Polmic - FB


patronaty

Katowice | Koncert zapowiadający XI Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga

FS22 października 2021 roku o godz. 19.00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Michała Nesterowicza wraz z wybitnym skrzypkiem Jakubem Jakowiczem zaprosi na koncert wpisujący się w cykl zapowiadający XI Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. G. Fitelberga. Tego wieczoru słuchacze będą mogli zachwycić się muzyką polską – kompozycjami Grzegorza Fitelberga i Mieczysława Karłowicza.

Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga to jeden z najważniejszych polskich konkursów wykonawczych. Od 1982 roku należy on do Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych z siedzibą w Genewie. Każda z edycji to nowe odkrycia, kumulacja talentów dyrygenckich i okazja dla młodych adeptów tej sztuki, by pokazać całemu światu swój kunszt. Jedenasta edycja Konkursu odbędzie się w 2023 roku, jak zawsze – w Filharmonii Śląskiej. Już w 2021 roku chcemy rozpocząć wspólną drogę do tego wydarzenia, dlatego już teraz zapraszamy na koncert zapowiadający to prawdziwe święto muzyki, zainicjowane przez Karola Stryję, ostatniego ucznia Patrona Konkursu.

Rozpocznie koncert kompozycja Grzegorza Fitelberga – Rapsodia polska na wielką orkiestrę op. 25. W tym jednym z ostatnich utworów kompozytora słyszymy rysy modernistyczne oraz inspiracje Fantazją na tematy polskie Fryderyka Chopina. Kolejny punkt programu – Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza – zachwyci publiczność pięknymi kantylenami oraz doskonałym wykorzystaniem możliwości instrumentu solowego. Partię skrzypiec solo zagra tego wieczoru znakomity artysta, Jakub Jakowicz.

Koncert ukoronuje z kolei VII Symfonia Antonína Dvořáka, uznawana za jeden z największych i najczystszych przykładów symfonii jako formy muzycznej od czasów Beethovena.

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/ 

Poznań | IV Tromboholizm – Poznań Trombone Music Festival

TromboholizmTromboholizm – Poznań Trombone Music Festival to wyjątkowe wydarzenie na mapie Poznania, które zrzesza puzonistów z całej Europy. Podczas czwartej edycji Festiwalu w dniach 22–25 października 2021 odbędą się koncerty, wykłady oraz kursy mistrzowskie prowadzone przez światowej sławy puzonistów.

Gośćmi specjalnymi Festiwalu będą: Piotr Banyś, György Gyivicsan, Thomas Leyendecker, Maciej Łakomy, Michał Mazurkiewicz, Grzegorz Nagórski, Piotr Nobik, Zbigniew Starosta, Mateusz Wesołowski i Robert Żelazko.

W koncertach w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu i POSM II st. im. M. Karłowicza w Poznaniu udział wezmą: Wojciech Jeliński – pomysłodawca i dyrektor artystyczny Tromboholizmu, kwartet puzonowy TrombQuartet, wykładowcy kursów mistrzowskich, pedagodzy i studenci klas puzonu z Budapesztu, Lipska, Łodzi, Katowic oraz Poznania. Zabrzmią utwory w opracowaniu na puzon oraz oryginalnie napisane na ten instrument, m. in. autorstwa Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

Zostaną wygłoszone wykłady na temat pielęgnacji instrumentów (Tomasz Zabor, Mathias Wiedmann), „Ustnik w procesie tworzenia dźwięku” (Maciej Łakomy), „Puzonista – celebryta na wiedeńskim dworze” (Mateusz Wesołowski) i „Poligon na spirometrze” (Zbigniew Starosta).

Organizatorem Tromboholizmu jest Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, a współorganizatorem – Fundacja Świat Możliwości.

Festiwal został dofinansowany z Urzędu Miasta Poznania.

