Polmic - FB


patronaty

Elbląg | Inauguracja sezonu koncertowego Elbląskiej Orkiestry Kameralnej: premiera „Truso” Sławomira Czarneckiego

EOKNowy sezon artystyczny Elbląskiej Orkiestry Kameralnej to nowe wyzwania, a pierwsze z nich już 10 października 2021 o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu. Kameraliści pod batutą Michała Dworzyńskiego zmierzą się z twórczością Wolfganga Amadeusa Mozarta, Krzysztofa Pendereckiego i Sławomira Czarneckiego, bo najlepiej inaugurować sezon z wysokiego C, zwłaszcza C-dur!

W roli solisty wystąpi Mariusz Klimsiak – artysta, który z fortepianem u boku czuje się równie dobrze w sali koncertowej, jak i sali wykładowej. Pianista rozpoczynał muzyczną karierę w Bydgoszczy, a dziś może pochwalić się występami we Włoszech (Florencja), Hiszpanii (Alicante) i USA (Seattle, San Francisco). Solowe występy łączy z pracą pedagogiczną – jest dziekanem Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

W wykonaniu muzyków usłyszymy Trzy utwory w dawnym stylu Pendereckiego i Koncert fortepianowy Es-dur KV 271 Mozarta.

Kulminacją koncertu będzie premiera Truso Sławomira Czarneckiego. Tytuł ten sugeruje źródło inspiracji kompozytora co do miejsca i czasu. Truso to autentyczna osada z okresu wczesnego średniowiecza, której istnienie, obok źródeł pisanych, potwierdzają wykopaliska archeologiczne ostatnich lat. Znajdowało się w pobliżu dzisiejszego Elbląga. Osada leżąca nad szeroką zatoką była wielkim, jak na ówczesne czasy, portem handlowym znanym w całym regionie Bałtyku. Nie bez znaczenia było też jej oddziaływanie kulturowe. Jak podkreśla kompozytor, „To jedno źródło inspiracji wyrażane jest w archaicznych brzmieniach i surowej harmonii oraz w prostych diatonicznych motywach, których charakter, w jakimś dalekim odbiciu, ma przywodzić na myśl współczesne melodie żeglarskie z gatunku „szanty". Drugim źródłem inspiracji jest sama Elbląska Orkiestra Kameralna”. Truso to utwór o swobodnej formie poematu, gdzie kompozytor wykorzystał szerokie możliwości orkiestry, od potężnych brzmień tutti, do wirtuozowskich partii solistycznych o charakterze koncertującym. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://www.eok.elblag.eu/wydarzenia/215 

Sieradz | III Festiwal Muzyczny Sieradzka Jesień Organowa

Sieradzka JesieńIII Festiwal Muzyczny Sieradzka Jesień Organowa to pięć niedzielnych koncertów w dniach 3–31 października 2021, podczas których wystąpi łącznie 60 znakomitych wykonawców: zaprezentują muzykę organową, kameralną i sakralną.

Festiwal zainicjowany w roku 2017 przez Błażeja Musiałczyka, organistę, prezesa Fundacji Centrum Rozwoju Sztuki, będzie miał miejsce w dwóch sieradzkich świątyniach: kościele pw. Wszystkich Świętych (Bazylika), gdzie znajdują się zabytkowe 25-głosowe organy Adolfa Homana z roku 1914, oraz w kościele pw. Najświętszego Serca Jezusowego, w którym zabrzmią 50-głosowe organy Józefa Cynara.

Spotkania festiwalowe wypełni dawna muzyka polska (Psalmy Mikołaja Gomółki), utwory młodych polskich kompozytorów z nagrodzonej „Fryderykiem” płyty Midnight Stories, a także dzieła twórców zachodnioeuropejskich. Podczas koncertu finałowego, poświęconego pamięci wszystkich, którzy przegrali nierówną walkę z pandemią, zabrzmi Requiem Maurice'a Duruflégo na chór i organy.

Zaproszenie do udziału w Festiwalu przyjęli m. in. uznawany przez krytyków za jednego z najlepszych polskich flecistów – Łukasz Długosz, organista Roman Perucki, trębacz Paweł Hulisz, Chór Music Everywhere i Zespół Wokalny Art’n’Voices – laureat nagrody „Fryderyk” 2021 w kategorii „Album Roku – Muzyka Współczesna”.

