Polmic - FB


patronaty

Podkarpacie dla Niepodległej

PodkarpacieDo 10 listopada 2018 roku potrwa Festiwal „Podkarpacie dla Niepodległej”.

Z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury zorganizowała cykl wydarzeń, mających na celu pogłębienie poczucia patriotyzmu pośród mieszkańców Podkarpacia.

W wykonaniu orkiestry kameralnej Accademia dell’arco Chamber Orchestra z Bydgoszczy usłyszymy utwory najznakomitszych polskich kompozytorów, takich jak F. Chopin, H. M. Górecki, M. K. Ogiński, I.J. Paderewski, R. Twardowski i H. Wieniawski. W trakcie występu konferansjer zaprezentuje historię regionu oraz osobistości, które na terenie Podkarpacia przyczyniły się w sposób znaczący do odzyskania przez Polskę wolności. Całość zostanie dopełniona prezentacją multimedialną, w której prezentowane będą udostępnione przez Muzeum Historyczne w Sanoku oraz otrzymane od ludzi cenne „zabytkowe” wręcz fotografie z okresu 1860-1920. Na zakończenie publiczność z akompaniamentem orkiestry wykona pieśni patriotyczne.

Każdego dnia przedsięwzięcie przebiega w innym mieście. Koncerty odbyły się już w Łańcucie i Krośnie. Kolejne wydarzenia będą miały miejsce w Sanoku (PSM im. W. Kossakowej, godz. 18:00), Rymanowie (Szkoła Muzyczna I stopnia, godz. 17:00), w Przemyślu (Zamek Kazimierzowski, godz. 19:00) i w Ustrzykach Dolnych (Ustrzycki Dom Kultury, godz. 18:00).

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://niepodlegla.interpiano.pl/pol 

Warszawa | Konstelacje. Muzyka polska 1918–2018

Muzeum Fryderyka Chopina zaprasza na wystawę pt. „Konstelacje. Muzyka polska 1918–2018”. Ekspozycję w formie instalacji w zabytkowej przestrzeni Muzeum Chopina będzie można zobaczyć od 9 listopada 2018 do 3 marca 2019 roku.

Konstelacje

Konstelacje ‒ rodzaj mapy, w której niezwiązane ze sobą punkty przecinają się na pewnej geometrycznej płaszczyźnie. Wątki i koncepcje w muzyce polskiej ostatniego stulecia tworzą właśnie taką sieć. „Konstelacje" to, rozpisany na blisko 70 utworów, komentarz poświęcony postawom kompozytorów wobec historii, tradycji i nowoczesności.

Trzy aspekty, które eksploruje narracja „Konstelacji", mają swoje odbicie w przestrzeni bryły zaprojektowanej przez Jana Strumiłło. W ekranach multimedialnych znajdą się nagrania i opisy utworów oraz komentarze kompozytorów i muzykologów w formie filmów. Na temat pojęcia muzyki polskiej wypowiadają się m.in. Zygmunt Krauze, Wojtek Blecharz, Agata Zubel czy Marcin Stańczyk. 

Na pytanie „czym jest dzisiaj muzyka polska?” spróbują odpowiedzieć Hanna Kulenty, dr Katarzyna Naliwajek-Mazurek, prof. Szábolcs Esztényi oraz Piotr Peszat 11 grudnia w panelu dyskusyjnym prowadzonym przez Jana Topolskiego.

Wystawę zorganizowano we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza w ramach programu „Polska Music" oraz programu „Polska 100", międzynarodowego programu kulturalnego realizowanego dla uczczenia stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Wystawa realizowana jest w ramach obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości oraz programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej".

Wejście na wystawę w cenie biletu do Muzeum, w niedziele wstęp jest bezpłatny. Na wydarzenia towarzyszące obowiązuje rezerwacja miejsc: www.bilety.nifc.pl 

Patronat medialny nad wystawą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Paderewski Chopinowi

NIFCW dniach 9 listopada 2018 roku – 13 stycznia 2019 roku w Muzeum Fryderyka Chopina będzie miała miejsce wystawa „Paderewski Chopinowi”.