Patronat medialny nad wydarzeniem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Festiwalu: https://wojciechjelinski.com/tromboholizm/ 

Premiera fonograficzna „Vesperae in Assumptione Beatae Mariae Virginis” Juliusza Łuciuka

DUXPiąta płyta z cyklu „Antologia polskiej twórczości a cappella” realizowanego przez Janusza Siadlaka i Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum to hołd dla Juliusza Łuciuka w pierwszą rocznicę śmierci częstochowsko-krakowskiego kompozytora. Światowa premiera fonograficzna jego dzieła Vesperae in Assumptione Beatae Mariae Virginis będzie miała miejsce 15 października 2021. Album wydany został przez DUX Recording Producers we współpracy z Instytutem Rozwoju Sztuki.

Janusz Siadlak wraz ze swoim zespołem poświęcili Juliuszowi Łuciukowi pierwszą płytę z cyklu „Antologia polskiej twórczości a cappella” – 3 lata później powrócili do twórczości częstochowsko-krakowskiego kompozytora składając mu hołd w pierwszą rocznicę śmierci. Tym razem Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum i maestro Janusz Siadlak sięgnęli po wyjątkowe w skali międzynarodowej dzieło – Vesperae in Assumptione Beatae Mariae Virginis. Te Nieszpory w wersji na chór męski powstawały w latach 1987-89, natomiast wersja dla chóru mieszanego (przy jednoczesnym zachowaniu antyfon chorałowych w oryginalnej, męskiej obsadzie) – w 2005 roku. Vesperae in Assumptione Beatae Mariae Virginis są wspaniałą wizytówką Juliusza Łuciuka. Pokazał w nich bowiem to, do czego sięgać w swojej twórczości kochał najbardziej – tradycję wiary. Wykorzystanie cytatów chorałowych, spokój płynący z każdej części dzieła, a także umiejętne tworzenie mistycznej aury średniowiecza tworzy dzieło kompletne i spójne.

Koncert premierowy najnowszego albumu „Antologii” odbędzie się 21 października 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Częstochowskiej.

Płyta dofinansowana jest ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, a partnerami wydawnictwa są Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Regionalny Ośrodek Kultury w Częstochowie oraz Filharmonia Częstochowska.

Wszystkie płyty „Antologii” wydane zostały pod patronatem Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o premierze koncertowej: https://www.filharmonia.com.pl/repertuar/1734-Dwa-oblicza-muzyki-polskiej 

Warszawa | Koncert laureatów XVII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. K. Serockiego

PTMWKoncert laureatów XVII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. K. Serockiego, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, odbędzie się 6 listopada 2021 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym im. W. Szpilmana w Warszawie (al. Niepodległości 77/85).

W tym roku na Konkurs nadesłano 112 partytur z całego świata. Jury obradowało w składzie: Paul Patterson (Wielka Brytania), Paweł Łukaszewski i Dariusz Przybylski (Polska). Zwycięzcami zostali kompozytorzy z Korei Południowej, Włoch i Czech. Konkurs objęty został honorowym patronatem Związku Kompozytorów Polskich.

Podczas koncertu wieńczącego przedsięwzięcie usłyszymy The Puppet czeskiego kompozytora Jana Holý (III Nagroda), Imis Włocha Massima Lauricelli (II Nagroda) i Lux mundi autorstwa Sungji Hong – kompozytorki z Korei Południowej, która zdobyła I Nagrodę. Jako pierwszy zabrzmi natomiast utwór Patrona Konkursu – A piacere Kazimierza Serockiego. Wystąpią znakomici interpretatorzy muzyki współczesnej: zespoły Hashtag Ensemble i Kwintofonia.

