Polmic - FB


patronaty

Kraków | Wielka gala urodzinowa

SCKrakowskie obchody Jubileuszu „Penderecki 85” zwieńczy wydarzenie szczególne: wielka Gala Urodzinowa Kraków Mistrzowi na deskach Teatru im. Juliusza Słowackiego, którą uświetni swoją obecnością sam Jubilat 24 listopada 2018 roku o godz. 20.00.

Ten wyjątkowy koncert zgromadzi iście doborową, międzynarodową obsadę, kreślącą ‒ w hołdzie Profesorowi Pendereckiemu ‒ symboliczny, muzyczny most pomiędzy Wiedniem i Krakowem. W przedsięwzięciu udział wezmą trzej wybitni, światowej sławy instrumentaliści zaprzyjaźnieni z Sinfoniettą Cracovią: flecista Walter Auer (pierwszy flecista Filharmonii Wiedeńskiej), klarnecista Daniel Ottensamer (pierwszy klarnecista Filharmonii Wiedeńskiej) oraz węgierski trębacz Gábor Boldoczki. Znakomitym zagranicznym gościom na scenie towarzyszyć będzie niezawodna Sinfonietta prowadzona przez Jurka Dybała.

W programie koncertu znajdzie się szereg znakomitych kompozycji Jubilata, m.in. porywające wirtuozowskie Koncerty: fletowy oraz klarnetowy, III Sinfonietta oraz fragmenty słynnej opery Ubu Król.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://sinfonietta.pl/ 

Katowice | Festiwal „Górecki – Penderecki”

NOSPRW dniach 23 listopada – 6 grudnia 2018 roku w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się Festiwal „Górecki – Penderecki”.

Górecki i Penderecki to nazwiska, bez których nie sposób wyobrazić dziś sobie kart kulturowego dziedzictwa. Festiwal im poświęcony stanowi hołd, jaki pragną złożyć NOSPR oraz jej goście w 85. rocznicę urodzin kompozytorów. W kolejnych dniach festiwalu, rozpiętego pomiędzy szczęśliwymi datami ich przyjścia na świat, będziemy świadkami twórczej odysei wybrańców bogów.

W dorobku Góreckiego i Pendereckiego znalazły się niemal wszystkie muzyczne gatunki, z których wybrane zabrzmią podczas czternastu dni festiwalowych wydarzeń: od pieśni chóralnej, przez dzieła kameralne, aż po wielkie formy symfoniczne. Zaprezentowane zostaną również utwory mistrzów – pedagogów, czuwających nad rozwojem ich wielkich talentów (Szabelski, Malawski, Wiechowicz) oraz tych, dla których Górecki i Penderecki sami stali się niezastąpionymi przewodnikami wśród konstelacji twórczego uniwersum (Knapik, Krzanowski, Wnuk-Nazarowa, Nepelski).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Warszawa | 28. Portrety Kompozytorów

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich zaprasza na 28. Portrety Kompozytorów. Podczas koncertów w dniach 11–12 grudnia 2018 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie (ul. Aleksandra Fredry 8) zaprezentowane zostaną muzyczne sylwetki Aleksandry Garbal i Moniki Kędziory.

Jakże niewyczerpana jest wyobraźnia kompozytorów. Z jednej strony Plaudens, Mulceo, cres-cere – fantazyjne tytuły dla pięknych kameralnych utworów Moniki Kędziory, a z drugiej – opowieści, które są niemal kontynuacją losów bohaterów wielkiego Moniuszki. Mamy grę z poezją, dramaty emigrantów i grę z historią. A także, oczywiście, talent i kompozytorski warsztat. I – jak zawsze na „Portretach” – znakomitych wykonawców.