Wstęp wolny! Wszystkie koncerty rozpoczynają się o godz. 19.00. Obowiązuje reżim sanitarny.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Kultura dostępna”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Festiwalu: https://www.facebook.com/Sieradzkajesienorganowa/ 

Rzeszów | Rzeszowska Jesień Muzyczna po raz piąty!

Rzeszowska JesieńV Rzeszowska Jesień Muzyczna, organizowana co roku przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, odbędzie się w dniach 9–24 października 2021 w Klasztorze oo. Dominikanów oraz Instytucie Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Kluczową ideę programową oddaje podtytuł tegorocznego festiwalu „Zapomniana muzyka” – jego celem jest prezentacja polskiej rzadko wykonywanej muzyki kameralnej różnych epok oraz ukazywanie jej w kontekście europejskich trendów estetycznych. W programie znajdą się m.in. utwory Juliusza Zarębskiego, Ignacego Friedmana, Mieczysława Wajnberga, Karola Szymanowskiego, a także Sebastiana Perłowskiego.

Wystąpią tacy cenieni i wszechstronni muzycy, jak Jakub Jakowicz, Bartłomiej Wezner, Piotr Lato, Bartosz Koziak, Marta Gidaszewska, Robert Łaguniak, Artur Rozmysłowicz, Dominik Płociński, Celina Kotz, Magdalena Bojanowicz, Piotr Różański, Agnieszka Kozło i Katarzyna Wasiak.

Festiwal będzie również transmitowany na kanale YouTube Stowarzyszenia. Wstęp na wszystkie wydarzenia będzie bezpłatny! Dofinansowano w ramach programu „Muzyka" realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Dofinansowano ze środków Województwa Podkarpackiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program i informacje o obowiązkowych bezpłatnych wejściówkach – na stronie www.spmk.com.pl/projekt/jesien 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Verdi, Mercadante i Czajkowski

POSI16 października 2021 o godz. 19.00 Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa wystąpi w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka, członka Rady Artystycznej POSI. Koncert, podczas którego usłyszymy dzieła Giuseppe Verdiego, Saveria Mercadantego i Piotra Czajkowskiego, współorganizowany jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Dyrygent-rezydent”.

Włoch Saverio Mercadante, pokoleniowo bliski Rossiniemu był bardzo w swej epoce prominentnym twórcą oper. Jego arcybogata spuścizna pozostaje dziś w większości zapomniana, a wyjątek stanowi dzieło zaledwie osiemnastoletniego twórcy – II Koncert fletowy e‑moll, kochany zwłaszcza za finałowe Rondo russo, należące do wielkich „przebojów” muzyki klasycznej, chętnie wykonywane przez flecistów jako „bis”. Podczas październikowego koncertu dzieło zabrzmi w całości, a wykona je Łukasz Długosz, należący do najbardziej wszechstronnych i cenionych flecistów swego pokolenia.

We włoskim kręgu pozostaje też pulsująca emocjami, obfitująca w piękne melodie uwertura do opery Moc przeznaczenia Verdiego. Co łączy to dzieło z ostatnią symfonią Czajkowskiego? Oba dzieła miały swe premiery w Petersburgu (opera Verdiego w 1862 r.).

VI Symfonia Piotra Czajkowskiego z uwagi na swą wyrazową aurę, jak bodaj żadna inna w dziejach muzyki, zasługiwała na miano „Tragicznej”. Kompozytor jednak po premierze wpisał do partytury podtytuł – „Patetyczna”. Czajkowski zmarł dziewięć dni po premierze tego dzieła o szczególnej ekspresji, arcyromantycznego, pełnego uniesień, o wielu niekonwencjonalnych rysach swej architektoniki.

Udział w przygotowaniu koncertu brała Anna Sułkowska-Migoń, uczestniczka programu „Dyrygent-rezydent”.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje: www.sinfoniaiuventus.pl 

Kraków | Art Forum Festival

Art ForumOd 1 października do 20 listopada 2021 roku potrwa Art Forum Festival w Krakowie, który jest nowym interdyscyplinarnym projektem Fundacji Art Forum obchodzącej w tym roku jubileusz dziesięciolecia działalności. W ramach Festiwalu odbędą się koncerty, performance, instalacje koncertowe, międzynarodowa konferencja naukowa oraz VIII Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych.

