Polmic - FB


patronaty

Mrozy | Festiwal Artystyczny Powiatu Mińskiego

Czas sztukiW najbliższy weekend Festiwal Artystyczny Powiatu Mińskiego zawita do Mrozów. Szóste wydarzenie w ramach Festiwalu odbędzie się w Gminnym Centrum Kultury 17 października 2021 o godz. 18.00. Fundacja „Czas sztuki” zaprasza na koncert poświęcony Fryderykowi Chopinowi w 172. rocznicę śmierci kompozytora.

Jego arcydzieła usłyszymy w interpretacji cenionego pianisty Mischy Kozłowskiego – absolwenta Hochschule der Künste Bern w Szwajcarii, a obecnie wykładowcy Katedry Kameralistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i prezesa Fundacji „Partnerstwo w Muzyce”. Ten koncertujący na całym świecie artysta jest laureatem wielu nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach muzycznych, w tym 9. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Darmstadt i Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, organizowanego przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

W ramach Festiwalu Artystycznego Powiatu Mińskiego zaplanowano 13 wydarzeń artystycznych, po jednym w każdej z trzynastu gmin powiatu mińskiego. Festiwal łączy w sobie wiele dziedzin sztuki: zorganizowano koncerty muzyki klasycznej, edukacyjne warsztaty muzyczne dla seniorów oraz dla dzieci, a także spotkania muzyczno-poetyckie upamiętniające wybitnych polskich poetów i ich twórczość. Udział w Festiwalu biorą znakomici artyści: Mateusz Szemraj, Adeb Chamoun, Olga Bończyk, Agata Barwinek-Bembinow, Tango Fuerte, Reed Connection, Maciej Bator, Katarzyna Wiwer, Maksymilian Grzesiak, Katarzyna Boniecka, Rafał Łuc, The Time Quartet.

Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach Festiwalu jest bezpłatny!

Dofinansowano ze środków budżetu Powiatu Mińskiego i Województwa Mazowieckiego. Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Szczecin | „Wielcy Koncertmistrzowie”: Concerto Notturno

Baltic Neopolis OrchestraConcerto Notturno – to tytuł jesiennego koncertu z cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie” 23 października 2021 o godz. 19.30 w szczecińskiej galerii Trafostacja Sztuki. W roli koncertmistrza Baltic Neopolis Orchestra i solisty wystąpi Daniel Stabrawa – artysta światowej sławy związany z Filharmonią Berlińską, w której stanowisko koncertmistrza nadał mu sam Herbert von Karajan.

Baltic Neopolis Orchestra od długiego czasu pielęgnuje więź z twórczością Mikołaja Piotra Góreckiego, czego dowodem jest niedawno skomponowany dla Orkiestry utwór Druga przestrzeń, prezentowany pod koniec lipca 2021 roku w Szczecinie, a kontynuacją tej wielkiej sympatii będzie wykonanie przez Baltic Neopolis Orchestra utworu Concerto Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową.

Pozostałą część programu koncertowego Daniel Stabrawa ułożył z niezwykłą starannością, proponując prezentację twórczości wyłącznie polskich kompozytorów, co jest wspaniałą okazją do bliższego poznania naszej rodzimej kultury muzycznej. Usłyszymy Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego, które nawiązują do polskiej muzyki dawnej, wykorzystując jednocześnie odkrycia brzmieniowo-techniczne muzyki współczesnej, co tworzy niezwykle ciekawe zestawienie dwóch, jakże odległych od siebie epok (pojawia się tam m. in. cytat z XVI-wiecznej pieśni opisującej wesele Króla Zygmunta Augusta). Zabrzmi również Suita na orkiestrę smyczkową Michała Spisaka, dzieło niezwykle dynamiczne i porywające.

Cykl „Wielcy Koncertmistrzowie” dofinansowano ze środków Miasta Szczecin. „stART – cykl koncertów" dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bilety: https://bit.ly/3alAi3K 

Katowice | „PGE – HoloGramy”: muzyka filmowa Wojciecha Kilara

KilarNowy sezon Filharmonii Śląskiej to nie tylko nowa energia i nowe otwarcie – to także nowe technologie, a wraz z nimi: nowy cykl koncertów PGE – HoloGramy, łączących doznania muzyczne z wizualnymi. W trakcie tych wydarzeń widzowie zgromadzeni w naszej sali będą mieli okazję nie tylko wysłuchać koncertu, ale także podziwiać hologramy, wyświetlane na ekranie mgłowym, w który filharmoniczna sala – jako jedyna w Europie – jest wyposażona. Pierwszy koncert – już 10 października 2021 o godz. 17.00.

Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Macieja Tomasiewicza zaprasza na multimedialny koncert muzyki filmowej Wojciecha Kilara. Bez wątpienia ciekawym punktem programu będzie premierowe wykonanie ścieżki dźwiękowej z filmu Sól ziemi czarnej w reżyserii Kazimierza Kutza. Do tej pory tę muzykę znaliśmy jedynie w wersji nagrania audio z powodu braku dostępnych materiałów nutowych. Teraz jednak może ona zabrzmieć na żywo, dla publiczności, ponieważ Adam Wesołowski, Dyrektor Filharmonii Śląskiej i kompozytor, przygotował ze słuchu transkrypcję kompozycji Kilara.

Oprócz tego, filharmonicy przygotowali utwory z takich filmów, jak Pianista, Portret damy, Smuga cienia, Trędowata i Pan Tadeusz.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/ 

Katowice | Koncert z okazji 70. urodzin Aleksandra Lasonia

LasonUdział w koncercie z okazji 70. urodzin Aleksandra Lasonia w Sali Koncertowej NOSPR 10 października o godz. 18.00 weźmie udział Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą samego jubilata i zespół Vołosi.

Muzyka to miłość, muzyka to radość, muzyka to więzi łączące nas z innymi. Koncerty w ramach tegorocznej serii „Grupa Rodzina” otworzy wydarzenie specjalne – zorganizowane, by świętować 70. urodziny kompozytora Aleksandra Lasonia.

Wydarzenie będzie nie tylko okazją do wysłuchania jednego z najciekawszych i najlepiej przyjętych utworów Lasonia – Muzyki kameralnej nr 5 „Cztery pory roku”, ale i twórczości kolejnego pokolenia tej muzycznej rodziny. Notabene, po wysłuchaniu „Czterech pór roku”, wykonanych na Festiwalu „Warszawska Jesień" w 2002 roku przez Orkiestrę Muzyki Nowej pod dyrekcją kompozytora, publiczność zażądała bisu, co na festiwalach muzyki nowej zdarza się raczej rzadko. Wiosna, Lato, Jesień i Zima połączone z koncertem zespołu Vołosi przeniesie nas w obszary piękna, niewyczerpanej energii i entuzjazmu wspólnego grania, spowitego nutą szaleństwa i zachwytu wyniesionego z krainy dzieciństwa.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym NOSPR 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://nospr.org.pl/pl 

Katowice | 9. Festiwal Prawykonań: premiera instalacji dźwiękowej Barbary Kingi Majewskiej „Ciasne przejście o stromych ścianach”

NOSPRInstalacja dźwiękowa Barbary Kingi Majewskiej Ciasne przejście o stromych ścianach, która po raz pierwszy zostanie zaprezentowana 10 października o godz. 16.00 w foyer NOSPR w ramach 9. Festiwalu Prawykonań, opowiada historię elementu scenografii operowej. W instalacji stanie się on źródłem dźwięków – umieszczone w nim głośniki będą emitować dźwięki, z którymi dialog podejmą muzycy.

Barbara Kinga Majewska określa swoją instalację jako rzeźbę dźwiękową z muzyką na żywo: udział w premierze weźmie sama kompozytorka, a także altowiolistka Aleksandra Batog i wiolonczelistka Danuta Sobik-Ptok.

Punktem wyjścia dla instalacji jest horyzont teatralny z inscenizacji opery Walkiria Richarda Wagnera – mierzący 36 metrów długości i 7 metrów szerokości, ręcznie malowany, płócienny brezent. Podczas przedstawień, zwieszany ze sztankietu w głębi sceny, zamykał swoją powierzchnią przestrzeń należącą do spektaklu. Po czternastu przedstawieniach trafił w 1989 roku do magazynu i pozostał w nim przez kolejne 30 lat. W tym roku zostanie przeniesiony do foyer siedziby NOSPR w Katowicach: zamiast tłumić dźwięki, będzie tworzył dla nich rozległą i otwartą czarę.

Wydarzenie niebiletowane, wstęp wolny!

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://nospr.org.pl/pl 

III Międzynarodowy Festiwal im. Józefa Madei

Festiwal MadeiW ramach III edycji Międzynarodowego Festiwalu im. Józefa Madei w dniach 14–24 października 2021 odbędą się interesujące koncerty, prezentujące muzykę kameralną i symfoniczną, premierowe wykonania dzieł polskich twórców oraz warsztaty otwarte dla publiczności.