11 grudnia zaprezentowane zostaną fragmenty z opery kameralnej Aleksandry Garbal  Polonica Rustica na 7 solistów. W wykonaniu wezmą udział: Anna Krasińska (sopran), Eugenia Rezler (kontralt), Jacek Szymański (tenor), Witold Żołądkiewicz (baryton), Adam Zarzycki (skrzypce), Piotr Hausenplas (wiolonczela), Ewa Skardowska (fortepian). Jest to dzieło wyjątkowe ze względu na nawiązanie do prawdziwej historii Ślaska i jego folkloru muzycznego, który kompozytorka zestawia z liryką wokalno-instrumentalną o ogromnym ładunku wyrazowym. Partie instrumentalne traktowane są wokalnie i podmiotowo. Ten sceniczny obraz muzyczny stanowi przykład twórczego połączenia wątku folklorystycznego, religijnego i patriotycznego.

12 grudnia w wykonaniu poznańskiego zespołu Sepia Ensemble zabrzmią kompozycje Moniki Kędziory: Modlitwa ślepego lunatyka na sopran solo do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, 7 miniatur na fortepian solo micro-nano-mos, Plaudens na flet solo, cres-cere na klarnet, wiolonczelę i fortepian oraz Mulceo na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian.

Zapraszamy wszystkich muzyki spragnionych i wszystkich muzyki ciekawych. Wiemy z doświadczenia, że to bardzo dobre połączenie.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Koncert Orkiestry Dętej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina

UMFC28 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w ramach cyklu „Środa na Okólniku” odbędzie się koncert Orkiestry Dętej UMFC.

Pomysł utworzenia światowej klasy zespołu dętego i perkusyjnego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina wyszedł od prof. Mirosława Pokrzywińskiego (ówczesnego kierownika Katedry Instrumentów Dętych) i wiązał się z pragnieniem uświetnienia obchodów jubileuszu 40-lecia istnienia tej katedry. Pierwszy koncert orkiestry, poprowadzony przez Pawła Przytockiego, odbył się w 1998 roku. Z chwilą powołania prof. Jana Jeżewskiego na dyrektora zespołu orkiestra dęta rozpoczęła regularny udział w życiu koncertowym uczelni, podejmując współpracę ze specjalizującym się w tej dziedzinie dyrygentem Grzegorzem Mielimąką, a od 2013 roku – z Robertem Rumbelowem. Wśród niezwykle różnorodnych utworów wykonywanych przez orkiestrę znajdziemy wielkie dzieła mistrzów z całego świata oraz znakomite kompozycje współczesne. Rokrocznie wypełniona po brzegi Sala Koncertowa zaświadcza o wielkiej sympatii publiczności dla wspaniałych występów tego zespołu.

Wieczór muzyczny 28 listopada w Sali koncertowej UMFC otworzy Koncert klarnetowy B-dur Karola Kurpińskiego. Następnie zabrzmią utwory Richarda Straussa, Charlesa Gounoda, Bohuslava Martinů, Dariusa Milhauda, Johana de Meija. W programie znajdzie się również Polonez dla przyjaciół Macieja Małeckiego. Utwór powstał na zamówienie Orkiestry Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w Europie, i łączy w sobie dwa hymny narodowe: Polski i Stanów Zjednoczonych. Ten stylistyczny zabieg jest symbolem przyjaźni łączącej oba państwa. Umieszczenie utworu w programie środowego koncertu ma szczególny wymiar, gdyż Orkiestrę poprowadzi amerykański dyrygent Robert W. Rumbelow – I dyrygent uniwersyteckiego zespołu.

Bilety w cenie 15 zł w sprzedaży od 14 listopada 2018 roku.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Muzyka polska dla dzieci w dźwiękach klarnetu i fortepianu

PianoClassicStowarzyszenie Artystyczne PianoClassic zaprasza w grudniu 2018 roku i w marcu 2019 roku na koncerty w ramach projektu „Muzyka polska dla dzieci w dźwiękach klarnetu i fortepianu”.

