrzej Guz, Elżbieta Neumann, Ewa Skardowska, Grzegorz Skrobiński, Krzysztof Stanienda. Opiekę artystyczną nad koncertem objął prof. dr hab. Andrzej Gębski.

Bezpłatne karty wstępu do odbioru w punkcie Chopin University Press w holu głównym UMFC, tel. 22 2789 275, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Punk czynny od poniedziałku do środy oraz w piątki w godz. 16–19, a także na pół godziny przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertami UMFC objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stroniewww.chopin.edu.pl

Warszawa | Mistrzowie Wokalistyki w cyklu "Środa na Okólniku"

UMFCKolejny koncert symfoniczny Mistrzowie Wokalistyki w cyklu "Środa na Okólniku" odbędzie się 12 grudnia 2018 o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Koncert rozpocznie Mała uwertura na orkiestrę symfoniczną Romana Palestra. Kompozycja powstała w 1935 roku, niedługo po ukończeniu przez kompozytora studiów muzycznych w Konserwatorium Warszawskim pod okiem Kazimierza Sikorskiego. Obok Symfonii dziecięcej, Tańca z Osmołody czy nagrodzonego złotym medalem na Wystawie Światowej w Paryżu w 1937 roku baletu Pieśń o ziemi, Mała uwertura jest jednym z wczesnych dzieł kompozytora, które przyniosło mu sporą popularność i międzynarodowe uznanie.

W programie koncertu znajdą się także dwa utwory Dymitra Szostakowicza. Cykl pieśni Z żydowskiej poezji ludowej op. 79a na sopran, alt, tenor i fortepian powstał w 1948 roku jako akt sprzeciwu wobec rozprzestrzeniającego się w krajach sowieckich antysemityzmu. Składa się z jedenastu pieśni: Płacz nad zmarłym dzieckiemTroskliwe mama i ciocia, KołysankaPrzed długą rozłąkąOstrzeżeniePorzucony ojciecPieśń o nędzy, ZimaPiękne życiePieśń dziewczynySzczęście. Kompozycję usłyszymy w wykonaniu Urszuli Kryger (mezzosopran), Jadwigi Rappé (alt) oraz Stanislava Mostovoya (tenor, Teatr Bolszoj, Moskwa). Koncert zakończy V Symfonia d-moll op. 47, która powstała w 1937 roku, w okresie nasilającego się terroru stalinowskiego. Orkiestrę Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina poprowadzi Michał Klauza.

Bilety w cenie 15 zł dostępne w sprzedaży internetowej (https://umfc.bilety24.pl) bądź w punkcie Chopin University Press w holu głównym UMFC.

Patronat medialny nad koncertami UMFC objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: www.chopin.edu.pl

Sopot | 4. Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej

Mundus Cantat4. Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej "Mundus Cantat Sopot" odbędzie się w dniach 15-16 grudnia 2018. Kolędy, pastorałki i pieśni adwentowe zabrzmią w Centrum Sopot, Kościele św. Jerzego w Sopocie i Kościele Chrystusowym. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Festiwal jest konkursem o międzynarodowej renomie, a zespoły w nim uczestniczące walczyć będą o tytuł najlepszego z najlepszych. Chóry będą kolędować w wielu językach świata w różnych miejscach w Sopocie. W tegorocznej edycji festiwalu weźmie udział 8 grup: z Łotwy, Litwy oraz silna reprezentacja z Polski – z Łazisk Górnych, Pniewów, Krakowa, Mogilna, Słupska oraz Warszawy. Odbędzie się również specjalny koncert dedykowany samotnym sopockim seniorom w czasie ich wigilii w Urzędzie Miasta Sopotu.