Nagrody zostały ufundowane przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Nagrodę Specjalną w postaci publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata Konkursu otrzymała Sungji Hong. Partnerem Wydarzenia było Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bilety: https://www.bilety24.pl/kup-bilet-na-682-koncert-laureatow-xvii-miedzynarodowego-konkursu-kompozytorskiego-im-kazimierza-serockiego-2021-70032?id=362811 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: premiera „Alinea” Hanny Kulenty

POSIWażną misją Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa jest promocja muzyki polskiej – i tej historycznej, i najnowszej. Zawsze wielką radością i satysfakcją jest dla zespołu udział w prawykonaniach dzieł i taką okazją będzie koncert 30 października 2021 o godz. 19.00: w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zabrzmi najnowszy utwór Hanny Kulenty, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Hanna Kulenty – jedna z najciekawszych indywidualności kompozytorskich współczesnej polskiej sceny muzycznej – w swym bogatym i różnorodnym dorobku ma także kompozycje na różne instrumenty solowe, wykorzystując ich potencjał „do ujawniania realności i nierealności”, a solistom towarzyszy zwykle orkiestra o rozbudowanym składzie. Jej Alinea odwołuje się do konwencji koncertu, ale gatunek jest tu jednak umowny, upłynniony, pozostaje na usługach treści muzycznej i doświadczeniowej. Utwór jest jednoczęściowy, zbudowany na dialogu linii melodycznych klarnetu i fortepianu, którym towarzyszy duży zespół orkiestrowy. Główny temat o charakterze pseudotonalnym wybrzmiewający w instrumentach solowych ma być dialogiem dwóch światów. Solistą zapowiadającej się bardzo atrakcyjnie premiery będzie klarnecista Roman Widaszek, charyzmatyczny i wszechstronny wirtuoz swego instrumentu, artysta o imponującym dorobku koncertowym i nagraniowym.

Obok wyczekiwanej premiery nowego dzieła usłyszymy także dwa inne, atrakcyjne utwory: koncertową suitę Peleas i Melisanda Jeana Sibeliusa i młodzieńczą Symfonię G-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta. Koncert poprowadzi George Tchitchinadze – jeden z najbardziej lubianych muzyków Gruzji, który współpracował z wieloma polskimi orkiestrami, a wszystkie jego koncerty w naszym kraju spotykały się z gorącym przyjęciem.

Transmisja pierwszej część koncertu (Mozart, Kulenty) na kanale YouTube i na www.sinfoniaiuventus.pl.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje: www.sinfoniaiuventus.pl 

Czytaj więcej: Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: premiera „Alinea” Hanny Kulenty

Łódź | I Międzyuczelniana Konferencja Naukowo-Artystyczna „contraddizioni"

AMKoło Naukowe Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza do uczestnictwa w I Międzyuczelnianej Konferencji Naukowo-Artystycznej „contraddizioni”, która odbędzie się online w dniach 21–22 października 2021 roku.

Ideą przyświecającą wydarzeniu jest konfrontowanie zjawisk artystycznych. Tematyka pierwszej edycji dotyczy badania „contraddizioni” (z włoskiego - sprzeczności) i podobieństw – relacji w twórczości funkcjonującej na pograniczu współczesnej muzyki poważnej i popularnej.

Każda odsłona wydarzenia będzie okazją do nawiązania współpracy z innym kołem naukowym polskiej uczelni muzycznej lub uniwersytetu. Partnerami pierwszej edycji są Koło Artystyczno-Naukowe Nowych Mediów oraz Koło Naukowo-Artystyczne Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W konferencji weźmie również udział dr Andrzej Mądro (Akademia Muzyczna w Krakowie), a także pedagodzy łódzkiej i wrocławskiej akademii muzycznych. Wykłady wygłoszą: prof. Cezary Duchnowski, prof. Artur Zagajewski, dr Katarzyna Dziewiątkowska, dr Marta Śniady, dr Adam Porębski i mgr Anna Wójcikowska. Zainteresowani będą mogli wziąć udział w warsztatach kompozytorskich z Jackiem Sotomskim.

Drugi dzień konferencji będzie okazją do zaprezentowania efektów studenckich oraz doktoranckich badań i przemyśleń, prezentujących konfrontacje muzyki popularnej i klasycznej. Wybrane artykuły, za zgodą autorów i autorek, zostaną opublikowane w pokonferencyjnym wydawnictwie oraz na łamach zaprzyjaźnionych tytułów.