Ignacy Jan Paderewski – pianista, kompozytor i polityk, bez którego nie sposób myśleć o polskiej niepodległości. Charyzmatyczna postać, wzbudzająca emocje do dzisiaj. Jakie są jego zasługi dla Chopina, którym inspirował się całe życie, uznając jego twórczość za wzór sztuki narodowej? Wystawa „Paderewski Chopinowi" wyróżnia się w kontekście innych wydarzeń poświęconych wybitnej postaci artysty. Scenariusz ekspozycji koncentruje się bowiem na chopinowskich wątkach w jego życiu i działalności. Motywy te w szczególny sposób wybrzmiewają w Muzeum Chopina.

Niektóre spośród 40 obiektów należących do zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina i Biblioteki Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina będą prezentowane po raz pierwszy. Wśród pamiątek znalazły się m.in. cenne autografy muzyczne jak np. rękopis słynnego Menueta G-dur, zbiór portretów pianisty, w tym obraz autorstwa Louisa Frédérica Schützenbergera, którego barwami inspirowali się projektanci wystawy oraz przedmioty osobiste: wizytówka czy walizka Paderewskiego. Na ekspozycji zaprezentowany zostanie również autograf Ballady g-moll op. 23 Fryderyka Chopina, pozyskany do kolekcji Muzeum w 2017 roku. Jedna z części wystawy poświęcona została kwestiom rejestracji wykonań Paderewskiego. W zaaranżowanej specjalnie przestrzeni będzie można obejrzeć rolkę pianolową i Paderewskiego we fragmencie filmu Moonlight sonata z 1937 r. Dzięki zachowanym programom koncertowym poruszony zostanie wątek występów pianisty w Europie i Stanach Zjednoczonych, za sprawą rękopisów – zakorzenienie kompozytora w estetyce romantyzmu. Wystawa ukazuje także inne oblicza Paderewskiego – mówcy, redaktora dzieł wszystkich Chopina i filantropa.

Ekspozycję można obejrzeć w Sali Wystaw Czasowych Muzeum. Towarzyszy jej cykl lekcji muzealnych, zaś zwieńczeniem będzie oprowadzanie połączone z koncertem Michała Szymanowskiego w dniu 8 stycznia 2019 r. Pianista wykona kompozycje Chopina i Paderewskiego.

Wystawa realizowana jest w ramach obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości oraz programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej".

Wejście na wystawę w cenie biletu do Muzeum, w niedziele wstęp jest bezpłatny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.chopin.nifc.pl 

Warszawa | II Polski Kongres Saksofonowy

Kongres saksofonowyW dniach 23–25 listopada 2018 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina będzie miał miejsce II Polski Kongres Saksofonowy.

Polski Kongres Saksofonowy to muzyczne święto, którego celem jest prezentacja i analiza rodzimego dorobku naukowo-artystycznego z udziałem saksofonu oraz integracja i stymulacja środowiska saksofonowego w naszym kraju. Podjęty zostanie również dyskurs naukowy nad pomnażaniem i upowszechnianiem rodzimego dziedzictwa kulturalnego z udziałem saksofonu w perspektywie teoretyków zajmujących się muzyką współczesną. Program Kongresu obejmuje konferencję naukową, pięć koncertów, spotkania z kompozytorami, spotkanie metodyczne z nauczycielami, warsztaty interpretacji saksofonowej, prezentację wydawnictw oraz wystawę instrumentów i akcesoriów.

Udział w kongresie zapowiedzieli wiodący polscy saksofoniści – reprezentanci niemal wszystkich ośrodków akademickich w naszym kraju, a także artyści na co dzień działający za granicą oraz młodzi adepci sztuki saksofonowej.

Podczas koncertów odbędą się prawykonania utworów Mariana Borkowskiego, Wojciecha Chałupki, Artura Cieślaka, Michała Grabowskiego, Olgi Hans, Anny Marii Huszczy, Marcina Kopczyńskiego, Kamila Koseckiego, Krzysztofa Koszowskiego, Jakuba Murasa, Jacka Sotomskiego i Łukasza Wosia.

Kierownikiem artystycznym wydarzenia jest Paweł Gusnar.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad Kongresem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę Kongresu na FB.