W sobotę 15 grudnia o godz. 10:30 rozpoczną się przesłuchania w Kościele Chrystusowym. Chóry będzie oceniać profesjonalne jury, w skład którego wchodza wybitni specjaliści w dziedzinie chóralistyki, wykładowcy Akademii Muzycznej w Gdańsku – prof. Marcin Tomczak, dr hab. Beata Wróblewska, prof. AM oraz dr hab. Małgorzata Kuchtyk. Zaraz po przesłuchaniach w Centrum Sopot zaprezentują się szerszej publiczności Chór i Orkiestra Smyczkowa Con Fuoco AGH z Krakowa, Grupa Wokalna Camerton z Łazisk Górnych oraz Chór Dziecięcy Versme z Wilna, a także Chór ZNP Academia Musica z Słupska. Tego samego dnia o godz.15:30 w Kościele Chrystusowym odbędzie się Koncert Finałowy wraz z ogłoszeniem wyników.

Zwieńczeniem festiwalu będzie coroczny koncert poświęcony pamięci Michaela Ray Dawidowa, który będzie miał miejsce w Kościele Chrystusowym w niedzielę 16 grudnia o godz. 17:00. Usłyszmy Chór Festiwalowy SSW Mundus Cantat pod dyrekcją Beaty Wróblewskiej, Gdański Chór Lekarzy pod dyrekcją Michała Kozorysa, Chór Sopockiej Szkoły Muzycznej pod dyrekcją Piotra Fredricha oraz Sopockie Trio Fortepianowe w składzie: Krystyna Stojek, Anna Sawicka, Joanna Ciapka-Sangster. Artyści zaprezentują polskie kolędy i pastorałki, amerykańskie pieśni świąteczne oraz utwory na fortepian autorstwa Astora Piazzolli i Ludomira Mikołaja Rogowskiego. W trakcie koncertu będą zbierane pluszaki, słodycze oraz środki opatrunkowe dla dzieci ze szpitala w Kijowie na Ukrainie.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program festiwalu dostępny na stronie: http://munduscantat.pl/

Poznań | (współ)twórczość – „Neofonia” po raz siódmy!

NeofoniaW dniach 11-12 grudnia 2018 roku w siedzibie Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się VII edycja Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Neofonia”. Wydarzeniu towarzyszyć będzie Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski.

Temat tegorocznej edycji konferencji – (współ)twórczość – służy ukazaniu bogactwa i możliwości płynących z twórczej współpracy wielu autorów, a także relacji muzyki z innymi dyscyplinami, w wyniku której powstaje nowe dzieło. W czasie dwudniowych obrad studenci uczelni z Bolonii, Bydgoszczy, Krakowa, Las Palmas, Poznania oraz Wrocławia debatować będą nad zagadnieniami dotyczącymi m.in. powiązania muzyki z innymi dziedzinami sztuki oraz nauki, działań współtwórczych jako metody twórczej, czy statusem współtwórców na gruncie prawa autorskiego. Wydarzenie jest doskonałą okazją do integracji oraz wymiany myśli i doświadczeń młodych badaczy wywodzących się z różnych ośrodków akademickich. Sesje naukowe i dyskusję o współtwórczości wzbogacą tradycyjne wykłady, odbywające się pierwszego i drugiego dnia konferencji. Konferencję zainauguruje wykład dra Michała Krawczaka (Instytut Teatru i Sztuki Mediów, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), a zamknie wystąpienie Teresy Nowak (Centrum Kultury Zamek w Poznaniu).

Zgodnie z coroczną tradycją, pierwszego dnia „Neofonii” w Auli Nova poznańskiej Akademii Muzycznej odbędzie się Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski, podczas którego wykonane zostaną utwory kameralne twórców młodego pokolenia reprezentujących polskie i europejskie uczelnie muzyczne. W programie znajdą się kompozycje Jana Skorupy, Justyny Tobery, Moniki Wierbiłowicz, Wiktorii Różyckiej, Sławomira Kandziory, Wojciecha Krzyżanowskiego, Piotra Reddigka, Magdaleny Chlebowskiej, Dominika Puka, Sebastiana Dembskiego, Roberta Gogola, Ernesta Crista Gonzáleza Alemána, Kacpra Krupy, Jana Migdala, Agnieszki Rusieckiej, Magdaleny Gorwy, Leonarda Tommasiniego oraz Zuzanny Matuszewskiej.

Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem JM Rektor Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, Marszałka Województwa Wielkopolskiego oraz Prezydenta Miasta Poznania. Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego organizatorem jest Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stroniehttps://amuz.edu.pl

"La traviata" Verdiego 15 grudnia na żywo z The Metropolitan Opera

TraviataLa traviata w nowej inscenizacji Michaela Mayera i pod batutą Yannicka Nézet-Séguina otwiera nową erę w The Metropolitan Opera. Tę niezwykle popularną operę Giuseppe Verdiego Met będzie transmitować na żywo do kin na całym świecie już 15 grudnia 2018. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 18:35.

Dzieło Verdiego będzie pierwszą premierą, którą Nézet-Séguin poprowadzi jako nowy dyrektor muzyczny nowojorskiej sceny. W roli tytułowej zbłąkanej (wł. ‘la traviata’) kurtyzany Violetty Valéry wystąpi niemiecka sopranistka Diana Damrau. Partnerować jej będzie, jako zakochany w niej Alfredo, Juan Diego Flórez, pochodzący z Peru tenor, do tej pory specjalizujący się głównie w partiach Rossiniowskich. W postać ojca Alfreda, Giorgia Germonta, wcieli się urodzony na Hawajach baryton Quinn Kelsey.

Choć jej wenecka prapremiera w 1853 roku była jedną z bardziej spektakularnych porażek w historii opery, dziś La traviata cieszy się ogromną popularnością. Verdi starał się złagodzić w swym dziele wydźwięk oryginału – powieści Dama kameliowa Alexandre’a Dumasa (syna) – ale publiczność nie była w stanie znieść widoku kurtyzany jako postaci pozytywnej na scenie operowej oraz tego, że akcja rozgrywa się współcześnie. A jednak rola Violetty Valéry stała się koronną partią największych sopranów, a melodyjne i poruszające dzieło – przebojem repertuaru operowego. 

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 40 minut (w tym 2 przerwy). Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Inforamcji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Kałuszyn | The Time Quartet rozrywkowo

MSBBFundacja "Czas Sztuki" zaprasza na ósmy koncert z cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”, który odbędzie się 9 grudnia 2018 o godzinie 18.00 w Domu Kultury w Kałuszynie, ul. Warszawska 45.

Na koncercie wystąpi kwartet smyczkowy The Time Quartet, który wykona program składający się z utworów muzyki rozrywkowej i filmowej w autorskich aranżacjach na kwartet smyczkowy. To dawka nieszablonowych brzmień, która ożywi kolorami dźwięków najzimniejszą zimową noc. Żadne wyobrażenie nie odda mocy i trzymającego w napięciu brzmienia instrumentów smyczkowych w znanych wszystkim utworach Metalliki czy Michaela Jacksona. To trzeba usłyszeć "na żywo"! W repertuarze koncertu znajdą się również aranżacje utworów takich artystów jak: ABBA, Europe, Whitney Houston, Coldplay, Adele, John Legend oraz najsłynniejsze tematy z muzyki filmowej: "James Bond", "Gra o tron", tango z filmu "Zapach kobiety" czy "Star Wars".

Sfinansowano ze środków Fundacji PZU. Organizator: Fundacja "Czas Sztuki".

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczecin | Koncert Adwentowy dla NIEPODLEGŁEJ

Niepodległa18 grudnia 2018 o godz. 18.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się Koncert Adwentowy dla NIEPODLEGŁEJ. W pierwszej części nastąpi światowe prawykonanie oratorium Niepodległa Artura Cieślaka.