Usłyszymy w wykonaniu cenionych artystów dzieła Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Andrzeja Panufnika, Antonia Vivaldiego, Piotra Czajkowskiego, Astora Piazzolli. Prawykonane zostaną utwory Radosława Matei, Jerzego Mackiewicza oraz Piotra Pawlika. 21 października w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego odbędzie się prawykonanie zrekonstruowanego koncertu klarnetowego Józefa Madei (w 70. rocznicę powstania utworu). W roli solistów wystąpią klarnecista Paweł Kroczek oraz wiolonczelista Justus Grimm, a towarzyszyć im będzie Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza.

Udział w Festiwalu wezmą również Orkiestra Klarnetowa, zespół wokalny I Cantanti Ensamble, Ami Ensamble wraz z solistką Celiną Kotz, a także wyróżniający się studenci i uczniowie z Wielkopolski.

Wydarzeniem towarzyszącym będzie koncert w Niemczech organizowany wspólnie z Niemieckim Stowarzyszeniem Kulturalnym w Bayreuth, podczas którego zespół Apeiron Trio wykona m.in. utwory Władysława Żeleńskiego.

Mistrzowskie warsztaty poprowadzą znani artyści: wiolonczelista Justus Grimm (Królewskie Konserwatorium w Antwerpii) i klarnecistka Barbara Borowicz (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie).

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny!

Festiwal współfinansowany jest ze środków: Samorządu Województwa Wielkopolskiego, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, Fundacji Zakłady Kórnickie, Fundacji PZU, Fundacji LOTTO, STOART, Pałacu Jankowice, Gminy Tarnowo Podgórne, Zespołu Szkół Muzycznych w Poznaniu oraz Samorządowej Szkoły Muzycznej I st. w Tarnowie Podgórnym.

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów na www.festiwalmadei.pl 

Olsztyn | Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę" 2021

OMBRusza kolejna edycja warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej organizuje od kilku lat w całej Polsce. Pierwsze warsztaty w 2021 roku odbędą się w ramach olsztyńskiego festiwalu dźwięku dla dzieci „Sonikalia” w dniach 7–9 października.

Główną ideą projektu jest popularyzacja muzyki naszych czasów oraz improwizacji wśród najmłodszych. Dzieci w wieku 3–5 oraz 6–8 lat podczas warsztatów poznają podstawy improwizacji, poznają różnorodne instrumentarium, bawią się pięknie ilustrowanymi książkami (w tym z serii „Ulica Czereśniowa” wydawnictwa Dwie Siostry) i w ten sposób łagodnie wchodzą w świat muzyki współczesnej.

Zajęcia poprowadzą znakomici artyści: harfistka Agata Galik, kontrabasistka Małgorzata Kołcz, kompozytor i pianista Jarosław Siwiński oraz aktor i reżyser sztuk dla dzieci Grzegorz Ociepka.

W tym roku w ramach dwóch projektów warsztaty odbędą się również w Krajence, Zakrzewie, Jastrowiu, Bielawie i Warszawie.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC

Szczegóły na stronie organizatora festiwalu: https://sonikalia.pl/program/opowiedz-mi-bajke/ 

Premiera płyty „Andrzej Koszewski – Choral Works”, czyli jego orkiestra ludzkich głosów

DUXOd 7 października 2021 będzie dostępna w sprzedaży płyta Andrzej Koszewski – Choral Works – czwarty już krążek z cyklu „Antologia polskiej twórczości a cappella”, realizowanego od roku 2018 przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją Janusza Siadlaka. Płyta wydana została przez DUX Recording Producers we współpracy z Instytutem Rozwoju Sztuki.

Muzyka mistrza Koszewskiego wyróżnia się na tle współczesnej polskiej muzyki chóralnej, dlatego obecność jego twórczości w tworzonej przez Janusza Siadlaka antologii jest krokiem naturalnym, a nawet koniecznym. Szczególnie w przededniu 100. rocznicy urodzin kompozytora, w którego dorobku dominuje muzyka na chór a cappella.

Na płycie znalazł się przekrój twórczości Andrzeja Koszewskiego – 60 minut wyjątkowych doznań muzycznych, na które składają się zarówno utwory sakralne, jak i świeckie. W wykonaniu Chóru Filharmonii Częstochowskiej można usłyszeć kompozycję Muzyka fa-re-mi-do-si z 1960 r., poetycki Tryptyk wielkopolski, zachwycające miniatury Gry, zabawy brzmieniem w Tre pezzi oraz dedykowany Janowi Pawłowi II Angelus Domini z 1981 r. i wytrawne Trittico da messa.