W ramach konferencji odbędą się dwa koncerty online: koncert z utworami dedykowanymi triu rockowemu, a także set DJ-ski, do którego zostaną użyte sample, między innymi z materiałem zarejestrowanym w czasie pierwszego koncertu.

Piotr Mika

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/contraddizioni 

Wrocław | Canticum novum

NFMPierwszy występ Chóru Narodowego Forum Muzyki, prowadzonego przez nowego dyrektora artystycznego – francuskiego chórmistrza Lionela Sowa – odbędzie się 17 października 2021 roku o godz. 18.00. Muzycy zaprezentują możliwości głosu ludzkiego i skrzypiec, w posługiwaniu się którymi sam dyrygent osiągnął mistrzowski poziom.

Grażyna Bacewicz należy do grupy polskich twórców i twórczyń z lat międzywojennych i powojennych tworzących w stylu neoklasycznym. Nawiązywała do form i gatunków wykształconych w okresie klasycyzmu. Jako wykształcona i koncertująca skrzypaczka, szczególną uwagę poświęciła muzyce na skrzypce – stąd jednym z pierwszych jej utworów jest I Sonata na skrzypce solo, powstała w 1941 roku i będąca jedną z pierwszych polskich sonat skrzypcowych dwudziestego wieku. Oferuje ona ucztę muzykalności, dowcipu i skupienia emocji. Ten utwór usłyszymy podczas koncertu w interpretacji Christiana Danowicza.

W wykonaniu chóru zabrzmią dwa motety wokalne ze zbioru Geistliche Chormusik op. 12 Huga Distlera, Come, Holy Ghost Jonathana Deana Harveya i Domine non secundum peccata nostra Jamesa Loya MacMillana. Natomiast w trzeciej części pod tytułem Nostalgia z tryptyku francuskiego twórcy Philippe’a Hersanta czołową rolę pełnią skrzypce grające ozdobne wariację na tle posępnego chorału w partiach chóru. Ostatni zabrzmi dwuchórowy motet Singet dem Herrn ein neues Lied Johanna Sebastiana Bacha.

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Wrocław | Śpiew duszy

NFMChoć w programie koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum z udziałem Alexandra Sitkovetsky’ego 16 października 2021 o godz. 18.00 znalazły się dzieła dwóch kompozytorów brytyjskich i jednego polskiego, to wszystkie te utwory powstały w Anglii. Łączy je też upodobanie autorów do eksponowania pięknej, śpiewnej melodyki.

Na początku koncertu muzycy zaprezentują Suitę świętego Pawła op. 29 nr 2 Gustava Holsta, która składa się z czterech części: Jig, Ostinato, Intermezzo i Finale (The Dargason). Tytuł ostatniego ogniwa suity oznacza ludową melodię taneczną, która znalazła się w wydanym przez Johna Playforda w 1651 roku zbiorze The English Dancing Master. Część The Dargason zawiera także cytat z innej popularnej melodii staroangielskiej – Greensleeves.

Zupełnie odmienny jest Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika napisany na zamówienie zaprzyjaźnionego z twórcą Yehudiego Menuhina. Kompozytor przyjął ofertę z radością, a pisanie utworu było dla niego powrotem do świata dzieciństwa. Ojciec artysty był bowiem lutnikiem, a młodość przyszłego kompozytora wypełniały zapachy drewna i lakieru, a także widok powstających w pracowni instrumentów. Doświadczenia te wpłynęły na refleksyjny, ciepły i liryczny ton utworu. Sprawiły też, że mieszkający w Anglii kompozytor zdecydował się uczynić trzecią część radosnym oberkiem. Panufnik pisał: „Komponowałem utwór, który raczej miał ukazywać duszę wykonawcy niż zamieniać gryf skrzypiec w boisko gimnastyczne dla skaczących palców”.