Kompozycja powstała w lecie 2018 roku dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Przeznaczona jest na sopran, tenor, bas, głos recytujący, chór mieszany i orkiestrę. Oratorium składa się z trzech części. Każda z nich odnosi się do wybranego wydarzenia historycznego, będącego ważnym etapem walki o niepodległość. Część pierwsza poświęcona jest powstaniu listopadowemu, część druga – styczniowemu, trzecia związana jest z wydarzeniami roku 1918. W warstwie tekstowej wykorzystane zostały fragmenty Nocy listopadowej i Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego, wiersze Kornela Ujejskiego i legionowego poety Józefa Mączki oraz fragmenty prozatorskie Józefa Piłsudskiego i Stefana Żeromskiego. Stylistyka języka muzycznego oratorium oscyluje pomiędzy ostrymi brzmieniami o posmaku awangardowym i rozwiązaniami tradycyjnymi o charakterze eufonicznym. Obie warstwy nieustannie przenikają się.

Oratorium Niepodległa zostanie zaprezentowane po raz pierwszy 18 grudnia 2018 w Filharmonii Szczecińskiej. Patronem projektu jest Akademia Sztuki w Szczecinie. Wykonawcami będą wykładowcy i studenci tej uczelni: Sylwia Burnicka-Kalischewska (sopran), Tomasz Krzysica (tenor), Janusz Lewandowski (bas-baryton), Krystyna Maksymowicz-Ambros (recytacja), chór Akademii Sztuki przygotowany przez Barbarę Halec oraz orkiestra Akademii Sztuki pod dyrekcją Norberta Twórczyńskiego.

W drugiej częśći koncertu zabrzmią tradycyjne kolędy i utwory bożonarodzeniowe w wykonaniu solistów i studentów Akademii Sztuki w Szczecinie. Przygotowanie studentów: Małgorzata Bornowska, Joanna Gajda, Barbara Halec, Tomasz Licak, Anna Tarnowska, Jolanta Szczepaniak. Organy: Jakub Stefek. Fortepian: Michał Landowski.

Wydarzenie dofinansowane z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego oraz przez Miasto Szczecin. Współorganizacja: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Fundacja Academia Nova.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Perkusja i akordeon w muzyce nowej – źródła, konteksty, inspiracje

UMFC9 grudnia 2018 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2) odbędzie się koncert Studium Muzyki Nowej wieńczący obrady Międzynarodowej Konferencji „Perkusja i akordeon w muzyce nowej – źródła, konteksty, inspiracje”.

Wydarzenie, o którym mowa, poświęcone będzie prezentacji wspólnych dróg artystycznych akordeonu i perkusji – instrumentów przeżywających obecnie swój renesans. Drogi te skrzyżowały się po raz pierwszy w wieku XX, kiedy obydwa instrumenty zyskały rangę instrumentów solowych, zdolnych do niezależnej, samodzielnej, pełnej kreacji artystycznej. Podczas koncertu zaprezentowane zostaną różne oblicza współczesnego akordeonu i perkusji – zarówno w solowej, kameralnej jak i orkiestrowej odsłonie. Z tego właśnie powodu koncert obfitował będzie zarówno w dzieła należące już do tzw. klasyki gatunku, naznaczone nazwiskami wielkich twórców, jak choćby Zbigniew Bargielski, jak również w dzieła powstałe w ciągu ostatnich miesięcy.

Podczas koncertu zostanie prawykonany utwór Marty Ptaszyńskiej SE-TA, przeznaczony na dwie perkusje i dwa akordeony (prawykonanie światowe), oraz nowe wersje dzieł twórców związanych z UMFC – Dariusza Przybylskiego i Ignacego Zalewskiego (utwory na perkusję, akordeon i orkiestrę smyczkową). Gościem specjalnym koncertu będzie Scotty Horey (USA), który zaprezentuje półrecital perkusyjny złożony m.in. z własnych kompozycji.

Konferencji towarzyszyć będzie wystawa „Perkusja i akordeon w historii muzyki” autorstwa Ludmili Bubanovej w Foyer Sali Koncertowej.

Na koncerty niedzielne obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na dwa tygodnie przez koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w Chopin University Press od poniedziałku do środy oraz w piątki w godz. 16-19 oraz na pół godziny przed koncertem.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.