Koncert promocyjny odbędzie się 18 listopada o godz. 19.00 podczas koncertu w Filharmonii Częstochowskiej.

Płyta dofinansowana jest ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, a partnerami wydawnictwa są Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Regionalny Ośrodek Kultury w Częstochowie oraz Filharmonia Częstochowska.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.dux.pl/

Stawisko – miejsce symbiozy sztuk i kultur

StawiskoPod hasłem „Stawisko – miejsce symbiozy sztuk i kultur” Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku rozpoczyna nowe przedsięwzięcie o charakterze interdyscyplinarnym, które odbędzie się w dniach 10 października – 5 grudnia 2021. Ideą jest kontynuacja tradycji Domu Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów jako przestrzeni symbiozy sztuk, obszaru otwartego na różne kultury.

Uniwersalizm pisarskiego dorobku Jarosława Iwaszkiewicza jest m.in. efektem doświadczania wielokulturowości, towarzyszącego mu nieustannie, od najwcześniejszego okresu życia po lata ostatnie. Walorem szczególnym pisarstwa Jarosława Iwaszkiewicza jest także wrażliwość na inne dziedziny sztuki, spośród których pierwszoplanową rolę odgrywa muzyka. Odczucia muzyczne stanowią zwykle nieodłączny element przeżyć towarzyszących refleksjom wywołanym przez dzieła malarzy, rzeźbiarzy, architektów, także przez zjawiska przyrody.

Festiwal zaplanowano jako cykl pięcioletni. W tym roku poświęcony będzie związkom Iwaszkiewiczów i Domu na Stawisku z kulturą żydowską, relacjom z wybitnymi pisarzami, kompozytorami, artystami pochodzenia żydowskiego. Usłyszymy utwory Szymona Laksa, Aleksandra Tansmana, piosenki poetyckie do słów Ginczanki, Mandelsztama, Leśmiana, Tuwima, Ficowskiego, a także tradycyjną muzykę żydowską.

W programie również wystawa dokumentująca zasługi Iwaszkiewiczów w ratowaniu Żydów podczas okupacji (inspirowana faktem uhonorowania Ich pośmiertnie Medalem Sprawiedliwi wśród Narodów Świata), koncerty muzyki różnych gatunków i stylów, spotkania literackie.

Alicja Matracka-Kościelny

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Muzeum: http://stawisko.pl/ 

Wrocław | Wajnberg odkryty

NFMMieczysław Wajnberg to jeden z najbardziej intrygujących kompozytorów tworzących w ubiegłym stuleciu. Choć przyszedł na świat i dojrzewał w Warszawie, to całe dorosłe życie spędził w Związku Radzieckim, gdzie zyskał sławę i uznanie. Jego fascynująca muzyka dopiero od niedawna wzbudza zainteresowanie w Polsce. Cenione artystki – śpiewaczki Aleksandra Kubas-Kruk i Anna Bernacka oraz pianistka Monika Kruk – zaprezentują wybrane pieśni tego twórcy w Narodowym Forum Muzyki 7 października 2021 o godz. 19.00.

Dorobek Wajnberga jest bardzo obszerny. Obejmuje sto pięćdziesiąt trzy kompozycje noszące numer opusowy, a także wiele dzieł użytkowych, napisanych z myślą o filmach, cyrkach czy na potrzeby radia. Wśród licznych symfonii, koncertów instrumentalnych czy oper specjalne miejsce zajmują pieśni na głos i fortepian. Były one dla Wajnberga przestrzenią osobistej wypowiedzi i wyrazem najgłębiej skrywanych uczuć.

W programie wrocławskiego koncertu znalazło się pięć cykli pieśni. Jeden z nich, czyli Trzy pieśni op. 22, to opracowania tekstów Adama Mickiewicza. Jednak poetą szczególnie przez Wajnberga cenionym i lubianym był Julian Tuwim. Artystki wykonają cztery cykle napisane do liryków tego poety, pochodzące z różnych etapów życia kompozytora. Będą to Stare listy op. 77, Wspomnienie op. 62, Biblia cygańska op. 57 oraz Akacje op. 4.

Koncert poświęcony pieśniom Wajnberga będzie poruszającym spotkaniem z twórczością wybitnego kompozytora.