Wieczór zwieńczą ukończone przez Benjamina Brittena w 1937 roku Wariacje na temat Franka Bridge’a op. 10. Powstały one na zamówienie dyrygenta Louisa Boyda Neela, który prawykonał je ze swoją orkiestrą tego samego roku podczas festiwalu w Salzburgu. Koncert ten był początkiem spektakularnej kariery kompozytorskiej angielskiego twórcy.

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.

Agnieszka Frei

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Wrocław | Skrzypcowe wyzwania

NFMNarodowe Forum Muzyki zaprasza 15 października 2021 o godz. 19.00 na wieczór, podczas którego NFM Filharmonia Wrocławska pod batutą Michała Klauzy zaprezentuje dwa znakomite dzieła. Pierwsze z nich to świetny, stanowiący wielkie wyzwanie dla solisty Koncert skrzypcowy Mieczysława Karłowicza, którego twórczość w symboliczny sposób domyka epokę romantyzmu. Z tym niezwykłym dziełem – powstałym dla Stanisława Barcewicza, nauczyciela artysty – zmierzy się tym razem Bartłomiej Nizioł. W drugiej części wydarzenia zabrzmi V Symfonia Ludwiga van Beethovena.

Śpiewny, melodyjny i pogodny Koncert skrzypcowy A-dur Karłowicza jest jednocześnie jednym z najtrudniejszych dzieł przeznaczonych na ten instrument. Zwracali na to uwagę zarówno krytycy, którzy mieli okazję wysłuchać jednego z pierwszych jego wykonań, jak i współcześni wirtuozi. Nie jest to jednak popis dla samego popisu, owe trudności służą bowiem ekspresji i przyczyniają się do wzmocnienia wyrazu kompozycji. Koncert składa się z trzech części. Pierwsza z nich, Allegro moderato, ma charakter epicki i bohaterski. Romanza. Andante, czyli ogniwo drugie, to miejsce, w którym Karłowicz wyeksponował śpiewną melodykę. Finał natomiast stanowi radosne i pełne energii Vivace assai. Kompozytor sam grał na skrzypcach, dobrze więc zdawał sobie sprawę, jak trudny utwór napisał.

W drugiej części wieczoru wysłuchamy V Symfonii Beethovena, przez lata obrastającej romantyczną legendą, wedle której w dźwiękach oddaje ona stany emocjonalne artysty mierzącego się z ciężką chorobą.

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.

Agnieszka Frei

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Katowice | Koncert upamiętniający 100. rocznicę III Powstania Śląskiego

FS15 października 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej odbędzie się koncert upamiętniający 100. rocznicę III Powstania Śląskiego. W programie znajdą się dwa wielkie dzieła, wobec których nie można pozostać obojętnym – Rapsodia Śląska 19–20–21 Jana A.P. Kaczmarka oraz III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego.

Rapsodia Śląska po raz pierwszy zabrzmiała 31 sierpnia 2019 roku na Stadionie Śląskim. To monumentalne dzieło przybrało wówczas formę widowiska, pełnego muzyki, akrobacji, projekcji i efektów multimedialnych. Twórca tego dzieła, laureat Oscara za muzykę do filmu Marzyciel Jan A.P. Kaczmarek przygotował nową wersję Rapsodii. Dzięki temu, utwór poświęcony pamięci Powstańców Śląskich w tej nowej formie będzie mógł zagościć w salach koncertowych. Jej premierowe wykonanie odbędzie się właśnie 15 października w Filharmonii Śląskiej, a na estradzie zobaczymy wówczas tych samych artystów, którzy wraz z filharmonikami prawykonywali kompozycję dwa lata temu. Wystąpią: Iwona Sobotka (sopran), Janusz Wawrowski (skrzypce) i Marcin Wyrostek (akordeon). Tego wieczoru Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej poprowadzi Yaroslav Shemet.