Koncepcja festiwalu opiera się na społeczno-socjologicznym aspekcie muzyki współczesnej w Polsce. Poważna muzyka współczesna powszechnie kojarzona jest z elitarnością, hermetycznością i trudnością w odbiorze. Festiwal ma na celu pokazanie jej innego oblicza poprzez wejście w dialog ze słuchaczem, ukazanie interesującego kontekstu powstania kompozycji współczesnych twórców i zaprezentowania ich najnowszych dzieł: utworów Benjamina Baczewskiego, Bożeny Boba-Dyga, Macieja Zimki, Aleksandra Brycha (Polska), Petera Machajdíka (Słowacja), Tylera Versulisa (Kanada), Viacheslava Kyrylova i Artura Kryvycha (Ukraina).

Wydarzenia odbędą się w Kościele Św. Marcina, Akademii Muzycznej w Krakowie, Hevre, Kościele OO. Augustianów pw. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej oraz Pałacu Sztuki.

Wystąpią artyści polscy i zagraniczni, m.in. niemiecki kolektyw Werkbühne Leipzig, słowacki organista Stanislav Šurin, włoski akordeonista Claudio Jacomucci, Sirius Accordion Quintet, Alek Janicki, Maria Sławek i Marcin Zdunik.

Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: http://fundacjaartforum.pl 

Rusza pierwszy międzynarodowy festiwal online „Kobiety w muzyce”!

SPMKStowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów organizuje pierwszy międzynarodowy festiwal online „Kobiety w muzyce”. W programie festiwalu promującego kobiety-kompozytorki oraz ich twórczość́ znajdzie się muzyka artystek z Polski i Wielkiej Brytanii. Usłyszymy ją w dniach 4, 5, oraz 11, 12 października na kanale YouTube Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.

Podczas koncertów nagranych w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku zabrzmią utwory m. in. Wandy Landowskiej, Régine Wieniawski, Grażyny Bacewicz, Łucji Szablewskiej, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Anny Rocławskiej-Musiałczyk, a także Roxanny Panufnik, Judith Weir, Rebecci Clarke, Elaine Hugh-Jones i Elisabeth Lutyens. Wystąpią również przede wszystkim wykonawczynie: altowiolistka Katarzyna Budnik, skrzypaczki Katarzyna Duda i Jaga Klimaszewska, pianistki Julia Kociuban, Julia Samojło i Monika Gardoń-Preinl.

Koncert transmitowany 4 października został zrealizowany przy wsparciu Guildhall School of Music and Drama w Londynie – udział w nim wzięły absolwentki GSMD: sopranistki Magdalena Molendowska, Katherine McIndoe i pianistka Julia Samojło.

Wydarzenie zostało objęte patronatami honorowymi Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka, Prezydent Miasta Gdańsk Aleksandry Dulkiewicz oraz Ambasady Brytyjskiej w Warszawie.

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego. Dofinansowano ze środków Miasta Gdańsk i Gdańskiej Fundacji Rozwoju Gospodarczego.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona internetowa: https://spmk.com.pl/projekt/kobiety-w-muzyce-women-in-music/ 

Kraków | Międzypokoleniowa Akademia Muzyczna

SPMK

Czwarta edycja Międzypokoleniowej Akademii Muzycznej w Krakowie to muzyczno-artystyczny uniwersytet trzeciego wieku: w dniach 26 września – 19 grudnia 2021 odbędzie się seria spotkań artystyczno-edukacyjnych obejmujących zarówno klasyczne recitale, koncerty kameralne z muzyka współczesną, jak i prelekcje, spotkania z artystami oraz warsztaty artystyczne.

Międzypokoleniowa Akademia będzie miała miejsce w krakowskiej Willi Decjusza (ul. 28 Lipca 1943, 17a).

Podczas koncertów zabrzmią arcydzieła polskiej literatury kameralnej na trio stroikowe, utwory A. Kątskiego, B. Duranowskiego, S. Szczepanowskiego, W. Żeleńskiego, A. Tansmana, W. Lutosławskiego, A. Szałowskiego, B. Konowalskiego, a także muzyka angielska, francuska, argentyńska i hiszpańska.

Udział w koncertach wezmą: LLLeggioero Woodwind Trio, klarneciści Agnieszka Dąbrowska-Kras, Piotr Lato, pianistki Wioletta Fluda-Tkaczyk i Ewelina Panocha, skrzypkowie Paweł Wajrak i Justyna Dybek-Boczek, altowiolistka Anna Migdał-Chojecka, wiolonczelista Franciszek Pall i kontrabasista Duszan Korczakowski.