„Sylfida” na żywo z Teatru Bolszoj 11 listopada w kinach

Bolszojnazywowkinach.pl zaprasza na nowy sezon transmisji kinowych najpiękniejszych baletów z moskiewskiej sceny. Podczas siedmiu wieczorów widzowie obejrzą wielką klasykę i balety XX-wieczne. Romantyczna Sylfida w oryginalnej XIX-wiecznej wersji choreograficznej otworzy 11 listopada 2018 roku sezon transmisji baletowych z Teatru Bolszoj. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 16:00.

Sylfida – ulotna mieszkanka leśnych ostępów – stała się bohaterką pierwszego romantycznego baletu, wystawionego w 1832 roku w Paryżu przez Filippa Taglioniego. W 1839 roku swoją wersję tanecznej opowieści o Sylfidzie zakochanej w człowieku wystawił duński baletmistrz August Bournonville, wzbogacając czysty, wdzięczny taniec technicznymi popisami, także w wykonaniu tancerza wcielającego się w postać Jamesa. Tę wersję, w opracowaniu Johana Kobborga, pielęgnuje w swoim repertuarze moskiewski Teatr Bolszoj.

Balet Filippo Taglioniego całkowicie zmienił baletową modę, baletową technikę i panowanie na tanecznej scenie. Przyznał pierwszeństwo kobiecie jako pięknej, delikatnej i nieziemskiej bohaterce, która jednak, również dzięki wynalazkowi point – usztywnionych baletek – mogła wykonywać niezwykłe taneczne ewolucje. To od premiery Sylfidy i tej postaci, jaką wykreowała Maria Taglioni, datuje się moda, a później tradycja baletowego białego, tiulowego kostiumu (zwanego paczką romantyczną), czy baletowego kobiecego uczesania z przedziałkiem i koczkiem.

W transmitowanym 11 listopada spektaklu w tytułową Sylfidę wcieli się pierwsza solistka Teatru Bolszoj Anastazja Staszkiewicz, a w zakochanego w niej Jamesa – Siemion Czudin.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Wałbrzych | Paweł Pudło „Żywioły – Muzyka, Natura, Przyszłość”

Zywioly8 grudnia 2018 roku o godz.18:00 w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu będzie miał miejsce koncert symfoniczny, podczas którego odbędzie się premiera utworu Pawła Pudło Żywioły w piętnastu częściach na wielką orkiestrę, instrumenty etniczne oraz recyklingowe.

Żywioły to projekt łączący muzykę i edukację ekologiczną, którego podstawą jest godzinny poemat symfoniczny autorstwa Pawła Pudło. To muzyczna opowieść o siłach natury, które od wieków tworzą świat wokół nas. Ziemia, woda, powietrze, ogień i ludzkość. Symbolika żywiołów została użyta w projekcie ze względu na jej uniwersalną rozpoznawalność, proste skojarzenie z naturą i możliwość metaforycznego, artystycznego oddania procesów zachodzących w środowisku. Utwór wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej i multiinstrumentalista Kamil Rogiński pod dyrekcją Bartosza Żurakowskiego.

Artystyczne elementy projektu są punktem wyjścia do rozmów na temat aktualnych problemów świata, dotyczących kwestii szeroko rozumianej ekologii, recyklingu, gospodarowania zasobami naturalnymi, problemu smogu i jakości powietrza - słowem, świadomego funkcjonowania społeczeństw w środowisku naturalnym, dziś i w przyszłości. Wydarzeniem towarzyszącym premierze utworu będą wykłady i warsztaty w Zamku Książ w dniach 6-7 grudnia, prowadzone przez naukowców z Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego. 5 grudnia w Bibliotece pod Atlantami ekodesigner Tytus Presiński poprowadzi warsztat „ekologia i design”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia-sudecka.interticket.pl/

Opera „Marnie” na motywach filmu Alfreda Hitchcocka 10 listopada na żywo z The Metropolitan Opera

MetMarnie to kolejne współczesne dzieło pojawiające się na scenie The Metropolitan Opera, które zostało zainspirowane scenariuszem filmowym. Nowa opera Nica Muhly’ego swój początek bierze w filmie Alfreda Hitchcocka i powieści Winstona Grahama. Transmisja do kin na całym świecie już 10 listopada 2018 roku. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 18:35.