Projekt klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik „Muzyka polska dla dzieci w dźwiękach klarnetu i fortepianu” realizowany jest przez krakowskie Stowarzyszenie Artystyczne PianoClassic przy współpracy z Fundacją Life&Art. Obie artystki zaangażowane są w promocję polskiej muzyki w kraju i za granicą. Chcą swoją misję realizować także w najbliższym otoczeniu. Celem ich najnowszego projektu jest zapoznanie uczniów szkół muzycznych I stopnia z muzyką kameralną kompozytorów polskich.

Wydarzenie odbywać się będzie w grudniu 2018 i w marcu 2019 roku w szkołach muzycznych w Domosławicach (04.12.18), Korzennej (06.12.18), Lubaczowie (11.12.18), Skawinie (marzec 2019) i w Wadowicach (marzec 2019).

W programie zadania znalazły się kursy interpretatorskie dla uczniów, wykład wprowadzający w świat muzyki polskiej ze szczególnym uwzględnieniem roli klarnetu i fortepianu, wystawa klarnetów wraz z akcesoriami oraz wykład na temat pielęgnacji klarnetu przeprowadzony przez Tomasza Cyzowskiego – pracownika renomowanego Serwisu Instrumentów Dętych Piotra Śmietany. Finałem każdego dnia projektu w danej szkole jest koncert z muzyką polską w wykonaniu duetu – klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.pianoclassic.pl 

Katowice | Alexander Liebreich i Szymon Nehring w NOSPR

NOSPRSzymon Nehring, uznany polski pianista młodego pokolenia, i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha wystąpią 15 listopada 2018 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR.

To kolejne, po znakomicie przyjętym koncercie w Elbphilharmonie Hamburg, spotkanie NOSPR i Szymona Nehringa. Koncert rozpocznie Uwertura do opery Halka – pierwszej opery Stanisława Moniuszki, która zyskała szerokie uznanie już za życia kompozytora. Uwertura zapowiada myśli muzyczne, które pojawią się w operze. Stanowi zarazem zamkniętą całość, dlatego bywa wykonywana jako uwertura koncertowa.

Szymon Nehring wystąpi w roli solisty, wykonując Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego. Ten utwór należy do nurtu późnoromantycznego koncertu wirtuozowskiego. Nie brak też kolorytu polskiego, który przejawia się w nawiązaniach do tańców ludowych oraz w nucie melancholijnej, w której słychać echo Chopina (zwłaszcza w Romanzy). O Koncercie a-moll jeszcze przed premierą z entuzjazmem wypowiadał się Camille Saint-Saëns. Paderewski dedykował tę kompozycję swemu wiedeńskiemu mentorowi – polskiemu pianiście i pedagogowi Teodorowi Leszetyckiemu. Jako ostatni tego wieczoru usłyszymy utwór, który uznać można za stały repertuar wszystkich orkiestr – I Symfonię Johannesa Brahmsa.

Ten sam program artyści zaprezentują dwa dni później w Wiedniu.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1218/nospr-alexander-liebreich-szymon-nehring 

Warszawa | XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych Mózg Festival

MozgXIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival” odbędzie się w dniach 21–24 listopada 2018 roku w Warszawie.

Mózg Festival jest spotkaniem artystów tworzących i poruszających się we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance, audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę. W latach 2016–2018 realizacji kolejnych edycji towarzyszą hasła zwracające uwagę na problemy pojawiające się we współczesnym świecie. Hasło obowiązujące w roku 2018 to „Duchowość jest powszechna”.

Warszawską część Festiwalu, który rozpoczął się 22 września w Bydgoszczy, otworzy 21 listopada projekcja dwóch filmów: Sherlock Holmes i ludzie jutra, który został zrealizowany przez ucznia Bogusława Schaeffera, kompozytora muzyki współczesnej Tomasza Gwincinskiego, oraz Zen for nothing, w reżyserii Werner’a Penzel’a, z muzyką znakomitego Freda Fritha – twórcy od lat współpracującego z reżyserem i będącego inspiracją dla wielu wydarzeń w historii Mózgu.