Podczas finałowego nadzwyczajnego koncertu świątecznego 19 grudnia pt. „Oblicza pianistyki” Marta Mołodyńska-Wheeler, Anna Duda, Monika Gardoń-Preinl, Ireneusz Boczek, Grzegorz Mania i Piotr Różański zaprezentują aranżacje kolęd w układzie na 4 i 6 rąk.

Wstęp na koncerty jest wolny!

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: https://spmk.com.pl/ 

Koryfeusz Muzyki Polskiej 2021 – zgłoś kandydaturę!

KoryfeuszRozpoczyna się 11. edycja nagrody polskiego środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej. Do 29 września 2021 do DO GODZ. 23.59 za pośrednictwem strony www.koryfeusz.org.pl można przesyłać kandydatury do nagrody w kategoriach: „Osobowość roku”, „Wydarzenie roku” oraz „Nagroda honorowa”, a także „Odkrycie roku” dla debiutujących artystów. Zgłoszeń mogą dokonywać osoby związane z polskim życiem muzycznym.

Wyboru nominowanych z nadesłanych zgłoszeń dokona Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. Nagrodę w kategorii „Odkrycie roku” przyznaje publiczność w otwartym głosowaniu internetowym, które odbędzie się między 8 a 13 października na stronie www.koryfeusz.org.pl. Laureatów w trzech pozostałych kategoriach w drodze tajnego głosowania wybierze Kolegium Elektorów, którego członkami są przedstawiciele organizacji i instytucji muzycznych w kraju oraz wszyscy dotychczasowi laureaci nagrodzeni Koryfeuszem Muzyki Polskiej.

Ogłoszenie zwycięzców nastąpi podczas gali transmitowanej i realizowanej w studiu TVP Kultura 14 listopada 2021 roku. Laureaci otrzymają statuetki autorstwa profesora Adama Myjaka, rektora warszawskiej ASP.

Regulamin oraz wszelkie szczegóły dotyczące nagrody dostępne są na stronie www.koryfeusz.org.pl.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

O NAGRODZIE

Czytaj więcej: Koryfeusz Muzyki Polskiej 2021 – zgłoś kandydaturę!

Jakubów | Festiwal Artystyczny Powiatu Mińskiego

Czas sztukiKoncert dla seniorów „Natura smyczkiem malowana” odbędzie się w ramach Festiwalu Artystycznego Powiatu Mińskiego w sali konferencyjnej przy Urzędzie Gminy w Jakubowie 30 września 2021 o godz. 17.00.

Podczas koncertu organizowanego przez Fundację "Czas Sztuki" kwartet smyczkowy The Time Quartet zaprezentuje ilustracyjność w muzyce klasycznej i nawiązania do otaczającej nas przyrody. W programie znajdą się kompozycje takich twórców, jak Fryderyk Chopin, Antonio Vivaldi, Claude Debussy i Edvard Grieg.

W ramach Festiwalu Artystycznego Powiatu Mińskiego zaplanowano 13 wydarzeń artystycznych, po jednym w każdej z trzynastu gmin powiatu mińskiego. Festiwal łączy w sobie wiele dziedzin sztuki: zorganizowano koncerty muzyki klasycznej, edukacyjne warsztaty muzyczne dla seniorów oraz dla dzieci, a także spotkania muzyczno-poetyckie upamiętniające wybitnych polskich poetów i ich twórczość. Udział w Festiwalu biorą znakomici artyści: Mateusz Szemraj, Adeb Chamoun, Olga Bończyk, Mischa Kozłowski, Agata Barwinek-Bembinow, Tango Fuerte, Reed Connection, Maciej Bator, Katarzyna Wiwer, Maksymilian Grzesiak, Katarzyna Boniecka, Rafał Łuc, The Time Quartet.

Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach Festiwalu jest bezpłatny!

Dofinansowano ze środków budżetu Powiatu Mińskiego i Województwa Mazowieckiego. Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Wrocław | „O magnum misterium”: koncert pożegnalny Agnieszki Franków-Żelazny

FrankówTen szczególny wieczór 30 września 2021 o godz. 19.00 na pewno będzie wyjątkowo nastrojowy, a to za sprawą programu koncertu pożegnalnego. Na estradzie Narodowego Forum Muzyki wystąpi dobrze znany wrocławskiej publiczności Chór NFM, kierowany po raz ostatni przez Agnieszkę Franków-Żelazny.