Coraz częściej libretta nowych oper inspirowane są wielkimi dziełami filmowymi. Tak jest też w przypadku Marnie, opery amerykańskiego kompozytora i aranżera Nica Muhly’ego. Treść opiera się na thrillerze Alfreda Hitchcocka z 1964 roku, inspirowanym z kolei powieścią Winstona Grahama z roku 1961. Libretto napisał Nicholas Wright. Marnie Edgar, piękna złodziejka, wdaje się w romans z Markiem Rutlandem. Mężczyzna wie, kim tak naprawdę jest kobieta i choć sam padł jej ofiarą, postanawia jej pomóc. Bohaterowie pobierają się, jednak happy end nie jest możliwy ze względu na zagmatwaną przeszłość Marnie – szantażowanej, a przy tym autodestrukcyjnej postaci. Nowojorska inscenizacja została przygotowana we współpracy z English National Opera, gdzie w 2017 roku odbyła się prapremiera dzieła.

Inscenizacja autorstwa Michaela Mayera, ze scenografią i projekcjami Juliana Croucha i 59 Productions oraz kostiumami zaprojektowanymi przez Arianne Phillips, przenosi nas w lata 50. XX wieku. W tytułowej roli wystąpi amerykańska mezzosopranistka Isabel Leonard. Partneruje jej jako Mark Rutland brytyjski baryton Christopher Maltman. W pozostałych rolach zobaczymy Janis Kelly jako Panią Rutland, Denyce Graves jako Matkę Marnie i Iestyna Daviesa jako Terry’ego Rutlanda. Dyryguje Robert Spano.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z The Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Katowice | Środa Młodych – Silesia przedstawia: Marcin Kuźniar i Andrzej Grygier

NOSPR7 listopada 2018 roku o godz.19.30 w ramach cyklu „Środa młodych” w katowickiej siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert gitarzystów Marcina Kuźniara i Andrzeja Grygiera, zorganizowany przez Instytucję Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia.

Tuż po zakończeniu XVII edycji Śląskiej Jesieni Gitarowej w Sali Kameralnej NOSPR zaprezentują się finalista i laureat Międzynarodowego Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego. Poznański gitarzysta Andrzej Grygier, któremu jury konkursowe przyznało II nagrodę, wygrał już w tym roku liczący się w świecie Międzynarodowy Konkurs Gitarowy w Zagrzebiu, a od 2009 r. zwyciężył w ponad dwudziestu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach gitarowych m.in. w Zrucu nad Sazavou w Czechach, Weimarze w Niemczech, Krynicy Zdrój, Velbert w Niemczech, Olsztynie, Brnie w Czechach. Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie dr. hab. Łukasza Kuropaczewskiego. Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Leszna i Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. W jego wykonaniu usłyszymy m. in. Cavatinę Aleksandra Tansmana.

Z kolei Marcin Kuźniar to finalista tegorocznego tyskiego konkursu i bohater jednego z festiwalowych wieczorów, w czasie którego odbyła się premiera jego płyty Song without Words zawierająca kompozycje Mertza, Ligetiego, Schuberta, Bennetta, Rawsthorne'a, Arcasa i Tárregi. Jest absolwentem katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Aliny Gruszki i prof. Marcina Dylli i laureatem wielu konkursów gitarowych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Był również stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso” oraz Fundacji Pro Musica Bona.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl

Warszawa | Polska muzyka kameralna 1918–2018

SV7 listopada 2018 roku o godz. 19:00 w warszawskiej siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia odbędzie się przedostatni w tym roku koncert cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie.

„Sinfonia Varsovia Kameralnie” to cykl koncertowy, w którym biorą udział muzycy Sinfonii Varsovii w dobrze znanych składach kameralnych, jak również w ramach zespołów stworzonych specjalnie na tę okazję. Tematem przewodnim cyklu jest muzyka polska skomponowana po 1918 roku. „Sinfonia Varsovia Kameralnie” to kolejny krok by uczynić praską siedzibę orkiestry miejscem, w którym muzyka brzmi przez cały rok.