Następnie, 22 listopada, Krzysztof Gruse otworzy swoją instalację w Klubie DZiK. 23 listopada odbędzie się performance Duchowość jest powszechna (John von Sturmer / Krzysztof Gruse / Sławek Janicki), tam również wystąpią Szymon Gąsiorek & Kresten Osgood oraz wybitni Eli Keszler & Rashad Becker – mistrzowie współczesnej elektroniki i awangardy, legendy sceny eksperymentalnej.

Festiwal zakończy prezentacja muzyczna wybranych artystów związanych z gorzowskim wydawnictwem Dym Records. Zaprezentowane dzieła będą osobistą próbą zinterpretowania zjawiska duchowości poprzez dźwięk.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: http://festiwal.mozg.pl/warszawa 

Gdańsk | IV Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”

Nowe FaleW dniach 17–25 listopada 2018 roku w Gdańsku odbędzie się czwarta edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”.

Program tegorocznego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe Fale” ukazuje aktualne tendencje w muzyce współczesnej, która od pół wieku z górą nastawiona jest głównie na nawiązywanie: do romantyzmu, do innych kultur, a w ostatnich dekadach coraz częściej do minionych awangard. Zarówno kompozytorzy europejscy, jak i amerykańscy, których twórczości zostanie poświęcony osobny koncert, zawzięcie mieszają w tyglu rozmaitych tradycji, prowadząc dialogi z twórczością epoki Haendla i Mozarta, demonstrując tęsknotę za romantycznymi nastrojami i konwencjami muzyki XIX wieku, a z drugiej strony powracając do porzuconych praktyk XX-wiecznej moderny.

Podczas Festiwalu usłyszymy prawykonania kompozycji Kamila Cieślika, Jonathana Dawe’a, Piotra Jędrzejczyka, Anny Ignatowicz-Glińskiej i Michaila Travlosa. Finałowym wydarzeniem Festiwalu będzie Gdański Koncert Prawykonań, podczas którego zabrzmią utwory laureatów Konkursu Kompozytorskiego im. S. Moniuszki: PhatopoiAposiopesis Jakuba Polaczyka, Polifobia Adama Diesnera, Muzyka relaksacyjna Żanety Rydzewskiej i Coś nowego Adama Józefa Falenty.

Po raz drugi festiwalowi będzie towarzyszyć ogólnopolska konferencja naukowa Metody analizy muzyki XX i XXI wieku: narady muzykologów uzupełnią w ciekawy sposób to, co się będzie działo podczas koncertów.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://2018.nowefale.pl/ 

Katowice | Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska

IPiUMInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia zaprasza na koncert „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”, który odbędzie się 18 listopada 2018 roku o godz. 12.00 i 17.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice.

Dzięki współpracy Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” z Akademią Muzyczną w Krakowie 18 listopada będzie miała w Studiu Radia Katowice niezwykła seria koncertów poświęcona prezentacji twórczości Ignacego Jana Paderewskiego.

Wezmą w niej udział studenci Katedry Fortepianu, którzy pod kierunkiem swoich pedagogów i profesorów krakowskiej uczelni przygotowali program, jaki złoży się na maraton koncertowy obejmujący dwa koncerty, z których każdy również składał się będzie z dwóch części przedzielonych przerwą. W programie przewidziane jest wykonanie wielu kompozycji fortepianowych Paderewskiego, nie tylko miniatur, ale również Sonaty es-moll op. 21 i Wariacji i fugi es-moll op. 23 - utworów ukończonych w 1903 roku i należących do ostatnich, jakie stworzył. Nie zabraknie w nim jednak tak słynnych pozycji, jak Menuet G-dur, czy Krakowiak fantastyczny, który pojawi się kilkakrotnie w interpretacjach kilku pianistów, stanowiąc swoisty „leitmotiv” wydarzenia.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2/20) lub telefonicznie 32 219 33 44.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl

Warszawa | Koncert symfoniczny „Mistrzowie instrumentalistyki”

UMFC14 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości odbędzie się koncert muzyki polskiej w ramach cyklu „Środa na Okólniku”.

Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod batutą Maestro Wojciecha Rodka. W programie koncertu znajdą się utwory Józefa Elsnera, Mieczysława Karłowicza i Ignacego Jana Paderewskiego. W roli solisty wystąpi znakomity pianista Karol Radziwonowicz.

Karol Radziwonowicz chętnie włącza do swojego repertuaru dzieła Paderewskiego. Laureat Konkursu dla Akademii Muzycznych im. Paderewskiego (1981) oraz nagrody za najlepsze wykonanie utworów Paderewskiego na Festiwalu Pianistycznym w Słupsku, dziś jako jedyny pianista w historii światowej fonografii ma w swym dorobku nagrania wszystkich dzieł fortepianowych Paderewskiego (dla wytwórni Selene Records). Jego interpretacje utworów polskiego kompozytora znane są na całym świecie. Warto choćby wspomnieć dwa ważne wydarzenia. W czerwcu 1992 roku podczas uroczystości sprowadzenia prochów Paderewskiego do Polski dał prywatny recital w Zamku Królewskim w Warszawie w obecności żony ówczesnego prezydenta Stanów Zjednoczonych - Barbary Bush. Natomiast dnia 4 listopada 2001 roku wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia wystąpił w słynnej sali Carnegie Hall w Nowym Jorku, wykonując Fantazję polską op. 19. Ten właśnie utwór usłyszymy na estradzie UMFC.

Podczas koncertu zabrzmi również Uwertura do opery komicznej Leszek Biały Józefa Elsnera. Koncert domknie jeden z najczęściej wykonywanych utworów Mieczysława Karłowicza – poemat symfoniczny Odwieczne pieśni op. 10.

Bilety w cenie 15 zł są do nabycia w Chopin University Press (ul. Okólnik 2, Warszawa).

Patronat medialny nad koncertami UMFC objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wodynie | Piękno muzyki kwartetowej

Czas sztuki17 listopada 2018 roku w Gminnym Ośrodku Kultury w Wodyniach o godz. 18.00 odbędzie się piąty koncert cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”.

Podczas tego spotkania zostaną zaprezentowane utwory kameralne, romantyczne i dwudziestowieczne. Program koncertu obejmuje kwartety smyczkowe z różnych epok:  II Kwartet smyczkowy a-moll op. 13 Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego, VIII Kwartet smyczkowy c-moll op. 110 Dymitra Szostakowicza oraz wybrane utwory na kwartet smyczkowy Ignacego Jana Paderewskiego.

Utwory zaprezentuje The Time Quartet, który tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie: Maksymilian Grzesiak (I skrzypce), Katarzyna Boniecka (II skrzypce), Aleksandra Demowska-Madejska (altówka), Małgorzata Duź (wiolonczela). Zespół aktywnie uczestniczy w życiu muzycznym, współpracuje z wieloma znakomitymi zespołami i artystami. Uczestniczy w polskich i międzynarodowych festiwalach. Kwartet wykonał ponad kilkaset koncertów w kraju i za granicą.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Łódź | VI AŻ Festiwal

AM LodzAkademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza na szóstą edycję AŻ Festiwalu. Program ośmiu koncertów zdominują dwa wątki: muzyka polska i gry wyobraźni. Inauguracja Festiwalu – 17 listopada 2018 roku.