Na repertuar koncertu składają się dzieła bardzo bliskie dyrygentce i już wykonywane przez chór NFM w trakcie piętnastoletniej aktywności pod jej kierownictwem. W programie znajdą się więc utwory wykonywane na początku istnienia chóru – jak graduał Os justi meditabitur sapientiam Antona Brucknera – oraz te prezentowane nieco później, np. Stoi lód na Prośnie Jacka Sykulskiego, utwór wykonany podczas koncertu z okazji jubileuszu dziesięciolecia działalności chóru, i zupełnie świeże, w tym kompozycja do tekstu Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej Chciałbym zaśpiewać Ci Marka Raczyńskiego, która była prezentowana po raz pierwszy w ubiegłym roku. Drugim kryterium w doborze utworów tego wyjątkowego koncertu była chęć pokazania różnorodności stylistyki repertuarowej chóru. Stąd też w programie znalazły się kompozycje sakralne obejmujące dorobek trzech kościołów chrześcijańskich: prawosławnego, rzymskokatolickiego oraz ewangelickiego.

Druga połowa występu pokazywać będzie świecki repertuar zespołu. Zabrzmią w niej zarówno kompozycje z kręgu francuskiego impresjonizmu, jak i niemieckiego romantyzmu. Dwie skontrastowane wyrazowo części koncertu połączy dzieło Vulnerasti cor meum Jana Krutula do tekstu z biblijnej Pieśni nad Pieśniami, powstałe specjalnie na zamówienie NFM.

Podczas koncertu usłyszymy kompozycje religijne zarejestrowane na dwóch ostatnich płytach Chóru NFM: De profundis (2016) i Ubi caritas (2018), zawierających utwory polskich kompozytorów. Wysłuchamy trzech motetów chóralnych a capella: Os justi meditabitur sapientiam Antona Brucknera, Magnum Mysterium Francisa Poulenca oraz Denn er hat seinen Engeln befohlen Felixa Mendelssohna. Na tle pozostałych kompozycji z pewnością wyróżniać się będą dwa utwory z towarzyszeniem fortepianu: Vulnerasti cor meum oraz Madrigale op. 35 Gabriela Faurégo podkreślające rolę pianistki Katarzyny Neugebauer-Jastrzębskiej w funkcjonowaniu zespołu.

Agnieszka Frei

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8664 

Poznań | 50. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” – jesienna odsłona

ZKPJesienna odsłona jubileuszowego 50. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” to siedem koncertów w dniach 2–5 października 2021, które zaprezentują publiczności bogatą i różnorodną twórczość współczesnych kompozytorów – w tym także poznańskich twórców. Organizatorem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Poznaniu.

Ze względu na pandemię tegoroczny festiwal został podzielony na dwie części. Pierwsza – koncert symfoniczny inaugurujący festiwal – z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. T. Szeligowskiego w Poznaniu pod dyrekcją Łukasza Borowicza odbył się 12 marca tego roku.

Podczas odsłony jesiennej usłyszymy kompozycje od solowych, poprzez zarówno bardziej wysublimowane, jak i klasyczne w składzie, do rozbudowanych, przeznaczonych na kilkanaście instrumentów. Festiwal – jak zawsze – będzie okazją do wysłuchania utworów powstałych zarówno w ubiegłym wieku, jak i najnowszych, autorstwa twórców uznanych w świecie oraz kompozytorów mniej rozpoznawalnych, ale równie interesujących. Zaprezentowane zostaną między innymi kompozycje Lutosławskiego, Pärta, Hosokawy, Góreckiego, Zielińskiej, Gronau-Osińskiej, Stalmierskiego, Kaszuby, Kędziory, Taborowskiej, Zdrojek-Suchodolskiej, Fabiańskiej-Jelińskiej i innych. Wśród wykonawców pojawią się: Mari Fukumoto, Gośka Isphording, Jakub Drygas, Yaroslav Shemet, Jan Bałaban, Lech Bałaban Agnieszka Bałaban, Krzysztof Sowiński, Donat Zamiara, Damian Sobkowiak, Grażyna Czerwińska, Lepos Duo, Sepia Ensemble i Moniuszko String Quartet. Koncertem o specjalnym charakterze będzie przedstawienie twórczości kompozytorów związanych z łódzką Akademią Muzyczną – Zagajewskiego, Hans, Stańczyka, Kaczorowskiego, Szczepanika, Grzeszczaka – w wykonaniu kameralistów z Łodzi. Wśród trzydziestu czterech kompozycji będzie dziesięć prawykonań!