Drugim punktem programu będzie najsłynniejsza z symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego, podziwiana na całym świecie. W swojej III Symfonii kompozytor wykorzystał pieśń pochodzącą z okresu Powstań Śląskich Kajze mi sie podziol moj synocek mily? Pewnie go w powstaniu zle wrogi zabily. Oprócz niego, w warstwie tekstowej znajdą się także Lament Świętokrzyski oraz cytat inskrypcji, znalezionej w z jednej z cel zakopiańskiego Gestapa. Niezwykle ekspresyjna partia sopranu i budująca ogromne emocje warstwa instrumentalna z pewnością poruszą wszystkich słuchaczy.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/ 

Gdańsk | X Festiwal „NeoArte – syntezator sztuki”

NeoArtePubliczność jubileuszowego X Festiwalu „NeoArte – syntezator sztuki” w dniach 25–31 października 2021 będzie mogła uczestniczyć w dziesięciu koncertach, dwóch instalacjach artystycznych oraz kilku performances. Inicjatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest trójmiejski NeoQuartet.

Festiwal jest platformą łączącą artystów z różnych kultur i dziedzin sztuki, wydarzeniem intrygującym i nietuzinkowym. Najnowsze światowe trendy w muzyce i sztuce współczesnej, międzynarodowa obsada, najwyższa jakość artystyczna oraz atmosfera sprzyjająca kontaktowi z kulturą – to charakteryzuje również jubileuszową edycję.

Każdy z koncertów jest zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, podczas większości z nich widownia będzie częścią procesu artystycznego. Wśród wykonawców zobaczymy zarówno czołówkę zagranicznych twórców (Trond Reinholdtsen, Moscow Contemporary Music Ensemble, Electric Primitivo, Jennifer Torence, Vocal Group Putni), jak i najznakomitsze polskie zespoły i solistów (Orkiestra Muzyki Nowej, Piotr Sałajczyk, Miłosz Pękala, Martyna Zakrzewska, Bartłomiej Sutt).

Specjalnie na potrzeby festiwalu powstanie performatywna instalacja Marka Rogulskiego oraz całonocny koncert – happening zaprojektowany przez Stefana Wesołowskiego. Gospodarze festiwalu, zespół NeoQuartet, wystąpią kilkukrotnie, prezentując między innymi kultowe dzieło Black Angels Georga Crumba oraz premierę projektu Modern Multicultural Quartet. Usłyszymy kilkadziesiąt kompozycji napisanych przez kompozytorów z całego świata, a dziewięć z nich będzie miało swoją premierę na festiwalu, w tym utwory, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Zakończenie imprezy i jej finałowy koncert, to jubileusz 15-lecia NeoQuartet i wspólny koncert z Małgorzatą Walentynowicz, Marsiją, Michałem Jacaszkiem i Emilem Miszkiem.

Studenci kompozycji będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach kompozytorskich prowadzonych przez patrona festiwalu Tronda Reinholdtsena oraz w indywidualnych warsztatach reading sessions prowadzonych przez NeoQuartet. Dzieci i młodzież będą mogli uczestniczyć w zajęciach teatralno-muzycznych prowadzonych przez aktorkę i reżyserkę Agnieszkę Płoszajską.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program: https://neoarte.pl/ 

Czytaj więcej: Gdańsk | X Festiwal „NeoArte – syntezator sztuki”

Warszawa | Premiera mini opery „Umbra” Anny Jędrzejewskiej

Umbra22 października 2021 o godz. 18.00 odbędzie się premiera mini opery Umbra Anny Jędrzejewskiej w plenerze, na terenie warszawskiego parku Fosy.