Podczas inauguracji zostaną wykonane utwory Krzysztofa Pendereckiego i Krzysztofa Olczaka oraz twórców związanych z Łodzią, czyli Olgi Hans, Sławomira Kaczorowskiego i Macieja Kabzy. Na finał zaplanowano dzieła wpisujące się w historię Polski: Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego z wybitnym solistą Kevinem Kennerem, Exodus Wojciecha Kilara i Uwerturę dramatyczną „Radogoszcz” Antoniego Szewczyka (1 grudnia). Podczas Koncertu muzyki polskiej na 100-lecie Niepodległości (27 listopada) zabrzmią dzieła m.in. Stanisława Moniuszki, Karola Mikulego, Mieczysława Karłowicza i Grażyny Bacewicz. Ich wykonawcami będą pedagodzy Akademii, w tym rektorzy uczelni – profesorowie Cezary Sanecki (fortepian) i Beata Zawadzka-Kłos (sopran).

Program kolejnych pięciu koncertów jest propozycją dla muzycznych poszukiwaczy. Dwa wieczory wypełni polska muzyka filmowa. Utwory łodzianina Wojciecha Lemańskiego zabrzmią do prezentowanych na żywo fragmentów filmów, do których zostały napisane. Muzyka filmowa Krzesimira Dębskiego zostanie wykonana na żywo do słynnego przedwojennego filmu niemego Zew morza. Instrumenty perkusyjne i chóry połączą się w programie koncertu pt. „Gry wyobraźni”, a stanie się to za sprawą muzyki szwedzkiego perkusisty Andersa Åstranda, który wystąpi na festiwalu z Lawrence’em Ugwu (djembe) i wieloma innymi gośćmi oraz zespołem The Bacewicz Percussion Ensemble (25 listopada).

Wszystkie koncerty 6. AŻ Festiwalu rozpoczynają się o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej, ul. Żubardzka 2a, bilety w cenie 30 zł i 20 zł do nabycia w kasie AM (ul. Żubardzka 2a).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.amuz.lodz.pl

Międzynarodowy Konkurs Muzyczny „Opus” 2019

OpusFundacja Life and Art zaprasza do udziału w I Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Opus” 2019.

Konkurs skierowany jest do instrumentalistów do 30-go roku życia, którzy grają na następujących instrumentach: fortepian, skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas, flet, obój, klarnet, fagot, saksofon, trąbka, waltornia, puzon, tuba, perkusja oraz zespoły kameralne. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny „Opus” 2019 charakteryzuje się nowoczesną formułą, gdyż przesłuchania z uwzględnieniem podziału na kategorie instrumentalne oraz wiekowe odbywają się wyłącznie online na podstawie nadesłanych przez uczestników nagrań audio-wideo. Przewidziane są również nagrody specjalne za m.in.: najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora, najlepsze wykonanie utworu współczesnego powstałego po roku 1950, dla najlepszego kwintetu dętego.

Jury tegorocznej edycji konkursu złożone jest z wybitnych instrumentalistów: Gloria Campaner (Włochy), Philippe Cuper (Francja), Shmavon Grigoryan (Armenia), Jan Kalinowski (Polska), Bartosz Sałdan (Polska), Marek Szlezer (Polska), Tomasz Ślusarczyk (Polska).

By wziąć udział w konkursie należy do 31 marca 2019 roku przesłać link do nagrania audio-video umieszczonego na platformie YouTube. Długość nagrań powinna być zgodna z kategorią, do której należy uczestnik, oraz komplet wymaganych dokumentów.

Sponsorzy Międzynarodowego Konkursu Muzycznego Opus 2019: D’Addario Woodwinds, Barkley, Peter Leuthner, Salon i Serwis Instrumentów Dętych Piotr Śmietana, Piotrowski Music, Sonore, Profesjonalny Salon instrumentów smyczkowych, gitar i harf Romuald i Nell Henglewscy, Clarinetka – Marta Sikora, Pracownia Lutnicza Marcin Mazur, Stowarzyszenie Artystyczne Porta Musicae, Alexander Arutiunian International Wind Festival i Międzynarodowa Letnia Akademia Trąbki w Kolbuszowej.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy regulamin konkursu – na stronie www.lifeandart.eu 

Warszawa | SuperSam +1: Stian Westerhus & Jerzy Przeździecki

SuperSam15 listopada 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Stian Westerhus i Jerzy Przeździecki.