Wstęp na koncerty jest wolny.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego. Dofinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania #poznanwspiera.

Współorganizacja: More Than One Production i Fundacja Spotkania Muzyczne.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na stronie www.wiosnamuzyczna.pl 

Toruń | Verdi Gala - 120. rocznica śmierci króla opery Giuseppe Verdiego

TOS„Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze” to projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów i ważnych rocznic z nimi związanych, przypadających na rok 2021. Koncert 26 września o godz. 17.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki poświęcony będzie Giuseppe Verdiemu.

Projekt odwołuje się do takich rocznic, jak 280. rocznica śmierci A. Vivaldiego, 100. rocznica śmierci C. Saint-Saënsa, 50. rocznica śmierci I. Strawińskiego, 230. rocznica śmierci W. A. Mozarta, 110. rocznica śmierci G. Mahlera, 100. rocznica śmierci W. Żeleńskiego oraz 120. rocznica śmierci G. Verdiego.

Giuseppe Verdi jako prekursor muzycznego weryzmu zakładał, iż opera powinna mówić o sprawach dotykających zwykłych ludzi, z ich słabościami, ułomnościami i zanurzeniem w codzienność, ale również, jako gorący patriota odzwierciedlał w swoich dziełach ideały patriotyczne i narodowe. Specjalnie wyselekcjonowane arie, duety i uwertury z najpopularniejszych oper króla opery zabrzmią podczas koncertu „Verdi Gala”. Znakomici, niezwykle utalentowani i już utytułowani soliści Gabriela Gołaszewska oraz Piotr Buszewski gwarantują, że ten koncert będzie niezapomniany. Orkiestrę od pulpitu poprowadzi pierwszy dyrygent gościnny TOS Adam Banaszak.

Wszystkich Melomanów, którzy zakupili bilet na koncert „Verdi Gala”, zapraszamy na półgodzinne spotkanie wprowadzające do koncertu, które rozpocznie się o 16.00 w Sali Kameralnej CKK Jordanki. Poprowadzi je znawca opery Jerzy Snakowski.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://tos.art.pl/ 

Sopot | XVII Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat”

MundusDo Sopotu wraca stacjonarnie Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat”! W 17. edycji festiwalu w dniach 22–26 września 2021 weźmie udział 15 chórów z całego świata. Gościem festiwalu będzie tegoroczny zdobywca nagrody „Fryderyk” – zespół Art’n’Voices.

Ze względu na sytuację epidemiczną część konkursowa odbędzie się dwutorowo. Polskie chóry wystąpią podczas przesłuchań na żywo w Kościele Gwiazda Morza. Natomiast chóry zagraniczne wezmą udział w wirtualnej odsłonie festiwalu. W konkursie na żywo staną w szranki chóry z Płocka, Wągrowca, Grudziądza, Wejherowa oraz reprezentanci Trójmiasta. Do konkursu on-line zgłosiło się osiem chórów z całego globu: Białorusi, Brazylii, Chin, Filipin, Meksyku, Słowacji i po raz pierwszy w festiwalu weźmie udział chór z Indonezji.

W ramach festiwalu odbędą się również koncerty towarzyszące w sopockich kościołach, Sopot Centrum oraz w Domu Pomocy Społecznej w Sopocie dla podopiecznych tejże placówki. W programie festiwalu są również dwa koncerty dedykowane Sopotowi z okazji 120. rocznicy nadania praw miejskich w wykonaniu Chóru Festiwalowego Mundus Cantat oraz uczniów Sopockiej Szkoły Muzycznej. Podczas Koncertu Finałowego 25 września w auli Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego wystąpi zespół wokalny Art’n’Voices wykonujący polską muzykę współczesną, który w 2015 roku podczas festiwalu „Mundus Cantat” zdobył nagrodę Grand Prix.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://munduscantat.pl/ 

Gliwice | Jubileusz Gliwickiej Orkiestry Kameralnej

GOKGliwicka Orkiestra Kameralna zaprasza 9 października 2021 roku o godz. 18.00 do sali Scena Bojków (ul. Parkowa 5) w Gliwicach-Bojkowie na koncert z cyklu „Mistrzowskie interpretacje”. Koncert jest finałowym akcentem obchodów 20-lecia Orkiestry, która nie mogła świętować jubileuszu wraz ze swoją publicznością na żywo w 2020 roku.