Jednoaktowa miniopera multimedialna na sopran i fortepian z elektroniką to wewnętrzny dialog ego i superego w metaforze odbić i projekcji umysłu, proces uświadamiania sobie siebie, definiowania „ja". Tytułowa umbra to cień całkowity; pojęcie stosowane zazwyczaj w odniesieniu do zaćmienia. W tej operze jest ona metaforą pojęcia cienia jungowskiego. Autorem libretta jest Wojciech Skowronek, a projekt wizualizacji stworzył Kamil Kowalski. Opowieść rozwija się jako refleksja na temat człowieka w dzisiejszym świecie, u schyłku cywilizacji, w zagrożeniu klimatycznym, w zagrożeniu konfliktem światowym i pandemicznym. Na ile świadomość dzisiejszego człowieka odpowiada wyzwaniom jakie stawiają nasze czasy? Czy jesteśmy na prawdę świadomi siebie, czy też jak w jaskini platońskiej, opowiadamy sobie o wyobrażeniach które tworzymy na podstawie odbić, projekcji i obrazów zniekształconych kulturą „pozowania”? Główna bohaterka stoi na scenie w otoczeniu trzech ekranów, będących niby „hologramami” samej siebie, w otoczeniu swojego id, ego i superego, które ze sobą toczą rozmowę, jak podczas medytacji.

Utwór wykonają śpiewaczka operowa Aleksandra Klimczak, która jednocześnie będzie na żywo przetwarzać swój głos elektronicznie, i sama kompozytorka, grającą na fortepianie.

Mini opera powstała w ramach programu „Mobilni w kulturze".

Prapremiera transmitowana online odbędzie się w klubie PanDymińska 21 października o godz. 20.00.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

21.10.2020: https://www.facebook.com/events/616549393089184 

22.10.2020: https://www.facebook.com/events/1036795130480961 

Znamy nominowanych do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2021

NIMiT14 listopada 2021 na antenie TVP Kultura poznamy laureatów jedenastej edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Do 18 października na stronie www.koryfeusz.org.pl  trwa głosowanie publiczności na laureata w kategorii Odkrycie roku. Równolegle odbywa się tajne głosowanie Kolegium Elektorów, które wyłoni laureatów w pozostałych trzech kategoriach.

Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca podczas posiedzenia 8 października wytypowała nominowanych we wszystkich kategoriach spośród nadesłanych 196 kandydatur.

O miano Koryfeusza Muzyki Polskiej 2021 w kategorii „Osobowość roku” rywalizować będą: Łukasz Długosz, Adam Kruszewski, Aleksander Nowak, Martyna Pastuszka i Adam Strug.

„Wydarzeniem roku” zostanie jedno z pięciu nominowanych: Festiwal Sacrum Profanum, „Polski Paryż. Kisielewski - Palester – Regamey”, premiera spektaklu Virtuoso w Teatrze Muzycznym w Poznaniu, premiera spektaklu Don Carlos w Teatrze Wielkim w Łodzi, wydanie książki Danuty Gwizdalanki Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim.

„Odkryciem roku” mają szansę zostać: Michał Balas, Maniucha Bikont, Kinga Głyk, Adam Kośmieja i Krystian Ochman.

Ze względu na charakter Nagrody honorowej nazwisko laureata zostanie ogłoszone dopiero podczas gali wręczenia nagród, ale kandydatury zostaną poddane głosowaniu Kolegium Elektorów, którego członkami są przedstawiciele krajowych organizacji i instytucji muzycznych, przedstawiciele mediów oraz wszyscy dotychczasowi laureaci wyróżnienia.

Patronat medialny nad wydarzeniem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja prasowa organizatorów

Sylwetki nominowanych osób oraz opisy wydarzeń dostępne są na stronie www.koryfeusz.org.pl

18. Dni Edukacji Muzycznej online

PWMPolskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na 18. Edycję Dni Edukacji Muzycznej. Wydarzenie w tym roku odbędzie się w formule online, w dniach 22–26 listopada 2021. W programie 5-dniowego kongresu dla nauczycieli szkolnictwa muzycznego znajdą się webinary, master classes i koncerty, a do występów, poprowadzenia wykładów i lekcji zaproszeni zostali wybitni pedagodzy i znakomici artyści. Rejestracja na stronie www.dem.com.pl  została przedłużona - potrwa do 17 listopada.