„SuperSam +1” to jeden z projektów realizowanych przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation” we współpracy z klubem DZiK, cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. W listopadzie po raz pierwszy na jednej scenie wystąpią Stian Westerhus i Jerzy Przeździecki.

Ekspresywne granie Stiana Westerhusa burzy ramy gry na instrumencie, jakim jest gitara elektryczna, zarówno podczas występów solowych, jak i w zespole. Jego poszukiwania nowych dźwięków polegają na odnajdywaniu kolejnych sposobów wyrazu. Kiedy szarpie struny, jego instrument śpiewa przeszywając powietrze tak, jak światło księżyca przenika mrok.

Warszawski producent elektroniki Jerzy Przeździecki zawsze trzyma się z dala od utartych formuł i zaskakuje swoim brzmieniem. Występował na "Warszawskiej Jesieni" i na największych festiwalach muzyki elektronicznej. Balansując na styku gatunków, od lat szlifuje swój oryginalny muzyczny język. W jego twórczym procesie zawsze pierwsza jest improwizacja, z której wyłania się esencja muzycznej struktury. Eksperymentuje i nie stroni od pracy z innymi artystami. Grał wspólnie z Krzysztofem Knittlem, Jerzym Mazzollem czy Andrzejem Karałowem, z którym ostatnio nagrał album dla warszawskiej wytwórni Requiem Records. Jest pierwszym polskim artystą, którego utwór został wykorzystany przez Depeche Mode w ich światowym turnee. Jest drugim polskim artystą, którego utwory ukazału się nakładem legendarnej wytwórni Cocoon Records prowadzonej przez Svena Vatha.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

NOSPR świętuje stulecie odzyskania niepodległości

NOSPRW jubileuszowym roku odzyskania przez Polskę niepodległości Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia tę wspaniałą rocznicę uczci aż trzema koncertami 11 listopada!

Jednak już 9 listopada o godz. 19.30 odbędzie się wydarzenie będące swego rodzaju preludium do obchodów. Podczas koncertu po raz pierwszy zostanie wykonana Msza za Polskę – Wierna podróż Roxanny Panufnik. Prawykonanie dzieła poprzedzi Sinfonia sacra Andrzeja Panufnika. Program połączy więc dzieła ojca i córki, stając się pięknym symbolem przywiązania i szacunku dla ojcowizny.

Dzień wspaniałych emocji wypływających z poczucia historycznej doniosłości rozpocznie poranek (11.11.2018, godz. 12.00), na którym wystąpi NOSPR pod batutą Michała Klauzy wraz z Chórem NFM, Polskim Narodowym Chórem Młodzieżowym oraz solistami: Iwoną Hossą, Ewą Wolak, Łukaszem Załęskim i Wojciechem Gierlachem. W programie usłyszymy utwory wielkich polskich kompozytorów XX wieku: nawiązujące do fundamentów polskości i tradycji Bogurodzicę i Te Deum Wojciecha Kilara, Totus Tuus Henryka Mikołaja Góreckiego oraz skomponowaną specjalnie na tę okazję Fanfarę dla Niepodległej Krzysztofa Pendereckiego.

Kolejne wydarzenie odbędzie się wieczorem, o godz. 19.00. Melomani zostaną zaproszeni nie tylko do wysłuchania Fantazji polskiej gis-moll na fortepian i orkiestrę Ignacego Jana Paderewskiego w wykonaniu Piotra Sałajczyka i NOSPR pod batutą Tomasza Chmiela, ale również do włączenia się we wspólny śpiew pieśni patriotycznych.

Uroczysty dzień zakończy autorski projekt Miuosha – „muzyka NIEPODLEGŁA” (godz. 21.00).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/