Agnieszka Frei

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Toruń | Koncert z okazji 110. rocznicy śmierci Gustava Mahlera

TOS„Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze” to projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów i ważnych rocznic z nimi związanych, przypadających na rok 2021. Koncert kameralny 2 października 2021 o godz. 18.00 w Sali Prób CKK Jordanki poświęcony będzie Gustavowi Mahlerowi.

Projekt odwołuje się do takich rocznic, jak 280. rocznica śmierci A. Vivaldiego, 100. rocznica śmierci C. Saint-Saënsa, 50. rocznica śmierci I. Strawińskiego, 230. rocznica śmierci W. A. Mozarta, 100. rocznica śmierci W. Żeleńskiego, 120. rocznica śmierci G. Verdiego oraz 110. rocznica śmierci G. Mahlera.

Pieśń obok tańca jest najstarszym gatunkiem muzycznym. Wynika z korespondencji słowa poetyckiego i muzyki. Streszcza w sobie historię dziejów muzycznych od kultur pierwotnych po XXI wiek. Bohdan Pociej pisał: „Jeżeli jest w człowieku jakiś niezniszczalny pierwiastek muzyczności, to jego ziarnem jest pieśń”. Podczas najbliższego koncertu usłyszymy pieśni nie tylko Gustava Mahlera, lecz także wybitnych romantyków: Johannesa Brahmsa i Stanisława Moniuszki, które zaprezentują Agata Schmidt (mezzosopran) i Bartłomiej Wezner (fortepian).

W ramach akcji „Weekend seniora z kulturą” udostępniono 20 biletów w preferencyjnej cenie 10 zł.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://tos.art.pl/ 

I Festiwal „Brzmienie Fest"

Brzmienie FestFestiwal „Brzmienie Fest" to pierwsza edycja nowego projektu muzycznego Fundacji Kultura Brzmienia, która odbędzie się w województwie dolnośląskim w dniach 9 października – 13 listopada 2021. Motywem przewodnim tego cyklu koncertów jest muzyka XX i XXI wieku w aranżacjach na różne zespoły instrumentalne i w wykonaniu cenionych polskich artystów.

Festiwal odbędzie się w kilku pięknych miejscach regionu: w Zamku na Wodzie w Wojnowicach (9 i 29 października), w Zamku Kliczków (6 i 13 listopada) oraz w Starostwie Powiatowym w Trzebnicy (5 listopada). Udział w Festiwalu wezmą Time Quartet, Reed Connection Trio, Repercussion Percussion Group, flecistka Ewelina Zawiślak, skrzypek Maksymilian Grzesiak, mezzosopranistka Anna Werecka-Gryć, a także pianistki Kinga Firlej-Kubica i Iwona Sukienik. Ważne miejsce w programie Festiwalu zajmuje muzyka polska: w interpretacji artystów usłyszymy m. in. utwory Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Aleksandra Tansmana, Antoniego Szałowskiego, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, Justyny Kowalskiej-Lasoń i Aleksandra Brycha.

Misją Fundacji Kultura Brzmienia jest zapraszanie ludzi do świata kultury: zajmuje się organizacją wydarzeń artystycznych, łącząc muzykę z innymi dziedzinami sztuki. I Festiwal „Brzmienie Fest” jest współfinansowany przez Fundację PZU i Fundację „Lotto" im. Haliny Konopackiej.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Fundacji: https://www.facebook.com/fundacjakulturabrzmienia/ 

Chlewiska | IV Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier: koncert „Amor divino!”

Czas sztukiKolejny koncert w ramach IV Mazowieckich Muzycznych Spotkań bez Barier pod tytułem „Amor divino!” będzie miał miejsce w Domu Pracy Twórczej „Reymontówka" 3 października 2021 o godz.15.00.

Podczas koncertu wystąpią sopranistki Katarzyna Wiwer i Julieta Gonzalez-Springer oraz zespół instrumentów dawnych Lute Duo: Anton Birula i Anna Kowalska (teorba, gitara barokowa). Artyści zaprezentują barokowe kompozycje z Hiszpanii i Meksyku takich kompozytorów, jak Antonio de Salazar, Cristóbal Galán, Santiago de Murcia i Sebastián Durón.

Fundacja „Czas Sztuki" powstała w listopadzie 2017 roku i jednym z głównych celów jej działalności jest organizacja bezpłatnych wydarzeń artystycznych dla osób ubogich, pochodzących z małych miejscowości wiejskich, którzy są wykluczeni z uczestnictwa w życiu kulturalnym. Dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w tym roku „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier" odbywają się po raz czwarty.

Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach cyklu koncertowego jest bezpłatny! Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Poznań | Z2P Stage #3: „Spatiality”

Z2PKoncert muzyki przestrzennej z cyklu Z2P Stage odbędzie się 7 października 2021 o godz. 18.00 w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym Future Labs. Odsłuch utworów będzie miał miejsce w specjalnie przystosowanej sali wyposażonej w zestaw ponad 30 głośników zapewniając dookólną projekcję dźwięku.

Tematyką trzeciej odsłony Z2P Stage będzie przestrzenność w eksperymentalnej muzyce elektronicznej. Wiąże się z tym wykorzystanie wielokanałowego systemu nagłośnieniowego w celu uprzestrzennienia kompozycji dźwiękowych. Prace zaprezentowane podczas wydarzenia będą podsumowaniem rezydencji artystycznych w studiu dźwięku ambisonicznego, odbywających się w przestrzeni Art & Science. W trakcie rezydencji uczestniczki oraz uczestnicy przez kilka tygodni rozwijali swoje projekty artystyczne wykorzystując do tego 24-głośnikowy system dźwiękowy. Podczas najbliższego koncertu usłszymy: Tactile thresholds II Michała Janochy, OVERRESONATED_finalversion(15) Anny Obary, Journey of The Guilty Souls Wiktorii Różyckiej, Utricularia Soil Troth i Pustynnienie Lidii Zielińskiej.

Z2P Stage to cykl koncertów oraz performance’ów realizowanych w laboratorium Art & Science w PSNC Future Labs. Założeniem Z2P Stage jest prezentowanie obok regularnych koncertów zdarzeń, w ramach których nowa technologia staje się równoprawnym instrumentem. Z2P Stage to również przestrzeń mediacji za pośrednictwem technologii, nauki oraz sztuki, której wynikiem jest eksperyment dźwiękowy, soundartowy czy performatywny.

Ze względu na nietypowe warunki tego wydarzenia liczba miejsc jest ograniczona. Rezerwacja: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Katowice | 9. Festiwal Prawykonań: Kulenty, Stańczyk i Krzewińska

NOSPRW ramach jesiennej odsłony 9. Festiwalu Prawykonań, organizowanego co dwa lata w siedzibie NOSPR w Katowicach, 3 października 2021 o godz. 18.00 zabrzmią nowe kompozycje Hanny Kulenty, Marcina Stańczyka i Katarzyny Krzewińskiej.

Jako pierwszy w wykonaniu NOSPR pod batutą Francka Ollu oraz Matthijsa Koene (fletnia Pana) zabrzmi utwór Ad-Umbro na fletnię Pana i orkiestrę symfoniczną autorstwa Hanny Kulenty. „Ideę utworu Ad-Umbro (z łacińskiego: „nacieniować”, „naszkicować”, „krótko przedstawić”, „wskazać”, „naśladować”) nosiłam w sobie od ponad roku. Latem 2018 roku poznałam bowiem wirtuoza fletni Pana – Matthijsa Koene z Holandii” – wspomina genezę utworu kompozytorka. „Nigdy nie wpadłabym na pomysł napisania utworu na taki nietypowy instrument, ale po wysłuchaniu kilku koncertów Matthijsa i przekonaniu się, jakie ma on możliwości techniczne i muzyczne, zapragnęłam napisać dla niego kolejną kompozycję, opartą na mojej nowej, od kilku lat stosowanej technice, którą nazwałam „musique surrealistique”.

Premiery Live na saksofon, zespół i taśmę Marcina Stańczyka dokonają muzycy NOSPR oraz jeden z najbardziej znanych europejskich saksofonistów – prof. UMFC dr hab. Paweł Gusnar. Natomiast za live electronics będzie odpowiadać podczas koncertu Katarzyna Krzewińska – jej utwór #nofilter na wielką orkiestrę symfoniczną i live electronics to refleksja nad „komputeryzacją” świata i próba zobrazowania zalewającego nas szumu informacyjnego, który paradoksalnie wzmaga uczucie pustki i tęsknoty. Inspiracją do powstania utworu była książka Nie ma Mariusza Szczygła, wyróżniona w 2019 roku Nagrodą Literacką Nike.

Wydawcą utworów Hanny Kulenty i Marcina Stańczyka jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Przedsięwzięcie dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/9-festiwal-prawykonan-nospr-franck-ollu