Koncert listopadowy nawiązywać będzie programem do bohatera miesiąca – Krzysztofa Pendereckiego. Z jego niezwykle bogatego repertuaru kameralnego zaprezentowane będą dwa utwory: Sonata na skrzypce i fortepian i Ciaccona w wersji na skrzypce i wiolonczelę. Program dopełni Partita Witolda Lutosławskiego oraz Trio fortepianowe Andrzeja Panufnika. Wykonawcami będą: koncertmistrz Sinfonii Varsovii Jakub Haufa, Kamil Mysiński na wiolonczeli i gościnnie Michał Francuz przy fortepianie. Koncert poprowadzi Mariusz Gradowski.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.sinfoniavarsovia.org/

VII Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”

OdkrywamyW dniach 11 listopada – 12 grudnia 2018 roku w Kijowie i Lwowie odbędzie się VII Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”.

Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego” jest wyjątkowym przedsięwzięciem realizowanym przez Polsko-Ukraińską Fundację imienia Ignacego Jana Paderewskiego we Lwowie nieprzerwanie od 2012 r. Festiwal poświęcony jest pamięci wielkiego artysty, polityka i patrioty, a w roku stulecia Niepodległej ma wydźwięk szczególny: postać Paderewskiego ogłoszono ikoną niepodległości. Podstawą idei powstania Festiwalu była promocja wybitnych artystów polskich za granicą, a także stworzenie na mapie kulturalnej Europy stałego wydarzenia, pomostu artystycznego pomiędzy Polską a Ukrainą. Projekt ten, poprzez nawiązanie do postaci Paderewskiego – znakomitego artysty łączącego poprzez miejsce urodzenia Polskę i Ukrainę, promuje dobre relacje pomiędzy dwoma państwami oraz wzmacnia pozycję naszego kraju, pozwalając na trwałą i znaczącą obecność polskich osiągnięć w życiu kulturalnym Ukrainy.

Zainauguruje Festiwal polsko-ukraińska koprodukcja opery Ignacego Jana Paderewskiego Manru. 16 listopada Akademicka Orkiestra Symfoniczna Narodowej Filharmonii Lwowskiej pod batutą Hobarta Earle'a i pianistka Marianna Humetska zaprezentują utwory Szymanowskiego, Strawińskiego i Latoszyńskiego. 18 listopada wystąpi Polsko-Ukraińska Orkiestra Młodzieżowa „Paderewski", która składa się z młodych muzyków z Polski i Ukrainy. Wybrane fragmenty Śpiewów historycznych w specjalnie dla Festiwalu przygotowanej aranżacji Krzesimira Dębskiego zostaną zaprezentowane w Operze Lwowskiej 26 listopada. Uroczystym finałem Festiwalu będzie premiera nowej wersji opery Manru 12 grudnia w słynnym gmachu Opery Lwowskiej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na www.paderewski.eu

POBIERZ: program Festiwalu.

Gdańsk | Premiera widowiska „Wyśniłem Sen o Niepodległej”

Teatr Otwarty w Gdańsku10 listopada 2018 roku o godz. 17.00 w Dworze Artusa w Gdańsku pod Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości odbędzie się premiera widowiska muzyczno-tanecznego Wyśniłem Sen o Niepodległej.

Teatr Otwarty w Gdańsku przez lata wypracował swój własny styl i profil działalności ukierunkowany przede wszystkim na spektakle muzyczne, słowno-muzyczne, widowiska, koncerty i koncerty inscenizowane. Wśród nich, od wielu lat prym wiodą koncerty i widowiska z muzyką polską. W widowisku Wyśniłem Sen o Niepodległej zaprezentowane zostaną pieśni patriotyczne w opracowaniu kompozytora Kamila Cieślika – kierownika muzycznego przedsięwzięcia. Autorem scenariusza i reżyserem widowiska jest dyrektor Teatru Otwartego Dariusz S. Wójcik.

Obok popularnych pieśni patriotycznych w wykonaniu zespołu instrumentalnego „Mea Patria” i solistów zabrzmią pieśni i muzyka fortepianowa Michała Kleofasa Ogińskiego, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Ignacego Jana Paderewskiego. W widowisku nie zabraknie poezji autorstwa C. K. Norwida, K. Wojtyły, M. Konopnickiej i Cz. Miłosza oraz występu Tancerzy Zespołu Pieśni i Tańca „Jantar” Uniwersytetu Gdańskiego. Zaprezentowane zostaną ważne postacie historyczne tamtych czasów związane ze światem muzyki i polityki, a wśród nich postać Księcia Michała Kleofasa Ogińskiego, w którego wcieli się Jego prapraprawnuk – pianista Iwo hr. Załuski z Ogińskich, wywodzący się w prostej linii od Amelii Załuskiej z Ogińskich. Inne postacie historyczne, które ubarwią widowisko w inscenizowanych scenkach rodzajowych, to Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Ignacy Jan Paderewski i Marszałek Józef Piłsudski.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program widowiska.