Dni Edukacji Muzycznej od wielu lat dają możliwość spotkania, wymiany doświadczeń i dyskusji między pedagogami szkół muzycznych z całej Polski. Jak co roku, w programie wydarzenia znajdą się przede wszystkim wykłady w formie internetowych webinarów, które poprowadzą wybitni specjaliści w swoich dziedzinach.

Nowością tegorocznej edycji są master classes. Lekcje mistrzowskie dla młodych skrzypków poprowadzi Daniel Stabrawa, koncertmistrz i solista Berliner Philharmoniker. Jego uczniami będą laureaci tegorocznego II Ogólnopolskiego Konkursu na Skrzypce i Altówkę Antoniego Cofalika. Udział w master classes został ufundowany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, partnera konkursu. Agata Szymczewska natomiast, podczas swoich zajęć, będzie pracować z uczniami nad młodzieńczymi utworami Grażyny Bacewicz, które w jej opracowaniu ukazały się w tym roku po raz pierwszy drukiem nakładem PWM.

Gwoździem programu tegorocznej edycji będzie cały dzień poświęcony twórczości Fryderyka Chopina.

W ramach tegorocznej edycji wydarzenia zaplanowane zostały też dwa koncerty. Na finał Dni Edukacji Muzycznej zabrzmią wcześniej niepublikowane utwory Grażyny Bacewicz na kwartet smyczkowy w opracowaniu muzyków Royal String Quartet.

Transmisje koncertów dostępne będą równolegle na www.dem.com.pl , na Facebooku PWM oraz kanale YouTube.

Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny!

Maryla Zając

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Pełny program: www.dem.com.pl 

Kraków | II Ogólnopolski Konkurs Piosenki Patriotycznej „Każdy Polak gra i śpiewa Polsce”

Dom HarcerzaII edycja Ogólnopolskiego Konkursu „Każdy Polak gra i śpiewa Polsce” odbędzie się w trybie stacjonarnym w dniach 20–21 listopada 2021 z zachowaniem wymaganego reżimu sanitarnego. Konkurs ma na celu pielęgnowanie kulturowego dziedzictwa, poszerzenie znajomości polskiej kultury muzycznej oraz kultywowanie tradycji wspólnego wykonywania polskich pieśni patriotycznych. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 10 listopada.

Organizatorem Konkursu jest Młodzieżowy Dom Kultury „Dom Harcerza” oraz działające w nim Studio Piosenki „Debiuty” i Pracownia Emisji Głosu „Canzonetta”. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Przedmiot konkursu – kompozycja wykonana w języku polskim w formie piosenki, utworu instrumentalnego lub wokalno-instrumentalnego – musi być związany z tematyką patriotyczną. Akompaniament może zostać zaprezentowany na instrumencie lub w postaci przygotowanego i nagranego na pamięć USB podkładu muzycznego. Maksymalny czas trwania utworu – 6 minut. Wszyscy wykonawcy (poza akompaniatorem-nauczycielem) muszą wykonywać prezentowany utwór z pamięci.

Do Konkursu mogą przystąpić wykonawcy w kategoriach: solista, zespół wokalny, zespół instrumentalny i zespół wokalno-instrumentalny. Uczestnicy mogą rywalizować w trzech grupach wiekowych: młodszej (6-8), średniej (9-12) i starszej (13-18).

Przesłuchania transmitowane będą na żywo przez stronę https://www.mdk-dh.krakow.pl/.

Laureaci Konkursu otrzymają nagrody ufundowane przez Młodzieżowy Dom Kultury „Dom Harcerza”, Radę Dzielnicy V oraz firmę Lwomik.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin: https://www.mdk-dh.krakow.pl/konkursy/1025-konkurs-piosenki-patriotycznej-2021 

Karty zgłoszeniowe dostępne są na stronach:

dla solisty https://forms.gle/rbexCyVH399fXjbp7 

dla zespołu https://forms.gle/T1kkHY2WsKQWtAt9A