Cykl „Mistrzowskie Interpretacje” realizowany jest przez Gliwicką Orkiestrę Kameralną od 2005 roku. Dzięki współpracy z Młodzieżowym Domem Kultury w Gliwicach zespół po raz pierwszy zagra w nowej sali na Scenie Bojków.

Program koncertu będzie częściowo nawiązywać do zrealizowanego koncertu online, który w ramach jubileuszu 20-lecia udało się GOK nagrać w Studiu Polskiego Radia Katowice im. Jerzego Haralda w ramach programu Narodowego Centrum Kultury pt. „Kultura w sieci”. Z tego nagrania wydano również dzięki wsparciu STOART-u jubileuszową płytę CD, która jest już w sprzedaży zarówno online, jak i w wybranych sklepach muzycznych i sieci Empik w kraju. Zarówno koncert online, jak i CD są dostępne na stronie www.gliwickaorkiestra.pl.

Gliwicka Orkiestra Kameralna wystąpi pod batutą znakomitego polskiego dyrygenta młodego pokolenia Macieja Tomasiewicza, asystenta Andrzeja Boreyki w Filharmonii Narodowej i kierownika artystycznego Śląskiej Orkiestry Kameralnej. Maestro poprowadził również GOK podczas nagrania jubileuszowego CD. Solistą koncertu będzie ceniony polski pianista, kameralista i pedagog Piotr Sałajczyk, laureat nagrody „Fryderyk” oraz „Orfeusz”, przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”. W wykonaniu artystów usłyszymy Serenadę op.2 Mieczysława Karłowicza, Koncert fortepianowy A-dur KV 414 Wolfganga Amadeusa Mozarta i Symfonię nr 45 „Pożegnalną” Josepha Haydna.

Koncert jest finansowany z budżetu miasta Gliwice.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

http://www.gliwickaorkiestra.pl/ 

Toruń | „Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze”: „W rytmie tanga” – koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Astora Piazzolli

TOSWraz z koncertem „W rytmie tanga” 19 września 2021 o godz. 17.00 w Sali Kameralnej CKK Jordanki Toruńska Orkiestra Symfoniczna powraca do długofalowego projektu „Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze”. Koncert uczci 100. rocznicę urodzin wybitnego argentyńskiego kompozytora Astora Piazzolli. Przedsięwzięcie wpisuje się także w obchody Dni Otwartych Funduszy Europejskich.

„Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze” to projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów i ważnych rocznic z nimi związanych, przypadających na rok 2021. W programie całorocznego przedsięwzięcia znalazły się koncerty symfoniczne, kameralne, recitale z udziałem znakomitych muzyków, wystawa plakatów, projekcja filmowa oraz wykład.

Astor Piazzolla to dzisiaj synonim tanga przeobrażonego, połączonego z elementami jazzu i muzyki klasycznej – tanga nuevo, obecnego w programach koncertowych na całym świecie. Podczas koncertu w Toruniu w wykonaniu Ulla Saxophone Tria, Martyny Ciok-Rycak i Michała Batora usłyszymy Yo Soy z opery Maria de Buenos Aires, Cuatro estaciones porteñas (Cztery pory roku w Buenos Aires), jedną z najpiękniejszych kompozycji mistrza tanga nuevo Adiós Nonino, poświęconą pamięci ojca artysty ‒ Vicentego Piazzolli – oraz słynne Libertango: „Nazwałem go tak, wykorzystując słowa wolność i tango, bo zabrzmiał mi jak hymn wolności” – mówił Piazzolla. Różne oblicza tanga nuevo odsłonią przed słuchaczami również Oblivion, Tanti Anni Prima z filmu Henryk IV w reżyserii Marca Bellocchia oraz Escualo i Fuga y misterio.

Wydarzenie odbędzie się w formie hybrydowej: zarówno z udziałem publiczności w Sali Kameralnej CKK Jordanki, jak i formie livestreamingu na YouTube Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie CKK Jordanki.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: https://tos.art.pl/wydarzenia/w-rytmie-tanga