Warszawa | SuperSam +1: Maja Ratkje & Piotr Pawlak

SuperSam8 listopada 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Maja Ratkje i Piotr Pawlak.

„SuperSam +1” to jeden z projektów realizowanych przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation” we współpracy z klubem DZiK, cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. W listopadzie po raz pierwszy na scenie spotkają się Maja Ratkje i Piotr Pawlak.

Maja Solveig Kjelstrup Ratkje ukończyła studia kompozytorskie w Norweskiej Akademii Muzycznej w Oslo. Ratkje jest aktywna jako wokalistka i artystka elektroniczna oraz inżynier. Komponuje muzykę filmową, tworzy instalacje i oprawę muzyczną do przedstawień teatralnych. W 2003 roku wystąpiła w swojej własnej operze opartej na tekstach z biblioteki Nag Hammadi.

Piotr Pawlak to gitarzysta i producent związany z trójmiejską sceną muzyczną. Zadebiutował pod koniec lat 80 w zespole Bielizna. Komponował muzykę do przedstawień teatralnych, filmów oraz widowisk multimedialnych. Wyprodukował kilkadziesiąt płyt różnych wykonawców, m.in. Ścianka, Kury, Łoskot, Kobiety, Tymon & Transistors, Pink Freud, Oczi Cziorne. Obecnie współpracuje z Olo Walickim w ramach projektu Kaszëbë II, z Antonim Gralakiem w YeShe, gra w reaktywowanym Łoskocie oraz w zespole Rito, z którym nagrał płytę łączącą elementy noise, trans i muzyki rytualnej.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

Kantata niepodległościowa „..tylko prawda i pamięć!” w Porąbce Uszewskiej i Borzęcinie

Kantata4 listopada o godz. 17.00 w Kościele pw. Św. Andrzeja Apostoła w Porąbce Uszewskiej i 11 listopada 2018 roku o godz. 17.30 w Gminnym Ośrodku Kultury w Borzęcinie wykonana zostanie Kantata niepodległościowa „..tylko prawda i pamięć!”.

Utwór zaprezentują Orkiestra Młodzieżowa Crushed Sounds BigBand, soliści i recytatorzy pod dyrekcją Dariusza Swoszowskiego. W roli solistów wystąpią: Izabela Sacha, Kinga Gurgul, Anna Sowa-Gurgul, Agnieszka Myrlak, Karolina Płaneta. Kantata składa się z 17 zróżnicowanych części, w ramach których zostaną wykonane wybrane wiersze i pieśni patriotyczne w opracowaniu Dariusza Swoszowskiego. Autorem libretta jest Agnieszka Sowa.

Śpiewanie to wielka przyjemność, a w takich wyjątkowych okolicznościach, jak 100. rocznica odzyskania przez naszą Ojczyznę niepodległości, to także dowód patriotyzmu. Oddajmy hołd naszym wielkim przodkom. Okażmy się godnymi spadkobiercami spuścizny narodowej. Bądźmy silni, odważni i waleczni, prawdomówni i prawi, lojalni i honorowi. Bądźmy dobrymi, najlepszymi patriotami, bo tylko takich potrzebuje nasza Ojczyzna.

Wstęp na wydarzenia jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Kijów – Lwów | Powrót „Manru”

Powrot ManruW ramach VII Międzynarodowego Festiwalu „Odkrywamy Paderewskiego” w stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości 11 listopada i 12 grudnia 2018 roku w Operze Narodowej w Kijowie i w Operze Lwowskiej o godz. 18.00 wystawiona zostanie pełna wersja sceniczna opery Ignacego Jana Paderewskiego  Manru z udziałem światowej sławy artystów z Polski i Ukrainy.

Prapremiera Manru miała miejsce w Dreźnie 29 maja 1901, a już 8 czerwca 1901 roku premiera tego utworu dla polskiej publiczności (z polskim tekstem libretta) odbyła się na scenie lwowskiego Teatru Miejskiego (obecnie Lwowski Narodowy Akademicki Teatr Opery i Baleru im. Salomei Kruszelnickiej). Później operę Paderewskiego z sukcesem wystawiano w różnych krajach europejskich.

W 2013 r., zebrani we Lwowskiej Operze Narodowej przedstawiciele Polsko-Ukraińskiej Fundacji imienia Ignacego Jana Paderewskiego, Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Lwowskiej Opery Narodowej, podjęli współpracę, której celem było przygotowanie i wystawienie opery Manru ponownie we Lwowie. Po trzech latach przygotowań, w dniu 12 listopada 2016 roku, na lwowskiej scenie opera Paderewskiego zabrzmiała w wersji koncertowej. Spektakl 11 listopada 2018 roku będzie efektem współpracy Fundacji – organizatora i pomysłodawcy z partnerami: Lwowską Operą Narodową i Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Kierownikiem artystycznym pierwszej polsko-ukraińskiej koprodukcji jedynej opery Paderewskiego jest Jerzy Maksymiuk, reżyserem – Wasyl Wowkun, scenografię przygotował Maciej Walczak. Na scenie wystąpi polsko-ukraiński skład artystyczny: Maciej Komandera (Manru), Ewa Tracz (Ulana), Łukasz Motkowicz (Urok), Natalia Dacko (Jadwiga), Ludmiła Ostasz (Aza), Jurij Trycecky (Oros), Igor Mihnevych (Jagu). Ukraińska Orkiestra Festiwalowa i Galicyjski Akademicki Chór Kameralny wystąpią pod dyrekcję Natalii Ponomarchuk.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na www.paderewski.eu 

Częstochowa | „Myśmy wszystko zapomnieli…”

Czestochowa7 listopada 2018 roku w częstochowskim Teatrze im. Adama Mickiewicza o godz. 19.00 odbędzie się patriotyczne widowisko poetycko-muzyczne Myśmy wszystko zapomnieli…, podczas którego częstochowscy artyści zaprezentują autorski projekt dyrektora Teatru Roberta Dorosławskiego.

W widowisku wykorzystane zostaną fragmenty dramatów Stanisława Wyspiańskiego: Wyzwolenie, Wesele, Warszawianka, Bolesław Śmiały oraz polskie pieśni patriotyczne i polskie tańce narodowe. W inscenizacji wezmą udział aktorzy Teatru A. Mickiewicza, Zespół Pieśni i Tańca “Częstochowa”, Odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Orderem Honorowym „Zasłużony dla kultury polskiej” Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum oraz odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” maestro Janusz Siadlak.

Myśmy wszystko zapomnieli… to interdyscyplinarny spektakl muzyczno-poetycki. Główną ideą jest właśnie przywołanie dążeń, nadziei i rozczarowań, mozolnej pracy całych pokoleń, aby – mimo zaborów – ocalać polskość, nie pozwolić na narodowe wyjałowienie, aby w efekcie do niepodległości doprowadzić. Wybrane fragmenty dramatów Wyspiańskiego podejmują dyskurs nad powinnością Artysty i Sztuki, nad odpowiedzialnością tych, którzy obdarzeni darem, potrafią wyrażać myśl piękniej i doskonalej niż pozostali. Niewątpliwą siłą widowiska jest jego piękna oprawa sceniczna i interdyscyplinarność: połączenie muzyki, pieśni zaaranżowanych na chór (i tych powszechnie znanych, ale też tych zapomnianych), żywego słowa i narodowego tańca.

Ponadto widowisku towarzyszyć będzie wyjątkowe przedsięwzięcie, do którego organizatorzy zaproszą mieszkańców miasta. Przy współpracy częstochowian powstanie album Myśmy nic nie zapomnieli…, który stanie się swoistym świadectwem mieszkańców dotyczącym historii miasta. Zawierać będzie zdjęcia, wspomnienia, przemyślenia, zwycięskie prace konkursów nawiązujących do roli sztuki w walce o ducha niepodległości. Będzie to wyjątkowa pamiątka dla Miasta, stworzona przez mieszkańców Częstochowy w 100. rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://niepodlegla.czest.pl/